Möte 2023-04-04
-
kl 9.15-9.30 Gruppledarträff Sammanträdet Klockan Information Föredragande 9.30-10.15 Regionstyrelsens årsrapport 2022
Region Västerbottens årsredovisning 2022Peter Rönnholm, ekonomidirektör 10.15-10.30 Paus 10.30-12.00 Regiondirektörens månadsrapport Tommy Svensson, regiondirektör 12.00-13.00 Lunch 13.00-14.30 Gruppmöten 14.30 - 15.00 ca Ärenden enligt listan -
2
Val av justerare och tid för justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Muntlig information om
Årsrapport 2022
Årsredovisning 2022
Regiondirektörens månadsrapport
-
5
Tillägg till uppdragsdirektiv för genomförande av fullmäktigeuppdragen tilldelade regionstyrelsen 2023
Regionfullmäktige beslutade den 29 november 2022 om regionplan och budget 2023-2026.
I planen har regionfullmäktige beslutat om följande uppdrag till regionstyrelsen (RS), regionala utvecklingsnämnden (RUN) och hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN)
- Kartlägga administrativa tjänster, funktioner som kan optimeras, arbetsuppgifter som kan effektiviseras och delar där ambitionen kan sänkas, alternativt pausas.
Huvudfokuset i uppdraget är en succesiv förändring, utgångspunkten kvarstår men utifrån den ekonomiska underskottsprognosen 2023 och 2024 behöver denna process genomföras snabbare. Förslag till tilläggsdirektiv är därför framtaget.En förvaltningsövergripande beredning har skett och förslag på fördelning av minskade personalkostnader inom nämnderna är gemensamt framtagen motsvarande ca 100 miljoner kronor.
Fördelningen mellan nämnderna är
RUN ca 8 mkr
RS ca 32 Mkr
HSN ca 58 Mkr
Risk för övertalighet behöver hanteras och den regionövergripande processen för övertaglighet ska följas.För att minimera påverkan föreslås att anställningsstopp för ersättning-nyanställningar inom kategorin administrativ personal införas inom styrelsen fram tills att konsekvenserna av neddragningen är hanterad. Regiondirektören föreslås få uppdraget att besluta om undantag utifrån kritisk verksamhetspåverkan
Beredning av konsekvenser behöver synkroniseras mellan nämnderna och hållas ihop av central HR funktion. Progress ska löpande rapporteras till regionstyrelsens arbetsutskott samt att andra möten kan ske med presidiet som ytterligare stöd i processen utifrån tidigare direktiv.
-
116kb Ladda ner dokument
-
Regionstyrelsen beslutade i december 2022 att uppdra till regiondirektören att ta fram ett förslag på reviderad budget- och planeringsprocess i syfte att få ned ledtid och en djupare verksamhetsförankring än idag. Översynen ska göras i nära samråd med nämnderna.
Uppdraget ska redovisas i mars 2023.
Muntlig återrapport ges till regionstyrelsen vid sammanträdet den 4 april.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
393kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har genomfört en granskning av regionstyrelsens arbete med GDPR, informationssäkerhet och IT-säkerhet.
Utifrån genomförd granskning lämnar revisorerna i rapporten följande rekommendationer:
- Tydliggör hur dataskyddsarbetet ska organiseras och genomföras i regionen. Dataskyddsarbetet bör utgå från ett övergripande styrdokument för GDPR, tydlig ansvarsfördelning och dokumenterade rollbeskrivningar. Tydliggör vilket stöd och vilka resurser som finns för informationssäkerhetsansvarig och dataskyddsombud
- Säkerställ att styrdokument är aktuella över tid och kända bland verksamheterna. Säkerställ att anställda har tillräcklig kunskap i dataskyddsarbetet genom regelbundna utbildningar.
- Säkerställ tillräcklig uppföljning och kontroll av verksamheternas hantering av personuppgifter
- och att policyer, riktlinjer och rutiner följs.
- Se över organisationen för arbetet med IT- och informationssäkerhet. Säkerställ en tydlig
- ansvarsfördelning.
- Inför en standardiserad process för att identifiera risker inom IT- och informationssäkerhet.
- Säkerställ att styrdokument är aktuella över tid och kända bland verksamheterna. Säkerställ att anställda får tillräcklig utbildning inom IT-och informationssäkerhet.
- Säkerställ tillräcklig uppföljning och kontroll av verksamheternas arbete med IT och informationssäkerhet
- och att policyer, riktlinjer och rutiner följs.
Revisorernas rekommendationer har besvarats och innehåller sammanfattningsvis redogörelse över hur regionen arbetar, vilka utvecklingsinsatser som är genomförda och planeras att genomföras.
-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
602kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
8
Ändring av nivåer i ersättningsmodell Hälsoval primärvård Västerbotten 2023 - rättelse av regionstyrelsens beslut från mars 2023
Regionstyrelsen beslutade den 7 mars 2023, § 51, om ändring av nivåerna i ersättningsmodellen för Hälsoval Primärvård.
Det har nu upptäckts att det blivit fel siffror i beslutsunderlaget, punkt 1.1.1 Åldersviktad kapitering, varför ärendet lyfts på nytt för att fastställa korrekt nivå.
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
9
Beslut om förlängd giltighetstid på tandvårdsstödsintyg för nödvändig tandvård gällande demenssjuka
Enligt bestämmelser i tandvårdslagen (1985:125) ska regionen planera tandvården med utgångspunkt i befolkningens behov av tandvård och regionen ska säkerställa att det finns tillräckliga resurser för patienter med särskilda behov. Det är också regionens ansvar att se till att nödvändig tandvård (N-tandvård) erbjuds de här patientgrupperna.
Personer som har ett bestående behov av omfattande vård och omsorg kan ha rätt till intyg om N-tandvård. N-tandvård innefattar den tandvård som krävs för att kunna äta, men om omfattande tandbehandling inte är möjlig ska behandlingen i stället motverka smärta och obehag.Tandvårdsstödsintyget är giltigt i två år i Region Västerbotten, med undantag från boende i särskilt boende där giltighetstiden är satt tills vidare.
I dagsläget behöver tandvårdsstödsintyget för demenssjuka förnyas efter två år då giltighetstiden har löpt ut (undantagna från boende i särskilt boende). I en omvärldsbevakning inkluderat tio andra regioner visar det sig att Region Västerbotten har kortast giltighetstid på tandvårdsstödintygen.Då demenssjuka personer bedöms vara berättigade till tandvårdsstödsintyg livet ut föreslås att tandvårdsstödsintyget för persongruppen ändras från att gälla i två år till att gälla tills vidare.
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
I regionens uppdragsbeskrivning till allmäntandvården framgår att ett slutansvar omfattar regionen, vilket innebär att identifiera och erbjuda tandvård till samtliga barn och unga vuxna (3 - 23 år) som bor eller stadigvarande vistas i Västerbotten och som inte finns listade som patienter vare sig hos privat vårdgivare eller hos Folktandvården.
Uppdraget innebär att när patienten inte kommer till tandvården så ska Folktandvården söka, identifiera, följa upp och bevaka de olistade barnen som inte kommer till tandvården.
I 2023 års Ersättningsmodell för Hälsoval tandvård ges inte ersättning för det uppdrag som Folktandvården utför när en patient inte kommer till tandvården.
Inför revidering av 2024 års ersättningsmodell kommer ersättning för olistade på slutansvarsklinik utredas. Förslag till hantering 2023 har upprättats och beskrivs närmare i bilagd tjänsteskrivelse.-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Regionen får årligen statsbidrag från staten för läkemedel som fördelas till verksamheten. Löpande prognoser gör att förvaltningen värderar bidraget löpande. Enligt senaste bedömningen beräknas läkemedelsbidraget, som ingår i det generella statsbidraget, uppgå till 926 miljoner kronor. Det budgeterade beloppet uppgår till 822 miljoner kronor.
Bidraget är därmed 104 miljoner kronor högre än budgeterat varav 40 miljoner kronor ska gå tillbaka till staten för dess andel av återbäring för förmånsläkemedel. Av återstående 64 miljoner kronor föreslås, utifrån gällande försiktighetsprincip, att 50 miljoner kronor fördelas till Hälso- och sjukvårdsnämnden och resterande 14 miljoner stannar i regionstyrelsen och fördelas enligt gällande rutin.
Regionfullmäktige har i regionstyrelsens reglemente delegerat beslut om fördelning av generella statsbidrag till regionstyrelsen.-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har mottagit medel från ett antal nationella överenskommelser och riktade statsbidrag för 2023. En stor del av medlen (234000 tkr av totalt 277526 tkr) finns redan utfördelade i budgetram medan delar av de största bidragen fördelas årligen på förslag av en förvaltningsövergripande beredningsgrupp.
De kvarvarande medel för fördelning mellan hälso- och sjukvårdsnämnden och regionstyrelsen som omfattas av beredningsgruppens förslag är:
Psykisk hälsa, till kommuner ®ioner för gemensamma insatser 17748 tkr
Psykisk hälsa 10994 tkr
Kvinnors hälsa 11805 tkr
God och Nära Vård 931 tkr
Ökad tillgänglighet 44462 tkr
Cancervård 86 tkr
Medel för att täcka overheadkostnader för tidigare medel lagda i ram uppgår till 42000 tkr vilka enligt beredningsgruppens förslag tas från överenskommelsen Ökad Tillgänglighet.
Totala medel att fördela uppgår därefter till 43526 tkr. Regionstyrelsen beslutar om fördelning av medel till och inom regionstyrelsen samt om medel till hälso- och sjukvårdsnämnden. Nämnden beslutar sedan om hur fördelningen ska göras inom nämndens område.Beredningsgruppen har föreslagit att medlen fördelas:
Psykisk hälsa, till kommuner ®ioner för gemensamma insatser 17748 tkr
-Fördelas i sin helhet till RS (FoU socialtjänst)
Psykisk hälsa 8000 tkr
-Fördelas med 6500 tkr till RS (primärvård) (respektive 1500 tkr till HSN)
Kvinnors Hälsa 8000 tkr
-Fördelas med 1750 tkr till RS (primärvård) ( respektive 6250 tkr till HSN)
Ökad tillgänglighet 9778 tkr fördelas till HSN
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Årsrapport år 2022 för regionstyrelsen är den tredje och sista uppföljningsrapporten för året.
Rapporten beskriver resultat och måluppfyllelse för hela året och utgör underlag för regionstyrelsens samlade årsredovisning till regionfullmäktige.
I uppföljningen analyseras indikatorerna i styrelsens nämndplan, vilka är kopplade till fullmäktiges regionmål. Av de elva mål som fullmäktige har riktat till regionstyrelsen är bedömningen att två mål uppnås helt och nio delvis uppnås.
Regionstyrelsens verksamheter redovisar totalt en positiv budgetavvikelse på 122 miljoner kronor och en nettokostnadsutveckling på 4,5 procent. Största positiva avvikelsen återfinns inom området regionövergripande verksamhet där främst pensionskostnader och beställare primärvård bidrar till överskottet. Omställningsplanen redovisar en positiv effekt på 25 miljoner kronor vilket är 13 miljoner kronor över plan.
Totalt investeringsutfall för Region Västerbotten uppgick till 744 miljoner kronor vilket var 195 miljoner kronor lägre än budget. Avvikelsen förklaras till viss del av materialbrist och leveransproblem men framför allt av svårigheter med resurssättning inom både projektledning och upphandling i fastighetsprojekt.-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Till årsrapporten har samtliga kontrolltester genomförts till de risker som regionstyrelsen har identifierat som mest väsentliga att följa upp under 2022.
Utvecklingsarbete har skett under de senaste åren som nu innebär att vi är mer träffsäkra kring vilka risker vi ska hantera inom intern kontroll men det är ett arbete som
behöver fortsätta. I fler fall är det också tydligare nu hur relationen mellan risk, kontrollaktivitet och kontrolltest ser ut.
Uppföljningen av kontrolltest visar ett blandat resultat. Flertalet av uppföljningarna visar på vissa brister och enstaka kontroller visar på allvarligare brister och dessa leder
också till att åtgärder vidtas.
Åtgärder som har beslutats har också återrapporterats till regionstyrelsen under året.
Regionstyrelsens samlade bedömning är det finns en acceptabel intern kontroll. Samtaget har arbetet med intern kontroll förbättrats samtidigt som att det fortsatt
finns brister och utvecklingsarbetet behöver fortsätta. -
Förslag till årsredovisning 2022 för Region Västerbotten har upprättats i enlighet med kommunallagen och de rekommendationer som rådet för kommunal redovisning ger.
Årsredovisningen är regionstyrelsens samlade rapport till regionfullmäktige om hur organisationen uppfyller de mål som fullmäktige har angett i regionplanen. Regionstyrelsens samlade bedömning av måluppfyllelsen är en sammanvägning av den bedömning som styrelser och nämnder har lämnat. I förslaget redovisas också ekonomiskt bokslut.
Utmaningarna med kompetensförsörjning är fortsatt stora inom flera områden. Detta i kombination med periodvis ökad korttidsfrånvaro innebär färre öppna vårdplatser, ökade väntetider och försämrad arbetsmiljö. Beroendet av inhyrd personal fortsätter.
Av de tolv regionmål som fullmäktige antagit för verksamheten är bedömning att fem mål helt uppfylls, sex mål delvis uppfylls och ett mål inte uppfylls. Precis som året innan är det målet att Västerbotten har världens bästa och mest jämlika hälsa som inte uppfylls. Det beror till stor del på att hälsofrämjande och förebyggande arbete prioriterats ner på grund av pandemin. Av de fyra finansiella mål som fullmäktige antagit är bedömningen att tre mål inte uppfylls och att ett mål, Skuldsättningsmålet, uppfylls. Av de tolv regionmålen för verksamheten bedöms måluppfyllelsen totalt vara till största del god. De finansiella målen når dock inte upp till målnivån för året. Den sammanvägda bedömningen är att Region Västerbotten under 2022 delvis uppfyller de fastställda målen för en god ekonomisk hushållning.
Region Västerbotten redovisar för året ett resultat på minus 202 miljoner kronor. Jämfört med budget är avvikelsen minus 379 miljoner kronor. Störst negativ påverkan har finansnettot men även verksamhetens nettokostnader är högre än budgeterat. Årets balanskravsresultat uppgår till 870 miljoner kronor. Regionen har för 2022 antagit en plan som innehåller åtgärder på 164 miljoner kronor. Bedömningen är att 111 miljoner kronor uppnåtts vilket är 68 procent av årsplanen.Bilagor
-
663kb Ladda ner dokument
-
880kb Ladda ner dokument
-
I enlighet med Region Västerbottens reglemente för intern kontroll ska regionstyrelsen i samband med årsredovisningen ta fram en tillsynsrapport för den samlade interna kontrollen i Region Västerbotten. I rapporten görs en bedömning av den interna kontrollen i Region Västerbotten som helhet med utgångspunkt i nämndernas tillsynsrapporter.
Samtliga nämnder gör för 2022 en bedömning att de har en acceptabel nivå av intern kontroll och det är också den samlade bedömningen för hela regionen. Det har skett en utveckling under året av arbetssätt men det finns ett fortsatt behov av utveckling. -
Enligt aktiebolagslagen ska ett aktiebolag varje år hålla ordinarie bolagsstämma (årsstämma). Bolaget kan även hålla extra bolagsstämma. Region Västerbotten företräds på årsstämman av ett ombud som utses av fullmäktige.
Regionstyrelsen och Regionala Utvecklingsnämnden utövar ägarrollen i enlighet med reglementena och ska tillvarata Regionens intressen vid bolagsstämmor. Dessa generella instruktioner ska gälla som utgångspunkt och minimikrav med möjlighet för Regionstyrelsen och Regionala Utvecklingsnämnden att komplettera eller anpassa vid behov.
Instruktionerna har tidigare fastställts årligen men föreslås nu gälla under mandatperioden.-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden har uppdraget av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för Region Västerbotten i de bolag som kan betraktas ha sin hemvist inom nämndens ansvarsområde utifrån det i bolagsordningen fastställda kommunala ändamålet.
Uppdraget är infört i reglemente för regionala utvecklingsnämnden.
I bilaga lämnas en redogörelse för hur regionala utvecklingsnämnden utövat ägarrollen under 2022, i enlighet med nämndens reglemente.
Redogörelsen överlämnas till regionstyrelsen då regionstyrelsen har att fullgöra uppdrag att utöva förstärkt uppsiktsplikt över Region Västerbottens nämnder, styrelser, helägda och delägda bolag.
Redogörelsen överlämnas även till regionfullmäktige för information.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
-
Johan Asplund (MP) har avsagt sig uppdraget som ledamot i regionstyrelsens nämndberedning Beredningen för folkhälsa.
Avsägelsen behöver godkännas och ny ledamot behöver utses.
-
Regionstyrelsen har överlåtit beslutanderätt till delegat enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas till styrelsen. Redovisningen innebär inte att styrelsen får ompröva eller fastställa
delegationsbesluten. Däremot kan styrelsen återta lämnad delegation.Redovisning av beslut fattade på delegation:
Brådskande ordförandebeslut, delegationspunkt 1.1
Tilldelningsbeslut gällande tak och fasadåtgärder vid Skellefteå lasarett, 2023-03-02
RS 437-2022Tilldelningsbeslut i upphandling av ny vårdbyggnad Skellefteå lasarett, totalentreprenad, 2023-03-16
RS 2069-2022Arbetsutskottets beslut, delegerat i riktlinje för uppsiktsplikt, RS 92-2023
Beslut inför uppsiktsträff med hälso- och sjukvårdsnämnden, 2023-03-16
Beslut inför uppsiktsträff med regionala utvecklingsnämnden, 2023-03-16
Beslut inför uppsikt över kommunalförbundet Avancerad strålbehandling, 2023-03-16Beslut fattade av regiondirektören;
Beslut fattade på vidaredelegation:
Bilagor
-
700kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
Bifogade handlingar redovisas för kännedom till regionstyrelsen.
Bilagor
-
282kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska fullmäktige två gånger per år få information om obehandlade motioner.
En förteckning över motioner under beredning är upprättad.