Möte 2024-09-10
-
... utses att justera protokollet tillsammans med ordförande. Justeringen sker digitalt senast 16 september 2024.
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till styrelsen.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Styrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden anmäls:
Se över förutsättningar för skyddsmaterial. Petter Nilsson (SD)
RS 1702-2024Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsens verksamheter redovisar en budgetavvikelse för perioden på -53 miljoner kronor, och för helåret är prognosen -101 mkr.
Region Västerbottens resultatrapport visar att verksamheterna redovisar en negativ budgetavvikelse på -588 miljoner kronor. Det är inom hälso- och sjukvårdsnämnden som det största underskottet finns (-533 miljoner kronor). Regionens resultat inklusive skatter och intäkter och finansnetto uppgår till - 100 miljoner kronor för perioden, vilket är 43 mkr bättre än budgeterat. Prognostiserat utfall för helåret är - 827 mkr.
Investeringar redovisar ett utfall tom juli på 479 mkr. Prognosen för helåret är 989 mkr, vilket innebär ett underskott på -59 mkr (mot budget).
Gällande uppdraget att minska resekostnaderna redovisar regionen 14 % högre kostnader än planerat för 2024.
(Underlag i ärendet finns under punkten Informationer /bilaga regiondirektörens månadsrapport, läggs ut under måndagen)
-
Ekonomidirektör Peter Rönnholm informerar om uppföljning av portföljens värde på innehav och fördelning tom juli, arbetet med att minska riskerna i regionens kapitalförvaltning samt aktuell status i pågående förundersökningsärende.
Pensionsmedelsportföljen för juli 2024 är upplagd enligt följande;
- Aktier 65,4 %, varav svenska 31 % och utländska 34,4 % och räntor uppgår till 34,6 %
- Marknadsvärdet uppgick i juli till 6 186 mkr med en avkastning på 1,9 %
- Avkastning 2024 tom juli uppgår till 10,7 % (595 Mkr)
Likviditeten och lån
Likviditeten är för tillfället god, ca 200-300 mkr och låneskulden för juli uppgår till 2220 Mkr med en snittränta på låneskulden med 2,7 %. Upplåningsbehovet för 2024 är 200-400 mkrArbetet med att minska risker i regionens kapitalförvaltning
Ekonomistaben har arbetat med att vidta åtgärder för att minska risker i kapitalförvaltningen och har bland annat vidtagit följande åtgärder;• Diskretionär förvaltning– regionen anlitar två större finansinstitut, vilkas interna regelverk säkerställer minskad risk.
• Förbättrad internkontroll inom ekonomistaben med åtgärder som bla innebär att fler medarbetare är involverade i kapitalförvaltning. Vidare ska även informationstillfällen/utbildning hållas kring välfärdsbrottslighet.
Vidare har ett förslag till ny finanspolicy arbetats fram och beslut tas i fullmäktige i november.
Förundersökningsärende/ tingsrätten
Angående förundersökningsärendet gällande misstänkta oegentligheter inom regionens kapitalförvaltning hanteras detta idag av polis och åklagare, och regionen får ingen särskild information om ärendets status. Regionen har begärt skadestånd och det är för närvarande inte bestämt när ärendet tas upp i tingsrätten. Ärendet är även anmält till försäkringsbolag, med möjlighet att erhålla ersättning upp till 10 mkr.-
85kb Ladda ner dokument
-
Månadsrapporten för FVIS-programmet avseende juni och juli 2024 innehåller lägesrapport, information om riskbilden, fördelning av förbrukade medel i förhållande till prognos och budget samt prognos över programperioden.
Planerad driftstart är april 2025, och dialog har förts med Cambio för att få klarhet om leveranstidpunkter. Resursläget inom programmet är fortsatt generellt bra och inga händelser av större betydelse har skett under denna period.
Utfallet för juni och juli uppgår till 13,8 Mkr, motsvarande prognos uppgår till 17,2 Mkr. I juni inkom förlikningen från Cambio på 3 Mkr som fördelades på årets resterande månader. Den största differensen mellan prognos och utfall återfinns bland resurserna, därefter tilläggsbeställningarna.
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2024-05-31.
Totala portföljen utvecklades -0,2 % vilket är -1,2% mot jämförelseindex som utvecklades + 1,0% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades -0,5% under månaden, vilket är -2,1% mot index, som gick +1,6%.
Ränteportföljen utvecklades +0,5%, vilket är +0,1% mot index som gick +0,3%.
Alternativportföljen har för närvarande inga innehav
Portföljen ligger något överviktad mot utländska aktier.
Likvida medel uppgick till 142 miljoner kronor till 3,6% ränta.
Inga förändringar har skett i låneportföljen i maj. Totala lån uppgick till 2 220 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 2,7%.-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2024-06-30.
Totala portföljen utvecklades +1,2 % vilket är + 0,3% mot jämförelseindex som utvecklades +1,0% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 1,4% under månaden, vilket är + 0,7% mot index, som gick +0,7%.
Ränteportföljen utvecklades +0,8%, vilket är +0,2% mot index som gick +0,6%.
Alternativportföljen har för närvarande inga innehav
Portföljen ligger något överviktad mot utländska aktier.
Likvida medel uppgick till 134 miljoner kronor till 3,62% ränta.
Inga förändringar har skett i låneportföljen i juni. Totala lån uppgick till 2 220 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 2,7%.-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2024-07-31.
Totala portföljen utvecklades +1,9 % vilket är -0,1% mot jämförelseindex som utvecklades +2,1% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades + 2,4% under månaden, vilket är -0,2% mot index, som gick +2,6%.
Ränteportföljen utvecklades +1,0%, vilket är +0,4% mot index som gick +0,6%.
Alternativportföljen har för närvarande inga innehav
Portföljen ligger något överviktad mot utländska aktier.
Likvida medel uppgick till 335 miljoner kronor till 3,7% ränta.
Inga förändringar har skett i låneportföljen i juli. Totala lån uppgick till 2 220 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 2,7%.-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Granskningsrapporten visar att det fortfarande finns brister i hanteringen av delegationsbeslut som inte vidtagits sedan förra granskningen.
I yttrandet framgår att regionstyrelsen anser det vara av stor vikt att bristerna nu åtgärdas. Några åtgärder kommer kräva politiska beslut (fastställande av styrande dokument) och andra åtgärder kommer krävas av förvaltningen och då åsyftas att rutiner behöver utvecklas och göras kända.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
314kb Ladda ner dokument
-
755kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har den 25 mars 2024 överlämnat missiv gällande granskning av regionens ekonomistyrning. Granskningsrapporten har tillställts regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden för yttrande. Yttrande med uppgifter om verkställda och planerade åtgärder ska lämnas till revisionskontoret senast den 2 oktober 2024.
Revisorerna beskriver att regionstyrelsen har brustit i sin roll som styrelse att leda och samordna regionens förvaltning. Det har funnits brister i styrelsens beredning av åtgärder. De beslutade åtgärderna av regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden är inte tillräckliga för att klara ekonomin. Revisorerna beskriver att orsaken är att det i regionen saknas tillräckliga strukturer för styrning.
Med utgångspunkt i granskningarna lämnar revisorerna följande rekommendationer:
•Säkerställ en bättre beredning av budget och åtgärder för att klara budget
o För att kunna prioritera behövs i regionen ett system för att ta reda på verksamheternas behov. Utveckla dialogen med verksamheterna om vad som är möjligt. Säkerställ att verksamheterna blir delaktiga i beredningen av budgetar och arbetet med att föreslå prioriteringar.
o Säkerställ att underlag håller en tillräcklig kvalitet. Det bör bland annat finnas dokumenterade riskanalyser som visar att förslag på budgetar och åtgärder är möjliga att genomföra.
• Ta fram en handlingsplan med tillräckliga åtgärder för ekonomi i balans. Säkerställ tillräcklig styrning och kontroll av handlingsplanen för att ta hem effekterna av åtgärderna.
• Säkerställ att basenheternas handlingsplaner har tillräcklig kvalitet och ger planerade effekter.
• Säkerställ att underskott från tidigare år kan återställas-
113kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
444kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har tagit del av revisorernas rapport gällande hantering av skyddade personuppgifter.
I rapporten rekommenderas ett antal åtgärder, vilka sammanfattningsvis tar sikte på övergripande styrande dokument, risk- och konsekvensanalyser, logguppföljning, personuppgiftsincidenter, utbildning samt uppföljning.
Svar på rekommendationer och åtgärder finns dokumenterat i Bilaga Regionstyrelsens svar på fördjupad granskning nr 20/2023 Regionens hantering av skyddade personuppgifter, där beskrivs även vem som ska genomföra åtgärderna samt när det ska följas upp. Rapporten och åtgärderna berör även Hälso- och sjukvårdsnämnden, och samstämmigt svar har lämnats där.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
518kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har till regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden överlämnat en granskningsrapport av införandet av Cosmic år 2023. Granskningen visar att det finns risker med införandet av Cosmic samt brister avseende styrning och kontroll i arbetet.
I rapporten beskrivs vidare att regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden inte har haft tillräcklig kontroll över kostnaderna för Cosmic. Utöver kostnaderna för FVIS-programmet finns det också kostnader för investeringar, drift och förvaltning. Inga riskanalyser över hur ytterligare förseningar av införandet av Cosmic, den ekonomiska utvecklingen och omvärldsfaktorer kan påverka regionens totala kostnad för Cosmic har gjorts.
I rapporten lyfts även att regionernas samverkan i Sussa-samverkan inte är tillräckligt formaliserad, utan regleras med hjälp av en överenskommelse på tjänstepersonsnivå samt att det funnits brister i regionens diarieföring av handlingar om Cosmic och Sussa-samverkan.
Med hänvisning till granskningen lämnar revisorerna följande rekommendationer till regionstyrelsen;
- Säkerställa en tillräcklig ekonomistyrning av införandet av Cosmic och kontroll över kostnader för FVIS samt driften och förvaltningen av Cosmic.
- Säkerställa att allmänna handlingar som rör Sussa samverkan och Cosmic hanteras enligt offentlighets- och sekretesslagen och regionens egna regler.
- Säkerställa att beslut hanteras enligt kommunallagen samt delegations- och vidaredelegationsordningar.
- Säkerställa en tillräcklig insyn och kontroll över verksamheten i Sussa-samverkan
Ett svar till yttrande har upprättats, i vilket vidtagna och planerade åtgärder beskrivs.
-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
355kb Ladda ner dokument
-
477kb Ladda ner dokument
-
16
Remiss SOU 2024:21 Utredningen om en stärkt styrning av arbetet mot könsrelaterat våld och hedersrelaterat våld och förtryck
Region Västerbotten har fått delbetänkandet "Ett inkluderande jämställdhetspolitiskt delmål mot våld" (SOU 2024:21) för yttrande.
Ett yttrande har upprättats i vilket Region Västerbotten beskriver svårigheten kring att kunna ta ställning till betänkandets förslag kring målformulering. Regionen framför betydelsen av anpassade och relevanta följduppdrag för hälso- och sjukvården och tandvården, oavsett målformulering.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
17
Remiss av DS 2024:10 Stärkt skydd för vissa förtroendevalda och en tydligare intern kontroll i kommuner och regioner
Finansdepartementet har inkommit med en promemoria där det föreslås två förändringar av kommunallagen. Förändringarna innebär en skyldighet för kommuner och regioner att stärka skyddet för vissa förtroendevalda, som exempelvis kommunal- och regionråd, samt att tydliggöra att den interna kontrollen ska förebygga fel och oegentligheter i verksamheten.
Ett förslag till yttrande har upprättats. Förslaget innebär i huvudsak att Region Västerbotten välkomnar de förslagna förändringarna och lämnar kommenterar på några områden där det kan finnas behov av kompletteringar eller förtydliganden.-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten genomför riskbaserad uppföljning av utbetalade arvoden för sjukgymnaster/fysioterapeuter som är verksamma enligt lagen om ersättning för fysioterapi. En verksamhetsuppföljning har genomförts hos en fysioterapeut i Skellefteå. Uppföljningen visar bland annat på betydande brister i journalföringen vilket medför att arvodets berättigande inte kan styrkas. De noterade bristerna är av en omfattning att återkrav av utbetalat arvode aktualiseras. Fysioterapeuten har fått ta del av förslaget till beslut och samt underlaget för beslutet. Synpunkter har inkommit som inte förändrar regionens bedömning i ärendet.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Region Västerbotten genomför riskbaserad uppföljning av utbetalade arvoden för sjukgymnaster/fysioterapeuter som är verksamma enligt lagen om ersättning för fysioterapi. En verksamhetsuppföljning har genomförts hos en sjukgymnast i Umeå. Uppföljningen visar bland annat på betydande brister i journalföringen vilket medför att arvodets berättigande inte kan styrkas. De noterade bristerna är av sådan omfattning att återkrav av utbetalat arvode aktualiseras.
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
20
Skrivelse från Delegationen för Social välfärd och hälsa ställd till Regionstyrelsen - Önskan om dialog i vaccinationsfrågan
Delegationen för Social välfärd och hälsa har i skrivelse daterad 5 juni 2024 tillskrivit regionstyrelsen med önskemål om dialog i vaccinationsfrågan inom samverkansstrukturen Samråd vård, hälsa och omsorg samt i tjänsteperson-grupperingen Länssamverkansgruppen.
Delegationen för Social välfärd och hälsa framhåller hur den nya samverkansstrukturen ytterligare har bidragit till ett gott samverkansklimat mellan Region Västerbotten och länets kommuner.
I svaret framgår att regionstyrelsen delar kommunernas uppfattning fullt ut samt att en konstruktiv och bra dialog mellan inblandade parter är avgörande för ett gott samverkansklimat. Vidare beskrivs att det under våren har initierats ett arbete i samverkansstrukturens Länssamverkansgrupp. Arbetet syftar till att på kort sikt lösa ut frågan om vaccinationer och på längre sikt utveckla den goda samverkan som behövs för att tillgodose västerbottningens behov.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Den Europeiska deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå, CEMR, har uppdaterats med nio nya artiklar. De regioner och kommuner som undertecknat deklarationen ombeds nu att underteckna även de 9 nya artiklarna. Region Västerbotten undertecknade CEMR-deklarationen 2010 med undertecknande från både Västerbottens läns landsting och dåvarande Region Västerbotten.
Deklarationen har varit central för utvecklingen av regionens jämställdhetsarbete och legat till grund för de handlingsplaner, strategier och policys inom området som tagits fram och arbetats utifrån sedan dess. Undertecknandet har möjliggjort samverkan som tex regionens medverkan i SKR-satsningen på modellregioner för jämställd ledning och styrning där regionen deltog 2019-2021.
Deklaration togs fram för 15 år sedan och både samhället och jämställdhetsutmaningar har förändrats sedan dess. De nya artiklarna fokuserar därför på teman och utmaningar som antingen inte fanns för femton år sedan eller som har utvecklats väsentligt och idag har stor påverkan på jämställdheten. Artiklarna omfattar nio övergripande sakområden som undertecknande regioner ska beakta i sitt jämställdhetsarbete.
De nya artiklarna omfattar:
31. Hållbar utveckling för en hållbar framtid
32. Cybervåld
33. Våld mot förtroendevalda kvinnor och personal
34. Intersektionalitet och mångfald
35. Flexibla arbetsplatser
36. Digitalisering och digital delaktighet
37. Sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter
38. Klimatförändringar och rätten till en hälsosam miljö
39. Krishantering och civil beredskap-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
743kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Det har identifierats behov av att anpassa tillämpningsanvisningar.
Följande förändringar är föreslagna i tillämpningsanvisningar:
- Tvåhandsprincipen tas bort för bokföringsorder.-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Under första tertialet 2024 har operativ verksamhet bedrivits vid baserna i Karlstad, Mora, Gällivare och Lycksele. För perioden januari−april 2024 uppgick resultatet till +144 tkr.
Verksamhetens nettokostnader för perioden uppgick till 75 485 tkr vilket är 79 tkr lägre än periodens budgeterade nettokostnader som var 75 564 tkr.
Verksamheten beräknar inte klara den budgeterade nettokostnaden sett till året som helhet. Enskilt högsta avvikelsen är lönekostnader för piloterna. Avvikelsen inom Övriga verksamhetskostnader beror bland annat på högre kostnad för köp av tjänster från Region Värmland samt konsultköp från Atea för IT-säkerhet.
Direktionen med därav utsett arbetsutskott i samverkan med tjänstemannaledning för Svensk Luftambulans följer och redovisar kostnadsutvecklingen.
Ett ägarråd har även genomförts under februari månad med fokus på uppföljning av ekonomin samt förslag om uppräkning av medlemsbidrag 2025.-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
898kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Riksdagen beslutade i 2024 års vårändringsbudget att regionerna ska tilldelas ytterligare 6 miljarder. Dessa medel ska förstärka det tidigare sektorsbidraget som beslutades under hösten 2023. Tillskottet innebär inga formella motkrav för regionerna, men ska användas under 2024. Förväntan är att regionerna ska använda detta till kärnverksamheten.
Medlen fördelas ut på samma sätt som tidigare beslutat sektorsbidrag och utgår ifrån hälso- och sjukvårdsmodellen som används i kostnadsutjämningssystemet. Det tar hänsyn till bland annat vårdbehov och glesbygdsfaktorer. För Region Västerbotten innebär det ett tillskott med 166,4 miljoner kronor och förslaget är att dessa ska fördelas i sin helhet till hälso- och sjukvårdsnämnden.
Fördelningen av sektorsbidraget görs genom en ökad intäktsbudget på generella statsbidrag med 166,4 miljoner kronor samt en ökad budgeterad nettoram för hälso- och sjukvårdsnämnden med 166,4 miljoner kronor.-
82kb Ladda ner dokument
-
-
De senaste åren har arbeten med att förnya regionövergripande strategier i stor utsträckning varit pausade. Avsikten med det har varit att få en bättre överblick över de styrdokument som finns och genom det öka förmågan att styra och även underlätta implementering i verksamheterna.
Region Västerbottens folkhälsopolitiska program samt funktionshinderspolitiska strategi har båda löpt ut. På uppdrag av Regionstyrelsen och Hälso- och sjukvårdsnämnden ska Beredningen för folkhälsa och Beredning för funktionshinder och samverkan ta fram nya strategier. Enligt ett beslut i regionstyrelsen (RS 1673–2923) har därför förutsättningar gåtts igenom och goda möjligheter finns för att sammanföra dessa båda styrdokument i en gemensam strategi. Ett förslag till ny gemensam strategi som omfattar båda dessa politikområden har därför arbetats fram under 2023–2024.
Genom samarbetet ökar förutsättningarna för likabehandling av invånare, jämlik hälsa samt samordning och styrning. Respektive ansvarigt politiskt organ ansvarar och bidrar utifrån sitt politikområde. Arbetet på tjänstepersonsnivå samordnas mellan förvaltningarna.
Strategin innehåller Region Västerbottens mål och prioriteringar kopplade till folkhälsa och funktionsrätt. Strategin bygger på lagstiftning, konventioner och utgår även från relaterade dokument som tagits fram i samverkan med andra aktörer och definierar gemensamma mål. Dessa relaterade dokument finns omnämnda i strategin och har varit en viktig utgångpunkt i arbetet med framtagandet av strategin. Strategin är inte en handlingsplan vilket innebär att aktiviteter relaterade till strategin kommer att formuleras i andra styrdokument.
Strategin omfattar tre angreppssätt som beskriver hur regionen ska uppnå målet om att skapa förutsättningar för en god, jämlik och jämställd hälsa för alla som bor i Västerbotten. Angreppssätten är generella insatser, kompensatoriska insatser och normbreddande insatser.
En bred remissomgång har genomförts internt i regionens tre största förvaltningar samt externt med kommuner, länsstyrelse och civilsamhälle och ett stort antal remittenter har besvarat remissen. Samråd har även genomförts med den samlade patient- och funktionsrättsrörelsen i Västerbotten samt nationella minoriteter och urfolk. Övervägande välkomnas en gemensam strategi för två politikområden med många beröringspunkter. Det som flera lyfter fram som en utmaning är skillnaden i att folkhälsopolitiken har samhället och olika grupper som utgångspunkt medan funktionshinderspolitiken har mänskliga rättigheter på individnivå som utgångspunkt. Behovet av samverkan och samarbete med kommuner och civilsamhället i arbetet är en viktig utgångspunkt vilket också framgått av remissvaren. De prioriterade områden som föreslås i strategin har mottagits väl av remittenterna.
Strategin ska:
• Vara till hjälp för chefer och medarbetare inom Region Västerbotten för att planera och genomföra det dagliga arbetet. Den beskriver vilka folkhälsoinsatser regionen arbetar med, varför dessa insatser behövs och ger riktlinjer för framtida utvecklingsarbete inom området.
• Stödja hälso- och sjukvårdens målbild för 2030 samt regionens uppdrag inom regional utveckling.
• Vara ett styrande dokument för regionens nämnder och styrelser. Det innebär att varje nämnd och styrelse har ett tydligt ansvar att arbeta för ett samhälle som är tillgängligt för alla samt för att främja god, jämställd och jämlik hälsa i Västerbotten.-
116kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtåg AB står inför ekonomiska utmaningar, främst orsakade av en övergång till produktionsavtal och betalning av en stor skuld till aktieägarna i april 2023. Denna
situation har resulterat i en försämrad likviditet, vilket har skapat en obalans mellan bolagets inkomster och utgifter. Denna obalans förvärras av kommande kostnader
förknippade med byte av biljettsystem. För att hantera dessa utmaningar och säkra ett stabilt kassaflöde har bolaget utforskat flera alternativ för finansiellt stöd.
Alternativ utforskade av Norrtåg AB:
1. Checkräkningskredit med borgensåtagande från alla aktieägare.
2. Ökat aktiekapital genom inbetalningar från alla ägare.
3. Villkorat aktieägartillskott från vissa ägare.
Efter övervägande föreslår bolaget att använda en checkräkningskredit som stöd.
Nuvarande situation:
Trots att Norrtåg ABs budget balanserar till nollresultat, är det tydligt att variationer i kassaflödet över tid skapar ekonomiska utmaningar. En detaljerad analys visar att
bolagets inkomster inte täcker de periodvisa utgifterna, särskilt under månaderna april, juni och september.
Behov av checkräkningskredit:
För att stabilisera likviditeten och minska ekonomiska risker, behöver Norrtåg AB en checkräkningskredit på 30 000 000 kr. Denna kredit skulle möjliggöra hantering av
kassaflödets variationer och bidra till en stabilare ekonomisk grund under perioder av lägre inkomster. Banken kräver ett borgensåtagande från samtliga ägare med ett
belopp på 7 500 000 kr per Borgensman.-
108kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 2 kap. 9 § kommunallagen får kommuner och regioner ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier som är representerade i fullmäktige. Partistödet syftar till att stärka partiernas ställning i den lokala demokratin och ska användas för det lokala partiarbetet som riktar sig till länsinvånarna.
I enlighet med kommunallagen ska fullmäktige årligen, vid sitt möte i september eller vid därefter närmast följande sammanträde, fatta beslut om kommande års utbetalning av partistöd. Om ett parti inte inkommit med någon redovisning kommer inget partistöd betalas ut för kommande år.
Samtliga partier har inkommit med sin redovisning för 2023 före den 30 juni 2024. Inför arbetsutskottets sammanträde har Liberalerna inkommit med en korrigerad redovisning då felaktigt belopp angivits för det erhållna stödet.
För 2024 uppgår partistödet till 152 970 kr per mandat som partiet har i regionfullmäktige.-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
696kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med kommunallagen har kommuner och regioner möjlighet att lämna bidrag till politiska partier, sk partistöd. Partistödet syftar till att stärka partiernas ställning i den lokala demokratin och ska användas för det lokala partiarbetet som riktar sig till länsinvånarna. Region Västerbotten betalar årligen ut bidrag till de politiska ungdomsförbund vars moderparti finns representerade i regionfullmäktige.
Regionen har beslutat om ett regelverk för redovisning av hur bidragen nyttjas samt utbetalning av bidragen. I detta framgår att fullmäktige årligen, vid sitt möte i september eller vid därefter närmast följande sammanträde, ska fatta beslut om kommande års utbetalning av bidrag. Om ett ungdomsförbund inte inkommit med någon redovisning utbetalas inget partistöd kommande år.
Samtliga politiska ungdomsförbund som har mottagit bidrag 2023 har inkommit med sin redovisning före den 30 juni 2024. För 2024 uppgår grundstödet till 57 110 kr och mandatstödet 16 150 kr.-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
590kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Reglementet bestämmer de politiska organens ansvarsområden och verksamhet. Varje nämnd/styrelse har ett reglemente att arbeta efter. Det beskriver vad styrelsen har att fullgöra och vilket ansvar den har. Folkhögskolestyrelsen fastställde sitt reglemente i september 2022. Reglementet har dock innehållet felaktiga uppgifter om antalet ledamöter varför reglementet nu revideras.
-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
-
30
Revidering av stadgar för Emma Ricklunds stiftelse med anledning av Konstnärernas Riksorganisations utträde
Konstnärernas Riksorganisation (KRO) har meddelat att de vill frånträda sin representation i stiftelsen Emma Ricklunds styrelse. Beslutet har fattats av organisationens nationella ledning. Emma Ricklunds stiftelse hemställer därför om att
ändra i sina stadgar och årsmötesprotokoll. Enligt stiftelsens urkund så ska ändringar i
stadgarna granskas och beslutas om av stiftelsens huvudmän, Region Västerbotten
och Vilhelmina kommun.Stadgeändringen berör inte Region Västerbottens representation när det gäller antal
utan berör ersättare efter KRO som ska utgöras av en representant som står för
konstnärlig kunskap och erfarenhet.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Kristoffersson (C) har till regionfullmäktige anmält motionen "Möjliggör stopp vid
apotek". I motionen föreslås att regionstyrelsen uppdras att i samverkan med kommunerna ta fram en modell för att personer ska kunna få hämta upp sin medicin på väg från vårdgivaren när de åker hem från sjukstuga/hälsocentral/sjukhus.Motionen återremitterades vid regionfullmäktige 21 november 2023, §182, för att se om regionens regelverk kan lösa de problem som exemplifierades i motionen.
I det reviderade motionssvaret framgår att regelverket för sjukresor inte hanterar frågan kring apoteksstopp då denna aktivitet inte är att betrakta som en sjukresa. Om patienten har rätt till färdtjänst finns idag möjligheten att åka sjukresa till apotek och färdtjänst från apoteket och hem. Förutsättningar för att detta ska ske glappfritt är att kommunerna valt att ansluta sig till Länstrafikens beställningscentral för serviceresor, vilket inte alla kommuner har gjort.
-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD), Linda Strandberg (SD), Mikael Jonsson (SD), Lars Forsgren (SD)
och Jimmy Frohm (SD) lämnade in en motion med rubriken Upphandla
kataraktoperationer, vid regionfullmäktige den 19 september 2023. I motionen föreslås
att sätta en ram för att möjliggöra fortsatt utveckling av blackbox inom kirurgin i
Västerbotten.Ett motionssvar har upprättats.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
33
Motion nr 32-2023 från Allians för Västerbotten (M) (C) (KD) (L). Inrätta en utskrivningsavdelning i samverkan mellan region och kommun
Elin Segerstedt Söderberg (M), Håkan Andersson (C), Anders Hettinger (KD) och Birgitta Burström (L) lämnade in en motion med rubriken "Inrätta en utskrivningsavdelning i samverkan mellan region och kommun", vid regionfullmäktige den 19 februari 2024. I motionen föreslås att en utskrivningsavdelning för medicinskt
färdigbehandlade etableras vid Skellefteå sjukhus i samverkan med Skellefteå kommun.Ett motionssvar har upprättats.
-
89kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD), Linda Strandberg (SD), Mikael Jonsson (SD), Lars Forsgren (SD) och Jimmy Frohm (SD) lämnade in en motion med rubriken Upphandla kataraktoperationer, vid regionfullmäktige den 20 februari 2024. I motionen föreslås att hälso- och sjukvårdsnämnden ska upphandla kataraktoperationer.
Ett motionssvar har upprättats.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Anna-Karin Lundberg(KD) lämnade in en motion med rubriken "Miljö- och klimatstrategi" vid regionfullmäktige den 21 juni 2022. I motionen förslås det att livsmedel som upphandlas till patienter, personalmatsalar samt vid arrangemang och konferenser i första hand ska vara närproducerade.
Motionen behandlades vid regionfullmäktige den 20 februari 2024, § 27, men återremitterades för att kompletteras med nulägesanalys utifrån säkerhetsläget, livsmedelsförsörjningsarbetet i länet samt regeringens ageranden i livsmedelsförsörjningen och MSB:s krav på ökad självförsörjning.
I det reviderade svaret framgår att regionstyrelsen har gett förvaltningen i uppdrag att under 2024 ta fram förslag på hur mätning av andel av närproducerad mat som köps in ska följas upp. När regionen har ett etablerat sätt att mäta inköpt andel närproducerad mat kan också ett kvantifierat mål sättas. Regionens rutin ”Hållbarhetskriterier för inköp och användning av livsmedel” ska användas vid inköp och upphandling av livsmedel och/eller måltidstjänster. Enligt rutinen ska regionen, med hänsyn tagen till LOU, välja närproducerade livsmedel för att bidra till en säkrare livsmedelsförsörjning, landsbygdsutveckling och biologisk mångfald.
-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
-
Carina Sundbom (C) lämnade in en motion med rubriken "Ökad självförsörjningsgrad på mat i Västerbotten", vid regionfullmäktige den 25 april 2023. Motionären skriver att pandemin och kriget i Ukraina är bevis på nödvändigheten av högre självförsörjningsgrad i kommuner, regionen och landet. I motionen föreslås det att regionen behöver utveckla upphandlingen för lokalt producerade livsmedel i de offentliga köken för ökade inköp av närodlade varor och tjänster.
Ett svar på motionen har upprättats. Region Västerbotten har i dels miljö- och klimatstrategin och dels i livsmedelsstrategin fastslagit att inköp av lokalproducerade råvaror ska öka. I dagsläget finns det fastslaget vilka livsmedel som alltid ska vara närproducerade, likväl vilka livsmedel som rekommenderas att vara närproducerade.
-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Mattias Larsson (C) lämnade in en motion med rubriken "Trygga möjligheten till insyn i Region Västerbotten", vid regionfullmäktige den 23-24 april 2024. I motionen beskrivs det hur handlingar finns tillgängliga inför politiska sammanträden men att de efter sammanträdena plockas ner. Motionären föreslår därför att möteshandlingar ska lämnas tillgängliga även efter sammanträdena för att öka insynen.
Ett svar på motionens har upprättats. Majoriteten av beslutsunderlagen är inte diarieförda när de publiceras till Meetings. Det betyder att handlingarna och beslutsunderlaget inte har ett diarienummer, utan en sexsiffrig kod som identifikation. När protokollet är justerat diarieförs beslutsunderlagen, och den sexsiffriga koden byts ut mot ett diarienummer. I och med bytet av identifikator så försvinner beslutsunderlaget från Meetings.
-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
38
Motion nr 4-2024 från Ulf Wahllöf (M). Differentierat hälsoval utifrån länets olika förutsättningar
Ulf Wahllöf (M) lämnade in en motion med rubriken "Differentierat hälsoval utifrån länets olika förutsättningar" vid regionfullmäktige den 23-24 april 2024. I motionen beskrivs det att sedan juli 2022 är det, enligt hälso- och sjukvårdslagen (2017:30), möjligt för regionerna att organisera primärvården i två eller flera va°rdvalssystem inom samma vårdval. En sådan uppdelning gör det lättare att anpassa uppdrag och ersättningar till de varierande geografiska och socioekonomiska förhållanden som kan finnas inom en region.
Ett svar på motionen har upprättats. Det pågår ett riktat uppdrag från regionfullmäktige till regionstyrelsen gällande förnyad utformning av hälsoval primärvård i Västerbotten. Sammantaget bedöms det inte nödvändigt att initiera ytterligare en utredning gällande utformningen av hälsoval primärvård i Västerbotten.
-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
39
Motion nr 10-2024 från Åsa Ågren Wikström (M). Uppdatera resepolicyn i Region Västerbotten och välj bioflygbränsle som standard vid flygresor
Åsa Ågren Wikström (M) lämnade in en motion med rubriken "Uppdatera resepolicyn i Region Västerbotten och välj bioflygbränsle som standard vid flygbränsle" vid regionfullmäktige den 23-24 april. I motionens beskrivs det att enligt den nu gällande resepolicyn ska buss och tåg vara förstahandsalternativ, även vid längre resor utanför vårt län. Motionären föreslår att regionen uppdaterar resepolicyn så att flyget ses som ett likvärdigt alternativ vid resor samt att inköp av hållbart flygbiobränsle kopplas till flygbiljetten.
Ett svar på motionen har upprättats. Att göra flyget likvärdigt andra trafikslag skulle inte bidra till att minimera miljö- och klimatpåverkan, som regionfullmäktige har tagit beslut om. Trots resepolicyns nuvarande skrivning görs många fler flygresor än tågresor, även till orter där tåg är ett alternativ.
-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska fullmäktige två gånger per år få information om motioner som är under beredning.
En förteckning över motioner under beredning har upprättats.-
75kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Kunskapsnätverket för samisk hälsa har inkommit med önskemål om att regionen ska utse en ersättare till den politiska referensgruppen.
-
Regionstyrelsen har överlåtit beslutanderätt till delegat enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas till styrelsen. Redovisningen innebär inte att styrelsen får ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan styrelsen återta lämnad delegation.
Redovisning av beslut fattade på delegation:
Brådskande ordförandebeslut, ärendegrupp 1.1
Yttrande över detaljplan för ny sträckning av Nordlandergatan mmm inom stadsdelarna Prästbordet och Norrböle Skellefteå kommun
Arbetsutskottets beslut
2024-08-27, § 172Beslut fattade på delegation av regiondirektör
Förteckning 2024-09-03
RS 233:4-2024Beslut fattade på vidaredelegation
Förteckning 2024-09-03
RS 235:4-2024Bilagor
-
271kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
592kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
340kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
723kb Ladda ner dokument
-
336kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
501kb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
485kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument