Möte 2024-06-04
-
2
Val av justerare samt tid för justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till styrelsen.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Styrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden anmäls:
Initiativärende från Jonas Karlberg (V) och Emma Lindqvist (MP), Sluta handla med varor från ockuperat palestinskt område
RS 1173:1-2024Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Muntlig information ges på sammanträdet.
-
Vid regionstyrelsens arbetsutskott den 21 maj lämnades följande statusrapport;
- Ny införandetidpunkt är v 15 (april) 2025.
- Målsättningen är att färdigställa alla pågående leveranser /ärenden tillsammans med Cambio innan sommaren.
- Översyn av projektorganisationen pågår för att kunna hålla budget under 2024 och 2025, och bl.a. kommer färre antal resurser ha fler olika roller i programmet och projekten.
- Arbete pågår med att revidera program- och projektplaner –Cambios leveranser är en viktig förutsättning för att kunna göra realistiska planer.
- Reviderad prognos för 2024-2025 är framtagen och tas upp för beslut i Regionstyrelsen 240604.
- Projekt- och förlikningsavtalet avtalet påskrivet av samtliga regioner och Cambio.
- Ytterligare förseningar aviserade från Cambio pga. resurskonflikter och utmaningar kopplat till kapacitet, dialog pågår mellan Sussa-Samverkans styrgrupp och Cambio avseende konsekvenserna.
Prognos 2020-2025
Sammanställningen är att prognoserna över programperioden överstiger den totala rambudgeten med 92 Mkr. Skillnader jämfört tidigare prognos är att för 2024 minskar kostnader med 14 mkr och för 2025 ökar kostnader med 10 mkr. Prognos för budgetavvikelsen inom regionstyrelsen är -55 mkr för 2024 samt att år 2025 kommer att kunna hanteras inom ram.
Osäkerheter i prognoserna
- Ytterligare leveransförseningar
- Införandedatum
- Slutsumman av tilläggsbeställningar
Summering budgetavvikelser över programperioden
1. Ökade programkostnader
- Mer tid än estimerat har behövt läggas i programmet på grund av försenade och uteblivna leveranser från Cambio
- Ökade kostnader för konsultstöd från Cambio
2. Ökade leverantörskostnader
- Tilläggsbeställningar kopplat till funktionalitet som behövs och ej ingår i avtal med Cambio
3. Kostnader för mobila enheter bekostas av programmet
-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
614kb Ladda ner dokument
-
Region Västerbotten antog år 2021 en Miljö- och klimatstrategi med tidsatta och mätbara inriktningsmål och indikatorer. Dessa mål följs årligen upp i en miljöredovisning. Under 2023 har arbete pågått inom samtliga målområden. Inom klimatområdet har ett särskilt fokus legat på omställning till fossilfria transporter. Inom området hälsosam och giftfri miljö har det skett en ökning av antal verksamheter som registrerar och riskbedömer de farliga kemikalier som de använder. Inom området hållbar resursanvändning har arbetet med energieffektiviseringsåtgärder fortsatt, likaså arbetet med att främja den cirkulära användningen av material.
Som underlag för indikatorerna
”1.1. Klimatpåverkande utsläpp ska minska med minst 60 procent till år 2030 och verksamheten ska vara klimatneutral år 2045” och
”1.2. Markbundna transporter ska vara fossilfria år 2030”
har ett klimatbokslut för 2023 tagits fram som finns som bilaga till miljöredovisningen. Resultatet för 2023 visar att klimatutsläppen är ungefär detsamma som basåret 2018. Om klimatutsläpp exklusive miljöspenddata jämförs med basåret har utsläppen minskat med nästan 14 procent.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
398kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2023 har en analys av jämställdhetsarbetet i regionens bolag genomförts. Ett urval av bolag har analyserats med syftet har varit att öka kunskapen om nuläget i frågan samt ta fram förslag på åtgärder för fortsatt arbete. Arbetet har skett i samarbete mellan regionstyrelsen förvaltning och regionala utvecklingsförvaltningen samt en extern konsult.
Rapporten visar att det generellt finns en hög medvetenhet om frågan och aktivt arbete inom bolagen men att regionen skulle kunna vara tydligare i sin styrning för jämställdhet via ägardirektiv och uppföljningsprocesser. Män är i majoritet bland regionens bolagsstyrelserepresentanter, och i synnerhet för styrelseordförandeposterna.
Förvaltningen analyserar nu på vilket sätt rapportens rekommendationer kan tas vidare i det fortsatta arbetet.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
752kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2024-03-31.
Totala portföljen utvecklades + 3,8% vilket är -0,6% mot jämförelseindex som utvecklades +4,4% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 5,6% under månaden, vilket är -0,4% mot index, som gick +6,0%.
Ränteportföljen utvecklades +0,6%, vilket är +0,2% mot index som gick +0,4%.
Alternativportföljen har för närvarande inga innehav
Portföljen ligger något överviktad mot utländska aktier.
Likvida medel uppgick till 82 miljoner kronor till 3,49% ränta.
Totala lån uppgick till 2 220 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 2,7%. Under mars refinansierades två lån som förföll. Totalt 400 miljoner kronor. Ränta på de nya lånen uppgår till 3,309 % respektive 3,363 % vilket innebär en högre genomsnittlig ränta i skuldportföljen.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2024-04-30.
Totala portföljen utvecklades + 0,5% vilket är + 0,6% mot jämförelseindex som utvecklades -0,1% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 0,8% under månaden, vilket är + 0,8% mot index, som gick -0,0%.
Ränteportföljen utvecklades +0,0%, vilket är +0,1% mot index som gick -0,1%.
Alternativportföljen har för närvarande inga innehav
Portföljen ligger något överviktad mot utländska aktier.
Likvida medel uppgick till 358 miljoner kronor till 3,6% ränta.
Inga förändringar har skett i låneportföljen i april. Totala lån uppgick till 2 220 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 2,7%.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Vid regionstyrelsens sammanträde 2023-12-19, § 244, lämnade Peter Olofsson (S), Jonas Karlberg (V) och Emma Lindqvist (MP) in initiativärendet "Humanitärt stöd vid kris och krig med anledning av Gaza".
I ärendet yrkas på;
- Att efterhöra från berörda myndigheter vilka behov som finns av stöd och hjälp till sjukvård i Gaza och Palestina.
- Att Region Västerbotten ställer sig i grunden positiv till förfrågningar från personal i de fall de önskar arbeta som frivilliga i eller anknytning till krig och konflikter.
Av förvaltningen svar framgår bl.a. att materiellt bistånd till andra länder i form av exempelvis läkemedel, förbrukningsmateriel och medicinteknisk utrustning, hanteras via Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) samt Socialstyrelsen. Samordning av bistånd sker på nationell nivå och förmedlas via etablerade internationella mekanismer, bland annat via Världshälsoorganisationen (WHO) och Emergency Response Coordination Centre (ERCC), för att säkerställa att det kommer till största möjliga nytta. Ett eventuellt beslut om bistånd i någon form kommer att gå via Regeringskansliet, för att sedan samordnas av främst Socialstyrelsen och MSB.
Regionen har inte tagit emot förfrågningar om materiellt bistånd eller om mottagande av patienter sedan den väpnade konflikten i Gaza och Palestina startade. Det regionen har kännedom om i nuläget är att det pågår dialog och arbete om detta på internationell nivå.
Gällande förslaget att ställa sig positiv till förfrågningar från personal som önskar arbeta som frivilliga i eller i anknytning till krig och konflikter, framgår att medarbetare inte har någon lagstadgad möjlighet eller rätt via kollektivavtal för detta arbete. Däremot kan närmsta chef, om verksamheten tillåter, bevilja en vanlig tjänstledighet under en tidsbegränsad period.
Utifrån ovanstående resonemang föreslås att regionstyrelsen beslutar att bifalla förslaget om att arbetsgivaren ställer sig i grunden positiv till förfrågningar från personal i de fall de önskar arbeta som frivilliga i eller anknytning till krig, om förutsättningarna för en ledighet kan uppnås.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
Ewa-May Karlsson (C) har till regionstyrelsen 2024-04-09, § 41, anmält initiativärendet "Nyttja medlemskapet i Kommuninvest" och föreslår regionstyrelsen besluta att;
- ge regiondirektör i uppdrag att undersöka möjligheten att nyttja KI-Finans i Region Västerbotten.
- ge regiondirektör i uppdrag att vid framtagandet av förslag till ny finanspolicy använda sig av handboken för finanspolicys som Kommuninvest tagit fram.
I förvaltningens svar framgår att regionen har löpande kontakt med Kommuninvest och använder deras produkter och tjänster när det passar regionens behov. Regionen tar även stöd av andra företag och organisationer och ser det som en naturlig del i att säkerställa en ändamålsenlig och effektiv finansförvaltning.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
FVIS-programmet har i tidigare beslut, (Ersättningsmodell för Framtidens
vårdinformationsstöd (FVIS)), tilldelats en budget om 75 mkr/år, fördelat över programperioden (2020–2025).
FVIS senaste prognos (maj 2024) för 2020–2025 ligger 2024 över tilldelad budget med 55 Mkr.
Orsaker till den nya kostnadsbilden beror främst förseningar från leverantören, nya initiativ för att förbättra systemet och framskjutet driftstartsdatum:
- Fr. o. m 2022 har arbetet i programmet intensifierats. Leveranser från leverantören har under denna period vid upprepade tillfällen, försenats. Detta har medfört att kostnader skjutits framåt då de ej varit möjligt att genomföra planerade aktiviteter under avsedd period.
- I det regiongemensamma arbetet i Sussa har funktionalitet för det nya vårdinformationssystemet tagits fram. I samband med detta har brister upptäckts och nya initiativ har påbörjats.
- I november 2023 kommunicerades att driftstarten för Cosmic flyttas fram. En ny införandeplan har tagits fram i tillsammans med övriga regioner i Sussasamarbetet. Den framskjutna driftstarten medför merkostnader främst i form av resurser, vars medverkan i programmet förlängs under 2024 och 2025. Detta gäller både tekniska resurser samt resurser inom hälso- och sjukvården.
- Den 23/ 4 2024 beslutade regionstyrelsen att planera för en driftstart i april 2025.Arbetsutskottet beslutade 21 maj 2024, § 114, att i i samband med delårsrapporten uppmärksamma fullmäktige på underskottet för FVIS-programmet 2024.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten yttrar sig över betänkandet - Livsmedelsberedskap för en ny tid, SOU 2024:8.
Utredning föreslår en utvecklad inriktning för livsmedelsberedskapen samt styrmedel för näringslivets medverkan. Vidare lägger utredningen förslag om att Livsmedelsverket ska leda och samordna åtgärder inom livsmedelsberedskapen och att Jordbruksverket ska ansvara för beredskapslagring av insatsvaror och råvaror. Region Västerbotten välkomnar förslagen i sitt yttrande, då det säkerhetspolitiska omvärldsläget påkallar en tydlig ambitionshöjning.
Region Västerbotten ser även positivt på förslaget om att analysera behovet om särskild forskning. Samtidigt uppmanar regionen i sitt yttrande att utredningen lämpligen behöver ta i beaktande regionernas ansvar kring regional utveckling, som en given part i eventuella framtida forskningsprocesser. Utredningen visar även viktiga exempel på de kritiska beroendena som en livsmedelsberedskap behöver beaktas.
Region Västerbotten efterlyser en analys över regionernas samhällsviktiga roll. Utredningen genomsyrar en avsaknad om regioners roll, betydelse och ansvar för en robust livsmedelsberedskap. Detta trots att regionerna har en betydande roll i det civila försvaret och för totalförsvaret, något Region Västerbotten påtalar i sitt remissyttrande. Ett exempel på avsaknaden om regionernas roll i livsmedelsberedskapen är föreslaget att kostnaderna för livsmedelsberedskapen ska belasta statsbudgeten, något Region Västerbotten anser är önskvärt. Samtidigt tar föreslagna finansieringsfrågan inte hänsyn till kostnadsökningar som ankommer regionerna, något Region Västerbotten belyser i sitt remissvar.
Den nordliga dimensionen och de geografiska och demografiska skillnaderna har enligt Region Västerbotten inte heller beaktats i utredningen. Att synliggöra skillnader ger en realistisk tonalitet för hur geografiska och demografiska utmaningar kan påverka och förebygga för sörjandet för en god livsmedelsberedskap, i olika delar tillika hela landet.
Utredningen är i vissa fall otydlig avseende ansvarsfördelningen mellan näringslivet, myndigheter och kommuner, där regioner genomgående framstår som en passiv part/aktör. En brist blir även ambitionsskrivningen att ansvarsfördelningen ska enligt utredningen utredas vidare vilket riskerar bidra till en onödigt lång startsträcka för att skapa en livsmedelsberedskap här och nu.
Region Västerbotten efterlyser tydligare resonemang kopplat till jämställdhet och barnrättsperspektiv samt framhåller i sitt remissyttrande att beredskapsperspektivet bör blir en del av hållbarhetskriterierna.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har till regionstyrelsen lämnat fördjupad granskningsrapport om leverantörsfakturor betalda efter förfallodatum.
Revisorerna lämnar följande rekommendationer till regionstyrelsen;
- Säkerställ att det på verksamhetsnivå genomförs riskanalyser för attesteringsprocesser.
- Verksamheterna behöver bland annat analysera behovet av verksamhetsspecifika rutiner.
- Säkerställ att berörda verksamheter, utifrån ovanstående riskanalyser, upprättar egna rutiner för attesteringsprocesserna.
- Säkerställ att det genomförs kontroller av attestering och analyser av attesteringsprocesser i syfte att identifiera brister och motverka risken att fakturor blir för sent betalade.
- Säkerställa att det finns en helhetsbild med en riskanalys över fakturaflödet i regionen. Utifrån ett kontrollperspektiv bör styrelsen bland annat analysera följderna av att det i regionen finns olika system för hanteringen av fakturor.
Ett yttrande har upprättats i vilket regionstyrelsen beskriver de åtgärder som vidtas för respektive rekommendation.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
537kb Ladda ner dokument
-
349kb Ladda ner dokument
-
Revisorerna har till regionstyrelsen lämnat en fördjupad granskningsrapport om regionens upphandlings- och inköpsverksamhet. Revisorerna har i granskningar under 10 års tid identifierat brister inom upphandlings- och inköpsverksamheten. Otillräckligt upphandlingsstöd kan få stora konsekvenser för regionen som årligen köper in varor och tjänster för 6 miljarder kronor. Revisionen konstaterar att regionstyrelsens förvaltning har svårt att möta verksamheternas behov av upphandlingsstöd och bla följande iakttagelser görs i granskningen;
- Upphandling- och inköpsverksamheten i regionstyrelsens förvaltning har haft hög personalomsättning och svårigheter att rekrytera rätt kompetenser.
- Upphandlingskön i regionen är lång. Det finns också brister i avtalsförvaltningen. Verksamheter har genomfört inköp utanför avtal, vilket medfört ökade kostnader.
- Det har saknats viktiga styrande dokument. Det saknas bland annat riktlinjer för direktupphandling, vilket är ett krav enligt lagen om offentlig upphandling (LOU).
Revisorerna rekommenderar regionstyrelsen;- Säkerställ att upphandlings- och inköpsverksamheten i regionstyrelsens förvaltning har tillräcklig förmåga att tillgodose verksamheternas behov av stöd.
- Säkerställ att det finns beslutade riktlinjer och rutiner för upphandlings- och inköpsprocessen. Det behövs bland annat tydligare direktiv i regionen för prioriteringar av upphandlingar och inköp. Det behövs också beslutade riktlinjer för direktupphandling för att uppfylla kraven i LOU.
- Säkerställ en tillräcklig uppföljning av upphandlings- och inköpsverksamheten. I detta ligger att styrelsen utvecklar uppföljningen av fullmäktiges uppdrag att införa en styrd inköpsprocess och standardsortiment.
Ett yttrande har upprättats i vilket regionstyrelsen beskriver de åtgärder som vidtas för respektive rekommendation.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
805kb Ladda ner dokument
-
Upphandling av hotell och logi vid tjänsteresor behöver genomföras. Upphandlingen avser hela organisationens behov av hotell och logi och omfattar följande 5 anbudsområden; Skellefteå, Lycksele, Umeå, Arlanda och nationella kedjor på andra orter.
Avtalsperioden är totalt 4 år.
-
Enligt reglemente ska plan över sammanträden upprättas årligen för styrelsen och arbetsutskottet.
I förslaget har kommunallagens föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktats samt andra viktiga hålltider i Region Västerbottens planerings- och uppföljningsprocess.
En samordning med nämnderna har gjorts i syfte att skapa en väl fungerande ärendehanteringsprocess. Regionstyrelsens budgetkickoff har planerats in till den 5 maj 2025 samt styrdialog med nämnderna till arbetsutskottets sammanträde den 16 september 2025.
Sammanträdestiderna är avstämda mot Sveriges kommuner och regioners, SKR, och Norra sjukvårdsregionförbundets planering inför 2025.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
I Landstingsstyrelsens verksamhetsplan för 2010 - 2012 beslutas att folkhögskolorna ska tillåtas en över- och underskottshantering av sin ekonomi. Det innebär t. ex. att folkhögskolorna tillåts spara medel från ett år till ett annat genom att lägga beloppet mot balansräkningen. Detta är ett förfarande som tillämpats vid intraprenader, men som inte varit brukligt i regionens övriga verksamheter.
Ekonomistabens rekommendation är att detta beslut hävs och att folkhögskolorna införlivas i de regler som gäller för Region Västerbottens övriga samlade verksamhet.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Kunskapsnätverket för samisk hälsa är ett samarbete mellan Region Dalarna, Region Jämtland Härjedalen, Region Norrbotten, Region Västerbotten, Sametinget och fem samiska organisationer. Arbetet styrs i första hand av det gemensamma dokumentet Strategi för samisk hälsa - en hälso- och sjukvård som bidrar till en god och jämlik hälsa för samer 2020-30 som har antagits politiskt av samtliga regioner som ingår i nätverket.
Grundfinansieringen fördelar sig på regionerna med hänsyn tagen till storleken på respektive regions samiska befolkning. För detta ändamål har Sametingets röstlängd använts. För region Västerbottens del uppgår finansieringen till 376 600 kr.
Kunskapsnätverket för samisk hälsa har sin organisatoriska hemvist på Glesbygdsmedicinskt centrum (GMC) i Region Västerbotten.
I enlighet med överenskommelsen förbinder sig regioner som ingår i Kunskapsnätverket för samisk hälsa att:
- Genom politiskt beslut ställa sig bakom Strategi för samisk hälsa - en hälso- och sjukvård som bidrar till en god och jämlik hälsa för samer 2020-30
- Säkerställa att regionen har anställd personal - länskoordinatorer – med uppdrag att arbeta för målen i Strategi för samisk hälsa tillsammans med övriga regioner i Kunskapsnätverket för samisk hälsa
- Säkerställa Kunskapsnätverket för samisk hälsas samordnande funktioner genom att bidra till grundfinansieringen
Överenskommelsen gäller från år 2025 och 3 år framåt, förlängning kan därefter ske med 3 år i taget så länge ingen säger upp överenskommelsen minst 12 månader innan den ska förlängas.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
Enligt styrelsens regler för utdelning av bidrag från donationsstiftelserna ska beslut om att bevilja eller avslå bidragsansökningar rapporteras till regionstyrelsen enligt rutin för delegationsbeslut.
Regionstyrelsen ska också vid varje nytt kalenderår få information om antal ansökningar, antal beviljade ansökningar och utbetalade belopp samt stiftelsernas återstående kapital.
I december 2023 beslutade kanslichef om att bevilja en ansökan och att avslå tre ansökningar om bidrag från de två donationsstiftelserna. Utbetalningen av det beviljade bidraget var på totalt 25 000 kronor.
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har bjudit in presidiet i nämnden för dialog. Dialogen sker inom ramen för regionstyrelsens uppsiktsplikt och fokuserar på ekonomiskt utfall per 2023 och vidtagna och planerade åtgärder under 2024.
Nämndens budgetavvikelse för 2023 uppgår till –973 miljoner kronor. Regionfullmäktige har 2024 riktat ett antal uppdrag till nämnden som syftar till att förbättra ekonomin. Nämnden har ett pågående arbete för att minska kostnaderna samt effektivisera verksamheten. Förvaltningen understryker till regionstyrelsen vikten av att fortsätta att följa nämndens ekonomiska utveckling för att säkerställa att uppdragens beräknade effekter uppnås.Vid sammanträdet diskuteras nämndens åtgärder för att uppnå en ekonomi i balans och för närvarande sker arbete med ett utredningsuppdrag, i vilket ett antal utvecklingsaktiviteter samt utbudsbegränsningar föreslås. Dessa åtgärder beräknas dock inte ge några större besparingar men väl bidra till utveckling av verksamheten.
Positivt är att tillgängligheten har förbättrats något, samt att andelen tillgängliga vårdplatser ökat. Detta är dock något som den pågående konflikten med Vårdförbundet väntas påverka.
Vid mötet informeras om nämndens arbete med att skapa ordning och reda och att kunna styra med hjälp av internkontrollplanen. Nämnden behöver även hitta en form för hur den ska ta sig an den problematik som man står inför, och här väntas förvaltningsgemensamma arbetssätt bli en viktig del i vägen framåt.
En del av lösningen är att försätta att fokusera på att stärka ledning- och styrningsförmågan, effektiviseringar och fokus på tillgänglighetsförbättringar eftersom tillgänglighet och ekonomi sitter ihop. Vidare nämns satsningarna kring hyrstopp, att kunna attrahera medarbetare samt fokus på Nära Vård som viktiga områden att fortsätta arbeta med.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska enligt 6 kap 9§ i kommunallagen i årliga beslut för varje hel- och delägt kommunalt aktiebolag pröva om de verksamheter som bolagen har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenliga med de fastställda kommunala ändamålen och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Prövningen avseende kalenderåret 2023 har inte resulterat i något förslag på åtgärd till fullmäktige. I några fall bör regionstyrelsen följa upp att det kommunala ändamålet och de kommunala befogenheterna skrivs in vid revidering av bolagsordningar. Regionstyrelsen behöver också följa upp att frågan om hantering av taxor inom Norrtåg AB och en fördjupad analys av följsamheten av de kommunala befogenheterna för Bussgods AB hanteras i samråd mellan bolaget och ägarna.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska enligt kommunallagen 6 kap. 1§ ha uppsikt över kommunal
verksamhet som bedrivs i helägda eller delägda bolag. Regionstyrelsen utövar ägarrollen för Region Västerbotten i bolagen Umeå Biotech Incubator AB, Science Park i Umeå AB och Inera AB. Det innebär att styrelsen för dessa bolag ska ha fortlöpande uppsikt över verksamheten i bolagen, främst vad gäller ändamål, ekonomi och efterlevnad av uppställda ägardirektiv, men också i avseende på övriga förhållanden av betydelse för Region Västerbotten. Regionstyrelsen har också uppsikt över den bolagsstyrning som sker via regionala utvecklingsnämnden.
Ett PM har upprättas som avser de tre bolag där Regionstyrelsen agerar ägarnämnd och ska ge en översiktlig bild av nuläget i bolagen som grund för styrelsens uppsikt. Underlag för bedömningen har inhämtats av förvaltningen via årsredovisningar, granskningar från revision, samt i dialog med styrelseledamöter. Förvaltningen bedömer att bolagen under 2023 har bedrivit sin verksamhet i enlighet med mål och direktiv och inga åtgärdsförslag lämnas till regionfullmäktige.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen redovisar efter första tertialet en negativ budgetavvikelse på 60 miljoner kronor och en nettokostnadsutveckling på 9,2 procent. Prognosen för året är ett underskott mot budget på 111 miljoner kronor. Den negativa prognosen förklaras främst av höga kostnader för införande och drift av vårdinformationsstödet Cosmic samt ökade pensionskostnader.
Investeringsutgifterna uppgår efter april till 252 miljoner kronor och för året prognosticeras ett utfall på 996 miljoner kronor vilket innebär en negativ avvikelse mot budget på 66 miljoner kronor. Hela avvikelsen återfinns inom investeringsområde fastighet.
Kompetensförsörjningen är fortsatt utmanande för många enheter då det är svårt att behålla och rekrytera rätt kompetens, framför allt inom CIMT och inköp/upphandling.
Väsentliga händelser under perioden har bland annat varit ett inriktningsbeslut för att uppföra nya vårdbyggnader i Skellefteå. Ett annat beslut med påverkan på både verksamhet och ekonomi var att driftstarten för Cosmic flyttades fram till våren 2025.Bilagor
-
285kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
Tertialrapport per april är regionstyrelsens första uppföljningsrapport till regionfullmäktige. I rapporten lämnas en redogörelse för väsentliga händelser och skeenden som haft påverkan på Region Västerbottens ansvarsområden och ekonomi under uppföljningsperioden.
Region Västerbottens tertialrapport för perioden januari – april 2024 har upprättats i enlighet med kommunallagen och de rekommendationer som rådet för kommunal redovisning ger.
Under rubriken God ekonomisk ställning lämnar regionstyrelsen en redogörelse om hur organisationen uppfyller de finansiella målen som fullmäktige har angett i regionplanen. Men gör ingen sammanvägd bedömning eftersom de verksamhetsmässiga målen inte följs upp vid detta rapporteringstillfälle.
Under rubriken Väsentliga personalförhållanden lämnas en redogörelse av utmaningar och förutsättningar kopplade till bemanningsläget.
I förvaltningsberättelsen ingår också en redovisning av regionens resultat och finansiella ställning. Periodens resultat är minus 324 miljoner kronor.
Under rubrik Driftredovisning redovisas nämndernas utfall i förhållande till den budget som regionfullmäktige fastställt för den löpande verksamheten. Den ska upprättas så att den tillgodoser fullmäktiges behov och ansvarsprövning av styrelser och nämnder. Regionstyrelsen och nämnderna redovisar tillsammans ett budgetunderskott på 400 miljoner kronor för perioden.
Prognosticerat budgetunderskott för verksamhetens nettokostnader för regionen efter första tertialet är 732 miljoner kronor. Regionstyrelsen, Hälso- och sjukvårdsnämnden och Regionala utvecklingsnämnden gör alla bedömningen att de inte kommer att hålla sin budget 2024.
Det pågår aktiviteter med bedömning om att viss effekt kommer under hösten 2024, men ytterligare åtgärder behöver vidtas för att komma till rätta med avvikelserna.
I årsredovisning 2023 åberopade Region Västerbotten synnerliga skäl att inte återställa den del av det negativa balanskravsresultatet som kunde knytas till inflationens påverkan på pensionskostnaderna. Vid tertialrapporteringen görs en bedömning av balanskravsresultatet för helåret. Prognostiserat balanskravsresultat för 2024 är negativt med 1 231 miljoner kronor. Regionen har även ett negativt balanskravsresultat på 239 miljoner kronor från 2023 att återställa senast 2026.
Styrelsen uppmärksammar fullmäktige om att det kommer krävas kraftfulla åtgärder och prioriteringar för att nå en ekonomi i balans. -
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning § 6 ska fullmäktiges presidium ha avstämningsmöten med fullmäktigeberedningarna under året.
Fullmäktiges presidium träffade fullmäktigeberedningarnas presidier den 20 maj för avstämning och diskussion kring beredningarnas arbete samt uppdrag.
Samtliga beredningar har kommit i gång bra med sitt arbete. Beredningarna arbetar med kunskapsinhämtning, medborgardialoger och träffar med kommuner samt andra aktörer. Beredningarnas arbete ska sammanfattas till en rapport till regionfullmäktige i november.Bilagor
-
908kb Ladda ner dokument
-
-
Västtrafik AB som idag hyr fem Regina tvåvagnars fordon har beställt nya regionaltågsfordon och i samband med leverans och driftsättning av dessa har Västtrafik bedömt att bolaget ej längre har behov av fordonen. Västtrafik har bekräftat att i och med detta kommer de fem fordonen att frigöras och bli tillgängliga att hyra för andra inom AB Transitios ägarfamilj. Hyresavtalet med Västtrafik löper till 2025-12-31 men Västtrafik önskar hyra fordonen till 2026-05-01. Ursprunglig uppdragsgivare och borgensman är Region Stockholm. Aktuella Regina fordon är 9035, 9036, 9038, 9040 och 9041.
AB Transitio skickade i december 2023 via mail ut en bindande intresseanmälan till alla AB Transitios ägare/hyrestagare om att hyra de aktuella Reginafordonen med svarsdatum 2024-01-30. I processen har Norrtåg AB inkommit med intresseanmälan med stöd av bakomliggande ägare däribland Region Västerbotten. AB Transitios styrelse har efter beredning av ärendet beslutat att tilldela de fem Reginafordonen till Norrtåg AB med bakomliggande ägare.
Fordonen kommer fördelas på aktuella hyrestagare genom att två fordon hyrs av Region Norrbotten och två hyrs av Region Västernorrland samt ett fordon av Region Västerbotten. Övertagande regioner avseende fordonen och tillika hyrestagare behöva fatta nya borgensbeslut inför fordonsövertagandet.
Fordonen är i nuläget lånefinansierade med borgen från Region Stockholm som är ursprunglig uppdragsgivare för fordonsanskaffning. Lånet löper till december 2027 varför Region Västerbotten behöver ta över regressansvaret för borgen från och med tidpunkten då man tar över Regina fordon 9035. Vid kommande låneförfall kommer sedan fordonet att refinansieras med borgen direkt från Region Västerbotten. Aktuell restskuld per 2023-12-31 är 21 064 Tkr och fordonet är delvis finansierat genom US lease. Aktuell årshyra för 2024 är 4,5 MSEK per fordon.
Bilagor
-
316kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
I början av 2000-talet gjordes den första större anskaffning av nya fordon till AB Transitio. Det var Reginafordon på uppdrag av bland annat regionerna runt Mälardalen, Bergslagen och Värmland. Fordonen leasefinansierades genom ett antal leasekontrakt med Handelsbanken Finans, allt eftersom de levererades. Vissa fordon har över tid tagits över av Regionerna i norra Sverige.
Aktuella leasekontrakt har löpt på under snart 20 år inklusive en första förlängningsperiod om 4 år. Till årsskiftet 2024/2025 är det dags för en sista möjlig förlängningsperiod på åtta år. I samband med detta har Handelsbanken meddelat att man önskar avsluta leasefinansieringarna och ej acceptera den sista förlängningsperioden. För AB Transito och hyrestagarna innebär den sista leaseperioden mindre förmånliga villkor vad gäller räntemarginal och amorteringsprofil varför det även ur detta perspektiv är aktuellt att refinansiera fordonen på annat sätt.
Då Region Västerbotten är medlem i Kommuninvest föreslås att refinansiering görs genom upplåning från Kommuninvest. För Region Västerbotten berörs ett stycke Regina fordon (fordon 9062) vilket hyrs från AB Transitio. Totalt för Region Västerbotten är det aktuellt att refinansiera 23,6 MSEK. Då fordonens avskrivningstid kommer att justeras utifrån AB Transitios avskrivningsprinciper när AB Transitio tar över ägandet av fordonen föranleder detta en ökning av fordonshyran med 0,4 MSEK per år.
Skulden efter regress under nuvarande solidarisk borgen utställd för ursprunglig svensk leasefinansiering kommer att minska med ett belopp motsvarande ny enskild proprieborgen för regionen.
Bilagor
-
703kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av kommunalförbundets direktion tillställs förbundsmedlemmarna ett förslag till reviderad förbundsordning för beslut i fullmäktige. Medlemsregionerna fastställde nyligen en ny förbundsordning med ett nytt namn på kommunalförbundet och flera andra större förändringar. Det förslaget skickades till medlemsregionernas fullmäktige i september 2023. Det nu aktuella förslaget till förbundsordning är ett nytt ärende. Kommunalförbundet har med hjälp av en jurist sett över flera av förbundets centrala styrdokument. Han har tagit fram det nu aktuella förslaget i samarbete med kommunalförbundets ledning.
Ändringarna i huvuddrag:
§ 8 ersättningar har anpassats till gällande praxis sedan 2011, med tillägget att ersättning föreslås utgå till vice ordförande
Språket i förbundsordningen har genomgående moderniserats.
Förslaget innehåller ytterligare förändringar och förtydliganden som bedöms vara av enklare slag.
Regionstyrelsens förvaltning anser att förslaget till reviderad förbundsordning är bra och relevant och och bör fastställas av Region VästerbottenBilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Skandionkliniken behandlar tumörer med protonstrålning i Uppsala. Medlemmar är de regioner som har universitetssjukhus.
Enligt förbundsordningen ska ett underlag till budget för nästföljande år tillställas förbundsmedlemmarna senast den 30 april. Förbundsmedlemmarna ska godkänna budgetramen innan budgeten fastställs av förbundsdirektionen. Budgeten ska innehålla en plan för verksamheten och ekonomin under budgetåret samt en plan för ekonomin under den kommande treårsperioden. När budgeten fastställs bestämmer förbundsdirektionen storleken på bidragen som medlemmarna skall erlägga till förbundet.
Skandionklinikens budget har under åren räknats upp med LPIK, landstingsprisindex exkl. läkemedel. För 2025 skulle det innebära en negativ uppräkning på 0,9 procent. Att LPIK blir negativt beror på att inflationen minskar och därmed även pensionskostnaderna som ökade kraftigt 2023 och 2024.
Kommunalförbundet föreslår inför 2025 att budgeten räknas upp med 2 procent istället för att använda LPIK. Detta för att kompensera för den låga uppräkning som gjordes 2023. Skandionkliniken fastställde budget 2023 utifrån decemberprognosen på 3,8 procent innan prognosen för LPIK nådde 8,0 procent.
Föreslagen budgetram för Skandionkliniken, inkl. Hotel von Kraemer 2025:
Intäkter: 273 683 tkr
Kostnader: -268 840 tkr
Resultat: 4 843 tkr
Inför budgetprocessen 2026 föreslås en utredning om Skandionklinikens budget fortsättningsvis ska räknas upp enligt LPIK eller om en anpassad uppräkningsmodell ska implementeras.Bilagor
-
50kb Ladda ner dokument
-
719kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtåg har, tillsammans med de fyra nordliga länen, tagit fram Norrtåg 2040. En inriktningsplan för utvecklingen av den framtida regionala tågtrafiken i norra Sverige.
Syftet har varit att skapa en samsyn för detta utifrån de förändringar som planeras i form av större infrastrukturinvesteringar och den långa framförhållning som krävs för
att anskaffa tillräckligt med fordon för att klara försörjningen de kommande 15–20 åren.Planen skickades före sommaren 2023 på remiss till länen. Visionen har nu processats och har justerats utifrån inkomna synpunkter. Samtliga län ställde sig bakom de viktigaste delarna i planen som blev ett visionsdokument i stället för ett
strategidokument.Efter genomgång av inkomna remissvar beslutade Norrtåg AB:s styrelse 2023-12-18 att: ”fastställa Norrtåg 2040 – En tågvision, att rekommendera de berörda regionerna och regionala kollektivtrafikmyndigheterna att ställa sig bakom visionsdokumentet, att
övriga faktaunderlag i ärendet ses som bakgrundsmaterial till visionen och tillgängliggörs digitalt.”Ambitionen är att inriktningsplanen ska ligga till grund för andra kommande beslut om exempelvis fordonsanskaffning och framtida trafikutveckling. Tidigare remitterad rapport, en sammanställning av inkomna synpunkter från länen samt Norrtågs svar finns tillgängliga.
Regionala utvecklingsnämnden har hanterat ärendet 2024-04-08, §
Bilagor
-
442kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
Enligt kommunallagen 5 kap, 12 och 13 §, ska fullmäktige årligen besluta om när ordinarie sammanträde ska hållas. I förslaget har kommunallagens föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktas samt andra viktiga hålltider i Region Västerbottens planerings- och uppföljningsprocess.
Sammanträdesplanen innehåller i korthet följande förändring jämfört med 2024;- Aprilsammanträdet föreslås återgå till att genomföras som ett tvådagarssammanträde samt med en separat dag för gruppdagen.
- Septembersammanträdet föreslås att genomföras i Skellefteå.
Fullmäktiges sammanträdes tillkännages på regionens anslagstavla minst en vecka före sammanträdesdagen.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
Det är patientens eget ansvar att ta sig till och från sjukvård, men regionen har sedan 1992 skyldighet att i vissa fall betala ut bidrag för dessa resor enligt ett fastställt regelverk. Denna skyldighet regleras av två lagar; Socialförsäkringsbalken (2010:110) och Lagen om resekostnadsersättning vid sjukresa (1991:419, SFS 2010:1245). I lag (1995:479) om nordisk konvention om socialt bistånd och sociala tjänster finns föreskrifter om hemtransport av medborgare från övriga nordiska länder.
Inom Region Västerbotten finns ett regelverk beslutat av regionfullmäktige, 2020-02-25, §19, som reglerar vilka resor som ska ersättas och vilka avgifter som gäller för sjukresor. Sedan dess har benämningar kring sjukresor förändrats och utveckling har skett inom sjukvården. Regelverket har nu reviderats och följande förändringar föreslås;
• Bidragsnivåer - buss i lokaltrafik ersätts i anslutning till huvudresa med annat kollektivt färdsätt
• Tidsfrist - förtydligande att fullständiga ansökningshandlingar krävs.
• Redaktionella ändringar
Till regelverket finns tillämpningsanvisningar som förtydligar och beskriver hur regelverket ska tolkas och tillämpas. Tillämpningsanvisningarna har reviderats för att bland annat spegla dagens arbetssätt och möjliggöra en likvärdig och enklare hantering vid vård i andra regioner.
Idag har Regiondirektör delegation för att göra ändringar i anvisningarna vid framtida justeringar i regelverket för sjukresor. För att få en mer ändamålsenlig hantering och snabbare beslutsvägar föreslås Regionstyrelsen delegera till Regiondirektör, med rätt att vidaredelegera, att besluta om ändringar i tillämpningsanvisningarna som behövs för att uppfylla regelverk för sjukresor.
Hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden har fått möjlighet att svara på en internremiss angående reviderat regelverk och tillämpningsanvisningar för sjukresor. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen hade inga synpunkter, medan regionala utvecklingsförvaltningens synpunkter har beaktats i framarbetat förslag.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
-
Operativ verksamhet har bedrivits vid baserna i Karlstad, Mora, Gällivare samt Lycksele under hela året. Förbundets rörliga kostnader är direkt kopplade till flygtiden för helikoptrarna. Flygtiden har varierat mellan åren men möjligheten att göra rimliga bedömningar har ökat sedan verksamheten startades. Kriterier för utlarmning är en viktig del för varje medlem att själva följa upp för att kunna påverka kostnaderna för flygtiden.
Under 2022 beslutade VGR samt Region Uppsala om säga upp sitt medlemskap i SLA. Uppsägningstiden startade 2023-01-01. Under 2023 har beslut tagits om att bevilja ett tidigare utträde samt om reglering av ekonomiska mellanhavanden vid utträdestidspunkten. VGR samt Region Uppsala lämnade formellt SLA 2023-12-31.
För perioden januari till december år 2023 uppgick resultatet till – 17,365 mnkr.
Verksamhetens kostnader uppgick till 214,1 mnkr, vilket är ca 10 mnkr högre än budgeterat.
De ekonomiska förutsättningarna för SLA har påverkats av omvärldsläget. En stor del av kostnadsutvecklingen är kopplad till ökade räntekostnader, eurokurs samt personal- och pensionskostnader. Om verksamhetens kostnader justeras för pensionskostnaderna, för åren 2023 och 2022, blir kostnadsutvecklingen mellan åren 1,08 %.
En genomlysning av tekniskt underhåll samt flygskola har även genomförts under 2023.
Direktionen har fattat beslut om en ekonomisk åtgärdsplan för att möta kostnadsutvecklingen. Åtgärdsplanen har kontinuerligt följts upp vid de möten som skett med arbetsutskottet samt direktionen.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
567kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling (KAS) behandlar tumörer med protonstrålning vid Skandionkliniken i Uppsala. I samma fastighet finns Hotel von Kraemer som erbjuder patienter och anhöriga boende i samband med
behandlingen.
Medlemmar i KAS är de regioner som har universitetssjukhus: Region Skåne, Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västerbotten, Region Örebro län, Region Östergötland samt Västra Götalandsregionen.Förbundsdirektionen har fastställt årsredovisning för 2023 och översänt den till
medlemsregionerna.
Skandionklinikens resultat för 2023 blev +24,5 mnkr (+26,8 mnkr), vilket innebär en positiv budgetavvikelse på närmare 24,3 mnkr (+26,5 mnkr). Intäkterna översteg budget med 6,6 mnkr. Kostnaderna var 17,6 mnkr lägre än budget varav den största avvikelsen är på avskrivningar och beror främst på att större planerade investeringar inte hunnit genomföras enligt plan. Även på personalkostnaderna redovisas en större positiv avvikelse, beroende på tjänst- och föräldraledigheter, sjukskrivningar och vakanser.
KAS fortsätter tills vidare att driva Hotel von Kraemer i egen regi. En tvist med den tidigare entreprenören fortgår.
Hotel von Kraemers resultat 2023 blev +2,2 mnkr (+2,3 mnkr), vilket innebär en positiv budgetavvikelse på drygt 1,5 mnkr. Det goda resultatet beror delvis på en
ökad beläggning men också på att hotellet nu har ett högre genomsnittspris per rum.
Totalt redovisar kommunalförbundet därmed ett positivt resultat för 2023 på 26,7 mnkr (29,1 mnkr), vilket är närmare +25,8 mnkr jämfört med budget.
KAS har även översänt revisionsberättelse för 2022. Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Region Norrbotten, Region Västerbotten, Region Jämtland/Härjedalen och
Region Västernorrland har sedan 2005 ett gemensamt kommunalförbund,
Norra sjukvårdsregionförbundet (NRF).
NRF är ett samverkansorgan i norra sjukvårdsregionen i syfte att tillvarata och utveckla gemensamma intressen inom hälso- och sjukvård.
Förbundsdirektionen har upprättat årsredovisning för 2023 och översänt den till medlemsregionerna.
Förbundets måluppfyllelse har varit god 2023. Åtta av tio verksamhetsmål är uppfyllda, två har inte kunnat uppfyllas. Det första av målen som inte kunnat uppfyllas är målet om fördelning av nationella grupper inom systemet för kunskapsstyrning. Ambitionen är att öka deltagandet från övriga regioner och insatser genomförs för att påverka det i rätt riktning. Det andra målet som inte uppfylls är att synliggöra och informera om förbundets verksamhet, där insatserna behöver intensifieras. De tre finansiella målen är helt uppfyllda. Utveckling av verksamhetsmålen i övrigt sker kontinuerligt.
Revisorerna har översänt revisionsberättelse för 2023. Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma.
Regionstyrelsen tar del av revisionsberättelsen men på grund av jävsförhållanden
överlämnas frågan om ansvarsfrihet till regionfullmäktige utan eget förslag.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
484kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Skellefteå-Norsjö har översänt årsredovisning och
revisionsberättelse för verksamhetsåret 2023. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell
samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om
styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2023 års förvaltning och räkenskaper.Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har
bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt
samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att
räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för
verksamhetsåret 2023.Bilagor
-
399kb Ladda ner dokument
-
605kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Södra Lappland har översänt årsredovisning och
revisionsberättelse för verksamhetsåret 2023. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell
samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om
styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2023 års förvaltning och räkenskaper.Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har
bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt
samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att
räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för
verksamhetsåret 2023.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
307kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Umeåregionen har översänt årsredovisning och
revisionsberättelse för verksamhetsåret 2023. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell
samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om
styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2023 års förvaltning och räkenskaper.Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har
bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt
samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att
räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för
verksamhetsåret 2023.Bilagor
-
414kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
-
Hans-Inge Smetana (KD) och Betty-Ann Nilsson (KD) lämnade in en motion med rubriken Införande av barnskyddsteam, vid regionfullmäktige den 21 februari 2023. I motionen föreslås att hälso- och sjukvårdsnämnden ges i uppdrag att införa
barnskyddsteam vid länets alla sjukhus och att vårdpersonalen fortsatt löpandes ges fortbildning för att tidigare upptäcka tecken på barn som far illa samt om hur anmälningsplikten ska tillämpas.Ett motionssvar har upprättats.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Nicklas Sandström lämnade in en motion med rubriken minska regionens behov av lokaler, vid regionfullmäktige den 20 juni 2023. I motionen föreslås det att regionens lokalytor ska kunna minska på sikt med 15 procent i allmänhet (exklusive operationssalar) samt 30 för administrativa ytor.
Ett svar på motionen har upprättats. Onödig lokalyta är varken bra för klimatet eller för plånboken, men avyttrar regionen på fel grunder eller på ett ogenomtänkt sätt är det patienten som drabbas. För att se vinsterna av ombyggnationer måste det hållas ett långsiktigt perspektiv. Regionen måste bygga och renovera lokaler som i så stor utsträckning som möjligt kan samnyttjas av olika verksamheter.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Hans-Inge Smetana (KD) med flera lämnade in en motion med rubriken Inför DIS (Dynamiskt inköpssystem) till regionfullmäktige den 21-22 november 2023. Motionärerna beskriver DIS som ett dynamiskt inköpssystem som är en helt elektronisk metod för upphandling. Systemet liknar en vanlig upphandling med en snabbare process.
Ett motionssvar har upprättats. DIS är inte ett ytterligare system som behöver införas utan DIS är ett styrt upphandlingsförfarande som regionens befintliga upphandlingssystem E-avrop kan hantera. DIS används redan inom regionen.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
45
Motion nr 2-2024 från Maria Kristoffersson (C). Ratificera den uppdaterade europeiska deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män
Maria Kristoffersson (C) lämnade in en motion med rubriken Ratificera den uppdaterade europeiska deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män vid regionfullmäktige den 20 februari 2024. Region Västerbotten har redan undertecknat den europeiska deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män under 2020. Under 2021-2023 har deklarationen uppdaterats. Motionären föreslår att ratificera den nya uppdaterade europeiska deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män.
Ett svar har upprättats. Ett underlag för att ratificera den europeiska deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå har skrivits fram och går upp för beslut i regionfullmäktige i juni 2024.
Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD) med flera lämnade in en motion med rubriken Sluta finansiera hijab till regionfullmäktige den 23-24 april 2024. Motionärerna skriver att hijab är ett religiöst plagg som står för hedersförtryck samt att det också finns ett ekonomiskt perspektiv då regionen befinner sig i ett tufft läge. Det föreslås därför att regionen inte ska erbjuda hijab.
Ett svar har upprättats. En förutsättning för att vårdens organisation ska klara sitt uppdrag är att den respekterar såväl patienter som anställdas behov och förutsättningar. I det ingår att tillhandahålla funktionella arbetskläder utifrån de behov som finns.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
603kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Följande meddelande anmäls till regionstyrelsen
Bilagor
-
567kb Ladda ner dokument
-
723kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
501kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
548kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
407kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument