Möte 2024-10-22
-
... utses att justera protokollet tillsammans med ordförande. Justeringen sker digitalt senasrt 25 oktober 2024.
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Förslag till Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan för Hälsoval primärvård 2025 har upprättats. Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan för Hälsoval primärvård uppdateras årligen sedan införandet av valfrihetssystemet år 2010. Förslag till förtydliganden och mindre förändringar framkommer kontinuerligt och regionfullmäktiges årliga beslut om budget medför justeringar av Hälsovalets ersättningsmodell.
Av de huvudsakliga förändringarna inför 2025 kan nämnas:- Förtydligande gällande hantering vid Lex Maria, samt uppdaterade avsnitt om försäkringsmedicin och rehabilitering.
- Uppföljningsplanen har uppdaterats och indikatorer som inte längre har tillgängliga mätdata har tagits bort.
- Uppdatering av länkar samt mindre språkliga justeringar.
En förutsättning av betydelse inför 2025, är att landstingsprisindex justerat för löner (LPIK) är negativt, vilket inneburit att fasta ersättningar inte har varit möjliga att räkna upp på samma sätt som föregående år. Orsaken till ett negativt LPIK för 2025 är att påslaget för sociala avgifter bedöms bli betydligt lägre 2025, tack vare lägre inflation.Vid regionstyrelsen den 15 oktober 2024, § 196, togs beslut om att återremittera ärendet för ytterligare beredning av budgetramen. Utifrån att beslutsärendet återremitterats, har budgetramen utökats och tillförts ersättningsmodellen. Bilagan för ersättningsmodell har uppdaterats med anledning av detta.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
Region Västerbotten har Hälsoval inom den allmänna tandvården för barn och unga vuxna sedan första januari 2022. Inför 2025 har en årlig översyn av Hälsovalets Uppdrag och regler, Ersättningsmodell och Uppföljningsplan genomförts.
Det finns ett lagförslag från regeringen om att åldern för avgiftsfri barn- och ungdomstandvård ska sänkas från nuvarande 23 år till 19 år. Förslaget är att detta ska gälla från 1 januari 2025. Förslaget ska beslutas i riksdagen under hösten. Beslutsärendet för hälsoval tandvård 2025 bereds enligt förväntan att förslaget om sänkt ålder för avgiftsfri tandvård går igenom, och att målgruppen för hälsoval tandvård i Västerbotten minskar, genom att personer i åldern 20-23 år ej längre kommer att ingå. Skulle kommande riksdagsbeslut innebära ändringar i förslaget, med betydelse för utformningen av uppdrag och ersättning för hälsoval tandvård 2025, kommer det att behöva upprättas ett ändringsärende.
Uppdrag och regler, ersättningsmodell samt uppföljningsplan för Hälsoval tandvård i Västerbotten har justerats utifrån att målgruppen minskar till barn och unga 3-19 år. Inga övriga förändringar har gjorts avseende uppdragets innehåll.
En förutsättning av betydelse inför 2025, är att landstingsprisindex justerat för löner (LPIK) är negativt, vilket inneburit att fasta ersättningar inte har varit möjliga att räkna upp på samma sätt som föregående år. Orsaken till ett negativt LPIK för 2025 är att påslaget för sociala avgifter bedöms bli betydligt lägre 2025, tack vare lägre inflation.Vid regionstyrelsen den 15 oktober 2024, § 197, togs beslut om att återremittera ärendet för ytterligare beredning av budgetramen. Utifrån att beslutsärendet återremitterats, har budgetramen utökats och tillförts ersättningsmodellen. Bilagan för ersättningsmodell har uppdaterats med anledning av detta.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen beslutade den 28 april 2022 att tillsätta en parlamentarisk sammansatt kommitté med uppdrag att göra en bred översyn av systemet för kommunalekonomisk utjämning.
Syftet med uppdraget var att säkerställa att den kommunalekonomiska utjämningen ger kommuner och regioner likvärdiga ekonomiska förutsättningar att tillhandahålla välfärd och annan kommunal service, trots skillnader i skattekraft och strukturella förutsättningar.
Betänkandet från kommittén har remitterats till landets kommuner och regioner.
Region Västerbotten stödjer utjämningskommitténs utredning i stort och ser positivt på att staten tar ett helhetsgrepp om den kommunala utjämningen. Regionen anser att utredningen belyser väsentliga delar och att föreslagna förändringar sammantaget innebär ett närmande mot målsättningen om likvärdiga ekonomiska förutsättningar trots skillnader i skattekraft och strukturella förutsättningar.Bilagor
-
810kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapporten per augusti är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport för året. Rapporten beskriver resultat och måluppfyllelse efter andra tertialet och utgör underlag för regionstyrelsens samlade delårsrapport till regionfullmäktige.
Regionstyrelsen redovisar efter andra tertialet en negativ budgetavvikelse på 52 miljoner kronor och en nettokostnadsutveckling på 7 procent. Prognosen för året är ett underskott mot budget på 104 miljoner kronor. Den negativa prognosen förklaras främst av höga kostnader för införande och drift av vårdinformationsstödet Cosmic samt ökade pensionskostnader.
Investeringsutgifterna uppgår efter augusti till 522 miljoner kronor och för året prognosticeras ett utfall på 945 miljoner kronor vilket innebär en negativ avvikelse mot budget på 15 miljoner kronor.
Sjukfrånvaroutvecklingen inom Regionstyrelsen är som helhet positiv med en minskning av den genomsnittliga frånvaron över 12 månader. Kompetensförsörjningen är fortsatt utmanande för många enheter då det är svårt att behålla och rekrytera rätt kompetens, framför allt inom CIMT och inköp/upphandling.
Regionstyrelsen har beslutat om 17 delmål i planen för 2024 och per augusti görs en uppföljning och bedömning av fem av dessa. Av dessa är bedömningen att fyra kommer uppnås och ett delvis kommer uppnås.-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport per augusti är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport till regionfullmäktige. I rapporten lämnas en redogörelse för väsentliga händelser och skeenden som haft påverkan på Region Västerbottens ansvarsområden och ekonomi under uppföljningsperioden. Region Västerbottens delårsrapport per augusti har upprättats i enlighet med kommunallagen och de rekommendationer som rådet för kommunal redovisning ger.
Uppföljningen beskriver i huvudsak måluppfyllelse, väsentliga personalförhållanden och ekonomisk ställning med finansiell analys och årsprognos. Under rubriken God ekonomisk ställning lämnar regionstyrelsen en redogörelse om hur organisationen uppfyller de mål och uppdrag som fullmäktige har angett i regionplanen. Den samlade bedömningen av måluppfyllelsen är en sammanvägning av den bedömning som styrelser och nämnder har lämnat. Baserat på måluppfyllelsen efter augusti för de verksamhetsmässiga och finansiella målen är bedömningen att Region Västerbotten inte når upp till de fastställda målen för god ekonomisk hushållning.
Under rubriken Väsentliga personalförhållanden lämnas en redogörelse av utmaningar och förutsättningar kopplade till arbetsmiljö och bemanningsläget. Konfliktfylld avtalsrörelse, utmaningar med kompetensförsörjning och hög arbetsbelastning har negativ inverkan på arbetsmiljön.
I förvaltningsberättelsen ingår också en redovisning av regionens resultat och finansiella ställning. Periodens resultat är minus 100 miljoner kronor efter åtta månader. Det är lagstadgat att verksamheten ska bedrivas så att intäkterna överstiger kostnaderna. Ett negativt balanskravsresultat ska återställas under närmast följande tre år. Prognostiserat balanskravsresultat för helåret (2023) är minus 1 210 miljoner kronor. Regionen har även ett negativt balanskravsresultat på 239 miljoner kronor från 2023 att återställa senast 2026.
Under rubrik Driftredovisning redovisas nämndernas utfall i förhållande till den budget som regionfullmäktige fastställt för den löpande verksamheten. Den ska upprättas så att den tillgodoser fullmäktiges behov och ansvarsprövning av styrelser och nämnder. Regionstyrelsen och nämnderna redovisar tillsammans ett budgetunderskott på 639 miljoner kronor för perioden till och med augusti.
Behov att vidta åtgärder:
Regionala utvecklingsnämnden har i samband med tertialrapport per april uppmärksammat regionfullmäktige om ett negativ prognostiserat budgetunderskott. Vid tidpunkt för andra delårsrapporten lämnas en prognos i nivå med budget. Viss osäkerhet råder viss dock så nämnden avser behandla en ny skrivelse till regionfullmäktige i oktober, i enlighet med regionala utvecklingsnämnden tidigare beslut.
Hälso- och sjukvården uppmärksammar regionfullmäktige i samband med fastställandet av delårsrapporten om befarat underskott mot budget år 2024 i likhet med skrivelsen till tertialrapport per april.
Regionstyrelsen uppmärksammar regionfullmäktige om befarade underskott mot budget 2024 samt att arbete med kostnadsminskande åtgärder pågår.-
148kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
273kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunallagen 11 kap 8§ föreskriver: Förslaget till budget skall upprättas av styrelsen före oktober månads utgång. Om det finns särskilda skäl för det, får budgetförslaget upprättas i november månad. I så fall ska styrelsen före oktober månads utgång föreslå skattesatsen för den regionskatt som ingår i den preliminära inkomstskatten under det följande året.
Skattesats föreslås för 2025 vara oförändrat jämfört med 2024 och uppgå till 11:35 kronor per skattekrona. Beslutet om skattesats inarbetas i budget för 2025.-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-