Möte 2022-09-27
-
Tidpunkt Information Föredragande 9.30-9.45 Smittskydd - presentation ny smittskyddsläkare, status arbete påfyllnadsdos Maria Marklund, smittskyddsläkare 9.45-10.30 Regiondirektörens månadsrapport Tommy Svensson, regiondirektör
Peter Rönnholm, ekonomidirektör
10.30-10.45 Paus 10.45-11.15 Beställning av primärvård och tandvård barn och unga 2023 Beställarenheten;
Marine Sturesson
Anna Bergström
Lena Grundberg
11.15-11.30 Måltidsstrategi för Region Västerbotten, reviderade delar Gabrielle Eriksson, strateg 11.30-12.15 Lunch 12.15-13.15 Gruppmöte 13.15-13.30 Gruppledarträff 13.30-14.00 Ärenden enligt listan -
2
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativet lämnas in måste en tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende.
Regionstyrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas till förvaltningen för beredning ska behandlas av regionstyrelsens beredande utskott inom 6 månader från det att initiativet anmälts.Följande ärenden har anmälts till sammanträdet:
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2022-06-30.
Under månaden har portföljen fortsatt allokerats om i och med ny policy. Exempelvis har några räntefonder sålts ut till förmån för köp av alternativa fonder.
Totala portföljen utvecklades -5,9% vilket är -0,5% mot index som utvecklades -5,4% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades -8,6% under månaden, vilket är -0,7% mot index, som gick -7,9%.
Ränteportföljen utvecklades -2,6%, vilket är -1,9% mot index som gick -0,6%.
Alternativa portföljen utvecklades -3,2%, vilket är -0,6% mot index som gick -2,6%.
Portföljen är temporärt överviktad oplacerad likvid, nära normalvikt i aktier, överviktad alternativa fonder och underviktad räntefonder.
Likvida medel uppgick till 1 449 miljoner kronor till 0% ränta, inklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Regionens totala lån uppgår till 2 200 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,47%.-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen fastställde den 1 mars 2022, § 65 planeringsförutsättningar för kommande planeringsperiod. Varje nämnd och styrelse har i sin tur upprättat återkoppling på planeringsförutsättningar med följande utgångspunkter:
- Nämndens bidrag till fullmäktiges mål och uppdrag
- Nämndens utvecklingsinsatser och planerade verksamhetsförändringar
- Nämndens inriktning för kompetensförsörjning
- Nämndens plan för hållbar ekonomi och prioriteringar av resurser
- Nämndens investeringsplanering
- Nämndens övriga synpunkterÅterkopplingsrapporten utgör sedan respektive nämnds inspel till regionplan och budget. Utifrån samtliga nämnders återkopplingsrapporter upprättar sedan regionstyrelsen förslag till regionplanen för kommande planeringsperiod.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 14 september 2022 hade arbetsutskottet dialogmöte med respektive nämnds presidium som presenterade den egna nämndens återkopplingsrapport. Rapporten delges nu regionstyrelsen.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
743kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
586kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2022-07-31.
Under månaden har inga transaktioner skett.
Totala portföljen utvecklades +5,7% vilket är -0,8% mot index som utvecklades +6,4% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades +9,7% under månaden, vilket är +0,5% mot index, som gick +9,2%.
Ränteportföljen utvecklades +0,0%, vilket är -0,8% mot index som gick +0,8%.
Alternativa portföljen utvecklades +0,4%, vilket är -3,4% mot index som gick +3,9%.
Portföljen ligger normalviktad i aktier, överviktad alternativa fonder och underviktad räntefonder. Portföljen är inom samtliga limiter.
Likvida medel uppgick till 1 418 miljoner kronor till 0% ränta, inklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Regionens totala lån uppgår till 2 200 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,47%.-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Som en del i regionstyrelsens uppsiktsplikt bjuder styrelsen årligen in presidiet i hälso- och sjukvårdsnämnden till dialogmöte för att följa upp frågor och utmaningar av större karaktär.
Vid regionstyrelsens sammanträde den 6 juni 2022 beslutades att styrelsen vill följa upp nämndens arbete med att nå en ekonomi i balans, kompetensförsörjningen samt hanteringen av den uppskjutna vården.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har i skriftligt PM redogjort för ovannämnda frågor. Av materialet framgår att pandemin fortsätter att påverka verksamheten, både personalmässigt och verksamhetsmässigt. Nämndens måluppfyllelse vad gäller omställning till hållbar ekonomi uppgår till dryga 60 procent och påverkas naturligtvis av pandemins effekter. Kompetensförsörjningen är en stor utmaning som påverkar framför allt tillgängligheten och möjligheten att hantera den uppskjutna vården.Vid dagens sammanträde redogör Anna-Lena Danielsson, ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden, för valda delar av det material som lämnats in till regionstyrelsen.
Förvaltningen rekommenderar i tjänsteskrivelse att regionstyrelsen fortsätter att följa utvecklingen inom ovan nämnda områden samt att regionstyrelsen rekommenderar nämnden att vidta fler åtgärder.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
897kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har till regionstyrelsen överlämnat granskningsrapport över regionens ägarstyrning av de kommunala bolagen. Av rapporten framkommer att styrelsen inte har säkerställt en ändamålsenlig ägarstyrning över bolagen och revisorerna har lämnat följande rekommendationer:
- Regionstyrelsen upprättar förslag till förtydligande av hur regionen ska styra och kontrollera sina bolag
- Regionstyrelsen säkerställer en aktiv ägarstyrning i sina dialoger med bolagen.
- Regionstyrelsen utvecklar formerna för sin förstärka uppsiktsplikt.
Förslag till yttrande har upprättats. Regionstyrelsen instämmer till stor del i revisorernas kritik och aktiviteter pågår för att förbättra både den förstärkta uppsiktsplikten men även stärka tjänstepersonsstödet.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
729kb Ladda ner dokument
-
Regionens revisorer har den 12 april 2022 överlämnat missiv gällande granskning av årsredovisning för 2021. (REV 16-2021) Granskningsrapporten är ställd till Regionstyrelsen.
Av granskningen framgår att revisorerna bedömer att årsredovisningen i allt väsentligt är upprättad i enlighet med lagens krav och god redovisningssed. Revisorerna instämmer i bedömningen av resultaten för de finansiella målen men inte i regionstyrelsens bedömning att måluppfyllelsen var god utan anser att resultaten svaga. Vidare ser revisorerna positivt på att regionstyrelsen i år gör en bedömning av god ekonomisk hushållning. Men de instämmer dock inte i styrelsens bedömning.
Med utgångspunkt i granskningarna lämnar revisorerna två rekommendationer till Regionstyrelsen.
Förslag till yttrande har upprättats. Regionstyrelsen instämmer i huvudsak i revisionens iakttagelser och kommer att vidta åtgärder.
Nytt digitalt stöd för planering och uppföljning har implementerats och på sikt kan systemet bidra till att förenkla olika delar av uppföljningen, skapa en tydligare röd tråd och bidra till att det blir lättare att skapa en samlad bild av nämndernas bidrag. Den samlade bilden för att utveckla analysen av budgetunderskotten består av flera moment, där standardisering, kompetens och ledarskap är viktiga beståndsdelar. En del åtgärder pågår medan andra kommer att kräva längre tidshorisont innan effekter kan nås.-
90kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
650kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
-
12
Svar på granskningsrapport nr 13-2021 Regionstyrelsens uppsikt över fullmäktiges reglemente för intern kontroll
Regionens revisorer har överlämnat rapport över granskning av regionstyrelsens uppsikt över fullmäktiges reglemente för intern kontroll år 2021.
Av granskningen framgår att revisorerna bedömer att regionstyrelsen har utvecklat sin uppsikt över övriga styrelsers och nämnders följsamhet till reglementet för intern kontroll. Granskningen visade även att styrelser och nämnder i huvudsak uppfyllde kraven i fullmäktiges reglemente för intern kontroll.
Vidare bedömer revisorerna att det finns delar av uppsikten och uppdraget om att leda och samordna den interna kontrollen som styrelsen kan fortsätta utveckla. Styrelsen bör även bli mer aktiv och överväga vilka åtgärder som behöver vidtas med anledning av styrelsens utvärdering av den interna kontrollen.Revisorerna lämnar följande rekommendationer:
- För att skapa bättre förutsättningar för uppsikten behöver styrelsen tydliggöra och ställa högre krav på hur övriga styrelser och nämnder ska rapportera till styrelsen om resultaten och arbetet med den interna kontrollen.
- Utveckla utvärderingen och analysen av arbetet med den interna kontrollen i regionen. Besluta om åtgärder för att rätta till identifierade brister.
Ett förslag till yttrande har upprättats i vilket det framgår vilka åtgärder som genomfört och vilka åtgärder som planeras. Regionstyrelsen instämmer i huvudsak i revisionens iakttagelser.-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
433kb Ladda ner dokument
-
354kb Ladda ner dokument
-
Revisionen har till regionstyrelsen överlämnat granskningsrapporten "Granskning år 2021 av regionstyrelsen" Granskningen visar att regionstyrelsen inte hade tillräcklig styrning och kontroll. Brister i tjänstepersonsstödet och otydliga ansvarsförhållanden bidrog till svårigheterna. Regionstyrelsen hade inte heller tillräcklig uppsikt över regionens kommunala bolag.
Regionens revisorer lämnar följande rekommendationer:
- Säkerställ att beslut om fördelning av statsbidrag hanteras i enlighet med kommunallagens 5 kap. 1 §.
- Säkerställ en ändamålsenlig metod för att redovisa resultaten i förhållande till styrelsens verksamhetsmål.
- Utveckla kvaliteten i uppföljningen av den interna kontrollen och vid behov besluta om åt-gärder för att komma till rätta med de brister kontrollerna visar.
- Se till att det finns bearbetade analyser som underlag inför styrelsens bedömningar i upp-sikten av regionens bolag.
Förslag till yttrande har upprättats som beskriver hur styrelsen ska hantera de rekommendationer som revisionen lämnat. Sammanfattningsvis fortsätter förvaltningens utvecklingsarbete med nämndplanen och internkontrollen samt att regionstyrelsens uppsikt över bolagen stärks.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
638kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
Regionstyrelsen beslutade i februari 2021, § 17, om kostdistributionen vid Lycksele lasarett. I samband med beslutet fick regiondirektören i uppdrag att ta fram förslag på en länsövergripande strategi för måltidsdistribution, med tyngdpunkt på patientperspektivet och måltidsmodellen.
En arbetsgrupp bestående av representanter från både hälso- och sjukvården samt regionens stödfunktioner har utarbetat en måltidsstrategi. Strategin baseras på 10 perspektiv:
- Kundnöjdhet
- Hållbarhet
- Resurseffektivitet
- Attraktiv aktör
- Utveckling
- Hälsa
- Robusthet
- Tillgänglighet
- Ekonomisk metod
- KvalitetStrategin harmoniserar med Livsmedelsverkets nya riktlinjer samt syftar bland annat till att uppnå en effektiv, hållbar och robust Måltidshantering för Region Västerbotten.
Vid regionstyrelsens sammanträde den 17 maj 2021, § 115, återremitterades ärendet och strategin har nu kompletterats med stycket 2.3 "Västerbottens regionala livsmedelsstrategi 2021-2030" som tydliggör att dessa strategier överensstämmer med varandra.
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
År 2016 uppmanade Världshälsoorganisationen (WHO) världens länder att utrota livmoderhalscancer. En nödvändig förutsättning för uppkomst av cancern är infektion med Humant Papillomvirus (HPV), vilket kan förebyggas med vaccination. HPV vaccination ingår i barnvaccinationsprogrammet för flickor födda 1999 och senare och för pojkar födda 2009 och senare.
Karolinska Institutet har startat en studie som regionerna erbjuds att delta, vilket även Sveriges kommuner och regioner (SKR) rekommenderar. Catch-up vaccination i studien skall erbjudas flickor födda 1993–1999 oavsett om dom tidigare vaccinerats med en tidigare variant av vaccin. I studien skall två doser ges med 3 års mellanrum vilket innebär att den totala kostnaden delas upp mellan 2 olika tillfällen.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträde den 29 mars 2022, §69 beslutat att Region Västerbotten ska delta i Karolinska Institutets studie och erbjuda HPV-vaccination.
En arbetsgruppen har tillsatts och beslut om finansiering behöver nu tas.
Den totala kostnaden för hela studien beräknas till 12 610 000kr. Detta innebär således att kostnaden för 2021–2022 blir 6 305 000kronor och för 2025–2026 blir kostnaden 6 305 000kronor. Kostnadsberäkning framgår av bilaga.
I dagsläget finns 1 100 000kr från statliga medel avsatta till studieledning etc. Förslag finns att använda överskott från beställarenheten för ersättning av, kostnad vaccin, kostnad administrering, dokumentation/registrering motsvarande 11 510 000kronor.
-
Förslag till Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan för Hälsoval primärvård 2023 har upprättats. Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan för Hälsoval primärvård uppdateras årligen sedan införandet av valfrihetssystemet år 2010.
Förslag till förtydliganden och mindre förändringar framkommer kontinuerligt och regionfullmäktiges årliga beslut om budget medför justeringar av Hälsovalets ersättningsmodell.
Av de huvudsakliga förändringarna i Uppdrag och regler 2023 kan nämnas:- avsnitt om bemötande i vården har lagts till
- jämställdhetsintegrering av språk och innehåll
- justering av avsnittet våld i nära relationer och annan våldsutsatthet
- inom området psykisk hälsa införs krav på att följa överenskommelsen mellan regionen och länets kommuner i arbetet riktat mot barn och unga i den samverkan som kallas HLT (Hälsa, Lärande och Trygghet)
- anpassningar gjorts utifrån lagförändringar gällande fast läkarkontakt, listningstak och den enskildes möjlighet till omlistning
- ny hantering av utbudsbegränsningar och begränsat öppethållande
-
107kb Ladda ner dokument
-
Inom primärvården finns verksamheter och uppdrag som inte ingår i basuppdraget för Hälsoval Västerbotten. Dessa verksamheter och uppdrag finansieras inom primärvårdens anslagsram för regionstyrelsen och uppdraget för dess utförande ges hälso- och sjukvårdsnämnden.
Nedan anges tilläggsuppdrag och övriga primärvårdsuppdrag 2023:
- Slutenvårdsplatser på sjukstugor
- Kompetenscentrum för Mödra- och barnhälsovård
- Samordnare familjecentral
- Inkontinenssamordnare
- Förstärkt primärvård för vuxna personer med medfödda och tidigt förvärvade funktionsnedsättningar (PRIMO)
- Ungdomsmottagning
- Centrum mot våld
- Alkohol- och drogmottagning
- Ljusbehandling
- Mobilt hembesöksteam Primär
- Samhällsrum och digital service
- KUM – Klinisk undervisningsmottagning
- Operativ processledare sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocess
- Mottagning för ME/CFS
Förändringarna för 2023 är att tilläggsuppdragen för samhällsrummen får en annan utformning.
Det pågår även arbete för att kartlägga och utveckla samhällsrummen samt se över hur lösningar direkt med patienten via dator eller mobil kan användas.
Tilläggsuppdraget, Särskilda insatser i områden med socioekonomisk profil, får även det en annan utformning 2023. Regionstyrelsen har gett förvaltningen i uppdrag att undersöka alternativ att fördela medlen till verksamhet och projekt, till exempel via Folkhälsoenheten, i hela länet och med den inriktning som låg i det ursprungliga uppdraget.-
110kb Ladda ner dokument
-
Sedan 1 januari 2022 finns hälsoval inom den allmänna tandvården, barn och unga vuxna 3–23 år i Västerbotten.
Inför 2023 har en årlig revidering av Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan upprättats.
I Uppdrag och regler och Uppföljningsplanen har endast mindre förändringar gjorts. En förändring är att vid akut tandvård debiteras den klinik där patienten är listad. Om patienten inte är listad vid någon klinik, debiteras slutansvarsklinik.
Under våren 2022 gjorde hälso- och sjukvårdsnämnden en hemställan till regionstyrelsen om höjd ersättning för områdesansvar och kapitering för barn och unga vuxna 3–23 år.Vid Regionstyrelsens sammanträde 7 juni 2022 beslutades att Beställarenheten skulle utreda två förslag till omformning av ersättningsmodell. Ett underlag har tagits fram i vilket förvaltningen föreslår fortsatt kapiteringsersättning som höjs med mål att nå kostnadstäckning samt specifik ersättning för ortodonti och nyanlända. En höjning av ersättning för områdesansvar föreslås också.
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Uppdrag och ersättningsmodell 2023 för Regionens tandvårdsstöd har upprättats. Förslaget är en revidering av förgående års uppdrag och ersättningsmodell.
Regionens tandvårdsstöd gäller vård utförd till personer som omfattas av regionens tandvårdsstöd, det vill säga nödvändig tandvård och munhälsobedömning, tandvård som led i sjukdomsbehandling samt tandvård vid långvarig sjukdom och funktionsnedsättning. Ersättningsmodellen gäller för tandvård utförd i såväl privat som egen regi.-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Hälsocentralen Husläkarna i Umeå har avtal enligt Lagen om valfrihetssystem med Region Västerbotten och ingår därmed i Hälsoval Primärvård.
Den 21 juni 2022 inkom Husläkarna med en ansökan om omedelbart listningsstopp. I sin ansökan har Husläkarna meddelat att deras lokaler inte är tillräckliga för den mängd patienter och medarbetare som finns vid enheten. Husläkarna anger att de arbetar på att utöka behandlingsrum och kontor succesivt. Under det senaste året har Husläkarna haft en ökning av antal listade med 3 procent.
På grund av trångboddheten har Husläkarna ordnat med en mobil vagn utanför mottagningen för infektionspatienter och flyttat viss verksamhet till en annan stadsdel. Personalrummet har halverats vilket innebär 19 kvadratmeter på ca 30 medarbetare. Morgonmöten hålls i ett av väntrummen. Medarbetarna har inga fasta kontor vilket innebär att personalen flyttar runt under dagen. Eftersom vissa av dessa lösningar inte är hållbara i längden pågår i nuläget renovering för att öppna upp för fler kontor. Husläkarna menar att listningsstoppet är angeläget för att under pågående förändringsarbete kunna ta hand om patienterna på ett tryggt sätt och en mer hållbar arbetsmiljö för medarbetarna.
Uppdrag och regler för Hälsoval Västerbotten 2022 framgår att partiellt listningsstopp kan i undantagsfall beviljas av Region Västerbotten. Vidare framgår att Listningsstoppet är tidsbegränsat till maximalt 3 månader samt att undantag från listningsstopp är personer som flyttar in eller föds inom hälsocentralens geografiska område och som avstår från att göra eget val.
Från och med 1 juli 2022 har en ändring och tillägg i hälso- och sjukvårdslagens 7 kap införts.
I § 3 c anges att på begäran av utförare får regionen besluta om att begränsa antal patienter som får vara listade hos utföraren. Regionen får avslå begäran helt eller delvis endast om det finns särskilda skäl. I förarbetena framgår att patientsäkerhet och arbetsmiljö ska vara i fokus vid utformningen av listningsstorleken.-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
257kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av den säkerhetspolitiska utvecklingen i Sveriges närområde beslutade regeringen 2015 att återuppta totalförsvarsplaneringen.
Region Västerbotten är en del av samhällets civila försvar och ansvarar för viktiga samhällsfunktioner som måste fungera både i fredstid och vid höjd beredskap. Uppbyggande av det civila försvaret bör så långt som möjligt bygga på befintliga strukturer och processer inom krisberedskap.
Sveriges kommuner och regioner (SKR) har tecknat två olika överenskommelser samt en tilläggsöverenskommelse om regionernas arbete med civilt försvar. Utifrån överenskommelserna tilldelas regionerna statliga medel för att stödja uppbyggnaden av det civila försvaret.
Uppgifterna som beskrivs i överenskommelserna omfattar flera verksamhetsområden inom regionen, vilket innebär att de statliga medlen tilldelas berörda verksamheter i syfte att uppfylla uppdragen enligt överenskommelserna. Beslut om fördelning av statliga medel inom området civilt försvar ska tas i enlighet med de överenskommelser samt tilläggsöverenskommelser som SKR slutar med staten. Fördelningen kräver en viss flexibilitet då överenskommelserna och därmed uppgifternas inriktning revideras årsvis.
För att kunna fördela den statliga ersättningen på ett ändamålsenligt sätt samt för att kunna anpassa fördelningen till verksamheternas behov och förutsättningar föreslås att fördelning av de riktade medlen för arbetet med civilt försvar hanteras på tjänstepersonnivå.
Därför föreslås att regionstyrelsen till regiondirektören delegerar rätten att årligen beslutar om en övergripande plan (i enlighet med ovan nämnda överenskommelser) för hur de statliga medlen inom området civilt försvar ska fördelas, med rätt att vidaredelegera.
-
108kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionstyrelsens reglemente ska styrelsen för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden. Ett förslag till sammanträdestider för
regionstyrelsen och dess arbetsutskott 2023 har upprättats.
I förslaget har kommunallagens (2017:725) föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktats samt andra viktiga hålltider i Region Västerbottens planerings- och uppföljningsprocess.
En samordning med nämnderna har också gjorts i syfte att skapa en väl fungerande ärendehanteringsprocess.
Hänsyn har tagits till SKR:s och Norra Sjukvårdsregionförbundets förslag till sammanträdestider.
Regionstyrelsens budgetkick-off är planerat till den 7 februari och regionstyrelsens budgetdialog med nämndernas presidium är planerat till den 28 april.-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 5 kap, 12 och 13 §, ska fullmäktige årligen besluta om när ordinarie sammanträden ska hållas. Förslag till sammanträdestider 2023 har upprättats.
Fullmäktiges sammanträden tillkännages på regionens anslagstavla minst en vecka före sammanträdesdagen-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Under perioden 2019–2022 har kommunerna i Västerbottens län tillsammans med Region Västerbotten haft en samverkansöverenskommelse för regionalt utvecklingsarbete. Nu är det dags att förnya denna samverkansöverenskommelse inför den nya mandatperioden 2023–2026.
Samverkansstrukturen syfte är att skapa forum och nätverksstrukturer för en förtroendefull, effektiv och transparent samverkan för regional utveckling. Samverkan omfattar såväl det regionala utvecklingsuppdraget som mellankommunal samverkan. Samverkansstrukturen innehåller politiska och tjänstepersonsbaserade forum och bygger på samverkansområden baserade på den regionala utvecklingsstrategin.
Den överenskommelse som tagits mellan kommunerna och Region Västerbotten är likalydande för alla kommuner. För varje kommun tydliggörs överenskommelsens innebörd för den enskilda kommunen genom att ett samverkansavtal tecknas mellan kommunen och regionen.
Överenskommelsen sträcker sig över fyra års tid och aktualitets prövas inför ny mandatperiod. Aktualiseringsprövning sker under 2024 samt under överenskommelsens sista år. Vid utvärderingen och aktualitetsprövningen förs dialog kring överenskommelsen i sin helhet, vad gäller arbetsformer och resultat samt dess finansiering och samverkansstruktur. Samverkansresultat och effekter på den regionala utvecklingen följs upp och utvärderas i huvudsak inom ramen för arbetet med den regionala utvecklingsstrategin och kommunernas verksamhetsuppföljning.
Arbetet med framtagandet av den nya samverkansöverenskommelsen har skett i enlighet med den vilja som framkommit under utvärderingsdialogerna under hösten 2022 och den tidigare halvtidsutvärderingen som genomfördes våren 2020.
Arbetet med framtagandet av ny samverkansöverenskommelse har avvaktat regionfullmäktiges beslut den 22 februari om en ny förtroendepersonsorganisation för kommande mandatperiod 2023-2026. Vissa förändringar trädde i kraft redan from 1 mars och påverkade även samverkansorganisationen inom regional utveckling mellan primärkommunerna och Region Västerbotten.
Regionala utvecklingsnämnden föreslog vid sammanträdet den 13 april 2022 att regionfullmäktige ska anta överenskommelsen. Sedan april har överenskommelsen antagits av länets samtliga kommuner och kan nu överlämnas till regionfullmäktige för beslut.
-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Det regionala nätet i Västerbotten är ett fiberbaserat bredbandsnät som knyter ihop länets kommunhuvudorter till ett sammanhållet regionalt nät.
Västerbotten har under en lång tid betraktats som en föregångare vad gäller bredbandsutbyggnad. Till stor del har länets kommuner och landstings bildande av LäNet Västerbotten Data och Tele AB 1997 varit grunden för denna utveckling. Över tid har både verksamheten och dess förutsättningar förändrats, likaså hur verksamheten organiserats. Idag bedrivs verksamhet i två bolag, AC-Net Internservice AB samt AC-Net Externservice AB. Region Västerbottens ägarandel i respektive bolag är 51 procent.
I samband med att ett ägarsamråd under våren 2021 behandlade behov av översyn av ägardirektiv, så identifierades även ett behov av att utreda det framtida behovet av två AC-Netbolag och om det finns ett mer ändamålsenligt sätt att organisera verksamheterna. Ägarsamråd behandlade förslag till utredningsdirektiv den 4 november 2021.
Regionfullmäktige beslutade den 21 september 2021 i samband med behandling av regionstyrelsens årliga prövning av de kommunala bolagens ändamål och verksamhet att uppdra till regionala utvecklingsnämnden att utreda frågan om behovet av två AC-Netbolag.
Redogörelse för utredningen samt rekommendation om fortsatt process överlämnades till ägarsamråd tillika styrgrupp för utredningens genomförande vid ägarsamråd den 6 april 2022.
Regionala utvecklingsnämnden har därefter behandlat inriktning för fortsatt beredning av ärendet, att
- En plan upprättas för att avveckla det privata ägandet, för att därefter fusionera bolagen.
- En process för att ta fram förslag till erforderliga beslutsunderlag till följd av en sådan fusion inleds, samt
- Förfrågan tillställs länets primärkommuner om önskemål om delägarskap, alternativt annan form av inflytande i AC-Nets verksamhet.
Regionala utvecklingsnämnden föreslår således regionfullmäktige besluta att, förutsatt erforderliga beslut, godkänna fusion av AC-Net Externservice AB och AC-Net Internservice AB, samt uppdra till regionstyrelsen att vidta nödvändiga åtgärder för att genomföra sådan förändring.
Styrande dokument för bolaget/bolagens verksamhet– bolagsordning, ägardirektiv och aktieägaravtal – behöver ses över och beredas inför andra ägarförhållanden. Regionstyrelsen föreslås därför få i uppdrag att genomföra nödvändiga följdbeslut, med undantag för beslut av principiell karaktär. Regionstyrelsen ska enligt reglemente säkerställa ärendeberedningens och beslutsunderlagens kvalitet vid bildande av nya regionkommunala bolag. Regionfullmäktige föreslås vidare uppdra till regionala utvecklingsnämnden att föra dialog med länets primärkommuner om önskemål om delägarskap alternativt annan form av inflytande i AC-Nets verksamhet.
Samråd ska löpande ske mellan regionstyrelsens och regionala utvecklingsnämndens förvaltningar, då AC-Netbolagens verksamhet har sin hemvist inom ramen för regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde.
-
Enligt 2 kap. 9 § kommunallagen får kommuner och regioner ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier som är representerade i fullmäktige. Partistödet syftar till att stärka partiernas ställning i den lokala demokratin och ska användas för det lokala partiarbetet som riktar sig till länsinvånarna.
I enlighet med kommunallagen ska fullmäktige årligen, vid sitt möte i september eller vid därefter närmast följande sammanträde, fatta beslut om kommande års utbetalning av partistöd. Om ett parti inte inkommit med någon redovisning kommer inget partistöd betalas ut för kommande år.
Samtliga partier har inkommit med sin redovisning för 2021 före den 30 juni 2022. För 2022 uppgår partistödet till 142 392 kr per mandat som partiet har i regionfullmäktige.-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
668kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
377kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
-
Regionen får årligen statsbidrag från staten för läkemedel som fördelas till verksamheten. Löpande prognoser gör att förvaltningen värderar bidraget löpande. Enligt senaste bedömningen beräknas läkemedelsbidraget, som ingår i det generella statsbidraget, uppgå till 927 miljoner kronor. Det budgeterade beloppet uppgår till 865 miljoner kronor.
Ökningen av bidraget är därmed 62 miljoner kronor varav 33 miljoner kronor ska gå tillbaka till staten för dess andel av återbäring för förmånsläkemedel. Av återstående 29 miljoner kronor föreslås, utifrån gällande försiktighetsprincip, att 20 miljoner kronor fördelas till Hälso- och sjukvårdsnämnden och resterande 9 miljoner stannar i regionstyrelsen och fördelas enligt gällande rutin.
Då statsbidraget är ett generellt bidrag behöver beslut om fördelning fattas av regionfullmäktige.
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsdirektionen i kommunalförbundet avancerad strålbehandling har vid sammanträdet den 9 mars 2022 beslutat om budgetram 2023 och överlämnat ärendet till medlemmarna för godkännande.
Enligt förbundsordningen § 17 ska respektive medlemsregions fullmäktige godkänna budgetramen innan budgeten fastställs av förbundsdirektionen.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Revisorerna har inkommit med kompletterande bilagor till årsredovisningen 2021 i form av revisionsberättelser och granskningsrapporter för ett antal bolag, stiftelser och förbund. Dessa ska redovisas till regionfullmäktige.
De revisionsberättelser och granskningsrapporter som inkommit är;- Stiftelsen Västerbottens Museums samlingar
- Stiftelsen AC utveckling
- Kommunalförbundet Svensk luftambulans
- Science Park i Umeå AB
- Norrbotniabanan AB
- Västerbottens museum AB
- AB Transitio
- Inera AB
- Uminova Innovation AB
- Umeå Biotech Incubator AB
- Coompanion Västerbottens län ekonomisk förening
Regionfullmäktige har vid sammanträdet i april 2021, § 79, beslutat om instruktion till ombud vid årsstämma. Bifogade revisionsberättelse föranleder inget ytterligare beslut
i ärendet.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Regionfullmäktige beslutade den 29 november 2019, § att revidera egenavgifterna för sjukresor samt att beslutet skulle utvärderas under 2020. Med anledning av pandemin förändrades sjukresemönstret och förvaltningen gjorde bedömningen att en utvärdering först kunde genomföras då medborgarna åter nyttjade sjukresorna.
En utvärdering har nu genomförts som bland annat visar att trots förändrade resvanor kopplade till pandemi med minskade resor kollektivt och fler bilresor minskar utbetalningar för eget resande med bil med 42%. Detta är tydlig effekt av höjd egenavgift när en resa måste vara över 13 mil enkel väg för att generera en utbetalning. Utbetalningar för resa med buss eller tåg höjs kraftigt (19%) och bör bero på slopad egenavgift.
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Elmer Eriksson (M) och Anton Bergström (M) har till regionfullmäktige anmält motion nr 24-2021 Erbjuda HPV "catch up".
Motionsyttrande har upprättats i vilket det framgår att i ett meddelande från SKR rekommenderas regionerna att besluta om att delta i studie avseende utrotning av cervixcancer genom catch-up HPV-vaccination av kvinnor födda 1994 till 1998. Regionerna föreslås att genomföra vaccinationerna i samband med ordinarie screeningbesök eller genom att använda den uppbyggda vaccinationsstruktur som byggts upp i samband med Covid-vaccinationerna. Detta är ett komplement till tidigare HPV-vaccinationer som i Västerbotten genomförts inom barnvaccinationsprogrammet och vid catch-up till 18 år. Det vaccin som erbjuds nu, Gardasil9, ger i jämförelse med det tidigare ett bredare och högre skydd. Även de som tidigare vaccinerats kommer därför att erbjudas detta nya vaccin. Regionerna uppmanas att meddela sitt beslut till SKR senast den 1 april 2022.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade i mars 2022 att Region Västerbotten skall delta i den nationella studien för utrotning av cervixcancer genom catch-up vaccination av kvinnor födda 1994-1998 enligt SKR rekommendation.
Deltagande i och genomförandet av är dock förbehållet att finansiering kan avsättas under 2023.
Region Västerbotten ställer sig genom beslutet bakom WHO uppmaning att utrota livmoderhalscancer som ett folkhälsoproblem.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 28 juni 2022, § föreslagit att motionen ska anses besvarad.
-
113kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
781kb Ladda ner dokument
-
350kb Ladda ner dokument
-
376kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
614kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
535kb Ladda ner dokument
-
649kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
778kb Ladda ner dokument
-
548kb Ladda ner dokument
-
Förslag till Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan för Hälsoval primärvård 2023 har upprättats. Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan för Hälsoval primärvård uppdateras årligen sedan införandet av valfrihetssystemet år 2010.
Förslag till förtydliganden och mindre förändringar framkommer kontinuerligt och regionfullmäktiges årliga beslut om budget medför justeringar av Hälsovalets ersättningsmodell.
Av de huvudsakliga förändringarna i Uppdrag och regler 2023 kan nämnas:- avsnitt om bemötande i vården har lagts till
- jämställdhetsintegrering av språk och innehåll
- justering av avsnittet våld i nära relationer och annan våldsutsatthet
- inom området psykisk hälsa införs krav på att följa överenskommelsen mellan regionen och länets kommuner i arbetet riktat mot barn och unga i den samverkan som kallas HLT (Hälsa, Lärande och Trygghet)
- anpassningar gjorts utifrån lagförändringar gällande fast läkarkontakt, listningstak och den enskildes möjlighet till omlistning
- ny hantering av utbudsbegränsningar och begränsat öppethållande