Möte 2019-10-15
-
Klockan Informationer
9.30 Regiondirektörens information
9.45 Delårsrapport per augusti 2019, verksamhetsplan 2020
Kristin Antonsson, tf ekonomidirektör, mfl.10.45 Paus
11.00 Återrapport resultathantering inom primärvård och tandvård, Hälsoval 2020, Beställarenhet.
Eva Klingefors, utredare12.00 Lunch
13.00 Gruppmöte
14.00 Beslutsärenden
Förhinder: Meddela Sofia Gustafsson om du inte kan delta vid mötet, sofia.e.gustafsson@regionvasterbotten.se
Samåkning: Enligt fullmäktiges beslut ska i första hand kollektiva färdmedel nyttjas. Samåkning förutsätts om andra färdmedel
används.
-
3
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
5
Informationer
-
Regionstyrelsen ska två gånger per år informeras om hur arbetet med ledningssystemet fortskrider.
Redogörelse över aktuella aktiviteter och förbättringsprojekt har upprättats. Av rapporten framgår att ledningssystemets kontext är under förändring. Regionbildningen har inneburit organisatoriska förändringar samtidigt som stora förändringsprocesser och initiativ pågår.Arbetet med ledningssystemet har beroenden med flera av de stora förändringsprocesserna som pågår inom regionen. Under 2019 prioriteras aktiviteter inom två områden, arbetet med en tydlig dokumentstyrning samt arbetet med ett ändamålsenligt och tillräckligt IT-stöd för ett sammanhängande ledningssystem för hela organisationen.
-
Enligt kommunallagen 6 kap §1 ska styrelsen ha uppsikt över övriga nämnders verksamhet. Arbetsutskottet träffade presidiet i hälso- och sjukvårdsnämnden den 8 oktober 2019. Träffen är ett led i styrelsens uppsikt över nämnder och styrelser.
Arbetsutskottet informerades om nämndens delårsrapport per augusti samt om arbetet med åtgärdsplanen för att nå en budget i balans.Bilagor
-
734kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap §1 ska styrelsen ha uppsikt över övriga nämnders verksamhet. Arbetsutskottet träffade delar av presidiet i regionala utvecklingsnämnden den 8 oktober 2019. Träffen är ett led i styrelsens uppsikt över nämnder och styrelser.
Arbetsutskottet informerades om delårsrapport per augusti, nämndens verksamhet och uppdrag samt om aktuella utmaningar. -
Enligt kommunallagen 6 kap §1 ska styrelsen ha uppsikt över övriga nämnder, förbunds och bolags verksamheter. I och med den nya organisationen för Region Västerbotten kommer regionala utvecklingsnämnden att hålla i bolagsdialogerna för de bolag som tidigare har ägts av Regionförbundet i Västerbotten AB.
Regionala utvecklingsnämnden träffade representanter från Västerbottens museum den 2 oktober 2019. Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Bilagor
-
308kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap §1 ska styrelsen ha uppsikt över övriga nämnder, förbunds och bolags verksamheter. I och med den nya organisationen för Region Västerbotten kommer regionala utvecklingsnämnden att hålla i bolagsdialogerna för de bolag som tidigare har ägts av Regionförbundet i Västerbotten AB.
Regionala utvecklingsnämnden träffade representanter från Skellefteå museum den 2 oktober 2019. Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Bilagor
-
309kb Ladda ner dokument
-
987kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap §1 ska styrelsen ha uppsikt över övriga nämnder, förbunds och bolags verksamheter. I och med den nya organisationen för Region Västerbotten kommer regionala utvecklingsnämnden att hålla i bolagsdialogerna för de bolag som tidigare har ägts av Regionförbundet i Västerbotten AB.
Regionala utvecklingsnämnden träffade representanter från Skogsmuseet i Lycksele den 2 oktober 2019. Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Bilagor
-
309kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap §1 ska styrelsen ha uppsikt över övriga nämnder, förbunds och bolags verksamheter. I och med den nya organisationen för Region Västerbotten kommer regionala utvecklingsnämnden att hålla i bolagsdialogerna för de bolag som tidigare har ägts av Regionförbundet i Västerbotten AB.
Regionala utvecklingsnämnden träffade representanter från Västerbottensteatern den 2 oktober 2019. Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Bilagor
-
308kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap §1 ska styrelsen ha uppsikt över övriga nämnder, förbunds och bolags verksamheter. I och med den nya organisationen för Region Västerbotten kommer regionala utvecklingsnämnden att hålla i bolagsdialogerna för de bolag som tidigare har ägts av Regionförbundet i Västerbotten AB.
Regionala utvecklingsnämnden träffade representanter från Norrlandsoperan den 2 oktober 2019. Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker och frågor av större vikt.
Bilagor
-
310kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2019-08-31.
Likviditet augusti 2019:
Likvida medel per sista augusti uppgick till 504 miljoner kronor till 0 % ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Portföljutveckling augusti 2019:
Totala portföljen utvecklades -0,2 % vilket är +0,3 % mot index som utvecklades -0,5 % under månaden.
Aktieportföljen utvecklades -0,5 % under månaden, vilket är +0,3 % mot index som gick
-0,8 %.
Ränteportföljen utvecklades +0,4 % under månaden, vilket är +0,1 % jämfört med index som gick +0,3 % under månaden.
Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav.
Portföljen är viktad enligt riktlinjer i finanspolicyn.
Skuldrapport augusti 2019:
Regionens totala lån uppgår per sista augusti till 2 200 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,30 %.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen har nämnderna att var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Ansvaret innebär att se till att den interna kontrollen är tillräcklig, och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Regionfullmäktige har den 19 juni 2019 fastställt reglemente för intern kontroll i Region Västerbotten. Reglementet reglerar styrelsernas och nämndernas ansvar för intern kontroll i organisationen, samt på vilket sätt uppföljning av den interna kontrollen ska ske. Regionstyrelsen ansvarar i sin tur för att utforma regionövergripande riktlinjer för tillämpning av regionfullmäktiges reglemente för intern kontroll, som ligger till grund för de anpassade riktlinjer för intern kontroll som fastställs av respektive nämnd/styrelse. De regionövergripande riktlinjerna syftar till att förtydliga styrelsernas och nämndernas ansvar i arbetet med intern kontroll, tillhandahålla en gemensam modell för arbetet med intern kontroll samt lämna anvisningar för hur rapportering och uppföljning av den interna kontrollen ska ske. Regionstyrelsen ska även hålla sig informerad om hur den interna kontrollen fungerar i de hel- och delägda bolagen.
Med de övergripande riktlinjerna som grund, ska även en årlig analys och bedömning av det samlade systemet för internkontroll lämnas av regionstyrelsen. -
Enligt kommunallagen har nämnderna att var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Ansvaret innebär att se till att den interna kontrollen är tillräcklig, och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Regionfullmäktige har den 19 juni 2019 fastställt reglemente för intern kontroll i Region Västerbotten. Reglementet reglerar styrelsernas och nämndernas ansvar för intern kontroll i organisationen, samt på vilket sätt uppföljning av den interna kontrollen ska ske. Regionstyrelsen ansvarar i sin tur för att utforma regionövergripande riktlinjer för tillämpning av regionfullmäktiges reglemente för intern kontroll, som ligger till grund för de anpassade riktlinjer för intern kontroll som fastställs av respektive nämnd/styrelse.
Ett förslag till anpassade riktlinjer för regionstyrelsens ansvarsområde har tagits fram, med utgångspunkt i reglemente för intern kontroll samt de övergripande riktlinjer för intern kontroll i Region Västerbotten som fastställts av regionstyrelsen. -
Regionstyrelsen fattade i februari 2019 beslut om att avskriva underskotten för 2016 och 2017 för såväl hälsocentraler som tandvård som bedrivs av Region Västerbotten. Samtidigt beslutades att en utredning skulle göras för att ge beslutsfattare ett objektivt underlag inför beslut om resultathantering för primärvården och tandvården för kommande år.
En utredning som tagit sikte på juridiska, ekonomiska och verksamhetsmässiga aspekter har gjorts. Av utredningen framgår att kärnfrågan handlar om vem som kan betraktas som leverantör. Utredningen tar sikte på två alternativa förhållningssätt och beskriver förutsättningarna utifrån dessa två alternativ. -
Uppdrag och regler för Hälsoval uppdateras årligen sedan införandet av valfrihetssystemet år 2010. Förslag till förtydliganden och mindre förändringar framkommer kontinuerligt och regionfullmäktiges årliga beslut om budget medför justeringar av Hälsovalets ersättningsmodell.
Förslag till Uppdrag och regler för Hälsoval 2020 samt ersättningsmodell och uppföljningsplan har upprättats.
Av de huvudsakliga förändringarna kan nämnas omställning mot God och nära vård, barn-och ungas hälsa samt nytt basuppdrag avseende psykisk funktionsnedsättning. Principerna i ersättningsmodellen med övervägande del fast ersättning och mindre del rörlig ersättning kvarstår. Planen för uppföljning av Hälsoval 2020 föreslås att i princip följa samma struktur och indikatorer som 2019.
Bilagor
-
Inom primärvården finns verksamheter och uppdrag som inte ingår i basuppdraget för Hälsoval Västerbotten. Dessa verksamheter och uppdrag finansieras inom Primärvårdens anslagsram för Regionstyrelsen och uppdraget för dess utförande ges Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Tilläggsuppdrag och övriga primärvårdsuppdrag ges till:
Samordning familjecentral
Glesbygdsmedicinskt centrum
Slutenvårdsplatser på sjukstugor
Kompetenscentrum för Mödra- och barnhälsovård
Samordnare för familjecentral
Inkontinenssamordnare
Förstärkt primärvård för medfödda och tidigt förvärvade funktionsnedsättningar
Ungdomshälsa/ungdomsmottagning
Centrum mot våld
Alkohol- och drogmottagning
Ljusbehandling
Mobilt hembesöksteam Primär -
Inför regionbildningen 2019 genomfördes en utredning, som med utgångspunkt från regionens roll som beställare av primärvård och dess utveckling föreslog:
• En ändamålsenlig organisation för regionens valfrihetssystem
• En tjänstepersonorganisation som stödjer den politiska organisationen
Några slutsatser var att regionstyrelsen behöver definiera vad ansvaret innebär och vilka krav som följer av ansvaret, vilken styrning och uppföljning som krävs för att ha kontroll över resultatet samt vilken organisation och vilka resurser som behövs för att förvalta uppdraget.
Det handlar om styrning och uppföljning av primärvårdens kvalitet, ekonomi, samverkan och styrelsens styrning/uppföljning/kontroll.
Förvaltningen har med anledning av beslutet att inrätta en Beställarenhet, tagit fram förslag
på uppdrag, organisation, kompetens, roll och huvudprocesser. Enheten planeras ingå i Ledningsstaben med en enhetschef direkt underställd stabsdirektören. -
I enlighet med de nuvarande anpassade riktlinjerna för intern kontroll, fastställda av landstingsstyrelsen, så ska en årlig utvärdering av styrelsens system för intern kontroll. I rapporten ska en bedömning och analys lämnas av nämndens system för intern kontroll utifrån omfattning av utförda kontroller och uppföljningar, resultat av uppföljningar av den interna kontrollen samt vidtagna åtgärder med anledning av uppföljningarna.
I samma rapport ska förslag på åtgärder för förbättring av anpassade riktlinjer och rutiner för intern kontroll lämnas. Analys av system ska göras i samband med delårsrapporten per augusti. Denna rapport kommer därför att inkludera den uppföljning som gjorts i samband med delårsrapporter per april och augusti 2019, samt årsredovisningen för år 2018.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med reglemente för intern kontroll ska regionstyrelsen med utgångspunkt från uppföljningsrapporterna från nämnderna/styrelserna utvärdera Region Västerbottens samlade system för intern kontroll. Rapporten ska innehålla utfall av uppföljning i nämnderna/styrelserna och vidtagna åtgärder i nämnderna/styrelserna med anledning av uppföljning samt övrig information som bedöms vara av betydelse för utvärdering av regionens samlade system för intern kontroll.
I samma rapport gör regionstyrelsen en bedömning av åtgärder för förbättring av regiongemensamma riktlinjer för intern kontroll. Analys av system ska göras i samband med delårsrapporten per augusti. Denna rapport kommer därför att inkludera den uppföljning som gjorts i samband med delårsrapporter per april och augusti 2019, samt årsredovisningen för år 2018. -
Delårsrapport per augusti 2019 är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport för året. Rapporten utgör underlag för regionstyrelsens samlade delårsredovisning till regionfullmäktige.
Rapporten beskriver resultat och måluppfyllelse för årets andra tertial. I uppföljningen analyseras målen i styrelsens verksamhetsplan, vilka även har koppling till fullmäktiges identifierade inriktningsmål. Rapporten inkluderar även uppföljning av intern kontroll och fullmäktiges uppdrag samt ekonomiskt resultat. I rapporten redovisas och analyseras resultat per augusti inklusive en uppföljning av de av fullmäktige identifierade inriktningsmålen för 2019 samt målen i styrelsens verksamhetsplan.
Regionstyrelsen redovisar till och med augusti en negativ budgetavvikelse på totalt 73 miljoner kronor och en nettokostnadsutveckling på 5,7 procent. Kostnadsutvecklingen måste minska genom att verksamheten fortsatt prioriterar, genomför åtgärder och arbetar med omställning mot en hållbar ekonomi.
Beslut om resultat av vidtagna åtgärder som fattades i samband med delårsrapport per april följs upp i styrelsen i november 2019.
Förslag till regionstyrelsens delårsrapport per augusti 2019 har upprättats. -
För att bibehålla funktionalitet, minimera driftstörningar och säkerställa hög tillgänglighet på datorer byttes under åren 2008-2012 datorer inom organisationen med ett intervall om 4 år. Sedan 2012 har dock återkommande ekonomiska besparingar medfört att bytesintervallet inte kunnat efterlevas. Detta medför att regionen bara under 2019 är i behov av att byta ut ca 5100 datorer.
Förslag till finansiering av utbyte av datorer har upprättats. Förslaget innebär att regionen finansierar ett byte genom ett så kallat "sale and leaseback-avtal". Det innebär att regionen säljer befintlig datorpark för att sedan hyra datorerna under en fyra årsperiod. Detta ger en lägre likviditetspåverkan och en jämnare fördelning av kostnader över tid.
Förslaget innebär en kostnad på 22,5 miljoner kronor per år då samtliga datorer är hyrda, en total kostnad på drygt 80 miljoner kronor för hela perioden. Då summan överstiger regiondirektörens delegation behöver beslut om finansiering fattas av styrelsen.
Nuvarande budget för datorer är 10 miljoner kronor per år, förslaget om att leasa datorerna med en utbytestakt på fyra år, innebär en sammantagen kostnadsökning på 10 miljoner kronor för åren 2021 och 2022. Finansiering för år 2019 och 2020 hanteras inom verksamhetens beslutade budgetram. Budgetavvikelsen som uppstår för 2021 och 2022 hanteras i ordinarie budgetprocess.
-
Förslag till verksamhetsplan för regionstyrelsen 2020 har upprättats. Verksamhetsplanen utgör en del av Region Västerbottens sammanhållna politiska styrning. I verksamhetsplanen beskrivs prioriterade områden och indikatorer kopplade till de av regionfullmäktige beslutade inriktningsmålen. Vidare beskrivs de ekonomiska förutsättningarna och budget för 2020, vilka baseras på regionfullmäktiges resultatbudget för år 2020, finansiella mål och ekonomiska ramar per styrelse eller nämnd.
Styrelsens verksamhetsplan ligger till grund för regiondirektörens planeringsanvisningar som anger riktlinjer för basenheternas planering. -
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 16 juni 2019, § 123, om budget och skattesats för 2020. Med anledning av att Region Västerbotten från den 1 januari 2010 är regional kollektivtrafikmyndighet har en skatteväxling skett mellan regionen och kommunerna.
Skatteväxlingen från kommunerna till Region Västerbotten genomförs genom att kommunerna sänker skatten med 5 öre och regionen höjer skatten med 5 öre. Beslut har tagits av samtliga kommun- och regionfullmäktige. Skattesatsen för 2020 fastställs därmed till 11, 35 kronor per skattekrona vilket är en ökning med 5 öre jämfört med 2019 års utdebitering.
Förändringen påverkar resultatbudgeten, verksamhetens nettoram ökar med 37 miljoner kronor. Med senaste skatteprognos från Sveriges Kommuner och landsting (SKL) och med beaktande av delskatteväxlingen av kollektivtrafiken ökar budgeten för skatteintäkter med samma belopp. Budgeterat resultat både exklusive och inklusive finansnetto är samma som beslutet som togs av fullmäktige i juni, 186 miljoner konor respektive 74 miljoner kronor.
Förslag till utökning av nämndernas budgetram för 2020 har upprättats. Ramen till regionala utvecklingsnämnden utökas med gemensamma kostnaderna för länets kollektivtrafik med 36,7 miljoner kronor och ett särskilt index på 0,3 miljoner kronor. Ramen för regionala utvecklingsnämnden fastställs till 336,9 miljoner kronor varav ramen till trafiken uppgår till 174,7 miljoner kronor. FoU Välfärds verksamhet och nettobudget, 1,1 miljoner kronor, flyttas från hälso-och sjukvårdsnämnden till regionstyrelsen. Från år 2020 särredovisas fullmäktiges budgetram och ingår därmed inte längre i styrelsens ram.
Nämnd / styrelse Ny budget
Regionstyrelsen 3 057
Hälso- och sjukvårdsnämnden 4 871
Regionala utvecklingsnämnden 336,9
Övriga nämnder/styrelse oförändrad budgetram
-
Förslag till Region Västerbottens delårsrapport per augusti 2019 har upprättats. Rapporten är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport för året till regionfullmäktige.
Rapporten beskriver resultat och måluppfyllelse för årets andra tertial. Delårsrapporten inkluderar uppföljning av de av regionfullmäktige identifierade inriktningsmålen och riktade uppdrag samt ett ekonomiskt bokslut och är baserad på styrelser och nämnders rapportering.
Den prognosticerade måluppfyllelsen är att ett inriktningsmål kommer att uppfyllas, fyra inriktningsmål kommer att uppfyllas delvis och att ett inriktningsmål inte kommer uppfyllas vid årets slut.
Prognosen för 2019, efter andra tertialet, är ett negativt resultat på 75 miljoner kronor och en bedömning om att regionen inte kommer att uppnå resultatmålet. Prognosticerat balanskravsresultat visar ett underskott om 545 miljoner och ska i enlighet med kommunallagen återställas inom tre år.
Inför 2019 har verksamheterna planerat åtgärder för drygt 210 miljoner kronor främst utifrån att kostnadsnivån varit hög det senaste året. Huvuddelen av åtgärderna handlar om att minska personalkostnader både för inhyrd personal och egen personal.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
978kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Marianne Normark (L) har till fullmäktige anmält motionen "Erbjud nyexaminerade sjuksköterskor introduktionsår". Motionären föreslår att Region Västerbotten erbjuder nyexaminerade introduktionsår vid anställning.
Förslag till motionsyttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att ett förslag till introduktionsprogram för nyanställda sjuksköterskor har arbetats fram under hösten 2018 och kommer att implementeras under våren 2020.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
29
Motion nr 10-2019 från Petter Nilsson (SD), Linda Strandberg (SD), Katrin Larsson (SD). Översyn av delegationer
Petter Nilsson (SD), Linda Strandberg (SD) och Katrin Larsson (SD) har till regionfullmäktige anmält motionen "Översyn av delegationer". Motionärerna föreslår att regionstyrelsen ska utreda de ekonomiska delegationerna.
Förslag till yttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att regionen har riktlinjer för investeringar samt fastställda beloppsgränser för delegation. De framtagna riktlinjerna beskriver övergripande regionens investeringsprocess för beslut om investeringsram, investeringsplan och genomförande, hur roller och ansvar fördelas i hela processen samt innebörden av de i processen ingående beslutstillfällena.
Investeringsprocessen utgår idag från de beslutade riktlinjerna och arbete pågår för att utveckla kvalitén och kontrollen genom hela processen. Åtgärder på detta område är således vidtagna.
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Marianne Normark (L) har till regionfullmäktige anmält motionen Hälsoundersökningar även för 70-åringar. Motionären föreslår att Region Västerbotten utreder möjligheterna att införa hälsoundersökningar för 70-åringar i hela länet.
Förslag till motionsyttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att ett flertal hälsocentraler i länet idag deltar i pilotprojektet ”Seniorhälsa”. Projektutvärderingen visar på ett behov av hälsofrämjande insatser hos målgruppen. Införande av VHU för 70-åringar kommer ske i hela länet i takt med att ekonomin tillåter.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
315kb Ladda ner dokument
-
-
Karl-Gustav Lilja (KD) har till regionfullmäktige anmält en motion med förslag om att Region Västerbotten, i dialog med berörda kommuner som använder konceptet IVPA (i väntan på ambulans) inom räddningstjänst, arbetar för att Naloxon införs i deras utrustning samt att utbildning i handhavandet genomförs. Bakgrunden till motionen är att ambulanspersonal och akutsjukvård i Sverige redan är utrustade med Naloxon. Socialstyrelsen och Läkemedelsverket har föreslagit att Naloxon även ska få ges av räddningstjänstens personal IVPA.
Förslag till yttrande har upprättats. Av yttrandet framgår det att av akutsjukvårdens erfarenhet kan vara svårt för räddningstjänstens personal att bedöma vad som är själva orsaken till en patients medvetslöshet, vilket riskerar att handläggningstiden förlängs. Akutsjukvården föreslår i stället att räddningstjänstens personal i väntan på ambulans påbörjar hjärt- och lungräddning (HLR) vid medvetslöshet. Personalen är säkrare på att utföra detta än andra avancerade bedömningar som inträffar med låg frekvens.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträde den 4 september 2019, § 121, föreslagit att motionen ska anses besvarad.
Bilagor
-
258kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
32
Motion nr 5-2019 från Petter Nilsson (SD) m fl. Använd karensverktyget för att sänka hyrpersonalkostnaderna
Petter Nilsson (SD), Linda Strandberg (SD), Katrin Larsson (SD) och Thomas Palmblad (SD) har till regionfullmäktige anmält motionen "Använd karensverktyget för att sänka hyrpersonalkostnaderna". I motionen föreslås att Region Västerbotten ska utöka karensregeln vid inhyrning av personal till att omfatta fler personalgrupper och eventuellt längre tidsomfattning.
Förslag till motionsyttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att det inte finns några planer på att utöka kretsen av yrkesgrupper för inhyrning i framtiden vilket då innebär att det inte heller finns anledning att låta en karensperiod omfatta fler yrkesgrupper. Vidare framgår det av yttrandet att utöka karensperioden från dagens 6 månader inom regionen skulle kunna vara möjligt i ett skede där regionen förhandlar fram ett nytt ramavtal men där är regionen inte ännu.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilson (SD) har till fullmäktige anmält motionen En trygg investeringstakt. Motionären föreslår att fullmäktige beslutar att anta investeringsbudgeten i samband med budgetprocessen i juni.
Förslag till motionsyttrande har upprättats. Av yttrandet framgår även att budgetramen för investeringar fastställs årligen tillsammans med resultatbudgeten i regionplanen som beslutas av regionfullmäktige i juni, vilket är i enlighet med förslaget i motionen.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
Dorotea kommun har ansökt och beviljats medlemskap i Samordningsförbundet Södra Lappland. Samordningsförbundets förbundsordning behöver därför revideras. Förslag till ny förbundsordning har inkommit och ska antas av respektive medlems fullmäktige.
Bilagor
-
Bilagor
-
322kb Ladda ner dokument
-
594kb Ladda ner dokument
-
761kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-