Möte 2022-06-07
-
Tidpunkt Information Föredragande 9.30-10.10 Delårsrapport per april 2022 Peter Rönnholm, ekonomidirektör 10.10-10.40 Regiondirektörens månadsrapport Tommy Svensson, regiondirektör
10.40-10.50 Paus 10.50- 11.20 forts regiondirektörens månadsrapport 11.20-12.00 Akademiska hälsocentraler (preliminärt) Göran Larsson, FOU-chef 12.00-13.00 Lunch 13.00-14.00 Gruppmöte 14.00-14.15 Gruppledarträff 14.30 - ca 15.00 Ärenden enligt listan -
2
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativet lämnas in måste en tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende.
Regionstyrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas till förvaltningen för beredning ska behandlas av regionstyrelsens beredande utskott inom 6 månader från det att initiativet anmälts.Följande ärenden har anmälts till sammanträdet:
-
Regiondirektörens månadsrapport;
- Budget/Ekonomiskt utfall
- Tillgänglighet
- Invånarnöjdhet
- HR/Medarbetarnöjdhet
- Status CLG VP aktiviteter
- Status Regionstyrelsens VP
- Status utvecklingsportföljen
- Övrigt;
-
Regionstyrelsen beslutade i december 2021 om basutbud på 1177 Vårdguiden och uppdrog samtidigt till regiondirektören att utarbeta en införandeplan för provsvar i basutbudet utifrån minimal administrativ påverkan.
Vid arbetsutskottets sammanträde ger regiondirektören en lägesrapport av uppdraget. Implementering av beslutat basutbudet pågår och löper enligt plan.
Vid återrapporten framkommer att som ett led i implementeringen av basutbudet har förvaltningen utvecklat ”formulär” för att förenkla för vården. Där finns en lösning för att visa provsvar men förvaltningen har valt att inte gå vidare utan lagt fokus på att få provsvaren i journalen istället. Tanken var att i mitten av Juni skulle lösningen vara inne men har förskjutits till september 2022.
Muntlig redovisning ges även vid regionstyrelsens sammanträde den 7 juni.
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2022-04-30.
Under månaden såldes samtliga andelar i Nordea Företagsobligationsfond (-63,7 mkr), Simplicity Företagsobligationsfond A (-28,2 mkr), Öhman Investment Grade (-86,9 mkr) och
Nordea Bostadsobligationsfond (-367,1 mkr).
Totala portföljen utvecklades -1,0% vilket är +1,6% mot index som utvecklades -2,6% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades -2,2% under månaden vilket är +1,1% mot index som gick -3,3%.
Ränteportföljen utvecklades -0,3% vilket är +0,6% mot index som gick -0,9%.
Den alternativa portföljen saknar för närvarande innehav.
Portföljen är temporärt överviktad oplacerad likvid.
Likvida medel uppgick till 2 701 miljoner kronor till 0% ränta, exklusive en kredit på 100 miljoner kronor.
Regionens totala lån uppgår till 2 400 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,34%.-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionstyrelsen följer regelbundet upp utvecklingen av det regiongemensamma ledningssystemet. Till regionstyrelsen i juni har en skriftlig återrapport upprättats.
Av informationen framgår att flera aktiviteter är genomförda sedan den uppföljande granskningen av landstingets ledningssystem 2018 (REV 33-2018), däribland utvecklat systemstöd, ny plattform samt stärkt organisation.
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet omfattar total ombyggnad av ett antal våningar i by 4 (vån 0,1,2) och i by 10 C,D,E (vån 2,4) samt delvis ombyggnad i by 10 C,D,E på vån 1 och 3 vid Norrlands universitetssjukhus, NUS.
Total ombyggnadsyta ca 9900 m2. Entreprenadform är Totalentreprenad med samverkan i form av partnering.
Denna upphandling avser FAS 1 i totalentreprenaden.beslutsunderlag skickas ut separat
-
Citymottagningen har avtal enligt Lagen om valfrihetsystem, LOV, med Region Västerbotten via Praktikertjänst.
Citymottagningen har inkommit med en ansökan om listningstak på 9000 patienter. Som skäl till denna ansökan anger Citymottagningen att den höga arbetsbelastningen på enheten påverkar medarbetares hälsa negativt och att de ser risk för sjukskrivningar. Vidare framför Citymottagningen att trots ständigt pågående rekryteringsförsök lyckas inte vårdgivaren täcka behovet av läkarresurser. Citymottagningen anger att enheten inte klarar att upprätthålla patientsäkerheten.
Den 6 april 2022 beslutade riksdagen om en ändring och tillägg i hälso- och sjukvårdslagens 7 kap. I § 3 c anges att på begäran av utförare får regionen besluta om att begränsa antal patienter som får vara listade hos utföraren. Regionen får avslå begäran helt eller delvis endast om det finns särskilda skäl.
Tidigare listningsstopp hos Citymottagnigen har visat på att minskningstakten av antal listande går långsamt. I början på maj 2022 var det 10 930 listade vid Citymottagningen vilket innebär att det troligen tar flera år att komma till 9000 listande. Därav föreslås att listningstaket ska gälla i tre år med årlig uppföljning och möjlighet för båda parter (Regionen och Citymottagningen) att omförhandla beslutet.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Genom Regionstyrelsens beställning av tilläggsuppdraget ”Särskilda insatser i områden med socioekonomisk profil” inom primärvården har en förstärkning tilldelats hälsocentralerna Ersboda, Mariehem och Ålidhem. Avsikten är att komplettera och stärka första linjens Hälsa, lärande och trygghet (HLT) kring barn och unga. I uppdraget ingick att utarbeta en handlingsplan för hur arbetet skulle planeras, aktuella insatser, samarbetspartners socialtjänst skola och Umebrå.
I avvaktan på handlingsplan har budgeten hanterats av beställaren. Ärendet aktualiserades i Regionstyrelsen den 8 februari 2022. Vid denna tidpunkt fanns ingen övergripande handlingsplan framtagen däremot redovisades två delprojekt socioekonomisk profil som kommit i gång. Projekten bedömdes angelägna och viktiga ur ett hälsoperspektiv. Regionstyrelsen beslutade att ärendet skulle åter aktualiseras när handlingsplan finns att ta ställning till dock senast juni 2022.
Under 2022 har de två delprojekten ”Utökat hembesöksprogram i samverkan” vid Ersboda familjecentral och ”Dans för hälsa” vid Mariehems hälsocentral fortsatt och i viss mån utvidgats. Däremot har berörda hälsocentraler inte presenterat någon övergripande handlingsplan för denna satsning. Ansvariga verksamhetschefer har meddelat att det inte varit möjligt att rekrytera en samordnare som kan hålla ihop planeringen och skriva fram en plan.
Resultatet av tilläggsuppdraget ”Särskilda insatser i områden med socioekonomisk profil” har i sin utformning inte uppnått sitt mål och syfte. Därför föreslås att detta tilläggsuppdrag avslutas.
Dock kvarstår fakta att i arbetet för en jämlik hälsa är det essentiellt att åtgärder prioriteras och genomförs utifrån socioekonomiskt svaga grupper.
Därför föreslås att de finansiella medel som avsatt för detta tilläggsuppdrag i stället förs in i basuppdraget för Hälsoval och fördelas till de områden med ett högt Care Need Index (CNI). CNI är ett verktyg som används för att mäta risk för ohälsa inom en population. I nuvarande ersättningsmodell för Hälsoval primärvård utgör CNI en mindre del i kapiteringen.Genom att omfördelning från tilläggsuppdraget till basuppdraget förstärks de hälsocentraler som har större socioekonomisk utsatthet i sina områden mer jämlikt i hela regionen. Beräkningen sker utifrån hälsovalets ersättningsmodell men detta extratillskott fördelas på de hälsocentraler som har ett CNI över 1,1.
Arbetsutskottet beslutade vid sammanträdet den 31 maj 2022, § att återremittera att-sats 3 i förvaltningens förslag till beslut för att undersöka alternativ att fördela medlen till verksamhet och projekt, till exempel via Folkhälsoenheten, i hela länet och med den inriktning som låg i det ursprungliga uppdraget.
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
12
Utbudsförändring av Hälsoval allmäntandvård Barn och Unga Vuxna, Folktandvården Region Västerbotten
Region Västerbotten införde 1 januari 2022 Hälsoval tandvård enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) och gäller allmän tandvård för barn och unga vuxna 3–23 år. Innan Hälsoval tandvård infördes i Region Västerbotten fick barn och unga vuxna sin tandvård hos Folktandvården samt ett trettital privata tandkliniker som fick ersättning från regionen. Region Västerbotten har i nuläget efter införande av LOV avtal med sju tandkliniker var av sex har listningsstopp. Detta har medfört att drygt niohundra barn och unga vuxna förs över till regionens Folktandvård.
Region Västerbottens Folktandvård har framfört att det råder en uttalad resursbrist i Folktandvården i de norra regionerna. Resursbristen av tandläkare tvingar fram allt hårdare prioriteringar i utförandet av tandvård i folktandvården. I nuläget är utförandet av regelbunden tandvård till vuxna kraftigt begränsad hos flertalet av länets folktandvårdskliniker till förmån för akuttandvård, tandvård till barn och unga vuxna 3–23 år och till vuxna med särskilda behov.
Utifrån rådande situation inom Folktandvården har Hälso- och sjukvårdsnämnden tillstyrkt förslag om utbudsförändringar för barn och unga vuxna och hemställer till Regionstyrelsen att besluta enligt förslagen.
Förslag 1. ”Folktandvården ges rätt att vid resursbrist omfördela barn och unga vuxna (3–23 år) till kliniker med kortare väntetider och fler personella resurser”.
Beställarens bedömning: Enligt LOV har patienten rätt att välja klinik. Omfördelning av barn och unga vuxna utan patienten/vårdnadshavarens samtycke innebär således ett avsteg från LOV. Dock syftar åtgärden till att fler i målgruppen skulle få bättre tillgång till tandvård vilket är viktigt för att uppnå mål om god tandhälsa.
Förslag 2. ”För unga vuxna 20-23 år förlänga revisionsintervallet, (dvs kallelse till revisionskontroll) utifrån vårdbehov. Akut omhändertagande påverkas ej.”
Beställarens bedömning: I regionstyrelsens beställning av Hälsoval Tandvård framgår att verksamheten ska bedrivas i enlighet med Tandvårdslagen (1985:25) som i 7 § anger att Folktandvården ska svara för regelbunden och fullständig tandvård för personer till och med det år då de fyller 23 år. Det finns alltid behov av prioriteringar vilket blir extra nogsamt vid resursbrist. Regionstyrelsen som beställare beslutar inte om vårdens prioriteringsordningar. Det är vårdgivarens ansvar att utifrån vårdbehov göra de prioriteringar som är nödvändiga för att uppfylla uppdraget samt säkerställa patientsäkerheten.-
153kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
13
Inriktningsbeslut inför beställning 2023 avseende ersättningsmodell inom Hälsoval allmäntandvård barn och unga vuxna
Region Västerbotten införde 1 januari 2022 Hälsoval tandvård enligt lagen om valfrihetssystem (LOV) och gäller allmän tandvård för barn och unga vuxna 3–23 år. Efter att Hälsoval tandvård införts är det färre privata tandkliniker (än innan LOV) som åtagit sig att behandla barn och unga vuxna genom avtal med Region Västerbotten. Detta har medfört högre belastning på Folktandvården som ansvarar för drygt 98 % av tandvården för barn och unga vuxna. Vid beräkningar baserat på tidigare års resultat framgår att nuvarande ersättningsmodell inte ger kostnadstäckning för allmäntandvård barn och unga vuxna.
Privata tandkliniker har framfört två kritiska delar i beställningens utformning. Det ena är att ersättningen inte motsvarar kostanden för insatserna. Privata tandklinikers förslag är att ersättning bör vara enligt regionens tandvårdstaxa. Den andra åtgärden som önskas är att tandkliniken ges möjligheten att välja patienter, tex i form av familjetandvård där också barnets föräldrar är patient hos samma tandläkare.
Förutom tandvård för barn och unga vuxna ska Folktandvården också erbjuda regelbunden tandvård till vuxna, vilket hittills har utgjort en viktig del i Folktandvårdens ekonomi. I nuläget är utförandet av regelbunden tandvård till vuxna kraftigt begränsad hos flertalet av länets folktandvårdskliniker till förmån för akuttandvård, tandvård till barn och unga vuxna 3–23 år och till vuxna med särskilda behov. Folktandvården har framfört att det krävs att även privata vårdgivare medverkar för att klara barntandvården i länet.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 24 maj 2022, § 103, tillstyrkt förslag om höjd ersättning för slutansvar och kapitering avseende Hälsoval allmäntandvård för barn och unga vuxna 3–23 år och hemställer till Regionstyrelsen att besluta enligt förslaget.-
118kb Ladda ner dokument
-
-
14
Svar på remiss, Slutbetänkande, SOU 2022:6, Hälso- och sjukvårdens beredskap, struktur för ökad förmåga
Region Västerbotten har getts möjlighet att yttra sig över Slutbetänkande, SOU 2022:6, Hälso- och sjukvårdens beredskap, struktur för ökad förmåga.
Den utredning som föregåtts av slutbetänkandet har haft till uppdrag att göra en översyn av hälso- och sjukvårdens beredskap inför och vid allvarliga händelser i fredstid och höjd beredskap samt lämna förslag på hur hälso- och sjukvårdens förmåga att hantera denna typ av händelser långsiktigt bör utvecklas. För detta har utredningen tagit fram ett antal förslag till lagändringar och fortsatta översyner.
Förslag till yttrande har upprättats. På en övergripande nivå är slutbetänkandet väl genomarbetat och de förslag som framförs är relevanta för att långsiktigt utveckla och stärka hälso- och sjukvårdens förmåga. Region Västerbotten yttrar sig dock på ett antal punkter, som framgår i bifogat remissyttrande. I Region Västerbottens yttrande har Sveriges kommuner och regioners (SKR:s) synpunkter beaktats.-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Samordningsförbunds verksamhet avser individer som är i behov av samordnade rehabiliteringsinsatser från olika aktörer, och ska syfta till att individerna uppnår eller förbättrar sin förmåga att utföra förvärvsarbete. Lag (2003:1210) och lag (2019:914) om finansiering av rehabiliteringsinsatser utgör grunden för regionens beslut om att ingå i samordningsförbund.
Styrdokumentet syftar till att beskriva samordningsförbundens uppdrag, vilka möjligheter Region Västerbotten har att styra förbunden, samt vad Region Västerbottens ledamöter har för uppgift i förbundens styrelser. Dokumentet beskriver även vilka insatser och målgrupper som ska prioriteras av Region Västerbottens ledamöter gällande förbundens arbete.
Styrdokumentet har uppdaterats från den tidigare versionen upprättad 2015, och dessa förändringar har gjorts:
• Uppdaterats efter omorganiseringen från landsting till region (logga och organisationens namn).
• Textens struktur har anpassats efter regionens mall för rutiner och riktlinjer.
• Ett tillägg om att regionens verksamheter ska avsätta relevanta resurser för verksamhet beslutad av samordningsförbunden.
• Vissa språkliga förtydliganden har gjorts.
Uppdateringen av dokumentet syftar inte till att förändra någon nuvarande verksamhet, utan att anpassa själva dokumentet utefter nuvarande organisation och verksamhet.-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har upprättat återkopplingsrapport på planeringsförutsättningarna för perioden 2023–2026.
I rapporten återkopplar regionstyrelsen på planeringsförutsättningarna utifrån nämndens bidrag till fullmäktiges mål och uppdrag, nämndens utvecklingsinsatser och planerade verksamhetsförändringar, nämndens inriktning för kompetensförsörjning samt nämndens investeringsplanering.-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har granskat hanteringen av allmänna handlingar och kommit fram till att regionstyrelsen inte säkerställt tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll av allmänna handlingar. Det finns regler och rutiner men den strategiska styrningen att verksamheten följer reglerna ses som svag.
Utifrån granskningen har revisionen lämnat ett antal rekommendationer till regionstyrelsen.
- Säkerställa att dokumenthanteringsplaner och övriga styrdokument om allmänna handlingar är aktuella och tillräckligt utvecklade
- Att tillräckliga informations- och utbildningsinsatser för att göra regler och rutiner kända inom verksamheterna blir genomförda
- Att tillräcklig uppföljning av verksamheternas hantering av allmänna handlingar blir genomförd.
Förslag till yttrande har upprättats, i yttrandet framgår att styrande dokument kopplat till området kommer att revideras inför ny mandatperiod samt att digitala utbildningsinsatser kommer genomföras..
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
556kb Ladda ner dokument
-
Revisionen har inkommit med granskningsrapport om vaccination mot covid-19. Granskningen visar att vaccinationen i Västerbotten har varit framgångsrik, länet har bland den högsta vaccinationstäckningen i Sverige. revisionen anser dock att regionstyrelsen inte har varit tillräckligt aktiv i den strategiska styrning av vaccinationen.
Mot bakgrund av genomförd granskning lämnar revisionen följande rekommendationer:
- Regionstyrelsen behöver bli mer aktiv i den strategiska styrningen av arbetet med vaccinationen. Styrelsen och nämnden behöver bland annat säkerställa att tjänstepersoner som ska leda arbetet med vaccinationen har tydliga uppdrag och befogenheter. Styrelsen behöver också säkerställa att beslut om vaccinationen dokumenteras, diarieförs och återanmäls till styrelsen.
- Regionstyrelsen bör genomföra en utvärdering av vaccinationen mot covid-19. En utvärdering ger möjlighet att systematiskt analysera och bedöma arbetssätt och resultat av vaccinationen.
Svar på granskningsrapporten har upprättats.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
605kb Ladda ner dokument
-
Revisorerna har inkommit med granskningsrapport om förvaltningsorganisationerna. I granskningen har revisionen kommit fram till att regionstyrelsen inte har gjort tydligt hur förvaltningen ska styras och samverka och lämnar följande rekommendationer:
- Styrelsen och nämnderna bör följa upp och utvärdera förvaltningsorganisationerna utifrån fullmäktiges beslut
- Styrelsen och respektive nämnd behöver utreda hur relationen mellan nämnderna och förvaltningscheferna ska tydliggöras så att det framgår vem som styr över respektive förvaltning
- Styrelsen och nämnderna bör besluta om formaliserade överenskommelser eller motsvarande för de tjänster som styrelsens förvaltning utför så att nämnderna kan styra, följa upp och kontrollera att stödet motsvarar behoven
Förslag till yttrande har upprättats. I yttrandet framgår att Regionstyrelsen är positiv till att aktiviteter och åtgärder ska vidtas för att utveckla och förbättra samarbeten och strukturer, arbetet behöver dock genomföras i redan pågående processer.-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
635kb Ladda ner dokument
-
Inom ramen för regionstyrelsens uppsiktsplikt ingår att genom dialogmöte med nämnder följa upp ekonomin och händelser och frågor av större betydelse. Regionala utvecklingsnämndens presidium är inbjudna till arbetsutskottet i oktober, som en del i förberedelserna behöver regionstyrelsen besluta om vad styrelsen vill följa upp.
Regionstyrelsen följer kontinuerligt, bland annat genom regiondirektörens månadsrapport, nämndens ekonomiska utveckling, kollektivtrafiken och andra frågor av större karaktär. Nämndens ekonomiska resultat visar inte på några större avvikelser som behöver följas närmare. Däremot har kollektivtrafiken aviserat om underskott genom att nämnden föreslagit att fullmäktige ska besluta om en tilläggsbudget för Norrtåg.
Regionfullmäktige uppdrog i juni 2021 till nämnden att utreda behovet av två AC-net bolag. Nämnden har vid sammanträdet i maj behandlat AC-net utredningen och delgett regionstyrelsen beslutet (meddelande till RS i juni 2022).
Mot bakgrund av ovanstående rekommenderar förvaltningen att regionstyrelsen följer upp vilka utmaningar som finns inom kollektivtrafiken, vidtagna och planerade aktiviteter. Vidare föreslås att styrelsen följer upp utredningen av AC-net bolagen närmare men även om det finns andra frågor och utmaningar nämnden vill lyfta till styrelsen. .-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Inom ramen för regionstyrelsens uppsiktsplikt träffar arbetsutskottet nämnder bjuder arbetsutskottet in nämnder för att följa upp ekonomin samt frågor av större karaktär.
Hälso- och sjukvårdsnämndens presidium är inbjudna till arbetsutskottet i september, som en del i förberedelserna behöver regionstyrelsen besluta om vad styrelsen vill följa upp.
Regionstyrelsen följer kontinuerligt, bland annat genom regiondirektörens månadsrapport, nämndens ekonomiska utveckling och frågor av större karaktär. Inom nämndens ansvarsområde är det målet att nå en ekonomi i balans, hanteringen av den uppskjutna vården och kompetensförsörjningen i synnerhet som är de viktigaste utmaningarna för nämnden.
Förvaltningen rekommenderar därför att regionstyrelsen följer dessa frågor närmare och att nämnden redovisar hur nämnden arbetar för att nå en ekonomi i balans, vilka åtgärder som vidtagits/planeras att vidtas för att säkra kompetensförsörjningen samt arbetet med att hantera den uppskjutna vården.-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapporten per april 2022 är regionstyrelsens första uppföljningsrapport för året.
Av rapporten framgår att av de 11 mål i regionplanen som riktats till regionstyrelsen bedöms två uppfyllas och nio delvis uppfyllas.
Regionstyrelsens nettokostnader redovisar efter april månad en positiv budgetavvikelse på totalt 75 miljoner kronor och en minskad nettokostnadsutveckling på 3,2 procent. Prognosen för helåret är ett budgetöverskott på 108 miljoner kronor.
Investeringsutgifterna uppgår per april till 208 miljoner kronor och för året prognosticeras en negativ avvikelse mot budget på 12 miljoner kronor.
Omställningsplanen för året innefattar åtgärder för energieffektivisering i fastigheter, minskade kostnader för sjukresor, minskat köp av fastighetsunderhåll, översyn av centrala anslag och samordning inom administrativa staber. Effekt efter årets första fyra månader uppgår till totalt 9 miljoner kronor vilket är 5 miljoner kronor över plan.-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport per april 2022 är regionstyrelsens första uppföljningsrapport för året till regionfullmäktige.
Av rapporten framgår att årets första fyra månader har präglats av pandemin men även globala skeenden har påverkat regionen i hög utsträckning.
Under årets första månader har Hälso- och sjukvårdens verksamheter periodvis präglats av högsjukfrånvaro på grund av pandemin. Ett intensivt arbete för att beta av den uppskjutna vården har ändå kunnat genomföras samtidigt som planering för sommaren pågått. Tillgång till vårdplatser har dock varit en begränsning för att utföra den vård som kräver vårdplatser.
Regionala utvecklingsnämnden har fortsatt genomföra åtgärder för att stödja och stärka olika aktörer i länet till följd av pandemins konsekvenser och i samband med att borttagna restriktioner har det kombinerats med att ställa om till ett nytt slags normallägen.
Kompetensförsörjning är fortsatt en stor utmaning inom både primärvården och sjukhusvården. Beroendet av inhyrd personal fortsätter även om vissa verksamheter lyckats bryta den negativa utvecklingen. Sjukfrånvaroutvecklingen de senast 12 månaderna visar en ökning. I mars 2022 var den 6,2 procent och motsvarande månad i fjol låg den på 5,8 procent.
Prognos för fullmäktiges mål bedöms grön för två mål och gul för övriga mål.
Verksamhetens resultat för perioden är positivt med 115 miljoner kronor, att jämföra med samma period föregående år som visade ett negativt resultat med 151 miljoner kronor.Regionens resultat inklusive finansiella poster uppgår till minus 342 miljoner kronor och innebär en negativ budgetavvikelse om 286 miljoner kronor. Budgetavvikelsen avseende verksamhetens nettokostnader tillsammans med skatteintäkter och generella statsbidrag bidrar med överskott på 68 miljoner kronor respektive 98 miljoner kronor. Budgetavvikelsen för finansnettot bidrar negativt med ett underskott motsvarande 452 miljoner kronor.
Helårsprognosen för årets resultat beräknas till ett budgetunderskott på 315 miljoner kronor. Det är framför allt de finansiella posterna som är svårprognostiserade och här bidrar till regionens negativa årsprognos.
Rapporterad effekt för en hållbar ekonomi är efter april månad 43 miljoner kronor av planen på 55 miljoner kronor, vilket motsvarar en effekt på 78 procent. Årsplanen för 2022 är 164 miljoner kronor.-
116kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
874kb Ladda ner dokument
-
-
Antalet flyktingar som kommer till Västerbotten ökar på grund av kriget i Ukraina. Ukraina hade ett stort utbrott av mässling 2018–2019 med 57 000 rapporterade fall under 2019. Mässlingsutbrottet verkar nu vara under kontroll men utbrottet indikerar att det finns luckor i vaccinationstäckningen.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar att regionerna erbjuder kostnadsfritt mässlingsvaccin. Alla barn har som tidigare rätt till kostnadsfri komplettering enligt barnvaccinationsprogrammet.De som har genomgången mässling behöver ingen vaccination. De som är helt ovaccinerad behöver två doser och de som erhållit en dos rekommenderas en andra dos. Totalkostnad beräknas till 620 tkr och föreslås belasta regionstyrelsen.
Region Västerbotten föreslås införa kostnadsfritt mässlingsvaccin, beslutet ska gälla tills vidare.Förslaget är i linje med förbundsstyrelsen i Sveriges regioner och kommuners rekommendation till regionerna.
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Ett nytt tjänstepensionsavtal AKAP-KR (Avgiftsbestämd KollektivAvtalad Pension) för anställda inom kommuner och regioner kommer att träda i kraft från 2023-01-01. Avsättning till avtalspension kommer att höjas från 4,5 procent till 6 procent (för inkomst under 7,5 inkomstbasbelopp).
Därför föreslås att ersättning för förlust av avtalspension i ordinarie anställning för förtroendevalda i Region Västerbotten höjs till 6 procent. förslaget innefattar förtroendevalda med tjänstgöringsgrad över 0,4.
Ändringen innebär att Arvodesregler för förtroendevalda (RF 2021 § ) behöver uppdateras.
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
De tre beredningarna för folkhälsa och demokrati i Region Västerbotten fick för 2020 ett riktat uppdrag av fullmäktige kopplat till att främja barn och ungas psykiska hälsa. Utifrån medborgardialoger och kunskapsinhämtning framkom en bild av att den självskattade psykiska hälsan har försämrats hos barn och ungdomar.
Regionstyrelsen har via ett fullmäktigeuppdrag initierat en process för att i samverkan med kommunerna, ta fram ett 11-punktsprogram för barn och ungdomars psykiska hälsa.
Ett program har utarbetats och bygger på dialoger med representanter från länets samtliga kommuner och Region Västerbotten samt samlad kunskap vid folkhälsoenheten i kombination med aktuell forskning.Programmet syftar till att ge en gemensam bild av vilka kommunala och regionala insatser som pågår och vilka insatser som bör utvecklas för att främja barn och ungdomars psykiska hälsa i Västerbotten.
Inom respektive område ges förslag på fortsatta utvecklingsområden som behöver prioriteras och konkretiseras utifrån lokala behov och förutsättningar.
Eftersom uppdraget är riktat från fullmäktige till styrelsen ska ärendet hanteras i regionfullmäktige.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Styrelsen i samordningsförbundet Umeåregionen har upprättat förslag till revidering av förbundsordning.
Revideringen avser främst styrelsens sammansättning och tillträde efter val.
-
76kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Kommunalförbundet Svensk luftambulans har upprättat revidera förbundsordning. Förbundsdirektionen har vid sammanträdet den 29 april 2022 godkänt förbundsordningen och överlämnat den till medlemmarna för fastställande.
Revideringen består bland annat av fördelning av overheadkostnader, ändamål och uppgifter och sammanfogning av ekonomimodell.
-
77kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Skellefteå-Norsjö har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2021. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2021 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2021.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
25mb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Södra Lappland har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2021. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2021 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande. revisorerna gör bedömningen att styrelsen inte hade en tillräckligt utvecklad redovisning av målen för att kunna bedöma måluppfyllelsen.Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2021.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
14mb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Umeåregionen har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2021. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2021 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2021.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
27mb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsdirektionen i kommunalförbundet har upprättat årsredovisning och överlämnat den till medlemmarna för godkännande.
Av rapporten framgår att de flesta av målen för 2021 är uppfyllda och internkontrollplanen har följts. För perioden januari till december år 2021 uppgick resultatet till - 13 568 tkr. En större oförutsedd reparation samt kostnader för ränte-och avskrivningar för de tre nya helikoptrarna har tillkommit under året.
-
§151 Årsredovisning 2021 och prövning av ansvarsfrihet för Kommunalförbundet Svensk luftambulans.pdf83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Enligt förbundsordningen för Kommunalförbundet Svensk luftambulans och i enlighet med kommunallagens 9 kap, 13 § rörande förbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisionen bedömer sammantaget att direktionen i Kommunalförbundet Svensk Luftambulanshar bedrivit verksamheten på ett från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt delvis ändamålsenligt sätt., att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande, att direktionens interna kontroll delvis har varit tillräcklig. Revisionen bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål som direktionen uppställt. Revisionen uppmärksammar dock att förbundet inte har en budget i balans 2021.
De bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen är delvisförenligt med de verksamhetsmål som direktionen uppställt och tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma.
Arbetsutskottet tog vid sammanträdet den 31 maj 2022, § 151, del av årsredovisning och revisionsberättelse.
Bilagor
-
Enligt kommunallagen ska varje medlems fullmäktige godkänna årsredovisningen för kommunalförbund med förbundsdirektion. Förbundsdirektionen har översänt årsredovisningen för godkännande.
Av rapporten framgår att kommunalförbundet redovisar totalt ett positivt resultat på 19,5 miljoner kronor.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
14mb Ladda ner dokument
-
-
Enligt förbundsordningen för Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling och i enlighet med kommunallagens 9 kap, 13 § rörande förbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig.
Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande samt att de finansiella målen uppnås. Däremot kvarstår bedömningen om att balanskravunderskottet inte kommer att återställas inom 3 år. Revisorerna gör även bedömningen att resultatet enligt årsredovisningen inte fullt ut är förenligt med de verksamhetsmål som är fastställda.
Revisorerna tillstyrker att direktionen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2021.
Arbetsutskottet tog vid sammanträdet den 31 maj 2022 § 150 del av årsredovisning och revisionsberättelse
Bilagor
-
14mb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsdirektionen i Norra sjukvårdsregionförbundet har upprättat årsredovisning och översänt den till medlemmarna för godkännande.
Av rapporten framgår att av de sju mål som bedömt har fyra uppnåtts, två är delvis uppnådda och två är inte uppnådda. Samtliga ekonomiska mål är uppfyllda. Årets resultat uppgår till 39 tkr.
Bilagor
-
15mb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med kommunallagens 9 kap, 13 § rörande förbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att direktionen har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande samt att resultatet i årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål direktionen har fastställt. Direktionen uppnår dock inte de mål som är av betydelse för god ekonomisk hushållning.
Revisorerna tillstyrker att direktionen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2021.
Bilagor
-
13mb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna har anmält motionen "Regionen ska inte ge medel till Ibn Rushd" och föreslår att medlen ska upphöra med omedelbar verkan.
Regionala utvecklingsnämnden har upprättat svar på motionen. Av svaret framgår att anslagsberättigade studieförbund är de som är godkända av Folkbildningsrådet samt
är medlemmar i Folkbildning Västerbotten. Grund för stödet regleras i
"Överenskommelse mellan Folkbildning Västerbotten och Region Västerbotten"
Ibn Rushd har under senare år fått kritik för att deras verksamhet inte lever upp till
statens syfte med statsbidraget. På uppdrag av Folkbildningsrådet har frågan utretts och rapporten visar att statsbidraget inte har använts på ett
felaktigt sätt i förhållande till statsbidragsvillkoren, och Folkbildningsrådet har inte
funnit skäl att ompröva statsbidraget till studieförbundet.
I rapporten framkommer dock kritik mot studieförbundet som Folkbildningsrådet ser
allvarligt på. Det framkommer i rapporten bland annat att studieförbundet undviker
känsliga ämnen och att makten i studieförbundet delvis är begränsad till ett fåtal
personer.Rapporten visar samtidigt att Ibn Rushd som folkbildningsaktör har en förmåga att nå
grupper som andra har svårt att nå, till exempel lågutbildade kvinnor, människor med
utländsk bakgrund, kort utbildning, svag förankring på arbetsmarknaden och låga
inkomster.
Med bakgrund av den kritik som framkommit krävde Folkbildningsrådet därför att Ibn
Rushd skulle ta fram en åtgärdsplan för att komma till rätta med de identifierade
problemen. Åtgärdsplanen har behandlats av Folkbildningsrådet styrelse som gör
bedömningen att Ibn Rushd tar kritiken på stort allvar och anstränger sig för att gå till
botten med den. Planen innehåller åtgärder för att stärka demokratiska strukturer inom
Ibn Rushd, kompetensutveckling av anställda och förtroendevalda och ökad
transparens i studieförbundets verksamhet.Folkbildningsrådet har meddelat att de kommer att stärka arbetet med att utveckla
uppföljningen av hela folkbildningen i syfte att leverera en mer transparent
redovisning. Ett särskilt fokusområde de kommande åren är hur folkbildningen i stort
jobbar med just demokratifrågor.Folkbildning Västerbotten samt Region Västerbotten
kommer att följa den utvecklingen och kommer att rätta sig efter Folkbildningsrådets
beslut och riktlinjer.Regionala utvecklingsnämnden föreslår att motionen ska anses besvarad.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
376kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Lundqvist Brömster (L) har till regionfullmäktige anmält en motion och föreslagit att regionen tillsätter en hjärnskadekoordinator för personer med förvärvad hjärnskada.
Ett svar på motionen har upprättats i vilket det framgår att ett tidigare projekt visat att det finns skäl, i enlighet med det tidigare projektets rekommendationer, att tro att en samordnande stödfunktion som hjärnskadekoordinator skulle vara värdefullt för de drabbade patienterna och deras närstående och bidra till en mer sammanhållen rehabiliteringsprocess.
Eventuellt uppdrag, dimensionering och finansiering behöver i så fall utredas. Det finns i dagsläget inom ramen för befintliga resurser inom NHHC för hjärnskaderehabilitering inte möjlighet att inrätta en hjärnskadekoordinator.
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår att motionen ska anses besvarad.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Betty-Ann Nilsson (KD) har till regionfullmäktige anmält en motion om sömnapnéutredningar och föreslår att hälso- och sjukvårdsnämnden uppdras att utreda hur tillgängligheten och väntetiderna fr sömnapnéutredningar ser ut, tydliggöra tillgängligheten på mätutrustning och få redovisat nyttjandegraden på utrustningen. Vidare föreslås att utifrån dessa resultat förbättra likvärdigheten i hela länet.
Förslag till svar har upprättats. I svaret beskrivs hur utredningar bedrivs och är organiserade. Vidare framgår det att utredningar görs på länets tre sjukhus samt viss kapacitet på sjukstugan i Storuman.
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår att motionen ska anses besvarad.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
221kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Centerpartiet har till regionfullmäktige anmält motionen Säkra förlossningsvården i länet och föreslår att regionfullmäktige beslutar att utreda möjligheten och presentera förslag på uppdragsutbildning för barnmorskor i länet.
Förslag till svar har upprättats. bedömningen görs att fler utbildningsinsatser inte löser sommarbehovet. Den långsiktiga lösningen är i första hand en personalbudget som möjliggör en ökad grundbemanning vilket under sommarperioden ger utrymme för föräldraledigheter och semesteruttag och samtidigt upprätthålla förlossningsvården.
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår att motionen ska anses besvarad.
-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-