Möte 2023-02-08
-
Tidpunkt Informationspunkt Föredragande 9.30-10.40 Regiondirektörens månadsrapport inkl
genomgång RS organisation och större, pågående processerTommy Svensson, regiondirektör
Peter Rönnholm, ekonomidirektör10.40-10.50 Paus 10.50-11.30 Juridisk genomgång;
Ägarstyrning, uppsiktsplikt, styrelsens roll, mmHenrik Sandberg, regionjurist 11.30-12.00 Information om ärenden kopplat till Lagen om ersättning för fysioterapi Ewa Hemmingsson, verksamhetsutvecklare HSF-stab 12.00-13.00 Lunch 13.00-14.00 Gruppmöten 14.00-14.15 Gruppledarträff 14.30-ca 15.00 Ärenden enligt listan -
2
Val av justerare och tid för justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
4
Informationer
-
5
Ersättningsetablering enligt lagen om ersättning för fysioterapi
-
6
Uppföljning av verksamhet enlig lagen och förordningen om ersättning för fysioterapi (LOF, FOF).
-
Region Västerbotten genomför riskbaserad uppföljning av utbetalade arvoden för sjukgymnaster/fysioterapeuter som är verksamma enligt lagen om ersättning för fysioterapi.
En verksamhetsuppföljning har genomförts av sjukgymnast som fått arvoden utbetalde, men som inte haft tillräckligt journalunderlag för att styrka arvodets berättigande
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2022-11-30.
Under månaden såldes IKC Avkastningsfond för 195,3 mkr.
Totala portföljen utvecklades +2,2% vilket är -1,2% mot index som utvecklades +3,5% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades +4,9% under månaden, vilket är -0,0% mot index, som gick +4,9%.
Ränteportföljen utvecklades -0,2%, vilket är -0,9% mot index som gick +0,7%.
Alternativportföljen utvecklades -2,4%, vilket är -4,4% mot index som gick +1,9%.
Portföljen ligger strax över normalvikt mot aktier, övervikt alternativa fonder och undervikt räntefonder.
Likvida medel uppgick till 510 miljoner kronor till 0% ränta, inklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Regionens totala lån uppgår till 1 800 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,48%.
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2022-12-31.
Under månaden köptes andelar i Aldburg SA (324,2 mkr) och Kavaljer Quality Focus (130,0 mkr).
Totala portföljen utvecklades -0,7% vilket är hela +2,2% mot index som utvecklades -2,9% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades -1,3% under månaden, vilket är +2,4% mot index, som gick -3,7%.
Ränteportföljen är idag utan innehav och utvecklades därför +0,0%, vilket är +0,5% mot index som gick -0,5%. Alternativportföljen utvecklades +0,9%, vilket är +3,8% mot index som gick -2,9%.
Portföljen ligger övervikt mot aktier och alternativa fonder och undervikt räntefonder.
Likvida medel uppgick till 260 miljoner kronor till 0% ränta, inklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Regionens totala lån uppgår till 1 800 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,48%.
Bilagor
-
718kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med Region Västerbottens reglemente för intern kontroll tar varje nämnd fram en årlig tillsynsplan för intern kontroll. Tillsynsplanen syftar till att säkerställa att kontrollsystemet i nämndens verksamhet fungerar genom att testa att kontrollaktiviteter som finns i verksamheten för de risker nämnden har prioriterat som mest väsentliga att följa.
I tillsynsplanen redovisas de kontrolltester som planeras under året. I tillsynsplanen redovisas även de risker som hanteras aktivt med åtgärdsplaner samt de risker som identifierats men som inte blir fokus under det kommande året.
Förslag till tillsynsplan har upprättats.
-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbottens reglemente för intern kontroll är Region Västerbottens övergripande styrande dokument kring intern kontroll.
I reglementet ger fullmäktige i uppdrag att tillhandahålla årliga regiongemensamma tillämpningsanvisningar som stöd för nämnderna i sitt arbete med intern kontroll.
Dessa tillämpningsanvisningar förtydligar och utvecklar det som är bestämt i reglemente avseende riskanalyser, tillsynsplaner och tillsynsrapporter
Tidigare år har beslut om tillämpningsanvisningar fattats som en del regionstyrelsens beslut om planeringsförutsättningar men har nu upprättats som särskilt ärende.-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade den 29 november 2022 om regionplan och budget för 2023-2026.
I planen har regionfullmäktige beslutat om följande uppdrag till regionstyrelsen;
- Kartlägga och optimera samverkans- och mötesstrukturer för att frigöra tid och eller minska bemanning,( Alla nämnder med särskilt uppdrag till regionstyrelsen att samordna)
- Införa styrd inköpsprocess och standardsortiment för att minska inköpskostnaderna.
- Genomföra förstudie för att se över logistik och inköpsflödet för medicinskt förbrukningsmateriel och hjälpmedel för att minska totalkostnaden.
- Kartlägga tjänster, funktioner som kan optimeras, arbetsuppgifter som kan effektiviseras och delar där ambitionen kan sänkas, alternativt pausas, (Alla nämnder med särskilt uppdrag till regionstyrelsen att samordna)
- Genomlysa primärvårdsbeställningen och drift för förbättrad tillgänglighet och kostnadspåverkan
Regionstyrelsen föreslås besluta om följande uppdragsdirektiv:
Regionstyrelsen ger regiondirektören i uppdrag att genomföra uppdragen. Till sin hjälp utser styrelsen en politisk styrgrupp i form av regionstyrelsens arbetsutskott.
En löpande dialog med regionförvaltningens samverkansgrupp (FSG) förutsätts.
Genomförda revisionsgranskningar ska beaktas under arbetets gång som exempelvis granskning år 2021 av regionstyrelsen och granskning 2021 om reglering av ansvar och befogenheter.
Inom ramen för uppdragen ska följande redovisas till styrelsen:
Kartläggning enligt vad regionfullmäktiges uppdrag i regionplan föreskriver
Beskrivning av konsekvenser förknippade med eventuella åtgärder för att optimera, effektivisera, ambitionssänka, pausa eller ta bort uppdrag
Skriftlig återrapportering lämnas till styrelsen i samband med delårsrapport per april och delårsrapport per augusti. Slutrapport lämnas i samband med årsredovisning per december 2023.
Information om uppdragets fortskridande ska lämnas kontinuerligt vid samtliga av styrelsens sammanträden.
Ytterligare direktiv för uppdragens genomförande kan komma att bli aktuellt under genomförandetiden. Extrainsatta sammanträden och möten kan komma att krävas.-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen antog den 9 februari 2021, § 21, riktlinje för uppsiktsplikten.
I kommunallagen anges att regionstyrelsen ska ha uppsikt över:
Övriga nämnders verksamhet
Bolagens verksamhet
Verksamhet enligt avtalssamverkan
Verksamhet i kommunalförbund som regionen är medlem i.
Uppsiktsplikten är starkt sammankopplat med regionstyrelsens uppgift att leda och samordna förvaltningen av regionens verksamhet.
Syftet med riktlinjer är att tydliggöra hur regionstyrelsens uppsikt över regionens verksamhet i praktiken genomförs.
Riktlinjen har setts över och förslag till förändringar har upprättats.-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med riktlinjen för regionstyrelsens uppsiktsplikt ska styrelsen varje år besluta om hur uppsikten ska bedrivas.
2021 implementerades arbetssättet att stick-provsmässigt följa upp nämnder, bolag och förbund. Syftet är att med jämna mellanrum följa upp de organ som regionstyrelsen har skyldighet att utöva uppsikt över. De två största driftsnämnderna hälso- och sjukvårdsnämnden ska dock årligen bjudas in till dialogmöten. Något som redan finns reglerat i riktlinjen.
Plan för 2023 års uppsiktsplikt har upprättats. I planen föreslås att styrelsen följer upp Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling. Uppföljningen ska ske skriftligen och hanteras i regionstyrelsen i juni.-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Upphandling av nytt avtal för tvätt- och textilservice behöver genomföras.
Upphandlingen avser;
· Patient- och personalkläder samt bädd- och badtextilier.
· Ett enhetligt kläddistributionssystem för länets samtliga tre sjukhus.
· Bassortiment personalkläder för sjuk-, primär-, och tandvård.
· Bassortiment personalkläder inom serviceverksamhet exempelvis inom städ, transport och kostproduktion.
· Bassortiment personalkläder för hemsjukvård.
· Tvättjänst och distribution till länets enheter.
Avtalsperioden är sju år.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
52kb Ladda ner dokument
-
-
16
Beslut om investering i laddinfrastruktur för regionens besökare, anställda samt regionens egna elfordon
Regionstyrelsen uppdrog i april 2022 till regiondirektören att utarbeta en strategi för publika laddstolpar för elbil vid länets sjukhus och hälsocentraler samt förslag till betallösning.
Regionen har även ett inriktningsbeslut om att börja omställa sin fordonsflotta mot fossilfri drift och installerar då också infrastruktur för detta. För att övriga samhället också ska kunna ställa om mot eldrift finns också möjligheten för regionen att erbjuda den tjänsten till personal och besökare på anläggningen.
Förslag om att investera i laddinfrastruktur för besökare och anställda samt för regionens egna elfordon har tagits fram.
Infrastrukturen kommer successivt byggas ut efter behov under 2023-2025.Utbyggnadsplan 2023-2025 för besökare och anställda:
NUS: 60 st normalladdare
Skellefteå: 30 st normalladdare
Lycksele: 6 st normalladdare
Externa fastigheter: 6 st normalladdare
Utbyggnadsplan för regionens egna fordon:
NUS: 60 st normalladdare
Skellefteå: 52 st normalladdare
Lycksele: 12 st normalladdare
Externa fastigheter: 15 st normalladdare-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen antog vid sammanträdet den 6 december 2022, § 276, verksamhetsplan för år 2023. Efter beslutet har den centrala ledningsgruppen (CLG) i december 2022 reviderat utvecklingsportföljen för 2023 vilket medfört att målnivån i en indikator i verksamhetsplanen är i behov av revidering.
Ändringen avser indikatorn "Effekthemtagning för digitalisering" som i verksamhetsplanen är fastställt till 90 miljoner kronor.
Nyttoeffekterna för hela 2023 uppskattas nu till en nivå på 60 miljoner kronor. I den har hänsyn tagits till osäkerhet kring avtagande effekt av digitalisering efter pandemin samt brist på personella resurser för utveckling och implementering i både kärn- och stödverksamheter. I portföljen ingår även initiativ som är möjliggörare som inte kan räknas hem eller värderas med ekonomiska nyttoeffekter.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Enligt kommunallagen ska kommuner och regioner ha en god ekonomisk hushållning i sin verksamhet och i sådan verksamhet som bedrivs genom andra juridiska personer. Fullmäktige ska besluta om riktlinjer för god ekonomisk hushållning.
God ekonomisk hushållning handlar om att säkerställa en effektiv och ändamålsenlig verksamhet samt en god hushållning av regionens medel på både kort och lång sikt.
Inom ramen för det kommunala självstyret, lagstiftningen och utifrån egna förutsättningar behöver varje kommun och region definiera vad god ekonomisk hushållning innebär för den egna kommunen eller regionen.
Förslag till riktlinje för god ekonomisk hushållning har upprättats. Riktlinjen innehåller även bestämmelse om hur resultatutjämningsreserven (RUR) ska hanteras.Syftet med riktlinjen är att definiera vad god ekonomisk hushållning innebär för Region Västerbotten och beskriva hur god ekonomisk hushållning ska uppnås.
Kommunallagen reglerar även hur delar av ett positivt resultat kan reserveras i en resultatutjämningsreserv, RUR. Syftet med RUR är att ge kommuner och regioner möjlighet att under vissa förutsättningar reservera medel för att täcka underskott vid ett senare tillfälle. RUR är frivillig att tillämpa men för att ha möjlighet att använda sig av RUR ska det i riktlinjerna för god ekonomisk hushållning framgå hur reserven ska hanteras.-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Landstingsfullmäktige beslutade 2002-09-24, § 133, att anta bestämmelser om pension och avgångsersättning för förtroendevalda (PBF) som fullgör uppdrag hos regionen på heltid, eller betydande del av heltid (årsarvode på minst 40%). Avtalet trädde i kraft 1 januari 2003 och gäller för förtroendevalda som har uppdrag efter 2002 års val, samt de som omfattades av PRF-KL 2002-12-31 och som kvarstod i uppdrag därefter.
Carin Hasslow, gruppledare för Liberalerna under perioden 2019-01-01--2020-12-31, har inkommit med en förfrågan om möjlighet till förändrad beräkningsgrund vid fastställande av årsinkomst för ålderspension enligt PBF.
Ålderspensionen är en bruttopension som minskas med den allmänna pensionen från Pensionsmyndigheten. Enligt gällande avtal i regionen är beräkningsgrunden för ålderspension att årsinkomsten för avgångsåret inte räknas, utan istället används de två åren innan avgångsåret. I Carin Hasslows fall innebär detta att åren 2018 och 2019 utgör beräkningsgrund, vilket medför ett lägre belopp på ålderspensionen då hennes politiska uppdrag 2018 var mindre omfattande. Om istället de sista 24 månaderna utgör beräkningsgrund vid fastställande av inkomstbeloppet, blir bruttobeloppet för ålderspensionen högre.
Carin Hasslow har erhållit ålderspension från 2022-11-01, och har inkommit med en förfrågan om förändrad beräkningsgrund vid fastställande av hennes ålderspension. -
Styrelsen i samordningsförbundet Skellefteå-Norsjö har den 28 september 2022, § 40 beslutat om revidering av förbundsordningen.
Enligt föregående förbundsordning är förbundschef anställd av förbundet. Den ändring som är gjord gäller § 7 "Anställning av förbundschef kan antingen ske via förbundet eller tjänsteköpsavtal".
Styrelsen har översänt förbundsordningen till medlemmarna (regionen) för fastställande.
-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Styrelsen i samordningsförbundet Södra Lappland har den 30 juni 2022, § 726, beslutat om revidering av förbundsordningen. Ändringarna gäller anpassning till Nationella rådets mall för förbundsordningar samt ändringar i 5 §styrelsen, 6 § uppgifter och beslutande rätt samt 18 § ersättning till ledamöter och revisorer.
Styrelsen har översänt förbundsordningen till regionen för fastställande.
-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
I regionplanen inför 2023 beslutades budgetramar för respektive nämnd och område. Under förvaltningarnas budgetarbete hösten 2022, har det tillkommit beslut om förändringar mellan nämnderna. Därför behöver nu ramförändringar mellan nämnderna göras.
I budgeten för 2022 tilldelades HR-staben 10 miljoner kronor i en lönepott. Under slutet av hösten 2022 beslutades fördelningen för 2022 (RS 1886-2022) som påverkade alla nämnder men blev klart för sent för att komma med i regionplanen för 2023. Förslaget innebär att regionfullmäktige förändrar budget för 2023 utifrån de ökade lönerna för 2023 och framåt.
I december 2022 har SKR kommit med sin definitiva bedömning för 2023 för personalomkostnadspålägget (PO-pålägget). Det är 52,28% för regioner, vilket är en ökning från aprils bedömning på 49,44%. Ökningen är i pålägget för pensionen och beror på att prisbasbelopp ökat kraftigt. I regionplanen är budgeten för basenheterna satt utifrån aprils bedömning, därför behövs korrigeringar av budgeterna göras för alla nämnder.
Regionfullmäktiges presidium beslutade 23 maj 2022 att revisionen skulle få ett extra anslag på 300 tkr för dubbel revision. Men nu när valet av nya revisorer är gjort står det klart att revisionens kostnader för extra arvoden inte kommer öka i någon större omfattning. Därav bedömer fullmäktiges presidium att inga extra medel ska tillföras revisionens ram som tidigare var beslutat. Då revisionens äskande inte fanns med i regionplanens budgetramar kommer ingen korrigering göras för revisionens ramar för dubbel revision.
Laboratoriemedicin inom Hälso- och sjukvårdsnämnden har budget för abonnemangsavgiften av sterilteknisk utrustning, men mer korrekt är att budget och kostnaden för detta ska ligga inom området Digitalisering och Service.
Region Västerbotten har infört under 2021 det digitala verktyget Stratsys för verksamhetsplanering och för det systematiska arbetsmiljöarbetet. För 2022 beslutade regiondirektören med stöd av delegation att även moduler skulle införas för patientsäkerhet (RS 1049-2022) och för regional utvecklingsstrategi, RUS (RS 1127-2022). Finansiering för modulen patientsäkerhet sker genom omfördelning från HSN till området Digitalisering och Service. För finansiering av modulen för RUS flyttas budget från Regional utvecklingsnämnd till Digitalisering och Service.
Förslaget innebär följande ändring av nämndernas ramar:
Regionstyrelsen -108 917 tkr
Hälso- och sjukvårdsnämnden +108 315 tkr
Regional utvecklingsnämnd -516 tkr
Revision +156 tkr
Folkhögskolenämnden +849 tkr
Patientnämnden +113 tkrDetaljerad förteckning framgår av bilaga 1.
Hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden har tillstyrkt förslaget.
-
114kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
De tre beredningarna för folkhälsa och demokrati i Region Västerbotten fick för 2020 ett riktat uppdrag av fullmäktige kopplat till att främja barn och ungas psykiska hälsa. Utifrån medborgardialoger och kunskapsinhämtning framkom en bild av att den självskattade psykiska hälsan har försämrats hos barn och ungdomar.
Regionstyrelsen har via ett fullmäktigeuppdrag initierat en process för att i samverkan med kommunerna, ta fram ett program för för att främja barn och ungdomars psykiska hälsa.
Ett program har utarbetats, sk 11 punktsprogram. Programmet syftar till att ge en gemensam bild av vilka kommunala och regionala insatser som pågår och vilka insatser som bör utvecklas för att främja barn och ungdomars psykiska hälsa i Västerbotten.Inom respektive område ges förslag på fortsatta utvecklingsområden som behöver prioriteras och konkretiseras utifrån lokala behov och förutsättningar.
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet 21-22 juni 2022, § 90, att återremittera ärendet för ytterligare förankring. Ärendet har beretts ytterligare utifrån beslutsmotiveringen i fullmäktige och hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 17 januari 2023, berett ärendet och överlämnat det till regionfullmäktige för beslut.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
560kb Ladda ner dokument
-
765kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2021 fick lokal arbetsgrupp (LAG) i Kunskapsstyrning för höftledsartros i uppdrag av hälso- och sjukvårdens ledning att utveckla en digital artrosskola i plattformen Stöd och Behandling. Artrosskolan ALMA, som nu är i slutet av utvecklingsfasen, ska i huvudsak vända sig till patienter på primärvårdsnivå och är utvecklad utifrån Socialstyrelsens senaste nationella riktlinjer för höft-, knä- och handartros.
Region Västerbottens nuvarande digitala artrosskola, som regionen idag köper rättighet till från Region Kronoberg, kommer att avslutas då Artrosskolan ALMA publiceras för användning. Anledningen till att vi skapat en egen artrosskola är att tidigare artrosskola inte har uppfyllt måtten för ett interaktivt digitalt behandlingsprogram.
Ett ytterligare alternativ för patienten är privata konkurrerande aktörer som erbjuder sina tjänster gratis till deltagare. Dock får regionerna betala enligt nationella taxan för de invånare som deltar. Underlag som finns framtagna av controller visar att dessa kostnader har eskalerat med tiden.
En ytterligare nackdel är att regionen inte kan journalföra behandling som utförs av privat aktör vilket innebär en potentiell risk att patientsäkerheten hotas.
Genomgången artrosskola är obligatoriskt för patienter som ska bedömas av ortoped vid ortopedkliniken. Patienten kan med en regional rutin där artrosskolan ingår få en sammanhållen vårdkedja hos Region Västerbotten för sin artrossjukdom.
Regionstyrelsen har i tidigare beslut slagit fast att patienten ska betala 100 kronor per genomfört avsnitt för behandling i ett Stöd och Behandlingsprogram. För att vara ett reellt alternativ för patienten gör verksamheten bedömningen att den egna artrosskolan inom den digitala plattformen Stöd och Behandling bör vara avgiftsfri då det finns en uppenbar risk att patienten annars fortsätter att vända sig till privata aktörer som erbjuder sina tjänster kostnadsfritt för patienten.-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten tar för närvarande ut en patientavgift på 200 SEK vid första besök på mottagning vid Centrum för obstetrik och gynekologi (CFOG) gällande spårsäkring vid sexuella övergrepp. Detsamma gäller även i de fall patienten söker sig till akutmottagningen. Eventuella uppföljande besök är dock avgiftsfria.
CFOG bedömer att dessa första besök bör vara avgiftsfria då det inte är rimligt att en person som blivit utsatt för ett sexuellt brott ska behöva betala för att spårsäkra övergreppet.Flertalet regioner, bla Västra Götaland och Skåne har eller planerar att införa avgiftsfrihet för dessa besök och Region Västerbotten bör följa dessa exempel.
Regionen har inte tagit ut någon avgift för dessa besök och beslutet om kostnadsfrihet innefattar därmed inte någon förlust av intäkt som behöver hanteras.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
I överenskommelsen om genomförande av vaccinering mot covid-19, första halvåret 2023 mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner framgår att SKR kommer att rekommendera regionerna att besluta om avgiftsfrihet för vaccination mot covid-19 för alla grupper som av Folkhälsomyndigheten rekommenderas vaccin.
Eftersom Folkhälsomyndigheten fortfarande rekommenderar regionerna att tillgängliggöra vaccinet för fler än de grupper som rekommenderas vaccination finns det risk att regionerna hanterar beslut om kostnadsfrihet olika. SKR rekommenderar därför regionerna att även under första halvåret 2023 fortsätta erbjuda alla som bor eller stadigvarande vistas i Sverige avgiftsfri vaccinering mot covid-19 utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendation om vaccinering eller tillgängliggörande av vaccin.
Bakgrunden till rekommendationen är att fortsätta hålla ihop vaccinationsarbetet och att erbjudandet blir lika i hela landet.Hälso- och sjukvårdsnämnden har föreslagit att Region Västerbotten erbjuder avgiftsfri vaccination mellan 1 mars – 31 december 2023, arbetsutskottet föreslog vid sammanträde den 24 januari 2023, § 26, att region västerbotten ska följa SKRs rekommendation och därmed erbjuda avgiftsfri vaccination under sex månader.
-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Norrlandsresan är ett samarbete inom vilket de fyra norrlandslänen – Norrbotten, Västerbotten, Jämtland-Härjedalen och Västernorrland som har en
beslutad taxa och ett gemensam biljettutbud för resor över länsgräns.
Vissa förändringar är nödvändiga i Norrlandsresans utbud under våren 2023 då ett nytt biljett- och betalsystem ska introduceras som bygger på en nationell standard.
I det nya biljett- och betalsystemet kan rabatter inte kan länkas till ett betalmedel, vilket gör att reskassan inte kan rabatteras, vilket den gör idag. För att
täcka behovet av en produkt med rabatt, kommer i stället ett 10-resorskort införas som erbjuder 10 % rabatt på resor över länsgräns. Behovet av att avveckla reskassan
inom Västerbotten finns liksom för Norrlandsresan.Förutom avvecklingen av reskassan så finns även behov av att förändra årskortet inom Västerbotten.
Regionala utvecklingsnämnden har berett ärendet och överlämnat till regionfullmäktige för beslut.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
379kb Ladda ner dokument
-
-
Följande val behöver genomföras:
Nätverk för hälsa och demokrati, valperioden 2023-2026
Ledamöter (2)
Ersättare (2)Samråd funktionshinderorganisationerna, valperioden 2023-2026
Ledamöter (1)Samråd minoriteter, valperioden 2023-2026
Ledamöter (1)Regionpensionärsråd, valperioden 2023-2026
Ledamöter (1) -
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
876kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument