Möte 2023-10-24
-
Bifogas:
- Program
- Inkallelseordning med lista över ersättare
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Fastställande av föredragningslista
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till styrelsen.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Styrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden anmäls:
Bilagor
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2023-08-31.
Totala portföljen utvecklades +0,5% vilket är +1,1% mot index som utvecklades -0,6% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades -0,8% under månaden, vilket är +0,5% mot index, som gick -1,3%.
Ränteportföljen är idag utan innehav och utvecklades därmed +0,0% vilket var -0,1% mot index. Alternativportföljen utvecklades +3,6%, vilket är +3,1% mot index som gick +0,5%.
Portföljen ligger övervikt mot aktier, alternativa placeringar och undervikt mot räntor. Portföljens andel globala aktier ligger något utanför sin limit med 2,7 procentenheter. Vi noterar stora marknadsrörelser för tillfället som kan korrigera övervikten naturligt. Vi justerar därför inte detta just nu utan vi övervakar utvecklingen noggrant.
Likvida medel uppgick till 527 miljoner kronor till 0% ränta, inklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Totala lån uppgår nu till 1 870 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 1,28%.-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Staben för forskning, utbildning och innovation har upprättat årsrapport över Klinisk forskning och innovation.
Rapporten innefattar områdena;
- Nationell högspecialiserad vård
- Universitetssjukvården
- Nationell ALF-utvärdering
- Innovation
- Forskningskompetens
- Tillgänglig ekonomiska medel för klinisk forskning
- Forskningsstödjande infrastruktur inom Region Västerbotten
-
79kb Ladda ner dokument
-
Månadsrapporten för FVIS-programmet avseende september 2023 innehåller;
- Lägesrapport
- Information om riskbilden
- Fördelning av förbrukade medel i förhållande till prognos och budget
- Prognos över programperioden.
September är den första månaden med programmets nya prognoser för det tredje tertialet av 2023. September innebar en fortsatt röd riskbild i och med leverantörens förseningar.
-
Region Västerbotten delar in sin ägarstyrning i tre nivåer. 1,2 och 3. Klassificeringen klargör ambitionsnivån för Region Västerbottens engagemang i bolagen. Den baseras på flera parametrar som kan vara föränderliga över tid.
De huvudsakliga parametrarna är regionens ägarandel, då ägarstyrkan tydligt påverkar vår förmåga att styra bolagets inriktning. Samtidigt finns det bolag där Region Västerbotten är minoritetsägare, men fortfarande har ett intresse av att styra mer aktivt. Behovet av att integrera bolaget i regionens ekonomiska planering/budgetprocess. Detta gäller för bolag där regionen årligen betalar någon form av ersättning. Bolagets direkta betydelse för att genomföra regionens uppdrag, där vissa företag kan utgöra viktiga verktyg för att leverera uppdrag, och andra så pass viktiga att de är ett nyckelverktyg.
Behovet av en aktiv ägarstyrning varierar mellan bolagen. I vissa bolag krävs årliga beslut om ekonomiska ramar eller inriktningar för att bolagets verksamhet ska fungera. I andra fall är verksamheten mer långsiktig och kräver inget aktivt årligt engagemang.
Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 28 september 2023, § 209, rekommenderat att regionstyrelsen beslutar enligt upprättat förslag från förvaltningen.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Upphandlingen avser lokalvård i regionens förhyrda lokaler i Storuman/Tärnaby, Malå/Sorsele samt Vilhelmina/Åsele/Dorotea.
Avtalsperioden är 2+4 år.
-
11
Svar på remiss - Uppdrag att möjliggöra bättre tillgång till hälso- och sjukvård i hela landet genom främjande av etablering i glesbygd
Socialdepartementet har gett regionen möjlighet att lämna yttrande över promemorian "Uppdrag att möjliggöra bättre tillgång till hälso- och sjukvård i hela landet genom främjande av etablering i glesbygd"
Syftet har varit att utreda och ge förslag på hur småskalig hälso- och sjukvårdsverksamhet kan anslutas till offentligt finansierad öppen vård på ett sätt som skapar långsiktighet och bättre förutsättningar för tillgång till en jämlik vård i hela landet.
Förslagen ska stimulera mindre hälso- och sjukvårdsaktörers etablering i glesbygd samt skapa förutsättningar för att kunna upphäva lagen (1993:1651) om läkarvårdsersättning, förkortad LOL, och lagen (1993:1652) om
ersättning för fysioterapi, förkortad LOF.Förslag till yttrande har upprättats. Region Västerbotten ställer sig positiv till delar av förslagen, däribland förslagen om avveckling av ersättningslagarna, nationell styrning inom kompetensförsörjningsområdet, stärka glesbygdsmedicinsk kompetens samt främjandet av möjlighet till småskaligt vård- och omsorgsföretagande. Region Västerbotten ställer sig inte bakom förslaget om förändringar av lagen om offentlig upphandling då nuvarande lagstiftning bedöms som tillräcklig för att kunna upphandla småskaliga vårdföretag. Därtill skulle en förändring också innebära mer kostnadskrävande administration.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
50kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige uppdrog i regionplan 2023 till regionstyrelsen att genomföra en genomlysning av beställning och drift av primärvården.
Syftet med genomlysningen är att ge primärvården förutsättningar att nå målsättningarna att vården ska vara nära, tillgänglig och personcentrerad i hela länet.
Genomlysningen har genomförts och har sammanställts i rapport. Med utgångspunkt från nulägebilden och de utmaningar som framkommit ges förlag på målsättningar och åtgärder.
Genomlysningen har skett i samverkan med hälso- och sjukvårdsförvaltningen och nämnden.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige fastställde i november 2022 att rikta ett uppdrag till Regionstyrelsen att genomlysa primärvårdsbeställningen och drift för förbättrad tillgänglighet och kostnadspåverkan.
Som en del i denna genomlysning har en utredning av primärvårdens tilläggsuppdrag genomförts och sammanställts i en separat rapport, se bilaga.
Tilläggsuppdrag finansieras inom primärvårdens anslagsram för Regionstyrelsen som årligen beslutat om en beställning av dessa uppdrag. Utförandet av dessa uppdrag har givits till Hälso- och sjukvårdsnämnden. Eftersom tilläggsuppdragen inte omfattas av vårdvalssystemet enligt lag (2008:962) om valfrihetssystem bör avsatta medel för och styrning av uppdragen överföras till Hälso- och sjukvårdsnämnden. Bedömningen är att det kan skapa tydligare styrning och ledning för uppdragen och även större möjlighet att utveckla uppdraget för att anpassas till rådande förhållanden.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan för Hälsoval primärvård 2024 har upprättats.
Förslag till förtydliganden och mindre förändringar framkommer kontinuerligt och regionfullmäktiges årliga beslut om budget medför justeringar av Hälsovalets ersättningsmodell.
Av de huvudsakliga förändringarna i Uppdrag och regler 2024 kan nämnas:- Justering av text gällande våld i nära relation, utifrån Socialstyrelsens föreskrift samt politiska beslut inom Region Västerbotten.
- Förtydligande om VHU samt uppdaterade länkar.
- Uppdaterade regler för ersättning vid fördjupad läkemedelsgenomgång, i enlighet med läkemedelscentrums anvisningar.
- Justerad trappa för särskild ersättning som baseras på Hälsocentralens avstånd till sjukhus.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
292kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
Region Västerbotten har Hälsoval inom den allmänna tandvården för barn och unga vuxna 3–23 år sedan första januari 2022. Inför 2024 har en årlig revidering av Hälsovalets ”Uppdrag och regler”, ”Ersättningsmodell” och ”Uppföljningsplan” genomförts.
Inom Uppdrag och regler har inga förändringar gjorts och i uppföljningsplanen har målnivåerna uppdaterats.
I ersättningsmodellen föreslås en viss omfördelning så att ersättningen för områdesansvaret höjs. Detta för att ge större utrymmer till folktandvårdens förebyggande insatser.
Ett förtydligande av att avgift på 500 kr gäller för både förlorad tandställning och bettskena har gjorts samt att ersättning för barn som ej kommer till tandvården ges till slutansvarsklinik.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Detta ärende gäller fastställande av Regionens tandvårdsstöd, uppdrag och ersättningsmodell 2024.
Regionens tandvårdsstöd gäller tandvård utförd till personer som omfattas av regionens tandvårdsstöd, det vill säga nödvändig tandvård och munhälsobedömning, tandvård som led i sjukdomsbehandling samt tandvård vid långvarig sjukdom och funktionsnedsättning. Ersättningsmodellen gäller för tandvård utförd i såväl privat som egen regi.
Vårdgivare får ersättning inom regionens tandvårdsstöd med belopp motsvarande Folktandvårdens tandvårdstaxa.
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten förvaltar donationer som årligen delas till sökande utifrån donatorns vilja och önskemål. Under år 2019 godkände Kammarkollegiet regionstyrelsens ansökan om permutation, vilket innebär att även fondens kapital får delas ut.
2020 antog regionstyrelsen nya riktlinjer efter beviljad permutation av stiftelserna Willy Landbergs stiftelse och Samfonden (RS 783-2020, RS 785-2020). Syftet är att möjliggöra att fler kan erhålla bidrag och att donationerna delas ut till behövande så som avsett.
Förslag på reviderade riktlinjer har upprättats då behov av framför allt administrationen kring handläggning av beslut och återkoppling av dessa behöver förändras. Revisionen granskar årligen fonderna och har i sina rapporter lyft fram några områden som behöver utvecklas för att säkerställa en god handläggningsrutin. Bland annat förslås i de reviderade riktlinjerna att en årlig skriftlig sammanfattning delges regionstyrelsen i stället för att återrapportering sker via regionstyrelsens årsrapport. Vidare föreslås även förändrade ansökningstider.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
18
Regelverk för utdelning ur Stiftelse Samfond för patienter vårdade vid Norrlands universitetssjukhus
Region Västerbotten förvaltar donationer som årligen delas till sökande utifrån donatorns vilja och önskemål.
Under år 2019 godkände Kammarkollegiet regionstyrelsens ansökan om permutation, vilket innebär att även fondens kapital får delas ut.
2020 antog regionstyrelsen nya riktlinjer efter beviljad permutation av stiftelserna Willy Landbergs stiftelse och Samfonden (RS 783-2020, RS 785-2020). Syftet är att möjliggöra att fler kan erhålla bidrag och att donationerna delas ut till behövande så som avsett.
Förslag på reviderade riktlinjer har upprättats då behov av framför allt administrationen kring handläggning av beslut och återkoppling av dessa behöver förändras. Revisionen granskar årligen fonderna och har i sina rapporter lyft fram några områden som behöver utvecklas för att säkerställa en god handläggningsrutin. Bland annat förslås i de reviderade riktlinjerna att en årlig skriftlig sammanfattning delges regionstyrelsen i stället för att återrapportering sker via regionstyrelsens årsrapport. Vidare föreslås även förändrade ansökningstider.
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har mottagit ett statsbidrag för förstärkt föräldraskapsstöd från Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd med 2 440 849 kr. Bidraget syftar till att bidra till en ökad och jämlik tillgång till föräldraskapsstöd i hela landet. Bidraget får användas fram till 31 december 2023.
Ett förslag på fördelning har beretts av verksamhetsföreträdare.
Föreslagen fördelning enligt nedan:
Kontaktcenter 1 720 849 kr inom primärvård (RS)
Barnhälsovården Umeå 300 000 kr inom primärvård (RS)
Totalt Regionstyrelsen 2 020 849 kr
Psykiska kliniken Skellefteå 320 000 kr inom sjukhusvård (HSN)
Tandvård 100 000 kr inom tandvård (HSN)
Totalt Hälso- och sjukvårdsnämnden 420 000 kr
Regionstyrelsen beslutar om fördelning av medel till och inom regionstyrelsen samt om medel ska till hälso- och sjukvårdsnämnden. Nämnden beslutar sedan om hur fördelningen ska göras inom nämndens område. -
Delårsrapporten per augusti 2023 är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport för året. Rapporten beskriver resultat och måluppfyllelse efter andra tertialet och utgör underlag för regionstyrelsens samlade delårsrapport till regionfullmäktige.
Regionstyrelsens nettokostnader redovisar efter augusti månad en positiv budgetavvikelse på 50 miljoner kronor och en nettokostnadsutveckling på 8,7 procent. Prognosen för helåret är ett överskott mot budget på 2 miljoner kronor. Det finns dock stora skillnader inom regionstyrelsen där området Digitalisering och Service prognosticerar en negativ budgetavvikelse på 94 miljoner kronor medan regionövergripande verksamhet, administrativ verksamhet, beställare primärvård och beställare tandvård tillsammans prognosticerar en positiv budgetavvikelse på 96 miljoner kronor.
Investeringsutgifterna uppgår per augusti till 417 miljoner kronor och för året prognosticeras ett utfall på 874 miljoner kronor vilket innebär en positiv avvikelse mot budget på 50 miljoner kronor.I regionstyrelsens nämndplan för 2023 har även de mål som regionfullmäktige riktat till regionstyrelsen omsatts till ett antal delmål. I delårsrapporten görs en uppföljning av resultatet per augusti samt en bedömning av måluppfyllelsen. Av delmålen bedöms 18 uppfyllas, tre delvis uppfyllas och två mål bedöms inte uppfyllas.
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport per augusti 2023 är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport för året till regionfullmäktige.
Det förändrade omvärldsläget har haft stor ekonomisk påverkan på flera verksamheter i Region Västerbotten. Utmaningar i materialförsörjning i kombination med fortsatt hög inflation och ökade räntekostnader har lett till högre priser och ökade kostnader.Hälso- och sjukvården är i pandemins efterverkningar där efterfrågan på vård ökar, men svårighet att bemanna verksamheten medför begränsning av vårdplatser, minskade vårdintäkter och ökade kostnader. Kollektivtrafikverksamheten har stabiliserats något men osäkerhet finns om fortsatt utveckling.
Årsprognosen för fullmäktiges mål visar att sex mål kommer att uppfyllas, fyra delvis uppfyllas och två mål inte att uppfyllas.
Region Västerbottens resultat efter åtta månader är minus 89 miljoner kronor.
Årsprognosen efter åtta månader visar ett budgetunderskott på 163 miljoner kronor, inklusive skatter, generella statsbidrag och finansiella poster. Men för verksamhetens nettokostnader är prognosen ett budgetunderskott på 739 miljoner kronor. Hälso- och sjukvårdsnämnden och Regionala utvecklingsnämnden gör bedömningen att de inte kommer att hålla sin budget 2023. Regionstyrelsen visar på en positiv årsprognos jämfört med delårsrapport per april. Bedömning av regionens balanskravsresultat för helåret beräknas bli negativt, minus 876 miljoner kronor.
Behov att vidta åtgärder:
I samband med delårsrapport per april valde hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden och regionstyrelsen att var för sig uppmärksamma fullmäktige om att nämnden inte klarar uppdraget inom givna ramar. De informerade om vidtagna åtgärder för att bromsa den ekonomiska utvecklingen. Att vissa effekter bör kunna ses under året men att effekter även väntas på längre sikt.
Åtta månader har passerat och regionstyrelsen noterar utifrån verksamheternas resultat och idag kända förutsättningar att årsprognosen pekar mot ett budgetunderskott för hälso- och sjukvårdsnämnden (minus 700 miljoner kronor) och regionala utvecklingsnämnden (minus 41 miljoner kronor).-
156kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
582kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen gav i december 2022 regiondirektören i uppdrag att göra en översyn av planerings- och budgetprocessen. Uppdraget mynnade ut i att regionfullmäktige i juni 2023 (RS 1939–2022) fastställde ny planeringsprocess som bland annat innefattade att delårsrapport per april togs bort ur uppföljningen.
Regionfullmäktige gav i beslutet uppdrag till regionstyrelsen att återkomma med ett förslag till utveckling av en fördjupad månadsrapport efter april månad.
Förvaltningen har upprättat förslag till en förenklad uppföljning per april, en förenklad delårsrapportering, som i korthet innebär att regionens verksamhetsmål inte följs upp denna period utan rapporten fokuserar i stället på uppföljning av kvalitetsindikatorer kopplade till basuppdraget.
Ett besluts PM bifogas som redogör för vad som kommit fram i uppdraget och argument för vilka beslut som rekommenderas.
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen beslutade i februari 2023, § 27, att bygga ut laddinfrastrukturen för elbilar på Region Västerbottens parkeringsplatser, RS 490-2022.
Utifrån tjänsteskrivelserna som låg till grund för beslutet fanns det beskrivet att parkeringsavgiften behövde justeras för att täcka omkostnader för ökad el, drift, underhåll och vidare utbyggnad.
Förvaltningen har upprättat förslag på ny prismodell för parkeringar med tydlig förändring för elbil men med viss indexjustering för övriga parkeringar.
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
I Region Västerbotten är patientavgiften 200 kr för läkarbesök och sjukvårdande behandling och 100 kr för digitala besök. Avgiften för uteblivet besök är 200 kr (+behandling och 100 kr för digitala besök. Avgiften för uteblivet besök är 200 kr (+ 50 kr i adm avgift). Patientavgiften på 200 kr infördes i januari 2016 och har sedan dess inte ändrats.
Högkostnadsskyddet innebär att de sammanlagda patientavgifterna för hälso- och
sjukvård samt för viss tandvård, för en person under ett år inte får överstiga det högsta avgiftstak (f.n. 1300 kr) som staten fastställt. Det gäller inom den öppna hälso- och sjukvården, för avgifter för vissa förbrukningsartiklar och avgifter för sådan tandvård som avses i paragraf 8a i tandvårdslagen.I syfte att öka regionens intäkter har förvaltningen tagit fram ett förslag på ökade patientavgifter från 200 kr till 300 kr för ordinarie besök, från 100 kr till 200 kr för digitala besök samt från 200 kr till 300 kr (+ 50 kr i adm avgift) för uteblivna besök.
Höjningen av besöksavgifterna skulle gälla från och med 1 januari 2024 och medföra ca 33 mkr i ökade intäkter. Denna ökning innebär samtidigt att avgifterna i Region Västerbotten ligger mer i nivå med övriga regioner i norra Sverige.
En viktig förutsättning i förslaget till höjd patientavgift är hur detta inverkar på och kan synkroniseras med den ersättningsmodell som gäller för Hälsoval primärvård. Om patientavgifterna höjs måste Region Västerbotten ta ställning till om och hur hälsocentralerna ska ersättas för de besök som är avgiftsfria.
Beställarenheten inom regionförvaltningen har utrett frågan och föreslår att
kompensations-ersättningen på 200 kr, för besök där patienten är undantagen
besöksavgift, och 100 kr för digitala besök, ska kvarstå enligt nuvarande
ersättningsmodell.-
73kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Positive airway pressure (PAP)-behandling är behandling med andningshjälpmedel; antingen med CPAP som används vid snarkning (sömnapnésyndrom) eller BiPAP som används vid andningssvikt vid tex vid Kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL).
Årsavgiften är idag 500 kronor vilket har gällt sedan beslut togs 2013. Det finns ingen enhetlighet för denna avgift om man jämför Sveriges regioner. En del har ingen avgift alls medan flera har betydligt högre avgifter än Region Västerbotten.
Den sammanlagda bedömningen är dock att regionens avgift för detta hjälpmedel är låg och bör höjas.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Organiserad prostatacancertestning (OPT) infördes som en ny verksamhet i
november 2022. Syftet med verksamheten är att minska och systematisera PSAtestningen med målet att hitta prostatacancer tidigt hos män.Syftet med att införa avgiftsfrihet är att få fler att välja att deltaga i screeningprogrammet.
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslog i Mars 2023 regionfullmäktige att besluta om avgiftsfrihet för OPT i Region Västerbotten.
Den beredning som genomfördes av regionstyrelsens beställarenhet avseende
ärendet rekommenderade dock att inte föreslå avgiftsfrihet. Beslutet som togs i
regionstyrelsen efter yrkande blev med anledning av detta tidsbegränsat tom
utgången av året 2023, beslut föreslogs vidare att denna avgift ska omfattas av
översyn av regionens övriga taxor och avgifter.Den avgiftsfria testningen har nu pågått i sex månader och bedömningen är att
programmet bör fortgå som avgiftsfritt ytterligare en tid, förslagsvis tom utgången av 2024 för att ge underlag till att utvärdera beslutet om avgiftsfrihet.-
72kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Ett förslag till ny tandvårdstaxa för perioden 15 januari 2024 till och med 14 januari 2025 har upprättats.
Förslaget innebär att taxorna för allmäntandvård och specialisttandvård föreslås uppräknas med 12%.
Helgjourtaxan föreslås kvarstå enligt tidigare beslut. Behovet av akut tandvård ökar i takt med att tillgängligheten till tandvård minskar och en utveckling och utökad
tillgänglighet till akut tandvård är nödvändig.Taxorna för lokala åtgärder, som inte ingår i det statliga tandvårdsstödet, föreslås justeras för beräknad kostnadsökning med 12 %.
Den interna taxa som reglerar åtaganden mellan regioner föreslås uppräknas med 12%.
Beslut om ersättning för munhälsobedömning vid uppsökande verksamhet och utbildning av omsorgspersonal fattas av Regionstyrelsen.
En tandvårdstaxa som medger kostnadstäckning för tandvården, förutom att förutsättningar för vuxentandvården förbättras, är att arbetsmiljön förbättras och
attraktiviteten hos Folktandvården ökar.-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
49kb Ladda ner dokument
-
-
Regionplanen anger Region Västerbottens inriktning och utveckling för 2024–2027. Den beslutas av regionfullmäktige och utgår från politiska prioriteringar, statliga uppdrag, befolkningens behov, förutsättningar som råder i länet och landet samt lagar och förordningar. Utifrån regionplanen konkretiserar och omsätter styrelser och nämnder mål och uppdrag i sina egna planer.
Regionens ekonomiska långtidsprognos visar att en snabb och kraftfull inbromsning av nettokostnaderna krävs under 2023–2025 för att nå positiva resultat och klara finansieringen av kommande års investeringsbehov. Det kommer att krävas en bred översyn av både utbud och arbetssätt för att anpassa verksamheten i Region Västerbotten till de ekonomiska förutsättningarna. Denna budget för 2024 och plan för 2025–2027 bygger på att Region Västerbotten kan nå tillräckliga effekter av detta arbete.
Budgetramar per nämnd för 2024 utgår från fastställda budgetramar för 2023 samt i regionplanen beskrivna förändringar inför 2024.Regionfullmäktige ställer följande till nämndernas förfogande 2024:
Regionfullmäktige 16,5 miljoner kronor
Regionstyrelsen 3 910,5 miljoner kronor
Hälso- och sjukvårdsnämnden 6 167,1 miljoner kronor
Regionala utvecklingsnämnden 425,9 miljoner kronor
Folkhögskolestyrelsen 13,6 miljoner kronor
Patientnämnden 6,6 miljoner kronor
Revisionen 8,8 miljoner kronor
Gemensam måltidsnämnd och revisionen hanteras enligt särskild ordning.
Utifrån det exceptionella ekonomiska läget med kraftigt ökade pensionskostnader åberopar Region Västerbotten synnerliga skäl för att lägga en budget med ett negativt resultat på 437 miljoner kronor 2024. De ökade pensionskostnaderna, som kommer av den höga inflationen, bedöms minska väsentligt till 2025 och är därför inte en permanent högre kostnadsnivå som Region Västerbotten långsiktigt behöver anpassa sig till. Region Västerbottens strategi är i stället att ha ett långsiktigt förhållningssätt till god ekonomisk hushållning, där ett kontinuerligt arbete mot uppsatta mål ska ge långsiktigt hållbara effekter för både verksamhet och ekonomi.-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Förbundsdirektionen i kommunalförbundet Svensk luftambulans har vid sammanträdet den 30 juni 2023 fastställt delårsrapport per april. Delårsrapporten är översänd till medlemsregionerna.
Delårsrapporten visar på ett underskott motsvarande -5 416 tkr för första tertialet. Verksamheten beräknar inte klara den budgeterade nettokostnaden för året utan ge ett underskott på -15 491 tkr.
Omständigheter som påverkar kostnadsutfallet i prognosen är i huvudsak ökade kostnader till följd av höga räntekostnader, hög eurokurs, höga bränslekostnader samt vissa personalkostnader kopplat till dubbelbemanning och sjukskrivning.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
714kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
30
Beslut om Region Uppsala och Västra Götalandsregionens utträde ur Kommunalförbundet Svensk Luftambulans samt fastställande av reviderad förbundsordning
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans (SLA) består av Region Dalarna, Region Värmland, Region Uppsala, Västra Götalandsregionen, Region Norrbotten samt Region Västerbotten.
Syftet med förbundet är att bedriva en gemensam ambulanshelikopterverksamhet åt medlemmarna.
Region Uppsala samt Västra Götalandsregionen (VGR) har under 2022 beslutat om utträde ur SLA. Båda regionerna har inkommit med en önskan om att utreda förutsättningarna för ett tidigare utträde ur kommunalförbundet.
Förbundet har utrett frågan och förbundsdirektionen har den 30 juni 2023 beslutat att översända ärendet till medlemmarna för beslut.
Verksamhetsföreträdare och controller inom region Västerbotten stödjer förslag till beslut från förbundsdirektionen.-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
770kb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsdirektionen kommer hantera ärendet vid sitt sammanträde den 20 oktober 2023, beslutet kommer direktjusteras och därefter skickas till medlemsregionerna för beslut i regionfullmäktige.
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling har upprättat förslag till reviderad förbundsordning. Ändringarna innefattar i huvudsak tidpunkt för budgetprocess samt namnbyte till Kommunalförbundet Skandionkliniken.
Förslaget har under våren varit ute på remiss hos medlemsregionerna och Region Västerbotten beslutade vid sammanträdet i september 2023, § 151, att ställa sig bakom förslaget.
Förbundsordningen har nu överlämnats till medlemsregionerna för beslut.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Förbundsdirektionen har vid sammanträdet den 20 september fastställt delårsrapport för perioden januari-juni 2023. Rapporten har översänts till medlemsregionerna.
-
77kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Förbundsdirektionen har fastställt delårsrapport och översänt den till medlemmarna.
I rapporten prognosticeras att målet för god ekonomisk hushållning kommer att uppfyllas för 2023. Intäkterna överstiger kostnaderna med 1 943 tkr för perioden. Det prognostiserade resultatet för hela året är 1 943 tkr.
Bilagor
-
560kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till Planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken 2025-2027 har upprättats.
Planeringsförutsättningarna upprättas med anledning av att Region Västerbotten ansvarar för linjetrafik med buss och tåg och viss anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift mellan kommuncentra samt sjukresor. Region Västerbotten finansierar utöver beställd trafik även de så kallade gemensamma kostnaderna som omfattar kundtjänst, administration, marknadsföring och IT-system. Från och med 2021 så innehåller budget från Länstrafiken även kostnaderna för den gemensamma beställningscentralen för serviceresor.
Planeringsförutsättningarna innehåller regionens trafikpolitiska prioriteringar och mål samt en ekonomisk prognos för buss- och tågtrafiken, samt den gemensamma beställningscentralen under perioden som planeringsförutsättningarna avser.
Planeringsförutsättningarna ska ligga till grund för Region Västerbottens kollektivtrafikplan för perioden 2025 – 2027.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
36
Justering av regiontrafiktaxan, Norrlandsresetaxan samt införande av tillsammansrabatt från och med 1 januari 2024
Regionfullmäktige har fastställt en modell för den årliga justeringen av kollektivtrafiktaxan. Modellen utgår från de index som påverkar kollektivtrafikavtalens kostnader. Vid beräkningar enligt denna modell så indikerar den att det inför 2024-01-01 inte skulle ske någon höjning av taxan.
Utifrån den utmaning som finns för kostnadstäckningsgraden i kollektivtrafiken och då budget för busstrafiken omfattar en höjning av taxan om 5 %, så har regionala utvecklingsförvaltningen föreslagit i tjänsteskrivelse att den fastställda modellen frångås och att beslut om att höja regiontrafikens taxa med 5 % genomförs.
Förvaltningen har även föreslagit att justering av Norrlandsresans taxa förslås till 5 % från och med 2024-01-01. Eftersom Norrlandsresan är en gemensam produkt med övriga norrlandslän så behöver samtliga län fatta likalydande beslut avseende justering av taxan. Om övriga län ej fattar likalydande beslut så sker ej någon justering av Norrlandsresans taxa.I samband med att det nya biljett- och betalsystemet införs kan inte längre flera personer resa på en rabattbiljett. Länstrafiken föreslår att en tillsammansrabatt ska införas när man reser två eller fler personer och att en rabatt motsvarande dagens rabattkort. Rabatten ska gälla för grundpriset på samtliga ålderskategorier vid förköpta enkelbiljetter för resor inom Västerbotten (ej Skellefteå tätortstrafik).
Regionala utvecklingsnämnden beslutade vid sitt sammanträde den 28 september 2023, § 190, att föreslå regionfullmäktige att taxorna skulle höjas med 3,5 procent.
-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden svarar, på uppdrag av regionfullmäktige, för framtagande av regional kulturplan i samverkan med länets kommuner, civilsamhälle och kulturskapare. Den regionala kulturplanen för perioden 2024 – 2027 har utarbetats i enlighet med fastställda direktiv och tidplan.
Kulturplanen är ett styrdokument för regional kulturutveckling i Västerbottens län de kommande fyra åren.I planen föreslås tre ställningstaganden som ska vara utgångspunkt för Region Västerbottens kulturpolitiska arbete:
- Kulturens egenvärde och den konstnärliga friheten
- Konstens och kulturens betydelse för demokratin
- Konsten och kulturens roll i det hållbara samhälletPlanen inrymmer fem regionala kulturpolitiska mål. Målen har formulerats mot bakgrund av den nationella kulturpolitiken samt utifrån de regionala behov och utmaningar som framkommit i samband med planens framtagande:
1. Kulturen spelar en avgörande roll för samhället och regional utveckling
2. Barn och unga har möjlighet till eget skapande och god tillgång till kultur
3. Kulturarv och kulturmiljöer är levande
4. Goda villkor för professionella kulturskapare ger ett utbud av hög kvalité
5. Den kulturella infrastrukturen är tillgänglig och jämlik-
146kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
671kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är tillsammans med Region Norrbotten minoritetsdelägare i Almi Nord AB, där 51 procent av bolaget ägs via Almi koncernmoderbolag.
Inför varje år genomförs ägardialoger på tjänstepersonsnivå mellan koncernledningen i Almi och de bägge regionerna kring förändringar i eller
omprioriteringar inom Almis verksamhet eller utlåning.Dessa dialoger ligger till grund för de ägardirektiv som utarbetas och föreslås, tillsammans med förslag till förändringar av driftanslag.
Av ägaranvisningar 2022 för Almi Företagspartner Nord AB framgår att finansieringen av bolagets verksamhet ska överenskommas i särskild ordning.
Förslag till finansiering framgår av bilaga.
Regionala utvecklingsnämnden har, genom brådskande ordförandebeslut, föreslagit att regionfullmäktige fastställer ägarbidrag enligt upprättat förslag.
Bilagor
-
586kb Ladda ner dokument
-
-
Hans-Inge Smetana (KD) lämnade in en motion vid regionfullmäktige den 21 juni 2022 med rubriken Akutsjukvårdens triagering.
I motionen föreslås att region Västerbotten lämnar SOS Alarms samarbete till förmån för annan aktör med bättre resultat och ökad patientsäkerhet.
Svar till motionen har upprättas. Utifrån regionens utmaningar om att bemanna 24/7-verksamhet med sjuksköterskor liksom de ekonomiska utmaningarna så behöver vi följa utvecklingen på området. Det ska göras i nära samråd med övriga regioner i landet för att kunna hitta den bästa alarmeringstjänsten utifrån våra resurser.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Kristoffersson (C) lämnade in en motion med rubriken tillgänglig ungdomsmottagning oavsett huvudman, vid regionfullmäktige den 29 november 2022. I motionen föreslås att regionstyrelsen ges i uppdrag att utreda möjligheten med en gemensam app för ungdomsmottagningarna, i samverkan med länets kommuner.
Ett motionssvar har upprättats. Den sammantagna bedömningen är att det finns ett antal hinder som måste överbryggas och lösas om det ska vara möjligt att ha en länsgemensam app mellan regionen och kommunerna. En springande faktor i arbetet är att de mellan kommunerna måste redas ut hur man ser att ett länsövergripande arbete skulle kunna komma till stånd.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Kristoffersson (C) lämnade in en motion med rubriken Uppmärksamma medarbetare inom vården, vid regionfullmäktige den 29 november 2022. I motionen föreslås att ge regionstyrelsen i uppdrag att utforma ett årligt återkommande uppmärksammande av regionmedarbetare inom vårdyrken, likt Länsstyrelsens Årets Mentor.
Ett motionssvar har upprättats. Vissa utmärkelser utges redan idag, som exempelvis Årets handledare. Dessa pris utdelas till medarbetare som bidragit till nöjdhet hos de som innehar utbildningstjänster, som aktivt bidragit till en god arbetsmiljö och utveckling samt att vara en god pedagogisk förebild.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna anmälde en motion vid fullmäktigesammanträdet den 21 februari 2023 gällande Reklam inom kollektivtrafiken.
Motionen föreslår att regionfullmäktige ska besluta om att utreda möjligheten att införa
reklam inom kollektivtrafik som ett led i att möta de ökade kostnaderna för kollektivtrafiken.I motionssvaret framgår att utifrån att reklam redan finns i kollektivtrafiken och genom att aktiviteter för att utöka reklamen redan sker, så bedöms det inte finnas behov av att tillskapa en utredning i enlighet med motionen.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Åsa Hörnsten (M) lämnade in en motion med rubriken Dokumentera mindre-vårda mer! vid regionfullmäktige den 21 februari 2023. I motionen föreslås att ge vårdnära chefer i samråd med högre chef i uppgift att upphöra med dokumentation och byråkratiska processer som de inte anser ger något mervärde för patienten samt att minska den byråkratiska överbyggnaden.
Ett motionssvar har upprättats. Motionärens förslag inryms inom process med införande av nya arbetssätt och det uppdrag som redan delats ut till nämnderna från fullmäktige avseende administration och administrativa flöden.-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Betty-Ann Nilsson (KD) lämnade in en motion med rubriken redovisning av personal, vid regionfullmäktiges sammanträde den 21 februari 2023.
I motionen föreslås att regionfullmäktige ger hälso- och sjukvårdsnämnden i uppdrag att utarbeta nycklar för att kunna redovisa personal som dels administrativ eller patientnära personal, att regionfullmäktige ger hälso- och sjukvårdsnämnden i uppdrag att vid redovisning av antalet medarbetare ska antalet redovisas per klinik/basenhet och att regionfullmäktige ger hälso- och sjukvårdsnämnden i uppdrag att vid redovisning av antalet medarbetare skilja på administrativ personal och personal som arbetar nära patienten.
Ett motionssvar har upprättats. Det är redan fullt möjligt att redovisa antalet medarbetare enligt klassificeringssystemet vid respektive klink/basenhet men det speglar dock inte hur många som faktiskt arbetar vid respektive basenhet eller kostnaden för den personalen. När man sedan tittar på siffror för antal anställda så måste de sättas i relation till närvarotid, antal budgeterade tjänster och behov i verksamheten etc.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna anmälde en motion vid fullmäktigesammanträdet den 25 april 2023 gällande att Införa nya och transparanta riktlinjer för länets studieförbund.
I motionssvaret framgår att Region Västerbotten antog under 2022 nya regler för sina stöd till ideella föreningar som bygger på att föreningar är transparenta med sin verksamhet. Regionen ska beredas möjlighet att granska dem samt att begära in kontrolluppgifter. Riktlinjen specificerar att organisationer som får medel ska ”respektera demokratiska idéer, inklusive principerna om jämställdhet och förbud mot diskriminering”. Organisationerna ska även ha en rad formella krav med bland annat en revisionsberättelse utan anmärkningar.
-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
510kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
852kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
488kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
Regiondirektörens månadsrapport
Ekonomi
Månadsrapport per september med uppföljning av resultatrapport, kostnadsutveckling personal och läkemedel samt investeringar och uppdrag minskat resande.
Regionstyrelsens budgetavvikelsen för perioden januari - september uppgår till + 58 miljoner kronor, överskottet finns främst inom regionförvaltningen gemensamt samt primärvård beställning. Digitalisering- och service redovisar en negativ budgetavvikelse på - 44 miljoner kronor.
Region Västerbottens resultatrapport visar att samtliga nämnders verksamheter redovisar en negativ budgetavvikelse på -611 miljoner kronor. Hälso- och sjukvårdsnämndens budgetavvikelse uppgår till - 655 miljoner kronor. Resultatet vägs upp av att regionstyrelsen har en positiv budgetavvikelse.Personalfrågor/HR
- Statistik sjukfrånvaro
Tillgänglighet inom hälso- och sjukvården
Status per september gällande;- Vårdgarantiläget för både första besök och åtgärd
- Antal väntande patienter längre än 90 dagar respektive 365 dagar
- Statistik över disponibla vårdplatser
- Måluppfyllelse medicinsk bedömning inom 3 dagar
Statistiken visar sammanfattningsvis att region Västerbotten ligger lägre jämfört med rikssnitt.
Uppföljning Patientnämnden- Ekonomisk uppföljning per september
- Uppföljning av verksamheten genom statistik för antal registrerade ärenden samt påminnelse andel ärenden där yttrande begärts från hälso- och sjukvården 2023
Status utvecklingsplanerRedovisning av följande förslag som utreds och bereds inom förvaltningen
- fysiskt Servicecenter samt digitalkanal En väg in
- Bokning av tjänsteresor i egen regi
- Centraliserad bokning av sjukresor
Övrigt- Status fullmäktigeuppdragen
- Nationell avsiktsförklaring för nationell samordning, planering och ledning av sjukvården vid förhöjd beredskap och krig
- Nationell avsiktsförklaring för kollektivavtal inom regionerna, gemensam översyn av arbetstidsmodeller
- Kommande RSAU - informationsärenden som kommer
Föredragning av ärenden- Regionplan och budget, § 218
- Delårsrapport, §§ 210-211
- Nivåklassificering av bolag, § 199
- Justering av avgifter för regionens parkeringar, § 213
-
Delårsrapporten per augusti 2023 är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport för året. Rapporten beskriver resultat och måluppfyllelse efter andra tertialet och utgör underlag för regionstyrelsens samlade delårsrapport till regionfullmäktige.
Regionstyrelsens nettokostnader redovisar efter augusti månad en positiv budgetavvikelse på 50 miljoner kronor och en nettokostnadsutveckling på 8,7 procent. Prognosen för helåret är ett överskott mot budget på 2 miljoner kronor. Det finns dock stora skillnader inom regionstyrelsen där området Digitalisering och Service prognosticerar en negativ budgetavvikelse på 94 miljoner kronor medan regionövergripande verksamhet, administrativ verksamhet, beställare primärvård och beställare tandvård tillsammans prognosticerar en positiv budgetavvikelse på 96 miljoner kronor.
Investeringsutgifterna uppgår per augusti till 417 miljoner kronor och för året prognosticeras ett utfall på 874 miljoner kronor vilket innebär en positiv avvikelse mot budget på 50 miljoner kronor.I regionstyrelsens nämndplan för 2023 har även de mål som regionfullmäktige riktat till regionstyrelsen omsatts till ett antal delmål. I delårsrapporten görs en uppföljning av resultatet per augusti samt en bedömning av måluppfyllelsen. Av delmålen bedöms 18 uppfyllas, tre delvis uppfyllas och två mål bedöms inte uppfyllas.
-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-