Möte 2022-11-15
-
Tidpunkt Information Föredragande 9.30-10.30 Regionplan 2023
Investeringsplan 2023-2026Peter Rönnholm, ekonomidirektör
Magnus Håkansson, strateg10.30-10.45 Paus 10.45-11.30 Regiondirektörens månadsrapport Tommy Svensson, regiondirektör 11.30-12.30 Lunch 12.30-13.30 Gruppmöten 13.30-13.45 Gruppledarträff 14.00-ca 14.30 Ärenden enligt listan -
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Informationer
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Likviditet, portfölj och skuldsammanställning för Region Västerbotten har upprättats för perioden 2005-08-31 – 2022-09-30.
Under månaden köptes andelar i alternativa fonden Prior Nilsson Idea (+200 mkr).
Totala portföljen utvecklades -2,6% vilket är hela +2,2% bättre än index som utvecklades -4,8% under månaden.
Aktieportföljen utvecklades -6,7% under månaden, vilket är -0,0% mot index, som gick -6,7%.
Ränteportföljen utvecklades -0,4%, vilket är +0,0% mot index som gick -0,4%.
Alternativa portföljen utvecklades +4,6%, vilket är hela +8,1% mot index som gick -3,5%!
Portföljen ligger underviktad i aktier, överviktad alternativa fonder och underviktad räntefonder.
Likvida medel uppgick till 1 004 miljoner kronor till 0% ränta, inklusive en kredit på 100 miljoner kronor. En amortering gjordes från likvida medel under månaden på 200 miljoner kronor.
Regionens totala lån uppgår till 2 000 miljoner kronor till en genomsnittsränta på 0,47%.
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Enskilda som bedöms tillhöra personkretsen för uppsökande munhälsobedömning och nödvändig tandvård ska i den egna bostaden erbjudas en årlig avgiftsfri uppsökande munhälsobedömning enligt § 8 a Tandvårdslagen.
Den ska innefatta en bedömning av behovet av munhygieninsatser och en preliminär bedömning av tandvårdsbehovet. Utförare för detta är Folktandvården.
Ersättning för munhälsobedömning/utbildning justeras sedan 2017 årligen. Ett förslag till ny ersättning har upprättats. Här framgår att ersättning för munhälsobedömning/utbildning vid uppsökande verksamhet även föreslås uppräknas med LPIK för 2023.
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Som en del i regionstyrelsens uppsiktsplikt deltog förbundsdirektören på arbetsutskottets sammanträde och informerade om ekonomi, måluppfyllelse, internkontroll samt aktuella verksamhetsfrågor.
Vid presentationen informerades bland annat att förbundsdirektionen vid sammanträde den 2 november 2022 kommer hantera återställande av underskott samt andra ärenden kopplade till ekonomin.
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Som en del i regionstyrelsens uppsiktsplikt deltog förbundsdirektören och informerade om aktuella verksamhetsfrågor, ekonomiskt utfall som visar på underskott mot budget samt förslag till hantering av underskottet.
Beslut om underskottshantering kommer tas vid ett extra förbundsfullmäktige. Vidare informeras arbetsutskottet om att åtgärder är vidtagna för att hantera ökade bränslepriser.
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till kompetensförsörjningsstrategi för perioden 2023-2030 har utarbetats och ska utgöra en grund för det arbete regionen som arbetsgivare bedriver för att trygga kompetensförsörjningen.
Strategin ska bidra till ett helhetsperspektiv på kompetensförsörjnings-frågorna och samtidigt kunna visa på en gemensam riktning för Region Västerbottens verksamheter för att klara kompetensförsörjningsbehoven på både kort och lång sikt.
Strategins inriktning är tillvara och utveckla befintlig kompetens som finns i organisationen, samt verka för ett inflöde av rätt kompetens för att nå målet om rätt bemanning med rätt kompetens för rådande uppdrag år 2030. I strategin finns åtta strategiska områden beskrivna och kopplat till dessa har en åtgärdsplan tagits fram med ett flertal åtgärdsområden.Strategin har förankrats i hälso- och sjukvårdsnämnden samt regionala utvecklingsnämnden.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska i årliga beslut för varje hel- och delägt kommunalt aktiebolag pröva om de verksamheter som bolagen har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenliga med de fastställda kommunala ändamålen och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Prövningen avseende kalenderåret 2021 har inte resulterat i något förslag på åtgärd till fullmäktige. Ett antal iakttagelser bör däremot bli föremål för vidare beredning inklusive dialog med bolagsledningarna och andra aktieägare. En fråga lämnas över till Stiftelsen Västerbottens Museums samlingar för eventuell åtgärd.
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Varje partis regiongrupp får ett anslag att disponera under mandatperioden. Detta ska ge ekonomiska möjligheter att bedriva regionpolitiskt arbete samt kunna anställa politiska sekreterare.
I samband med fördelningen av medel inför kommande mandatperiod, har ett fel i beräkningen av fördelningen för innevarande mandatperiod uppdagats. Felet består i att ingen justering gjorts utifrån den nya mandatfördelningen efter 2018 års val, utan föregående periods mandatfördelning har kvarstått i beräkningsmodellen.
I befintligt regelverk anges att eventuella underskott respektive överskott ska regleras vid första året på den nya mandatperioden. Utifrån den uppkomna situationen skulle detta innebära att Socialdemokraterna och Miljöpartiet betalar tillbaka de medel som de erhållit på grund av den felaktiga beräkningen, och att Centerpartiet, Moderaterna, Vänsterpartiet samt Sverige-demokraterna erhåller ytterligare medel. Liberalerna och Kristdemokraterna påverkas ej då deras mandatfördelning varit densamma.
För Miljöpartiets del skulle en återbetalning av hela summan medföra begränsade möjligheter att kunna bedriva något regionpolitiskt arbete kommande period, och berörda partier har därför fått möjlighet att lämna synpunkter på hanteringen av situationen. Utifrån detta har ett förslag till hantering tagits fram. -
Investeringsplan för perioden 2023-2026 har upprättats. Totalt för planperioden 2023 – 2026 planeras investeringsutgifterna uppgå till 3 781 miljoner kronor, varav 924 miljoner kronor avser år 2023. Investeringar i regionens fastigheter utgör det största investeringsområdet med 2 834 miljoner kronor.
Jämfört med föregående års investeringsplan för åren 2022–2025 är det en utökning av investeringsutgifterna år 2023–2025 med 186 miljoner kronor där utökningarna framför allt har skett för att möta behov inom investeringsområdena fastighet och medicinteknisk utrustning. För år 2026, som tillkommer i årets investeringsplan, uppgår investeringsutgifterna till totalt 971 miljoner kronor.
Omvärldsfaktorer som störningar i leveranskedjor och kraftiga prisökningar har påverkat investeringsplaneringen. De högre priserna har medfört att planen har behövt omarbetas utifrån de nya förutsättningarna och att flera för perioden planerade projekt har förskjutits framåt i tid.Hälso- och sjukvårdsnämndens förslag (§ 138/2022) om att tidigarelägga strategisk investering för en ny och kompletterande byggnad för laboratoriemedicin, byggnad 23 NUS norra har tagits i beaktning i upprättat förslag till investeringsplan.
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Regionplanen är Region Västerbottens strategiska plan och politiska styrdokument. Under valår fastställs regionplan och budget senast november månad.
Planen anger den övergripande inriktningen för Region Västerbotten under 2023. Den är fullmäktiges direktiv för planering och budget och utifrån planen konkretiserar och omsätter styrelser och nämnder mål och uppdrag i sina egna planer.
I planen finns också en beskrivning av god ekonomisk hushållning för perioden, finansiella mål samt regionens budget för 2023. Samtliga präglas av den omställning till hållbar ekonomi som Region Västerbotten ska genomföra de kommande åren. Även investeringsramarna för perioden 2023-2026 fastställs i planen.
Utgångspunkten för budgetramar per nämnd för 2023 har varit budgetramarna för 2022 och de budgetförändringar som redovisas i avsnittet omställningar och budgetförändringar för 2023.Regionfullmäktige ställer följande till nämndernas förfogande 2023:
Regionfullmäktige 18,3 miljoner kronor
Regionstyrelsen 3 869,4 miljoner kronor
Hälso- och sjukvårdsnämnden 5 567,5 miljoner kronor
Regionala utvecklingsnämnden 412,9 miljoner kronor
Folkhögskolestyrelsen 11,9 miljoner kronor
Patientnämnden 6,4 miljoner kronor
Revisionen 8,5 miljoner kronor (hanteras enligt särskild ordning)
Måltidsnämnden och kostnämnden hanteras enligt särskild ordning.
Av kommunallagens kapitel 11 paragraf 5 framgår att kommuner och regioner ska upprätta en budget så att intäkterna överstiger kostnaderna. Undantag får dock göras om det finns synnerliga skäl. För 2023 års budget åberopar Region Västerbotten synnerliga skäl för att lägga en budget med ett negativt resultat på 324 miljoner kronor. Planen är att återställa underskottet innan planperiodens utgång år 2026. Anledningen till åberopandet av synnerliga skäl är de snabba förändringarna i omvärlden som fått inflationen att stiga och medfört att regionens pensionskostnader ökar kraftigt till år 2023.Regionstyrelsen har vid sammanträdet den 31 oktober 2022, § 221, föreslagit skattesats för 2023.
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
I budget år 2022 tilldelades HR staben inom regionstyrelsen 10 miljoner kronor att användas vid lönerevision. Under lönerevisionsarbetet har potten fördelats ut till respektive verksamhet att fritt förfoga över med instruktion om att premiera medarbetar som ligger fel i lönestrukturen samt justera mindre arbetsgrupper som är särskilt marknadspåverkade.
Budgeten ska fördelas till nämnderna och gäller del av 2022 och är totalt 10 miljoner kronor för helår.
Fördelning till:
Regionstyrelsen 1,2 miljoner kronor
Hälso- och Sjukvårdsnämnden 6,2 miljoner kronor
Regional Utvecklingsnämnden 0,07 miljoner kronor
Folkhögskolestyrelsen 0,05 miljoner kronor
Revision 0,004 miljoner kronor
Patientnämnden 0,004 miljoner kronor -
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ska enligt förbundsordningen begära ägarbidrag från medlemmarna för kommande verksamhetsår. Verksamheten i förbundet har varit i en ständig utveckling och förutsättningarna och omfattningen har förändrats sedan starten 2014.
Inför år 2023 ser kommunalförbundet Svensk Luftambulans det som nödvändigt att, förutom uppräkningen på 2,3 procent från kostnadsnivån år 2022, ytterligare räkna upp ägarbidraget med 2,5 procent. Detta ger en total uppräkning av ägarbidraget på 4,8 procent.
En lägre uppräkning än 4,8 procent bedöms påverka förutsättningarna att bibehålla och utveckla verksamheten i relation till det uppdrag som Svensk Luftambulans har gentemot sina medlemmar. Svensk Luftambulans har en relativt begränsad verksamhet och det är därför svårt att hitta områden för besparingar som kan genomföras för att täcka områden med hög kostnadsutveckling.
Region Västerbottens ägarbidrag, exklusive uppstartskostnader, år 2022 uppgår till cirka 50 miljoner kronor. En uppräkning på 4,8 procent motsvarar en ökad kostnad på omkring 2,5 miljoner kronor.Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med redovisning av kostnadsfördelning mellan medlemmarna har önskemål om uppföljning av Västra Götalandsregionens (VGR:s) kostnader uppkommit. Grunden för detta är att VGR under pågående medlemskap valt att upphandla operativ drift på annat håll i avvaktan på att en annan helikoptertyp ska upphandlas inom Svensk Luftambulans (SLA).
Vid en preliminär beräkning utifrån budget 2017 bedömdes Västra Götalandsregionen årliga kostnader vara knappt 10 miljoner kronor vilket sedan kvarstått med viss justering. År 2020 tillkom fler medlemmar inom SLA och VGR har i samband med detta diskuterat och tagit upp frågan om en omprövning av beslutet kring fördelningen av kostnaderna mellan medlemmarna. Detta då det idag inte ses som relevant att fortsatt bära nuvarande kostnad.
Arbete pågår med att ta fram förslag om ny ekonomimodell som ska beslutas av medlemmarna. Eftersom VGR önskar att förändringen sker i relation till budget 2022 behöver ett beslut fattas i ärendet under avvaktan om beslut och godkännande av ny ekonomimodell.
Direktionen fattade vid mötet i september beslut om att fördela övriga kostnader som VGR bär idag, som inte faller inom ramen för overheadkostnader, bland de övriga medlemmarna. Beslut fattades även att enligt gällande förbundsordning tillsända medlemmarna ärendet för godkännande och beslut av respektive fullmäktige.
Förslaget innebär en ökad kostnad för Region Västerbotten på cirka 1,1 miljoner kronor.-
124kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
969kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamheten inom Svensk Luftambulans (SLA) ska bedrivas i oförändrad omfattning 2023 när det gäller den operativa driften. Direktionen beslutade vid mötet i juni att hos Region Värmland, Region Dalarna, Västra Götalandsregionen, Region Uppsala, Region Västerbotten samt Region Norrbotten begära en kostnadsuppräkning av ägarbidraget med 4,8 procent, utifrån 2022 års ägarbidrag.
Uppräkningen av ägarbidraget bedöms nödvändigt för att kunna bedriva verksamheten i den omfattning som görs idag. Prognosen för år 2022 visar på ett underskott beroende på bland annat högre bränslepriser. SLA behöver även skapa ett utrymme för särskilda satsningar och då framför allt inom personalområdet.
Budgetförslaget har utgått från tidigare fördelningsprincip men med beaktande av direktionens beslut om omfördelning av kostnader för Västra Götalandsregionen.
För Region Västerbotten innebär föreslagen budget en kostnad på cirka 53 miljoner kronor. Enbart uppräkning av ägarbidraget med 4,8 procent innebär en kostnad på 56 miljoner kronor men då Region Västerbotten under år 2022 hade en del uppstartskostnader reduceras bidraget med cirka 3 miljoner kronor.Bilagor
-
703kb Ladda ner dokument
-
-
Inför den nya mandatperioden har fullmäktiges arbetsordning setts över.
I förslaget har blanda annat ändringar gjorts gällande möjligheter för fullmäktige att delta på distans vid särskilda skäl, förtydliganden kring hantering av frågor, redovisning av motioner under beredning samt plats för fullmäktiges sammanträden.
Arbetsutskottet beslutade vid sammanträdet den 1 november 2022, § 232, att bereda ärendet till regionstyrelsen utan eget förslag.
-
76kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
22kb Ladda ner dokument
-
-
I förslag till regionfullmäktiges arbetsordning framgår att fullmäktige inför varje mandatperiod besluta om i vilka tidningar fullmäktiges sammanträden ska annonseras.
Annonseringen sker till en kostnad av cirka 55 000 kronor per år.
-
Regionfullmäktige tog, vid sammanträdet den 22 februari 2022, § 14, beslut om förtroendemannaorganisationen för mandatperioden 2023-2026. En demokratiberedning kommer att inrättas under kommande mandatperiod.
Demokratiberedningens uppdrag är att föra medborgardialog i årliga tematiska arbeten utifrån fullmäktigebeslut.
Förslag till uppdragsbeskrivning för demokratiberedningen har tagits fram. Eftersom fullmäktigeberedningen är en ny instans kommer uppdragsbeskrivningen att utvärderas årligen och vid behov revideras.-
77kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
38kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 22 februari 2022, § 14, om politisk organisation för kommande mandatperiod. Regionfullmäktige inrättade då tre fullmäktigeberedningar varav beredningen för kompetensförsörjning är en.
Beredningens uppdrag är att beskriva kompetensförsörjningen, både för den egna organisationen Region Västerbotten som för Västerbottens län.
Förslag till uppdragsbeskrivning har nu upprättats. Eftersom fullmäktigeberedningen är en ny instans kommer uppdragsbeskrivningen att utvärderas årligen och vid behov revideras.
-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
22kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 22 februari 2022, § 14, om politisk organisation för kommande mandatperiod. Regionfullmäktige inrättade då tre fullmäktigeberedningar varav beredningen för samverkan och regional utveckling är en. Beredningen trädde ikraft redan under innevarande mandatperiod.
Beredningens uppdrag är att jobba länsövergripande med uppdraget att fånga upp relevanta primärkommunala perspektiv inom området för regional utveckling.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 1 november 2022 § 233, beslutades att överlämna ärendet till regionstyrelsen utan eget förslag eftersom underlaget saknades.
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen styrs av ett reglemente som fastställs av regionfullmäktige. Inför varje mandatperiod görs en översyn av alla regionens reglementen och nya antas.
Förslag till nytt reglemente för regionstyrelsen har upprättats. Förslaget är samordnat med övriga nämnder och är upprättat i dialog med berörda verksamheter.
Vid översynen har reglementena likställts efter Sveriges Kommuner och Regioners rekommendationer. Utgångspunkten för arbetet har varit de nu gällande reglementena.
För regionstyrelsen innebär justeringarna bland annat uppdaterad text om krisberedskap, tydligare skrivningar kopplat till ledning och styrning, utökad fullmäktigeuppdrag och delegation i form av besluta om organisationsförändringar mellan nämnder samt motsvarande budgetjustering samt besluta om fördelning av generella statsbidrag.Vidare föreslås även att rollen som avtalsslutande part i regionsjukvårdsfrågor utgår. Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslås ta över den rollen. Vid arbetsutskottets beredning av ärendet föreslogs att regionstyrelsen kvarstår som avtalsslutande part i regionsjukvårdsfrågor.
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i februari 2022 (RS 10:5-2022) om ny förtroendepersonsorganisation med sex nämnder; Regionstyrelsen, Hälso- och sjukvårdsnämnden, Regionala utvecklingsnämnden, Krisledningsnämnden, Folkhögskolestyrelsen och Patientnämnden.
Förslag till reglemente har upprättats.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 26 oktober 2022 föreslagit att regionfullmäktige beslutar att
reglemente för Hälso- och sjukvårdsnämnden 2023-2026 antas.-
73kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden styrs av ett reglemente som fastställs av regionfullmäktige. Inför varje mandatperiod görs en översyn av alla regionens reglementen och nya antas.
Regionfullmäktige den 29-30 november kommer att anta reglementen för regionstyrelsen, regionala utvecklingsnämnden samt hälso- och sjukvårdsnämnden som gäller för kommande mandatperiod 2023-2026. Under mandatperioden sker därefter de revideringar som anses nödvändiga.
Vid översynen har reglementena likställts efter Sveriges Kommuner och Regioners rekommendationer från skriften reglemente för styrelse och nämnder. Arbetet har samordnats mellan alla förvaltningar inom Region Västerbotten av regionjuristen Henrik Sandberg. Utgångspunkten för arbetet har varit de nu gällande reglementena för nämnderna.
För regionala utvecklingsnämnden innebär justeringarna bland annat att rubriceringen har ändrats och text har flyttats, skrivelsen om styrelsens och regionala utvecklingsnämndens uppdrag och ansvar för regionens bolag/företag har reviderats och samordnats med regionstyrelsen, de strategiska områdena under nämndens uppdrag och verksamhet har uppdaterats, skrivelse om de centrala stödfunktionerna har uppdaterats under rubriken personalansvar, samverkansstrukturen mellan nämnden och kommunerna hittas under rubriken information och samråd. Revidering av text under rubriken arbetsformer görs för möta organisationsförändringen av förtroendepersonsorganisationen där nämndutskotten upphör och beredning införs. Utöver detta har behövliga följdändringar och kompletteringar utförts.
Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 13 oktober 2022, § 180, föreslagit att regionfullmäktige antar förslag till reglemente.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i februari 2022 (RS 10:5-2022) om ny förtroendepersonsorganisation där den nya nämnden krisledningsnämnden inrättades.
Krisledningsnämnden ska fullgöra uppgifter under extraordinära händelser i fredstid och i övrigt de uppgifter som regionfullmäktige bestämmer. Vid en extraordinär händelse tar krisledningsnämnden över ledningen, det vill säga beslutsfattandet. Nämndens uppgifter är bland annat att besluta om att överta hela eller delar av beslutanderätten från annan nämnd i regionen i den uträckning som är nödvändig med hänsyn till den extraordinära händelsens art och omfattning.
Förslag till reglemente har upprättats.
-
77kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
272kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till reglemente för Patientnämnden mandatperioden 2023-2026 har upprättats.
Nämnden har vid sammanträdet den 20 september 2022, § 71, föreslagit att regionfullmäktige antar förslaget.
-
76kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Folkhögskolestyrelsen styrs av ett reglemente som fastställs av regionfullmäktige. Inför varje mandatperiod görs en översyn av alla regionens reglementen och nya antas.
Folkhögskolestyrelsen har vid sammanträdet den 21 september 2022, § 44, föreslagit att regionfullmäktige antar reglemente för folkhögskolestyrelsen.
-
77kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorernas reglemente ska revideras med anledning av ny mandatperiod.
Förslag till reviderat reglemente har upprättats. I förslaget har avsnittet om revisorernas arbetsformer förtydligats avseende revisorernas
mötesformer och vad som gäller kring deltagande på distans. I övrigt är det språkliga förändringar, som inte innebär några ändringar i sak.Förslaget har beretts av regionens revisorer.
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Regelverk för förutsättningar för förtroendevaldas arbete gäller mandatperioden 2023-2026, och tydliggör fördelningen av medel till partiernas gruppramar. Varje parti som är representerat i regionfullmäktige får ett anslag att disponera under mandatperioden, vilket ska ge ekonomiska möjligheter att bedriva regionpolitiskt arbete samt kunna anställa politiska sekreterare.
I regelverket beskrivs vidare de arbetsverktyg som förtroendevalda har rätt till i sitt uppdrag som exempelvis läsplattor samt i förekommande fall datorer och mobiltelefoner.
Inför mandatperioden 2023-2026 föreslås bland annat ändringar i regelverket gällande hanteringen av medel för politiska sekreterare, omfattningen av tidningsprenumerationer och tillbehör till läsplattor.Bilagor
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Kikhosta (pertussis) är en luftvägsinfektion som orsakas av en bakterie. Sjukdomen kan medföra komplikationer såsom långdragen hosta, kraftig viktminskning, lunginflammation och inflammation i hjärnvävnaden.
Kikhosta kan utvecklas till en allvarlig och livshotande sjukdom hos de allra yngsta spädbarnen som ännu inte erbjudits vaccination. Skyddseffekten för spädbarn genom att vaccinera modern under graviditet är 80 procent vid 0–2 månaders ålder och cirka 50 procent vid 0–6 månaders ålder.
Syftet med vaccination mot kikhosta för gravida är framför allt att skydda de allra yngsta spädbarnen som löper störst risk för allvarlig sjukdom, och bland dem särskilt riskgruppen för tidigt födda barn.Folkhälsomyndigheten rekommenderar sedan 15 augusti 2022 att gravida vaccineras mot kikhosta.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 26 oktober 2022 beslutat att ställa sig bakom folkhälsomyndighetens
rekommendation att införa gratis vaccin mot kikhosta under graviditet och förordat att regionfullmäktige beslutar i enlighet med förslaget.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsdirektionen i Kommunalförbundet Svensk luftambulans har vid sammanträdet den 2 november 2022 upprättat och godkänt delårsrapport för perioden januari - augusti 2022.
Delårsrapport visar på ett underskott motsvarande -981 tkr. Verksamheten beräknar inte klara den budgeterade nettokostnaden.
Omständigheter som påverkar kostnadsutfallet i prognosen är i huvudsak ökningar till följd av nytt avtal om stödfunktioner från
Region Värmland, förändrad teknikerorganisation.Bränslekostnaderna har ökat med 40% under året fram till i dag vilket även ger en betydande effekt.
Bilagor
-
Förbundsdirektionen i Norra sjukvårdsregionförbundet har vid sammanträdet den 5 oktober 2022 godkänt delårsrapport för augusti och översänt till medlemmarna.
I rapporten prognosticeras att målet för god ekonomisk hushållning kommer att uppfyllas för 2022. Intäkterna överstiger kostnaderna med 1 040 tkr för perioden. Det prognostiserade resultatet för hela året är 1 040 tkr.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
749kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsdirektionen i Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling har vid sammanträdet den 21 september 2022, § 39, fastställt delårsrapport per augusti 2022 och översänt den till medlemmarna.
-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Förbundsdirektionen i Norra sjukvårdsregionförbundet har vid sammanträdet den 5 oktober 2022 översänt förslag till reviderad förbundsordning till medlemmarna.
I arbetet med att arbetsordningen revideras har det upptäckts att delar av arbetsordningen ska ingå i förbundsordningen enligt kommunallagen kap 9. § 6. Det rör sig om beslut som kräver kvalificerad majoritet, inkallelseordning av ersättare och att förbundet är sin egen arkivmyndighet.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Kristoffersson (C) har i motion föreslagit att regionstyrelsen ska uppdras att utarbeta riktlinjer för hur man ställer krav och premierar produkter utan miljöfarliga och hälsoskadliga kemikalier vid regionens upphandlingar.
Förvaltningen har upprättat svar på motionen. I svaret framkommer att det idag finns rutiner och riktlinjer men att kompletterande riktlinjer kan utarbetas som möjliggör att produkter utan miljöfarliga och hälsoskadliga kemikalier kan premieras.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
407kb Ladda ner dokument
-
21kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige antog vid sammanträdet den 11 oktober 2022, § 143, sammanträdestider för 2023. Det har därefter uppmärksammats att datumen för sammanträdet i november sammanfaller med Sveriges kommuner och regioners kongress.
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige antog vid sammanträdet den 22 februari 2022, § 14 förtroendepersonsorganisation för mandatperioden 2023-2026.
Det har uppmärksammats att det i underlaget som låg till grund för beslutet står att hälso- och sjukvårdsnämnden ska ha 13 ledamöter och 9 ersättare. Det korrekta antalet ska vara 11 ersättare vilket även har meddelats i nomineringsunderlaget.
Regionfullmäktige behöver därför fastställa det korrekta antalet ersättare.
-
Folktandvården i Västerbotten har sedan 2012 haft uppdraget från fullmäktige att basera sina årliga justeringar av tandvårdstaxan på Tandvårds- och
Läkemedelsförmånsverkets (TLV) referenspriser och dess justeringar. Ett förslag till tandvårdstaxa för perioden 15 januari 2023 till och med 14 januari 2024
har upprättats.Förslaget innebär att taxorna för allmäntandvård och specialisttandvård föreslås uppräknas med landstingsprisindex, LPIK, som för 2023 beräknas till 6,8 % av SKR.
2021 års återinförande av 50% påslag på tandvårdstaxans åtgärder för helgjour, vilket gjordes för att avlasta jourverksamheten och följa prissättningen för jourverksamhet i
övriga regioner i Norrland, föreslås kvarstå 2023.Vidare föreslås att taxorna för lokala åtgärder, som inte ingår i det statliga tandvårdsstödet, justeras för beräknad kostnadsökning enligt LPIK.
Den interna taxa som reglerar åtaganden mellan regioner föreslås uppräknas med LPIK.Ersättningen för munhälsobedömning och utbildning av omsorgspersonal justeras sedan 2017 årligen. Ersättningen för munhälsobedömning/utbildning vid uppsökande
verksamhet föreslås liksom tidigare att uppräknas med LPIK.Bilagor
-
431kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är tillsammans med Region Norrbotten minoritetsdelägare i Almi Nord AB, där 51 procent av bolaget ägs via Almi koncernmoderbolag. Inför varje år genomförs ägardialoger på tjänstepersonsnivå mellan koncernledningen i Almi och de bägge regionerna kring förändringar i eller omprioriteringar inom Almis verksamhet eller utlåning. Dessa dialoger ligger till grund för de ägardirektiv som utarbetas och föreslås, tillsammans med förslag till förändringar av driftanslag.
Av ägaranvisningar 2022 för Almi Företagspartner Nord AB framgår att finansieringen av bolagets verksamhet ska överenskommas i särskild ordning.
Hur ägarna har beslutat att verksamheten 2023 ska finansieras framgår av beslutsunderlag.För insatser för ökad tillväxt har moderbolaget avsatt en ram om 2 050 000 kronor, Region Norrbotten en ram om 984 804 kronor och Region Västerbotten en ram om 984 804 kronor som kan tas i anspråk efter beslut enligt ägaranvisningen om samverkan i projekt.
Regionala utvecklingsnämnden har brådskande ordförandebeslut föreslagit att regionfullmäktige beslutar att fastställa ägaranslag enligt förslag.
Bilagor
-
492kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är tillsammans med Region Norrbotten minoritetsdelägare i Almi Nord AB, där 51 procent av bolaget ägs via Almi koncernmoderbolag. Inför varje år upprättas förslag till ägaranvisning.
ALMI Företagspartner Nords uppdrag ska sammanfattningsvis vara att stärka näringslivets utveckling och verka för en hållbar tillväxt. Verksamheten ska vara marknadskompletterande och riktas mot företag som inte får sitt behov av finansiering eller rådgivning tillgodosett av marknadens privata aktörer.Regionala utvecklingsnämnden har brådskande ordförandebeslut föreslagit att regionfullmäktige beslutar att fastställa ägaranvisningar enligt förslag.
Bilagor
-
433kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
379kb Ladda ner dokument
-
430kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
561kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
726kb Ladda ner dokument
-
-
Regionplan 2023
Peter Rönnholm, ekonomidirektör informerar regionstyrelsen om ekonomiska förutsättningar och förslag till regionplan inklusive mål och uppdrag samt för resultatbudget och budgetramar per nämnd och investeringsram/plan för 2023. Samt redogör för förslag till omfördelningar mellan nämnder och styrelse. Vidare redogör för varför regionen lägger en budget med ett negativt resultat och hänvisar till synnerliga skäl. Sammanfattningsvis finns möjligheter enligt kommunallagen att åberopa synnerliga skäl och regionen väljer nu att göra det på grund av de snabba förändringarna i omvärlden som fått inflationen att stiga och medfört att regionens pensionskostnader ökar kraftigt till år 2023. Planen är att återställa underskottet till 2026. Information ges även om varför underbudgetering föreslås framför neddragningar.
Ärendet återkommer i § 234.
Investeringsplan 2023-2026
Magnus Håkansson, strateg informerar styrelsen om förslag till investeringsplan med redogörelse för större omprioriteringar inom främst fastighetsområdet som föranleds av kraftiga prisökningar samt för avskrivningskostnader under perioden. Största investeringarna finns inom fastighetsområdet med bland annat ny Lab-byggnad i Umeå och ny vårdbyggnad i Skellefteå. Även medicinsk teknik står inför stora investeringar.
Ärendet återkommer i § 233.
Kompetensförsörjningsstrategi
Tommy Svensson, regiondirektör informerar om förslag till ny till kompetensförsörjningsstrategi och hur förslaget utarbetats i samverkan med verksamheternas ledningsgrupper och de fackliga företrädarna. Förslaget är förankrat i hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden.
Ärendet återkommer i § 230.
Regiondirektörens information
Tommy Svensson, regiondirektör informerar regionstyrelsen om följande områden
Ekonomiskt utfall per oktober
Resultatet för oktober visar på en negativ avvikelse på 55 miljoner kronor, vilken framför allt redovisas inom hälso- och sjukvårdsnämnden. Regionen tappade även inkomster i portföljen. Den sammanlagda negativa budgetavvikelsen för perioden är 487 kronor och nettokostnadsutvecklingen ligger på 5,7 procent. Justerat ligger nettokostnadsutvecklingen dock på över 10 procent. Effekterna av åtgärder i omställningsplanen har mattats av under oktober.Verksamhetsstyrning
Regiondirektören delger regionstyrelsen om ledningsgruppens arbete med verksamhetsstyrning för att förbättra tillgängligheten och ekonomin. Långsiktiga och kortsiktiga åtgärder krävs för att ständigt påverka tillgänglighet och kostnadsbild. Det långsiktiga åtgärderna består sammanfattningsvis av förbättrad ledning och styrning och de kortsiktiga av att prioritera, pausa och effektivisera.Tillgänglighet, vårdplatsläget
Regional särskild sjukvårdsledning har avslutats och regionen övergång till linjearbete, dock kvarstår förstärkningsläget lokalt i Umeå och Skellefteå. Vårdplatsläget inom vården är fortsatt mycket ansträngt. En arbetsgrupp är inrättad med uppdrag att driva på att insatser som beslutats genomförs i den takt som är avsedd.Medarbetarnöjdhet och kompetensförsörjning
Årets medarbetarundersökning (MU) har fokuserat på arbetsmiljö och arbetskultur. Resultaten från undersökningen och förslag till åtgärder ska inarbetas i verksamhetsplanen. Enkäten har haft ett upplägg med nytt system och ett mer evidensbaserat arbetssätt vilket ger större möjlighet att utvärdera åtgärder som vidtagits. Undersökningen kommer framgent genomföras varje år och fokusområden variera från år till år.Övriga punkter
Verksamhetsplanering för 2023 fokuserar på samordnade aktiviteter som berör alla förvaltningar och direkta nämnds- och verksamhetsaktiviteter. Prioritering av aktiviteter genomförs och bland dem finns att förstärka ledning och styrningsförmåga och utveckla arbetssätt för faktabaserad styrning, skapa förutsättningar för god vård, stärka NUS som universitetssjukhus bland annat.Ledningsgruppen har även upprättat principer som ska gälla och vara utgångspunkt vid nödvändiga prioriteringar.
-
Förslag till kompetensförsörjningsstrategi för perioden 2023-2030 har utarbetats och ska utgöra en grund för det arbete regionen som arbetsgivare bedriver för att trygga kompetensförsörjningen.
Strategin ska bidra till ett helhetsperspektiv på kompetensförsörjnings-frågorna och samtidigt kunna visa på en gemensam riktning för Region Västerbottens verksamheter för att klara kompetensförsörjningsbehoven på både kort och lång sikt.
Strategins inriktning är tillvara och utveckla befintlig kompetens som finns i organisationen, samt verka för ett inflöde av rätt kompetens för att nå målet om rätt bemanning med rätt kompetens för rådande uppdrag år 2030. I strategin finns åtta strategiska områden beskrivna och kopplat till dessa har en åtgärdsplan tagits fram med ett flertal åtgärdsområden.Strategin har förankrats i hälso- och sjukvårdsnämnden samt regionala utvecklingsnämnden.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är tillsammans med Region Norrbotten minoritetsdelägare i Almi Nord AB, där 51 procent av bolaget ägs via Almi koncernmoderbolag. Inför varje år upprättas förslag till ägaranvisning.
ALMI Företagspartner Nords uppdrag ska sammanfattningsvis vara att stärka näringslivets utveckling och verka för en hållbar tillväxt. Verksamheten ska vara marknadskompletterande och riktas mot företag som inte får sitt behov av finansiering eller rådgivning tillgodosett av marknadens privata aktörer.Regionala utvecklingsnämnden har via brådskande ordförandebeslut föreslagit att regionfullmäktige beslutar att fastställa ägaranvisningar enligt förslag.
Bilagor
-
433kb Ladda ner dokument
-