Möte 2021-09-07
-
Sammanträdet äger rum i styrelserummet, Regionens hus samt för ledamöter och ersättare på distans via teams.
Länk till uppkoppling skickas ut som kalenderbokning i Outlook.
Sammanträdet börjar kl 9.30, koppla upp er i god tid för att säkerställa att teknik, ljud och bild fungerar.
Meddela frånvaro till Sofia Gustafsson så snart som möjligt. sofia.e.gustafsson@regionvasterbotten.se alt 090-785 71 98
Program:
Tidpunkt Information Föredragande 9.30 -10.00 Lägesrapport covid-19 och vaccinering Stephan Stenmark, smittskyddsläkare
Ronny Lestander, vaccinationssamordnare10.00 - 10.30 Hälsoval primärvård och tandvård
Anna Bergström, beställarchef
Marine Sturesson, handläggare
Mfl.10.30 - 10.40 Paus 10.40 -11.10 Ekonomi, månadsrapport Peter Rönnblom, ekonomidirektör
Carina Nylander, budgetchef11.10-12.00 Regiondirektörens information
Lägesrapport Omställningsplanen
Klimat- och miljöstrategiTommy Svensson, tf regiondirektör 12.00 - 13.00 Lunch 13.00-14.00 Gruppmöten 14.00 - 14.30 ca Ärenden Bilagor
-
2
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter har rätt att väcka ärenden i styrelsen.
Bifogade initiativärenden anmäls till regionstyrelsen.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
-
5
Informationer
-
Regiondirektören ger en statusrapport om arbetet med omställningsplanen.
Ett arbete har pågått under en tid där förvaltningen försökt konkretisera vad som kan göras för att uppnå en högre måluppfyllnad men hänsyn tagit till effekterna av pandemin. Det har skett tillsammans med högsta tjänstepersonsledningen, hälso och sjukvårdens ledningsgrupp. De fackliga parter har även involverats. Regiondirektören poängterar att planen har bristande/ingen koppling mot det ekonomiska resultatet vilket försvårar att säga vad det faktiska strukturella underskottet är.
Vid avrapporteringen presenteras även utmaningar och dilemman samt status för respektive aktivitet och prognos för effekthemtagning.
Av informationen framgår att utmaningar och dilemman till stor del handlar om pandemins påverkan med bland annat uppskjuten vård. Fokus ligger på att fortsätta det långsiktiga arbetet och för att påskynda effekthemtagning har särskilda aktiviteter påbörjats, både inom hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning och regionstyrelsens förvaltning. Aktiviteter handlar främst om bemanning och digitalisering samt samordning av regionala utvecklingsförvaltningens och regionstyrelsens administration.
Aktiviteterna följs upp i såväl hälso- och sjukvårdsförvaltningens ledningsgrupp som den centrala ledningsgruppen.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
997kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
-
Muntlig information ges på mötet.
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2021-05-31
Likviditet
Likvida medel per sista maj uppgick till 579 miljoner kronor till 0 % ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Portföljutveckling
Totala portföljen utvecklades + 0,1 % vilket är + 0,1 % mot index som utvecklades + 0,0 % under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 0,2 %, vilket är +0,1 % mot index som gick + 0,1% under månaden
Ränteportföljen utvecklades +0,0 %, vilket är +0,1 % jämfört med index som gick -0,1 % under månaden.
Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav.
Portföljen är viktad enligt riktlinjer i finanspolicyn.
Skuldrapport
Regionens totala lån uppgår per sista maj till 2 400 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 0,35 %.
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2021-06-30
Likviditet
Likvida medel per sista juni uppgick till 482 miljoner kronor till 0 % ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Portföljutveckling
Totala portföljen utvecklades + 1,7 % vilket är - 0,9 % mot index som utvecklades + 2,6 % under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 3,6 %, vilket är -0,1 % mot index som gick + 3,7 % under månaden
Ränteportföljen utvecklades +0,1 %, vilket är +0,0 % jämfört med index som gick +0,1 % under månaden.
Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav.
Portföljen är viktad enligt riktlinjer i finanspolicyn.
Skuldrapport
Regionens totala lån uppgår per sista juni till 2 400 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 0,35 %.
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2021-07-31
Likvida medel per sista juli uppgick till 546 miljoner kronor till 0 % ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Totala portföljen utvecklades + 2,8 % vilket är + 1,0 % mot index som utvecklades + 1,8 % under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 3,6 %, vilket är + 1,2 % mot index som gick + 2,4 % under månaden
Ränteportföljen utvecklades + 0,2 %, vilket är - 0,1 % jämfört med index som gick +0,3 % under månaden.
Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav. Portföljen är viktad enligt riktlinjer i finanspolicyn.
Regionens totala lån uppgår per sista juli till 2 400 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,35 %. -
Enligt reglemente ska plan över sammanträden upprättas årligen för styrelsen och arbetsutskottet.
Förslag till sammanträdestider för regionstyrelsen och arbetsutskottet har upprättats.
Arbetsutskottet fastställer sina egna tider och förslaget är under förutsättning att regionstyrelsens och regionfullmäktiges sammanträdestider fastställs enligt upprättat förslag. 29 april är avsatt för budgetdialog med nämnder och 24 maj är avsatt för uppsiktsträffar, dialoger och informationer.
Regionstyrelsens förslag baseras på regionfullmäktiges föreslagna tider och gäller under förutsättning att fullmäktiges tider fastställs.
-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av att Kent Ehliassons anställning som regiondirektör avslutades den 16 februari 2021 beslutade regionstyrelsen den 2 mars 2021, § 56, att påbörja rekrytering av ny regiondirektör.
Rekryteringsgruppen har bestått av regionstyrelsens ordförande och vice ordförande som föreslagit Tommy Svensson som ny regiondirektör. Facklig samverkan har genomförts den 24 juni 2021, varvid enighet har uppnåtts.
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till Uppdrag och regler för Hälsoval primärvård 2022 samt ersättningsmodell och uppföljningsplan har upprättats.
Uppdrag och regler för Hälsoval uppdateras årligen sedan införandet av valfrihetssystemet år 2010. Förslag till förtydliganden och mindre förändringar framkommer kontinuerligt och regionfullmäktiges årliga beslut om budget medför justeringar av Hälsovalets ersättningsmodell.
Av de huvudsakliga förändringarna kan nämnas utförligare skrivningar vad gäller hälsocentralernas uppdrag när det gäller våld i nära relationer och det hälsofrämjande uppdraget vad gäller goda levnadsvanor. Ett tillägg är vidare att hälsocentralerna ska verka får att uppnå det nationella målet om hur stor andel av befolkningen som ska ha en fast läkarkontakt. Avtalet med kommunerna om läkarmedverkan i kommunal hälso- och sjukvård har reviderats och anpassningar har gjorts i beställningen utifrån detta. Ändringar har också gjorts vad gäller tillgänglighet och förtydligande av krav på kompetensutveckling för hälsocentralens personal. Ytterligare förändringar är regler om stängning under sommaren.Representanter från beställarenheten närvarar på sammanträdet och informerar om förändringarna i beställningen.
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Inom primärvården finns verksamheter och uppdrag som inte ingår i basuppdraget för Hälsoval Västerbotten. Dessa verksamheter och uppdrag finansieras inom Primärvårdens anslagsram för Regionstyrelsen och uppdraget för dess utförande ges Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Nedan anges tilläggsuppdrag och övriga primärvårdsuppdrag 2022:Slutenvårdsplatser på sjukstugor
Kompetenscentrum för Mödra- och barnhälsovård
Samordnare familjecentral
Inkontinenssamordnare
Förstärkt primärvård för vuxna personer med medfödda och tidigt förvärvade funktionsnedsättningar (Primo)Ungdomshälsa/ungdomsmottagning
Centrum mot våld
Alkohol- och drogmottagningLjusbehandling
Mobilt hembesöksteam Primär
Drift av samhällsrum
KUM – Klinisk undervisningsmottagning
Operativ processledare sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess
Mottagning för ME/CFSSärskilda insatser i områden med socioekonomisk profil
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
15
Förfrågningsunderlag för Hälsoval tandvård Västerbotten barn och unga vuxna 3–23 år, enligt Lagen om valfrihetssystem (LOV 2008:962)
Den 25 februari 2020, § 20, beslutade regionfullmäktige att med stöd av Lagen om valfrihetssystem (2008:962) att införa hälsoval för den allmänna barn- och ungdomstandvården 3–23 år i Västerbotten. Införandet skulle ske under 2020.
Med anledning av den osäkerhet Coronapandemin förde med sig senare under våren 2020 beslutade regionfullmäktige den 16 juni 2020, § 74, att införandet av hälsoval för den allmänna barn- och ungdomstandvården 3–23 år med stöd av lagen om valfrihetssystem (2008:962) skulle skjutas upp till senast den 1 januari 2022.
Den 22 juni 2021 beslutade Regionfullmäktige om Region Västerbottens budget för 2022. Regionfullmäktige beslutade att utöka budgeten med ett ramtillskott för den allmänna tandvården för barn och unga vuxna. Förslag till ersättningsmodell inom Hälsoval tandvård Västerbotten barn och unga vuxna 3–23 år har utformats utifrån den beslutade budgeten för 2022.
Förslag till förfrågningsunderlag innehållande föreskrifter för ansökan, blankett för ansökan, avtalsmall, uppdrag och regler, ersättningsmodell och uppföljningsplan, har tagits fram i enlighet med Lag om valfrihetssystem (2008:962).
Verksamhet inom Hälsoval tandvård Västerbotten barn och unga vuxna 3-23 år kan starta från och med 1 januari 2022
Vid arbetsutskottets sammanträde deltar representanter från Beställarenheten som redogöra för ärendet.
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Samverkansorganet Samråd vård och omsorg har till länets kommer och regionen inkommit med rekommendation om beslut avseende Ramavtal om läkarmedverkan inom kommunernas hälso- och sjukvård i Västerbotten.
Enligt hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), 16 kap. 1 §, ska en region sluta avtal med kommunerna inom regionen om omfattningen av och formerna för läkarmedverkan.
På uppdrag av Länssamverkansgruppen har de länsövergripande avtalen om läkarmedverkan mellan regionen och kommunernas hälso- och sjukvård setts över. Parallellt har regionen gjort en översyn av ersättningen till hälsocentralerna som har ansvarar för läkarmedverkan i särskilda boenden. Detta har mynnat ut i ett nytt avtal. I det nya avtalet slås de två tidigare avtalen ihop till ett och utökas med fler vårdformer.
Samråd vård och omsorg beslutade vid sitt sammanträde den 11 juni 2021 att rekommendera Region Västerbotten och de 15 kommunerna i Västerbotten besluta: - Att fastställa Ramavtal om läkarmedverkan inom kommunernas hälso- och sjukvård i Västerbotten.
Vid arbetsutskottets sammanträde ger beställarchefen sakupplysning om ärendet.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Revisorerna har inkommit med granskningsrapport om 1177. Granskningen visar att det råder stor kundnöjdhet men att den politiska styrning av 1177 under 2020 var för svag.
Mot bakgrund av genomförd granskning har revisorerna lämnat följande rekommendationer:
- Besluta om direktiv, mål, uppdrag och strategier för verksamheternas arbete med 1177 Vårdguiden
- Följ upp och utvärdera verksamheternas arbete med 1177 samt måluppfyllelse
- Säkerställ att det under 2021 tas fram en miniminivå gällande vilket utbud av 1177:s e-tjänster som enskilda hälsocentraler och mottagningar ska erbjuda.
Förslag till yttrande har upprättats. I yttrandet beskrivs vilka aktiviteter som pågår och är planerade för att förbättra och utveckla 1177, däribland en ny digitaliseringsstrategi som håller på att tas fram som säkerställer att regionens strategier överensstämmer med nationella intentioner. Det planeras både akiviteter inom regionen men även i samverkan med norra sjukvårdsregionen.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Revisorerna har inkommit med granskningsrapport om styrning och kontroll över HR-stöd till chefer. Granskningen visar att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte har en tillräcklig
styrning och kontroll över HR-stödet till chefer i hälso- och sjukvården och tandvården. I hög
grad styrs HR-stödet till cheferna med hjälp av informella kontakter mellan hälso- och sjukvårdsdirektören, HR-direktören och andra tjänstepersoner i de olika förvaltningarna. Varken regionstyrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämnden har följt upp hur HR-stödet fungerar.Revisionen lämnar följande rekommendationer till regionstyrelsen:
- Förtydliga hur regionstyrelsens centrala HR-stab ska fungera i förhållande till övriga nämnders förvaltningar.
- Tydliggör hur styrning av det centrala HR-stödet ska gå till när det gäller stödets inriktning och omfattning. Säkerställ exempelvis att det finns beslutade principer och kriterier för hur fördelningen av HR-partners till chefer ska gå till
- Säkerställ en kontinuerlig uppföljning av att HR-stödet till cheferna fungerar ändamålsenligt.
- Säkerställ en tydligare berednings- och beslutsprocess för styrande dokument inom HR-området som berör flera nämnders verksamheter.
- Säkerställ att uppdrag för HR-strateg, HR-partners med flera som arbetar som stöd till chefer i hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning är beslutade och dokumenterade.
Förslag till svar har upprättats som beskriver hur HR-stödet fungerar och hur HR-stödet kan utvecklas för att förbättra samverkan.
Arbetsutskottets beredning på mötet
Vid arbetsutskottets beredning beslutades att yttrandet skulle omarbetas för att tydliggöra regionstyrelsens roll. Efter arbetsutskottets sammanträde har yttrandet omarbetats.
-
§188 Granskningsrapport nr 9-2020 Granskning av styrning och kontroll över HR-stödet till chefer.pdf125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Regionens revisorer har inkommit med rapporten ”Granskning av regionens medelsförvaltning”.
Revisorernas granskning visar att fullmäktiges finanspolicy i allt väsentligt tillgodoser kommunallagens krav på risktagande, avkastning, uppföljning och kontroll. Granskningen identifierar dock risker i regionstyrelsens kontroll och lämnar följande rekommendationer:
- Överväg lämpligheten att utgå från endast en rådgivare och dennes delvis okända kvantitativa riskmodell.
- Besluta om tillämpningsanvisningar som kompletterar fullmäktiges finanspolicy. Reglera exempelvis tillämpningen av den kvantitativa riskmodellen i finanspolicyn.
- Reglera kreditexponeringen i enskilda emittenter i ränteportföljen.
- Reglera investeringar i fonder för att sprida riskerna i förvaltningen.
Förslag till yttrande har upprättats över iakttagelser och rekommendationer.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Revisorerna har genomfört en granskning av om regionstyrelsens, nämndernas och utskottens verksamhetsområden och inbördes förhållanden är tydligt reglerade utifrån kommunallagens och fullmäktiges krav.
Revisorernas slutsats är att regleringen av ansvarsförhållanden mellan regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden behöver ses över så att de uppfyller kraven i kommunallagen. Även regionstyrelsens och nämndernas reglering av ansvar och befogenheter för förvaltningscheferna behöver tydliggöras.
Förslag till yttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att regionstyrelsen instämmer i huvudsak i revisorernas kritik och en större översyn planeras till år 2022.
Arbetsutskottets beredning på mötet
Vid arbetsutskottets beredning beslutades att yttrande ska omarbetas, vilket det har gjorts inför regionstyrelsens sammanträde.
-
99kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
396kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
640kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har inkommit med granskningsrapport om regionstyrelsen år 2020 och funnit att styrelsen saknar tillräckliga metoder och system för att styra och kontrollera sitt ansvarsområde.
Följande rekommendationer har lämnats:
- Säkerställ att det finns ett tillräckligt tjänstepersonsstöd för att stärka de processer som rör styrning, uppföljning och kontroll.
- Ställ krav på konsekvensbeskrivningar, riskanalyser och kostnadsberäkningar inför beslut om åtgärder. Vid avvikelser måste styrelsen vara aktiv och fatta nya beslut
- Säkerställ en ändamålsenlig metod och redovisning av resultat i förhållande till styrelsens verksamhetsmål
- Utveckla kontrollen över de uppdrag som styrelsen lämnar till regiondirektören och andra tjänstepersoner genom att tydligt ange när uppdragen återrapporteras
- Se till att analyser och resultat från uppsikten är dokumenterade. Utvärdera om bolagens verksamheter är genomförda i enlighet med kommunala ändamål och kommunala befogenheter senast vid styrelsens beslut om årsredovisningen
Förslag till svar har upprättats. Av svaret framgår att flera aktiviteter är initierade och genomförda för att förbättra såväl ledning och styrning som planerings- och uppföljningsprocessen.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
22
Granskningsrapport nr 10-2020 Granskning av regionens arbete för att förebygga, motstå och hantera en kris
Revisorerna har inkommit med granskningsrapport om regionens arbete för att förebygga, motstå och hantera en kris.
Under 2020/2021 genomförde Region Västerbottens revisionskontor en granskning av regionens krisberedskap samt den särskilda sjukvårdsledningens hantering av den pågående coronapandemin. Granskningen syftade till att ge revisorerna underlag för att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll av arbetet med krisberedskap inom sina ansvarsområden. Revisionens slutsatser visar på brister i regionstyrelsens samt hälso- och sjukvårdsnämndens förberedande arbete med krisberedskap.
Förslag till yttrande har upprättats. I förslag till yttrande tillstyrks en stor del av de brister som iakttagits i revisionens granskning. Granskningen är noggrann genomförd och innehåller värdefulla lärdomar som tillsammans med andra utvärderingar och underlag kommer att bidra till förbättringar inom det kris- och katastrofmedicinska beredskapsområdet. En del av de identifierade bristerna som uppmärksammas i revisionsrapporten har det funnits en medvetenhet om sedan tidigare och därför har olika åtgärder redan genomförts och initierats, exempelvis i samband med att ny plan för kris- och katastrofmedicinsk beredskap fastställts.
Yttrandet för regionstyrelsens räkning har hanterats av den regionala beredskapsfunktionen samt samordnats med hälso- och sjukvårdsnämndens yttrande. Förankring har skett i Centrala ledningsgruppen (CLG) för regionstyrelsens förvaltning samt i Hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp (HSLG).
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
421kb Ladda ner dokument
-
938kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet rör återbetalning av felaktigt utbetalt arvode. Region Västerbotten har som del av uppföljningen av privata fysioterapeuter verksamma enligt nationella taxan funnit att arvoden som utbetalats till en sjukgymnast inte har kunnat styrkas i tillräcklig omfattning.
Underlag skickas ut separat.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
24
Ersättningsetablering enligt lagen om ersättning för fysioterapi
-
25
Uppföljning av nämnders, bolag och förbunds verksamhet inom ramen för regionstyrelsens uppsikt 2021
Regionstyrelsen ska i enlighet med bestämmelser i kommunallagen utöva uppsikt över övriga nämnder och förbund och bolag regionen är medlem i.
Regionstyrelsen har antagit riktlinjer för uppsikten av vilken det framgår att uppsikten till största del sker genom löpande uppföljning men även via särskilda dialogmöten. I enlighet med riktlinjen ska regionstyrelsen besluta om vilka frågor som styrelsen närmare vill följa upp hos nämnden/förbundet/bolaget på dialogmötena.
Arbetsutskottet ska träffa presidiet i hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden den 12 oktober. Inför mötet behöver regionstyrelsen besluta om vilka frågor som styrelsen vill följa upp.
Förslag på frågor har tagits fram och grundar sig på aktuella förhållanden inom nämndernas verksamhetsområden.
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
I beslut den 9 februari 2021, § 20, uppdrog Regionstyrelsen åt regiondirektören att strukturera upp processen med uppsikt över aktiebolag.
Syftet med uppdraget är att Regionstyrelsen ska få information om bolagens verksamheter och förhållanden i sådan tid att det är relevant att agera utifrån den.
Frågan har beretts av beredningsgruppen för ägarstyrningsfrågor med representanter för Regionstyrelsens och Regionala Utvecklingsnämndens förvaltningar. Skriftlig återkoppling med årshjul, processbeskrivning och struktur har upprättats. Processbeskrivningen kommer att vidareutvecklas och kompletteras med mer detaljerade beskrivningar.
Arbetsutskottets beredning på mötet
Vid arbetsutskottets sammanträde ges även en muntlig återkoppling på uppdraget. Vid efterföljande dialog diskuteras regionens vägval, inriktning och med ägarstyrning. Vidare framförs även önskemål om utbildning för ledamöter.
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Svensk Luftambulans ska enligt förbundsordningen begära ägarbidrag från medlemmarna för kommande verksamhetsår. Verksamheten inom Svensk Luftambulans har varit i en ständig utveckling och förutsättningarna och omfattningen har förändrats sedan starten år 2014. Inför år 2022 ser Svensk Luftambulans en uppräkning av ägarbidraget med 2,5 procent som en nödvändig förutsättning för att fortsätta bedriva verksamheten i relation till förbundets nuvarande omfattning och uppsatta mål. Svensk Luftambulans relativt begränsade verksamhet gör det svårt genomföra besparingar för att täcka de områden inom verksamheten som har en hög kostnadsutveckling.
Region Västerbottens ägarbidrag för år 2022 är i dagsläget inte känd då Svensk Luftambulans fortfarande arbetar med att ta fram budget för år 2022. Det går därför inte att beräkna vad en ökning av ägarbidraget med 2,5 procent exakt innebär i ökad kostnad för Region Västerbotten. I Svensk Luftambulans tidigare upprättade kalkyl för år 2022 skulle ägarbidraget för Region Västerbotten uppgå till 52,3 miljoner kronor. Med en uppräkning på 2,5 procent innebär det en ökad kostnad på 1,3 miljoner kronor och ett totalt ägarbidrag för Region Västerbotten på 53,6 miljoner kronor.
Svensk Luftambulans tillskriver även medlemsregionerna att, i diskussionerna om Svensk Luftambulans ekonomiska förutsättningar inför år 2022, beakta de statliga medel som medlemsregionerna erhållit för att hantera pandemin. Svensk Luftambulans har som en följd av pandemin vidtagit flera åtgärder gentemot medlemsregionerna vilket fått en direkt påverkan på de ekonomiska förutsättningarna.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Upphandlingen ska tillgodose regionens behov av mjukvarulicenser under avtalsperioden. Föreslagen avtalstid är 24 månader med möjlighet till förlängning om 12 månader vid maximalt 2 tillfällen.
Förfrågningsunderlag är framtaget och behöver fastställas.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till förfrågningsunderlag i upphandling av Nätsäk, server och lagring har upprättats. Upphandlingen avser produkter, nätverk, säkerhet, server/lagring samt produktnära konsulttjänster. Upphandlingen handlar till största del om produkter.
Avtalsperioden är 2+1+1.
-
Enligt kommunallagen 5 kap, 12 och 13 §, ska fullmäktige årligen besluta om när ordinarie sammanträden ska hållas. Förslag till sammanträdestider för 2021 har upprättats. Fullmäktiges sammanträden tillkännages på regionens anslagstavla minst en vecka före sammanträdesdagen
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Riksdagen beslutade i november 2020 om en primärvårdsreform (inriktning för en nära och tillgänglig vård). Målet med omställningen är att hälso- och sjukvården bör ställa om sig att primärvården är navet i vården och samspelar med annan sjukvård och socialtjänst.
Omställningen till nära vård är påbörjad i länets tre närsjukvårdsområden i samverkan med kommunerna. En viktig del i omställningen är samspelet mellan regioner och kommuner där både förtroendevalda och tjänstepersoner är delaktiga.
De förtroendevalda i samverkansforumet vård och omsorg har därför fattat beslut om framtidsbild och en gemensam systemledning för nära vård i Västerbotten. Samråd vård och omsorg har till regionen och länets kommuner lämnat rekommendation om att Samråd vård och omsorg och Länssamverkansgrupperna utgör systemledning för Nära vård i Västerbotten och att Framtidsbild Nära vård 2030 fastställs.
Systemledningens uppgift är att på en övergripande nivå ansvara för hela systemet, resultat och utvärdering.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har den 17 juni 2021, § 92, föreslagit att regionfullmäktige beslutar i enlighet med Samråd vård och omsorgs förslag.
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
32
Överenskommelse om digitala covidbevis tillfrisknandebevis -Tilläggsöverenskommelse mellan staten och SKR om antigentester - ökad nationell testning och smittspårning covid-19 2021
I ”överenskommelse om digitala covidbevis, tillfrisknandebevis- Tilläggsöverenskommelse till överenskommelse om antigentester – ökad nationell testning och smittspårning för covid-19, 2021”, mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner, framgår att SKR kommer att rekommendera regionerna att besluta om avgiftsfrihet för utfärdande av tillfrisknandebevis enligt gällande EU-förordningar.
Tilläggsöverenskommelsen avser enbart den informationsmängd som ligger till grund för så kallade tillfrisknandebevis.
Regionerna erhåller ersättning per, till E-hälsomyndigheten, fullständigt registrerad information om tillfrisknande från sjukdomen covid-19. Ersättningen är schabloniserad och uppgår till 375 kronor per fullständig inrapportering. Schablonbeloppet ska innefatta kostnader för administration isamband med den enskildes begäran och registrering. Ersättning utgår inte om regionen tagit betalt av den enskilde i samband med inrapportering av underlag för covidbevis.
Inom region Västerbotten föreslås ersättningen på 375 kr/inrapportering fördelas enligt följande; 300 kr till den hälsocentral som gjort inrapporteringen och 75 kr till Beställarenheten för teknik och administration.
SKR rekommenderar regionerna att på begäran från enskild avgiftsfritt utfärda
tillfrisknandebevis enligt gällande EU-förordning.I väntan på att regionfullmäktige fattar beslut i ärendet har regionstyrelsens ordförande fattat ett ordförandebeslut i enlighet med rekommendationen.
-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Enligt 4 kap. 29 § kommunallagen får kommuner och regioner ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier som är representerade i fullmäktige. Partistödet syftar till att stärka partiernas ställning i den lokala demokratin och ska användas för det lokala partiarbetet som riktar sig till länsinvånarna.
Parti som erhåller mandatstöd enligt ovan ska lämna skriftlig redovisning och granskningsrapport som visar att partistödet använts för sitt avsedda ändamål. Redovisningen ska gälla perioden
1 januari – 31 december och lämnas till fullmäktige senast sex månader efter räkenskapsårets utgång. (4 kap. 31 §, andra stycket, kommunallagen). Mandatstöd betalas inte ut till parti som inte lämnat sådan redovisning. I enlighet med kommunallagen ska fullmäktige årligen, vid sitt möte i september eller vid därefter närmast följande sammanträde, fatta beslut om kommande års utbetalning av partistöd.
Den 30 juni 2021 hade samtliga partier inkommit med sina redovisningar av föregående års nyttjande av partistöd.
-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
431kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är under innevarande mandatperiod indelat i tre (3) valkretsar vid val till regionfullmäktige. En valkrets är ett geografiskt område vars röstberättigade invånare har rätt att utse representanter till en politisk församling.
Regionen är under innevarande mandatperiod indelad i följande valkretsar:
• Västerbottens läns norra (Skellefteå och Norsjö kommun)
• Västerbottens läns södra (Robertsfors, Umeå, Nordmaling, Vindeln,
Vännäs och Bjurholms kommun) och
• Västerbottens läns västra (Dorotea, Malå, Lycksele, Storuman,
Vilhelmina, Sorsele och Åsele kommun).
Region Västerbotten har för avsikt att kvarstå med nuvarande valkretsindelning vid valet 2022 och tills vidare.
Regionen har inhämtat synpunkter från länets kommuner där Umeå, Lycksele, Vindeln, Dorotea, Storuman, Skellefteå, Vilhelmina och Norsjö kommun har inkommit med synpunkter. Samtliga kommuner har ställt sig bakom nuvarande valkretsindelning förutom Dorotea kommun som förordat att Norsjö kommun ska omflyttas till Västerbottens läns västra valkrets.
Norsjö kommun har i sitt yttrande meddelat att de vill ingå i nuvarande valkrets, Västerbottens läns norra. Eftersom att Norsjö inte framfört önskemål om att ändra valkrets finner regionen att nuvarande valkretsindelning ska gälla.
Regionfullmäktige ska senast den 31 oktober 2021 fatta beslut om valkretsindelning. Länsstyrelsen fastställer sedan indelningen.
-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
484kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
805kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
21kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har enligt kommunallagen att för varje hel- och delägt aktiebolag årligen pröva om den verksamhet som bedrivits under föregående kalenderår varit kommunalrättsligt kompetensenlig.
Om missförhållanden i verksamheten kunnat konstateras, är styrelsen skyldig att agera genom att lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Prövningen av om bolagens verksamhet varit kommunalrättsligt kompetensenlig baseras på bolagsordningar, ägardirektiv, styrelseprotokoll och lekmannarevisorernas granskningsrapporter för verksamhetsåret 2020. En genomgång har även gjorts ifall respektive bolags styrelse tagit ställning för att verksamheten under 2020 har bedrivits i enlighet med det fastställda kommunala ändamålet.
Vid regionstyrelsens sammanträdet i juni 2021, § 153, hanterades vissa bolag. Detta ärende berör de återstående bolagen.
Vid genomgången av AC Net Externservice, AC Net Internservice AB och Uminova Innovation AB kan Region Västerbotten inte avgöra om verksamheten bedrivits i enlighet med den kommunala kompetensen på grund av bristande information i dokumentationen samt då erforderliga dokument inte inkommit till regionen. Förslag till åtgärder har upprättats och framgår av bilaga PM.
-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
417kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2019 gjordes en kartläggning av Region Västerbottens klimatbelastning, vilken visade att verksamhetens utsläpp uppgår till ca 75 000 ton koldioxidekvivalenter per år. För att minska utsläppen gav regionstyrelsen i uppdrag till regiondirektören att utarbeta förslag till långsiktiga klimatmål för regionen. Arbetet resulterade i förslag till miljö- och klimatstrategi för Region Västerbotten.
Hälso- och sjukvårdsnämnden och regionalutvecklingsnämnd har godkänt förslaget för fortsatt beredning i Regionstyrelsen. Regionala utvecklingsnämnden beslutade även att bilägga synpunkter som framförts på nämndens sammanträde.
Vid regionstyrelsens sammanträde i april 2021 § 94 återremitterades förslaget för att kompletteras med att delmål fastställs till 2030. Förslag till miljö- och klimatstrategi har nu reviderats och det reviderade förslaget innehåller långsiktiga mål och består av inriktningsmål och mätbara indikatorer till 2030.
Miljö- och klimatstrategin gäller Region Västerbottens interna verksamheter, det vill säga de frågor som styrelse/nämnder och verksamheter har direkt rådighet över i rollen som till exempel vård- och servicegivare, arbetsgivare, samhällsaktör, ledare och medarbetare. Varje verksamhet ansvarar för att arbeta med miljö- och klimatstrategin utifrån sin egen verksamhetsstyrning.
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Nicklas Sandström (M) har till regionfullmäktige anmält motionen ”Karriärvägar för fler yrkesgrupper” och föreslår att Region Västerbotten tillskapar fler karriärvägar för fler vårdnära yrkesgrupper
I motionen framhålls potentialen i att omfördela arbetsuppgifter i vårdnära yrkesgrupper och på så sätt ta tillvara kompetensen på bästa sätt.
Förslag till svar har upprättats, av vilket det framgår att karriärvägar för fler yrkesgrupper är ett viktigt steg i att nå regionens målbild för hälso- och sjukvården 2030 och stärker regionen som en attraktiv arbetsgivare.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 17 juni 2021, § 97, föreslagit att fullmäktige beslutar att bifalla motionen.-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD), Lars Forsgren (SD), Linda Strandberg (SD), Thomas Palmblad (SD) och Katrin Larsson (SD) har till regionfullmäktige anmält motionen "Trygga sjukresor under coronapandemin" och föreslår att att Region Västerbotten under pågående coronapandemi erbjuder alla personer som ingår i följande riskgrupper att åka sjukresa i egen taxi: Grupper som omfattas är: Alla personer över 70 år, Personer i alla åldrar med: Hjärt-/kärlsjukdom, Högt blodtryck, Diabetes, Allvarlig njursjukdom, Leversjukdom, Lungsjukdom samt Nedsatt immunförsvar på grund av transplantation eller medicinsk behandling.
Förslag till svar har upprättats där det beskrivs vilka åtgärder som vidtagits. Motionen avslås med hänvisning till Region Västerbottens genomförda åtgärder bedöms som tillräckliga i dagsläget.
-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Elmer Eriksson (M) har till regionfullmäktige anmält en motion med rubriken ”Återstarta ASTA-mottagningen”. I motionen framhålls vikten av att personer som utsatts av sexuellt våld får tillgång till specialiserad vård och motionären yrkar på att
återstarta ASTA-mottagningen i samma form som den tidigare bedrivits.Motionen har besvarats och av svaret framgår bland annat att hälso- och sjukvårdsnämnden gett förvaltningen i uppdrag att säkerställa en jämlik vård och behandling för patienter med psykiatriska konsekvenser efter våld i nära relation eller sexualiserat våld i hela länet.
Av svaret framgår även att omorganisationen av psykiatrin i Umeå innebär att ASTA integreras i en större enhet, inte att den läggs ner.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 17 juni 2021, § 98, föreslagit att regionfullmäktige beslutar att motionen ska anses besvarad.
Arbetsutskottets beredning på mötet
Vid arbetsutskottets sammanträde den 26 augusti 2021, beslutades om ett nytt förslag till motionssvar.
-
136kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
360kb Ladda ner dokument
-
425kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har inkommit med kompletterande bilagor till årsredovisningen 2020 i form av revisionsberättelser för ett antal bolag och stiftelser. Dessa ska redovisas till regionfullmäktige.
De revisionsberättelser som inkommit är; Uminova Innovation AB, Umeå Biotech Incubator samt Coompanion Västerbottens läns ekonomiska förening.
Regionfullmäktige har vid sammanträdet i april 2021, § 79, beslutat om instruktion till ombud vid årsstämma. Bifogade revisionsberättelse föranleder inget ytterligare beslut i ärendet.
Bilagor
-
Följande handlingar och protokoll delges regionstyrelsen. Delgivning av protokoll och handlingar från nämnder, bolag och förbund är ett led i regionstyrelsens uppsikt.
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
287kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
§ 163
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
Petter Nilsson (SD) anmäler Initiativen "Fortsätt verka för distans och digitala lösningar under pandemin" , "Begränsa smittspridning genom att minska vårdperifer verksamhet", "Munskydd i kollektivtrafiken" och "Förberedd för att erbjuda en 3:e dos"
Nicklas Sandström (M) och Åsa ågren Wikström (M) anmäler initiativet"Stärkt samarbete med Österbotten och Vasa sjukvårdsdistrikt".
-
Petter Nilsson (SD) har anmält initiativet "Fortsätt verka för distans och digitala lösningar under pandemin" och föreslår att regionstyrelsen beslutar att planera för att hålla alla möten och all verksamhet – som är möjlig – digital och på distans tills vidare.
Petter Nilsson (SD) har anmält initiativet "Begränsa smittspridning genom minskad vårdperifer verksamhet" och föreslår att regionstyrelsen verkar för att inventera och begränsa verksamheter syfte att minska smittospridningsriskerna, med undantag av vårdverksamhet.
Petter Nilsson (SD) har anmält initiativet "Munskydd i kollektivtrafik" och föreslår att regionstyrelsen verkar för munskydd ska erbjudas inom kollektivtrafiken.
Petter Nilsson (SD) har anmält initiativet "Förbered för att erbjuda 3:e dos och föreslår att regionstyrelsen verkar och förbereder för att säkerställa vaccinationskapacitet i enighet med motivtexten.
Nicklas Sandström (M) och Åsa Ågren Wikström (M) har anmält initiativet "Stärkt samarbete med Österbotten och Vasa sjukvårdsdistrikt" och föreslår att regionstyrelsen beslutar att påbörja en översyn av det tidigare intentionsavtalet med Vasa för att undersöka vilka områden som samarbetet kan stärkas ytterligare samt att undersökta möjligheten att upphandla planerad vård av Vasa sjukvårdsdistrikt.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
-
Lägesrapport covid-19 och vaccinationer
Stephan Stenmark, smittskyddsläkare, informerar om smittspridningen i länet och visar ett bildspel med statistik över antal smittade och fördelning i länet samt informerar kort om den fortsatta planeringen på nationell nivå. Fokus ligger på att fortsätta kommunicera vikten av vaccinering.
Ronny Lestander, vaccinationssamordnare, presenterar aktuell statistik för antal vaccinerade jämfört med övriga regioner och redogör kort för planerade och pågående satsningar, däribland kommunikationssatsning för utlandsfödda, vaccinationssatsning på gymnasieskolor och universitetet och tredje dos.
Mötesstrukturen för hösten 2021
Ordförande informerar om att arbetsutskottet haft en överläggning om hur mötesstrutkuren ska se ut hösten 2021. Målbilden är att arbetsutskottets, regionstyrelsens och fullmäktiges sammanträden från den 1 oktober 2021 ska övergå till fysiska möten. Detta kan omprövas om rekommendationerna förändras. ordförande poängterar att det är viktigt att fortsätta hålla avstånd. Arbetsutskottets sammanträde kan ske på distans efter överenskommelse.Hälsoval 2022 primärvård och förfrågningsunderlag för Hälsoval tandvård barn och unga
Marine Sturesson, handläggare, presenterar förändringar i beställningen av primärvård 2022, några nyheter som kan nämnas är frågor om levnadsvanor och våld i nära relation, fast läkarkontakt för att öka kontinuiteten hos patienter boende på särskilda boenden och regler vid stängning under semesterperioder.
Marine Sturesson och Ingrid Bäckström, bedömningstandläkare, redogör sedan för förfrågningsunderlaget för LOV tandvård för barn och unga som införs från 1 januari 2022. Uppdraget är i stort sett densamma som tidigare. En omvärldsbevakning är gjord kring ersättningsnivåerna och Västerbotten ligger något lägre jämfört med grannregionerna.
Ärendena återkommer i §§ 174, 176
Regiondirektörens information
Regiondirektören ger en statusrapport från följande områden:
- Patientnämndens antal ärenden och ekonomiskt utfall
- Effektivisering inköp och upphandlingsprocessen
- Övergripande om digitaliseringsportfölj exklusive FVIS
- Nyheter skyddskommitten
- Utvecklingsarbetet med nämndplaner
- Projektet uppskjuten vård.
Miljö- och klimatstrategi
Tommy Svensson informerar om ärendet och presenterar delmålen som tillkommit strategin efter att ärendet återremitterats i regionstyrelsen.
Ärendet återkommer i § 197Månadsrapport per juli och skatteprognos
Carina Nylander, budgetchef, presenterar månadsrapport per juli och skatteprognos jämfört med april.
Månadsrapporten återges i ärende § 168
-
Regiondirektören ger en statusrapport om arbetet med omställningsplanen.
Ett arbete har pågått under en tid där förvaltningen försökt konkretisera vad som kan göras för att uppnå en högre måluppfyllnad men hänsyn tagit till effekterna av pandemin. Det har skett tillsammans med högsta tjänstepersonsledningen, hälso och sjukvårdens ledningsgrupp. De fackliga parter har även involverats. Regiondirektören poängterar att planen har bristande/ingen koppling mot det ekonomiska resultatet vilket försvårar att säga vad det faktiska strukturella underskottet är.
Vid avrapporteringen presenteras även utmaningar och dilemman samt status för respektive aktivitet och prognos för effekthemtagning.
Av informationen framgår att utmaningar och dilemman till stor del handlar om pandemins påverkan med bland annat uppskjuten vård. Fokus ligger på att fortsätta det långsiktiga arbetet på ett systematiskt sätt och för att påskynda effekthemtagning har särskilda aktiviteter påbörjats, både inom hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning och regionstyrelsens förvaltning. Aktiviteter handlar främst om bemanning och digitalisering samt samordning av regionala utvecklingsförvaltningens och regionstyrelsens administration.
Aktiviteterna följs upp i såväl hälso- och sjukvårdsförvaltningens ledningsgrupp som den centrala ledningsgruppen.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
997kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
-
Månadsrapport per juli 2021 har upprättats. Vid dagens sammanträde informerar Carina Nylander, budgetchef, om resultatet per juli.
Av informationen framgår att verksamhetens nettokostnader uppgår till -319 miljoner kronor till och med juli. Avvikelserna kan till stor del förklaras av personalkostnader. Nettokostnadsutvecklingen uppgår till 1,8 procent, vilket är en minskning jämfört med förgående år. I april var siffran något högre vilket förklaras av pensionskostnader.
Regionens utfall inkl intäkter uppgår till 151 miljoner kronor. Ackumulerat ekonomiskt resultat uppgår till 151 miljoner kronor för verksamhetens resultat samt 736 miljoner kronor inklusive finansnetto.Vidare presenteras kostnadsutvecklingen för hyrpersonal där primärvården redovisar en förbättring, ökningen har dock skett inom sjukhusvården. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen bevakar frågan. Omställningsplanens utfall kopplat till plan redovisas, det notera satt hälso- och sjukvårdsnämnden inte uppnått full effekt.
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2021-05-31
Likviditet
Likvida medel per sista maj uppgick till 579 miljoner kronor till 0 % ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Portföljutveckling
Totala portföljen utvecklades + 0,1 % vilket är + 0,1 % mot index som utvecklades + 0,0 % under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 0,2 %, vilket är +0,1 % mot index som gick + 0,1% under månaden
Ränteportföljen utvecklades +0,0 %, vilket är +0,1 % jämfört med index som gick -0,1 % under månaden.
Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav.
Portföljen är viktad enligt riktlinjer i finanspolicyn.
Skuldrapport
Regionens totala lån uppgår per sista maj till 2 400 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 0,35 %.
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2021-06-30
Likviditet
Likvida medel per sista juni uppgick till 482 miljoner kronor till 0 % ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Portföljutveckling
Totala portföljen utvecklades + 1,7 % vilket är - 0,9 % mot index som utvecklades + 2,6 % under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 3,6 %, vilket är -0,1 % mot index som gick + 3,7 % under månaden
Ränteportföljen utvecklades +0,1 %, vilket är +0,0 % jämfört med index som gick +0,1 % under månaden.
Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav.
Portföljen är viktad enligt riktlinjer i finanspolicyn.
Skuldrapport
Regionens totala lån uppgår per sista juni till 2 400 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 0,35 %.
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2021-07-31
Likvida medel per sista juli uppgick till 546 miljoner kronor till 0 % ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Totala portföljen utvecklades + 2,8 % vilket är + 1,0 % mot index som utvecklades + 1,8 % under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 3,6 %, vilket är + 1,2 % mot index som gick + 2,4 % under månaden
Ränteportföljen utvecklades + 0,2 %, vilket är - 0,1 % jämfört med index som gick +0,3 % under månaden.
Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav. Portföljen är viktad enligt riktlinjer i finanspolicyn.
Regionens totala lån uppgår per sista juli till 2 400 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,35 %. -
Enligt reglemente ska plan över sammanträden upprättas årligen för styrelsen och arbetsutskottet.
Förslag till sammanträdestider för regionstyrelsen och arbetsutskottet har upprättats.
Arbetsutskottet fastställer sina egna tider och förslaget är under förutsättning att regionstyrelsens och regionfullmäktiges sammanträdestider fastställs enligt upprättat förslag. 29 april är avsatt för budgetdialog med nämnder och 24 maj är avsatt för uppsiktsträffar, dialoger och informationer.
Regionstyrelsens förslag baseras på regionfullmäktiges föreslagna tider och gäller under förutsättning att fullmäktiges tider fastställs.
-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av att Kent Ehliassons anställning som regiondirektör avslutades den 16 februari 2021 beslutade regionstyrelsen den 2 mars 2021, § 56, att påbörja rekrytering av ny regiondirektör.
Rekryteringsgruppen har bestått av regionstyrelsens ordförande och vice ordförande som föreslagit Tommy Svensson som ny regiondirektör. Facklig samverkan har genomförts den 24 juni 2021, varvid enighet har uppnåtts.
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till Uppdrag och regler för Hälsoval primärvård 2022 samt ersättningsmodell och uppföljningsplan har upprättats.
Uppdrag och regler för Hälsoval uppdateras årligen sedan införandet av valfrihetssystemet år 2010. Förslag till förtydliganden och mindre förändringar framkommer kontinuerligt och regionfullmäktiges årliga beslut om budget medför justeringar av Hälsovalets ersättningsmodell.
Av de huvudsakliga förändringarna kan nämnas utförligare skrivningar vad gäller hälsocentralernas uppdrag när det gäller våld i nära relationer och det hälsofrämjande uppdraget vad gäller goda levnadsvanor. Ett tillägg är vidare att hälsocentralerna ska verka får att uppnå det nationella målet om hur stor andel av befolkningen som ska ha en fast läkarkontakt. Avtalet med kommunerna om läkarmedverkan i kommunal hälso- och sjukvård har reviderats och anpassningar har gjorts i beställningen utifrån detta. Ändringar har också gjorts vad gäller tillgänglighet och förtydligande av krav på kompetensutveckling för hälsocentralens personal. Ytterligare förändringar är regler om stängning under sommaren.Regionstyrelsens beredning på sammanträdet
Vid sammanträdet informerar ordförande om att det nu finns ett avtal för undertecknande med SANKS (Samisk nasjonalt kompetansesenter), ett samiskt centrum för psykisk hälsa i Norge. Avtalet kan bland annat innefatta primärvården, vuxenpsykiatrin och barn- och ungdomspsykiatrin. Avtalet kan komma att behöva hanteras i beställningen.
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Inom primärvården finns verksamheter och uppdrag som inte ingår i basuppdraget för Hälsoval Västerbotten. Dessa verksamheter och uppdrag finansieras inom Primärvårdens anslagsram för Regionstyrelsen och uppdraget för dess utförande ges Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Nedan anges tilläggsuppdrag och övriga primärvårdsuppdrag 2022:Slutenvårdsplatser på sjukstugor
Kompetenscentrum för Mödra- och barnhälsovård
Samordnare familjecentral
Inkontinenssamordnare
Förstärkt primärvård för vuxna personer med medfödda och tidigt förvärvade funktionsnedsättningar (Primo)Ungdomshälsa/ungdomsmottagning
Centrum mot våld
Alkohol- och drogmottagningLjusbehandling
Mobilt hembesöksteam Primär
Drift av samhällsrum
KUM – Klinisk undervisningsmottagning
Operativ processledare sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess
Mottagning för ME/CFSSärskilda insatser i områden med socioekonomisk profil
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
§ 176
Förfrågningsunderlag för Hälsoval tandvård Västerbotten barn och unga vuxna 3–23 år, enligt Lagen om valfrihetssystem (LOV 2008:962)
Den 25 februari 2020, § 20, beslutade regionfullmäktige att med stöd av Lagen om valfrihetssystem (2008:962) att införa hälsoval för den allmänna barn- och ungdomstandvården 3–23 år i Västerbotten. Införandet skulle ske under 2020.
Med anledning av den osäkerhet Coronapandemin förde med sig senare under våren 2020 beslutade regionfullmäktige den 16 juni 2020, § 74, att införandet av hälsoval för den allmänna barn- och ungdomstandvården 3–23 år med stöd av lagen om valfrihetssystem (2008:962) skulle skjutas upp till senast den 1 januari 2022.
Den 22 juni 2021 beslutade Regionfullmäktige om Region Västerbottens budget för 2022. Regionfullmäktige beslutade att utöka budgeten med ett ramtillskott för den allmänna tandvården för barn och unga vuxna. Förslag till ersättningsmodell inom Hälsoval tandvård Västerbotten barn och unga vuxna 3–23 år har utformats utifrån den beslutade budgeten för 2022.
Förslag till förfrågningsunderlag innehållande föreskrifter för ansökan, blankett för ansökan, avtalsmall, uppdrag och regler, ersättningsmodell och uppföljningsplan, har tagits fram i enlighet med Lag om valfrihetssystem (2008:962).
Verksamhet inom Hälsoval tandvård Västerbotten barn och unga vuxna 3-23 år kan starta från och med 1 januari 2022.
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Samverkansorganet Samråd vård och omsorg har till länets kommer och regionen inkommit med rekommendation om beslut avseende Ramavtal om läkarmedverkan inom kommunernas hälso- och sjukvård i Västerbotten.
Enligt hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), 16 kap. 1 §, ska en region sluta avtal med kommunerna inom regionen om omfattningen av och formerna för läkarmedverkan.
På uppdrag av Länssamverkansgruppen har de länsövergripande avtalen om läkarmedverkan mellan regionen och kommunernas hälso- och sjukvård setts över. Parallellt har regionen gjort en översyn av ersättningen till hälsocentralerna som har ansvarar för läkarmedverkan i särskilda boenden. Detta har mynnat ut i ett nytt avtal. I det nya avtalet slås de två tidigare avtalen ihop till ett och utökas med fler vårdformer.
Samråd vård och omsorg beslutade vid sitt sammanträde den 11 juni 2021 att rekommendera Region Västerbotten och de 15 kommunerna i Västerbotten besluta: - Att fastställa Ramavtal om läkarmedverkan inom kommunernas hälso- och sjukvård i Västerbotten.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Revisorerna har inkommit med granskningsrapport om 1177. Granskningen visar att det råder stor kundnöjdhet men att den politiska styrning av 1177 under 2020 var för svag.
Mot bakgrund av genomförd granskning har revisorerna lämnat följande rekommendationer:
- Besluta om direktiv, mål, uppdrag och strategier för verksamheternas arbete med 1177 Vårdguiden
- Följ upp och utvärdera verksamheternas arbete med 1177 samt måluppfyllelse
- Säkerställ att det under 2021 tas fram en miniminivå gällande vilket utbud av 1177:s e-tjänster som enskilda hälsocentraler och mottagningar ska erbjuda.
Förslag till yttrande har upprättats. I yttrandet beskrivs vilka aktiviteter som pågår och är planerade för att förbättra och utveckla 1177, däribland en ny digitaliseringsstrategi som håller på att tas fram som säkerställer att regionens strategier överensstämmer med nationella intentioner. Det planeras både akiviteter inom regionen men även i samverkan med norra sjukvårdsregionen.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Revisorerna har inkommit med granskningsrapport om styrning och kontroll över HR-stöd till chefer. Granskningen visar att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte har en tillräcklig styrning och kontroll över HR-stödet till chefer i hälso- och sjukvården och tandvården.
Revisionen lämnar följande rekommendationer till regionstyrelsen:
- Förtydliga hur regionstyrelsens centrala HR-stab ska fungera i förhållande till övriga nämnders förvaltningar.
- Tydliggör hur styrning av det centrala HR-stödet ska gå till när det gäller stödets inriktning och omfattning. Säkerställ exempelvis att det finns beslutade principer och kriterier för hur fördelningen av HR-partners till chefer ska gå till
- Säkerställ en kontinuerlig uppföljning av att HR-stödet till cheferna fungerar ändamålsenligt.
- Säkerställ en tydligare berednings- och beslutsprocess för styrande dokument inom HR-området som berör flera nämnders verksamheter.
- Säkerställ att uppdrag för HR-strateg, HR-partners med flera som arbetar som stöd till chefer i hälso- och sjukvårdsnämndens förvaltning är beslutade och dokumenterade.
Förslag till svar har upprättats som beskriver hur HR-stödet fungerar och hur HR-stödet kan utvecklas för att förbättra samverkan.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 26 augusti 2021 beslutades att yttrandet skulle omarbetas för att tydliggöra regionstyrelsens roll. Till regionstyrelsens sammanträde har yttrandet reviderats i enlighet med arbetsutskottets önskemål.
-
§188 Granskningsrapport nr 9-2020 Granskning av styrning och kontroll över HR-stödet till chefer.pdf125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Regionens revisorer har inkommit med rapporten ”Granskning av regionens medelsförvaltning”.
Revisorernas granskning visar att fullmäktiges finanspolicy i allt väsentligt tillgodoser kommunallagens krav på risktagande, avkastning, uppföljning och kontroll. Granskningen identifierar dock risker i regionstyrelsens kontroll och lämnar följande rekommendationer:
- Överväg lämpligheten att utgå från endast en rådgivare och dennes delvis okända kvantitativa riskmodell.
- Besluta om tillämpningsanvisningar som kompletterar fullmäktiges finanspolicy. Reglera exempelvis tillämpningen av den kvantitativa riskmodellen i finanspolicyn.
- Reglera kreditexponeringen i enskilda emittenter i ränteportföljen.
- Reglera investeringar i fonder för att sprida riskerna i förvaltningen.
Förslag till yttrande har upprättats över iakttagelser och rekommendationer.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Revisorerna har genomfört en granskning av om regionstyrelsens, nämndernas och utskottens verksamhetsområden och inbördes förhållanden är tydligt reglerade utifrån kommunallagens och fullmäktiges krav.
Revisorernas slutsats är att regleringen av ansvarsförhållanden mellan regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden behöver ses över så att de uppfyller kraven i kommunallagen. Även regionstyrelsens och nämndernas reglering av ansvar och befogenheter för förvaltningscheferna behöver tydliggöras.
Förslag till yttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att regionstyrelsen instämmer i huvudsak i revisorernas kritik och en större översyn planeras till år 2022.
Arbetsutskottets beredning på mötet
Vid arbetsutskottets sammanträde den 26 augusti 2021 beslutades att yttrande ska omarbetas. Till regionstyrelsens sammanträde har yttrandet reviderats.
-
99kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
396kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
640kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har inkommit med granskningsrapport om regionstyrelsen år 2020 och funnit att styrelsen saknar tillräckliga metoder och system för att styra och kontrollera sitt ansvarsområde.
Följande rekommendationer har lämnats:
- Säkerställ att det finns ett tillräckligt tjänstepersonsstöd för att stärka de processer som rör styrning, uppföljning och kontroll.
- Ställ krav på konsekvensbeskrivningar, riskanalyser och kostnadsberäkningar inför beslut om åtgärder. Vid avvikelser måste styrelsen vara aktiv och fatta nya beslut
- Säkerställ en ändamålsenlig metod och redovisning av resultat i förhållande till styrelsens verksamhetsmål
- Utveckla kontrollen över de uppdrag som styrelsen lämnar till regiondirektören och andra tjänstepersoner genom att tydligt ange när uppdragen återrapporteras
- Se till att analyser och resultat från uppsikten är dokumenterade. Utvärdera om bolagens verksamheter är genomförda i enlighet med kommunala ändamål och kommunala befogenheter senast vid styrelsens beslut om årsredovisningen
Förslag till svar har upprättats. Av svaret framgår att flera aktiviteter är initierade och genomförda för att förbättra såväl ledning och styrning som planerings- och uppföljningsprocessen.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
§ 183
Granskningsrapport nr 10-2020 Granskning av regionens arbete för att förebygga, motstå och hantera en kris
Revisorerna har inkommit med granskningsrapport om regionens arbete för att förebygga, motstå och hantera en kris.
Under 2020/2021 genomförde Region Västerbottens revisionskontor en granskning av regionens krisberedskap samt den särskilda sjukvårdsledningens hantering av den pågående coronapandemin. Granskningen syftade till att ge revisorerna underlag för att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll av arbetet med krisberedskap inom sina ansvarsområden. Revisionens slutsatser visar på brister i regionstyrelsens samt hälso- och sjukvårdsnämndens förberedande arbete med krisberedskap.
Förslag till yttrande har upprättats. I förslag till yttrande tillstyrks en stor del av de brister som iakttagits i revisionens granskning. Granskningen är noggrann genomförd och innehåller värdefulla lärdomar som tillsammans med andra utvärderingar och underlag kommer att bidra till förbättringar inom det kris- och katastrofmedicinska beredskapsområdet. En del av de identifierade bristerna som uppmärksammas i revisionsrapporten har det funnits en medvetenhet om sedan tidigare och därför har olika åtgärder redan genomförts och initierats, exempelvis i samband med att ny plan för kris- och katastrofmedicinsk beredskap fastställts.
Yttrandet för regionstyrelsens räkning har hanterats av den regionala beredskapsfunktionen samt samordnats med hälso- och sjukvårdsnämndens yttrande. Förankring har skett i Centrala ledningsgruppen (CLG) för regionstyrelsens förvaltning samt i Hälso- och sjukvårdens ledningsgrupp (HSLG).
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
421kb Ladda ner dokument
-
938kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet rör återbetalning av felaktigt utbetalt arvode. Region Västerbotten har som del av uppföljningen av privata fysioterapeuter verksamma enligt nationella taxan funnit att arvoden som utbetalats till en sjukgymnast inte har kunnat styrkas i tillräcklig omfattning.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
§ 185
Ersättningsetablering enligt lagen om ersättning för fysioterapi
-
§ 186
Uppföljning av nämnders, bolag och förbunds verksamhet inom ramen för regionstyrelsens uppsikt 2021
Regionstyrelsen ska i enlighet med bestämmelser i kommunallagen utöva uppsikt över övriga nämnder och förbund och bolag regionen är medlem i.
Regionstyrelsen har antagit riktlinjer för uppsikten av vilken det framgår att uppsikten till största del sker genom löpande uppföljning men även via särskilda dialogmöten. I enlighet med riktlinjen ska regionstyrelsen besluta om vilka frågor som styrelsen närmare vill följa upp hos nämnden/förbundet/bolaget på dialogmötena.
Arbetsutskottet ska träffa presidiet i hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden den 12 oktober. Inför mötet behöver regionstyrelsen besluta om vilka frågor som styrelsen vill följa upp.
Förslag på frågor har tagits fram och grundar sig på aktuella förhållanden inom nämndernas verksamhetsområden.
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
I beslut den 9 februari 2021, § 20, uppdrog Regionstyrelsen åt regiondirektören att strukturera upp processen med uppsikt över aktiebolag.
Syftet med uppdraget är att Regionstyrelsen ska få information om bolagens verksamheter och förhållanden i sådan tid att det är relevant att agera utifrån den.
Frågan har beretts av beredningsgruppen för ägarstyrningsfrågor med representanter för Regionstyrelsens och Regionala Utvecklingsnämndens förvaltningar. Skriftlig återkoppling med årshjul, processbeskrivning och struktur har upprättats. Processbeskrivningen kommer att vidareutvecklas och kompletteras med mer detaljerade beskrivningar.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 26 augusti 2021 ges en muntlig återkoppling på uppdraget. Vid efterföljande dialog diskuteras regionens vägval, inriktning och med ägarstyrning. Vidare framförs även önskemål om utbildning för ledamöter.
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Svensk Luftambulans ska enligt förbundsordningen begära ägarbidrag från medlemmarna för kommande verksamhetsår. Verksamheten inom Svensk Luftambulans har varit i en ständig utveckling och förutsättningarna och omfattningen har förändrats sedan starten år 2014. Inför år 2022 ser Svensk Luftambulans en uppräkning av ägarbidraget med 2,5 procent som en nödvändig förutsättning för att fortsätta bedriva verksamheten i relation till förbundets nuvarande omfattning och uppsatta mål. Svensk Luftambulans relativt begränsade verksamhet gör det svårt genomföra besparingar för att täcka de områden inom verksamheten som har en hög kostnadsutveckling.
Region Västerbottens ägarbidrag för år 2022 är i dagsläget inte känd då Svensk Luftambulans fortfarande arbetar med att ta fram budget för år 2022. Det går därför inte att beräkna vad en ökning av ägarbidraget med 2,5 procent exakt innebär i ökad kostnad för Region Västerbotten. I Svensk Luftambulans tidigare upprättade kalkyl för år 2022 skulle ägarbidraget för Region Västerbotten uppgå till 52,3 miljoner kronor. Med en uppräkning på 2,5 procent innebär det en ökad kostnad på 1,3 miljoner kronor och ett totalt ägarbidrag för Region Västerbotten på 53,6 miljoner kronor.
Svensk Luftambulans tillskriver även medlemsregionerna att, i diskussionerna om Svensk Luftambulans ekonomiska förutsättningar inför år 2022, beakta de statliga medel som medlemsregionerna erhållit för att hantera pandemin. Svensk Luftambulans har som en följd av pandemin vidtagit flera åtgärder gentemot medlemsregionerna vilket fått en direkt påverkan på de ekonomiska förutsättningarna.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Upphandlingen ska tillgodose regionens behov av mjukvarulicenser under avtalsperioden. Föreslagen avtalstid är 24 månader med möjlighet till förlängning om 12 månader vid maximalt 2 tillfällen.
Upphandlingsdokument är framtaget och behöver fastställas.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till upphandlingsdokument i upphandling av Nätsäk, server och lagring har upprättats. Upphandlingen avser produkter, nätverk, säkerhet, server/lagring samt produktnära konsulttjänster. Upphandlingen handlar till största del om produkter.
Avtalsperioden är 2+1+1.
-
Enligt kommunallagen 5 kap, 12 och 13 §, ska fullmäktige årligen besluta om när ordinarie sammanträden ska hållas. Förslag till sammanträdestider för 2021 har upprättats. Fullmäktiges sammanträden tillkännages på regionens anslagstavla minst en vecka före sammanträdesdagen
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Riksdagen beslutade i november 2020 om en primärvårdsreform som handlar om inriktning för en nära och tillgänglig vård. Målet med omställningen är att hälso- och sjukvården bör ställa om sig att primärvården är navet i vården och samspelar med annan sjukvård och socialtjänst.
Omställningen till nära vård är påbörjad i länets tre närsjukvårdsområden i samverkan med kommunerna. En viktig del i omställningen är samspelet mellan regioner och kommuner där både förtroendevalda och tjänstepersoner är delaktiga.
De förtroendevalda i samverkansforumet vård och omsorg har därför fattat beslut om framtidsbild och en gemensam systemledning för nära vård i Västerbotten. Samråd vård och omsorg har till regionen och länets kommuner lämnat rekommendation om att Samråd vård och omsorg och Länssamverkansgrupperna utgör systemledning för Nära vård i Västerbotten och att Framtidsbild Nära vård 2030 fastställs.
Systemledningens uppgift är att på en övergripande nivå ansvara för hela systemet, resultat och utvärdering.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har den 17 juni 2021, § 92, föreslagit att regionfullmäktige beslutar i enlighet med Samråd vård och omsorgs förslag.
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
§ 193
Överenskommelse om digitala covidbevis tillfrisknandebevis -Tilläggsöverenskommelse mellan staten och SKR om antigentester - ökad nationell testning och smittspårning covid-19 2021
I ”överenskommelse om digitala covidbevis, tillfrisknandebevis- Tilläggsöverenskommelse till överenskommelse om antigentester – ökad nationell testning och smittspårning för covid-19, 2021”, mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner, framgår att SKR kommer att rekommendera regionerna att besluta om avgiftsfrihet för utfärdande av tillfrisknandebevis enligt gällande EU-förordningar.
Tilläggsöverenskommelsen avser enbart den informationsmängd som ligger till grund för så kallade tillfrisknandebevis.
Regionerna erhåller ersättning per, till E-hälsomyndigheten, fullständigt registrerad information om tillfrisknande från sjukdomen covid-19. Ersättningen är schabloniserad och uppgår till 375 kronor per fullständig inrapportering. Schablonbeloppet ska innefatta kostnader för administration isamband med den enskildes begäran och registrering. Ersättning utgår inte om regionen tagit betalt av den enskilde i samband med inrapportering av underlag för covidbevis.
Inom region Västerbotten föreslås ersättningen på 375 kr/inrapportering fördelas enligt följande; 300 kr till den hälsocentral som gjort inrapporteringen och 75 kr till Beställarenheten för teknik och administration.
SKR rekommenderar regionerna att på begäran från enskild avgiftsfritt utfärda
tillfrisknandebevis enligt gällande EU-förordning.I väntan på regionfullmäktiges beslut har regionstyrelsens ordförande den 8 juli 2021 fattat ett brådskande ordförandebeslut i enlighet med rekommendationen.
-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Enligt 4 kap. 29 § kommunallagen får kommuner och regioner ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier som är representerade i fullmäktige. Partistödet syftar till att stärka partiernas ställning i den lokala demokratin och ska användas för det lokala partiarbetet som riktar sig till länsinvånarna.
Parti som erhåller mandatstöd enligt ovan ska lämna skriftlig redovisning och granskningsrapport som visar att partistödet använts för sitt avsedda ändamål. Redovisningen ska gälla perioden 1 januari – 31 december och lämnas till fullmäktige senast sex månader efter räkenskapsårets utgång. (4 kap. 31 §, andra stycket, kommunallagen). Mandatstöd betalas inte ut till parti som inte lämnat sådan redovisning. I enlighet med kommunallagen ska fullmäktige årligen, vid sitt möte i september eller vid därefter närmast följande sammanträde, fatta beslut om kommande års utbetalning av partistöd.
Den 30 juni 2021 hade samtliga partier inkommit med sina redovisningar av föregående års nyttjande av partistöd.
-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
431kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är under innevarande mandatperiod indelat i tre (3) valkretsar vid val till regionfullmäktige. En valkrets är ett geografiskt område vars röstberättigade invånare har rätt att utse representanter till en politisk församling.
Regionen är under innevarande mandatperiod indelad i följande valkretsar:
• Västerbottens läns norra (Skellefteå och Norsjö kommun)
• Västerbottens läns södra (Robertsfors, Umeå, Nordmaling, Vindeln,
Vännäs och Bjurholms kommun) och
• Västerbottens läns västra (Dorotea, Malå, Lycksele, Storuman,
Vilhelmina, Sorsele och Åsele kommun).
Region Västerbotten har för avsikt att kvarstå med nuvarande valkretsindelning vid valet 2022 och tills vidare.
Regionen har inhämtat synpunkter från länets kommuner. Samtliga kommuner som svarat har ställt sig bakom nuvarande valkretsindelning förutom Dorotea kommun som förordat att Norsjö kommun ska omflyttas till Västerbottens läns västra valkrets.
Norsjö kommun har i sitt yttrande meddelat att de vill ingå i nuvarande valkrets, Västerbottens läns norra. Eftersom att Norsjö inte framfört önskemål om att ändra valkrets finner regionen att nuvarande valkretsindelning ska gälla.
Regionfullmäktige ska senast den 31 oktober 2021 fatta beslut om valkretsindelning. Länsstyrelsen fastställer sedan indelningen.
-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
484kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
805kb Ladda ner dokument
-
420kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
21kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har enligt kommunallagen att för varje hel- och delägt aktiebolag årligen pröva om den verksamhet som bedrivits under föregående kalenderår varit kommunalrättsligt kompetensenlig.
Om missförhållanden i verksamheten kunnat konstateras, är styrelsen skyldig att agera genom att lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Prövningen av om bolagens verksamhet varit kommunalrättsligt kompetensenlig baseras på bolagsordningar, ägardirektiv, styrelseprotokoll och lekmannarevisorernas granskningsrapporter för verksamhetsåret 2020. En genomgång har även gjorts ifall respektive bolags styrelse tagit ställning för att verksamheten under 2020 har bedrivits i enlighet med det fastställda kommunala ändamålet.
Vid regionstyrelsens sammanträdet i juni 2021, § 153, hanterades vissa bolag. Detta ärende berör de återstående bolagen.
Vid genomgången av AC Net Externservice, AC Net Internservice AB och Uminova Innovation AB kan Region Västerbotten inte avgöra om verksamheten bedrivits i enlighet med den kommunala kompetensen på grund av bristande information i dokumentationen samt då erforderliga dokument inte inkommit till regionen. Förslag till åtgärder har upprättats och framgår av bilaga PM.
-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
417kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2019 gjordes en kartläggning av Region Västerbottens klimatbelastning, vilken visade att verksamhetens utsläpp uppgår till ca 75 000 ton koldioxidekvivalenter per år. För att minska utsläppen gav regionstyrelsen i uppdrag till regiondirektören att utarbeta förslag till långsiktiga klimatmål för regionen. Arbetet resulterade i förslag till miljö- och klimatstrategi för Region Västerbotten.
Hälso- och sjukvårdsnämnden och regionalutvecklingsnämnd har godkänt förslaget för fortsatt beredning i Regionstyrelsen.
Vid regionstyrelsens sammanträde i april 2021 § 94 återremitterades förslaget för att kompletteras med att delmål fastställs till 2030. Förslag till miljö- och klimatstrategi har nu reviderats och det reviderade förslaget innehåller långsiktiga mål och består av inriktningsmål och mätbara indikatorer till 2030.
Miljö- och klimatstrategin gäller Region Västerbottens interna verksamheter, det vill säga de frågor som styrelse/nämnder och verksamheter har direkt rådighet över i rollen som till exempel vård- och servicegivare, arbetsgivare, samhällsaktör, ledare och medarbetare. Varje verksamhet ansvarar för att arbeta med miljö- och klimatstrategin utifrån sin egen verksamhetsstyrning.
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Nicklas Sandström (M) har till regionfullmäktige anmält motionen ”Karriärvägar för fler yrkesgrupper” och föreslår att Region Västerbotten tillskapar fler karriärvägar för fler vårdnära yrkesgrupper
I motionen framhålls potentialen i att omfördela arbetsuppgifter i vårdnära yrkesgrupper och på så sätt ta tillvara kompetensen på bästa sätt.
Förslag till svar har upprättats, av vilket det framgår att karriärvägar för fler yrkesgrupper är ett viktigt steg i att nå regionens målbild för hälso- och sjukvården 2030 och stärker regionen som en attraktiv arbetsgivare.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 17 juni 2021, § 97, föreslagit att motionen ska bifallas.-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD), Lars Forsgren (SD), Linda Strandberg (SD), Thomas Palmblad (SD) och Katrin Larsson (SD) har till regionfullmäktige anmält motionen "Trygga sjukresor under coronapandemin" och föreslår att att Region Västerbotten under pågående coronapandemi erbjuder alla personer som ingår i följande riskgrupper att åka sjukresa i egen taxi: Grupper som omfattas är: Alla personer över 70 år, Personer i alla åldrar med: Hjärt-/kärlsjukdom, Högt blodtryck, Diabetes, Allvarlig njursjukdom, Leversjukdom, Lungsjukdom samt Nedsatt immunförsvar på grund av transplantation eller medicinsk behandling.
Förslag till svar har upprättats av regionförvaltningen. Motionen föreslås avslås med hänvisning till Region Västerbottens genomförda åtgärder bedöms som tillräckliga i dagsläget.
Regionstyrelsens beredning på sammanträdet
Vid regionstyrelsens behandling av ärendet meddelar Petter Nilsson (SD) att han återtar motionen då den inte längre är aktuell.
Motionen kommer därmed inte att överlämnas till regionfullmäktige för beslut.
-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Elmer Eriksson (M) har till regionfullmäktige anmält motionen ”Återstarta ASTA-mottagningen”. I motionen framhålls vikten av att personer som utsatts av sexuellt våld får tillgång till specialiserad vård. I motionen föreslås att återstarta ASTA-mottagningen i samma form som den tidigare bedrivits.
Förslag till svar har upprättats av hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Av svaret framgår bland annat att hälso- och sjukvårdsnämnden gett förvaltningen i uppdrag att säkerställa en jämlik vård och behandling för patienter med psykiatriska konsekvenser efter våld i nära relation eller sexualiserat våld i hela länet. Av svaret framgår även att omorganisationen av psykiatrin i Umeå innebär att ASTA integreras i en större enhet, inte att den läggs ner.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 17 juni 2021, § 98, föreslagit att regionfullmäktige beslutar att motionen ska anses besvarad.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 26 augusti 2021, § 204, beslutades om ett nytt förslag till motionssvar. Svaret från hälso- och sjukvårdsnämnden förtydligades med det uppdrag nämnden gav förvaltningschefen.
Av det nya svaret framgår att beslutet som Hälso- och sjukvårdsnämnden fattade i maj 2020 står fast och innebär fortsatt utveckling av verksamheten genom att hälso- och sjukvårdsnämnden uppdrog till Hälso- och sjukvårdsdirektören att säkerställa att regionen har en verksamhet för behandling av personer som utsatts för sexualiserat våld. Byggd på fortsatt teamarbete och etablerade behandlingsmetoder. Namnet ASTA ska säkras för verksamheten i Umeå. Vidare uppdrogs till Hälso- och sjukvårdsdirektören att utreda hur en god vård och behandling av denna patientgrupp ska utformas för hela länet.
-
136kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
360kb Ladda ner dokument
-
425kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har inkommit med kompletterande bilagor till årsredovisningen 2020 i form av revisionsberättelser för ett antal bolag och stiftelser. Dessa ska redovisas till regionfullmäktige.
De revisionsberättelser som inkommit är; Uminova Innovation AB, Umeå Biotech Incubator samt Coompanion Västerbottens läns ekonomiska förening.
Regionfullmäktige har vid sammanträdet i april 2021, § 79, beslutat om instruktion till ombud vid årsstämma. Bifogade revisionsberättelse föranleder inget ytterligare beslut i ärendet.
Bilagor
-
Följande handlingar och protokoll delges regionstyrelsen. Delgivning av protokoll och handlingar från nämnder, bolag och förbund är ett led i regionstyrelsens uppsikt.
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har delegerat beslutanderätt i vissa ärenden till delegat i enlighet med delegationsordningen. Dessa beslut ska återanmälas till styrelsen
Protokoll regionstyrelsens arbetsutskott 2021-08-24, § 171-205
Brådskande ordförandebeslut, delegationspunkt 1.1
2021-07-08 Avgiftsfrihet för enskild vid utfärdande av tillfrisknandebevis
RS 1220:2-2021
Brådskande ordförandebeslut, delegationspunkt 1.1
2021-08-18 Yttrande över SOU 2021:19 En förstärkt försörjningsberedskap för hälso- och sjukvård
RS 855:4-2021
Förteckning 2021-09-01 Beslut fattade av tf regiondirektör
RS 192:6-2021
Förteckning 2021-09-01 Beslut fattade, på vidaredelegation, av servicedirektör och digitaliserings och teknikdirektör, HR-direktör
RS 193:11-2021
Förteckning 2021-09-01 Beslut fattade, på vidaredelegation, av verksamhetschef basenhet Inköp
RS 193:12-2021Bilagor
-
287kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-