Möte 2020-06-01
-
Styrelsens sammanträde sker på distans. Var vänlig och koppla upp er 15 minuter innan sammanträdets början för att kontrollera ljud och bild.
Information om uppkoppling skickas i separat kalenderbokning i Outlook.
Schema
Kl 12.00 Regiondirektörens information
Lägesrapport coronapandemi
Margit Håkansson, stabsdirektör, Gunilla Persson, tf smittskyddsläkareKl 12.25 Delårsrapport och regionplan
Jan Öström, ekonomidirektör, Kristin Antonsson, budgetchefKl 13.00 Gruppmöten Kl 14.00 Beslutsärenden -
2
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
4
Informationer
-
Mot bakgrund av pandemin till följd av covid 19 är regional krisledning aktiverad i Region Västerbotten och beslutsvägar ser annorlunda ut. Beställarenheten har gjort en sammanställning över förändringar som har genomförts på hälsocentralerna med anledning av covid 19 sedan mars 2020.
Sammanställningen är uppdelade på områdena; telefontillgänglighet, tillgänglighet och besöksstatistik, Västerbottens hälsoundersökningar, mobila team, begränsade öppettider samt ekonomisk påverkan på hälsocentralerna.
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Guldstadens kvinnojour i Skellefteå har inkommit med en ansökan om 110 000 kronor i aktivitetsmedel för året 2020. Medlen ska användas i verksamhetens våldspreventiva arbete för ett jämställt samhälle fritt från våld samt i arbetet för att erbjuda stödsamtal och skyddat boende för våldsutsatta kvinnor och barn upp till 18 års ålder.
Då arbetet med våld i nära relation både är en viktig samhällsfråga och folkhälsofråga föreslås att ansökan om medel ska beviljas.-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
533kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen Johan Albert Marklunds Frisängsfond (organisationsnummer 894701-1931) har ett kapital om 65,13 kr per 2020-04-30. Då stiftelsen inte erhåller något nytt kapital så kan inte den främja sitt ändamål med framtida utbetalningar.
Ansökan om permutation har genomförts och godkänts hos Kammarkollegiet. Permutationen innebär att kapitalet i stiftelsen får nyttjas och förbrukas till fullo.
En stiftelse bedöms vara upplöst när tillgångarna är förbrukade och därav bör Stiftelsen Johan Albert Marklunds Frisängsfond förberedas för upplösning. Det resterande kapitalet i stiftelsen föreslås att användas till administrativa kostnader för upplösningen av stiftelsen.-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
8
Medel till regioner för att omförhandla avtal med privata utförare som fått ökade bemanningskostnader
Högsta förvaltningsdomstolen och EU-domstolen har fastslagit att ett bemanningsföretags uthyrning av vårdpersonal inte är undantagen från skatteplikt för mervärdesskatt. Enligt Skatteverket betyder detta att både privata och allmänna vårdmottagningar ska betala moms när de hyr in personal. Landsting och kommuner har särskild rätt till ersättning för faktiska momskostnader, men den möjligheten har inte privata utförare.
Det nya rättsläget kan ha medfört oförutsedda kostnader för de privata utförarna och regeringen har beslutat om ett statsbidrag som syftar till att kompensera för ökade kostnader för bemanning.
Regionerna kan rekvirera ett statsbidrag i syfte att omförhandla befintliga avtal med privata utförare som utför hälso- och sjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen (2017:30).
Nyttjandet av hyrpersonal bland de privata hälsocentralerna i Region Västerbotten ser relativt lika ut och ungefär samma personalkategorier hyrs in. Förslaget är utifrån detta samt utifrån SKR:s rekommendationer att statsbidraget fördelas till de privata hälsocentralerna utifrån antal listade patienter på hälsocentralen. Den fördelningen följer även nuvarande princip för momskompensation för privata vårdgivare som baseras på kapiteringen i Hälsovalet.-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
882kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2020-03-31
Likviditet mars 2020
Likvida medel per sista mars uppgick till 360 miljoner kronor till 0 % ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Portföljutveckling mars 2020
Totala portföljen utvecklades -6,4 % vilket är +1,7 % mot index som utvecklades -8,1 % under månaden. Aktieportföljen utvecklades -8,9 %, vilket är +2,5 % mot index som gick -11,4% under månaden. Ränteportföljen utvecklades -2,1 %, vilket är -1,8 % jämfört med index som gick -0,3 % under månaden.
Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav. Portföljen är viktad enligt riktlinjer i finanspolicyn.
Skuldrapport mars
Regionens totala lån uppgår per sista mars till 2 600 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,32 %.
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2020-04-30
Likviditet april 2020
Likvida medel per sista april uppgick till 388 miljoner kronor till 0 % ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Portföljutveckling april 2020
Totala portföljen utvecklades + 1,3 % vilket är -5,2 % mot index som utvecklades + 6,4 % under månaden. Aktieportföljen utvecklades + 8,5 %, vilket är -0,7 % mot index som gick + 9,2% under månaden. Ränteportföljen utvecklades + 0,5 %, vilket är + 0,4 % jämfört med index som gick + 0,1 % under månaden. Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav.
Portföljen är viktad enligt riktlinjer i finanspolicyn.
Skuldrapport april
Regionens totala lån uppgår per sista april till 2 800 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,33 %.
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har inkommit med granskningsrapport om hantering av avtal 2019. Av granskningen framgår att regionstyrelsen inte har hållit sig tillräckligt informerad om den nya inköpsorganisationen och avtalshanteringen.
Mot bakgrund av genomförd granskning lämnar revisionen följande rekommendationer:
- Bered förslag till fullmäktige om inköpspolicy. Policyn bör tydliggöra ansvarsfördelningen mellan regionstyrelsen och övriga styrelsen och nämnder när det gäller upphandling, inköp och avtalsförvaltning.
-Säkerställ att fattade beslut om inköpsorganisationen och avtalsförvaltning blir genomförda. Följ löpande upp att regiondirektör och hälso-och sjukvårdsdirektör genomför beslut som styrelse och nämnd fattar.
-Säkerställ att det finns riktlinjer, regler och rutiner för arbetet med inköp och avtalsförvaltning. Bland annat behöver ansvars-och rollfördelning tydliggöras. Säkerställ att verksamheten följer regler och att inte på egen hand genomför upphandlingar och inköp. Rekommendation 2 Säkerställ att det löpande genomförs uppföljning och kontroller av befintliga avtal.
Förslag till yttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att ett långsiktigt förbättringsarbete pågår för att utveckla inköpsprocessen. I yttrandet föreslås att ett antal åtgärder vidtas, i enlighet med revisionens rekommendationer.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Socialdepartementet har inkommit med remiss över delbetänkandet Hälso-och sjukvård i det civila försvaret. Syftet är att göra en översyn av hälso- och sjukvårdens beredskap inför och vid allvarliga händelser i fredstid och höjd beredskap samt lämna förslag på hur hälso- och sjukvårdens förmåga att hantera denna typ av händelser långsiktigt bör utvecklas.
Förslag till yttrandet har upprättats. Av yttrandet framgår att Region Västerbotten tillstyrker samtliga förslag i betänkandet och delar bedömningen av de utmaningar som beskrivs för hälso- och sjukvården i planeringsarbetet inför-, samt i händelse av höjd beredskap och krig. Regionen tillstyrker även prioritering av föreslagna åtgärder för hälso- och sjukvården kopplat till civilt försvar.
Regionen tillstyrker även Sveriges kommuners och regioners (SKR) yttrande. Detta efter gemensamt samråd och genomgång av remissunderlag.
-
99kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
61mb Ladda ner dokument
-
-
Säkerhetsskydd i Region Västerbotten handlar om att skydda säkerhetskänslig verksamhet mot spioneri, sabotage, terroristbrott och andra brott som kan hota verksamheten samt att skydda säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter. Säkerhetsskyddsplanen syftar till att beskriva Region Västerbottens arbete med säkerhetsskydd och redogör för ansvarsfördelning inom regionen utifrån ett säkerhetsskyddsperspektiv. Dokumentet ska vara ett stöd i detta arbete.
Region Västerbotten har att tillämpa Säkerhetsskyddslag (2018:585), Säkerhetsskyddsförordning (2018:658), Säkerhetspolisens säkerhetsföreskrifter och allmänna råd om säkerhetsskydd (PMFS 2019:2) samt Lag (2009:400) om offentlighet- och sekretess så att det säkerhetsskydd som behövs med hänsyn till verksamhetens art, omfattning och övriga omständigheter finns.
De största förändringarna sedan förra versionen:
- Planen har aktualiserats avseende förändrad lagstiftning inom området.
- Planen har justerats enligt nuvarande organisationsstruktur.
- Innehåll i planen har förtydligats och kortats ned genom att beskrivningar som hör till en rutin samt information som bedöms vara skyddsvärd lyfts ut ur dokumentet-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen antog i december 2019 investeringsplan för perioden 2020-2022. I investeringsplanen ingår ombyggnation av byggnad 104-106 vid Skellefteå lasarett för att tillskapa lokaler för gyn- och förlossningsvården. Regionstyrelsen behöver nu fatta beslut om godkännande av ombyggnationen.
Gyn- och förlossningsvården finns idag i byggnad 102 men på grund av flertalet bekräftade fall av byggnadsrelaterad ohälsa bland personalen behöver verksamheterna inrymmas i nya lokaler.
Ombyggnationen består av tillskapande av nya förlossningsrum i byggnad 106 i befintlig miljö med gyn-avdelningens vårdplatser som då även optimerar personalresurs nyttjande dygnet runt. Dagvårdsverksamheterna samlas i byggnad 104 med mindre lokalanpassningar.
Detta är även en åtgärd för att kunna börja riva byggnad 102 enligt fastighetsutvecklingsplanen.
Den totala investeringen är på 25 Miljoner kronor och ligger i beslutad investeringsplan 2020-2022. Beräknade driftkostnader i form av räntekostnader uppgår till totalt på 7,2 Miljoner kronor under perioden 2023-2047.
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens miljöpolitiska program innehåller fyra delar, miljöpolicy, övergripande mål för landstingets miljöarbete fram till år 2020, detaljerade mål 2016-2019
samt handlingsplan med aktiviteter 2016-2019. En återrapport om arbetet med det miljöpolitiska programmet har upprättats.
Av återrapporten framgår att regionfullmäktige i november 2019 fastställt en ny miljöpolicy för regionen. Sammantaget har de övergripande målen bidragit till minskad miljö och klimatpåverkan, däremot är måluppfyllnaden för de detaljerade målen lågt. Av de 18 målen har 7 blivit bedömda som uppfyllda mot målnivån. Däremot har miljöarbetet förbättrats inom de flesta områden där målen inte är uppfyllda.-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har under 2019 sammanställt ett underlag som visar Regionens klimatbelastning i ton CO2e. Syftet med sammanställningen var att få ett startvärde och en bra visuell bild för framtida åtgärder och möjlighet att sätta ett långsiktigt klimatmål.
Den totala klimatbelastningen från Region Västerbottens verksamhet är 75000 ton CO2e/år. Indelat i kategorierna varor och tjänster, fastigheter, kollektivtrafik, trafik, och kapital där varor och tjänster står för störst påverkan och trafik som näst störst.
Regionens miljöpolicy säger att Region Västerbotten ska bli klimatneutral. Mål kopplade till ekologisk hållbarhet finns i regionplanen under området ”Hållbart samhälle”.
Målen i regionplanen sträcker sig över en fyraårsperiod vilket ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv är för kort då dessa nationella målsättningar är långsiktiga och sträcker sig mellan 10 – 25 år framåt i tiden.
Då måluppfyllelsen varit låg ses behovet av att utveckla miljöarbetet med att dels arbeta mot långsiktiga miljömål samt att involvera linjeorganisationen i arbetet.För att respektive linjeorganisationen ska kunna över tid jobba mot någon riktning behöver ett långsiktigt miljömål formuleras. Därefter behöver både linjära och centrala aktiviteter tas fram för att integreras i de årliga verksamhetsplanerna.
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har, i samarbete med, Umeå universitet en MR-kamera. Då kameran är i slutet av sin livscykel behöver planeringen för kommande utbyte att ske. Utbyte av befintlig magnetkamera finns med i investeringsplanen för medicinteknisk utrustning år 2021.
Den ekonomiska kalkylen baseras på att den nya kameran ska köpas in och ägas av Region Västerbotten. Regionen ansvarar även för service, underhåll och personal. I och med utbytet av kameran kommer ett nytt avtal mellan Region Västerbotten och Umeå universitet att tecknas.
Total investeringsutgift bedöms till 25 miljoner kronor medan de årliga direkta driftkostnaderna bedöms uppgå till 6,5 miljoner kronor.Driftkostnaderna bedöms inte förändras nämnvärt jämfört med idag och finansieras inom befintlig budget. För Umeå universitets möjlighet att nyttja kameran för forskningsundersökningar erhåller Region Västerbotten en intäkt på 2,5 miljoner kronor per år som fördelas till regionens verksamheter utifrån var kostnaderna uppstår.
Då värdet för investeringen överstiger 20 miljoner kronor behöver regionstyrelsen, i enlighet med regionstyrelsens reglemente och delegationsordning, fatta beslut i ärendet.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Region Västerbotten är ägare av arton (18) stycken hel- och delägda bolag. Regionstyrelsen har att utöva ägarrollen i de bolag som kan betraktas ha sin hemvist inom styrelsens ansvarsområde utifrån det i bolagsordningen fastställda verksamhetsändamålet.
Regionala utvecklingsnämnden har av regionfullmäktige fastställt reglemente i uppdrag att utöva ägarrollen för Region Västerbotten i de bolag som kan betraktas ha sin hemvist inom nämndens ansvarsområde utifrån det i bolagsordningen fastställda kommunala ändamålet.
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 21 april 2020, § 42, om gemensam instruktion till ombuden om anvisningar för hur ombuden ska rösta på bolagsstämman. Beslut om gemensam instruktion till ombuden gäller slutligt när årsredovisning redovisats för regionfullmäktige.
I bilaga redovisas årsredovisning för år 2019 och revisionsrapport för följande bolag:
- UBI
- Uminova AB
- Inera AB
- Science Park AB
Ingenting har framkommit i bolagens årsredovisningar som föranleder fullmäktige att besluta att förutsättningar för ansvarsfrihet inte föreligger i dessa bolag.Till styrelsens sammanträde kommer ärendet att kompletteras med regionala utvecklingsnämndens förslag till beslut avseende bolag inom nämndens område.
-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
425kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
738kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har enligt kommunallagen att för varje hel- och delägt aktiebolag årligen pröva om den verksamhet som bedrivits under föregående kalenderår varit kommunalrättsligt kompetensenlig.
Denna prövning medför dock inte en skyldighet för styrelsen att granska samtliga affärshändelser som förekommit under kalenderåret. Prövningen ska möjliggöra en bedömning av om verksamheten som helhet bedrivits kompetensenligt.
Om missförhållanden i verksamheten kunnat konstateras, är styrelsen skyldig att agera genom att lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder. Granskningen omfattar både helägda och delägda aktiebolag.
Prövningen av om bolagens verksamhet varit kommunalrättsligt kompetensenlig baseras på bolagsordningar, ägardirektiv, styrelseprotokoll och lekmannarevisorernas granskningsrapporter för verksamhetsåret 2019.En genomgång har även gjorts ifall respektive bolags styrelse tagit ställning för att verksamheten under 2019 har bedrivits i enlighet med det fastställda kommunala ändamålet.
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsdirektionen för Norrlandstingens regionförbund har upprättat årsredovisning för verksamhetsåret 2019.
När det gäller verksamhetsmålen så följer aktiviteterna i stort sett planen. Utfallen av den finansiella målen visar att NRF har en god ekonomisk ställning. Resultatet för 2019 visar att intäkterna överstiger kostnaderna positivt med ca 740 tkr. Utfallet jämfört med budget avviker också positivt, med ca 1339 tkr. Det egna kapitalet har ökat med årets resultat och uppgår 2019-12-31 till ca 3153 tkr.
Det positiva utfallet mot budget har flera förklaringar, ett projekt har fördröjts, planerade lokalanpassningar har kunnat undvikas, statliga medel har tillförts kunskapsstyrningsarbetet, samt att en genomgång av balanserade medel har genomförts och resulterat i att bokföringsmässiga medel har återförts till resultatet för 2019.
Bilagor
-
14mb Ladda ner dokument
-
-
I kommunalförbund med förbundsdirektion lämnar revisorerna en revisionsberättelse till var och en av förbundsmedlemmarnas fullmäktige enligt kommunallagen 9 kap. 13 §. Förbundsmedlemmarna fattar var för sig beslut om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Direktionen har ansvar för att verksamheten bedrivs enligt gällande mål, beslut, riktlinjer och de lagar och föreskrifter som gäller för verksamheten samt säkerställa att det finns en tillräcklig intern kontroll.
Av revisionsberättelsen framgår att verksamheten har genomförts i enlighet med förbundsordning och de uppdrag, mål och aktiviteter som direktionen har beslutat om för 2019. Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att direktionen har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. De gör även bedömningen att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande, att direktionens interna kontroll har varit tillräcklig samt att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och de verksamhetsmål och uppdrag som direktionen ställt upp.
-
Kommunalförbundet Avancerad strålbehandlings direktion har den 24 mars 2020 godkänt plan för verksamheten och ekonomi 2021 samt plan för ekonomi 2021-2024 och översänt den till medlemmarna. Enligt förbundsordningen ska medlemmarnas fullmäktige godkänna planen.
Planen är att utföra 9000 behandlingar, budgeten för Skandionkliniken är 211 441 kronor i intäkter och 211 247 kronor i utgifter och 194 000 kronor i resultat.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Kommunalförbundet avancerad strålbehandling har översänt årsredovisning 2019 till medlemmarna. I enlighet med förbundsordningen ska medlemmarna godkänna årsredovisningen.
Kommunalförbundets samlade ekonomiska resultat för 2019 uppgår till -0,9 miljoner kronor (-46,9 miljoner kronor förgående år). Det förbättrade resultatet förklaras av nytt samarbetsavtal med regionerna.
-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Enligt förbundsordningen för Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling och i enlighet med kommunallagens 9 kap, 13 § rörande förbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisorerna har översänt revisionsberättelse. Revisorerna gör bedömningen att direktionen i Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling under 2019 i huvudsak bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Revisorerna gör även bedömningen att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande samt att direktionens interna kontroll inte varit helt tillräcklig.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att resultatet enligt årsredovisningen inte är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som direktionen uppställt. Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma.
Bilagor
-
399kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet i södra Lappland har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2019. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2019 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda.
revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamölter beviljas ansvasfrihet för verksamhetsåret 2019.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet i Skellefteå-Norsjö har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2019. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2019 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att årsredovisningen har upprättats i enlighet med tillämpliga delar av lagen om kommunal bokföring och redovisning och god redovisningssed. revisorerna bedömer att styrelsen inte hade en tillräckligt väl utecklad redovisning av sina mål för att revisorerna ska kunna bedöma måluppfyllelsen,
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamölter beviljas ansvasfrihet för verksamhetsåret 2019.
-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet i Umeåregionen har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2019. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2019 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda.
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamölter beviljas ansvasfrihet för verksamhetsåret 2019.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
17mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport per april 2020 är regionstyrelsens första uppföljningsrapport. Regionstyrelsen beslutade 7 april 2020 om en begränsad delårsrapport per april.
Regionstyrelsens nettokostnader redovisar efter april månad en positiv budgetavvikelse på totalt 13 miljoner kronor och en minskad nettokostnadsutveckling på 1,4 procent. Den positiva budgetavvikelsen består till stor del av lägre pensionskostnader. Årsprognos för regionstyrelsens verksamheter samlat är ett överskott mot budget på 25 miljoner kronor.
Under inledningen av 2020 har möjligheten att genomföra omställningsplaner försvårats betydligt med anledning av pandemins utbrott. Regionen har tvingats ställa om för att förbereda sig för ett stort inflöde av sjuka patienter och därigenom hanterat personal-, materialförsörjnings- och lokalfrågor samt andra frågor i ett akut skede vilket inneburit ökade kostnader.
Regionstyrelsens verksamheter har inför 2020 identifierat åtgärder på 11,5 miljoner kronor för att gå mot en budget i balans. Åtgärderna för året innefattar energieffektivisering i fastigheter, minska kostnader för sjukresor, minska köp av fastighetsunderhåll, minska centrala anslag och effektivisering inom administrativa staber. Efter fyra månader bedöms uppnådd effekt uppgå till 6,4 miljoner kronor vilket är 2,6 miljoner kronor mer än plan.-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport per april 2020 är regionstyrelsens första uppföljningsrapport för året till regionfullmäktige. Regionstyrelsen beslutade 7 april 2020 om en begränsad delårsrapport per april, detta mot bakgrund av coronapandemi, Covid-19. I rapporten sker en uppföljning av viktiga händelser under perioden och en ekonomisk redovisning med finansiell analys samt årsprognos.
Pandemin eskalerade snabbt under början av mars månad och från den 16 mars initierades regional krisledning. Centralt har målet sedan dess varit att ”platta ut smittkurvan” och förbereda vården för att hantera ett ökat antal Covid-smittade intensivvårdspatienter och patienter i behov av annan sjukhusvård. Vid utgången av april har regionen har lyckats väl med att uppnå det centrala målet och de omställningar som genom att fördela resurser till intensivvård och infektion samt mobila team.
I bokslutet för 2019 uppgick den negativa budgetavvikelsen i verksamheterna till 483 miljoner kronor. Årets första årsprognos för helåret 2020 är förbättrat än 2019 års resultat med 140 miljoner kronor och prognostiseras till ett underskott mot budget på 343 miljoner kronor.
Prognosen är betydligt sämre än planerat och den negativa budgetavvikelsen för verksamhetens resultat per april uppgår till 218 miljoner kronor. Den under 2019 beslutade omställningsplanen har hittills inte gett den effekt som avsågs. Efter april månad har uppföljningen visat att endast 31 miljoner av planerade 75 miljoner kronor (42 procent) har kunnat arbetas in.
Årsprognosen för årets resultat för 2020 års visar på ett negativt resultat med 697 miljoner kronor. Detta innebär en negativ budgetavvikelse med 841 miljoner kronor.-
293kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionfullmäktige beslutade i juni 2019 om budgetram för regionala utvecklingsnämnden där kollektivtrafikens budgetram ingår. Kollektivtrafikens budget uppgår till 174, 7 miljoner kronor. Regionala utvecklingsnämnden har den 20 februari 2020, § 14, föreslagit att regionfullmäktige beslutar om en utökning av kollektivtrafikens budgetram med 22 395 000 kronor.
Kostnadsutvecklingen för kollektivtrafiken beror på ökade kostnader på grund av nya upphandlade trafikavtal, indexuppräkning av befintliga trafikavtal, högre avskrivningar på grund av nytt realtidssystem och ökade kostnader för el- och banavgifter liksom operatörsavgifter. Region Västerbottens krav kopplade till tillgänglighet, förnyelsebara drivmedel och kvalitet i trafiken påverkar den generella kostnadsnivån för kollektivtrafiken. Det råder också osäkerhet kring nivån på anslaget från Trafikverket, vilket har föranlett en försiktighet i budgeterade intäkter.
Om budgetramen inte utökas för kollektivtrafik är prognosen att det kommer att resultera i ett negativt resultat för kollektivtrafiken år 2020.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 24 mars 2020, § 76, fick regiondirektören i uppdrag att utreda hur underskottet ska hanteras för innevarande år samt ta fram en konsekvensanalys i syfte att klarlägga kollektivtrafikmyndighetens ekonomiska förutsättningar och behov inför kommande års budgetprocess.
Regionförvaltningen har gjort en utredning som visar att kostnaderna för kollektivtrafiken 2020 är svåra att bedöma kopplat till pandemin varför inget tillskott till nämnden under 2020 föreslås. För 2020 bör fokus istället vara på att säkra likviditeten och att följa utvecklingen med beredskap att vid behov fatta kompletterande beslut.Arbetsutskottet beslutade den 26 maj 2020, § 126, att ställa sig bakom förvaltningens förslag med hänvisning till oklarheter kring kollektivtrafikens utfall kopplat till coronapandemin.
-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
830kb Ladda ner dokument
-
-
Regionplanen är Region Västerbottens strategiska plan och politiska styrdokument och anger den övergripande inriktningen för Region Västerbotten för planperioden 2020-2023. Planen är fullmäktiges direktiv för planering och budget och utifrån den konkretiserar och omsätter styrelser och nämnder mål och uppdrag i sina verksamhetsplaner.
Regionplanen innehåller tolv mål inom tre målområden samt eventuella uppdrag till fullmäktigeberedningar, nämnder och styrelser.
Den dramatiska utvecklingen av Corona pandemin gör det svårt att bedöma den långsiktiga effekten av krisen i nuläget. För 2021 uppdateras kända planeringsförutsättningar och majoritetens grundbudget 2021
I planen finns också en beskrivning av god ekonomisk hushållning för perioden, finansiella mål samt regionens budget för 2021. Samtliga präglas av den omställning till hållbar ekonomi som Region Västerbotten ska genomföra de kommande åren.Regionfullmäktige ställer följande till nämndernas förfogande 2021:
Regionfullmäktige 17,16 miljoner kronor
Regionstyrelsen 3 281 miljoner kronor
Hälso- och sjukvårdsnämnden 5 079 miljoner kronor
Regionala utvecklingsnämnden 370,2 miljoner kronor
Folkhögskolestyrelsen 9,78 miljoner kronor
Patientnämnden 5,99 miljoner kronor
Revisionen 7,97 miljoner kronor
Måltidsnämnden och kostnämnden hanteras enligt särskild ordning
Det i bokslutet för 2019 negativa balanskravsresultatet om -333 mkr ska enligt lagkrav återställas senast inom tre år vilket innebär att det sista året för detta är 2023. Utgångspunkten för regionplanen för 2021-2023 är att återställning sker genom att arbetet med den redan beslutade omställningsplanen för ekonomisk hållbarhet genomförs fullt ut. Under förutsättning att omställningsarbetet blir framgångsrikt och att de budgeterade resultaten kan förverkligas kommer också lagkravet om återställning att klaras. För 2021 innebär det därför att inget särskilt återställningskrav läggs in i budgeten utan att fokusering sker på att genomföra omställningsarbetet med sikte på 2022.
Att återuppta arbetet med omställningsplanen kommer att innebära högre krav på förmågan att genomföra åtgärder som ger faktisk effekt. En fokusering på högre genomslag av åtgärderna kräver därför en tydligare styrning.Till regionstyrelsens sammanträde har regionplanen uppdaterats. Regiondirektören har fattat beslut om flytt av verksamhet vilket medför att förslag till ramar för regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden är förändrade.
-
134kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
19mb Ladda ner dokument
-
-
Giltighetstiden för Folkhälsopolitiskstrategi (LTF 2015 § 18), Funktionshinderpolitiskstrategi (LTF 2016 § 151) och strategisk jämställdhets- och jämlikhetsplan (LTS 2013 § 308) löper ut 2020.
En översyn av regionens styrmodell pågår. Inför kommande mandatperiod är avsikten att beslut om ny styrmodell ska ge möjlighet att reducera antalet styrande dokument och förstärka sammanhangen mellan dessa och målen i regionplanen.
Med anledning av det förslås att giltighetstiden för befintliga dokument förlängs så att fokus ligger på att förverkliga dessa och inte tillföra fler styrande dokument innan styrmodellen är färdigställd.-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Länstrafiken i Västerbotten AB är ett helägt bolag, där ägandet överlämnades från Regionförbundet Västerbottens län i samband med regionbildningen. Regionfullmäktige har att ta ställning till bestämmelser om arvodering för bolaget, varför förslag om arvodering upprättats.
Årsstämman har tidigare beslutat att ordförandes årsarvode uppgår till 0,06 basarvode, i enlighet med det tidigare gällande Arvodes- och pensionsreglementet fastställt av förbundsfullmäktige Regionförbundet Västerbottens län, tills dess arvodesbestämmelser i regionen avseende bolaget fastställts. Förslaget innebär att årsarvode för ordförande uppgår till 0,06 basarvode. Avseende arvode för styrelse och revisorer har Länstrafiken i Västerbotten AB som helägt aktiebolag att följa de arvodesregler som fastställts av fullmäktige (Arvodesregler för förtroendevalda mandatperioden 2019-2022, fastställt i landstingsfullmäktige 2017-11-21-22 § 197, 2018-02-20 § 28).
Årsarvode anges som en andel av ett basarvode. Basarvodet uppgår till 830.630 kronor i 2020 års nivå. Uppräkningen sker därefter årligen med SKRs landstingsprisindex, exklusive läkemedel (LPI). Beloppet utbetalas med 1/12 per månad. Årsarvode avrundas till hela krontal per månad.-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Den regionala kollektivtrafikmyndigheten ska regelbundet ta fram ett regionalt trafikförsörjningsprogram. Det är en strategisk plan för utveckling av den regionala kollektivtrafiken. Programmet ligger till grund för exempelvis arbetet inför upphandlingar.
Ett nytt program behöver tas fram då det nuvarande sträcker sig till 2019. Det regionala trafikförsörjningsprogrammet är underställt den Regionala Utvecklingsstrategin (RUS).
Transport- och resandemöjligheterna har stor betydelse för att det ska vara attraktivt och möjligt för människor att bo och verka i Västerbotten. Som en del av transportsystemet har regional kollektivtrafik, som det här programmet fokuserar på, en särskild funktion. Kollektivtrafik och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Resande är något som i stor utsträckning kan påverkas regionalt och lokalt. Programmet omfattar mål, delmål och indikatorer för programperioden 2020 – 2025 och till 2030.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
899kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till reviderat reglemente för folkhögskolestyrelsen har upprättats. Förslaget innebär främst att reglementet har anpassats för att överensstämma med övriga nämnder och styrelsers reglementen.
Folkhögskolestyrelsen har den 23 april 2020, § 20, föreslagit att regionfullmäktige ska fastställa reviderat reglemente.
-
92kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 28 februari 2020 att ledamöter och tjänstgörande ersättare får delta på fullmäktige- respektive nämndssammanträden på distans.
Beslutet är fattat med anledning av pandemin orsakad av covid 19 och behovet att säkerställa regionens beslutskompetens under rådande omständigheter och vidta behövliga försiktighetsmått för att fullmäktige och nämnder även fortsättningsvis ska kunna hålla sina sammanträden på ett säkert sätt.
Fullmäktiges beslut att tillåta deltagande på distans medför att en ledamot som deltar på distans anses som närvarande vid sammanträdet.
Beslutet i fullmäktige är tidsbegränsat behöver nu förlängas.-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Fullmäktiges beredningar för folkhälsa och demokrati arbetar med uppdrag fastställda i regionplanen. I uppdraget ingår även att öka kunskapen om medborgarnas behov av åtgärder och insatser samt att verka för bättre kontakter mellan medborgare och förtroendevalda. Uppdragen för 2019 är följande:
- Utveckla former för medborgardialog som bidrar till ett ökat medborgarinflytande i det hälsofrämjande arbetet inom Region Västerbotten
- Utreda och föreslå former för dialog med kommuner, samhällsorgan, frivilligorganisationer och andra intressenter i folkhälso- och demokratifrågor
- Utifrån ett medborgarperspektiv belysa hinder och goda exempel på övergångarna mellan sjukhusvård och kommunal hemsjukvårdBeredningarna har även möjlighet att redovisa övriga behov som beredningen uppmärksammar inom ramen för folkhälsa och demokrati. Uppdragen ska årligen redovisas till fullmäktige. Beredningarnas rapporter redovisar behov hos befolkningen som framkommit genom medborgardialog, genom kunskapsinhämtning samt fakta kopplat till fullmäktiges uppdrag till beredningen.
Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 20 maj 2020, § , beslutades att uppdra till hälso- och sjukvårdsdirektören att under 2020 följa upp de aktiviteter som beskrivs syftande till förbättring inom de av fullmäktigeberedningarnas utpekade områden. Återrapportering av denna uppföljning ska ske vid HSN sammanträde i November. Vidare föreslog hälso- och sjukvårdsnämnden att regionfullmäktige beslutar att sammanställd redovisning godkänns.
-
I februari 2020 beslutade regionfullmäktige att införa fritt val inom den allmänna barn- och ungdomstandvården 3-23 år från och med 2021 enligt Lagen om valfrihetssystem (LOV 2008:962). I förvaltningen pågår därför utarbetande av uppdrag, villkor, förfrågningsunderlag och uppföljningsmodell. Därutöver har en översikt över ersättningsmodeller tagits fram, omvärldsbevakning av finansieringsmodeller inom andra regioner samt en analys av kostnaderna inom nuvarande organisering av den allmänna barn- och ungdomstandvården.
Det finns rimliga skäl att anta, att tandkliniker runt om i länet inte kommer att se möjligheter att ansluta sig som utförare inom LOV (Lagen om valfrihetssystem 2008:962) utifrån de osäkra förhållanden och förutsättningar som råder kopplat till Coronapandemin. I det osäkra läge som råder finns det skäl att anta att tandkliniker har svårt att ta ställning till om de har möjlighet att åta sig uppdraget att bli utförare enligt LOV.
Under den rådande Coronapandemin påverkas de ekonomiska förutsättningarna för regionen och kostnader för hanteringen av pandemin är svåra att uppskatta. Det bedöms därför inte som en lämplig tidpunkt att genomföra förändringen och att införa LOV i den allmänna barn- och ungdomstandvården i det osäkra läge som råder.
Förvaltningen bedömer mot bakgrund av ovan att införande av LOV i den allmänna barn- och ungdomstandvården 3-23 år inte kommer att kunna genomföras den 1 januari 2021, i enlighet med tidigare fattade beslut. Ett rimligt alternativ vore därför att skjuta upp införandet av LOV till senast den 1 januari 2022.-
105kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att Norrtåg anskaffade tolv tågfordon av typne coradia x62 gjorde AB transition även ne besätllning av högvärdeskomponenter till fordonen.
Högävrdeskomponenterrna finansierades genom att ab transitio tog lån om 160 mkr. De fyra nordligaste regionerna samt region östergötland och västra götalandsregionen tecknade en solidarisk borgen för lånet med en löptid om 10 år.
Lånet behöver refinansieras i juli 2020 för ett belopp om drygt 98 miljoner kr och de fyra nordligaste regionerna behöver därför teckna ett nytt borgensåtagande. Region Västerbotten behöver fatta beslut om att gå i borgen för högvärdeskomponenterna för drygt 6 miljoner kronor senast i juni 2020.
Kollektivtrafikutskottet har den 5 maj 2020, § 24 berett ärendet och föreslagit att Regionfullmäktige beslutar att Region Västerbotten går i proprieborgen för 6 015 183 kronor för regionens relativa andel av finansieringen för högvärdeskomponenter till tågfordonen av typen Coradia vilka förvaltas av AB Transition.
Bilagor
-
257kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har delegerat beslutanderätt i vissa ärenden till delegat i enlighet med delegationsordning. Dessa beslut ska återanmälas till styrelsen.
Beslut fattade med stöd av delegation framgår av bilagor.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-