Möte 2021-02-09
-
Presidiet sammanträder i styrelserummet, Regionens hus och övriga deltar på distans via Teams.
Sammanträdet börjar kl 9.00. Uppkopplingen är bokad från kl 8.30, koppla upp er i god tid för att säkerställa att teknik, ljud och bild fungerar.
Anmäl frånvaro till Sofia Gustafsson:
sofia.e.gustafsson@regionvasterbotten.se
090-785 71 98
Schema för regionstyrelsens finns bifogat kallelsen.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
2
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Hälsocentralerna i länet ska enligt beställningen av primärvården, Uppdrag och regler för hälsoval Västerbotten, erbjuda en nationellt jämlik barnhälsovård i linje med Socialstyrelsens vägledning för barnhälsovården. Riktlinjer och anvisningar i barnhälsovårdens databas och Riskhandboken för Barnhälsovård ska följas.
Hälsocentralen ansvarar för att alla delar i Barnhälsovårdsprogrammet som avser åldrarna 0–6 år genomförs.
Region Västerbotten har ett ansvar för att följa upp att Hälsocentralen utför uppdraget inom Hälsovalet på ett tillfredställande sätt. Beställarenheten ansvarar för att genomföra uppföljning av hälsovalet och rapporterar till Regionstyrelsen.
I samband med att Beställarenheten bildades hösten 2019, gavs ett uppdrag från Regionstyrelsen att förbättra uppföljningen av utförarna inom hälsovalet. Som en del i detta har Beställarenheten valt att göra en fördjupad uppföljning av BVC i dialogbaserad form under 2020, då det utifrån årsrapporten för Mödra- och barnhälsovård i Västerbotten 2019 har uppmärksammats att några hälsocentraler har en sämre följsamhet till riktlinjerna för BVC.
Av rapporten framgår övergripande resultat och slutsatser. De åtgärder som de hälsocentraler som har följts upp planerar att genomföra för att få bättre resultat framgår av rapporten. Under 2021 planerar beställarenheten att följa upp hur det har gått med de planerade åtgärderna.-
162kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
6
Uppföljningsrapport 2020 Hälsoval Primärvård avseende Psykisk hälsa, kvalité, kompetens och tillgänglighet
Beställaren genomför årligen en uppföljning av hälsocentralernas tillgänglighet, kompetens och kapacitet för att kunna tillgodose första linjens vård vid psykisk ohälsa, för alla åldrar.
En rapport har tagits fram som redovisar resultatet av denna uppföljning för år 2020 som besvarades av 93 medarbetare från Västerbottens hälsocentraler.
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Nicklas Sandström (M) anmälde vid regionstyrelsens sammanträde i december 2020 initiativärende om att vaccination mot covid-19 ska vara gratis. Bakgrunden till förslaget är att det från nationellt håll har meddelats att vaccinationen ska vara avgiftsfri.
Regionstyrelsen beslutade att överlämna initiativet till förvaltningen för beredning.
Efter att initiativet anmäldes har Sveriges kommuner och regioner överlämnat en rekommendation till regionen om att vaccineringen ska vara avgiftsfri. Region Västerbotten kommer att följa SKRs rekommendation och ärendet kommer att hanteras vid regionfullmäktiges sammanträde i februari 2021.Mot bakgrund av detta föreslås att initiativet avslutas eftersom ingen ytterligare beredning av ärendet behöver göras.
-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen är beställare av primärvård i Region Västerbotten. Enligt hälso- och sjukvårdslagen och lagen om valfrihetssystem är det obligatoriskt för regionerna att ha ett vårdvalssystem för primärvården. Vårdvalssystemet i Region Västerbotten kallas Hälsoval Västerbotten.
Beställarenheten har tagit fram ett årshjul som beskriver vilken dialog och samråd som ska föras inför beställning av primärvård 2022. I årshjulet framgår vilken dialog beställarenheten planerar att ha med både tjänstepersoner och politiska nämnder och utskott inför att beslut fattas om beställningen. I årshjulet framgår också datum för samråd mellan hälso- och sjukvårdsnämnd och regionstyrelse kring beställning. Det framgår också vid vilken tidpunkt beslut fattas om beställning (uppdrag och regler, ersättningsmodell, uppföljningsplan och tilläggsuppdrag) för 2022.-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2020-12-31
Likvida medel per sista december uppgick till 355 miljoner kronor till 0 % ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Totala portföljen utvecklades + 0,8 % vilket är + 0,7 % mot index som utvecklades + 0,1 % under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 1,4 %, vilket är + 1,2 % mot index som gick + 0,2 % under månaden
Ränteportföljen utvecklades + 0,1 %, vilket är + 0,1 % jämfört med index som gick 0,0 % under månaden.
Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav.
Portföljen är viktad enligt riktlinjer i finanspolicyn.
Regionens totala lån uppgår per sista december till 2 600 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,34 %.-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Som ett led i uppsiktsplikten kallas huvudparten av Region Västerbottens hel- och delägda bolag till den regionala utvecklingsnämndens sammanträden under hösten 2020 för dialog. Bolagsdialogerna genomförs vid regional utvecklingsnämndens sammanträden under hösten. Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Skriftlig dokumentation har begärts in som underlag för dialogen.
Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde dne 2 december 2020, § 204, deltar VD och ordförande för AC Net Internservice AB samt ordförande för AC Net Externservice AB för dialog med regionala utvecklingsnämnden.
Nämnden informeras bland annat om:
- Huvudsakliga aktiviteter året 2020
- Ekonomisk prognos 2020
- Framtidsspaningar
- Identifierade risker
Vid sammanträdet informeras om att avtalen rörande de regionala näten behöver ses över under kommande år. Bredband till fler – två projekt, som kommer att slutföras nästa år.
Vid efterföljande dialogen ställdes frågor om hur bolagen arbetat med de rekommendationer som lämnats av revisionen till styrelsen. Information lämnas om hur man arbetar med de rekommendationer som lämnats.
Nämnden beslutade att överlämna den information som framkommit i samband med genomförd bolagsdialog till regionstyrelsen.
-
141kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
16mb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Som ett led i uppsiktsplikten kallas huvudparten av Region Västerbottens hel- och delägda bolag till den regionala utvecklingsnämndens sammanträden under hösten 2020 för dialog. Bolagsdialogerna genomförs vid regional utvecklingsnämndens sammanträden under hösten. Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträdet den 2 december 2020, § 205, deltog VD och ordförande för AC Net Internservice AB samt ordförande för AC Net Externservice AB för dialog med regionala utvecklingsnämnden.
Nämnden informerades om:
- Huvudsakliga aktiviteter året 2020
- Ekonomisk prognos 2020
- Framtidsspaningar
- Identifierade risker
Vid sammanträdet ställde regionala utvecklingsnämnden frågor om hur bolagen arbetat med de rekommendationer som lämnats av revisionen till styrelsen. Information lämnas från bolaget om hur man har arbetat med att åtgärda de rekommendationer som lämnats, samt en fråga som kommer att behöva utredas under kommande år.
Nämnden beslutade att överlämna den information som framkommit i samband med genomförd bolagsdialog till regionstyrelsen.
-
140kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
14mb Ladda ner dokument
-
-
12
Återrapport från bolagsdialog med Länstrafiken i Västerbotten AB, inklusive Bussgods i Norr AB samt Norrtåg AB
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Som ett led i uppsiktsplikten kallas huvudparten av Region Västerbottens hel- och delägda bolag till den regionala utvecklingsnämndens sammanträden under hösten 2020 för dialog.
Bolagsdialogerna genomförs vid regional utvecklingsnämndens sammanträden under hösten. Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Regionala utvecklingsnämnden träffade den 2 december 2020 VD och ordförande för Länstrafiken i Västerbotten AB för dialog.
Nämnden informeras bland annat om
- Pandemins konsekvenser, samt vidtagna och planerade åtgärder för att möta pandemin
- Arbete med att ta fram en reviderad och total krisplan för kollektivtrafiken, en viktig punkt är att reda ut beslutsmandat i händelse av kris
- Bussgods i norr – förändringar i ägarstruktur
- Läge upphandlingar
- Utökat uppdrag för Länstrafiken i Västerbotten AB efter årsskiftet med anledning av övertagande av beställningscentral
- Översyn av styrande dokument för Länstrafiken i Västerbotten AB – arbetet har inletts
Regionala utvecklingsnämnden beslutade att överlämna den information som framkommit i samband med genomförd bolagsdialog till regionstyrelsen.
-
139kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
41mb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Som ett led i uppsiktsplikten kallas huvudparten av Region Västerbottens hel- och delägda bolag till den regionala utvecklingsnämndens sammanträden under hösten 2020 för dialog. Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 2 december 2020, § 207, deltar VD för ALMI Företagspartner Nord AB för dialog med nämnden.
Nämnden informeras bland annat om:
- Ekonomi
- Projektverksamhet kvartal 3
- Låneverksamheten inklusive fördelning per lånetyp (brygglån, exportlån, företagslån,
garantier, innovationslån, mikrolån, TIF)
- Bolagets arbete med hållbar tillväxt, särskilda fokusgrupper
Vid nämndens sammanträde ställs fråga om hur bolagets verksamhet är fördelad över länet.
Nämnden beslutade att överlämnar den information som framkommit i samband med genomförd bolagsdialog till regionstyrelsen.
-
140kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
23mb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Som ett led i uppsiktsplikten kallas huvudparten av Region Västerbottens hel- och delägda bolag till den regionala utvecklingsnämndens sammanträden under hösten 2020 för dialog.
Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 2 december 2020, § 206, träffade nämnden VD och ordförande för Norrbotniabanan AB för dialog och informerades bland annat om:
- Nuläge Norrbotniabanan – bygget av Norrbotniabanan pågår för fullt.
- Uppskattade investeringar i Norr- och Västerbotten
- Verksamhetsplan Norrbotniabanan AB
- Aktuella frågor, däribland finansiering av bolaget, förberedande arbete inför infrastrukturproposition och nationell transportplan 2029-, avslutande redovisning till EU, åtgärdslista avseende januariavtalet/intensifiering
- Fortsatt tidplan
Nämnden beslutade att överlämna den information som framkommit i samband med genomförd bolagsdialog till regionstyrelsen.
-
139kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
12mb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Som ett led i uppsiktsplikten kallas huvudparten av Region Västerbottens hel- och delägda bolag till den regionala utvecklingsnämndens sammanträden under hösten 2020 för dialog. Bolagsdialogerna genomförs vid regional utvecklingsnämndens sammanträden under hösten. Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Den 2 december 2020 träffade Regionala utvecklingsnämnden VD och ordförande för Västerbottensteatern AB för dialog.
Nämnden informerads bland annat om:
- Västerbottensteaterns verksamhetsidé Västerbottensteatern vill genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang, göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på.
- År 2020, Västerbottensteaterns jubileumsår – 40 år
- Ordinarie verksamhet med föreställningar under årets två första månader
- Pandemins konsekvenser med stora konsekvenser för bolagets turnéverksamhet, planerade föreställningar, med undantag för sommarföreställningar som kunde genomföras samt en del andra föreställningar under tidig vår
- Framtid: Hur kommer pandemin att påverka kommande år? Inflyttning till SARA Kulturhus hösten 2021
Regionala utvecklingsnämnden beslutade att överlämnar den information som framkommit i samband med genomförd bolagsdialog till regionstyrelsen.
-
143kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
27mb Ladda ner dokument
-
-
I och med bildandet av Region Västerbotten 2019 kunde ideella organisationer söka bidrag från tre förvaltningar som hade olika förutsättningar, riktlinjer och beslutsinstanser. En översyn gjordes och fullmäktige antog i november 2020 gemensamma övergripande riktlinjer för stimulansmedel till ideella föreningar (RS 1436-2020).
Reglerna innehåller grundläggande krav och ger en likriktning av förutsättningar för alla bidrag som delas ut till ideella föreningar. Som en fortsättning på arbetet med att göra hanteringen mer stringent beslutades att varje nämnd som berörs av och arbetar med utbetalning av medel till föreningar ska ta fram egna anpassade riktlinjer utifrån en gemensam mall. Detta för att främja igenkänning, tydlighet och transparens gentemot föreningarna.
Ett förslag till riktlinjer för styrelsens stimulansmedel har nu tagits fram.
Styrelsen har att hantera tre olika bidragsformer; folkhälsobidrag, pensionärsdistriktsorganisationer och medel till kvinnojourer.Inom varje bidragsform anges syfte, vilka krav som måste uppfyllas för att få söka bidraget, redovisa bidraget samt vilken konstruktion och fördelning bidraget har. Riktlinjen beskriver också huruvida regionen har krav inom vilka områden bidraget kan komplettera regionens verksamhet eller bidra till att uppfylla regionens mål.
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med riktlinjer för intern kontroll i Region Västerbotten ska styrelser och nämnder varje år ta fram en internkontrollplan för styrelsens eller nämndens verksamhet.
Som underlag till planen genomförs en riskanalys för att identifiera de största riskerna för att inte uppnå ändamålsenlig och kostnadseffektiv verksamhet, tillförlitlig information och rapportering om verksamheten samt följsamhet till lagar och regler. Vid riskanalysen görs en värdering av sannolikheten att en risk kommer att inträffa samt vilken konsekvens detta skulle få för verksamheten. När sannolikheten och konsekvensen har bedömts räknas riskvärdet (sannolikhet x konsekvens) ut. Riskanalys beslutades av regionstyrelsens arbetsutskott 17 november 2020.
Med riskvärdet som underlag har förslag på kontrollaktiviteter tagits fram. Kontrollaktiviteterna är avgränsade och specifika mätningar eller avstämningar som genomförs för att få information om, följa och förebygga de risker som prioriteras. I internkontrollplanen fastställs även vilken metod som ska användas för att genomföra kontrollen, vilken funktion som ansvarar för att genomföra och rapportera kontrollen, hur kontrollen ska genomföras samt när den ska återrapporteras till styrelsen.
Förslag till plan för intern kontroll 2021 inklusive riskanalys har upprättats-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Vid regionstyrelsens sammanträde i december 2020 gav regionstyrelsen regiondirektören i uppdrag att utreda alternativen steam plicity, mottagningskök av kost från Lycksele kommun samt upphandling av drift. Regiondirektören fick även i uppdrag att besluta om övergångslösning. Med drift menas motsvarande steam plicity eller mottagningskök-cook and chill av privat leverantör.
En utredning har genomförts som visar på att bra måltider består inte endast av vad som serveras på tallriken utan är en hel kedja av olika processteg som behöver fungera för att patienterna ska äta så bra de kan för sitt återhämtande. Det som under utredningsgången blivit tydligt är att region Västerbotten inte har en fastställd strategi för måltidsdistribution som uppfyller kriterierna för en bra måltid och baserar sig på livsmedelsverkets riktlinjer.
Övergångslösningen är att regionen köper varm mat från Lycksele kommun, lösningen är inte långsiktigt eftersom den inte uppfyller riktlinjerna i måltidsmodellen på ett bra sätt och att kommunens strategi är att gå över till cook and chill lösningen för externa enheter och helger.I utredningen belyses det olika alternativen samt ekonomisk kalkyl. Uppdraget var att värdera olika kallmatsalternativ men förvaltningen har vägt in egentillverkning och alternativ så som kallmatstillverkning för patienter och extern leverans av personalmat.
Förvaltningen har efter värdering, tillsammans med hälso- och sjukvårdsförvaltningens ledning , kommit fram till att eftersom region Västerbotten inte har en fastställd långsiktig strategi för måltidsdistribution som möter den nya riktlinjerna från livsmedelsverket samt omställningen till ett nytt system påverkas verksamheten negativt därför är alternativet egen tillverkning det mest rimliga. Lösningen ska betraktas som en mellanlösning max 4 år tills den region övergripande strategin är framtagen, fastställd och införd.
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
För att effektivt kunna realisera regionens behov av IT-leveranser finns ett behov av att komplettera egen personalstyrka med IT-konsulter till tidsbegränsade uppdrag. Användningsområdena för IT-konsulter sträcker sig från korta uppdrag där regionen behöver stärka upp med expertkompetens till omfattande införandeprojekt som löper parallellt med befintliga förvaltningsuppdrag och som kräver mycket personella resurser.
Upphandlingen ska tillgodose regionens behov av IT-konsulter under avtalsperioden 24 månader med möjlighet till förlängning om 12 månader vid maximalt 2 tillfällen (total maximal avtalslängd är 48 månader).
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
20
Ersättning till läkare och fysioterapeuter som är verksamma enligt lag om läkarvårdsersättning (LOL) och lag om ersättning för fysioterapi (LOF) för digitala vårdkontakter och telefonbesök
Regionstyrelsen har i juni fattat beslut att tillämpa de tillfälliga förändringarna, §4a i förordningen om ersättning för fysioterapi (1994:1120) FOF samt § 5a i förordningen om läkarvårdsersättning (1994:1121) FOL.
De tillfälliga förordningarna gav regionerna möjlighet att besluta om att ersätta verksamma enligt nationella taxan för digitala vårdåtgärden med syfte att minska smittspridningen av Covid 19. Ändringarna är frivilliga att tillämpa för regionerna. De tillfälliga förordningarna gällde till 31 december 2020.Vid regionstyrelsen sammanträde den 8 december 2020 förlängdes möjligheten till ersättning för digitala vårdåtgärder till följd av ökad smittspridning av Covid 19. Vid tillfället för förlängningen var lagstöd samt rekommendationer för förersättningsnivåer inte beslutat nationellt varför Regionstyrelsen fattade beslut om en kortare förlängning av tidigare beslut till och med den 28 februari 2020.
Den 10 december 2020 utfärdades ett tillägg till FOF och FOL om att 4a § FOF samt 5a § FOL inte kommer att upphöra förrän den 31 december 2021. SKR:s rekommendationer om ersättningsnivåer kvarstår.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska årligen utvärdera den uppsiktsplikten som bedrivits under förgående år.
En redogörelse över 2020 års uppsikt har därför upprättats. Av redogörelsen framgår vilka aktiviteter som gjorts, om styrelsen uppmärksammat brister samt kort redogörelse över ett antal åtgärder som styrelsen vidtagit för att förbättra styrelsens ledande och samordnande roll som är starkt sammanlänkat med uppsiktsplikten.-
92kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagen anges att regionstyrelsen ska ha uppsikt över:
Övriga nämnders verksamhet
Bolagens verksamhet
Verksamhet enligt avtalssamverkan
Verksamhet i kommunalförbund som regionen är medlem i.
Uppsiktsplikten är starkt sammankopplat med regionstyrelsens uppgift att leda och samordna förvaltningen av regionens verksamhet.
Förslag till riktlinje för uppsiktsplikten har upprättats. Syftet med riktlinjer är att tydliggöra hur regionstyrelsens uppsikt över regionens verksamhet i praktiken genomförs.-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen ska leda och samordna förvaltningen av regionens angelägenheter och ha uppsikt över övriga nämnders, gemensamma nämnders och kommunalförbunds som verksamhet. Uppsiktsplikten omfattar även hel- och delägda bolag.
I uppsiktsplikten ligger att kontrollera att de olika nämnderna, styrelserna, förbund och bolagen bedriver sina verksamheter i linje med fullmäktiges mål och riktlinjer, att lagar, författningar och förordningar efterlevs samt att den ekonomiska förvaltningen är effektiv och säker. Detta sker löpande under året och i olika former.
Utöver den löpande uppsikten antar regionstyrelsen årligen en plan för vilka nämnder, bolag, styrelser och förbund styrelsen vill följa närmare genom dialogmöten och/eller skriftlig uppföljning.
Årets plan grundar sig på nämndens omfattning av budget och verksamhet, ägarandel i hel och delägda bolag, om regionstyrelsen funnit brister vid tidigare års uppföljningar samt i vilken omfattning styrelsen bereder delårs- och årsredovisningar inför beslut i fullmäktige. Med detta åsyftas kommunalförbund med eget fullmäktige och samordningsförbund.-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Nationellt och regionalt har tolkningen omkring regeringens riktning att vaccination för Covid 19 ska vara kostnadsfri debatterats. Att själva vaccinationen ska vara kostnadsfri råder det inget tvivel om men det är kringkostnader och framförallt resan till och från vaccination.
Enligt region Västerbottens fastställda regelverk för sjukresor är vaccination inte ersättningsberättigad och ska således bekostas av den enskilde. För medborgare som är färdtjänstberättigad ingår vaccinationsresor. Tolkningen kostnadsfri bedöms olika i landet med de flesta håller linjen att det är endast själva vaccinationen som är kostnadsfri.
Regionens ställningstagande är att vaccinationsresor inte är ersättningsberättigad i enlighet med gällande regelverk för sjukresor men i de fall någon medborgare inte har ekonomisk möjlighet eller någon i sin närhet som kan ombesörja resa till vaccinationsenheten kan den enskilde medborgaren begära en sjukresa via regionens beställningscentral för serviceresor. På så sätt säkerställer regionen hög grad av vaccination för västerbottningen.-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsdirektionen inom Kommunalförbundet Svensk Luftambulans beslutade vid direktionsmötet 2020-01-20 om ett uppdrag att genomföra en översyn av förbundsordning och ekonomimodell. Sedan slutet av april månad har ett arbete med översyn genomförts med representanter från olika medlemsregioner under ledning av förbundsdirektören.
Direktionen har vid mötet 2020-12-02 fattat beslut om att förslaget om reviderad förbundsordning skickas ut på remiss till medlemsregionerna.
Förslag till remissyttrande har upprättats.
-
§27 Remiss över förslag till reviderad förbundsordning för Kommunalförbundet Svensk Luftambulans.pdf131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden framställde 2016 önskemål om att utarbeta förslag till nya sätt att organisera vårdarbetet på länets vårdavdelningar med målet att nyttja all personal utifrån rätt kompetens på rätt plats, RAK. En centralt organiserad process startade med uppdrag att arbeta fram förslag till hur servicemedarbetare på ett effektivt sätt kunde överta lämpliga uppgifter på vårdavdelningarna i länet, vilket mynnade ut i Vårdnära service.
En översyn är gjord och inom hälso - sjukvårdens och VO services ledning finns en enighet om grundprincipen att renodla vården från serviceuppdrag. Det behöver ske över tid och genom att tillsammans skapa aktiviteter som frigör tid till vårduppdraget kan vi uppnå den grundprincipen.Slutsatsen är att regionen inte kan skjuta på kostnader utan behöver först genomföra effektiviseringar så att vi över tid fördelar om arbetsuppgifter som var identifierade i VNS konceptet.
Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 9 december 2020, § 133, beslutade nämnden att informationen är delgiven samt att inriktningen att först genomföra effektiviseringar för att sedan återinvestera i behoven kopplade till konceptet vårdnära service godkänns.
Nämnden beslutade även att uppdra till hälso- och sjukvårdsförvaltningen att återkomma med plan för genomförande under 2021.-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade vid sitt sammanträde i juni 2020 om regionplan och budget för 2021. Beslutet av Regionplan och budget innefattar även beslut om omställning till hållbar ekonomi. Under hösten har ett arbete genomförts med att ta fram förslag inom regionförvaltningen för att minska de centrala anslagen inom regionstyrelsen, för år 2021 och 2022 med 2,5 mkr per år dvs totalt 5 miljoner kronor.
Fördelningen år 2021 förslås vara att minska personalanslag med 2 miljoner kronor och folkhälsoanslaget med 0,5 miljoner kronor.
I regionplan 2021 beslutades omställning för hållbar ekonomi 2021 för regionstyrelsens verksamheter. Under hösten år 2020 har en dialog genomförts inom regionstyrelsens förvaltningsledning som har resulterat i ett förslag till minskade regiongemensamma anslag inom HR stab och ledningsstab. Anslagen som föreslås minskas har vid uppföljning de senaste åren visat på ej fullt nyttjade anslag.
Personalanslagen reduceras om totalt 2 mkr och omfattar följande anslag; Uppvaktningar, Utlandsrekrytering/språkutbildning, Marknadsföring, Jämställdhet, Medarbetarutveckling, Lönepolitiskt utvecklingsarbete, Folkhälsoanslaget reduceras med 0,5 mkr.-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget innebär att en projektorganisation bildas under regiondirektörens ledning som syftar till att under 2021 ta hand om den av pandemin orsakade uppskjutna vården såväl inom primär- som slutenvård samt att i övrigt också hantera de ekonomiska effekterna som uppstår på grund av den pågående pandemin.
Projektet syftar i övrigt också till att anpassa närvarotiden till förutsättningarna i omställningsplanen för en ekonomi i balans.
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten anlitar Söderberg och Partner. Den sammanlagda kostnaden för konsultarbete samt förvaltnings – och depåavgifter är cirka 15 miljoner kronor per år. Utvecklingspotential finns för att utveckla finansfunktionen och att också sänka de totala kostnaderna men det förutsätter att kapaciteten i den egna organisationen förstärks.
Potentiella utvecklingsområden utöver det som idag utförs är däribland koncernsamordning innefattande upplåning och betalningsströmmar samt likviditetsprognoser, utvecklad placeringsportfölj för överlikviditet, arbete med leasing, stöd till inköpsorganisationen med avseende på upphandlingar med valutahantering och finansiella upplägg med mera.Förslaget är därför att förstärka finansorganisationen inom Ekonomistaben genom att rekrytera en finanschef.
Förslaget är vidare att finansiera detta genom att de finansiella kostnaderna minskas vilket finns med i beslutsärendet om tilläggsbudget för 2021 som regionfullmäktige förväntas fatta beslut om vid sammanträdet i februari 2021.Bedömningen är att detta innebär en årlig merkostnad på cirka 2,0 miljoner kronor per år och för 2021 påverkar det med en halvårseffekt om cirka 1,0 miljoner kronor. Potentialen för minskade finansiella kostnader är betydligt större och uppskattas försiktigt till mellan 3–4 miljoner kronor per år men bedömningen är att det genom att arbeta inom nya områden även kan skapas ökad avkastning och andra mervärden som minskade finansiella kostnader och risker genom en förbättrad valutahantering, striktare nyttjande av leasing, förbättrad likviditetsplanering och hantering av överlikviditet.
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
I investeringsplaneringen inför 2020-2023 lyftes behovet av att uppföra en tillbyggnad i Lycksele för Röntgen och Labmedicin som ett separat behov. Regionfullmäktige fastställde i juni 2020 investeringsramen och dess innehåll där byggnad 120 var specificerad.
Bakgrunden till tillbyggnaden är att byggnad 101 har tekniska begränsningar och regionen behöver uppfylla gällande ventilationsregler. Dessutom finns kapacitets- och flödesproblem för bild och funktionsmedicin, Lab och akuten. En förutsättning för att få till ett förbättrat flöde för akuten är att Lab medicin behöver flytta. Därför togs ett förslag fram där regionen väver in flera behov i en lösning genom att tillskapa en tillbyggnad som binder ihop sjukhusets olika delar och skapar förutsättningar för effektivare vårdflöden. Tillbyggnaden är även en möjliggörare för att på sikt flytta Hälsocentralen Stenbergska till lasarettsområdet.
I den fastställda investeringsramen med tillhörande plan var den preliminära investeringsnivån beräknad till 101 Miljoner kronor. Efter genomgång av systemhandling och nya beräkningar är den föreslagna investeringsnivån 132 Miljoner kronor.
Planerad byggstart är hösten 2021 och inflyttning kvartal 4 2023.Förvaltningen är nu i processen att starta byggprocessen och därav nu ärendet formellt beslut att starta byggnationen fattas. Mot bakgrund av investeringsvolymens storlek och art behöver regionfullmäktige fatta beslut i ärendet.
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag på reinvestering för reservkraft vid Norrlands universitetssjukhus innefattar säkerställa tillräcklig reservkraft vid driftsättning av byggnad 28 och 29 på NUS, akapa redundant reservvärme, säkerställa driftsäker elförsörjning och flytt av undercentral för fjärrvärme till egen regi. Bedömningen efter genomförd förstudie är att lösningen ger tillräcklig effekt för att försörja sjukhuset.
Idag har regionen sex aggregat för reservkraften och tre är äldre än 30 år , reservdelar är mycket svåra att anskaffa. Förslaget innebär att regionen byter ut två och minskar ned till 5 aggregat eftersom de nya har större effekt än de gamla. För att ska säkerställa reservkraft för byggnad 28 och 29 är denna åtgärd kritisk.
Transformatorstation G och H är uttjänta och livslängden uppnådd. Genom att tidigarelägger det planerade utbytet och gör det i samband med detta projekt kan effekten vara över 10 miljoner kronor.
Undercentralen för fjärrvärme ligger idag i Umeå energi panncentral och denna avses att flytta in till regionens egen anläggning. Det skapar möjlighet att riva den och använda marken till något mer värdefullt för alla parter.
Planerad start 2021-03 och färdigställande 2022-12-31
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Reglemente för intern kontroll i Region Västerbotten syftar till att tydliggöra vad nämnder ska göra för att upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll, det vill säga för att med rimlig grad av säkerhet säkerställa att verksamheten når sina mål – med effektivitet, säkerhet och stabilitet, att informationen och rapporteringen om verksamheten och ekonomin är tillförlitlig och rättvisande samt att verksamheten efterlever lagar, regler, avtal med mera. Reglementet syftar även till att tydliggöra regionstyrelsens övergripande ansvar för intern kontroll i Region Västerbotten.
Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6 kap 6 §. Nämndernas ansvar inkluderar även sådan verksamhet som med stöd av KL 10 kap. 1 § har överlämnats till någon annan. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll. Regionstyrelsen har enligt KL 6 kap § 1 § ansvar för att leda och samordna förvaltningen av regionens angelägenheter samt att ha uppsikt över nämndernas
verksamheter.
Syftet med att ersätta nuvarande reglemente är att skapa bättre förutsättningar för en intern kontroll i Region Västerbotten som tydliggör:
- kopplingen mellan det underliggande kontrollsystemet i organisationen och nämndens yttersta ansvar för intern kontroll,
- regionstyrelsens övergripande ansvar för intern kontroll inklusive att ta fram regiongemensamma tillämpningsanvisningar för intern kontroll
- relationen mellan intern kontroll och styrning och ledning
Beslutet innebär även att tidigare riktlinjer för intern kontroll antagna av regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden, patientnämnden och folkhögskolestyrelsen upphör att gälla.-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade vid sitt sammanträde i juni 2020 om regionplan och budget för 2021. Under hösten har staten beslutat om ökade statsbidrag med hänvisning till pandemins avtryck kommande år. Vid beslutet om regionplanen sköts vissa frågor på framtiden eftersom de ekonomiska förutsättningarna var högst oklara och pandemin var i ett akut skede. Inriktningen var att besluta om en tilläggsbudget för 2021 tidigt på året.
Riksdagen har i november 2020 beslutat om ökade statsbidrag till kommuner och regioner för 2021 och 2022 vilka fördelas utifrån befolkningsstorlek. För Region Västerbotten innebär det ökad intäkter med 184 mkr för 2021 enligt tabell i PM.
Förslaget innebär att regionfullmäktige beslutar att förändra budgeten för 2021 enlig bifogat underlag, bilaga ”Tilläggsbudget för 2021”, och att detta också utgör underlag inför beredning av kommande regionplan för 2022-2025.
Styrelse och nämnder kan efter beslut i regionfullmäktige också behöva fatta kompletterande beslut. Inför beslut om tilläggsbudgeten för 2021 har regionala utvecklingsnämnden och hälso-och sjukvårdsnämnden beretts möjlighet att lämna synpunkter. Båda nämnderna har tillstyrkt förslaget till tilläggsbudget för 2021.
Sammanfattningsvis görs förändringar i regionstyrelsens, hälso- och sjukvårdsnämndens och regionala utvecklingsnämndens budgetar för 2021 enligt bilaga. Alla budgetförändringar finansieras inom ramen för ökade statsbidragsintäkter.
-
151kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
841kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är medlem i Kommuninvest Ekonomisk förening (”Föreningen”). Föreningen är en medlemsorganisation som utifrån en kommunal värdegrund företräder den kommunala sektorn i finansieringsfrågor.
Upplånings- och utlåningsverksamheten bedrivs i det av Föreningen helägda dotterbolaget Kommuninvest i Sverige AB (publ) (”Kommuninvest”). Kommuninvests kreditvärdighet bärs upp av en solidarisk borgen från medlemmarna, vilken bidrar till att göra Kommuninvest till en attraktiv motpart för kvalificerade investerare och finansiella institutioner.
Under 2018 startade Kommuninvest Ekonomisk förening och Kommuninvest i Sverige AB en utredning kring kapitalbehov, kapitalisering och kapitalmål.
Vid föreningsstämman 2020 beslutades om en ändring av stadgarna så att en enda nivå på kapitalinsatsen i form av obligatorisk medlemsinsats ska gälla för samtliga medlemmar. Den nya nivån uppgår till 1 300 kronor per invånare för kommuner och 260 kronor per invånare för regioner, vilket samtliga medlemmar ska ha uppnått vid utgången av 2024. Den nya nivån har kopplats till en årlig trappa, där kravet ökar successivt under de kommande fyra åren.
Medlemmarna ska således, med start 2021, tillse att deras kapitalinsatser i Föreningen minst uppgår till beloppen som anges i underlaget.Det nya kravet på kapitalinsats innebär att Region Västerbottens kapitalinsats under perioden 2021–2024 ökar med 20 kronor per invånare och år vilket för närvarande motsvarar 5 403 080 kronor. Till år 2024 ökar kapitalinsatsen totalt med 80 kronor per invånare vilket för närvarande motsvarar 21 612 320 kronor.
Kapitalinsatsen genererar avkastning i form av ränta och återbäring. Det går inte i förväg att veta storleken på avkastningen då den beslutas årligen av föreningsstämman. Utgångspunkten för Kommuninvest är dock att kompensera medlemmarna med en rimlig ränta på kapitalinsatsen. I år är förslaget två procent över Riksbankens reporänta.
-
143kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
AC Net Internservice AB har inkommit med skrivelse där önskemål framförts om att Region Västerbotten förlänger ett befintligt borgensåtagande.
AC-Net Internservice AB som bedrivs självfinansierat efterfrågar att mot ersättning erbjudas en förändrad solidarisk borgen från huvudägaren Region Västerbotten.
Uppdateringen avser det borgensåtagande som Region Västerbotten antog på sammanträde 2019-11-19 (§ 204 Borgensåtagande för AC-Net Internservice AB, RS 1425- 2019). För åtagandet erlägger AC Net Internservice AB en avgift till Region Västerbotten.
Bakgrund till att ärendet lyfts är att rådande leasingavtal med leverantören 3StepIT innebär en likviditetsproblematik för bolaget. Vidare är den tekniska livslängden på investeringen längre än vad finansieringslösningen speglar, vilket inte blir bra ur ett självkostnadsperspektiv. Bolaget behöver därmed matcha lånekostnaderna med investeringens livslängd och intäktsflöde.
Bolaget har fått ett nytt erbjudande ifrån finansbolaget som speglar matchningsprincipen bättre och samtidigt ger bolaget ett bättre kassaflöde genom en förändrad löptid på leasingavtalet. Grundinvesteringen är till för att uppgradera det regionala nätet så att bolaget ska kunna erbjuda avropande myndigheter till avtalet ”Regional Nät” de tjänster dessa efterfrågar.
För AC-Net Internservice AB och dess verksamhet är denna investering av stor vikt för att fortsatt kunna leverera de tjänster som behövs inom offentlig sektor i Västerbotten.
Finansbolaget och bankerna kräver nu en förändrad borgen då den gällande endast avser rådande leasing med villkor om löptid och kan inte användas om leasingavtalets förutsättningar justeras.
Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 2 december 2020, § 195, berett ärendet.
-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regional innovationsstrategi är en av de centrala strategierna som hör till det regionala utvecklingsansvaret som i Västerbotten förvaltas av Region Västerbotten på Regeringens uppdrag.
Arbetet med att ta fram och förankra regional innovationsstrategi följer med det regionala utvecklingsansvaret och ligger på Region Västerbotten, men i samma grad som för Regional utvecklingsstrategi ligger där ett ansvar för att processen ska ske med bred förankring och möjligheter för breda inspel.
Västerbottens nuvarande regionala innovationsstrategi antogs under 2014 och var tidssatt till och med 2020. Det grundläggande och överordnade strategidokumentet till en regional innovationsstrategi är den Regionala utvecklingsstrategin för Västerbotten, som beslutades under november månad 2020 i Regionfullmäktige. Det är nu hög tid att genomföra arbetet med att ta fram en ny Regional innovationsstrategi och det arbetet är påbörjat med målet att ett förslag till sådan ska kunna behandlas politiskt under slutet av detta år och början på nästa år.
Den nuvarande beslutade strategin behöver därmed förlängas intill dess att en ny strategi är fastslagen under 2022.
Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 11 januari 2021, § 4, föreslagit att den nuvarande regionala innovationsstrategin 2014-2020 förlängs att gälla intill dess ny strategi är framtagen och beslutad, senast under 2022.
-
132kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Förslag till avgifter för internat, kost, serviceavgifter och externatavgifter för deltagare samt kost, logi och lokaler för övriga har upprättats. Avgifterna gäller under läsåret 2021-2022.
Folkhögskolestyrelsen har vid sammanträdet den 3 december 2020, § 56, föreslagit att regionfullmäktige fastställer avgifterna.
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
624kb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsstyrelsen för Sveriges kommuner och regioner, SKR, rekommenderar regionerna att erbjuda alla som bor eller stadigvarande vistas i Sverige avgiftsfri vaccination mot Covid-19.
Rekommendation föranleds av den överenskommelse mellan SKR och staten om genomförande av vaccinering mot covid-19. I överenskommelsen ingår att staten ersätter regionerna för kostnaden för vaccinet men även för hanteringen av kostnader för vaccinationerna. Vaccinationen ska vara avgiftsfri från 1 janari-31 december 2021.
Avgiftsfri vaccination ska ges till alla som bor eller stadigvarande vistas i regionen. Det inkluderar även personer med skyddad folkbokföring, asylsökande och papperslösa, personer som är bosatta i andra regioner men som stadigvarande vistas i regionen. SKR rekommenderar också att regionerna inte ska debitera varandra när de utför vaccinationer för personer som bor i en annan region, dvs. att regionerna ska avstå att debitera för utomlänsvård vid Covid-19 vaccination.
Regionstyrelsens ordförande fattade den 21 december 2020 ett brådskande ordförandebeslut som gäller under beredningstiden i väntan på att regionfullmäktiges beslut träder ikraft.
-
139kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
844kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige har fastställt patientavgifter, däribland avgift på 200 sek vid sent avbokat besök.
Avgift ska tas ut då patienten inte har lämnat återbud senast 24 timmar innan avtalad tid och gäller vid:
- planerade besök/undersökningar.
- avgiftsfria besök/undersökningar (ej bvc)
- avbokade gruppbesök, där krav föreligger på att lämna återbud, är 100 kr.
- besök av/för barn och ungdomar t.o.m. 19 år samt för personer fyllda 85 år.
För barn och ungdomar upp t.o.m. 17 år tas avgiften ut av den minderåriges förmyndare. Ingen avgift ska tas ut av den minderårige i de fall krav på avgift inte kan ställas till förmyndare. T.ex. med hänsyn till sekretess, om den underårige uttryckligen angivit att han/hon själv vill betala avgiften eller om den underårige har eget hushåll.
På grund av coronapandemin har regionen uppmanat patienter med symtom för övre luftvägsinfektion, dvs misstanke kan finnas om coronasmitta, att avboka sina besök.
För att inte belasta den enskilda patienten med den avgift som då åligger patienten att betala föreslås att patientavgiften för sena avbokningar ska tillfälligt slopas.
Regionfullmäktige fattade i april 2020 ett liknande beslut (RS 513-2020) som gällde under tre månader. Mot bakgrund av den pågående ökade smittspridningen har frågan aktualiserats på nytt.
Regionstyrelsen beslutade vid sammanträdet den 8 december 2020, § att patientavgiften för sent avbokade fysiska besök slopas. Beslutet trädde ikraft omedelbart och gäller till och med att regionfullmäktige fattar beslut i ärendet.
-
199kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Hans-Inge Smetana, Betty-Ann Nilsson, Kalle Lilja och Anna-Karin Lundberg (samtliga KD) har till regionfullmäktige anmält motionen Ofrivillig ensamhet.
Motionen tar upp hur ensamhet har blivit ett allt större samhällsproblem. Exempel som ges på detta är hur begravningar får allt färre besökare och hur många äldre uppger att de känner sig ensamma eller isolerade. Ofrivillig ensamhet beskrivs i motionen som en riskfaktor för att dö i förtid, att drabbas av psykisk ohälsa samt att få ickegodkända betyg i skolan.
Motionärerna yrkar på att regionen behöver lyfta ensamheten som ett fokusområde för att förbättra medborgares livsvillkor samt att utarbeta tydliga rutiner i patientmötet för att lyfta frågan om ensamhet.
Förslag till motionssvar har upprättats. Av svaret framgår att det är viktigt att ta hänsyn till att ofrivillig ensamhet är ett brett och mångfacetterat begrepp. I samtliga möten med patient ska vara personcentrerade och utgå från den enskildes behov. Som stöd i detta arbete finns länsövergripande överenskommelser. Primärvården i Region Västerbotten bidrar genom att delta i folkhälsoråd i kommunerna där problem med ofrivillig ensamhet belyses.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har den 9 december 2020, § 137, föreslagit att regionfullmäktige beslutar att avslå motionen.
-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
712kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Kristoffersson (C) har till regionfullmäktige anmält motionen Rädda liv i hela länet. Motionen understryker vikten av att hjälpa människor oavsett var de bor i länet. Motionären syftar främst på tillgången till läkemedlet Naloxon som finns tillgängligt för de som deltar i sprututbytesprogrammet i Umeå. Motionären anser att det inte ska finnas några politiska hinder för att personer med missbruksproblematik i länets glesare delar ska få tillgång till samma läkemedelsbehandling som de som befinner sig i Umeå.
Motionären yrkar på att Region Västerbotten ska ansöka om att bli pilotlän för Naloxon inom räddningstjänsten.
Förslag till motionssvar har upprättats. I svaret framgår att motionens intention är bra men att det inte anses lämpligt att regionfullmäktige fattar beslut om införande av specifika läkemedel eller behandlingar. Införandet av Naloxon i verksamheten har påbörjats och kommer finnas med i konceptet ”i väntan på ambulans” (IVPA). Ambulanssjukvården har tagit fram ett utbildningspaket för räddningstjänsten vad gäller hanteringen av det aktuella läkemedlet.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har den 9 december 2020, § 139, föreslagit att regionfullmäktige beslutar att motionen ska anses besvarad
-
155kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
299kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
42
Motion nr 23-2019 från Nicklas Sandström (M). Mer tid för vårdpersonalen att träffa patienter - mindre onödig administration
Elmer Eriksson (M) och Nicklas Sandström (M) har till regionfullmäktige anmält motionen Mer tid för vårdpersonalen att träffa patienter – mindre onödig
administration.Motionärerna lyfter fram att de ser en oroväckande utveckling där vårdpersonalen har mindre tid till att möta patienter till följd av allt fler administrativa arbetsuppgifter. Krav på ökad dokumentation samt ökad nationell efterfrågan på statistik som måste tas fram manuellt, beskrivs som del av orsaken till detta.
Motionärerna föreslår att hälso- och sjukvårdsnämnden gör en översyn av rutiner och regelverk för dokumentatoni i syfte att minska den administrativa bördan för vårdpersonalen.
Förslag till svar har upprättats av vilket det framgår att hälso- och sjukvårdsnämnden verkar för en effektiv administration genom till exempel att åtgärda ineffektiva IT-stöd. Viktiga delar i detta är införandet av framtidens vårdinformationssystem (FVIS) och produktions- och kapacitetsstyrning (PKS). En annan viktig del är det pågående nationella samarbetet för kunskapsstyrning, vilket ska underlätta samordningen för kunskapsstöd mellan regioner.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 9 december 2020, § 136, föreslagit att regionfullmäktige ska bifalla motionen.
-
138kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
515kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD), Lars Forsgren (SD), Linda Strandberg (SD) och Katrin Larsson (SD har till regionfullmäktige anmält motionen "Stärkt ram för hälso- och sjukvårdsnämnden". I motionen föreslås att regionfullmäktige beslutar att hälso- och sjukvårdsnämndens budgetram stärks med 17,3 miljoner kronor, att en omfördelas görs från Regionala utvecklingsnämnden och memeologen.
Svar på motionen har upprättats. Av svaret framgår att Region Västerbotten har sedan 2019 ett brett uppdrag med ansvar för både hälso- och sjukvård och regional utveckling. Regional utveckling bidrar till en ökad tillväxt, vilket i sin tur skapar fler arbetstillfällen i hela regionen. Fler personer som arbetar och betalar skatt i Västerbotten ger förutsättningar för att finansiera framtidens hälso- och sjukvård. Region Västerbottens kärnverksamhet är hälso- och sjukvård och regional utveckling.
-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
380kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Andersson (C) har till regionfullmäktige anmält motionen Även utsatta män ska ha rätt till hjälp.
Av motionen framgår att våldsutsatta män ska ha samma rätt till hjälp som våldsutsatta kvinnor. Vidare menar motionären att män (och kvinnor) som har svårt att kontrollera sin aggressivitet bör få hjälp att komma bort från sitt våldsutövande och ser ett behov av ökat stöd i detta. I motionen framhålls ett handlingsprogram som antagits i Skellefteå som ett gott exempel vad gäller att inkludera både män och kvinnor i arbetet mot våld i nära relationer.
Motionären yrkar på att Region Västerbotten beslutar om rutiner i vårdmötet som säkerställer att samma frågor ställs till män och kvinnor, att våldsutsatta män ska ha samma rätt till stöd som kvinnor samt att alla män och kvinnor som utövar våld i en nära relation ska få hjälp att sluta.
Förslag till motionssvar har upprättats. I svaret framhålls att regionen lägger stor vikt vid att alla som är våldsutsatta eller utövare av våld i en nära relation ska få hjälp, oavsett kön. I svaret hänvisas till Region Västerbottens vårdprogram ”våld i nära relationer” som sedan år 2015 är könsneutralt. Även generella dokument och frågeformulär rörande ämnet är könsneutrala och hänvisar idag till ”våldsutövare” eller ”våldsutsatta”.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har den 9 december 2020, § 138, föreslagit att regionfullmäktige beslutar att motionen ska anses besvarad.
-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
371kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
-
Hans-Inge Smetana, Betty-Ann Nilsson, Kalle Lilja och Anna-Karin Lundberg (samtliga KD) har till regionfullmäktige anmält motionen "Inför social aktivitet på recept" (SAR).
Motionärerna belyser hur ensamhet har en tendens att försämra individens hälsa och kan leda till fysiska besvär, stress och sjukdomar. SAR är likt den fysiska varianten, fysisk aktivitet på recent (FAR), ett komplement till övrig vård och syftar till att främja det sociala.
Motionärerna yrkar på att sociala aktiviteter på recept ska införas i Hälsovalet i syfte att motverka ensamhetens påverkan på hälsan genom att främja social kontakter i livets alla skeenden. Ett svar till motionen har upprättas. Av svaret framgår att den forsknings som bedrivs vid Umeå universitet följs och att projektet har fördröjts grund av pågående pandemi då endast ett fåtal kunna delta i studien. Det är för tidigt för att kunna se några resultat ännu.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har den 9 december 2020, § 140, föreslagit att regionfullmäktige beslutar att motionen ska anses besvarad.
-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
283kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna har till regionfullmäktige anmält motionen Begränsa Regional utveckling och lobbyverksamhet.
I motionen föreslås att Region Västerbotten ska arbeta för att begränsa kostnader och verksamhet inom regional utveckling och lobbyverksamhet.
Ett förslag till svar har upprättats.
Regionala utvecklingsnämnden har den 2 december 2020, § 182, föreslagit att motionen ska anses besvarad.
-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD) har till regionfullmäktige anmält motionen "En stärkt budget". I motionen anges att regionen haft återkommande bekymmer med budgethanteringen där budget inte kan hållas. Nu behöver något göras för att säkra ekonomin nu och framgent.
Förslag till motionssvar har upprättats, av svaret framgår att Region Västerbotten har idag problem med budgetföljsamheten. Det problemet kan förvisso minskas, men inte helt lösas, genom att minska resultatkravet och fördela ut mer budget till verksamheterna och därigenom också minska budgetavvikelserna. Den långsiktiga lösningen är att utgifterna anpassas till inkomsterna även om ett enskilt år kan påverkas av särskilda händelser.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Andreas Löwenhöök (M) har till regionfullmäktige anmält motionen "En väg in- mottagning för missbrukande ungdomar".
Motionen tar upp att den negativa trenden med ett ökat drogmissbruk hos unga fortsätter och att frågan om drogscreening flera gånger diskuterats mellan kommuner och regionen, bland annat vid samrådsmöten utan att det lett till en lösning som sätter de unga i centrum. Motionären framhåller behovet av att samla regionens och kommunens kompetens kring missbruksvård av unga under samma tak i syfte att stärka vården och tillgängligheten.
Motionären yrkar på att Skellefteå kommun och regionen tillsammans bygger upp en mottagning för unga missbrukare där parterna samlokaliseras med målet att unga ska ha en väg in.Ett motionssvar har upprättats och av svaret framgår bland annat att hösten 2019 antogs en länsrutin ”Handläggningsrutiner vid risk och missbruk hos barn och ungdomar Västerbotten” som är ett steg framåt i rätt riktning. Den tydliggör ansvar och handläggningsrutiner i samverkan mellan berörda verksamheter primärvård, elevhälsa och socialtjänst vid misstanke om risk- och missbruk hos barn och ungdomar under 18 år. Det ska vara lätt att komma i kontakt med professioner för tidig upptäckt av riskeller missbruk samt att tidiga insatser sätts in efter att risk -och missbruk identifierats och så fort som möjligt innan det blir en medicinsk angelägenhet.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 9 december 2020, § 141, föreslagit att motionen ska avslås.
-
157kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
689kb Ladda ner dokument
-
471kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
431kb Ladda ner dokument
-
851kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
513kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
Under november 2020 hade Region Västerbotten en ökad smittspridning av Covid 19. I de skärpta riktlinjerna från smittskyddsmyndigheten rekommenderades att undvika kollektivtrafik i högre grad.
För att minska risken för den enskilde och att regionen inte får ökad smittspridning beslutade regionstyrelsen vid sammanträdet i december 2020 om en tillfällig sänkning av egenavgiften till 50 kronor för resa enkel väg med bil. Den tillfälliga sänkningen gällde endast de som befinner sig i riskgruppen och de som är över 70 år. Beslutet gäller till och med den 23 februari 2021.
Vaccinering av personer i riskgrupp och över 70 år pågår och kommer att fortsätta under en tid. Detta medför att beslutet om sänkning av egenavgift med egen bil behöver förlängas.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-