Möte 2025-10-21
-
2
Val av justerare samt tid för justering
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till styrelsen.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Styrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Enligt bifogat program.
-
Efter nio månader är verksamhetens resultat positivt med 131 miljoner kronor, en förbättring med 21 miljoner kronor i september. Verksamhetens resultat är verksamhetens intäkter och kostnader (verksamhetens nettokostnader) plus skatteintäkter och generella statsbidrag. Förbättringen under sommarmånaderna beror precis som tidigare år på lägre nettokostnader i verksamheten där semesteruttaget är en stor del. 2024 samma period var verksamhetens resultat negativt med 227 miljoner kronor. För 2025 har regionen lagt en årsplan att verksamhetens resultat ska ge ett överskott på 406 miljoner kronor.
Finansnettot är negativt ackumulerat september med 200 miljoner kronor. På en total innebär det att efter september månad är regionens totala resultat negativt med 69 miljoner kronor, 2024 var resultatet negativt med 147 miljoner kronor
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2025-09-30.
Totala portföljen utvecklades +1,0% vilket är -0,3% mot jämförelseindex som utvecklades +1,3% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades +1,6% under månaden, vilket är -0,5% mot index, som gick +2,1%.
Ränteportföljen utvecklades +0,0%, vilket är -0,1% mot index som gick +0,1%.
Portföljen ligger inom samtliga limitar.
Likvida medel uppgick till 313 miljoner kronor.
Under september har ett lån på 200 miljoner kronor refinansierats med stöd av vidaredelegation, ärendegrupp 3.3.7. Räntan på det nya lånet uppgår till 2,53% med en ränte- och kapitalbindning på 3,8 år. Totala lån uppgick per september till 2 570 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 3,02% och en genomsnittlig ränte- och kapitalbindning på 2,03 år.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med Region Västerbottens reglemente för intern kontroll har varje nämnd ansvaret för den interna kontrollen inom nämndens verksamhet och ska säkerställa en fungerande organisation för arbetet och för att löpande styra och följa upp det interna kontrollsystemet. Varje nämnd ska anta en årlig tillsynsplan för uppföljning av den interna kontrollen. Tillsynsplanen ska bygga på en dokumenterad riskanalys som ligger till grund för de kontrollmoment som fastställs och ska genomföras under året.
En riskanalys genomfördes och ett förslag till regionstyrelsens tillsynsplan 2025 togs fram och beslutades av regionstyrelsen i februari.
I denna revidering av tillsynsplanen för intern kontroll finns en ändring gällande kontrolltest för processrisken att hygienrutiner och mathantering inte efterlevs. Kontrolltestet ”Stickprov leverantörer” har tagits bort och ersatts av ”Stickprov på efterlevnad av egenkontrollen på vårdavdelning”. Orsaken till ändringen av kontrolltest bygger på en uppmärksammad otydlighet gällande ansvarsfördelning över den egenkontroll som enligt livsmedelslagstiftning ska efterlevas i verksamhet.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapporten per augusti är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport för året. Rapporten beskriver resultat och måluppfyllelse efter andra tertialet och utgör underlag för regionstyrelsens samlade delårsrapport till regionfullmäktige.
Regionstyrelsen redovisar efter andra tertialet en positiv budgetavvikelse på 5 miljoner kronor och en nettokostnadsutveckling på 5,8 procent. Prognosen för året är ett överskott mot budget på 13 miljoner kronor.
Investeringsutgifterna uppgår efter augusti till 547 miljoner kronor och för året prognostiseras ett utfall på 1 037 miljoner kronor vilket innebär en negativ avvikelse mot budget på 45 miljoner kronor.
Sjukfrånvaroutvecklingen inom Regionstyrelsen är som helhet positiv med en minskning av den genomsnittliga frånvaron över 12 månader.
Regionstyrelsen har beslutat om 17 delmål i planen för 2025 och per augusti görs en uppföljning och bedömning av åtta av dessa. Bedömningen är att fyra kommer att uppnås och fyra delvis uppnås.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
526kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport augusti är regionstyrelsens andra fördjupade uppföljningsrapport till regionfullmäktige. I rapporten lämnas en redogörelse för väsentliga händelser och skeenden som haft påverkan på Region Västerbottens ansvarsområden och ekonomi under uppföljningsperioden. Region Västerbottens delårsrapport per augusti 2025 har upprättats i enlighet med kommunallagen och de rekommendationer som rådet för kommunal redovisning ger.
I förvaltningsberättelsen redogör regionstyrelsen för måluppfyllelse, ekonomiskt resultat och ställning samt gör en bedömning av god ekonomisk hushållning.
- Periodens resultat är minus 100 miljoner kronor.
- Periodens budgetavvikelse är minus 326 miljoner kronor.
- Årsprognosen är ett budgetunderskott vid årets slut på 656 miljoner kronor.
- Prognostiserat balanskravsresultat för 2025 är negativt med 427 miljoner kronor.
Finansiellt har regionen under perioden strävat efter att uppnå balans mellan intäkter och kostnader. Trots genomförda besparingar och ökad effektivitet kvarstår ekonomiska underskott.
Bedömningen av måluppfyllelsen är en sammanvägning av den bedömning som styrelser och nämnder har lämnat. Vissa mål bedöms med försiktighet på grund av otillräckliga underlag. Baserat på måluppfyllelsen för de verksamhetsmässiga och finansiella målen, samt att regionen inte uppnår balans mellan intäkter och kostnader är bedömningen att Region Västerbotten inte når upp till kraven för god ekonomisk hushållning.
Väsentliga personalförhållanden omfattar utmaningar och förutsättningar relaterade till arbetsmiljö och bemanning. Fortsatt är arbetsbelastningen hög inom vissa personalgrupper och rekrytering av specialistkompetens kvarstår som en utmaning. Insatser för kompetensutveckling och förbättrad arbetsmiljö har lett till en mer stabil personalstruktur inom flera verksamheter.
Driftredovisningen ska upprättas så att den tillgodoser fullmäktiges behov och ansvarsprövning av styrelser och nämnder. Den visar styrelsens och nämndernas resultat i förhållande till den budget som fullmäktige fastställt för den löpande verksamheten. Efter augusti 2025 är underskottet 326 miljoner kronor, med en prognos på minus 543 miljoner för helåret. Hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden och folkhögskolestyrelsen gör bedömningen att den inte kommer att nå budgetmålen vid årets slut och visar på betydande utmaningar och osäkerheter. Ingen av dem bedömer att budgetföljsamhet är sannolik utan ytterligare åtgärder. Därtill har regionen svårt att finansiera investeringar med egna medel, vilket leder till ökade skulder och en försvagad soliditet.
Sammanfattningsvis visar rapporten en period med viktiga framsteg och insatser, men också på behovet av ytterligare åtgärder för att stärka Region Västerbottens finansiella position.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
Regionplanen anger Region Västerbottens inriktning och utveckling för 2026 och året därpå och beslutas av regionfullmäktige. Regionplanen utgår från politiska prioriteringar, statliga uppdrag, befolkningens behov, de förutsättningar som råder i länet och landet samt lagar och förordningar.
I regionplanen fastställer regionfullmäktige sju regionmål som riktas till nämnder och styrelser och syftar till att styra för att uppnå Region Västerbottens vision och två huvuduppdrag. Regionplanen innehåller också finansiella mål och riktade uppdrag. Utifrån regionplanen konkretiserar och omsätter respektive nämnd mål och uppdrag samt anger hur de ska styra och följa upp sin verksamhet.
De senaste årens utveckling med svaga ekonomiska resultat, höga investeringsutgifter och ökad låneskuld innebär att regionen idag har ett sämre ekonomiskt utgångläge och att en förändring mot en starkare ekonomi är nödvändig. Inför 2026 får även konkursen i Northvolt med efterföljande befolkningsminskning en negativ påverkan på regionens skatteintäkter och generella statsbidrag.
För att stärka ekonomin och långsiktigt klara finansieringen av planerade investeringar innehåller budgeten en skattehöjning med 50 öre men även åtgärder för att begränsa kostnadsutvecklingen. Fokus framåt kommer att vara att hålla kostnadsutvecklingen på en nivå som motsvarar intäkternas utveckling. Detta är en förutsättning för att långsiktigt klara de ekonomiska målen och säkerställa att regionens invånare får tillgängliga tjänster av hög kvalitet idag och i framtiden.
Skattesats föreslås för 2026 öka med 50 öre till 11:85 kronor per skattekrona. Den ökade skattesatsen har inarbetats i budget för 2026.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
386kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagen framgår att ett negativt balanskravsresultat ska regleras med motsvarande positiva balanskravsresultat under de närmast följande tre åren. Regionfullmäktige ska anta en åtgärdsplan för hur regleringen ska ske.
Region Västerbotten är i en utmanande ekonomisk situation. Hög kostnadsutveckling, svaga ekonomiska resultat och stora investeringsutgifter har resulterat i en låg självfinansiering av investeringar, ökad låneskuld och sammantaget en försämrad ekonomisk ställning. Tillgänglighet och kompetensförsörjning är andra områden som regionen samtidigt behöver fokusera på. För att på sikt klara finansieringen av planerade investeringar samt återställande av negativa balanskravsresultat krävs starkare ekonomiska resultat kommande år.
Åtgärdsplanen innehåller både ett kortsiktigt och ett långsiktigt perspektiv. Regionen behöver snabbt förbättra det ekonomiska resultatet för att nå budgeterade resultat kommande år. Samtidigt är det viktigt med åtgärder som är hållbara även på längre sikt. Förflyttningar i de prioriterade fokusområden som beskrivs i region- och nämndplaner kommer att skapa bättre förutsättningar för ekonomi, tillgänglighet och kompetensförsörjning på både kort och lång sikt.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Detta ärende gäller fastställande av Regionens tandvårdsstöd, uppdrag och ersättningsmodell 2026. Regionens tandvårdsstöd gäller tandvård utförd till personer som omfattas av regionens tandvårdsstöd, det vill säga nödvändig tandvård och munhälsobedömning (N-tandvård), tandvård som led i sjukdomsbehandling (S-tandvård) samt tandvård vid långvarig sjukdom och funktionsnedsättning (F-tandvård). Ersättningsmodellen gäller för tandvård utförd i såväl privat som egen regi. Vårdgivare får ersättning inom regionens tandvårdsstöd med belopp motsvarande Folktandvårdens tandvårdstaxa.
Munhälsobedömning ska erbjudas till personer som omfattas av tandvårdsstödet nödvändig tandvård. Ersättning för munhälsobedömning gäller endast Folktandvården då den delen av verksamheten utförs enbart i egen regi. Inför 2026 föreslås en revidering av ersättningsmodellen för munhälsobedömning. För mer information se bilaga Revideringar 2026 samt bilaga Ersättning munhälsobedömning 2026.
Tandvårdsstödsintyget för Nödvändig tandvård (N-tandvård) föreslås ändra giltighetstid från 2 år till att gälla 4 år. Den kategori av individer berättigade till N-tandvård och som bor på gruppboende eller serviceboende inom LSS får ny giltighetstid som gäller tills vidare. Nytt förfarande vid bedömning inför ny giltighetsperiod av N- och F-tandvård införs. För mer information se bilaga Revideringar 2026.
Ersättningsmodellens nivåer gäller under förutsättning att regionfullmäktige fattar erforderliga beslut om ekonomisk ram för 2026
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
17kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan för Hälsoval primärvård 2026 har upprättats.
Som del i regionfullmäktigeuppdraget ”Utveckla samspelet mellan sjukhusvården och primärvården i syfte att stödja omställningen till nära vård” har utformningen av hälsoval primärvård Västerbotten setts över. Utifrån genomförd översyn och i syfte att bättre understödja förflyttningen mot nära vård, har ett antal förändringar och inriktningar rekommenderats. Beslut om vilka ändringar som ska genomföras har fattats våren 2025 i ärende RS 222-2025. Inför 2026 har de styrande dokumenten för hälsoval primärvård justerats i enlighet med tidigare beslut.
Översiktligt inkluderar förändringarna följande områden;
- En regionalt framtagen definition av primärvårdens roll som nav har förts in i Uppdrag och Regler som strategisk inramning för uppdraget.
- Ersättningsmodellen har justerats med en högre andel fast ersättning och minskad andel målrelaterad och besöksbaserad ersättning. Kön förs in som variabel i fördelning av riskjusterad kapitering och läkemedelsersättning. Nivån för ersättning baserad på CNI har höjts. Ett antal övriga justeringar och förenklingar.
- Uppföljningsplanen har kompletterats med fler indikatorer som avser medicinsk kvalitet samt patientupplevd kvalitet. Från och med 2026 genomför beställarfunktionen uppföljning med enskilda hälsocentraler i syfte att stärka uppföljningens kvalitet.
För ytterligare detaljer hänvisas till beslutsunderlag och tidigare beslut i ärende RS 222-2025.I övrigt är budget för hälsoval primärvård uppräknad med Landstingsprisindex (LPIK) och ytterligare 1 procent. Nivån för överförda kostnader har även setts över.
Ersättningsmodellens nivåer gäller under förutsättning att regionfullmäktige fattar erforderliga beslut om ekonomisk ram för 2026.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
540kb Ladda ner dokument
-
Region Västerbotten har Hälsoval inom den allmänna tandvården för barn och unga vuxna 3–19 år sedan första januari 2022. Inför 2026 har en årlig översyn av Hälsovalets Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan genomförts.
Den största förändringen inför 2026 är att budget och styrning för så kallade tilläggsuppdrag flyttas ut ur hälsovalet och överförs från regionstyrelsen till hälso-och sjukvårdsnämnden. Förändringen har hanterats genom ett separat beslutsärende (RS 616-2025) som även tagits upp i Hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN 833-2025). Syftet med förändringen är att förenkla ledning och styrning inom aktuella uppdrag, men även att öka följsamhet till regionstyrelsens reglemente som anger att regionstyrelsen är beställare av uppdrag inom lag om valfrihetssystem (LOV), dit tilläggsuppdragen inte kan räknas eftersom de inte är konkurrensutsatta eller valbara för invånare.Samtliga uppdrag bedrivs redan inom folktandvårdens verksamhet. Förändring avser övergripande styrmodell och budgetering mellan regionstyrelsen och hälso- och
sjukvårdsnämnden.
Följande tilläggsuppdrag och tillhörande budgetmedel har lyfts ur hälsoval tandvård barn och unga 3-19 år 2026.
- Ansvar för tandvård till barn 0-2 år
- Områdesansvar för tandvård barn och unga
- FolkhälsoarbeteFörändringen förutsätter att regionfullmäktige fattar erforderliga beslut avseende flytt av budgetmedel. Hälsoval tandvård barn och unga 3-19 år 2026 bereds enligt förväntan att förändringen godkänns. Sker inte detta krävs ett särskilt ändringsärende för hälsoval tandvård.
I övrigt föreslås inga betydande förändringar gällande uppdrag och regler, ersättningsmodell eller uppföljningsplan för hälsoval tandvård 2026. Kapiteringsersättning är uppräknad enligt landstingsprisindex (LPIK).
Ersättningsmodellens nivåer gäller under förutsättning att regionfullmäktige fattar erforderliga beslut om ekonomisk ram för 2026.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
532kb Ladda ner dokument
-
-
Hälsoval tandvård för barn och unga 3-19 år i Västerbotten hanteras av regionens beställarfunktion som är organiserad inom regionstyrelsens förvaltning. Regionstyrelsen ansvarar enligt gällande reglemente för beställning av primärvård och tandvård enligt lag (2008:962) om valfrihetssystem (LOV). Samma uppdrag riktas till folktandvården samt privata leverantörer som anslutit sig enligt LOV. Regionstyrelsen har utöver detta även tagit fram uppdragsbeskrivning, ersättningsmodell och uppföljningsplan för delar av tandvården som inte sker inom ramen för LOV och enbart utförs i regionens egen regi genom folktandvården.
För att öka följsamhet till regionstyrelsens reglemente, förenkla och förtydliga styrning av berörda uppdrag, föreslås att de så kallade tilläggsuppdragen inom hälsoval tandvård för barn och unga 3-19 år, flyttas över till hälso-och sjukvårdsnämnden, inkluderat motsvarande budgetmedel. Samtliga uppdrag bedrivs redan inom folktandvårdens verksamhet. Förändring avser övergripande styrmodell och budgetering mellan regionstyrelsen och hälso-och sjukvårdsnämnden.
Budget för tilläggsuppdragen och 2025 års verksamhet är totalt 9 274 000 kr. Då regionens budget för 2026 ej är fastställd vid tiden för ärendeberedning, anges detta som referensnivå inför beslut.
Samma typ av förändring gällande tilläggsuppdrag inom hälsoval primärvård genomfördes 2024, där styrning och budgetmedel för ett antal tilläggsuppdrag utanför valfrihetssystemet överfördes från regionstyrelsen till hälso-och sjukvårdsnämnden (RS 1594-2023).
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Uppföljning av riktlinje för representation inom Region Västerbotten (RS 1438–2019) är genomförd. Förslag till förändring avser förtydligande om gåva till extern part utifrån Skatteverkets rekommendation samt dokumentnamn.
Riktlinjen ger vägledning och direktiv om vad som gäller i representationsfrågor och omfattar alla medarbetare, förtroendevalda och hel- och majoritetsägda bolag. Den innefattar både intern och extern representation och gäller såväl inom Sverige som utom Sveriges gränser.Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
-
I de lokaler i sjukhusparken i Umeå där Personalklubben bedriver verksamhet finns gym, café och butik. Detta ärende berör café- och butiksverksamheten, som drivs i personalklubbens regi men bemannas via Region Västerbotten.
Vad en region får göra regleras bland annat i kommunallagen. En kommun får endast ägna sig åt angelägenheter som är av allmänt intresse, som har anknytning till regionens medlemmar eller regionens område och som inte ska omhändertas av staten, en annan kommun eller region eller någon annan, d.v.s. det privata näringslivet. Att bedriva café- och försäljningsverksamhet är således inte förenligt med kommunallagen då;
- Försäljning av kläder samt mat och dryck inte utgör ett allmänintresse. (2 kap. 1 § KL)
- Det finns en konkurrensutsatt privat marknad för dessa typer av verksamheter vilket medför att det är en angelägenhet som det privata näringslivet ska ha hand om. (2 kap. 2 § KL)
- Det riskerar att utgöra en icke tillåten konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet i strid med konkurrenslagen eftersom försäljningsverksamheten inte är exklusiv för Region Västerbottens medarbetare utan även tillgänglig för allmänheten och Region Västerbotten inte får ta ut högre avgifter än som motsvarar kostnaderna. (2 kap. 6 § KL).
- Kommunal näringsverksamhet ska, för att vara tillåten, bedrivas utan vinstintresse och syfta till att tillhandahålla allmännyttiga anläggningar eller tjänster åt medborgarna (2 kap. 7 §§ KL)
Eftersom Region Västerbotten inte får bedriva sådan verksamhet föreslås att café- och butiksverksamheten ska upphöra. Service av dryck och enklare förtäring kan lösas genom en automat i likhet med hur övriga orter har gjort.Under beredningens gång har olika lösningsalternativ undersökts och värderas. En var att fråga upp om Umeå kommun hade några medarbetare som behövde arbetsanpassade uppgifter och det andra om personalklubben skulle anställa och ta arbetsgivaransvaret. Båda alternativen har försvårande omständigheter och svåra att genomföra. De alternativen löser dock inte grundproblematiken att vi inte följer kommunallagen som organisation på korrekt sätt.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
Region Västerbotten har givits möjlighet att yttra sig över betänkandet Ansvaret för hälso- och sjukvården (SOU 2025:62). Den parlamentariska kommittén som genomfört utredningen anser att det saknas tydliga argument för ett helt eller ett delvist statligt huvudmannaskap för hälso- och sjukvården, men att det finns anledning att vidare undersöka former för ett ökat statligt ansvar i ett antal frågor.
Region Västerbotten tillstyrker utredningens slutsatser och förslag. Förslaget till remissvar har tagits fram i samarbete mellan regionstyrelsens förvaltning och hälso- och sjukvårdsförvaltningen.
Kompletteringar efter arbetsutskottet är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Remissvar för promemoria – Förordningsförslag med anledning av kommande tandvårdsreformer.
Regeringen har för avsikt att genomföra två tandvårdsreformer med i kraftförande 2026. Föreslagna reformer avser:
* Förstärkt högkostnadsskydd för äldre som ett led att minska tandvårdskostnader för gruppen som ofta har stora tandvårdsbehov och mindre inkomst.
* Ökad kontroll över tandvårdssektorn som ett led att bekämpa välfärdsbrott och undvika felaktigt nyttjande av statliga medel.Promemorian innehåller förordningsförslag utöver dem som lämnats i betänkandena Ökad kontroll över tandvårdssektorn SOU 2023:82 och Tiotandvård – ett förstärk högkostnadsskydd tandvård SOU 2024:70.
Regionen ställer sig bakom promemorians förslag i sin helhet.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
438kb Ladda ner dokument
-
-
En länsgemensam strategi för suicidprevention har tagits fram i samverkan mellan region Västerbotten och länets 15 kommuner. Länssamverkansrådet ”Vård, Hälsa och Omsorg” har förordat respektive huvudmans fullmäktige om att fastställa strategin.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
En policy är en del av Region Västerbottens gemensamma ramverk och belyser de förhållningssätt som på lång sikt ska råda i arbetet mot att nå Region Västerbottens vision.
Policyn för kvalitet har tidigare fastställts inom ramen för Region Västerbottens policy, som samlar sju områden i ett gemensamt policydokument. Framöver kommer befintliga policyområden att behandlas som separata policyer, som kompletterar varandra och tillsammans med regionplanen utgör grundfundamentet för den övergripande styrningen inom Region Västerbotten.
Förändringen innebär förbättrad sökbarhet samt ett enklare och tydligare arbetssätt vid översyn och revidering av regionens policyer.
Kvalitetspolicyns innehåll har genomgått en större ombearbetning för att förtydliga riktningen i det systematiska arbetet med kvalitet. Syftet har formulerats om och skrivningar har lagts till för att tydligare omfatta regional utveckling. Mindre justeringar har också gjorts i dokumentets struktur och språk i syfte att förtydliga innehållet samt den övergripande strukturen för Region Västerbottens policyer.
Ett beslut om att fastställa Kvalitetspolicy innebär att avsnittet Kvalitet i fullmäktiges beslut RS 1351-2019 ersätts.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
En policy är en del av Region Västerbottens gemensamma ramverk och belyser de förhållningssätt som på lång sikt ska råda i arbetet mot att nå Region Västerbottens vision.
Policyn för Kommunikation har tidigare fastställts inom ramen för Region Västerbottens policy, som samlar sju områden i ett gemensamt policydokument. Framöver kommer befintliga policyområden att behandlas som separata policyer, som kompletterar varandra och tillsammans med regionplanen utgör grundfundamentet för den övergripande styrningen inom Region Västerbotten.
Förändringen innebär förbättrad sökbarhet samt ett enklare och tydligare arbetssätt vid översyn och revidering av regionens policyer.
Kommunikationspolicyn innehåller tillägg om kommunikation utifrån jämlikhet-, jämställdhets- och barnrättsperspektiv. Efter att ärendet återremitterades av arbetsutskottet har stycken om att kommunikationen ska vara samordnad, tydlig och följa den grafiska profilen tillkommit. Mindre språkliga justeringar har gjorts i syfte att förtydliga innehållet och den övergripande strukturen för Region Västerbottens policyer.
Ett beslut om att fastställa Kommunikationspolicy innebär att avsnittet Kommunikation i fullmäktiges beslut RS 1351-2019 ersätts.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtåg AB har behov av att beställa 20 regionaltågsfordon för Norrtågstrafik. Av de 20 tågfordonen ska 12 fordon ersätta befintliga fordon av typen X11 och X52 som når teknisk livslängd medan resterande 8 fordon tillförs för att de trafikutökningar som finns beskrivna i Norrtåg AB 20240 – En tågvision.
Ersättning av befintliga tåg
Från 2026 har Norrtåg 11 Reginafordon (X52) i trafik. Dessa fordon når sin tekniska livslängd ca 2030. Möjlighet finns att genomföra åtgärder för att förlänga livstiden, men Norrtåg bedömer att denna typ av tåg inte passar in i trafikupplägget eftersom tågens passagerar-kapacitet är för låg.Borgensåtagande
AB Transitio kommer att upphandla, köpa och finansiering av tåg. Region Västerbotten kommer tillsammans med Region Norrbotten, Region Jämtland Härjedalen och Kommunalförbundet kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland att borga för investeringen. Kostnaden per tåg bedöms som högst vara 220 miljoner kronor. Totalt kan tågen komma att kosta 4,4 miljarder kronor även om målet är att kostnaden ska vara lägre. Norrtågs fyra ägare delar på ansvaret för tågen, vilket innebär att Region Västerbotten behöver borga för fem (5) tågfordon till ett belopp om 1,1 miljarder kronor.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
773kb Ladda ner dokument
-
596kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Lag om kollektivtrafik (2010:1065) som trädde i kraft 1 januari 2012 ska det i varje län/region finnas en regional kollektivtrafikmyndighet. I Västerbotten är Kollektivtrafikmyndigheten sedan 2019 inrättad på Region Västerbotten. Region Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB och dess delägda dotterbolag Bussgods i Norr AB. Region Västerbotten är även delägare i Norrtåg AB liksom Samtrafiken AB samt AB Transitio.
En kostnads- och ansvarsfördelningsmodell för Länstrafiken utformades 2005, den så kallade Västerbottensmodellen, som reglerade förhållandet mellan finansiärerna av kollektivtrafiken. I och med övergången till den nya lagstiftningen och de förändringar som skett avseende Länstrafikbolagets funktion i planeringsfrågor så har Region Västerbottens roll att planera den trafik som regionen avser att finansiera tydliggjorts. Förändringen innebär ökat politiskt ansvar för och inflytande över trafiken för regionens del.
Enligt den av fullmäktige i Region Västerbotten och länets kommuner, Västerbottensmodellen 2021 har Region Västerbotten ansvarar för linjetrafik med buss och tåg och viss anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift mellan kommuncentra samt sjukresor. Respektive kommun ansvarade för linjer och anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift inom kommunen samt färdtjänst, riksfärdtjänst, kommunala resor och skolskjutsar. Region Västerbotten finansierar utöver beställd trafik även de så kallade gemensamma kostnaderna som omfattar kundtjänst, administration, marknadsföring och IT-system. Från och med 2021 så innehåller budget från Länstrafiken även kostnaderna för den gemensamma beställningscentralen för serviceresor. Kommunerna har kostnadsansvar för den trafik som respektive finansiär beställer.
Från och med 2008 innehåller regionens trafikbeställning förutom regional busstrafik och viss anropsstyrd trafik även regional tågtrafik. Tågtrafiken administreras av Norrtåg AB, som bildades av trafikhuvudmännen i de fyra nordligaste länen för att samordna tågtrafiken i länen och genomföra ambitionerna i Norrtågsförsöket.
Planeringsförutsättningarna tillförsäkrar regionfullmäktige inflytande över utformningen av den kollektivtrafik som Region Västerbotten finansierar. Planeringsförutsättningarna innehåller
regionens trafikpolitiska prioriteringar och mål samt en ekonomisk prognos för buss- och tågtrafiken, samt den gemensamma beställningscentralen under perioden som planeringsförutsättningarna avser. Prognos för tågtrafiken är framtagen av Norrtåg AB. Prognos för busstrafiken baseras på fastställd budget för Länstrafiken i Västerbotten AB för beställd busstrafik från mitten av december 2025 till mitten av december 2026 med en uppräkning om 4 % per år. Prognosen för busstrafiken inkluderar angöringsavgifter för tågtrafiken som regleras via Länstrafikens budget. Budget för Länstrafiken i Västerbotten innehåller även kostnaderna för IT-system, administration, marknadsföring, kundtjänst och beställningscentralen.
Planeringsförutsättningarna ska ligga till grund för Region Västerbottens kollektivtrafikplan för perioden 2027 – 2029. Kollektivtrafikplanen innehåller beställning av buss- och tågtrafik samt i viss begränsad anropsstyrd trafik. Kollektivtrafikplanen innehållande trafikbeställning utgör grund för budget för trafikåret 2027 från Norrtåg AB och Länstrafiken i Västerbotten AB. Region Västerbottens anslag för kollektivtrafik bör baseras på bolagens budget för kollektivtrafiken sam beställningscentralen då dessa speglar den beställning som Region Västerbotten som finansiär gjort hos Länstrafiken respektive Norrtåg. Kollektivtrafikplanen fastställs av regionala utvecklingsnämnden.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige fastställer årligen en justering av kollektivtrafiktaxan för regiontrafiken. Förslag till justering av taxan från och med 2026-01-01 är 3 %.
Under våren 2025 i samband med budgetarbetet för 2026 så användes en höjning av regiontrafiktaxan om 3 % som beräkningsgrund för resenärsintäkterna. I beredningen inför beslut om justering av taxan från och med 2026-01-01 finns inga faktorer som gör att annan höjning av taxan föreslås. Intäktsbudgeten för regiontrafiken innebär vid en höjning med 3 % en intäktsökning om 3,1 Mkr för 2026.
Norrlandsresan är en gemensam taxa mellan de fyra norrlandslänen för att möjliggöra resor över länsgränserna. Det är önskvärt att förändringar av norrlandsresetaxan och taxan för regiontrafiken inom Västerbotten följs åt.
Justering av Norrlandsresetaxan föreslås till 3 % från och med 2026-01-01. Eftersom Norrlandsresan är en gemensam produkt med övriga norrlandslän så behöver samtliga län fatta likalydande beslut avseende justering av taxan. Om övriga län inte fattar likalydande beslut så sker ej någon justering av Norrlandsresetaxan.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Av ägaranvisningar 2025 för Almi Nord AB framgår att finansieringen av bolagets verksamhet ska överenskommas i särskild ordning.
Ägarna har på ägarsamråd 4 september 2025 kommit överens om att verksamheten 2026 ska finansieras enligt förslag i bilaga överenskommelse mellan ägare om finansiering av verksamhet Almi Nord AB 2026.För region Västerbotten innebär en kostnad för driftanslag på 6 195 886 kr för 2026, vilket är samma belopp som föregående år.
För insatser för ökad tillväxt har moderbolaget avsatt en ram om 2 050 000 kronor, Region Norrbotten en ram om 984 804 kronor och Region Västerbotten en ram om 984 804 kronor som kan tas i anspråk efter beslut enligt ägaranvisningen om samverkan i projekt.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
I årsredovisningen 2024 pekade Skandionkliniken på en negativ trend för antalet patienter. Under första halvåret 2025 är antalet patienter 24% högre jmf föregående år, men samtidigt ca 14% lägre än genomsnittet för åren 2021-23. En viktig påverkansfaktor är att antalet utländska patienter sjunkit till endast 1%, att jämföra med 4-10% under föregående år. Kliniken gör ett delårsresultat ca 8 mnkr och + 54 tkr
Förbundets prognos är helåret 2025 är + 14,2 mnkr, men prognosen är osäker, framförallt beroende på att antalet patienter varierar oförutsägbart, samt att leverantören av drift och service aviserat kraftiga prishöjningar.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet behandlas av förbundets direktion den 17 oktober och kompletteras till sammanträdet.
-
Ärendet behandlades i hälso-och sjukvårdsnämnden den 24 september 2025, § 178, med beslut om återremiss med hänvisning till att det ekonomiska underlaget i ärendet var felaktigt och därmed inte kunde ligga till grund för beslutet. Förvaltningen fick i uppdrag att korrigera underlaget samt återkomma med ett uppdaterat och korrekt beslutsunderlag inför detta sammanträde.
Folktandvården i Västerbotten har sedan 2012 haft uppdraget från fullmäktige att basera sina årliga justeringar av tandvårdstaxan på Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverkets (TLV) referenspriser och dess justeringar.
Ett förslag till ny tandvårdstaxa för perioden 1 januari 2026 till och med 14 januari 2027 har upprättats. En höjning utifrån dagens tandvårdstaxa med enbart LPIK skulle inte ge folktandvården den kostnadstäckning som behövs. Därav föreslås en snitthöjning. (se resultat och konsekvenser)
Förslaget innebär att taxorna för allmäntandvård och specialisttandvård föreslås uppräknas med 3,7 % efter anpassning till TLVs nya referenspriser från 1 november 2025 samt justering enligt LPIK.
Taxorna för lokala åtgärder, som inte ingår i det statliga tandvårdsstödet, föreslås justeras med LPIK.
Utredningsåtgärder hos certifierad kariolog föreslås tillföras c-latitud (och u-latitud föreslås tillföras för screening inför behandling på studentklinik).
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
31
Initiativärende från Petter Nilsson (SD), Säkerställ statsbidrag trots hinder med införandet av nya vårdsystem
-
Vid regionfullmäktiges sammanträde den 26 november 2024, § 176, anmäldes motionen "Likvärdiga villkor för utförare inom valfrihetssystem" av Ulf Wahllöf (M).
I motionen föreslås att regionfullmäktige ska besluta att Uppdra åt regionstyrelsen att ta fram ett regelverk för likvärdiga villkor för utförare inom valfrihetssystem. Gärna med inspiration från Jämtland Härjedalen.
Ett motionssvar har upprättats.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
33
Motion nr 14-2025 från Carina Sundbom och Håkan Andersson (C) - ”I väntan på ambulans” via räddningskårerna kan rädda liv
Vid regionfullmäktiges sammanträde den 17 juni 2025, § 88, anmäldes motionen ""I väntan på ambulans" via räddningskårerna kan rädda liv" av Carina Sundbom (C) och Håkan Andersson (C).
I motionen föreslås att regionfullmäktige ska besluta att Region Västerbotten skriver IVPA-avtal med de kommuner som vill nyttja sina räddningskårer vid livräddande insatser med hjärtstartare.
Ett motionssvar har upprättats, i vilket det framgår att många stationer i länet har IVPA-avtal med regionen samt att dialog i frågan pågår med ytterligare kommuner.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 5 kap, 12 och 13 §, ska fullmäktige årligen besluta om när ordinarie sammanträde ska hållas. I förslaget har kommunallagens föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktas samt andra viktiga hålltider i Region Västerbottens planerings- och uppföljningsprocess.
På grund av dubbelbokning av sessionssalen i april behöver fullmäktiges sammanträde flyttas.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Eriksson (KD) har avsagts sig sitt förtroendeuppdrag i regionstyrelsen och fyllnadsval behöver genomföras. Valet gäller Nätverk för hälsa och demokrati. Valen gäller från och med 21 oktober 2025 till 31 december 2026.
-
Regionstyrelsen har överlåtit beslutanderätt till delegat enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas till styrelsen. Redovisningen innebär inte att styrelsen får ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan styrelsen återta lämnad delegation.
Redovisning av beslut fattade på delegation:
Arbetsutskottets beslut
2025-10-07, § 188 - Förhandling mellan arbetsgivare och fackliga organisationer 2025
Ärendegrupp 2.3Beslut fattade på delegation av regiondirektör
Förteckning 2025-10-21 RS 10:7-2025Beslut fattade på vidaredelegation
Förteckning 2025-10-21 RS 11:7-2025Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-