Möte 2022-05-17
-
Tidpunkt Information Föredragande 9.30-10.45 Regiondirektörens månadsrapport Tommy Svensson, regiondirektör
Peter Rönnholm, ekonomidirektör10.45-10.55 Paus 10.55-11.20 Förslag om utökad städning Mikael Persson, verksamhetschef 11.20-11.40 Måltidsstrategi Gabrielle Eriksson, strateg 11.40-12.00 Förslag på nedsättning av arvode, fysioterapi Ewa Hemmingsson, verksamhetsutvecklare 12.00-13.00 Lunch 13.00-14.00 Gruppmöte 14.00-14.15 Gruppledarträff 14.30-15.00ca Ärenden enligt listan -
2
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller i styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativet lämnas in måste en tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende.
Regionstyrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas till förvaltningen för beredning ska behandlas av regionstyrelsens beredande utskott inom 6 månader från det att initiativet anmälts.Följande ärenden har anmälts till sammanträdet:
-
Regiondirektörens månadsrapport;
- Budget/Ekonomiskt utfall
- Tillgänglighet
- Invånarnöjdhet
- HR/Medarbetarnöjdhet
- Status CLG VP aktiviteter
- Status Regionstyrelsens VP
- Status utvecklingsportföljen
- Övrigt;
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2022-03-31.
Sammanställningen visar att den totala portföljen utvecklades 0,2% vilket är -1,3% mot index som utvecklades 1,5% under månaden.
Likvida medel uppgick till 1 874 miljoner kronor till 0% ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Regionens totala lån uppgår till 2 400 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,34%.
På grund av byte av förvaltare har en rapport för perioden inte upprättats, rapport för april delges regionstyrelsen vid kommande sammanträde
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
7
Svar på remiss SOU 2022:2 En skärpt syn på brott mot journalister och utövare av vissa samhällsnyttiga funktioner
Region Västerbotten har getts möjlighet att svara på Justitiedepartementets betänkande "En skärpt syn på brott mot journalister och utövare av vissa samhällsnyttiga funktioner" (SOU 2022:2).
Utredningens huvuduppgift har bland annat varit att ta ställning till vilka samhällsnyttiga funktioner som är i behov av ett förstärkt straffrättsligt skydd och hur ett sådant skydd bör utformas. I betänkandet har ett antal åtgärder föreslagits som sammanfattningsvis handlar om att skärpa straffskalor, grunder och stärka brottsbalken.
Förslag till yttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att Region Västerbotten tillstyrker remissen i sin helhet och delar de bedömningar som görs i utredningen.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Maria Lundqvist Brömster (L) anmälde den 8 februari 2022, § 3, ett initiativärendet och föreslog att regionen ska införa vaccinationskrav för viss personal inom hälso- och sjukvården.
Förvaltningen har upprättat förslag till svar som beskriver arbetsgivarens möjligheter att ställa krav om att anställda ska vaccinera. Krav på vaccination mot covid-19 samt andra samhällsfarliga sjukdomar kan idag redan ställas i verksamheter utifrån särskilda skäl. Att vidga detta till en generell tillämpning för alla verksamheter är dock inte möjligt idag utifrån lagliga skäl.
Förvaltningens svar är i enlighet med Sveriges kommuner och regioners ställningstagande.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
I november 2019 anmälde centerpartiet en motion i regionfullmäktige med förslaget att utreda om Geriatrisk Vårdcentral (GVC) kan vara ett alternativ för regionens primärvård och läggas in i Hälsovalet (RS 1456-2019). Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 27-28 april 2021, § 89, att bifalla motion och därmed beslutat att en utredning om Geriatrisk Vårdcentral (GVC) ska genomföras.
Regionförvaltningen genom Beställarenheten har ´tagit fram underlaget för denna utredning. Av utredningen framgår att GVC är en arbetsmetod för primärvårdens arbete med äldre. Syftet är att skapa en tydlig ansvarsfördelning och ökad patientdelaktighet och ge förutsättningar för en tydligare integrering av läkarens ansvar i teamsamverkan. Målet med GVC är att ge äldre och multisjuka ett bättre omhändertagande och ett klart uttalat och gemensamt mål för kommun och region.
I Hälsoval primärvård beställs generellt sett inte specifika arbetsmetoder. Arbetsmetoden GVC är inte formaliserad och tillgänglig i något vårdsystem eller etablerat kunskapsstöd, arbetsmetoden GVC är inte utvärderad.
Förvaltningen föreslår att frågan överlämnas till hälso- och sjukvårdsnämnden för bedömning om och hur ”Arbetsmetod GVC” kan formeras och utvärderas för att utgöra regionens beslutade vårdprogram för primärvårdens äldrevård.
-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
I regionens uppdragsbeskrivning till allmäntandvården framgår det att ett ”slutansvar” omfattar regionen, vilket innebär att identifiera och erbjuda tandvård till samtliga barn (3 - 23 år) som bor eller stadigvarande vistas i Västerbotten och som inte finns antecknade som patienter vare sig hos privat vårdgivare eller hos folktandvården. Uppdraget innebär att när patienten inte kommer till tandvården så måste folktandvården söka, identifiera, följa upp och bevaka eventuellt inflyttade eller utflyttade ej antecknade barn, för att fullfölja regionens uppdrag. Det tar tid och resurser från folktandvården att genomföra uppdraget och medför även att första besöket för de ej antecknade barnen uteblir och starten försenas eller i värsta fall inte genomförs alls.
Regionen har en ersättningsmodell för tandvården som gäller till dess att en ny beslutas. Den aktuella ersättningsmodellen tar år 2022 inte hänsyn till uppdraget med ej antecknade barn. Därav ersätts inte folktandvården för sina insatser kring barn som inte antecknats hos någon utförare, vilket innebär att folktandvården inte får ersättning för att identifiera och följa upp dessa barn. Ersättningen år 2022 är enligt modellen 1 243 kronor per barn och exklusive behandling. Under året prognostiseras att antalet ej antecknade barn utgörs av 6,4% eller 4 254 st. Det innebär att prognos för året är ett belopp om ca 5,3 miljoner kronor som folktandvården går miste om i ersättning.
Ovanstående har lyfts upp efter dialog med folktandvården. I ersättningsmodellen inför år 2023 kommer därför ersättning för ej antecknade barn att finnas med.
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
I beställningen av Hälsoval 2022 anges att Hälsocentraler kan i undantagsfall få möjlighet, efter godkännande av Regionstyrelsen, att helt stänga hälsocentralen i max 4 veckor under perioden juni-augusti. Möjlighet till utbudsbegränsning är också reglerat.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har till regionstyrelsen hemställt om stängningar och utbudsbegränsningar under sommaren 2022 inom primärvården. Hemställan har även inkommit från en privat vårdgivare.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har tillstyrkt utbudsbegränsningar för den regiondrivna primärvården under sommaren 2022 och förordar att regionstyrelsen beslutar om dessa enligt förslag. Den huvudsakliga orsaken till att begränsa verksamheten är personalbrist under semesterperioden. Utbudsbegränsningar som föreslås för sommaren framgår av bilaga.
Arbetsutskottets beredning av ärendet
Vid arbetsutskottets sammanträde lämnade Beställarenheten sakupplysning om att hälso- och sjukvårdsförvaltningen aviserat om fler hälsocentraler kan komma att ansöka om utbudsbegränsning. Mot bakgrund av den informationen beslutade arbetsutskottet att ärendet ska kompletteras med information om vilka hälsocentraler som ansöker om utbudsbegränsning sommaren 2022.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Högsta förvaltningsdomstolen och EU-domstolen har fastslagit att ett bemanningsföretags uthyrning av vårdpersonal inte är undantagen från skatteplikt för mervärdesskatt. Enligt Skatteverket betyder detta att både privata och allmänna vårdmottagningar ska betala moms när de hyr in personal. Regioner har särskild rätt till ersättning för faktiska momskostnader, men den möjligheten har inte privata utförare.
Det nya rättsläget kan ha medfört oförutsedda kostnader för de privata utförarna och regeringen har beslutat om ett statsbidrag som syftar till att kompensera för ökade kostnader för bemanning.
Regeringen har beslutat att regionerna får rekvirera ett statsbidrag i syfte att omförhandla befintliga avtal med privata utförare. Region Västerbotten är tilldelat 5 520 577 kr för 2022.
Sveriges kommuner och regioner, SKR, har meddelat att de i kontakter med regeringen säkerställt att en höjning av schablon är en rimlig åtgärd som uppfyller ändamålsenligheten av statsbidraget och är en godkänd medelsanvändning.
Nyttjandet av hyrpersonal bland de privata hälsocentralerna i Region Västerbotten ser relativt lika ut och ungefär samma personalkategorier hyrs in. Förslaget är utifrån detta, samt utifrån SKR:s rekommendationer, är att statsbidraget fördelas till de privata hälsocentralerna utifrån antal listade patienter på hälsocentralen. För privata vårdgivare inom LOU föreslås att fördelningen baseras på hur stora utbetalningar Region Västerbotten gjorde till respektive under 2021. Av bilaga framgår fördelning per utförare. -
Revisorerna har granskat hanteringen av tjänstebilar och överlämnat rapporten till regionstyrelsen. I rapporten framkommer att granskningen inte visar på några väsentliga avvikelser i användningen av tjänstebilarna. I granskningen har det dock uppmärksammats brister i styrning och kontroll.
Mot bakgrund av resultatet lämnar revisionen följande rekommendationer:
- Riktlinjer för tjänstebilar behöver uppdateras och kompletteras
- Det saknas strategi för elektrifiera regionens fordon
- Det saknas enhetliga rutiner för bokning, nyckelhantering, drivmedelskort med mera
- Det saknas uppföljningar och kontroller
Förslag till yttrande har upprättats i vilket det beskrivs vilka åtgärder som regionstyrelsen avser att vidta.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
622kb Ladda ner dokument
-
Regionstyrelsen har tidigare beslutat att en sjukgymnast, verksam enligt nationella taxan, ska återbetala arvoden vars berättigande inte kunnat styrkas i patientjournalen. Beslut fattades även i december 2021 att sätta ned fysioterapiersättning som inte kan styrkas t.o.m. februari 2022.
Eftersom tiden för det föregående beslutet har löpt ut och de av sjukgymnasten begärda arvodena fortsatt inte kan styrkas i patientjournalerna behöver nytt beslut om nedsättning fattas.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
254kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
BRO-gruppen har sedan en tid identifierat att del av de problem kopplat till byggnadsrelaterad ohälsa (BRO) är uppkomna utifrån nuvarande riktlinjer och resurser för lokalvård. Arbetsmiljöverket har i sina rekommendationer belyst tre områden som kan kopplas till Byggnadsrelaterad ohälsa där bristande städning är ett område.
Fastighet och Intern Service har arbetat fram ett förslag som innebär att lokalvården förstärks och Fastighet är med och delfinansierar den utökade lokalvården då det över tid ger minskade BRO kostnader och minskad ohälsa relaterat till BRO.
Övrig finansiering föreslås ske via centralt tillskott i form av regionstyrelsens anslag för oförutsedda händelser. Under den inledande perioden blir dock inte effekterna möjliga att räkna hem utan viss ekonomisk satsning är nödvändig.
Intern Service resurser utökas för att skapa förutsättningar för utökad lokalvård vid våra 3 sjukhus. Fastighet delfinansierar satsningen med 50% av kostnaden för 2022 vilken är beräknad till 815 000 kr samt med 1 miljon av de 2,3 miljonerna för 2023. Vid önskat resultat av detta projekt avser förvaltningen att därefter hantera detta inom ordinarie verksamhet och kostnader.
Planen är att den utökade lokalvården startar from 1/9 2022.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
330kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen beslutade i februari 2021, § 17, om kostdistributionen vid Lycksele lasarett. I samband med beslutet fick regiondirektören i uppdrag att ta fram förslag på en länsövergripande strategi för måltidsdistribution, med tyngdpunkt på patientperspektivet och måltidsmodellen.
En arbetsgrupp bestående av representanter från både hälso- och sjukvården samt regionens stödfunktioner har utarbetat en måltidsstrategi. Strategin baseras på 10 perspektiv:
- Kundnöjdhet
- Hållbarhet
- Resurseffektivitet
- Attraktiv aktör
- Utveckling
- Hälsa
- Robusthet
- Tillgänglighet
- Ekonomisk metod
- KvalitetStrategin harmoniserar med Livsmedelsverkets nya riktlinjer samt syftar bland annat till att uppnå en effektiv, hållbar och robust Måltidshantering för Region Västerbotten.
-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
790kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige har beslutat om förändrad organisatorisk hemvist för anslagen till och dialogen med RF/SISU Västerbotten (RS 366-2020 § 140).
En överenskommelse är nu framtagen mellan Region Västerbotten (Folkhälsoenheten) och RF/SISU Västerbotten. Överenskommelsen gäller 2022- 2025 och syftar till att, genom ökad samverkan och ökad dialog mellan parterna, bidra till att Västerbotten är en attraktiv region med goda livsvillkor för alla och bidra till förutsättningar att leva ett liv i god hälsa.
Överenskommelsen beskriver kortfattat båda organisationernas styrande dokument, hur den gemensamma uppföljningen skall ske samt hur årliga utbetalningar av anslaget till RF/SISU skall ombesörjas.
Region Västerbotten lämnar årligen ett anslag som år 2022 uppgår till 4 099 000 kr. Utbetalning sker två gånger per år enligt överenskommelse med RF-SISU. Anslaget räknas upp enligt LPI.
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
När regionplanen för 2022 beslutades i november 2021 fanns fortfarande osäkerhetsfaktorer kopplade till pandemins effekter för Norrtågstrafiken. Avtalet för Norrtågs operatör Vy Tåg är en tjänstekoncession vilket innebär att operatören behåller intäkterna i trafiken, men därmed också de risker som finns vid negativ påverkan på resandet och intäkterna. I december 2021 inkom Vy Tåg med en förhandlingsframställan till Norrtåg med utgångspunkt i operatörsavtalet och väsentligt förändrade förutsättningar för verksamheten med anledning av pandemin.
Förhandlingarna med Vy Tåg resulterade i att Norrtågs styrelse 2022-03-17 beslutade om en tilläggsbudget för 2022 och ett tilläggsavtal till tjänstekoncessionsavtalet. För Region Västerbotten innebär detta att anslaget för kollektivtrafiken behöver utökas med 22,6 mkr för 2022.
Det utökade anslaget skapar förutsättningar för att tågtrafiken inom ramen för Norrtåg ska kunna fortsätta bedrivas. Pandemins effekter har inneburit att operatören inte har möjlighet att fortsätta bedriva trafiken liksom tidigare. Genom tilläggsavtalet som tecknas mellan Norrtåg och Vy Tåg tillförsäkras att trafiken fortsatt kan bedrivas.
Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 13 april 2022, § 75, föreslagit att regionfullmäktige beslutar om en tilläggsbudget för regionala utvecklingsnämnden innehållande utökat anslag till kollektivtrafiken om 22,6 miljoner kronor för 2022.
Regionstyrelsens förvaltning har yttrat sig över nämndens förslag, i yttrandet framgår att det inte finns utrymme för en tilläggsbudget och föreslår därför att regionfullmäktige ska avslå nämndens förslag. Regionförvaltningen föreslår även att fullmäktige uppdrar till Regionala utvecklingsnämnden att ta fram aktiviteter för att minska underskottet år 2022.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
Centerpartiet har till regionfullmäktige anmält en motion angående persontrafik via järnväg längst med sträckan Jörn - Bastuträsk -
Skellefteå - Bergsbyn - Skelleftehamn. Centerpartiet föreslår att sträckan trafikeras, förslagsvis genom rälsbusstrafik. Centerpartiet bedömer att förslaget ligger väl i linje med Agenda 2030, specifikt med möjligheten till en större arbetsmarknadsregion, hållbara transporter och möjlighet till
bättre kompetensförsörjning.
I motionen föreslår Centerpartiet regionfullmäktige besluta:
• Att ge uppdrag till regionala utvecklingsnämnden att utreda möjligheten med
persontrafik mellan Jörn, Bastuträsk, Skellefteå, Bergsbyn och Skelleftehamn.
• Att ge uppdrag till Norrtåg att utreda möjligheten med persontrafik mellan Jörn,
Bastuträsk, Skellefteå, Bergsbyn och Skelleftehamn.Regionala utvecklingsnämnden har upprättat svar av vilket det framgår att sträckan kräver stora insatser vad gäller infrastruktur för att det ska bli aktuellt med persontrafik längst med sträckan. Nämnden föreslår att motionen ska anses besvarad.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
407kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
-
Alejandro Caviedes (S) har inkommit med en avsägelse från sina uppdrag som ersättare i Nätverk för hälsa och demokrati samt ledamot i Migrationsrådet.
Förslag fyllnadsval:
Mahmoud Al-Turk (S) utses som ersättare i Nätverk för hälsa och demokrati samt ledamot i Migrationsrådet.