Möte 2024-04-09
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till styrelsen.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in
det skriftligt före sammanträdet.Styrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden anmäls:
Nyttja medlemskapet i Kommuninvest, Ewa-May Karlsson (C)
RS 463-2024Få en avtalsförvaltning på plats!, Petter Nilsson (SD)
RS 513-2024Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
enligt program
Bilagor
-
En viktig del i ekonomistyrningen är regelbunden uppföljning av verksamheten, där mätningar, kontroller och analyser av?intäkter?och?kostnader ska möjliggöra att åtgärder vidtas vid behov. Månadsrapport för februari 2024 har upprättats.
Månadsrapporten ska ge en samlad beskrivning av verksamhetens utveckling och resultat för aktuell period.
Regionens totala ekonomiska resultat är negativt med 195 miljoner kronor. Regionens budgetavvikelse inklusive finansnettot är negativ med 47 miljoner kronor ackumulerat februari. Verksamhetens nettokostnader bidrar med underskott på 182 miljoner kronor.
Årsprognosen efter februari visar ett budgetunderskott på 542 miljoner kronor för regionen som helhet inklusive skatter, generella statsbidrag och finansiella poster. Prognosticerat budgetavvikelse för verksamhetens nettokostnader är negativ med 696 miljoner kronor.-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
947kb Ladda ner dokument
-
-
Muntlig information.
-
Månadsrapport för februari har upprättats. Månadsrapporten avseende februari 2024 innehåller lägesrapport, information om riskbilden, fördelning av förbrukade medel i förhållande till prognos och budget samt prognos över programperioden.
Resursläget är bra inom programmet förutom inom de områden där återtagna vårdresurser har deltagit.
Under januari beslutades en ny införandeplan och tidpunkter för införande av Sussa samverkan där region Västerbotten planerar för en driftstart v.42, 2024.
Det är fortsatta förseningar i leveranser från Cambio som återkopplar att man fortsatt har utmaningar och leveransproblem och har svårigheter att lämna en plan för resterande leveranser.
Västerbotten arbetar nu med att få en faktabaserad lägesbild över helheten som ska ligga till grund för beslut om fortsatt arbete med målsättning att driftsätta v 42 eller ej.
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Vid arbetsutskottets sammanträde den 26 mars 2024 deltog representanter från nämndens presidium och förvaltningschef för dialog om ekonomi och verksamhet, dialogen sker inom ramen för regionstyrelsens uppsiktsplikt.
Nämnden har i dess årsrapport (RS 26-2024) lämnat en redogörelse (bilaga Uppföljning av skrivelse till regionfullmäktige om befarat underskott och åtgärder vidtagna av regionala utvecklingsnämnden 2023) över vidtagna åtgärder med anledning av nämndens ekonomiska resultat.Vid dialogen informerades arbetsutskottet om vilka åtgärder nämnden vidtagit för att nå en budget i balans. Presidiet aviserar att nämndens prognos för helår är - 36 miljoner kronor och det avser kollektivtrafiken. Bedömningen är att nämnden i övrigt klarar budgeten för 2024.
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2024-01-31.
Totala portföljen utvecklades + 0,8% vilket är -0,1% mot jämförelseindex som utvecklades +0,9% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 1,2% under månaden, vilket är + 0,2% mot index, som gick +1,1%.
Ränteportföljen utvecklades +0,1%, vilket är +0,3% mot index som gick -0,2%.
Alternativportföljen utvecklades +0,0%, vilket är -1,7% mot index som gick +1,7%. (Alternativportföljen har för närvarande inga innehav)
Portföljen ligger något överviktad mot utländska aktier.
Likvida medel uppgick till 346 miljoner kronor till 2,81% ränta.
Totala lån uppgick till 2 220 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 2,3%. Under januari har inga förändringar skett i låneportföljen.-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2024-02-29.
Totala portföljen utvecklades + 1,6% vilket är -1,0% mot jämförelseindex som utvecklades +2,6% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 3,0% under månaden, vilket är -1,0% mot index, som gick +4,0%.
Ränteportföljen utvecklades -0,7%, vilket är -0,3% mot index som gick -0,4%.
Alternativportföljen utvecklades +0,0%, vilket är -1,6% mot index som gick +1,6%. (Alternativportföljen har för närvarande inga innehav)
Portföljen ligger något överviktad mot utländska aktier.
Likvida medel uppgick till 378 miljoner kronor till 3,65% ränta.
Totala lån uppgick till 2 220 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 2,3%. Under februari har inga förändringar skett i låneportföljen. -
DSO (dataskyddsombudet) har granskat regionstyrelsens dataskyddsarbete och kontrollen är genomförd på flera delar av dataskyddsarbetet och belyser registerförteckning, personuppgiftshandläggare, styrande dokument, tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder, konsekvensbedömning, hantering av registrerades rättigheter, kunskap i verksamheten och personuppgiftsbiträdesavtal.
Förslag till svar har upprättats.-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
298kb Ladda ner dokument
-
-
Dåvarande landstingsstyrelsen beslutade 2019-12-10 § 277 att anta Riktlinjer mot korruption och muta. Riktlinjen har nu uppdaterats och kompletterats.
Region Västerbotten har inlett ett arbete med att systematisera och organisera arbetet med att motverka, upptäcka och beivra korruption och välfärdsbrottslighet. Ett råd mot korruption och välfärdsbrottslighet ska bildas. En säkerhetsstrateg har anställts med uppdrag att bland annat koordinera och leda detta arbete under styrning från ledningen. Region Västerbotten ingår i ett flertal nätverk, till exempel SKRs båda nätverk mot korruption resp. välfärdsbrottslighet samt länsstyrelsens nätverk Avbrott.
Området är komplext och omfattande vilket medför att utbildningsbehovet såväl som behovet av medvetandegörande samtal är stort. Utbildningsinsatser planeras och kommer även att erbjudas förtroendevalda.-
82kb Ladda ner dokument
-
-
I Region Västerbottens Miljö- och klimatstrategi finns målsättningen att klimatpåverkan ska minskas för att uppnå en fossilfri och klimatneutral verksamhet år 2045 och att marktransporterna ska vara fossilfria år 2030. För att regionen ska uppnå denna målsättning är bedömningen att fokus bör ligga på följande åtgärder:
- Omställning från fossila till icke-fossila transporter
- Arbete med hållbart resande.
I regionstyrelsens nämndplan för 2022 fanns indikatorn "Plan för fossilfria marktransporter framtagen" vilket kopplade till delmålet "Minska klimatpåverkan från regionens trafik".
Planen togs fram under 2022 och har presenterats för Regionstyrelsens arbetsutskott. Ärendet återremitterades för ytterligare beredning med önskemål om att "planen revideras så att den blir ett vägledande dokument som kan fastställas i sin helhet utan några aktiviteter eller mål som är svåra att genomföra pga att dessa kräver särskilda budgetbeslut eller större politiska beslut".
Planen syftar till att genomföra omställningen från fossila till icke-fossila transporter. Arbete med föreslagna aktiviteter i planen pågår och cirka hälften av aktiviteterna är påbörjade. Inga politiska beslut kring omställningen krävs i nuläget. Om politiska beslut behövs i framtiden, hanteras respektive ärende enligt ordinarie beredningsprocess.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
44kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till ändringar i regionstyrelsens delegationsordning har tagits fram. Detta för enklare och mer ändamålsenlig hantering och för att inte belasta regionstyrelsen med ärenden där beslut kan fattas på lägre nivå. Förvaltningen har bedömt att dessa ärendegrupper inte är av den karaktären att beslut nödvändigtvis behöver tas av regionstyrelsen. Bedömningen är att det finns liten möjlighet till politisk påverkan eller alternativa ställningstaganden.
I beredningen har omvärldsbevakning gjorts bland andra regioner där vi sett att dessa ärendegrupper är delegerade till tjänstepersonsnivå.
Ändringar föreslås inom;
2.1 – 2.2 beslut om kurser och konferenser tas bort för att harmonisera med det nya rutinerna där det är respektive partigrupp som tar kostnaderna för kurser och konferenser.
3.1.12 Tilldelningsbeslut i ärenden om ersättningsetablering fysioterapi och läkarvårdsersättning. Delegeras till regiondirektör eftersom beslut om tilldelning följer gällande lag och författning.
3.1.13 fördelning av primärvårdens tilldelade medel (riktade statsbidrag). Delegeras till regiondirektör då den fördelningen grundar sig i verksamhetsspecifika överväganden som inte bedöms vara principiella
3.4.2 Tilldelningsbeslut i upphandling av varor och tjänster. Delegeras till regiondirektör eftersom val av leverantör följer redan fastställa kriterier. Den politiska påverkan sker vid beslut om vilka upphandlingar som ska starta samt vid fastställande av upphandlingsdokumentet.-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Plan för kris- och katastrofmedicinsk beredskap lägger grunden för regionens arbete med krisberedskap och civilt försvar. Syftet med planen är att beskriva regionens kris- och katastrofmedicinska beredskapsorganisation med dess roller, ansvar och uppgifter före, under och efter en särskild händelse eller samhällsstörning.
Denna plan gäller för mandatperioden 2023-2026 och omfattar både hanteringen av särskilda händelser samt extraordinära händelser.Den nuvarande planen har genomgått en enklare revidering med fokus på att uppdatera bilder och formalia samt anpassa till vissa nationella förändringar i organisationsstrukturen för det svenska civila beredskapssystemet.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Tillsynsrapporten är en uppföljning av nämndens tillsynsplan för interna kontroll 2023. I tillsynsrapporten redovisas även status för de åtgärder som har beslutats i tillsynsplanen. Varje år gör även nämnden en bedömning av den interna kontrollen i den egna verksamheten.
Uppföljningen av kontrolltest visar fortfarande ett blandat resultat. Flertalet av uppföljningarna visar på vissa brister och en kontroll visar på allvarligare brister. Resultaten visar ändå en liten förbättring på flertalet kontroller jämfört med ett år sedan.
Den samlade bedömning är det finns en acceptabel intern kontroll. Samtaget ser förvaltningen en viss förbättring från året innan samtidigt som att det fortsatt finns brister och utvecklingsarbetet behöver fortsätta.-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbottens reglemente för intern kontroll är Region Västerbottens övergripande styrande dokument kring intern kontroll. I reglementet ger fullmäktige i uppdrag att tillhandahålla årliga regiongemensamma tillämpningsanvisningar som stöd för nämnderna i sitt arbete med intern kontroll.
Dessa tillämpningsanvisningar förtydliga och utvecklar det som är bestämt i reglemente avseende riskanalyser, tillsynsplaner och tillsynsrapporter.
Förslaget är en liten justering jämfört med förra årets tillämpningsanvisningar som förtydligar hur nämnderna ska rapportera till regionstyrelsen kring sitt arbete med intern kontroll-
78kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med Region Västerbottens reglemente för intern kontroll ska regionstyrelsen i samband med årsredovisningen ta fram en tillsynsrapport för den samlade interna kontrollen i Region Västerbotten.
I rapporten görs en bedömning av den interna kontrollen i Region Västerbotten som helhet med utgångspunkt i nämndernas tillsynsrapporter.
Samtliga nämnder har gjort bedömningen att de har en acceptabel nivå av intern kontroll och det är också den samlade bedömningen som görs för hela regionen. Det har skett en fortsatt utveckling under året och det arbetet behöver fortsätta framåt.-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Universitetssjukvården och högspecialiserad vård är viktigt för Region Västerbotten och Norrlands universitetssjukhus (NUS). Deep Brain Stimulation (DBS) är sedan länge ett av regionens starkaste områden både nationellt och internationellt.
Den senaste utvecklingen inom området heter Focused Ultra Sound (FUS). Behandlingen används hos patienter som har essentiell tremor eller svår Parkinson där läkemedelsbehandling inte längre har effekt.
Regionstyrelsen har att ta ställning till om regionen ska investera i utrustningen.
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
FVIS programmet har i tidigare beslut, (Ersättningsmodell för Framtidens vårdinformationsstöd (FVIS)), tilldelats en budget om 75 mkr/år, fördelat över programperioden (2020–2025).
FVIS senaste prognos (december 2023) för 2020–2025 ligger 2024 över tilldelad budget med 69 miljoner kronor.
Orsaker till den nya kostnadsbilden beror främst på förseningar från leverantören, nya initiativ för att förbättra systemet och framskjutet driftstartsdatum.
Med hänvisning till den framskjutna driftstarten och osäkerhet och förseningar kopplat till leverantörens leveranser föreslås att viss höjd tas för oförutsedda kostnader med 5 mkr. Exempel på kostnader som kan uppstå är framtagande av tillfälliga regionala lösningar som behövs under en övergångsperiod till dess att leverantören kan leverera sina lösningar.För 2024 är prognosen att det blir ett underskott med 74 miljoner kronor. År 2025 kan kostnaderna tas inom beslutade budgetram.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbottens måltidshantering har skilt sig åt på de tre sjukhusen och de sju sjukstugorna som finns i regionen vilket behövde ses över för att hitta en likformighet, dvs en enhetlig produktionsmetod för de tre sjukhusen.
Måltidshanteringen i Region Västerbotten ansågs inte så resurseffektiv, hållbar och robust som önskades. Den uppfyllde inte patientperspektivet fullt ut samt behövde baseras ännu mer på måltidsmodellen. Måltidsstrategin som antogs av regionstyrelsen 2022-09-24, § 177, innefattar att utreda hur kostförsörjningen ska se ut i Region Västerbotten.
Utifrån ovanstående fick Digitalisering och Service (DoS) uppdraget att utreda vilken produktionsmetod som är att föredra.
Livsmedelsverkets nya riktlinjer (2020–10), med fokus på patientperspektivet, måltidsmodellen och Västerbottens livsmedelsstrategi med förädling av lokala råvaror och ökad efterfrågan på mat från regionen har utgjort tyngdpunkten för framtagandet av en enhetlig produktionsmetod inom måltidsstrategin. När det gäller robusthet tillkom under utredningstiden nya riktlinjer från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och livsmedelsverket som innebar att regionen behövde säkerställa att det fanns livsmedel så att mat kunde tillagas för minst sju dygn i en krissituation. Produktionsmetoden behövde även säkerställa möjligheterna för anpassning till ökade hållbarhetskrav och robusthet i framtiden.
Gemensam måltidsnämnd i Skellefteå kommun berörs då det idag finns ett pågående avtal om samarbete mellan Skellefteå kommun och Region Västerbotten.Utredningen har slutförts och har resulterat i ett förslag.
Arbetsutskottet återremitterade ärendet 2024-01-26 § 20 för att i kontakt med Skellefteå och Lycksele kommun informera sig hur framtida samverkan kan utformas utifrån förslaget till ny kostorganisation. I uppdaterad tjänsteskrivelse (2024-03-20) redogörs för dialogerna med kommunerna.
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten får tilldelat medel för ett antal nationella överenskommelser och riktade statsbidrag för 2024 som riktar sig till vårdområdet. Regionen prognostiserar att få tilldelat cirka 205 miljoner kronor för bidragen psykisk hälsa, ökad tillgänglighet, kvinnors hälsa, cancervård, god och nära vård samt rådgivning och annat personligt stöd (LSS). Sedan flera år tillbaka har 234 miljoner kronor fördelats permanent i de årliga budgetramarna, vilket innebär att tilldelningen är cirka 29 miljoner kronor lägre än budgeterat.
Förslaget på fördelning har arbetats fram av en beredningsgrupp och utgått ifrån att villkoren för bidragen ska uppfyllas samt att ingen återbetalning ska behöva ske.Beredningsgruppens förslag till fördelning framgår av bilaga.
Regionstyrelsen beslutar om fördelning av medel till och inom regionstyrelsen samt om medel till hälso- och sjukvårdsnämnden. Nämnden beslutar sedan om fördelning inom nämnden.
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD) anmälde vid regionstyrelsens sammanträde den 24 oktober 2023, § 194 ett initiativärende om att regionstyrelsen ska besluta att Region Västerbotten väljer att ingå i regionala nätverket mot välfärdsbrottslighet samt att ge regiondirektör uppdrag att ta fram åtgärder – med kostnadskalkyl – som vi kan genomföra i ett tidigt skede för att motverka välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan.
I förvaltningens svar framkommer att Region Västerbotten ingår i SKRs nätverk Välfärdsbrottslighet och Länsstyrelsens nätverk Avbrott.
Regiondirektören har beslutat tillsätta ett råd med syfte att arbeta systematiskt och förebyggande mot korruption och välfärdsbrottslighet bestående av särskilt utvalda nyckelfunktioner. Det har rekryterats en säkerhetssamordnare med deluppdrag att korrdinera myndighetens arbete mot välfärdsbrottslighet och korruption.-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har till regionstyrelsens lämnat fördjupad granskningsrapport " Kontroll över bisysslor"
I rapporten lämnar revisionen följande rekommendationer:
- Säkerställ att det i riktlinjerna förtydligas vad som gäller för hur och var dokumentation av bisysslor ska dokumenteras samt se till att riktlinjer och dokumenthanteringsplan överensstämmer.
- Säkerställ att chefer och medarbetare får tillräckligt stöd och information för vad som gäller för bisysslor.
- Säkerställ att verksamheterna följer reglerna för bisysslor och att medarbetares bisysslor blir dokumenterade och bedömda.
- Säkerställ att bisysslor följs upp och kontrolleras i tillräcklig utsträckning.
I förvaltningens svar framkommer att åtgärder som vidtas är att skrivningar i riktlinjen kommer ses över för att ytterligare tydliggöra hur dokumentation ska ske. Dokumenthanteringsplanen kommer även att uppdateras för att säkerställa att dessa överensstämmer. För att ytterligare öka stödet till chefer och medarbetare kommer även blanketter och stödmaterial ses över och vid behov uppdateras. Verksamheten kommer se över sin uppföljning för att säkerställa att reglerna följs och kontrolleras i tillräcklig utsträckning
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
404kb Ladda ner dokument
-
350kb Ladda ner dokument
-
Revisorerna har granskat införandet av ny verksamhetsstyrningsmodell och lämnat en granskningsrapport till regionstyrelsen.
Den sammantagna bedömningen är att regionstyrelsen inte haft tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över arbetet med att införa en ny verksamhetsstyrningsmodell i regionen.
Mot bakgrund av genomförd granskning lämnar revisionen rekommendationer:
- Regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden behöver säkerställa en tillräcklig styrning och kontroll över omtaget och det fortsatta arbetet med att stärka styrningen i regionen.
- Säkerställ att initiativ om att utveckla styrningen utgår från analyser som är genomarbetade och förankrade i organisationen. Förankring behöver göras både i förhållande till berörda styrelser och nämnder och till berörda verksamheter.
- Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden. Styrning och kontroll för att stärka verksamhetsstyrningen i hälso- och sjukvårdsförvaltningen och regionala utvecklingsförvaltningen bör utgå från hälso- och sjukvårds-nämnden och regionala utvecklingsnämnden.
- Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regiondirektören, hälso- och sjukvårdsdirektören och regionala utvecklingsdirektören. Det uppstår otydligheter när regiondirektören går in och tar över frågor som handlar om hälso- och sjukvårdsdirektörens och regionala utvecklingsdirektörens förvaltningar.
Regionstyrelsen beslutade 2024-02-06, § 18 att återremittera yttrandet för omarbetning av delarna som handlar om fullmäktigeuppdraget Stärka ledning och styrning.
Nytt förslag till yttrande har upprättats.
-
108kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
279kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
Region Västerbotten har getts möjlighet att yttra sig över remiss av SOU 2023:82 Ökad kontroll över tandvårdssektorn.
Betänkandet innehåller förslag på ett antal åtgärder för att få bukt med felaktiga utbetalningar från tandvårdsstöden samt med de kvalitets- och patientsäkerhetsbrister som har identifierats. Cirka 403 miljoner kr utbetalas felaktigt varje år från det statliga tandvårdsstödet och 41% bedöms vara avsiktliga fel från vårdgivares inrapporteringar.
Betänkandet innehåller förslag om tillståndsplikt för privat tandvård samt skärpta krav för anslutning till Försäkringskassans elektroniska system och för utbetalning av statligt tandvårdsstöd. Ökad möjlighet och skyldighet till uppgiftsutbyte angående vårdgivare mellan IVO och Försäkringskassan föreslås.
I förvaltningens yttrande framkommer att regionen instämmer i huvudsak med utredningens förslag, men har synpunkter på att betänkandet inte innehåller några förslag om att ge regionerna möjlighet att inhämta information om vårdgivare från IVO samt Försäkringskassan-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
28
Yttrande över remiss av SOU 2024:1 Ett starkare skydd för offentliganställda mot våld, hot och trakasserier
Region Västerbotten har getts möjlighet att yttra sig över remiss av SOU 2024:1 "Ett starkare skydd för offentliganställda mot våld, hot och trakasserier ".
Offentliganställdas utsatthet för våld, hot och trakasserier har blivit alltmer framträdande. Regeringen har med anledning därav tillsatt en utredning för att överväga olika författningsändringar i syfte att minska offentliganställdas utsatthet för våld, hot och trakasserier.
Utredningen föreslår bland annat att det straffbara området för hot om våld mot tjänsteman utvidgas till att avse hot om brottslig gärning mot tjänsteman. Straffskalan för detta brott föreslås skärpas såtillvida att maxstraffet för normalbrottet höjs från två till tre år. Straffskalan för grovt brott höjs också.
Region Västerbotten tillstyrker förslaget som bedöms öka möjligheterna för utsatta personalgrupper att agera när man utsätts för våld, hot och/eller trakasserier. Myndigheten ser dock en risk i en ökad ärendeanhopning hos polismyndigheten om dessa förslag träder i kraft. I kombination med den sänkta gränsen för sekretessgenombrott avseende misstanke om brott med minimistraff ett år i fängelse eller mer till brott med minimistraff 6 månader i fängelse eller mer riskerar ärendeinflödet till polismyndigheten öka avsevärt och att resursbrist uppstår.-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
993kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har getts möjlighet att yttra sig över remissen "Ett samordnat vaccinationsarbete".
Vaccinationsprogramsutredningen har sett över regleringen av de nationella vaccinationsprogrammen och det nationella vaccinationsregistret.
Utredningens förslag handlar sammanfattas i följande punkter
- Tillämpningsområdet för lagen om register över nationella vaccinationsprogram m.m. utökas till att även omfatta regionala vaccinationsprogram. Den uttryckliga hänvisningen till vaccinationer
mot sjukdomen covid-19 tas samtidigt bort - Ett tillägg görs i lagen om att rapporteringen ska ske skyndsamt
- Regleringen görs mer flexibel genom att regeringen bemyndigas att
närmare bestämma vilka variabler som ska rapporteras till registret.
Pga kort svarstid kommer förvaltningens förslag till yttrande direkt till regionstyrelsens sammanträde och bereds därmed inte av arbetsutskottet.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
- Tillämpningsområdet för lagen om register över nationella vaccinationsprogram m.m. utökas till att även omfatta regionala vaccinationsprogram. Den uttryckliga hänvisningen till vaccinationer
-
30
Yttrande över remiss SOU 2023:97 Ut ur utsatthet och SOU 2023:98 Sexuellt utnyttjande i pornografiska syften
Region Västerbotten har getts möjlighet att yttra sig över remiss SOU 2023:97 Ut ur utsatthet och SOU 2023:98 Sexuellt utnyttjande i pornografiska syften.
Pga kort svarstid kommer förvaltningens förslag till yttrande direkt till regionstyrelsens sammanträde och bereds därmed inte av arbetsutskottet.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
12mb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har getts möjlighet att yttra sig över remissen "Nya regler för arbetskraftsinvandring m.m."
I lagrådsremissen föreslår regeringen nya regler för arbetskraftsinvandring till Sverige. Genom dessa införs ett effektivare och mer flexibelt system för arbetskraftsinvandring som har till syfte att underlätta rekryteringen av arbetskraft från tredjeland.
Pga kort svarstid kommer förvaltningens förslag till yttrande direkt till regionstyrelsens sammanträde och bereds därmed inte av arbetsutskottet.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden har överlämnat en redogörelse som beskriver utövandet av ägarrollen för de bolag där nämnden är ägarnämnd som ett underlag till regionstyrelsens uppsikt över nämnder och bolag.
Regionstyrelsens förvaltning anser att redogörelsen ger en bra bild av hur ägarrollen har utövats och tackar för informationen.
-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsens årsrapport 2023 är den tredje och sista uppföljningsrapporten för året. Rapporten beskriver resultat och måluppfyllelse för hela året och utgör underlag för regionstyrelsens samlade årsredovisning till regionfullmäktige. Av rapporten framgår att av nämndplanens 23 delmål är bedömningen att tre inte uppnås, fem delvis uppnås och 14 uppnås.
Regionstyrelsen redovisar en negativ budgetavvikelse på 14 miljoner kronor och en nettokostnadsutveckling på 11,1 procent. Det finns stora skillnader inom regionstyrelsen där området Digitalisering och Service redovisar en negativ budgetavvikelse på 104 miljoner kronor medan regionövergripande verksamhet, administrativ verksamhet, beställare primärvård och beställare tandvård tillsammans redovisar en positiv budgetavvikelse på 90 miljoner kronor.
Investeringsutgifterna uppgår till 938 miljoner kronor vilket innebär en negativ avvikelse mot budget på 14 miljoner kronor. Av de investeringsområden som återfinns inom regionstyrelsens verksamheter uppvisar fastighet en positiv avvikelse mot budget på 66 miljoner kronor medan medicinteknisk utrusning har en negativ avvikelse på 62 miljoner kronor och IT en negativ avvikelse på 15 miljoner kronor.-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Årsredovisningen är regionstyrelsens uppföljningsrapport till regionfullmäktige.
Den samlade bedömningen baserat på måluppfyllelsen för de verksamhetsmässiga och finansiella målen är att Region Västerbotten inte når upp till de fastställda målen för god ekonomisk hushållning.Regionstyrelsen redovisar en budgetavvikelse på - 14 miljoner kronor som främst beror på kostnader för införandet av Cosmic. Hälso- och sjukvårdsnämnden redovisar en budgetavvikelse på -973 miljoner kronor som till stor del består av personalkostnader men även ökade kostnader för utomlänsvård och materiel samt minskade intäkter och inflation. Regionala utvecklingsnämnden redovisar en budgetavvikelse på -28 miljoner kronor återfinns inom kollektivtrafiken. Totalt uppgår verksamheternas budgetavvikelse till- 1 015 miljoner kronor.
Årets resultat är minus 668 miljoner kronor. Det är lagstadgat att verksamheten ska bedrivas så att intäkterna överstiger kostnaderna. Ett negativt balanskravsresultat ska återställas under närmast följande tre år. Balanskravsresultat för 2023 är minus 753 miljoner kronor.Region Västerbotten åberopar synnerliga skäl för att inte återställa den del av det negativa balanskravsresultatet som kan knytas till inflationens påverkan på pensionskostnaderna, vilket är 514 miljoner kronor. För resterande del på 239 miljoner kronor är planen att återställa det på tre år. Det kommer att krävas omfattande åtgärder för att Region Västerbotten ska vända den ekonomiska utvecklingen och uppnå en ekonomi i balans i slutet av 2025.
I tjänsteskrivelse beskrivs behov av att vidta åtgärder för att hantera underskottet.-
115kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
1007kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
715kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Förstudien för Skellefteå nya vårdbyggnad har genomförts i fas 0 under ledning av vårdens projektledare tillsammans med arkitekt, lokalplanerare och med deltagare från vårdverksamheter.
Till förstudien har det arbetats fram lokalförteckningar, verksamhetsbeskrivningar samt prioriterade samband och flöden. Förslag till utformning av förstudien presenterades för den strategiska styrgruppen ”Skellefteå nya vårdbyggnad” 2023-12-14 där den strategiska styrgruppen rekommenderar att inriktningsbeslut tas enligt förordat alternativ utifrån förstudierapport.
Rekommendation till beslut är att bevilja investeringsmedel enligt investeringsplan för framtagande av systemhandlingar och förberedande projektering av grund och markarbeten samt ett inriktningsbeslut för byggnation av ny vårdbyggnad enligt förordat alternativ Kamlösning med central gård.
Hälso- och sjukvårdsnämnden ställde sig bakom förslag till beslut vid sitt möte 2024-02-28.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige har lämnat beredningen för samverkan och regional utvecklings rapport 2023 till regionala utvecklingsnämnden och regionstyrelsen för yttrande.
Regionstyrelsens förvaltning har yttrat sig över de delar i rapporten som berör civil beredskap. Regionstyrelsen berörs inte av övriga delar i rapporten.
Regionala utvecklingsnämnden har yttrat sig över rapporten i sin helhet.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
610kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige har lämnat beredningen för kompetensförsörjnings rapport 2023 till regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden för yttrande.
Nämnderna har var för sig yttrat sig över rapporten.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
439kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Demokratiberedningen har sammanfattat sitt uppdrag 2023 i en rapport som överlämnats till regionfullmäktige vid sammanträdet i november 2023.
Demokratiberedningens uppdrag för 2023 har varit att analysera skillnader och utveckling i valdeltagande i Västerbotten, kartlägga om det finns skillnader i Västerbotten beroende på bostadsort i synen på demokrati och fattade beslut samt att kartlägga hur regionen och kommunerna arbetar med att nå ut till underrepresenterade grupper för att stärka demokratin.
Regionfullmäktige har överlämnat rapporten till regionstyrelsen för yttrande. Förslag till yttrande har upprättats.-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade vid sammanträdet den 29 februari 2024, § 11 att hos regionfullmäktige äska om en utökad budgetram på 1 391 000 kr per år för 2024-2025, totalt 2 782 000 kr för finansiering av Norrbotniabanan.
Regionstyrelsens förvaltning har berett äskandet.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade 2024-02-20 om att sälja 1/3 av aktierna i Bussgods i Norr AB till Kommunalförbundet kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland, under förutsättning att aktieägaravtalet kompletteras med dokumentet Samarbetsformer inom ramen för Bussgods i Norr AB.
Till följd av försäljningen av aktier behöver samtliga ägare fatta beslut om bolagsordning, aktieägaravtal och ägardirektiv för Bussgods i Norr AB. Dokumenten fastställs på bolagetsstämma i april 2024 därför bör ärendet hanteras skyndsamt och vara föremål för beslut på regionfullmäktige i april.
Regionala utvecklingsnämnden har, genom brådskande ordförandebeslut, föreslagit att regionfullmäktige fattar beslut om att fastställa bolagsordning, aktieägaravtal och ägardirektiv för Bussgods i Norr AB
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
553kb Ladda ner dokument
-
-
Ett arbete med att utarbeta nytt ägardirektiv för Länstrafiken i Västerbotten AB har pågått 2021. Förslag till nytt ägardirektiv översändes under hösten 2021 över till Länstrafiken. Ett antal synpunkter framfördes dels skriftligt och dels muntligt vid ett möte 2022 med ordförande för kollektivtrafikutskottet och ordförande för regionala utvecklingsnämnden.
Länstrafikens styrelse önskade ett kraftigt förenklat ägardirektiv. Arbete med att utarbeta ett reviderat förslag har skett under 2023. Under hösten har dialoger hållits med bolagets styrelse och även med VD och ordförande om ägardirektiv.
Under arbetets gång upptäcktes ett behov av att även se över bolagsordningen för Länstrafiken i Västerbotten AB. Styrelsen för Länstrafiken i Västerbotten AB behandlar förslag till bolagsordning och ägardirektiv på styrelsemöte den 9 februari.
Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 29 januari 2024 föreslagit att bolagsordning och ägardirektiv för Länstrafiken i Västerbotten fastställs.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
-
Gemensam måltidsnämnd har gjort en översyn av reglementet.
Med anledning av att gemensam måltidsnämnd bedriver en personalrestaurang på Skellefteå lasarett ser nämnden ett behov av att komplettera reglementet med att nämnden får delegation att fastställa personalpriser i restaurangen.
Kommunfullmäktige i Skellefteå har antagit reglementet med föreslagen delegation.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Svenskt Ambulansflyg (KSA) är ett kommunalförbund där samtliga 21 regioner i Sverige är medlemmar. Kommunalförbundet bildades 2016.
Kommunalförbundets förbundsordning justerades senast under 2022, efter beslut i samtliga regioner. I samband med denna beslutsprocess fattades även ett beslut i KSA:s styrelse om att befintlig kostnadsfördelningsmodellen skulle genomgå en fördjupad översyn. Översynen är genomförd av regionernas ekonomidirektörer.
Fördelningsmodellen beskriver hur medlemmarna ska finansiera KSA:s kostnader. Fördelningsmodellen består av en rörlig del som baseras på antalet beställda flygtimmar samt en beredskapsavgift som baseras på de senaste årens andel beställda flygtimmar, geografisk yta samt invånare.
I övrigt föreslås ett antal andra förtydliganden och tillägg i förbundsordningen som rör ändamål och uppgifter, mandatperioders längd samt ekonomi.
Syftet med tillägget rörande kommunalförbundets ändamål och uppgift avser att stärka beredskapen regionalt och att underlätta för förbundets medlemmar att uppfylla regionernas uppdrag att bidra till uppbyggnaden av Sveriges nationella beredskap.
Ändringar eller tillägg till förbundsordningen ska enligt densamma antas av förbundsfullmäktige och fastställas av medlemmarnas regionfullmäktige. Förbundsfullmäktige har den 8 februari 2024 antagit Förbundsordning 3.0 samt föreslagit respektive region att fastställa den.
Den reviderade förbundsordningen träder i kraft när den fastställts av samtliga regioners fullmäktige. Fördelningsmodellen kommer därmed att tillämpas från och med verksamhetsåret 2025.-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska fullmäktige två gånger per år få information om motioner som är under beredning.
En förteckning över motioner under beredning har upprättats.-
76kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
45
Svar på motion nr 4-2023 Satsa på en kvällsöppen hälsocentral i nära anslutning till Skellefteå Lasarett
Birgitta Burström (L) lämnade in en motion med rubriken Satsa på en kvällsöppen hälsocentral i nära anslutning till Skellefteå lasarett, vid regionfullmäktige den 21 februari 2023. I motionen föreslås att man planerar för en kvällsöppen hälsocentral i nära anslutning till Skellefteå lasarett.
Ett motionssvar har upprättats.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Hans-Inge Smetana (KD) och Betty-Ann Nilsson (KD) lämnade in en motion med rubriken Lycksele lasaretts styrning, vid regionfullmäktige den 21 februari 2023. I motionen föreslås att utreda och införa möjligheten för personalen att få det fulla ansvaret som en intraprenad innebär.
Ett motionssvar har upprättats.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
47
Svar på motion nr 10-2023 Tiopunktsprogram för att vända utvecklingen av primärvården i Region Västerbotten
Ulf Wahllöf (M) lämnade in en motion med rubriken Tiopunktsprogram för att vända utvecklingen av primärvården i region Västerbotten, vid regionfullmäktige den 21 februari 2023.
I motionen föreslås att genomföra en bred och genomgripande primärvårdsreform för primärvården i Västerbotten enligt motionens intentioner med särskilt fokus att varje specialist och ST-läkare i allmänmedicin garanteras en blandad lista med ett fast och oföränderligt listtak om 1 100 invånare per distriktsläkare samt 550 invånare per ST-läkare.
Ett motionssvar har upprättats.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
425kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
-
Centerpartiet har till regionfullmäktige anmält motionen Ersättning för resor till kvinnosjukvård och föreslår att regionfullmäktige ska besluta att mödra-och barnhälsovård, mammografisk hälsokontroll och gynekologisk cellprovskontroll ska ge rätt till reseersättning.
Förslag till svar har upprättats. En utökning av reseersättning måste under rådande ekonomiska situation vägas mot andra möjliga användningar av en begränsad budget. Vid översyn av ersättningen för sjukvårdsresor ska frågan om att även omfatta resor till mammografi, mödrahälsovård och barnhälsovård utredas.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Centerpartiet har till regionfullmäktige anmält motionen Ersättning för sjukresor när drivmedelspriser ökat. I motionen föreslås att regionfullmäktige beslutar att ersättning för sjukresor med egen bil höjs till 25 kr/mil, samma som Skatteverkets schablonbelopp för skattefri bilersättning.
Förslag till svar har upprättats. Utifrån det ekonomiska läget som finns idag är det inte möjligt att göra den höjning som motionärerna föreslår men det är något vi vill se över på sikt.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD) har till regionfullmäktige anmält motionen Frys politikerarvoden. I motionen föreslås att regionfullmäktige beslutar att basarvodet för politiker – till skillnad från vad arvodesreglementet föreslår – inte räkna upp detta med LPI kommande år.
Förslag till svar har upprättats. I regionplanearbetet inför 2024 har politiken arbetat fram ett förslag till besparingar inom politikens område som bland annat innefattar frysta gruppramar, färre sammanträden i nämnder, fullmäktige och beredningar, minskad administration, minskad budget för resor och konferenser mm. I förslaget ingår inte frysta politikerarvoden, utan andra förslag till besparingar har prioriterats inom politikens område.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Lundqvist-Brömster (L), Lars Jacobsson (L) och Birgitta Burström (L) lämnade in en motion med rubriken Vaccination mot TBE, vid regionfullmäktige den 19 september 2023.
I motionen föreslås att Region Västerbotten inför en subvention av TBE-vaccinationer för att förebygga mänskligt lidande och ge jämlika förutsättningar för alla västerbottningar att skaffa ett skydd mot TBE.
Ett motionssvar har upprättats.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD), Linda Strandberg (SD), Katrin Larsson (SD), Lars Forsgren (SD), Jimmy Frohm (SD), Mikael Jonsson (SD) lämnade in en motion med rubriken Avpolitisera psykiatrin vid regionfullmäktige den 19 september 2023.
I motionen att utreda att säga av sig ansvaret för den nationella högspecialiserade
vården på området utredningar för könsdysforin.Ett motionssvar har upprättats.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har överlåtit beslutanderätt till delegat enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas till styrelsen. Redovisningen innebär inte att styrelsen får ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan styrelsen återta lämnad delegation.
Redovisning av beslut fattade på delegation:
Brådskande ordförandebeslut, ärendegrupp 1.1
Ansökan om dispens från nya regler om dygnsvila
2024-03-01
RS 503-2024Arbetsutskottets beslut 2024-03-26, § 40
Utdelning ur personalfonden 2024
RS 636-2024Beslut fattade på delegation av regiondirektör
Förteckning 2024-04-09
RS 233:2-2024Beslut fattade på vidaredelegation
Förteckning 2024-04-09
RS 235:2-2024Beslut om donationsbidrag ur Willy Landbergs stiftelse och stiftelsen Samfonden för patienter vårdade vid Norrlandsuniversitetssjukhus
2023-12-06
RS 1852:6-2023
RS 1852:7-2023
RS 1807:3-2023
RS 1807:4-2023Bilagor
-
302kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
792kb Ladda ner dokument
-
-
Följande meddelanden anmäls till regionstyrelsen
Bilagor
-
305kb Ladda ner dokument
-
588kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
920kb Ladda ner dokument
-
648kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
1004kb Ladda ner dokument
-
509kb Ladda ner dokument
-
-
Mahmoud Alturk (S) har avsagt sig sina politiska uppdrag i regionen och regionstyrelsen har att godkänna avsägelsen från uppdraget som ledamot i Migrationsrådet och utse ny ledamot.