Möte 2024-10-15
-
... utses att justera protokollet tillsammans med ordförande. Justeringen sker digitalt senast 22 oktober 2024.
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till styrelsen.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Styrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden anmäls:
-
Lägesbeskrivning av FVIS-programmet per augusti 2024
- Under perioden har projekten arbetat med aktiviteter och leveranser enligt plan. Cambio har bekräftat leveranstidplanen av miljöer och konfiguration. Det kvarstår en osäkerhet kring leveranstidpunkt för samtliga beställningar och ärenden som rapporterats till Cambio.
- Resursläget är fortsatt generellt bra inom programmet. Under hösten när programmet går in i en intensiv fas, kopplat till övergången till Cosmic, är verksamhetens deltagande och engagemang en viktig framgångsfaktor.
- Det är fortsatt risk för leveransförseningar från Cambio och förseningar av Sussagemensamt arbete
- Prognos ligger fortsatt över budget gällande 2024, ack utfall har passerat budget för 2024
- Det resterande beloppet gällande förlikningen från Cambio har inkommit
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
I mars 2023 beslutade centrala ledningsgruppen att en samarbetsyta skulle upprättas med syfte att hålla ihop Agenda 2030-målen i planering, uppföljning och lärande över förvaltningsgränserna.
Sedan start har Samarbetsyta Agenda 2030 (samarbetsytan) bland annat jobbat med att skapa en gemensam strategi för folkhälsa och funktionsrätt utifrån två tidigare separata samt gränsöverskridande erfarenhetsutbyte inom regionen, vilket lett till samarbeten kring hållbarhetsfrågor.
Inför 2025 fortsätter arbetet med hållbarhetsfrågan i samarbetsytan.
Det tidigare, pågående samt fortsatta arbetet i samarbetsytan gör att Region Västerbotten behöver en referensgrupp för input i möjlig hållbarhetsredovisning. En politisk formering med en bred representation.-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionen har genomfört en granskning av regionstyrelsens 2023. Av granskningen framgår att regionstyrelsen har brustit i sin roll att leda och samordna förvaltningen av regionens angelägenheter. Vidare beskrivs brister i styrelsens beredning av budgetar för styrelser och nämnder samt beredningen av uppdrag för att uppnå en ekonomi i balans.
En rad granskningar visar också att staber och stödfunktioner i regionstyrelsens förvaltning har svårt att leverera tillräckligt stöd till verksamheterna i de övriga nämn-dernas förvaltningar. Det finns även otydligheter i ansvarsfördelning mellan region-styrelsen och övriga nämnder och mellan styrelsens och nämndernas förvaltningar som bidrar till svårigheter för styrningen i regionen. Inom flera områden i regionen saknas strukturer för att säkerställa en tillräcklig styrning och kontroll.
Granskningen visar att styrelsen i hög grad hade beslutat om styrande dokument och fick månadsrapporter om verksamheten.
Revisionen rekommenderar regionstyrelsen att;
• Utvärdera varför det uppstår brister i styrningen
• Utveckla redovisningen av resultaten för verksamhetsmålen
• Utveckla arbetet med internkontrollplanen
• Utveckla uppsikten över regionens hel- och delägda bolag. Se till att det finns bearbetade analyser som underlag inför styrelsens bedömningar i uppsikten av bolagen.
Ett förslag till yttrande har tagits fram, i vilket pågående och planerade aktiviteter beskrivs.-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
548kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
9
Revisionsrapport 9/2023 granskning av regionstyrelsens uppsikt över fullmäktiges reglemente för intern kontroll år 2023
Regionens revisorer har den 15 april 2024 överlämnat missiv gällande granskning av regionstyrelsens uppsikt över fullmäktiges reglemente för intern kontroll år 2023.
Av granskningen framgår att en majoritet av styrelser och nämnder i huvudsak uppfyllde kraven i fullmäktiges reglemente för intern kontroll. Revisorerna menar samtidigt att kvaliteten i arbetet med intern kontroll är för låg och behöver utvecklas.
Revisorerna rekommenderar styrelsen att utveckla stödet till övriga nämnder för deras arbete med intern kontrollplanerna. Styrelsen bör bland annat ställa högre krav i anvisningarna på hur internkontrollplanerna bör utformas. Av internkontrollplanerna behöver det på ett bättre sätt framgå metodmässigt hur kontrollernas ske genomföras.
Regionstyrelsen instämmer i huvudsak i revisionens iakttagelser och har följande kommentarer utifrån revisorernas rekommendationer.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
365kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har den 15 april 2024 överlämnat missiv gällande granskning av Region Västerbottens årsrapport 2023 (REV 26–2023). Granskningsrapport är ställd till regionstyrelsen.
Revisionens iakttagelser och grundläggande granskning visar att årsbokslutet är upprättat i enlighet med gällande regler och ger en rättvisande bild av regionen resultat och ekonomiska ställning. Revisorerna bedömer att resultaten för fullmäktiges verksamhetsmål och finansiella mål var svaga, samt instämmer inte i styrelsen bedömning om att regionen delvis hade god ekonomisk hushållning. Revisorerna anser att resultaten inte är förenliga med god ekonomisk hushållning.
Med utgångspunkt i granskningarna lämnar revisorerna tre rekommendationer till regionstyrelsen. Regionstyrelsen instämmer i huvudsak i revisionens iakttagelser och har i sitt svar lämnat kommentarer till rekommendationerna.-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
818kb Ladda ner dokument
-
407kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har lämnat skrivelse och underliggande rapport (Nr 18/2023) till regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden för yttrande. I rapporten finns revisorernas rekommendationer till styrelsen och nämnden för hur kontrollen av lönetilläggen kan stärkas.
Arbetsutskottet återremitterade ärendet 27 augusti 2024, § 142, för att dels besvara alla revisionens rekommendationer samt omarbeta svarets struktur.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
580kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
-
Sveriges kommuner och regioner (SKR) har översänt förslag till reviderat riksavtal för utomlänsvård för yttrande. Riksavtalet för utomlänsvård är en rekommendation som antas av SKR:s styrelse som väntas fatta beslut om ett nytt riksavtal i början av 2025.
Revideringen har till stor del utgått från de frågor som SKR fått genom åren, för att förtydliga de delar som återkommande verkar ha varit otydliga.
I riksavtalet finns bl.a. följande nyheter och huvudsakliga förändringar;
- Vårdkontakter på distans
- Remiss ska skickas direkt till berörd utförare (öppenvård)
- Övernattning i samband med vård efter remiss
- Placering enl. lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
- Kapitel 6 om hjälpmedel har förenklats och förslag finns om ett nytt, lägre belopp för hjälpmedel som kan skrivas ut utan kontakt med hemregionen
- Kapitel 7 p, ”transporter och resor” har förenklats
- Ersättningen för vård utförd av vårdgivare i ett vårdvalssystem samt LOU-upphandlade vårdgivare
- Nytt avsnitt kring personer med skyddad folkbokföring och sekretessmarkering
Ett förslag till yttrande har upprättats, i vilket det framgår att Region Västerbotten ser positivt på att riksavtalet för utomlänsvård revideras utifrån ambitionen att förtydliga avtalet.-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan för Hälsoval primärvård 2025 har upprättats. Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan för Hälsoval primärvård uppdateras årligen sedan införandet av valfrihetssystemet år 2010. Förslag till förtydliganden och mindre förändringar framkommer kontinuerligt och regionfullmäktiges årliga beslut om budget medför justeringar av Hälsovalets ersättningsmodell.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
368kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har Hälsoval inom den allmänna tandvården för barn och unga vuxna sedan första januari 2022. Inför 2025 har en årlig översyn av Hälsovalets Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan genomförts.
Det finns ett lagförslag från regeringen om att åldern för avgiftsfri barn- och ungdomstandvård ska sänkas från nuvarande 23 år till 19 år. Förslaget är att detta ska gälla från 1 januari 2025. Förslaget ska beslutas i riksdagen under hösten. Beslutsärendet för hälsoval tandvård 2025 bereds enligt förväntan att förslaget om sänkt ålder för avgiftsfri tandvård går igenom, och att målgruppen för hälsoval tandvård i Västerbotten minskar, genom att personer i åldern 20-23 år ej längre kommer att ingå. Skulle kommande riksdagsbeslut innebära ändringar i förslaget, med betydelse för utformningen av uppdrag och ersättning för hälsoval tandvård 2025, kommer det att behöva upprättas ett ändringsärende.
Uppdrag och regler, ersättningsmodell samt uppföljningsplan för Hälsoval tandvård i Västerbotten har justerats utifrån att målgruppen minskar till barn och unga 3-19 år. Inga övriga förändringar har gjorts avseende uppdragets innehåll.
En förutsättning av betydelse inför 2025, är att landstingsprisindex justerat för löner (LPIK) är negativt, vilket inneburit att fasta ersättningar inte har varit möjliga att räkna upp på samma sätt som föregående år. Orsaken till ett negativt LPIK för 2025 är att påslaget för sociala avgifter bedöms bli betydligt lägre 2025, tack vare lägre inflation.-
115kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
309kb Ladda ner dokument
-
-
Detta ärende gäller fastställande av Regionens tandvårdsstöd, uppdrag och ersättningsmodell 2025.
Regionens tandvårdsstöd gäller tandvård utförd till personer som omfattas av regionens tandvårdsstöd, det vill säga nödvändig tandvård och munhälsobedömning, tandvård som led i sjukdomsbehandling samt tandvård vid långvarig sjukdom och funktionsnedsättning. Ersättningsmodellen gäller för tandvård utförd i såväl privat som egen regi.
Vårdgivare får ersättning inom regionens tandvårdsstöd med belopp motsvarande Folktandvårdens tandvårdstaxa.
Det finns ett lagförslag från regeringen om att åldern för avgiftsfri barn- och ungdomstandvård ska sänkas från nuvarande 23 år till att gälla till 19 år. Förslaget är att detta ska gälla från 1 januari 2025. Detta lagförslag från regeringen ska beslutas i riksdagen under hösten. Beslutsärendet för regionens tandvårdsstöd, uppdrag och ersättningsmodell 2025 bereds enligt förväntan att regeringens förslag går igenom. Skulle detta inte ske eller det skulle bli ändringar i förslaget som har betydelse för utformningen av uppdrag och ersättning för regionens tandvårdsstöd 2025, kommer det behöva upprättas ett ändringsärende.
Lagförslaget innebär att fler individer blir föremål för regionens tandvårdsstöd eftersom personer mellan 20-23 år inte längre kommer omfattas av den avgiftsfria tandvården. Därför har budgeten för regionens tandvårdsstöd räknats upp utifrån storleken på det förväntade antalet 20-23 åringar. Se bilaga för budgetram och beräkningar 2025.-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbottens strategi för jämställdhet och jämlikhet har löpt ut i december 2022. En ny strategi har tagits fram med utgångspunkt i workshops med verksamhetsföreträdare. Ett förslag till strategi har sedan beretts via en internremiss och synpunkterna har arbetats in. Processen för framtagandet av strategin har beretts i RUN, HSN och RS. Strategin är en konkretisering av Regions Västerbottens Policy för jämställdhet och jämlikhet som beslutats i Regionfullmäktige.
Inriktningen för strategin för jämställdhet och jämlikhets är jämställdhetsintegrering där jämställdhet och jämlikhet ska genomsyra hela verksamheten. Strategin omfattar alla diskrimineringsgrunder i arbetet för likabehandling och mot diskriminering ur ett arbetsgivarperspektiv. Strategins målsättning är att Region Västerbotten ska leverera välfärdstjänster och regionala utvecklingsinsatser som bidrar till ett jämställt och jämlikt Västerbotten samt vara en jämställd och jämlik arbetsgivare.
Strategin omfattar prioriterade insatser inom tre områden: jämställd och jämlik styrning, jämställd och jämlik verksamhet samt jämställd och jämlik arbetsgivare. De prioriterade insatserna har definierats i dialog med verksamheterna där arbetet ska genomföras.-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Fullmäktige gav 2023 ett uppdrag att genomföra en förstudie om centraliserad logistik och materialförsörjning, vilket sedan låg till grund för det beslut som fattades i regionstyrelsen om centraliserad logistik och beredskapshöjande åtgärder.
Vid regionstyrelsens sammanträde 6 februari 2024 togs beslutet att genomföra en upphandling av en tredjepartslogistiklösning (3PL) för säkerhetskritisk förbrukningsmateriel. Beslutet var sedan tidigare även förankrat i hälso- och sjukvårdsnämnden. Regionstyrelsen beslutade att finansiering för lager- och logistiktjänsten (3PL) sker år 2024 ur styrelsens oförutsedda utgifter samt eventuella statsbidrag, för att inarbetas i budgeten för år 2025.
Upphandlingen innehöll endast en anbudsgivare med ett anbud högt över regionens uppskattade upphandlingsvärde som därmed övergick till ett förhandlat förfarande i hopp om att få ner kostnaderna. Dessvärre kunde inte anbudsgivaren möta regionens kostnadsbild, vilket resulterade att upphandlingen avbröts. Lager- och logistiktjänsten planerades att vara i gång i december år 2024. Nu behöver regionen i stället skyndsamt upprätta ett lager i egen regi för att stärka regionens försörjningsberedskap på säkerhetskritiska artiklar.
Förslaget är att regionen själv ska hyra en lagerlokal, anställa personal och betala för investeringar som tillfaller regionen. Att upprätta en lagerverksamhet i egen regi blir mer fördelaktigt ur ett ekonomiskt perspektiv. Ett projekt för att hitta en extern lokal som möter regionens behov har initierats och förväntas beslutas i fastighetsrådet under hösten 2024.
Regionen saknar beslut om finansiering för både drift- och investeringskostnader.
Vid en etablering av ett lager i egen regi uppstår behovet av distribution från lagret till regionens verksamheter som behöver upphandlas. Vad gäller transporter har regionen i dagsläget en ineffektiv lösning med stuprörsorienterad distribution, vilket belastar regionens (logistikavdelningens) ekonomi negativt. Ett lager i egen regi skapar förutsättningar för konsolidering och sänkta distributionskostnader. Därför finns ett stort behov av att se över regionens nuvarande transporter och inkludera dessa i en kommande upphandling.Vid arbetsutskottets sammanträde 1 oktober 2024, § 187, beslutades att till regionstyrelsens sammanträde, komplettera förslag till beslut med uppgift om kostnad.
-
118kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
218kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Sverige bygger upp totalförsvaret för att uppnå en samordnad nationell förmåga och en förmåga att verka tillsammans med allierade nationer inom NATO. Sveriges 21 regioner ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig.
Regionernas ansvar inom totalförsvaret kräver samverkan med andra regioner, kommuner, privata aktörer samt med statliga myndigheter. Idag saknas gemensamma strukturer för totalförsvarsplaneringen mellan regionerna, vilket resulterar i en fragmenterad planering som är svår att överblicka. Samverkan och samarbete mellan regionerna behöver därför utvecklas så att regionernas del i totalförsvaret säkerställs. En ökad samverkan mellan regionerna underlättar också den statliga planeringen och förmågan att möta NATO:s krav inom ramen för Sveriges medlemskap.
Mot denna bakgrund inrättas en gemensam kanslifunktion för samordning och planering av regionernas verksamhet vid höjd beredskap och krig. Funktionen benämns Nationell samordning planering (NSP). Kansliet behöver vara en del av en myndighet då det finns särskilda formella krav för dess arbetsuppgifter. Kansliet kommer att tillhöra Region Uppsala som har erbjudit sig att vara värd för verksamheten.
Regionernas deltagande i NSP baseras på respektive regionstyrelses ansvar och beslutsmandat. För det fortsatta arbetet behöver därför samtliga regioner ta ställning till deltagande i det regiongemensamma arbetet NSP, för samordning och planering under höjd beredskap och krig. Ledningen ligger fortsatt kvar i respektive regionstyrelse, men regionen deltar i gemensam nationell samordning och planering. Kansliets roll är att stödja regionernas ledning för att stärka den samlade ledningsförmågan.Vid arbetsutskottets sammanträde 1 oktober 2024, § 188, beslutade att L:et i NSPL ska utgå från beslutsatsen samt tjänsteskrivelse då ledningsansvar inte ingår i det regiongemensamma arbetet.
-
114kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Planeringsförutsättningar 2025 upprättades i maj och översändes till styrelser och nämnder. Varje styrelse och nämnd ska därefter göra en återkoppling på planeringsförutsättningarna.
I regionstyrelsens återkopplingsrapport beskrivs bl.a. nämndens bidrag till fullmäktiges mål, planerade verksamhetsförändringar, inriktning för kompetensförsörjning samt plan för hållbar ekonomi och prioritering av resurser.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Planeringsförutsättningar 2025 upprättades i maj och översändes till styrelser
och nämnder.Varje styrelse och nämnd ska göra en återkoppling på planeringsförutsättningarna,
vilket är styrelsens/nämndens inspel till regionplanearbetet.Bilagor
-
380kb Ladda ner dokument
-
351kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
659kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans startades av Landstinget Dalarna och Landstinget Värmland under våren 2014, för att bedriva en gemensam
ambulanshelikopterverksamhet åt medlemmarna.
Under 2019 sökte Region Norrbotten och Region Västerbotten om och beviljades medlemskap i Svensk Luftambulans. De ingår som medlemmar från 2020-01-01.
Verksamheten i Region Norrbotten övertogs 2021-06-01 och i Region Västerbotten 2021-12-28.
Finansiering av helikoptrarna via Kommuninvest har varit en målsättning sedan starten av förbundet. Hantering av lån har tidigare varit föremål för diskussion
och förslag om beslut men har till följd av översyn av förbundsordning samt hantering av utträdesprocess ej kunna genomföras.
Samtal har genomförts med Kommuninvest där de gett klartecken om att ansöka om att uppta lån med stöd av regionernas medlemskap i Kommuninvest.Kommunala bolag samt kommunalförbund där ägarna är medlemmar i Kommuninvest får uppta lån vid Kommuninvest förutsatt att beslut tas av varje
medlemsregion om solidariskt borgensåtagande. Ett regressavtal ska även godkännas och beslutas av medlemmarna.-
108kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har överlåtit beslutanderätt till delegat enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas till styrelsen. Redovisningen innebär inte att styrelsen får ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan styrelsen återta lämnad delegation.
Redovisning av beslut fattade på delegation:
Arbetsutskottets beslut
2024-10-01, § 177-178Beslut fattade på delegation av regiondirektör
Förteckning 2024-09-08
RS 233:6-2024Beslut fattade på vidaredelegation
Förteckning 2024-09-08
RS 235:5-2024Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
636kb Ladda ner dokument
-
649kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
Region Västerbottens strategi för jämställdhet och jämlikhet har löpt ut i december 2022. En ny strategi har tagits fram med utgångspunkt i workshops med verksamhetsföreträdare. Ett förslag till strategi har sedan beretts via en internremiss och synpunkterna har arbetats in. Processen för framtagandet av strategin har beretts i RUN, HSN och RS. Strategin är en konkretisering av Regions Västerbottens Policy för jämställdhet och jämlikhet som beslutats i Regionfullmäktige.
Inriktningen för strategin för jämställdhet och jämlikhets är jämställdhetsintegrering där jämställdhet och jämlikhet ska genomsyra hela verksamheten. Strategin omfattar alla diskrimineringsgrunder i arbetet för likabehandling och mot diskriminering ur ett arbetsgivarperspektiv. Strategins målsättning är att Region Västerbotten ska leverera välfärdstjänster och regionala utvecklingsinsatser som bidrar till ett jämställt och jämlikt Västerbotten samt vara en jämställd och jämlik arbetsgivare.
Strategin omfattar prioriterade insatser inom tre områden: jämställd och jämlik styrning, jämställd och jämlik verksamhet samt jämställd och jämlik arbetsgivare. De prioriterade insatserna har definierats i dialog med verksamheterna där arbetet ska genomföras.