Möte 2020-05-12
-
Klockan 12.00 ges en allmän genomgång av digitala sammanträden och mötesteknik. Det är frivilligt att delta. Sammanträdet startar sedan kl 12.30 med upprop.
Klockan Punkt
12.30 Upprop
12.35 Regiondirektörens information
12.50 Ekonomi, Jan Öström ekonomidirektör och Kristin Antonsson budgetchef
13.30 Gruppmöte, (information ges av respektive gruppledare)
14.00 Beslutsärenden
Frånvaro: Meddela eventuell frånvaro till regionstyrelsen@regionvasterbotten.se så snart som möjligt.
-
2
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
4
Informationer
-
5
Månadsrapport per april 2020
-
Region Västerbottens revisorer har överlämnat en fördjupad granskningsrapport "Samverkan av vård till barn och unga med psykisk ohälsa" till regionstyrelsen. Av granskningsrapporten framgår att regionstyrelsen inte har tagit tag i de brister som revisionen tidigare uppmärksammat samt att det finns brister inom styrning, överenskommelser, arbetsformer och rutiner mellan de olika vårdnivåerna som bidrar till att samverkan om barnen försvåras.
Förslag till yttrande har upprättats. I yttrandet lämnas kommentarer till några av de slutsatser och bedömningar som görs i granskningsrapporten.
-
277kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
15mb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har den 31 januari 2020 överlämnat granskningsrapporten ”Granskning av resor och representation år 2019” . Revisorerna har med anledning av rapporten hemställt om regionstyrelsens yttrande med uppgifter och verkställda och planerade åtgärder.
Revisorernas granskning visar att regionstyrelsen inte har säkerställt en tillräcklig styrning eller intern kontroll avseende kostnader för resor och representation. De fastslagna riktlinjerna bedöms ändamålsenliga men det finns otydligheter i tillhörande anvisningar. Styrningen i berörda system bedöms svag och det finns brister i efterlevnad av riktlinjer och gällande lagstiftning. Styrelsen har inte säkerställt en tillräcklig kontroll av efterlevnaden.
Förslag till yttrande har upprättats över iakttagelser och rekommendationer. Av yttrandet framgår däribland att regionen har en attestordning som är utformad utifrån den ansvarsfördelning som finns i Region Västerbotten. Det finns ingen central kontroll utifrån den ansvarsfördelning som är gällande i Region Västerbotten. De åtgärder som regionstyrelsen bedömer är effektiva för att öka styrningen avseende kostnader för resor och representation är via utbildning och kunskapsspridning istället för centrala kontroller.Arbetsutskottet beslutade den 21 april 2020 att, till regionstyrelsens sammanträde, utreda förutsättningarna för teknisk lösning vid attestering. Med anledning av detta har yttrandet kompletterats med att regionstyrelsen ska se över möjligheten till ett tekniskt stöd att säkerställa korrekta underlag till ekonomiska transaktioner.
-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
De tre fullmäktigeberedningarna för folkhälsa och demokrati fick inför 2019 tre uppdrag av regionfullmäktige;
1.Utveckla former för medborgardialog som bidrar till ökat medborgarinflytande i det hälsofrämjande arbetet inom Region Västerbotten
2.Utreda och föreslå former för dialog med kommuner, samhällsorgan, frivilligorganisationer och andra intressenter i folkhälso- och demokratifrågor
3. Utifrån ett medborgarperspektiv belysa hinder och goda exempel på övergångarna mellan sjukhusvård och kommunal hemsjukvård.
Uppdragen har redovisats i beredningarnas rapporter som behandlades i regionfullmäktige den 18-19 november 2019, § 192-194. Vid sammanträdet beslutades att rapporterna skulle överlämnas för beredning till regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden. Beredning av rapporternas uppdrag 1 och 2 har hanterats inom ramen för regionstyrelsens verksamhet medan uppdrag 3 bereds av hälso- och sjukvårdsnämnden.
Gällande uppdrag 1 framgår i rapporterna att medborgardialog är en viktig del i den demokratiska processen men att det inom regionen finns ett behov av policy och riktlinjer för när, var och hur medborgardialoger ska genomföras. För att lyckas med en bra medborgardialog krävs en grundlig planering för att utifrån rätt frågeställning nå rätt målgrupp. Förslaget från regionstyrelsens sida är att det inom regionen arbetas fram en riktlinje för genomförande av medborgardialog.
Gällande uppdrag 2 beskriver de tre beredningarna hur de under 2019 har samverkat med kommunernas folkhälsoråd, träffat patient- och pensionärsföreningar, genomfört olika möten som visat sig vara viktiga för möjligheten till dialog och samverkan. Med hänvisning till det arbete som pågår kring den nya samverkansstrukturen samt beredningarnas intention att fortsätta arbetet med att hitta former för samverkan med intresseorganisationer mm, föreslås inga ytterligare åtgärder kring detta uppdrag från regionstyrelsens sida.-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten hyr sedan 2015 dryckesautomater med betallösning. Till denna hyra finns ett serviceavtal och ett visst kaffesortiment. Sedan 2016 ingår Region Västerbotten i SKL Kommentus avtal för dryckesautomater. Det finns 223 avtal.
Det är 71% av alla dryckesautomater som är uppkopplade mot betalningstjänsten och funktionaliteten är inte störningsfri, vilket skapar tidsförluster i verksamheten.
Intäkterna för kaffet uppgår till 0,6 miljoner kronor per år medan utgifterna uppgår till 7,4 miljoner kronor per år.
Att hyra en kaffemaskin är det mest kostsamma jämfört mot leasing eller direkt köp. Prisspannet på kaffesorterna är för stort och kostnaden för betallösningen är inte försvarbar mot kostnaden/intäkten 1 kr per köptillfälle. Därför har en utredning genomförts och förslag om förändrad hantering av dryckesautomater föreslås. Förslaget innebär att regionen köper ut nuvarande maskinpark för 0,7 miljoner kronor och därefter köper in framtida maskiner som en utrustningsinvestering. Betaltjänsten tas bort och regionen för in fritt kaffe men begränsar sortimentet till två ekologiska alternativ med målpriset 100 kr.
Resultatet blir, jämfört, mot dagens årliga prisnivå, en minskning av kostnaderna med 2,4 miljoner kronor exklusive förlorad arbetstid och 4,5 miljoner kronor inklusive arbetstidsvinsten.Då beslutet om betallösning för dryckesautomater ursprungligen är ett politiskt beslut behöver regionstyrelsen fatta beslut i frågan.
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
230kb Ladda ner dokument
-
-
10
Ersättningsetablering enligt lagen om ersättning för fysioterapi
-
Enligt den muslimska trosuppfattningen ska en rituell tvagning ske innan en avliden person kan begravas. Begravningen bör dessutom ske snarast efter dödsfallet och sker vanligtvis inom några få dagar. Frekvensen är ca 4 ggr per år i länet.
Tidigare uppläts en lokal vid kliniks patologi-obduktion/bårhusets garage för detta ändamål, på grund av säkerhet och integritet till andra avlidna har detta dock upphört.
Rituella riter ingår inte i den allmänna begravningsavgiften och inte heller i Hälso - och sjukvårdslagen. Region Västerbotten har för närvarande inte en tillgänglig och anpassad lokal för ändamålet. Under hösten 2021 kommer byggnad 29 att vara färdigställd och förslagsvis kan en lokal i den byggnaden friställas för detta ändamål. Lokalen skulle således bokas av begravningsentreprenörerna och skälig kostnad för städning och hyra faktureras dödsboet. Fram till dess kan Region Västerbotten inte hantera rituella tvagningar.
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har sedan en tid ett pågående projekt att införa ett nytt digitalt inköp och logistiksystem för ökad effektivitet och kontroll. Med anledning av coronapandemin ser regionen effekten av avsaknaden av systemstöd men även vissa materialflöden. Regionen möter heller inte Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps kravbild vid förstärkt händelse kopplat till krig/yttre hot.
Då landet med stor sannolikhet kommer att få en andra våg av Covid 19 behöver regionen säkra varuförsörjningen för de produkter som ses som kritiska idag. Av den anledningen behöver regionen säkra andra inköpskanaler och logistiska flöden och därför föreslås att resursförstärkning inom Inköp och Logistikfunktionerna görs. Ett team bestående av strategisk inköpare, logistiker och materialstyrare total tre personer får uppdraget att säkra dessa flöden mot nästa våg av covid 19 men även framtida krav från MSB inom varuförsörjningen. Förstärkningen är permanent eftersom det kommer vara en långtgående process.Resursförstärkningen uppgår till 2 miljoner kronor per år. För år 2020 innebär förstärkningen en kostnad på 1 miljoner kronor.
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska, enligt kommunallagens 6 kap § 1, ha uppsikt över övriga nämnder och styrelsers verksamheter. Inom ramen för regionstyrelsens uppsiktsplikt ingår att uppmärksamma brister och i sådana fall inhämta ytterligare uppgifter.
Som en del i uppsikten träffar regionstyrelsens arbetsutskott nämndens presidium för att informeras om nämndens ekonomiska förutsättningar och utmaningar samt om frågor av större karaktär. Återrapportering sker sedan till styrelsen.
På grund av förändrade förutsättningar för arbetsutskottets sammanträde ställdes den planerade träffen in och ersattes av skriftlig information.
Patientnämnden har inkommit med underlag till styrelsen som beskriver nämndens prioriteringar inför 2021 som främst handlar om vidareutveckling av administrativa rutiner och arbetssätt i syfte att utveckla nämndens uppdrag.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 21 april 2020 tog arbetsutskottet del av underlaget och överlämnade det till styrelsen utan synpunkter.
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska, enligt kommunallagens 6 kap § 1, ha uppsikt över övriga nämnder och styrelsers verksamheter. Inom ramen för regionstyrelsens uppsiktsplikt ingår att uppmärksamma brister och i sådana fall inhämta ytterligare uppgifter.
Som en del i uppsikten träffar regionstyrelsens arbetsutskott nämndens presidium för att informeras om nämndens ekonomiska förutsättningar och utmaningar samt om frågor av större karaktär. Återrapportering sker sedan till styrelsen.
På grund av förändrade förutsättningar för arbetsutskottets sammanträde ställdes den planerade träffen in och ersattes av skriftlig information.
Hälso-och sjukvårdsnämnden har inkommit med underlag till plan och budget 2021. Av underlaget framgår att nämndens prioriteringar i budget 2021 är kopplade till den omställningsplan som tagits fram under 2019 och utgörs av;
- Minska kostnadsutvecklingen
- Anpassa närvarotid till bemanningsmål
- Minska kostnaderna för inhyrd personal med målet att bli oberoende av hyrpersonal
- Införa produktions- och kapacitetsstyrning
- Effektivisera vårdprocesser och standardiserade vårdförlopp
- Utveckla arbetet med digitala lösningar
- Utveckla god och nära vård
- Genomgripande översyn av jourlinjer och jourarbete
- Översyn av medicinskt material, diabeteshjälpmedel och läkemedelVid arbetsutskottets sammanträde den 21 april 2020 tog arbetsutskottet del av underlaget och överlämnade det till styrelsen utan synpunkter.
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska, enligt kommunallagens 6 kap § 1, ha uppsikt över övriga nämnder och styrelsers verksamheter.
Som en del i uppsikten träffar regionstyrelsens arbetsutskott nämndens presidium två gånger per år för att informeras om nämndens ekonomiska förutsättningar och utmaningar samt om frågor av större karaktär. Återrapportering sker sedan till styrelsen.
På grund av förändrade förutsättningar för arbetsutskottets sammanträde ställdes den planerade träffen in och ersattes av skriftlig information.
Regionala utvecklingsnämnden har inkommit med underlag till plan och budget 2021. Av underlaget framgår att prioriteringar i budget 2021 är kopplade till implementering av Regional utvecklingsstrategi (RUS) som ska antas under hösten 2020, nämnden spår att de kan få utökade uppgifter kopplade till digitalisering, kompetensförsörjning och samhällsplanering för att främja och möjliggöra utökad tillväxt i länet. Vidare lyfter nämnden även utökade kostnader för kollektivtrafiken.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 21 april 2020 tog arbetsutskottet del av underlaget och överlämnade det till styrelsen utan synpunkter.
Inom ramen för regionstyrelsens uppsiktsplikt ingår att uppmärksamma brister och i sådana fall inhämta ytterligare uppgifter.
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har delegerat beslutanderätt i vissa ärenden till delegat i enlighet med delegationsordning. Dessa beslut ska återanmälas till styrelsen.
Delegationsbeslut framgår av bilagda förteckningar.
Arbetsutskottets protokoll 2020-03-24
Ordförandebeslut, delegationspunkt 1.1:
Feriearbete 2020
RS 653-2020
2020-04-15Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
464kb Ladda ner dokument
-
961kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-