Möte 2025-09-09
-
2
Val av justerare samt tid för justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Regionstyrelsen har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till styrelsen.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Styrelsen har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
"Ställningstagande mot att ta emot patienter från Gaza" från SD - RS 680-2025
Bilagor
-
272kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt bifogat program.
-
Efter fem månader är verksamhetens resultat negativt med 202 miljoner kronor en försämring med 82 miljoner kronor i maj. Verksamhetens resultat är verksamhetens intäkter och kostnader (verksamhetens nettokostnader) plus skatteintäkter och generella statsbidrag. 2024 samma period var verksamhetens resultat negativt med 567 miljoner kronor. För 2025 har regionen lagt en årsplan att verksamhetens resultat ska ge ett överskott på 406 miljoner kronor.
Finansnettot är negativt ackumulerat maj med 418 miljoner kronor, en förbättring med 185 miljoner kronor i maj på grund av en mer positiv börsutveckling.
På en total innebär det att efter årets fem första månader är regionens totala resultat negativt med 620 miljoner kronor. 2024 samma period var regionens resultat negativt med 493 miljoner kronor.
Bilagor
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Efter sex månader är verksamhetens resultat negativt med 200 miljoner kronor en förbättring med 2 miljoner kronor i juni. Verksamhetens resultat är verksamhetens intäkter och kostnader (verksamhetens nettokostnader) plus skatteintäkter och generella statsbidrag. 2024 samma period var verksamhetens resultat negativt med 509 miljoner kronor. För 2025 har regionen lagt en årsplan att verksamhetens resultat ska ge ett överskott på 406 miljoner kronor.
Finansnettot är negativt ackumulerat juni med 361 miljoner kronor, en förbättring med 57 miljoner kronor i juni på grund av en positiv börsutveckling.
På en total innebär det att efter årets första halvår är regionens totala resultat negativt med 561 miljoner kronor. 2024 samma period var regionens resultat negativt med 408 miljoner kronor.
Bilagor
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Efter sju månader är verksamhetens resultat positivt med 54 miljoner kronor en förbättring med 255 miljoner kronor i juli. Verksamhetens resultat är verksamhetens intäkter och kostnader (verksamhetens nettokostnader) plus skatteintäkter och generella statsbidrag. Förbättringen i juli beror precis som tidigare år på lägre nettokostnader i verksamheten där semesteruttaget är en stor del. 2024 samma period var verksamhetens resultat negativt med 255 miljoner kronor. För 2025 har regionen lagt en årsplan att verksamhetens resultat ska ge ett överskott på 406 miljoner kronor.
Finansnettot är negativt ackumulerat juni med 226 miljoner kronor, en förbättring med 135 miljoner kronor i juli på grund av en positiv börsutveckling. På en total innebär det att efter juli månad är regionens totala resultat negativt med 172 miljoner kronor. 2024 samma period var regionens totala resultat negativt med 100 miljoner kronor.
Bilagor
-
287kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2025-05-31.
Totala portföljen utvecklades +3,3% vilket är +0,9% mot jämförelseindex som utvecklades +2,4% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades +5,2% under månaden, vilket är +1,3% mot index, som gick +3,9%.
Ränteportföljen utvecklades +0,4%, vilket är +0,3% mot index som gick +0,1%.
Likvida medel uppgick till 583 miljoner kronor.
Totala lån uppgick per maj till 2 570 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 2,85% och en genomsnittlig ränte- och kapitalbindning på 2,07 år.Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2025-06-30.
Totala portföljen utvecklades +1,2% vilket är -0,2% mot jämförelseindex som utvecklades +1,4% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades +1,5% under månaden, vilket är -0,4% mot index, som gick +2,0%.
Ränteportföljen utvecklades +0,6%, vilket är +0,2% mot index som gick +0,4%.
Portföljen ligger inom samtliga limiter.
Likvida medel uppgick till 643 miljoner kronor.
Totala lån uppgick till 2 570 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 2,85% och en genomsnittlig ränte- och kapitalbindning på 1,98 år.Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2025-07-31.
Värdet på pensionsmedelsportföljen uppgick i juli till 6 377 miljoner kronor. Portföljen utvecklades +2,9% vilket är +0,7% mot jämförelseindex som utvecklades +2,2% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades +3,7% under månaden, vilket är -0,1% mot index, som gick +3,7%.
Ränteportföljen utvecklades +0,3%, vilket är +0,5% mot index som gick -0,2%.
Portföljen ligger inom samtliga limiter.
Likvida medel uppgick till 517 miljoner kronor.
Totala lån uppgick till 2 570 miljoner kronor med en genomsnittsränta på 2,85% och en genomsnittlig ränte- och kapitalbindning på 1,9 år.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Planeringsförutsättningarna är det dokument som ligger till grund för den politiska planeringen som görs i regionplan och i nämndernas planeringar. Planeringsförutsättningarna för 2026 presenterades i maj och översändes då till styrelser och nämnder. Varje styrelse och nämnd ska därefter göra en återkoppling på planeringsförutsättningarna. I rapporten ska nämnden lämna synpunkter och förslag utifrån planeringsförutsättningarna inför framtagandet av regionplanen.
I regionstyrelsens återkopplingsrapport beskrivs bland annat nämndens bidrag till fullmäktiges mål, planerade verksamhetsförändringar, kompetensförsörjning samt plan för investeringar och hållbar ekonomi.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Det övergripande syftet med riktlinjen för intern kontroll i Region Västerbotten är möjliggöra en god intern kontroll i Region Västerbotten. Det sker genom att riktlinjen beskriver ett systematiskt arbetssätt som ska möjliggöra att steg för steg kunna skapa en allt bättre intern kontroll. I riktlinjen förtydligas även hur olika ansvarsroller bidrar till en god intern kontroll.
Riktlinjen förtydligar och utvecklar det som är bestämt i Reglemente för intern kontroll i Region Västerbotten. Riktlinjen är ett nytt styrande dokument men ersätter till stor del tidigare tillämpningsanvisningar för intern kontroll i Region Västerbotten.
Den nya riktlinjen har tillkommit som ett resultat av det uppdrag som regionstyrelsen gav till regiondirektören 2024 om att skapa en mer ändamålsenlig intern kontroll och viktiga förändringar inkluderar:
- Tydligare beskrivningar kring vad intern kontroll är och fungerar i vår organisation
- Tydligare vägledning kring hur vi smart hanterar olika typer av risker och undviker dubbelarbete
- Ett utvecklat arbete kring riskanalysen och en ny riskanalysstruktur
- Enklare språk och bättre vägledning kring hur de olika stegen i internkontrollarbetet ska gå till.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
754kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med Region Västerbottens reglemente för intern kontroll har varje nämnd ansvaret för den interna kontrollen inom nämndens verksamhet och ska säkerställa en fungerande organisation för arbetet och för att löpande styra och följa upp det interna kontrollsystemet. Varje nämnd ska anta en årlig tillsynsplan för uppföljning av den interna kontrollen. Tillsynsplanen ska bygga på en dokumenterad riskanalys som ligger till grund för de kontrollmoment som fastställs och ska genomföras under året.
En riskanalys genomfördes och ett förslag till regionstyrelsens tillsynsplan 2025 togs fram och beslutades av regionstyrelsen i februari.
I efterhand har det kommit fram att det finns ett behov av att förtydliga vissa delar i tillsynsplanen. Det handlar främst om att beskriva hur kontrolltester ska genomföras för att säkerställa en bra uppföljning. I vissa fall förtydligas även åtgärder och risker.Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
504kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket planerar för det statliga uppdraget att genomföra byggnationen av Norrbotniabanans vidare dragning från Umeå genom Skellefteå vidare mot Piteå och Luleå.
Genomförandeavtalet reglerar samarbetet mellan Trafikverket och Region Västerbotten för planerande och genomförande av byggnationen inom järnvägsplanen 07 (JP07) genom centrala Skellefteå. Etappen kommer att påverka fastigheten Lasarettet 2 där sjukhuset är beläget.
I avtalet värnas tillgänglighet, patientsäkerhet och arbetsmiljö som faktorer i de risk- och konsekvensanalyser som ska genomföras för de olika delprojekten.
Arbetet med Norrbotniabanan kommer att påverka på Skellefteå sjukhus på olika sätt under en period om 8 – 10 år. Byggnationen av den nya järnvägsanläggningen, omdragning av statlig väg, väg 95, och omdragning av de kommunala gatorna Nordlandergatan och Lasarettsvägen samt omdragning av ledningar för VA, fjärrvärme mm kommer att ge upphov till störningar under perioder.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen beslutade den 12 december 2024 att inrätta Effektivitetsdelegationen. Delegationen ska besluta om ett tillfälligt statsbidrag under perioden 2025–2030. Syftet med bidraget är att stärka effektiviteten i hälso- och sjukvården genom omstrukturerings- eller effektiviseringsåtgärder i verksamheten och dess administration. Bidraget uppgår till 1 500 miljoner kronor för hela perioden 2025–2030 men maximalt 250 miljoner kronor delas ut årligen. Delegationen kan besluta om större belopp än 250 miljoner kronor men då fördelas bidraget över flera år.
Bidraget får lämnas till enskilda regioner eller till flera regioner i samverkan. Vid ansökan om bidrag för åtgärder där flera regioner samverkar ska ansökan göras av en av de samverkande regionerna. Bidrag får inte sökas för åtgärder som regionen får annat statligt stöd för. En region kan också bli återbetalningsskyldig för en del av eller hela det utbetalade bidraget om delegationen bedömer att slutredovisningen visar att villkoren för bidraget inte följts.
Region Västerbotten har sökt bidrag för 16 åtgärder för ökad effektivitet i hälso- och sjukvården. Totalt ansökt belopp för åren 2025–2027 uppgår till 171,4 miljoner kronor. Dessutom deltar regionen i två regiongemensamma ansökningar där Region Stockholm respektive Region Jönköping står som huvudsökande.
Ansökan om bidraget lämnades in till Kammarkollegiet den 13 juni 2025. Åtgärderna i ansökan ska vara politiskt förankrade men det politiska beslutet kan kompletteras till ansökan i efterhand.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten får tilldelat medel för riktade statsbidrag för 2025 genom bland annat nationella överenskommelser och förordningar. Regionstyrelsen beslutar till vilka nämnder medlen ska tilldelas.
Regionen har fått information om ytterligare fem riktade statsbidrag sedan senaste beslutet.
Ett statsbidrag ska användas för att genom kunskapsnätverket för samisk hälsa utveckla en kulturanpassad hälso- och sjukvård som bidrar till en god hälsa och en vård på lika villkor för samiska folket i Sverige. Bidraget är på 2 400 000 kr rekvireras från Kammarkollegiet.
Regionen har möjlighet att ansöka om medlen från Socialstyrelsen för ökning i antalet AT-tjänster. Medlen är prestationsbaserade.
Regeringen har beslutat att fördela ytterligare medel till regionerna för att korta vårdköerna. Medlen är prestationsbaserade och Region Västerbotten kan som mest få fördelat 14 151 871 kr.
Ytterligare statsbidrag har beslutat att fördelas till den psykiska vården. Region Västerbotten har fått utbetalat 14 196 609 kr för att stärka den specialiserade psykiska vården både för barn och unga samt vuxna. Medlen har utbetalats av Kammarkollegiet.
Ett bidrag från Kammarkollegiet gäller anslutningskostnader för den nationella katalogen. Katalogen är över vårdgivare och utförande av socialtjänst. Idag är det frivilligt för regionerna att ansluta till katalogen. Region Västerbotten kan rekvirera 2 975 629 kr för anslutningskostnader.
Förslaget till fördelning är presenterad till regiondirektör och hälso- och sjukvårdsdirektör som godkänt förslagetBilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Justitiekanslern har tagit emot en anmälan som bl.a. gäller dröjsmål med att på begäran lämna ut allmänna handlingar.
Justitiekanslern har beslutat att hämta in ett yttrande från Region Västerbotten. I yttrandet ska följande frågor besvaras särskilt.
- En utförlig redogörelse för omständigheterna kring den aktuella begäran om utlämnande, gärna i kronologisk ordning.
- Regionens bedömning av hur utlämnandet av de aktuella handlingarna har skötts och om begäran har handlagts skyndsamt.
Svarstiden har blivit förlängt till den 12 september.Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
507kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
19
Remiss - Digital teknik på lika villkor – En reglering för socialtjänsten och verksamhet enligt LSS
Region Västerbotten (regionen) har beretts möjlighet att svara på remissen avseende "Digital teknik på lika villkor – En reglering för socialtjänsten och verksamhet enligt LSS". Ett förslag till yttrande har arbetas fram.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har beretts möjlighet att svara på remissen avseende Förbättrad kontroll och uppföljning av privata utförare i kommuner och regioner.
Rapportens förslag är två ändringar i Kommunallagen.
- Först ett tillägg under 6 kap 1 §, ...inbegripet deras kontroll och uppföljning av skötseln av kommunala angelägenheter som genom avtal lämnats över till privata utförare..
- Samt en ny paragraf under 10 kap 10 §, Styrelsen ska årligen till fullmäktige rapportera om sin uppsikt enligt 6 kap. 1 § över övriga nämnders och eventuella gemensamma nämnders uppföljning och kontroll av verksamhet som genom avtal lämnats över till privata utförare.
Kommuners och regioners arbete med kontroll och uppföljning av privata utförare är avgörande för att förhindra välfärdsbrott och även för att hindra oseriösa aktörer att etablera sig. Men det är också avgörande för att kommuner och regioner ska kunna ha en effektiv verksamhet i ett större perspektiv. Statskontoret bedömer att kommuner och regioner bör överväga om deras kontroll av privata utförare behöver prioriteras högre än i dag.
Regionen ställer sig bakom förslaget till förändringar.
För regionen kvarstår ett arbete oavsett om förslagen i rapporten godkänns eller avslås. Regionen kommer att behöva utveckla sina kontrollfunktioner, politiska styrning och återrapportering till styrelsen och fullmäktige.
Kompletteringar efter arbetsutskottet är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
Regionens revisorer har den 24 mars 2025 överlämnat missiv gällande granskning av regionens ekonomistyrning. Granskningsrapporten har tillställts regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden för yttrande. Yttrande med uppgifter om verkställda och planerade åtgärder ska lämnas till revisionskontoret senast den 15 september 2025.
Revisorerna beskriver att regionstyrelsen har brustit i sin roll som styrelse att leda och samordna regionens förvaltning. Det har funnits brister i styrelsens beredningar av budgetar och åtgärder för ekonomi i balans. I beredningarna har det saknats perspektiv från verksamheterna om vilka besparingar och åtgärder som varit möjliga att genomföra. De budgeterar som styrelsen föreslagit till fullmäktige har främst byggt på indexuppräkningar av tidigare års budgetar. Det saknas ett system som tydliggör verksamheternas behov och hur prioriteringar ska göras inom de ekonomiska ramarna.
Med utgångspunkt i granskningen lämnar revisorerna följande rekommendationer
Säkerställ en bättre beredning av budgeten. För att kunna prioritera behövs i regionen ett system för att ta reda på verksamheternas behov. Utveckla dialogen med verksamheterna om vad som är möjligt. Säkerställ att verksamheterna blir delaktiga i beredningen av budgetar och arbetet med att föreslå prioriteringar.
Ta fram en handlingsplan med tillräckliga åtgärder för ekonomi i balans. Säkerställ tillräcklig styrning och kontroll av handlingsplanen för att ta hem effekterna av åtgärderna, så att de finansiella målen kan uppnås och underskott från tidigare år kan återställas.
Säkerställ en bättre beredning av verksamheternas åtgärdsplaner. Säkerställ att basenheternas åtgärdsplaner har tillräcklig kvalitet och har förutsättningar att ge planerade effekter. Det bör bland annat finnas dokumenterade riskanalyser som visar att förslag på budgetar och åtgärder är möjliga att genomföra samt en handlingsplan för genomförandet.
Konkretisera det långsiktiga effektiviserings- och omställningsarbetet genom tydligare analys och beskrivning av förväntade ekonomiska effekter och tidpunkter för effekthemtagning.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
EY har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Västerbotten granskat investeringsprocessen i fastigheter. I rapporten framgår att regionstyrelsen inte säkerställt tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll, och att hälso- och sjukvårdsnämnden endast delvis säkerställt detsamma.
En långsiktig strategi och planering saknas för regionens fastigheter, tydliga prioriteringskriterier samt uppdaterade styrdokument. Beredningen av investeringar har brister i struktur och spårbarhet, vilket riskerar att beslutsunderlagen inte ger en helhetsbild.
Positivt är att hälso- och sjukvårdsnämnden nu får återkoppla till regionstyrelsen om planeringsförutsättningar till investeringsplan och att uppföljningen har förbättrats, även om tidplaner bör inkluderas och slutrapporteringen utvecklas.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har den 19 mars 2025 överlämnat fördjupad granskningsrapport av Införandet av Cosmic år 2025. Revisorerna har med anledning av rapporten begärt regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens yttrande med uppgifter om verkställda och planerade åtgärder senast den 15 september 2025.
Med hänvisning till granskningsrapporterna lämnar revisorerna följande rekommendationer till regionstyrelsen:
-Säkerställa att det finns ekonomiska förutsättningar att förvalta Cosmic.
Yttrande: Hantering sker inom respektive linjeorganisation, dvs hälso- och sjukvårdsförvaltningen och digitalisering och Service.
-Säkerställa att beslut hanteras enligt kommunallagen.
Yttrande: Utifrån de åtgärder som vidtogs efter senaste granskningen ser FVIS programkontor fortsatt regelbundet över de interna rutinerna vad gäller beslutshantering.
Rutin har upprättats så att sekretessbelagda uppgifter även hanteras på samma sätt i regionens ekonomisystem.
Noteras att vad gäller dokument från Sussa samverkan och dess projekt samt förvaltningar som ska diarieföras i varje enskild region kan det inte ske i omedelbar anslutning till att de fastställts. Dessa dokument tillgängliggörs för regionerna enligt fastställd process för att säkerställa att det är slutgiltiga dokument. Det medför därmed en viss fördröjning.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
412kb Ladda ner dokument
-
-
24
Grundläggande revisionsrapport nr 9/2024 - Regionstyrelsens uppsikt för reglementet för intern kontroll
Regionens revisorer har den 11 april 2025 överlämnat missiv gällande granskning av regionstyrelsens uppsikt över fullmäktiges reglemente för intern kontroll år 2024 (REV 20–2024).
Av granskningen framgår att en majoritet av styrelser och nämnder till stor del uppfyllde kraven i fullmäktiges reglemente för intern kontroll. Revisorerna menar samtidigt att kvaliteten i arbetet behöver utvecklas. I flera fall är kontroller otydliga och det finns brister i redovisningen av resultaten.
Revisorerna rekommenderar styrelsen att utveckla stödet till nämnderna för deras arbete med intern kontroll. Styrelsen behöver säkerställa att arbetet ger effekt på kvaliteten i styrelsens och nämndernas arbete med intern kontroll
Ett förslag till yttrande har upprättats. Regionstyrelsen instämmer i huvudsak i revisionens iakttagelser och beskriver i yttrandet planerade åtgärder.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har den 11 april 2025 överlämnat missiv gällande granskning av regionens kapitalförvaltning 2024. Granskningsrapporten har tillställts regionstyrelsen för yttrande. Yttrande med uppgifter om verkställda och planerade åtgärder ska lämnas till revisionskontoret senast den 15 september 2025.
Revisorerna beskriver att flera tidigare granskningar har visat på återkommande risker. Exempelvis har risker som nyckelpersonsberoende och att rapporteringen till styrelsen varit otydlig och komplex lyfts ett flertal gånger. Revisorernas granskning av år 2024 visar att styrelsens förvaltning vidtagit vissa åtgärder, exempelvis arbetet med att förstärka den interna finansfunktionen med fler resurser, men revisorernas bedömning är att tidigare nämnda riskområden fortfarande finns kvar och att styrelsen inte säkerställt en tillräcklig styrning och kontroll över kapitalförvaltningen.
Med utgångspunkt i granskningen lämnar revisorerna följande rekommendationer.
Säkerställ att upphandling av regionens kapitalförvaltning blir genomförd och att det finns tydliga riktlinjer för hur upphandling inom området för kapitalförvaltning ska genomföras.
Säkerställ att det finns avtal som reglerar eventuella externa finansrådgivare.
Säkerställ en tillräcklig insyn och kontroll över att kapitalförvaltningen fungerar ändamålsenligt. Säkerställ exempelvis att informationen i finansrapporteringen är tillräckligt tillgänglig så att även en person som inte är insatt i kapitalförvaltningen har förutsättningar att värdera informationen och få en tydlig bild av följsamheten till finanspolicyn.
Säkerställ att det inte finns ett nyckelpersonberoende på tjänstepersonnivå kopplat till kapitalförvaltningen. Det innebär exempelvis att utvärdera om den interna förvaltningen är tillräckligt dimensionerad för att säkerställa en tillräcklig insyn och kontroll över att kapitalförvaltningen fungerar ändamålsenligt.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har den 11 april 2024 överlämnat missiv gällande grundläggande granskning av regionstyrelsen år 2024 (REV 13–2024).
I granskningen skriver revisorerna att regionstyrelsen har brustit i sin roll att leda och samordna förvaltningen av regionens angelägenheter. Det har bland annat varit brister i styrelsens beredning av budgetar för styrelser och nämnder. Det har också varit brister i beredningen av åtgärder för ekonomi i balans. I beredningarna har det saknats perspektiv från verksamheterna om vilka besparingar och åtgärder som varit möjliga att genomföra.
Revisorerna lyfter samtidigt fram att det är positivt att styrelsen utvecklat sin hantering av beslut fattade på delegation och vidaredelegation. Styrelsen hade också i hög grad beslutat om styrande dokument. Styrelsen behöver dock säkerställa att styrdokumenten fortfarande är aktuella, då granskningen visar att flertalet av dokumenten har utgångna giltighetsdatum. Styrelsen behöver också utveckla sin målstyrning och arbetet med intern kontroll. Förvisso uppfyllde styrelsen till stor del kraven i fullmäktiges reglemente för intern kontroll, men kvaliteten på det genomförda arbetet var för lågt.
Ett förslag till yttrande har upprättats. Regionstyrelsen instämmer i huvudsak i revisionens iakttagelser och beskriver i yttrandet planerade åtgärder.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har den 11 april 2025 överlämnat missiv gällande granskning av Region Västerbottens årsredovisning 2024 (REV 16–2024) med underliggande rapport (Gr 10/2024). Granskningsrapport är ställd till regionstyrelsen och för kännedom till regionfullmäktige.
Den grundläggande granskningen visar att årsbokslutet är upprättat i enlighet med gällande regler och ger en rättvisande bild av regionens resultat och ekonomiska ställning. Men revisorerna bedömer att regionens resultat för verksamhets- och finansiella mål är svaga, med ett negativt ekonomiskt resultat och balanskravsresultat.
Det finns brister i styrelsens underlag och redovisning. Fullmäktiges uppdrag för att återställa underskotten har inte redovisats tillräckligt, vilket försvårar bedömningen av deras effektivitet.
Revisorerna instämmer i styrelsen bedömning om att regionen inte har en god ekonomisk hushållning. Resultaten är inte förenliga med god ekonomisk hushållning. Med utgångspunkt i granskningen rekommenderar revisorerna att regionstyrelsen förbättrar arbetet inom fyra områden och genomför föreslagna åtgärder med tydlig ansvarsfördelning.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
581kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 2 kap. 9 § kommunallagen får kommuner och regioner ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier som är representerade i fullmäktige. Partistödet syftar till att stärka partiernas ställning i den lokala demokratin och ska användas för det lokala partiarbetet som riktar sig till länsinvånarna.
I enlighet med kommunallagen ska fullmäktige årligen, vid sitt möte i september eller vid därefter närmast följande sammanträde, fatta beslut om kommande års utbetalning av partistöd. Om ett parti inte inkommit med någon redovisning kommer inget partistöd betalas ut för kommande år.
Samtliga partier har inkommit med sin redovisning för 2024 före den 30 juni 2025.
För 2025 uppgår partistödet till 157 870 kronor per mandat som partiet har i regionfullmäktige.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
969kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med kommunallagen har kommuner och regioner möjlighet att lämna bidrag till politiska partier, sk partistöd. Partistödet syftar till att stärka partiernas ställning i den lokala demokratin och ska användas för det lokala partiarbetet som riktar sig till länsinvånarna. Region Västerbotten betalar årligen ut bidrag till de politiska ungdomsförbund vars moderparti finns representerade i regionfullmäktige.
Regionen har beslutat om ett regelverk för redovisning av hur bidragen nyttjas samt utbetalning av bidragen. I detta framgår att fullmäktige årligen, vid sitt möte i september eller vid därefter närmast följande sammanträde, ska fatta beslut om kommande års utbetalning av bidrag. Om ett ungdomsförbund inte inkommit med någon redovisning utbetalas inget bidrag kommande år.
Samtliga politiska ungdomsförbund som har mottagit bidrag 2024 har inkommit med
sin redovisning före den 30 juni 2025. För 2025 uppgår grundstödet till 58 940 kr och
mandatstödet 16 670 kr.Bilagor
-
Inom Norra sjukvårdsregionförbundet (NRF) har en arbetsgrupp ”RAG Nutrition”, med representation från respektive region, utarbetat ett förslag till nytt regelverk och reviderade egenavgifter för speciallivsmedel.
I arbetet har bland annat en nulägesanalys över riktlinjer och regionernas aktuella kostnader för speciallivsmedel (nutritionsprodukter) genomförts. Utredningen visar på att kostnaderna för dessa produkter ökat rejält de senaste åren men att egenavgifterna inte har reviderats sedan 2017.
Förslaget innebär en förändring av nuvarande regelverk, i vilket man utgår från patientens uppskattade energibehov, till att i stället förskriva den mängd energi (kcal) som patienten behöver. Bedömningen är att förändringen blir mer rättvis för patienterna, enklare för förskrivarna att göra likvärdiga bedömningar och att behovet av kompletterande anvisningar kommer minska.
Förslaget innebär inga höjda egenavgifter för barn och ungdomar 0–17 år. Däremot föreslås att regionerna ska tillämpa samma åldersspann, vilket innebär att övergången till vuxennivå ska vara vid 18 år. För Västerbottens del innebär detta en förändring från nuvarande regelverk som säger 20 år. Egenavgifterna gäller för en månads behov.
RAG Nutrition föreslår en mer moderat höjning initialt, för att fortsättningsvis höja egenavgifter mer regelbundet, förslagsvis vart tredje år.
Förbundsdirektionen i NRF beslutade 2025-03-27, § 12, att föreslå regionerna att anta förslag om revidering av egenavgifter för speciallivsmedel och åldersspann.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
413kb Ladda ner dokument
-
-
Norra sjukvårdsregionens kommunalförbund (NRF) ska varje år samråda med medlemmarna om en preliminär budgetram för kommande år. Detta ärende avser åren 26-28. NRF lägger en budget med underskott på -1,98 mkr för 2026 och – 988 tkr för 2027, för att under 2028 göra ett nollresultat. Förbundet föreslår att lägga en budget i obalans för angivna år med hänvisning till en stark finansiell ställning där uppfyllandet av förbundets finansiella mål avseende bland annat likviditet inte hotas. Anledningen är bland annat osäkerhet kring statliga bidrag. Under kommande år ska arbete ska göras för att uppnå budget i balans.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
Under första tertialet 2025 har operativ verksamhet bedrivits vid baserna i Karlstad, Mora, Gällivare och Lycksele. För perioden januari−april 2025 uppgick resultatet till + 4112 tkr.
Verksamhetens nettokostnader för perioden uppgick till 73 136 tkr vilket är 4157 tkr lägre än periodens budgeterade nettokostnader som var 77 293 tkr.
Verksamheten beräknar inte klara den budgeterade nettokostnaden sett till året som helhet. Enskilt högsta avvikelsen är lönekostnader för piloterna.
Direktionen med därav utsett arbetsutskott i samverkan med tjänstemannaledning för Svensk Luftambulans följer och redovisar kostnadsutvecklingen.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
-
De nuvarande helikoptrarna i Kommunalförbundet Svensk luftambulans (SLA) flotta börjar närma sig slutet på sin optimala livslängd. Den utbytesstrategi som SLA har tagit fram innebär att de sex befintliga helikoptrarna i SLA:s flotta successivt kommer att bytas ut med början år 2028. Strategin behöver också möjliggöra att nya medlemmar skulle tillkomma i förbundet och omfattar därför också optioner på framtida köp för att kunna omhänderta framtida medlemmars behov. Mer om utbytesstrategin och processen för det hittas i det medlemsutskick från SLA som bifogats ärendet.
Medlemsregionerna har utsett deltagare till de olika arbetsgrupper som satts samman för det fortsatta arbetet samt en ansvarig kontaktperson för upphandlingen från respektive region.
Borgensåtagandena omfattas av det regressavtal som tidigare tecknats medlemmarna emellan, förutsatt att regionfullmäktige hos varje medlemsregion fattat likalydande beslut om borgen för de lån som ska omfattas.
Åtagandet innebär en ökning av regionernas nuvarande borgensåtagande från 325 610 000 Kr till 1 600 000 000 Kr
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
412kb Ladda ner dokument
-
-
En policy är en del av Region Västerbottens gemensamma ramverk och belyser de förhållningssätt som på lång sikt ska råda i arbetet mot att nå Region Västerbottens vision.
Policyn för miljö har tidigare fastställts inom ramen för Region Västerbottens policy, som samlar sju områden i ett gemensamt policydokument. Framöver kommer befintliga policyområden att behandlas som separata policyer, som kompletterar varandra och tillsammans med regionplanen utgör grundfundamentet för den övergripande styrningen inom Region Västerbotten.
Förändringen innebär förbättrad sökbarhet samt ett enklare och tydligare arbetssätt vid översyn och revidering av regionens policyer.
Miljöpolicyn har genomgått förändringar i dokumentets struktur och språk i syfte att bättre lyfta fram och förtydliga innehållet. Antalet rubriker samt rubriksättning har ändrats men betydelsen är densamma. Mindre språkliga justeringar har genomförts i linje med den övergripande strukturen för Region Västerbottens policyer.
Ett beslut om att fastställa Miljöpolicy innebär att avsnittet Miljö i fullmäktiges beslut RS 1351-2019 ersätts.Kompletteringar är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
En policy är en del av Region Västerbottens gemensamma ramverk och belyser de förhållningssätt som på lång sikt ska råda i arbetet mot att nå Region Västerbottens vision.
Policyn för säkerhet har tidigare fastställts inom ramen för Region Västerbottens policy, som samlar sju områden i ett gemensamt policydokument. Framöver kommer befintliga policyområden att behandlas som separata policyer, som kompletterar varandra och tillsammans med regionplanen utgör grundfundamentet för den övergripande styrningen inom Region Västerbotten.
Förändringen innebär förbättrad sökbarhet samt ett enklare och tydligare arbetssätt vid översyn och revidering av regionens policyer.
Säkerhetspolicyn innehåller en förtydligad beskrivning av samhällets skyddsvärden i samklang med lagstiftning och nationell styrning på området. Det förebyggande arbetet med riskhantering har tydliggjorts utifrån nya direktiv. Mindre justeringar har gjorts i dokumentets struktur och språk i syfte att förtydliga innehållet samt den övergripande strukturen för Region Västerbottens policyer.
Ett beslut om att fastställa Säkerhetspolicy innebär att avsnittet Säkerhet i fullmäktiges beslut RS 1351-2019 ersätts.Kompletteringar är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
En policy är en del av Region Västerbottens gemensamma ramverk och belyser de förhållningssätt som på lång sikt ska råda i arbetet mot att nå Region Västerbottens vision. Tillsammans med regionplanen utgör Region Västerbottens policyer grundfundamentet för den övergripande styrningen inom Region Västerbotten.
Informationssäkerhetspolicyn innehåller tillägg gällande jämlikhet, jämställdhet och barnrätt. Mindre språkliga justeringar har gjorts i syfte att förtydliga innehållet och den övergripande strukturen för Region Västerbottens samtliga policyer.
Ett beslut om att fastställa Informationssäkerhetspolicy innebär att fullmäktiges beslut RS 43-2022 ersätts.Kompletteringar är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
En policy är en del av Region Västerbottens gemensamma ramverk och belyser de förhållningssätt som på lång sikt ska råda i arbetet mot att nå Region Västerbottens vision. Tillsammans med regionplanen utgör Region Västerbottens policyer grundfundamentet för den övergripande styrningen inom Region Västerbotten.
I Ägarpolicyn har mindre förändringar gjorts i dokumentets språk för en tydligare överensstämmelse med den övergripande strukturen för Region Västerbottens samtliga policyer. Innehåll och betydelse är i övrigt detsamma.
Ett beslut om att fastställa Ägarpolicy innebär att fullmäktiges beslut RS 405-2020 ersätts.Kompletteringar är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
En policy är en del av Region Västerbottens gemensamma ramverk och belyser de förhållningssätt som på lång sikt ska råda i arbetet mot att nå Region Västerbottens vision.
Policyn för Jämställdhet och jämlikhet har tidigare fastställts inom ramen för Region Västerbottens policy, som samlar sju områden i ett gemensamt policydokument. Framöver kommer befintliga policyområden att behandlas som separata policyer, som kompletterar varandra och tillsammans med regionplanen utgör grundfundamentet för den övergripande styrningen inom Region Västerbotten.
Förändringen innebär förbättrad sökbarhet samt ett enklare och tydligare arbetssätt vid översyn och revidering av regionens policyer.
I policyn för jämställdhet och jämlikhet har tillägg gjorts om hållbarhet samt barnrättsperspektiv, nationella minoriteter och urfolk. Tillägg har också gjorts gällande kravställning på leverantörer. Språkbruk och formuleringar har reviderats i syfte att förtydliga innehållet och den övergripande strukturen för Region Västerbottens policyer.
Ett beslut om att fastställa Policy för jämställdhet och jämlikhet innebär att avsnittet Jämställdhet och jämlikhet i fullmäktiges beslut RS 1351-2019 ersätts.Kompletteringar är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
En policy är en del av Region Västerbottens gemensamma ramverk och belyser de förhållningssätt som på lång sikt ska råda i arbetet mot att nå Region Västerbottens vision.
Policyn för arbetsmiljö har tidigare fastställts inom ramen för Region Västerbottens policy, som samlar sju områden i ett gemensamt policydokument. Framöver kommer befintliga policyområden att behandlas som separata policyer, som kompletterar varandra och tillsammans med regionplanen utgör grundfundamentet för den övergripande styrningen inom Region Västerbotten.
Förändringen innebär förbättrad sökbarhet samt ett enklare och tydligare arbetssätt vid översyn och revidering av regionens policyer.
Den nya Arbetsmiljöpolicyn innehåller tillägg gällande nolltolerans mot diskriminering, trakasserier, kränkningar och mobbning. Texten har förtydligats gällande hälsofrämjande arbetsmiljöarbete inklusive friskfaktorer, samt nolltolerans mot alkohol, droger och spel om pengar på arbetsplatsen. Mindre justeringar har gjorts i dokumentets struktur, språk och rubriksättning i syfte att förtydliga innehållet och den övergripande strukturen för Region Västerbottens policyer.
Arbetsmiljöpolicyn har informerats och samverkats i Regionens centrala samverkansgrupp (CSG).
Beslutet om att fastställa Arbetsmiljöpolicy innebär att avsnittet Arbetsmiljö i fullmäktiges beslut RS 1351-2019 ersätts.Kompletteringar är gulmarkerade och kommer tas bort i den slutgiltiga versionen.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
40
Samverkansavtal för nationell Samordning och planering av hälso-och sjukvården i höjd beredskap och krig
Sveriges regioner ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner, såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig. Regionernas ansvar inom totalförsvaret kräver samverkan med andra regioner, kommuner, privata aktörer och statliga myndigheter. För att undvika en splittrad planering av totalförsvaret krävs gemensamma strukturer, gemensam planering och gemensamt ansvarstagande. En ökad samverkan mellan regionerna underlättar också den statliga planeringen och förmågan att möta NATO:s krav. Hälso- och sjukvården har en central plats i totalförsvaret. En fungerande sjukvård i fred är en förutsättning för en fungerande sjukvård i krig.
Med beaktande av det finns ett behov av att samverka i syfte att bidra till ett robust totalförsvar har samtliga 21 regioner beslutat att delta i nationell samordning och planering av hälso- och sjukvård inför och under höjd beredskap och krig (NSPL). För detta behöver ett samverkansavtal upprättas. Av besluten framgår att det arbete som krävs för att realisera detta kommer att samordnas i en gemensam beredningsfunktion som Region Uppsala står värd för. Funktionen benämns Nationell samordning planering (NSPL). Samtliga regioner deltar i gemensam nationell samordning och planering, men ledningen av de verksamheter som behövs under höjd beredskap och krig ligger fortsatt kvar hos respektive regionstyrelse. Beslutsfattande åligger respektive region.
Kommunallagen ger regioner möjlighet att samverka via kommunalförbund, gemensam nämnd och samverkansavtal. En kommunalrättslig samverkan genom avtal bedöms kunna ge den flexibilitet som krävs för att alla regioner, med dess individuella förutsättningar, ska kunna bidra i arbetet med att uppnå en ledningsförmåga under höjd beredskap och vid krig.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Andersson (C) lämnade in en motion med rubriken Inför SMS-livräddning i Västerbotten, vid regionfullmäktige den 25 april 2023. I motionen föreslås att Region Västerbotten ansluter sig till systemet för SMS-livräddning.
Vid regionfullmäktiges sammanträde 2024-02-20, § 30 beslutade fullmäktige att återremittera ärendet för klargörande kring följande frågor;
- I utredningen räknar man med en årlig kostnad på 600 000 SEK för att anställa en person att jobba med SMS-livräddare. På Kliniskt träningscentrum (länsklinik i Region Västerbottens) finns 4 personer som jobbar som HLR-organisatörer. Utvärdera hur stor kostnaden skulle bli ifall uppgiften att jobba med SMS-livräddare istället läggs på HLR-organisatörerna.
- Utredningen räknar även med en årlig driftkostnad för SMS-livräddare med 770 000 SEK. I en del regioner har kommunerna gått in och delfinansierat SMS-livräddare. Undersök om Västerbottens kommuner eller någon annan instans skulle kunna ta ansvar för driftkostnaden. Vi pratar om extra trygghet för mindre än 3 SEK per invånare.
- Utred var startkostnaden på 470 000 SEK skulle kunna finansieras, det kanske inte behöver läggas på ambulanssjukvården.
Ett förslag till motionssvar har upprättats.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
Nicklas Sandström (M) lämnade in en motion med rubriken Inrätta en central vårdgarantienhet, vid regionfullmäktige den 25 april 2023. I motionen föreslås att etablera en central vårdgarantienhet med inspiration från Region Västmanland.
Ett motionssvar har upprättats.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Kristoffersson (C), Håkan Andersson (C), Carina Sundbom (C) och Ewa-May Karlsson (C) lämnade in en motion med rubriken Agera för fler decentraliserade utbildningar, vid regionfullmäktiges sammanträde den 21-22 november 2023. I motionen föreslås att ge regionstyrelsen i uppdrag att verka för fler decentraliserade utbildningar inom yrken som idag har brist, samt för yrken som prognostiseras att bli bristyrken.
Ett motionssvar har upprättats.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
-
44
Motion nr 8-2024 från Allians för Västerbotten (M, C, KD, L), Likvärdig palliativ vård i Västerbotten
Vid regionfullmäktiges sammanträde den 23-24 april 2024, § 54, anmäldes motionen " Likvärdig palliativ vård i Västerbotten" från Alliansen (M, C, KD, L).
I motionen föreslås att regionfullmäktige ska besluta att;
- utreda hur Region Västerbotten ska kunna ge samma goda palliativa vård oberoende av var i länet personen bor.
Ett motionssvar har upprättats.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
Vid regionfullmäktiges sammanträde den 2024-09-24, § 141, anmäldes motionen "Registrera barn födda i bilförlossningar" från Malin Svensson (C). I motionen föreslås att regionfullmäktige ska besluta att;
- en födsel som sker utanför sjukhus ska framgå i barnets journal
- dessa födslar ska vara möjliga att följas upp statistiskt
- ett påverkansarbete genomförs för att ändra de nationella riktlinjerna
Ett motionssvar har upprättats, i vilket en beskrivning görs av hur registreringen ser ut idag.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
46
Motion nr 1-2025 från Maria Kristoffersson (C), ”Allt ser fint ut” – Inför ettårskontroll för förstagångsföräldrar med fokus på förlossningsskador och förbättrad eftervård
Vid regionfullmäktiges sammanträde 2025-02-25, § 5, anmäldes motionen " ”Allt ser fint ut” – Inför ettårskontroll för förstagångsföräldrar med fokus på förlossningsskador och förbättrad eftervård" från Maria Kristoffersson (C). I motionen föreslås att regionfullmäktige ska besluta att;
- Region Västerbotten inför en strukturerad ettårskontroll för förstagångsföräldrar med särskilt fokus på att upptäcka och åtgärda förlossningsskador.
- En plan för införandet av ettårskontrollen tas fram i samverkan med relevanta aktörer inom vården, inklusive en strategi för att utvärdera dess effekt.
Ett motionssvar har upprättats.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska fullmäktige två gånger per år få information om motioner som är under beredning.
En förteckning över motioner under beredning tom augusti 2025 har upprättatsBilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Lillian Nilsson (V) har avsagts sig sitt förtroendeuppdrag i regionstyrelsen och fyllnadsval behöver genomföras. Valet gäller regionstyrelsens arbetsutskott. Valen gäller från och med 9 september 2025 till 31 december 2026.
-
SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) ska inrätta en arbetsgrupp för regionernas beredskap.
Syftet med arbetsgruppens arbete är att säkerställa en politisk avstämningsyta för att särskilt följa uppbyggnaden av Sveriges totalförsvar, med fokus på förutsättningar för regionernas verksamhet vid höjd beredskap och krig för att ytterligare stärka förankringen, dialogen och sambandet mellan regionerna och SKR.
Samråd inom Norra sjukvårdsregionen har skett.Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
Regiondirektörens anställningsavtal löper ut den 12 september 2025. Förslag är att regionstyrelsen beslutar att förlänga avtalets giltighetstid till och med den 12 september 2029.
Samverkan är genomförd. Enighet har nåtts kring arbetsgivaren förslag att Tommy Svensson får ett förordnande som regiondirektör från 2025-09-13 tom 2029-09-12. -
Regionstyrelsen har överlåtit beslutanderätt till delegat enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas till styrelsen. Redovisningen innebär inte att styrelsen får ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan styrelsen återta lämnad delegation.
Redovisning av beslut fattade på delegation:
Beslut fattade på delegation av regionstyrelsens ordförande
Remiss - Stärkt pandemiberedskap - RS 454:7-2025
Ärendegrupp 1.1Arbetsutskottets beslut
2025-08-26, § 112 - Huvudöverenskommelse om lön och allmänna anställningsvillkor
mm (HÖK) med flera förbund
Ärendegrupp 2.32025-08-26, § 154 - Förhandling mellan arbetsgivare och fackliga organisationer 2025
Ärendegrupp 2.3Beslut fattade på delegation av regiondirektör
Förteckning 2025-09-09 RS 10:5-2025Beslut fattade på vidaredelegation
Förteckning 2025-09-09 RS 11:5-2025Bilagor
-
727kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
261kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
560kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
471kb Ladda ner dokument
-