Möte 2024-02-06
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till styrelsen.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Styrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden har anmälts till sammanträdet:
-
Muntlig information ges på sammanträdet.
-
Regionfullmäktige beslutade den 22 november 2023 om regionplan och budget 2024-2027.
I planen har regionfullmäktige beslutat om följande uppdrag till regionstyrelsen;- Formalisera arbetet med att minska hyrberoendet
- Identifiera och ta fram förslag på samordnade funktionella aktiviteter mellan förvaltningarna och i norra sjukvårdsregionen i syfte att minska administrativa kostnader
- Identifiera och initiera ett fokusarbete för att förbättra tillgängligheten vid valda enheter
- Minska tjänsteresandet för Region Västerbotten med 15 procent i jämförelse med år 2023
- Stärka vår ledning och styrning genom att tydliggöra och förankra verksamhetsstyrningens innehåll, starta upp implementering enligt identifierade delaktiviteter 2024
- Utveckla samspelet mellan sjukhusvården och primärvården i syfte att stödja omställningen till nära vård
Centrala ledningsgruppen har upprättat uppdragsdirektiv som fastställts av regiondirektör. Eftersom uppdragen är delvis riktade till flera nämnder har samordning mellan förvaltningarna skett. Koordinering mellan förvaltningar och nämnder sker löpande för att uppdragen ska kunna utföras på bästa sätt.
I två av uppdragen har tolkningar och förslag till målsättningar klargjorts, de är- Minska hyrkostnaden till 4% av den egna personalkostnaden, det innebär en minskning av 20% mot dagens nivå
- Förbättra tillgänglighetssiffrorna av utprovning av hörapparater och ögonoperationer med 20%, öppna upp 25 vårdplatser för valda opererande enheter på NUS
-
114kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
339kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
444kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
Vid regionstyrelsens sammanträde i december 2024 gavs en muntlig rapport av novembers och decembers resultat. Den skriftliga rapporten var vid tid för sammanträdet inte sammanställd.
Rapport för likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2023-11-30 samt 2005-08-31 – 2023-12-31
Resultat framgår av bilagor.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Månadsrapporten för FVIS-programmet avseende december 2023 innehåller lägesrapport, information om riskbilden, fördelning av förbrukade medel i förhållande till prognos och budget samt prognos över programperioden.
Kompletterande lägesbeskrivning för januari månad 2024 inleder rapporten. Under perioden har det pågått ett intensivt arbete i Sussa och förhandling med leverantören.
En ny införandeplan för de nio regionerna fastställdes 25/1 där Region Västerbotten har en driftstart v.42, 2024.
-
I december 2023 skickade AB Transitio ut ett erbjudande till landets samtliga tågregioner om att överta fem tågfordon av typen Regina från Västtrafik från och med 2026 eller 2027.
Norrtåg AB har bedömt att det vore fördelaktigt att överta dessa fordon och har därför rekommenderat finansiärerna, de fyra nordligaste regionerna, att ställa sig positiva till erbjudandet genom att underteckna en gemensam avsiktsförklaring.Om Norrtåg AB erbjuds att överta ett eller flera tågfordon kommer Region Västerbotten behöva bereda och besluta om eventuellt borgensåtagande och utökat trafikutbud.
En beräkning av kostnad för de tillkommande fem fordonen och utökad trafik beräknas öka den regionala finansieringen med 63 Mkr/år.
Kostnadsfördelning mellan länen:
Region Jämtland Härjedalen 11,5 Mkr (18,3 % av nettokostnaden)
Region Norrbotten 11,5 Mkr (18,3 % av nettokostnaden)
Region Västerbotten 19 Mkr(30,1 % av nettokostnaden)
Region Västernorrland 21 Mkr (33,3 % av nettokostnaden)-
88kb Ladda ner dokument
-
-
11
Genomförande beslut av investering i ny reservkraftsbyggnad vid Skellefteå lasarett, byggnad 115, fas 2 i projektet
Regionstyrelsen beslutade i december 2022 att bygga en ny reservkraftsanläggning vid Skellefteå lasarett, beslutet avsåg produktion av etapp1.
Investeringen görs för att möta ökade krav för robusthet gällande sjukhusverksamheter och byggnader inom Skellefteå sjukhusområde.
Beslut för vidare produktion behöver nu tas för etapp 2 vilket sedan tidigare finns med i investeringsplanen. Även en utökning av tidigare projekterad reservkraftsbyggnad har visat sig vara nödvändig för att möta kommande behov, behov som utkristalliserats ytterligare i samband med projektering av nya vårdbyggnader.
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Antalet parkeringsplatser för patienter, besökande och personal kommer att påverkas av Trafikverkets dragning av Norrbotniabanan, bedömningen är att antalet parkeringsplatser kommer minska med ca 300 platser.
Mot bakgrund av detta har projektering gjorts och kalkyl tagits fram för tillskapande av ett parkeringshus i Skellefteå. För att klara av denna påverkan byggs ett parkeringshus för ca 340-360 bilar.
Parkeringshuset kommer medföra att regionen klarar dagens behov samt den kommande tillväxten som sker i Skellefteå kommun.
Den slutliga produktionskostnaden blir ca 98 000 000 kr.
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Erfarenheterna från pandemin och det rådande säkerhetspolitiska läget har påvisat brister i regionens lagerhållning och försörjning av medicinskt förbrukningsmateriel.
Beslut och vägledningar som ”En stärkt försörjningsberedskap för hälso- och sjukvården (SOU 2021:19), Försvarspolitiska propositionen Totalförsvaret 2021–2025 och MSB 1693 – Den robusta sjukhusbyggnaden, antyder att Sverige ska kunna hantera en säkerhetspolitisk kris som innebär allvarliga störningar samt krig under minst tre månader, vilket regionen inte når upp till idag.Mot bakgrund av fullmäktiges uppdrag 2023 om centraliserad logistik och materialförsörjning har en förstudie genomförts. Förstudierapporten belyser behovet av att etablera ett regionalt centrallager med centraliserad logistik och materialstyrning.
Förstudien innehåller både kortsiktiga och långsiktiga lösningar. Den kortsiktiga lösningen innebär att regionen behöver regionen upprätta ett avtal med en tredjepartslogistiker för att säkra en månads beredskap (delmål 1, se bilaga 1).Det långsiktiga förslaget i förstudien innefattar både en centraliserad logistik samt ökad robusthet samtidigt som förslagen innebär en kostnadsreducering för regionen (delmål 2, se bilaga 1). Att etablera ett regionalt centrallager är en stor investering och kräver därför en djupare analys och utredning med representanter från samtliga intressenter.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har den 20 december 2023, § 245 ställt sig bakom förslag om upphandling av tredjepartslogistiklösning inklusive medskick till regionstyrelsen att innan beslut om att upprätta ett centrallager i egen regi (Delmål 2 i förstudierapport) genomföra en risk- och konsekvensanalys gällande flödet avseende hjälpmedelsförsörjning.Vid arbetsutskottets behandling av ärendet informerar regiondirektören om att risk- och konsekvensanalys kommer att ske i samband med att beslut i delmål 2 implementeras.
-
115kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
-
Axlagården Umeå Hospice AB har ansökt om tillgång till Region Västerbottens journalsystem enligt Region Västerbottens riktlinje för tillgång.
Enligt riktlinjen skall beslutet bedömas utifrån vilka system som den den privata vårdgivaren behöver tillgång till, om dessa system är upphandlade på ett sådant sätt att regionen kan ge tillgång till systemen.
Regionen skall även bedöma om det är ändamålsenligt för regionen att ge den privata vårdgivaren tillgång till systemet samt vilka risker som finns med att ge/inte ge den privata vårdgivaren tillgång till systemet.
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet i december 2023 lyft behovet av förändring i regelverk för regionalt finansierad tandvård enligt Hälsoval för barn, ungdomar och unga vuxna 3–23 år (LOV). Anledningen är resursbrist inom folktandvården.
Nämnden föreslår en förändring gällande Barn och unga vuxna som innebär att Folktandvården ges rätt att vid resursbrist under 2024-2025 omfördela barn, ungdomar och unga vuxna (3-23 år) till kliniker med kortare väntetider och fler personella resurser.
Förslaget avser regionalt finansierad tandvård enligt Hälsoval för barn, ungdomar och unga vuxna 3–23 år (LOV). Folktandvården är vårdgivare för drygt 99% av dessa patienter. Enligt LOV har patienten rätt att välja klinik. Framför allt i Umeå och Skellefteå finns kliniker med väntetider och resursbrist. Fortsatt stor belastning på dessa klinker ger ännu längre väntetider för patienter 3–23 år och äventyrar patientsäkerheten ytterligare.
-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i november 2023 om regionplan och budgetramar 2024 för respektive nämnd och område. I december 2023 har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) kommit med sin definitiva bedömning för 2024 för personalomkostnadspålägget (PO-pålägget). Det blev 57,21%, vilket är en ökning mot för tidigare bedömning på 55,02%.
I regionplanen är budgeten för basenheterna satt utifrån den tidigare bedömningen, därför behövs korrigeringar av budgeterna göras för alla nämnder och styrelsen. Detta påverkar i sin tur också primärvårdens och tandvårdens ersättningsnivåer.
Utöver nya PO-pålägget har det tillkommit beslut som påverkar ramarna för nämnderna och styrelsen.
Summering av alla förslag per nämnd och ramar
Regionstyrelsen -86 277 tkr
Hälso- och sjukvårdsnämnden 86 568 tkr
Regional utvecklingsnämnd 904 tkr
Revision 116 tkr
Folkhögskolenämnden 604 tkr
Patientnämnden 85 tkr
Summa verksamhetens nettokostnader +2 000 tkr
Finansnetto -2 000 tkrOmfördelning framgår av tjänsteskrivelse.
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av att det personalomkostnadspålägg som fastställts har blivit högre än vad som prognostiserats, föreslås ändringar i Ersättningsmodell för Hälsoval tandvård barn och unga vuxna 3–23 år, för år 2024.
För att korrigera budgeten med anledning av det ökade personalomkostnadspålägget, föreslås att ersättning för kapitering och områdesansvar höjs. Korrigeringen görs retroaktivt från 1 januari 2024.
För hela Hälsoval tandvård barn och unga vuxna 3–23 år, innebär ökningen 2 577 000 kr.-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av att det personalomkostnadspålägg som fastställts blivit högre än vad som prognostiserats, föreslås ändringar i Ersättningsmodell för Hälsoval primärvård 2024.
För att korrigera budgeten med anledning av det ökade personalomkostnadspålägget, föreslås att kapiteringsersättningen höjs. Korrigeringen görs retroaktivt från 1 januari 2024.
Förändringen motsvarar 51 kr per åldersviktad poäng. För hela Hälsoval primärvård motsvarar den ökade ersättningen 11 484 000 kr.-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har granskat införandet av ny verksamhetsstyrningsmodell och lämnat en granskningsrapport till regionstyrelsen.
Den sammantagna bedömningen är att regionstyrelsen inte haft tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll över arbetet med att införa en ny verksamhetsstyrningsmodell i regionen.
Mot bakgrund av genomförd granskning lämnar revisionen rekommendationer:
- Regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden behöver säkerställa en tillräcklig styrning och kontroll över omtaget och det fortsatta arbetet med att stärka styrningen i regionen.
- Säkerställ att initiativ om att utveckla styrningen utgår från analyser som är genomarbetade och förankrade i organisationen. Förankring behöver göras både i förhållande till berörda styrelser och nämnder och till berörda verksamheter.
- Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden. Styrning och kontroll för att stärka verksamhetsstyrningen i hälso- och sjukvårdsförvaltningen och regionala utvecklingsförvaltningen bör utgå från hälso- och sjukvårds-nämnden och regionala utvecklingsnämnden.
- Tydliggör ansvarsfördelningen mellan regiondirektören, hälso- och sjukvårdsdirektören och regionala utvecklingsdirektören. Det uppstår otydligheter när regiondirektören går in och tar över frågor som handlar om hälso- och sjukvårdsdirektörens och regionala utvecklingsdirektörens förvaltningar.
Yttrande har upprättats där rekommendationerna besvaras. Sammanfattningsvis framgår att regionstyrelsen kommer med det riktade fullmäktigeuppdraget att få bättre styrning och kontroll över omtaget och implementeringen av verksamhetsstyrningsmodellen. Fullmäktigeuppdraget omfattar samtliga nämnder och kommer att rapporteras till centrala ledningsgruppen samt av förvaltningschef till respektive nämnd. Respektive nämnd kommer dessutom att besluta om uppdragsdirektiv och även omfattningen av återrapportering.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
Regionens revisorer granskat Region Västerbottens delårsrapport per augusti 2023.
Av granskningen framgår sammanfattningsvis att revisorerna bedömer att delårsbokslutet är upprättad i enlighet gällande regler och ger en rättvisande bild av regionens resultat och ekonomisk ställning. Men revisorerna är oroade för den ekonomiska utvecklingen och understryker vikten av att styrelsen och nämnderna agerar.
Med utgångspunkt i granskningarna lämnar revisorerna fyra rekommendationer till regionstyrelsen:- Säkerställ att det finns genomarbetade planer och en strategisk styrning som möter det ekonomiska läget.
- Utveckla analyserna av genomförda åtgärder för ekonomi i balans.
- Säkerställ att regionstyrelsens underlag till delårsrapporten har tillräcklig kvalitet för att bedöma resultaten för fullmäktiges verksamhetsmål
- Säkerställ tillräcklig insyn och kontroll över kapitalförvaltningen. Se till att risker inte tas i placeringar som är tveksamma eller svårbedömda.
Yttrande har upprättats som beskriver planerade åtgärder med anledning av granskningsrapporten.-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
21
Yttrande över Remiss av Promemoria om införande av bestämmelser som möjliggör ersättning för digitala vårdmöten
Socialdepartementet har gett region Västerbotten möjligheten att yttra sig över remiss av Promemoria om införande av bestämmelser som möjliggör ersättning för digitala vårdmöten.
I promemorian föreslås sammanfattningsvis att nya bestämmelser i förordningen om ersättning för fysioterapi respektive i förordningen om läkarvårdsersättning som gör det möjligt för vårdgivare som är verksamma enligt den nationella taxan att få ersättning för digitala vårdmöten i vissa fall. Bestämmelserna ska vara frivilliga att tillämpa för regionerna.
I yttrandet framgår att Region Västerbotten ställer sig bakom förslaget i remissen som möjliggör digitala besök hos läkare och sjukgymnaster som är verksamma enlig nationella taxan, regionen ställer sig dock inte bakom förslaget att regionerna själva ska överenskomma förutsättningar och ersättningsnivåer.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
250kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med Region Västerbottens reglemente för intern kontroll tar varje nämnd fram en årlig tillsynsplan för intern kontroll.
Tillsynsplanen syftar till att säkerställa att kontrollsystemet i nämndens verksamhet fungerar genom att testa att kontrollaktiviteter som finns i verksamheten för de risker nämnden har prioriterat som mest väsentliga att följa.
I tillsynsplanen redovisas de kontrolltester som planeras under året. I tillsynsplanen redovisas även de risker som hanteras aktivt med åtgärdsplaner samt de risker som identifierats men som inte blir fokus under det kommande året.
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Tidigare beslut om avgiftsfrihet vid vaccinering mot covid-19 gäller tom sista mars 2024.
Regionen har tidigare fått ersättning av staten för att kunna erbjuda kostnadsfri vaccinering till hälso- och sjukvårdspersonal och invånare. Något sådant statsbidrag betalas inte ut för 2024 men vaccinet mot covid-19 kommer under 2024 kommer fortfarande att vara gratis för regionen då detta ersätts av staten.
Efter detta datum är förslaget att avgiftsfrihet gäller för personer som rekommenderas av Folkhälsomyndigheten och att för övriga hanteras vaccination mot covid-19 som all annan vaccination och ska då betala besöksersättning samt eventuell vaccinkostnad.
-
Folkhögskolestyrelsen har vid sammanträdet i december 2023, § 48 upprättat avgifter för läsåret 2024/2025.
Avgifterna gäller internat, kost, serviceavgifter och externatavgifter för deltagare samt kost, logi och lokaler för övriga.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandlings förbundsdirektion fastställde i september 2023, § 55, reviderad förbundsordning som sedan godkändes av regionernas fullmäktige (RF 2023-11-21, § 177).
Ändringarna i förbundsordningen innefattar i huvudsak tidpunkt för budgetprocess samt namnbyte till Kommunalförbundet Skandionkliniken.
Förvaltningsrätten upphävde den 31 oktober 2023 förbundsdirektionens beslut. Förbundsdirektionen har därefter fastställt förbundsordningen på nytt och sänt den till medlemsregionerna.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Inför löneöversynen varje år genomförs en lönekartläggning och analyser i syfte att identifiera behov av justeringar enligt diskrimineringslagen, jämställhet och marknadsperspektiv.
För att möjliggöra nödvändiga justeringar behöver totalramen justeras ned eftersom ramen som fastställs i budgeten är fast.Kartläggningen väger även in perspektiv hur medianlönen ser ut i norra sjukvårdsregionen. Enligt kartläggningen har vi halkat efter inom vissa yrkeskategorier inom vården. Konsekvensen blir att den lönemässiga attraktiviteten sjunker mot övriga arbetsmarknaden.
Tjänstepersonsorganisationen bedömer att det finns risk att regionen inte har marknadsanpassade löner framöver och har svårt med en aktiv lönepolitik.
Samtidigt bör vi påminnas att regionen har gjort extra satsningar främst inom 24-7 verksamhet under 2023 och avtalet för kommunal och läkarna genererade höga nivåer 2023.
För att kunna genomföra nödvändiga justeringar och bedriva en mer aktiv lönepolitik föreslås en utökning av totalramen med 26 miljoner kronor för 2024, helårseffekten blir 40 miljoner kronor.
-
Förbundsdirektionen i kommunalförbundet Svensk luftambulans har vid sammanträdet
den 20 oktober 2023 fastställt delårsrapport per augusti 2023. Delårsrapporten är översänd till
medlemsregionerna.Delårsrapporten visar att för perioden januari till augusti år 2023 uppgick resultatet till -7 827 tkr, utfall i förhållande till budget för perioden avviker med -7 243 tkr. Avvikelsen finns främst inom pilotbemanning.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
1020kb Ladda ner dokument
-
-
Nicklas Sandström (M) lämnade in en motion med rubriken Tillskapa fler differentierade vårdnivåer, vid regionfullmäktige den 21 juni 2022. I motionen föreslås att påbörja ett arbete med att differentiera fler vårdnivåer på framför allt på NUS för att åstadkomma ett mer resurseffektiv och patientsäkert patientomhändertagande.
Ett motionssvar har upprättats. Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslog vid sammanträdet 20 december 2023, § 253 att motionen ska anses besvarad.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
417kb Ladda ner dokument
-
-
Ewa-May Karlsson (C) har till regionfullmäktige anmält motionen Främja hälsa i hela Västerbotten. I motionen föreslås att regionfullmäktige ger regionstyrelsen i uppdrag att utreda möjligheten att i samverkan med studieförbunden i Västerbotten utveckla ett förstärkt hälsofrämjande arbete för att öka hälsomedvetandet i länet och nå ut till nya grupper för att minska ohälsa. detta gärna under ledning av beredning för folkhälsa.
Svar på motionen har upprättats.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
323kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna har till regionfullmäktige anmält en motion med förslaget att Region Västerbotten inför ett förbud mot Tiktok på regionens telefoner.
Svar på motionen har upprättats. Det pågår ett övergripande arbete kring all applikationsanvändning, där TikTok är en applikation av flera som inte kommer att vara godkänd. Så särskilt beslut för TikTok är därmed inte nödvändigt.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Andersson (C) lämnade in en motion med rubriken Inför SMS-livräddning i Västerbotten, vid regionfullmäktige den 25 april 2023. I motionen föreslås att Region Västerbotten ansluter sig till systemet för SMS-livräddning.
Ett motionssvar har upprättats.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har den 20 december 2023, § 252 föreslagit att motionen ska anses besvarad.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna har till regionfullmäktige anmält en motion, ”Avveckla resursramarna”, i vilken de föreslår att regionen inte längre ska avsätta medel till resursramarna samt att samtliga tillgängliga medel inom resursramarna skall sättas till noll vid ingången av nästa mandatperiod.
Svar på motionen har upprättats. De politiska förutsättningarna; i form av omfattning på politisk organisation, arvodesnivåer, partistöd och gruppramar, beslutas av regionfullmäktige före det att de allmänna valen hålls. Denna ordning finns för att inte det nytillträdda fullmäktige ska besluta om sina egna villkor utifrån valresultat. I enlighet med detta följer även en politisk överenskommelse om att inte förändra de beslutade förutsättningarna för den politiska organisationen under innevarande mandatperiod.
Inför kommande mandatperiod kommer politikens förutsättningar att ses över och i detta ingår även resursramarnas omfattning och fördelning.
Med hänvisning till ovanstående föreslås att motionen avslås.-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna har till regionfullmäktige anmält en motion, ”Halvera partistödet”, i vilken de föreslår att den totala summan för partistöd som regionen betalar ut ska halveras till totalt 5 mkr.
Vidare föreslås att partistödets utformning och fördelning ska göras om så att varje parti med minst ett mandat i regionfullmäktige ska få ett partistöd på 100 000 kr, och att medel därutöver, ska fördelas utifrån antalet mandat.
Svar på motionen har upprättats. De politiska förutsättningarna; i form av omfattning på politisk organisation, arvodesnivåer, partistöd och gruppramar, beslutas av regionfullmäktige före det att de allmänna valen hålls. Denna ordning finns för att inte det nytillträdda fullmäktige ska besluta om sina egna villkor utifrån valresultat. I enlighet med detta följer även en politisk överenskommelse om att inte förändra de beslutade förutsättningarna för den politiska organisationen under innevarande mandatperiod.
Inför kommande mandatperiod kommer politikens förutsättningar att ses över och i detta ingår partistödets omfattning och fördelningsprincip.
Med hänvisning till ovanstående föreslås att motionen avslås.-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Anna-Lena Danielsson (S) och Rikard Carstedt (S) har avsagt sig uppdraget som ersättare i regionstyrelsens arbetsutskott.
Avsägelserna behöver godkännas och fyllnadsval genomföras.
-
Bilagor
-
593kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
880kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
26kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
588kb Ladda ner dokument
-