Möte 2025-06-03
-
2
Val av justerare samt tid för justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till styrelsen.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Styrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Inga initiativärenden har inkommit.
-
Enligt bifogat program.
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2025-04-30.
Totala portföljen utvecklades -1,0% vilket är -0,1% mot jämförelseindex som utvecklades -0,9% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades -1,9% under månaden, vilket är +0,0% mot index, som gick -1,9%.
Ränteportföljen utvecklades +0,4%, vilket är -0,2% mot index som gick +0,7%.
Likvida medel uppgick till 736 miljoner kronor.
Totala lån uppgick per april till 2 570 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 2,85% och en genomsnittlig ränte- och kapitalbindning på 2,15 år.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Kort sammanfattning av månadsrapporten:
- Den innehåller lägesbeskrivning, information om aktuell riskbild, information om aktiviteter i Sussa, fördelning av förbrukade medel i förhållande till prognos och budget samt prognos över programperioden
- Den 23 april driftsattes Cosmic, Införandet gick bra, utan allvarliga incidenter. Cirka 200 personer, inom driftsättningsorganisationen, var schemalagda under driftsättningsdygnen.
- Aktuell riskbild i programmet är nu grön.
- Supporten är förstärkt till och med vecka 22.
- Ack. utfall 2025 uppgår till 45 Mkr för de budgeterade områdena
- Under april har det rapporterats betydligt färre timmar än prognostiserat, då det finns indikationer på att det saknas rapporterad tid finns det anledning att anta att resurskostnaderna kommer öka under de kommande månaderna.
Kommande informationer ges i regiondirektörens rapport.Bilagor
-
922kb Ladda ner dokument
-
Delårsrapporten per april är regionstyrelsens första uppföljningsrapport för året. Jämfört med delårsrapporten i augusti är rapporten i april mer översiktlig. Exempelvis innehåller rapporten ingen uppföljning av verksamhetsmål och uppdrag.
Regionstyrelsen redovisar per april 2025 en positiv budgetavvikelse på 4 miljoner kronor och en nettokostnadsutveckling på minus 0,3 procent. Den låga nettokostnadsutvecklingen förklaras främst av minskade pensionskostnader.
Prognosen för året är en positiv budgetavvikelse för regionstyrelsen med 39 miljoner kronor. Det som främst bidrar till den positiva budgetavvikelsen är minskade kostnader för pensioner samt överskott inom beställare primärvård. På minussidan är det främst Digitalisering och service som prognostiserar en negativ budgetavvikelse på grund av införande och förvaltning av Cosmic.
Investeringsutgifterna uppgår efter första tertialet till 245 miljoner kronor. Totalt för året prognostiseras en negativ budgetavvikelse med 14 miljoner kronor. Detta förklaras främst av tidsförskjutningar från 2024.
Sjukfrånvaron inom Regionstyrelsen har minskat något och den totala sjukfrånvaron är, i snitt för de senaste 12 månaderna, 4,77 procent i mars 2025.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
-
Det här är regionstyrelsens första uppföljningsrapport till regionfullmäktige för året. Rapporten redogör för viktiga händelser som påverkat Region Västerbottens ansvar och ekonomi under perioden. Delårsrapporten för januari-april 2025 är upprättad enligt kommunallagen och rekommendationer från rådet för kommunal redovisning.
I den här delårsrapporten redogör regionstyrelsen för ekonomiskt resultat och ställning men följer inte upp målen i regionplanen, så ingen bedömning av ekonomisk hushållning görs. Rubriken Väsentliga personalförhållanden beskriver bemanningsutmaningar och förutsättningar.
- Periodens resultat är minus 724 miljoner kronor.
- Periodens budgetavvikelse är minus 582 miljoner kronor.
- Årsprognosen är ett budgetunderskott vid årets slut på 956 miljoner kronor.
- Prognostiserat balanskravsresultat för 2025 är negativt med 353 miljoner kronor.
(Regionens negativa balanskravsresultat på 239 miljoner kronor ska vara återställd senast 2026).
Under rubriken Driftredovisning presenteras nämndernas resultat jämfört med den budget som regionfullmäktige har fastställt för den löpande verksamheten. Den är utformad för att möta fullmäktiges behov av insyn och ansvarsutkrävande av styrelser och nämnder. Regionstyrelsen och nämnderna visar tillsammans ett budgetunderskott på 221 miljoner kronor för perioden. Prognosen visar ett budgetunderskott på 524 miljoner kronor.Hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden gör bedömningen att de inte kommer att kunna hålla sin budget för år 2025.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vidtagit åtgärder för att optimera resursanvändningen och förbättra vårdens effektivitet. Åtgärder för att minska personalkostnader beslutas i juni 2025 av nämnden och förvaltningschefen.
Regionala utvecklingsnämnden hänvisar särskilt till kollektivtrafikens negativa påverkan. Åtgärder för att minska personalkostnader bereds inför överlämnande till nämnden den 18 juni 2025.
Styrelsen informerar fullmäktige om att betydande åtgärder och prioriteringar kommer att krävas för att uppnå en balanserad ekonomi.
Regionstyrelsen informerar fullmäktige om att hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden bedömer att de inte kommer att uppnå en balanserad budget vid årets slut. Med utgångspunkt i kommunallagen och god ekonomisk hushållning behöver hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden göra fortsatta prioriteringar samt genomföra omställningsarbetet.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
834kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
Det har från verksamheten identifierats behov av kompletteringar av delegationsordningen inom, statsbidrag, säkerhet och arkivverksamhet
Delegationen inom ekonomi föreslås kompletteras med ett område som i dag saknas i regionstyrelsens delegationsordning, ärendegrupperna 3.3.9. Förslaget är att fördelning av medel i de riktade statsbidrag delegeras
Delegationen inom kris- och katastrofmedicinsk beredskap tillkommer i delegationsordningen, ärendegrupperna 3.7.1-3. Förslagen är bland annat att beslut att initiera och samordna det inledande arbetet vid en särskild händelse, beslut att leda, inrikta och samordna sjukvårdsområdets resurser och beslut att leda, inrikta och samordna regionens resurser
Delegationen inom arkivverksamhet tillkommer i delegationsordningen, ärendegrupperna 3.8.1-3. Förslagen är bland annat att övertagande av arkiv, överenskommelser med andra nämnder och utfärda riktlinjer och föreskrifter.
Styrelsen föreslås besluta att ärendegrupperna 3.7.1-3 och 3.8.1-3., men inte 3.3.9, ska få vidaredelegeras
Kompletteringar är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten köper årligen in varor och tjänster för omkring sex miljarder kronor. Under en längre tid har inköpsprocessen haft svårt att möta verksamheternas behov av stöd kring upphandling och inköp. Detta är också något som framförts i flera revisionsrapporter, exempelvis REV 22–2023.
Ledtiderna har de senaste åren blivit allt längre för upphandlingar. Detta förklaras av utmaningar i resurssättning tillsammans med ökade externa och interna krav. Räknat utifrån dagens förmåga att genomföra upphandlingar bedöms tiden mellan beställning och påbörjad upphandling vara cirka fyra år, det får konsekvenser för verksamhetens anskaffningsbehov, ökade kostnader och att vi inte följer delar av lagstiftningen gällande upphandling och riskerar därför viten. En annan brist är att pris- och avtalskontroller inte utförs i tillräcklig omfattning. Det beräknade volymvärdet på beställda upphandlingar är idag ca 2,39 miljarder kronor. Utifrån dagens kapacitet beräknar vi att kunna möta upp 50% av denna del. Vilket innebär att ca 1,2 miljarder i avtalsvolym riskeras att köpas till minst 10–15 procents högre icke rabatterade avtalspriser. Detta riskerar resultera i kostnadsökningar på minst 120 miljoner kronor.
För att komma till rätta med problemen i inköpsprocessen har ett förändringsarbete med ett flertal åtgärder satts in. Exempel på genomförda och påbörjade åtgärder är implementering av ett nytt inköpssystem, införande av e-handel, förändrade arbetssätt, etablering av inköpsråd och snabbare processer för att annonsera och utvärdera anbud.
En stor utmaning kvarstår dock med resursnivån inom enheten Inköp. Hög personalomsättning och kompetenstapp har i kombination med ökade behov lett till ökade ledtider men även påverkat arbetsmiljön inom enheten negativt. Bedömningen är att det krävs en ökning av antalet tjänster för att hantera nuvarande situation, förbättra arbetsmiljön och på sikt säkerställa en effektivare inköpsprocess.
En rekryteringsplan har tagits fram i olika steg för att påbörja att möta upp ovan nämnt behov. Som ett delsteg under 2025 behöver vi rekrytera 8 personer. Det finns ett ytterligare rekryteringsbehov 2026 och framåt för att successivt till 2027 kunna nå ett normalläge och därigenom kunna möta behovet. Då rekryteringen behöver ske succesivt bedöms behovet av ökad budget för 2025 uppgå till 9 miljoner kronor som både täcker ej finansierade tjänster och utökningen.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Riksavtalet för utomlänsvård är en överenskommelse mellan Sveriges
regioner som innehåller bestämmelser om vad som gäller när en person får
vård utanför sin hemregion eller av vårdgivare som kontrakterats av annan region. Revideringen av senaste versionen av riksavtal för utomlänsvård från år 2005 har till stor del utgått från de frågor som Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) fått genom åren, för att förtydliga de delar som återkommande verkar ha varit otydliga.
I riksavtalet finns bl.a. följande nyheter och huvudsakliga förändringar;
- Vårdkontakter på distans finns nu med i avtalet.
- Övernattning i samband med vård efter remiss har tillkommit.
- Kontakt med hemregion inom viss tidsfrist vid akut vård har tagits bort.
- Placering enl. lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) har lagts till de lagstiftningar som innebär att vård kan ges utan att ta kontakt med hemregionen.
- Kapitlet om hjälpmedel har förenklats och ett nytt, lägre belopp, anges för hjälpmedel som kan skrivas ut utan kontakt med hemregionen.
- Kapitlet om transporter och resor har förenklats. Förtydligats att det medicinska behovet styr valet av transport.
- Möjlighet att kunna fakturera enligt regional prislista och inte enbart enligt kontraktet med utföraren, har tillkommit avseende ersättning för utomlänsvård utförd av vårdgivare i ett vårdvalssystem samt LOU-upphandlade vårdgivare.
- Ny skrivning i avtalet är att obetalda fakturor regioner emellan inte ska skickas till inkasso. Principen som rått sedan 2017 och beslutats av ekonomidirektörsnätverket.
- Nytt avsnitt kring personer med skyddad folkbokföring och sekretessmarkering har tillkommit.
Styrelsen för SKR har vid sammanträde den 11 april 2025 beslutat att godkänna nytt riksavtal för utomlänsvård, med giltighetstid fr.om 1 september 2025. I skrivelse till regionerna rekommenderas att godkänna och tillämpa riksavtalet för utomlänsvård.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
965kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen beslutade den 12 december 2024 att inrätta Effektivitetsdelegationen. Delegationen ska besluta om ett tillfälligt statsbidrag under perioden 2025–2030. Syftet med bidraget är att stärka effektiviteten i hälso- och sjukvården genom omstrukturerings- eller effektiviseringsåtgärder i verksamheten och dess administration. Bidraget uppgår till 1 500 miljoner kronor för hela perioden 2025–2030 men maximalt 250 miljoner kronor delas ut årligen. Delegationen kan besluta om större belopp än 250 miljoner kronor men då fördelas bidraget över flera år.
Bidraget får lämnas till enskilda regioner eller till flera regioner i samverkan. Vid ansökan om bidrag för åtgärder där flera regioner samverkar ska ansökan göras av en av de samverkande regionerna. Bidrag får inte sökas för åtgärder som regionen får annat statligt stöd för. En region kan också bli återbetalningsskyldig för en del av eller hela det utbetalade bidraget om delegationen bedömer att slutredovisningen visar att villkoren för bidraget inte följts.
Ansökan om bidraget ska vara inlämnad senast den 15 juni 2025. Åtgärderna i ansökan ska vara politiskt förankrade men det politiska beslutet kan kompletteras till ansökan i efterhand.
Region Västerbotten avser att lämna en egen ansökan för identifierade åtgärder men även delta i två regiongemensamma ansökningar. De regiongemensamma ansökningarna avser åtgärderna Regiongemensam AI-satsning och Dela och skala. Ansvariga regioner som huvudsökande för dessa åtgärder är Region Stockholm samt Region Jönköping. Sammanställning av Region Västerbotten egna ansökan pågår och är inte klar för beslut i dagsläget. Planen är att lämna in ansökan senast den 15 juni och komplettera med beslut i regionstyrelsen den 9 september.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten får tilldelat medel för riktade statsbidrag för 2025 genom bland annat nationella överenskommelser och förordningar. Regionstyrelsen beslutar till vilka nämnder medlen ska tilldelas.
Regionen har fått tilldelat ytterligare tre riktade statsbidrag sen senaste beslutet. Två av statsbidragen betalas ut av Socialstyrelsen. Ena statsbidraget är till för att stödja och stimulera barnhälsovårdens förebyggande arbete med hembesöksprogram med 1 177 789 kr till Region Västerbotten. Andra statsbidraget går till att utföra fördjupande kartläggningar av skyddade utrymmen avsedda för hälso- och sjukvård där Region Västerbotten får tilldelat 5 500 000 kr. Det tredje statsbidraget är en överenskommelse om regionernas arbete med krisberedskap och civilt försvar. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap kommer betala ut 5 144 899 kr till Region Västerbotten för 2025.
Förslaget till fördelning är presenterad till regiondirektör och hälso- och sjukvårdsdirektör som godkänt förslaget.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är en av remissinsatserna för slutbetänkandet Frihet från våld, förtryck och utnyttjandet. Slutbetänkandet lyfter bland annat förslag om att inrätta ett nationellt samordningscentrum mot våld hos Jämställdhetsmyndigheten, att fler myndigheter ska ha uppdrag om mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer, hedersrelaterat våld och förtryck samt utnyttjande i prostitution och människohandel i sina instruktioner och vilka strategiska områden som bör ingå i en ny tioårig nationell jämställdhetspolitisk strategi mot våld, förtryck och utnyttjande. Överlag siktar förslagen i slutbetänkandet mot en förstärk styrning av och mer långsiktighet i arbetet inom området.
Region Västerbotten har i huvudsak två återkommande synpunkter vad gäller slutbetänkandet och de delar som relaterar till hälso- och sjukvårdens arbete:- Det är av yttersta vikt att det arbete med kunskapsstöd riktade till hälso- och sjukvården och tandvården genomförs tillsammans med och genom den nationella kunskapsstyrningen av hälso- och sjukvården för att öka nyttjandet och effekter av stöden.
- En del av de förslag på aktiviteter som ges i förhållande till en ny nationell strategi skulle med fördel kunna inrymmas under någon av de andra jämställdhetspolitiska delmålen och på så vis bidra till att balansera det jämställdhetspolitiska arbetet överlag.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
Regionstyrelsen har följt upp tidigare beslutade åtgärder gällande hantering av skyddade personuppgifter:
1.Säkerställ övergripande styrning avseende skyddade personuppgifter.
Övergripande riktlinje för hantering av skyddade personuppgifter inom Region Västerbotten finns nu fastställd i regionens ledningssystem.
2. Tydliggör styrning avseende risk- och konsekvensanalyser för skyddade personuppgifter.
I den övergripande behovs- och riskanalys för behörighetstilldelning analyseras risken: Skyddade personuppgifter, risk att uppgifter röjs om hotet kommer från anställda inom hälso- och sjukvården eller från personer som har en nära relation alternativt som kan utöva påverkan på anställd inom hälso- och sjukvården. Denna risk ärvs ner till varje enskild verksamhets behovs- och riskanalys för behörighetstilldelning där analys och bedömning görs. Riktlinjen anskaffning, utveckling och förändring av informationssystem förtydligar att identifierade risker kopplat till påverkan på enskilda personers fri- och rättigheter ska lyftas in i konsekvensbedömning avseende dataskydd, samt att detta också berör risker kopplat till skyddade personuppgifter.
3.Ta fram avsnitt om skyddade personuppgifter i utbildningen säkerhetsmedvetenhet och säkert beteende.
Arbete med att ta fram ett avsnitt i utbildningen säkerhetsmedvetenhet och säkert beteende pågår och planeras vara klart innan sommaren 2025. Det är en obligatorisk utbildning som alla inom Region Västerbotten ska gå.
4.Förtydliga hantering avseende incidenter kopplat till skyddade personuppgifter.
I den övergripande riktlinjen för skyddade personuppgifter finns ett avsnitt avseende avvikelser och incidenter. Där beskrivs hur inrapportering av vårdavvikelse samt personuppgiftsincident avseende skyddade personuppgifter görs.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen i Region Västerbotten har tagit del av revisionens fördjupade granskningsrapport Civil beredskap. En granskning av regionens förberedande arbete inför en kris, krigsfara och krig (REV 29-2024).
Region Västerbottens revisionskontor genomförde under 2024 en granskning av regionens civila beredskap, dvs det förberedande arbete som bedrivs inför en kris, krigsfara och krig. Granskningen utgör en uppföljning av revisionskontorets granskning under 2020/2021 av regionens krisberedskap (Rev 8-2020). Granskningen syftar till att ge revisorerna underlag för att bedöma om regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden säkerställt en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll av arbetet med krisberedskap inom sina ansvarsområden. Revisionens slutsatser är att arbetet i regionen med civil beredskap har utvecklats sedan revisorerna granskade området år 2020 och att regionstyrelsen till viss del har säkerställt att styrningen, uppföljningen och kontrollen av arbetet varit tillräckligt. Det fanns dock en del brister.
Yttrandet för regionstyrelsens räkning har hanterats av den regionala beredskapsfunktionen samt samordnats med hälso- och sjukvårdsnämndens yttrande. Förankring har skett i Centrala ledningsgruppen (CLG) för regionstyrelsens förvaltning.
I det förslag till yttrande, som biläggs denna tjänsteskrivelse, tillstyrks en stor del av de brister som iakttagits i revisionens granskning. Granskningen är noggrann genomförd och innehåller värdefulla lärdomar som tillsammans med andra utvärderingar och underlag kommer att bidra till förbättringar inom det kris- och katastrofmedicinska beredskapsområdet. En del av de identifierade bristerna som uppmärksammas i revisionsrapporten har det funnits en medvetenhet om sedan tidigare och därför har olika åtgärder redan initierats, exempelvis i samband med kontinuitetshanteringsarbete och framtagande av masskadeplan.
Kompletteringar efter arbetsutskottet är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
513kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
18
Initiativärende från Nicklas Sandström (M) med flera, Förändrade förutsättningar för att uppta nya lån
Nicklas Sandström (M), Ewa-May Karlsson (C), Hans-Inge Smetana (KD) och Maria Lundqvist Brömster (L) lämnade in ett initiativärende vid styrelsens sammanträde i december. I initiativärende föreslås det
- Att regionstyrelsen reviderar sina riktlinjer för upptagandet av nya lån så att alla nya lån kräver politiska beslut samt åtföljs med en långsiktig plan hur de ska kunna betalas tillbaka.
- Att regionstyrelsen kallar Hälso- och sjukvårdsnämnden för uppsiktsträff för hur de avser att klara av att nå fullmäktiges tilldelade ekonomiska ram.
- Att regionstyrelsen kallar Hälso- och sjukvårdsnämnden för redogörelse för hur de avser att hantera tilldelade fullmäktigeuppdrag.
Förvaltningen har arbetat fram att underlag till initiativärendet.Kompletteringar efter arbetsutskottet är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
19
Initiativärende från Nicklas Sandström (M), Översyn av förutsättningarna för parkering för jourpersonal vid NUS
Nicklas Sandström (M) lämnade in ett initiativärende vid styrelsens sammanträde i december. I initiativärende föreslås det att göra en översyn av parkeringsreglerna gällande nyttjandet av parkeringsplatser för jourpersonal.
Förvaltningen har arbetat fram att underlag till initiativärendet.Kompletteringar efter arbetsutskottet är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska enligt kommunallagen 6 kap. 1§ ha uppsikt över kommunal verksamhet som bedrivs i helägda eller delägda bolag samt kommunalförbund. Regionstyrelsen utövar ägarrollen för Region Västerbotten i bolagen Umeå Biotech Incubator AB, Science Park i Umeå AB och Inera AB. Det innebär att styrelsen för dessa bolag ska ha fortlöpande uppsikt över verksamheten i bolagen, främst vad gäller ändamål, ekonomi och efterlevnad av uppställda ägardirektiv, men också i avseende på övriga förhållanden av betydelse för Region Västerbotten. Regionstyrelsen har också uppsikt över den bolagsstyrning som sker via regionala utvecklingsnämnden.
Ett PM har upprättas som ska ge en översiktlig bild av resultaten för verksamhetsåret 2024 i bolagen och kommunalförbunden som grund för styrelsens uppsikt. Underlag för bedömningen har inhämtats av förvaltningen via årsredovisningar, granskningar från revision. På en övergripande nivå bedrivs verksamheten på ett tillfredsställande sätt. För två av bolagen pågår ett förändringsarbete mellan ägarna som intensifieras under 2025. Kommunalförbundens till stor del på ett tillfredsställande sätt men flera förbund har ekonomiska utmaningar samt tidigare balansunderskott som behöver hanteras. Regionstyrelsen bör följa utvecklingen i detta.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska enligt 6 kap 9§ i kommunallagen i årliga beslut för varje hel- och delägt kommunalt aktiebolag pröva om de verksamheter som bolagen har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenliga med de fastställda kommunala ändamålen och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Prövningen avseende kalenderåret 2024 har inte resulterat i något förslag på åtgärd till fullmäktige. De frågor som regionstyrelsen skulle följa upp från föregående års granskning har hanterats av bolag eller ägare och behöver ingen ytterligare uppföljning.Beslutet delges regionfullmäktige.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
584kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Kommunallagens 9 kap, 13§ rörande kommunalförbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisorerna bedömer sammantaget att direktionen i Kommunalförbundet Svensk Luftambulans delvis bedrivit verksamheten på ett från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt ändamålsenligt sätt, att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att direktionens interna kontroll har varit tillräcklig.
Vidare bedömer revisorerna att resultatet enligt årsredovisningen delvis är förenligt med de finansiella mål som direktionen uppställt, men uppmärksammar inte har en ekonomi i balans 2024.
Revisorerna bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen delvis är förenligt med de
verksamhetsmål som direktionen uppställt. Av de tio långsiktiga målen är sex helt uppfyllda och fyra delvis uppfyllda. Av de femton kortsiktiga målen är fjorton helt uppfyllda och ett delvis uppfyllt.Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma och att förbundets årsredovisning godkänns. Regionstyrelsens förvaltning gör samma bedömning.
Frågan om ansvarsfrihet överlämnas till regionfullmäktige utan eget förslag.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
525kb Ladda ner dokument
-
569kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
533kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Kommunallagens 9 kap, 13 § rörande kommunalförbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisorerna bedömer att direktionen i Kommunalförbundet Skandionkliniken under 2024 i huvudsak bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att direktionens interna kontroll varit tillfredsställande.
Vidare bedömer revisorerna att de finansiella målen för 2024 uppnås, men att balanskravsunderskottet inte kommer att återställas inom 3 år och att resultatet enligt årsredovisningen inte fullt ut är förenligt med de verksamhetsmål som är fastställda.
Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma. Regionstyrelsens förvaltning gör samma bedömning.
Frågan om ansvarsfrihet överlämnas till regionfullmäktige utan eget förslag
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Kommunallagens 9 kap, 13§ rörande kommunalförbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisorerna bedömer sammantaget att direktionen i Norra sjukvårdsregionförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att direktionens interna kontroll har varit tillräcklig.
Vidare bedömer revisorerna att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål som direktionen beslutat om samt att resultatet enligt årsredovisningen i allt väsentligt är
förenligt med de verksamhetsmål, uppdrag och aktiviteter som direktionen ställt upp samt att förbundet uppnår förbundets mål för god ekonomisk hushållning.Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma samt att regionfullmäktige godkänner direktionens årsredovisning för år 2024. Regionstyrelsens förvaltning gör samma bedömning.
Frågan om ansvarsfrihet överlämnas till regionfullmäktige utan eget förslag
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
685kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Svenskt ambulansflyg (SLA) har inkommit med en begäran om ett kompletterande beslut om borgensåtagande för lån i syfte att finansiera övertagandet av de helikoptrar som idag används av SLA men ägs av Region Värmland samt Region Dalarna. Svensk Luftambulans äger idag fyra helikoptrar men hanterar totalt sex helikoptrar inom ramen för sitt uppdrag. Innan kommunalförbundets uppstart inköptes var sin helikopter av dåvarande Landstinget i Värmland respektive Dalarna. Därefter etablerades Kommunalförbundet och direktionen beslutade 2016-05-26 att Svensk Luftambulans ska äga de helikoptrar de opererar. Det är också viktigt med ett enhetligt ägande i kommande processer för upphandling av nya helikoptrar.
Under 2024 fattade regionfullmäktige beslut om borgen för en succesiv överflyttning av SLA:s lån i olika banker till Kommuninvest (RF 241126, §184). För att kunna flytta över lånen som avsåg de fyra helikoptrar som idag ägs av förbundet krävdes ett solidariskt borgensåtagande av medlemsorganisationerna. Den nu aktuella frågan om ökat borgensåtagande avser förbundets övertagande av Värmlands och Dalarnas helikoptrar. Den tidigare beslutade borgensåtagandet om 245 610 000 kr ökas med 80 000 000 till ett nytt åtagande om totalt 325 610 000 kr.
Detta beslut ersätter fullmäktiges tidigare beslut 20241126, § 184, avseende borgensåtagandet, men inte beslutet om regressavtal som också togs vid samma möte. Regressavtalet påverkas inte av storleken på borgensåtagandet från regionerna.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
639kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
-
Detta reglemente syftar till att tydliggöra övergripande bestämmelser och krav kring intern kontroll i Region Västerbotten. Det inkluderar roller och ansvar och vad nämnder ska göra för att upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll. Reglementet syftar även till att tydliggöra regionstyrelsens övergripande ansvar för intern kontroll i Region Västerbotten.
Reglementet är en mindre revidering från tidigare utgåva främst mot bakgrund av det uppdrag som regionstyrelsen gav regiondirektören att skapa en mer ändamålsenlig intern kontroll.
Beredningen sker i regionstyrelsen men behandlas även som informationsärende i hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden, folkhögskolestyrelsen och patientnämnden.Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
Organiserad prostatacancertestning (OPT) infördes som en ny verksamhet i november 2022. Syftet med verksamheten är att minska och systematisera testningen av PSA, prostataspecifikt antigen, med målet att hitta prostatacancer tidigt hos män.
Regionfullmäktige beslutade i april 2023 att införa avgiftsfrihet för OPT i Region Västerbotten till och med 2023 och beslutade senare att förlänga avgiftsfriheten till och med utgången av 2024. Syftet med avgiftsfrihet är att få fler att välja att deltaga i screeningprogrammet.
OPT har nu införts i 15 regioner i Sverige. I alla dessa regioner, inklusive de övriga norrlandsregionerna, är OPT avgiftsfritt med motiveringen att testningen jämställs med mammografiscreeningen. Region Västerbotten har ett relativt högt deltagande i OPT och förslaget är att det fortsatt får vara avgiftsfritt att ta provet för att främja en hög deltagandegrad hos
männen.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
De avgifter för synhjälpmedel som gäller idag är antagna 2012 och det finns behov av en översyn.
I dagsläget har synrehabiliteringen väldigt många olika avgifter vilket får negativa konsekvenser för både brukare och medarbetare. För brukare minskar överblicken över eventuella kostnader och för medarbetare blir det svårt att hålla reda på olika avgifter som skall faktureras.
Syftet med förändringen är såväl ökad tydlighet och jämlikhet för brukare som en förenkling i hantering för medarbetare. Med föreslagen förändring skulle kostnaderna minska för brukarna. Det finns idag personer som tackar nej till ett hjälpmedel på grund av kostnaden, trots att behov finns av kompenserande hjälpmedel.
Förslaget i sin helhet kommer att ge en ökad kostnad med uppskattningsvis ca 100 tkr för regionen. Samtidigt frigörs arbetstid genom minskad fakturahantering, vilket är svårt att beräkna kostnaden för men är tidsbesparande för såväl förskrivare som fakturahanterare.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Humant Papillom Virus (HPV) finns i flera typer varav ett tiotal orsakar cancer. Smittan sprids i de flesta fall via sexuella kontakter. De cancerformer som orsakas av HPV är
livmoderhalscancer, analcancer, vissa cancerformer i mun- och svalgområdet, peniscancer och cancer i vulva och vagina. Dessa cancerformer utvecklas flera år efter infektionstillfället. I Sverige beräknas varje år 1500–1600 personer insjukna i en HPV-orsakad cancer. Vaccination mot HPV har visats ge ett bra skydd mot HPV orsakad cancer. Bäst effekt har vaccination innan man smittas av en HPV-typ som kan orsaka cancer, men ny forskning har visat att vaccination har effekt även efter att man har exponerats för HPV.Vaccination mot HPV infördes i barnvaccinationsprogrammet för flickor 2010 och omfattar alla flickor födda 1999 och senare, samt för pojkar 2020 och omfattar pojkar födda 2009 och senare. Vaccinet ges i årskurs 5 i två doser. Det vaccin som ges har förbättrats stegvis sedan införandet. Det första som infördes skyddar mot fyra HPV typer och har sedan bytts ut till ett som skyddar mot nio HPV typer (vilket används sedan 2019). Vaccinationer inom barnvaccinationsprogrammet subventioneras nationellt och erbjuds kostnadsfritt.
Den 5 december 2024 publicerade Folkhälsomyndigheten en rekommendation om catch-up vaccination av ovaccinerade män och kvinnor upp till och med 26 års ålder. Syftet är att vaccinera de individer som var för gamla för att ha fått vaccin i barnvaccinationsprogrammet när det infördes, eller vars föräldrar motsade sig vaccination. Bakgrunden är ett uppdrag från Regeringen som Folkhälsomyndigheten fick i augusti 2023.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
30
Förfrågan om utökad befogenhet för den inomkommunala kollektivtrafiken i Skellefteå samt möjlighet till trafikplikt för trafik inom Skellefteå Kommun
Regionala utvecklingsnämnden fattade 2024-08-22 beslut om att uppdra åt regionala kollektivtrafikmyndigheten att bereda inkommen ansökan från Skellefte kommun avseende utökad befogenhet att ingå avtal för den inomkommunala kollektivtrafiken i Skellefteå kommun och att skolskjutsar samt flygbusstrafiken ska omfattas av trafikpliktsbeslut.
I beredningsprocessen har såväl Skellefteå kommun som Länstrafiken i Västerbotten deltagit. Vid ett beslut om utökad befogenhet att ingå avtal är det av vikt att den allmänna kollektivtrafiken fortsatt ska vara ett sammanhållet kollektivtrafiksystem i Västerbotten.
Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Tillsammans med Umeå universitet holding, Umeå kommunföretag och SLU Holding äger Region Västerbotten bolagen Uminova innovation AB, Umeå Biotech incubator AB och Science park i Umeå AB. Region Västerbotten är minoritetsägare i bolagen. Inom samma bolagsfär finns även Uminova Expression AB, där Region Västerbotten idag inte är delägare.
Under 2023 och 2024 har ägarna bedrivit utvecklingsarbete i en arbetsgrupp för att undersöka om det finns sätt att utveckla den akademinära inkubator-, och science park-verksamheten i Umeå. Arbetsgruppen anser att det finns anledning att fusionera bolagen för att nå en bättre effektivitet, samordning och långsiktighet.
Med anledning av detta behöver Regionfullmäktige ta ställning till att fusionerna bolagen och att inkludera Uminova expressions verksamhet i fusionen. Mer information finns i det PM som bifogas ärendet. Bifogat finns också förslag på gemensam instruktion om fusion till bolagsstyrelserna.
Ärendet kompletteras med RUN protokollsutdrag innan RS sammanträde.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
516kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt förbundsordningen § 17 ska ett underlag till budget för nästföljande år tillställas förbundsmedlemmarna senast den 30 april. Medlemmarna ska godkänna budgetramen innan budgeten fastställs av förbundsdirektionen, vilket ska ske senast vid november månads utgång året före budgetåret eller senast före december månads utgång om särskilda skäl föreligger.
I förslaget till budgetram baseras intäkterna på antagandet att 9 600 fraktioner utförs 2026, vilket är samma antal som i budget 2025. Fraktionspris och Skandionklinikens kostnader är uppräknade med LPIK efter samråd med representanter för regionernas ekonomidirektörer, vilket 2026 är 2,6 %
Förslag till budgetram för Skandionkliniken 2026, exkl Hotel von Kraemer:
-Intäkter 246 485 tkr
- Kostnader -246 29t tkr
- Resultat 194 tkrBilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Umeåregionen har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2024. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2024.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Skellefteå-Norsjö har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2024. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2024.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Södra Lappland har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2024. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2024
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
36
Motion nr 3-2025 från Håkan Andersson (C) och Carina Sundbom (C) - Möjlighet att donera 25-årsgåva till välgörande ändamål
Håkan Andersson (C) och Carina Sundbom (C) lämnade in en motion med rubriken Angående alternativa driftsformer i Primärvården, vid regionfullmäktige den 25 februari 2025.
I motionen föreslås att ytterligare ett alternativ införs för 25-årsgåvor, som möjliggör att motsvarande belopp doneras till en välgörenhetsorganisation som mottagaren själv väljer, under förutsättning att organisationen har ett 90-konto kontrollerat av Svensk Insamlingskontroll och är med på Skatteverkets lista över godkända gåvomottagare.
Ett motionssvar har upprättats.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
37
Motion nr 4-2025 från Petter Nilsson (SD), Linda Strandberg (SD) och Jimmy Frohm (SD), Ansvarsfull investeringsplanering
Petter Nilsson (SD), Linda Strandberg (SD) och Jimmy Frohm (SD) lämnade in en motion med rubriken Angående alternativa driftsformer i Primärvården, vid regionfullmäktige den 25 februari 2025.
I motionen föreslås att fastställa en beloppsgräns för investeringsärenden som får beslutas utanför fullmäktige om maximalt 50 miljoner kronor för de investeringar som överstiger 25 års avskrivningstid. Att fastställa en beloppsgräns för investeringsärenden som får beslutas utanför fullmäktige om maximalt 10 miljoner kronor för de investeringar som understiger 25 års avskrivningstid men överskriver 10 års avskrivningstid.
Ett motionssvar har upprättats.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente ska plan över sammanträden upprättas årligen för styrelsen och arbetsutskottet.
I förslaget har kommunallagens föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktats samt andra viktiga hålltider i Region Västerbottens planerings- och uppföljningsprocess.
En samordning med nämnderna har gjorts i syfte att skapa en väl fungerande ärendehanteringsprocess. Regionstyrelsens budgetkickoff har planerats in till den 5 maj 2026.
Sammanträdestiderna är avstämda mot Sveriges kommuner och regioners, SKR, och Norra sjukvårdsregionförbundets planering inför 2026.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 5 kap, 12 och 13 §, ska fullmäktige årligen besluta om när ordinarie sammanträde ska hållas. I förslaget har kommunallagens föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktas samt andra viktiga hålltider i Region Västerbottens planerings- och uppföljningsprocess
Sammanträdesplanen innehåller i korthet följande förändring jämfört med 2025;
februarisammanträdet föreslås att genomföras i Skellefteå. Fullmäktiges sammanträdes tillkännages på regionens anslagstavla minst en vecka före sammanträdesdagen.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning § 6 ska fullmäktiges presidium ha avstämningsmöten med fullmäktigeberedningarna under året.
Fullmäktiges presidium har träffat fullmäktigeberedningarnas presidier under våren för avstämning och diskussion kring beredningarnas arbete samt uppdrag.
Samtliga beredningar har kommit i gång bra med sitt arbete och uppdrag. Beredningarna arbetar med kunskapsinhämtning, medborgardialoger och träffar med kommuner samt andra aktörer. Beredningarnas arbete med årets uppdrag sammanfattas i en rapport som överlämnas till regionfullmäktige i november.Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
706kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
-
Lillian Nilsson (V) har avsagts sig sitt förtroendeuppdrag i Nätverket hälsa och demokrati och fyllnadsval behöver genomföras. Valen gäller Nätverket hälsa och demokrati. Valen gäller från och med 3 juni 2025 till 31 december 2026.
-
Regionstyrelsen har överlåtit beslutanderätt till delegat enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas till styrelsen. Redovisningen innebär inte att styrelsen får ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan styrelsen återta lämnad delegation.
Redovisning av beslut fattade på delegation:
Arbetsutskottets beslut
2025-05-13, § 85 - Huvudöverenskommelse om lön och allmänna anställningsvillkor mm (HÖK) med flera förbund
Ärendegrupp 2.32025-05-13, § 103 - Förhandling mellan arbetsgivare och fackliga organisationer 2025
Ärendegrupp 2.3Beslut fattade på delegation av regiondirektör
Förteckning 2025-02-11 RS 10:4-2025Beslut fattade på vidaredelegation
Förteckning 2025-02-11 RS 11:4-2025Bilagor