Möte 2021-10-05
-
1
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
3
Informationer
-
Regionstyrelsens ordförande beslutade den 12 februari 2021 att utse tf regiondirektör Tommy Svensson och dåvarande ekonomidirektör Jan Öström som firmatecknare.
Mot bakgrund av att regionstyrelsen vid sammanträdet den 7 september 2021 förordnat Tommy Svensson som regiondirektör och regionen anställt ny ekonomidirektör behöver beslutet om firmatecknare revideras.
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
5
Granskningsrapport om regionstyrelsens uppsikt över följsamhet till fullmäktiges reglemente för intern kontroll
Revisorerna har granskat regionstyrelsens uppsikt över följsamhet till fullmäktiges reglemente för intern kontroll år 2020 i sin grundläggande granskning Gr 10/2020.
I granskningen konstaterar revisorerna att regionstyrelsen har utvecklat sin uppsikt över övriga styrelsers och nämnders följsamhet till reglementet för intern kontroll och att styrelser och nämnder i huvudsak uppfyllde kraven i fullmäktiges reglemente för intern kontroll.
Revisorerna konstaterar samtidigt finns det områden i uppsikten som styrelsen kan utveckla. Styrelsen bör bland annat bli mer aktiv och överväga vilka åtgärder som är nödvändiga med anledning av den utvärdering som styrelsen gör av den interna kontrollen. Styrelsen behöver också utveckla återrapporteringen till fullmäktige om resultatet av kontrollerna och om kontrollerna visat på några allvarliga brister.
Ett förslag till yttrandet har upprättats. I yttrandet besvarar regionstyrelsen revisorernas rekommendationer.
-
99kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionens revisorer har den 19 april 2021 överlämnat granskning av årsredovisning 2020.
Revisorerna anser att resultaten för fullmäktiges verksamhetsmål är svaga, belyser brister i redovisningen av resultaten av verksamhetsmålen, att det liksom tidigare år saknas en samlad värdering av om målen som är av betydelse för god ekonomisk hushållning har uppnåtts och deras sammantagna bedömning är att de redovisade resultaten inte är förenliga med fullmäktiges mål.
Med utgångspunkt i granskningarna lämnar revisorerna fyra rekommendationer till Regionstyrelsen.
Förslag till yttrande har upprättats. Regionstyrelsen instämmer i huvudsak i revisionens iakttagelser och avser att vidta ett antal åtgärder, några med längre tidshorisont. Några åtgärder som kan nämnas är ett nytt digitalt stöd för planering och uppföljning införs som en del i att utveckla analyserna, ta fram en policy för god ekonomisk hushållning som går i samklang med pågående statliga utredning, översyn av de finansiella målen inför revidering av regionplan för 2023, en ny modell för verksamhetsstyrning kommer börja implementeras i regionförvaltningen under 2022.
-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionstyrelsen ska årligen upprätta en verksamhetsplan för kommande verksamhetsår. Förslag till plan för 2022 har upprättats. Verksamhetsplanen utgör en del av Region Västerbottens sammanhållna politiska styrning. Här beskrivs hur styrelsen avser att bidra till Regionfullmäktiges mål i regionplanen. Vidare beskrivs de ekonomiska förutsättningarna och budget för 2022, vilka baseras på fullmäktiges resultatbudget för år 2022, finansiella mål och ekonomiska ramar per styrelse och nämnd.
Regionfullmäktige beslutade i juni att ställa 3 543,0 miljoner kronor till regionstyrelsens förfogande i 2022 års budget. Några satsningar som kan nämnas är tillskott för god och nära vård, inrättande av personalfond, kosthanteringen i Lycksele, allmän barntandvård, avfallshantering samt införande av digital ingång.I verksamhetsplanen har jämställdhetsarbetet inom ramen för styrelsens uppdrag förtydligats via ett antal konkreta insatser kopplade till olika mål.
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har den 1 februari 2021 inkommit med missiv och granskningsrapport om robust teknisk försörjning av länets sjukhus.
Av missivet framgår att flera granskningar har visat på brister i försörjningen av el, värme, vatten och avlopp
till länets tre sjukhus. Revisorerna genomförde den 18 december 2020 ett seminarium om sjukhusens försörjning av el, vatten, värme och avlopp.Vid seminarium framkom att den politiska styrningen och uppföljningen av sjukhusens robusthet inte hade utvecklats sedan revisorernas senaste granskning år 2017. Styrningen och uppföljningen av sjukhusens robusthet ingår endast som en del i regionens ordinarie investeringsprocess. Varken regionstyrelsen eller hälso- och sjukvårdsnämnden har beslutat om hur robusta sjukhusen ska vara. Det finns därmed en risk att regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och förvaltningschefer inte har en tillräcklig strategisk styrning och kon-troll över sjukhusens robusthet.
Revisorerna har lämnat ett antal rekommendationer till regionstyrelsen.
Arbetsutskottets beredning
Eftersom arbetsutskottet inte tagit del av yttrandet förrän på mötet överlämnades ärendet till regionstyrelsen utan eget förslag.
-
99kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
339kb Ladda ner dokument
-
-
I regionens uppdragsbeskrivning till allmäntandvården framgår att det innefattar ett sk slutansvar som innebär att identifiera och erbjuda tandvård till samtliga barn (3 - 23 år) som bor eller stadigvarande vistas i Västerbotten och som inte finns listade som patienter vare sig hos privat vårdgivare eller hos folktandvården.
Uppdraget innebär att när patienten inte kommer till tandvården så måste folktandvården söka, identifiera, följa upp och bevaka eventuellt inflyttade eller utflyttade ej listade barn, för att fullfölja regionens uppdrag. Det tar tid och resurser från folktandvården att genomföra uppdraget och medför även att första besöket för de ej listade barnen uteblir och starten försenas eller inte genomförs alls.
Den aktuella ersättningsmodellen tar år 2021 inte hänsyn till uppdraget med ej listade barn. Därav ersätts inte folktandvården för sina insatser kring barn som inte listats hos någon utförare.
Förslag på att revidera 2021 års ersättningsmodell föreslås därför.
Ersättningen år 2021 enligt modellen är 1 136 kronor per barn och behandling exklusive. Under året prognostiseras att antalet ej listade barn utgörs av 9,4% eller 6 234 st. Det innebär att prognos för året är ett belopp om ca 7,1 miljoner kronor som folktandvården går miste om i ersättning.
I ersättningsmodellen inför år 2022 kommer ersättning för ej listade barn finnas med.
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
10
Omfördelning av medel från regionstyrelsen till hälso- och sjukvårdsnämnden för satsningar inom ambulanssjukvården
Som en del av överenskommelsen God och nära vård år 2021 vill Sveriges kommuner och regioner, SKR, tillsammans med regeringen stimulera till utveckling av ambulanssjukvården.
Förstärkning av ambulanssjukvården är ett av fyra övergripande utvecklingsområden inom överenskommelsen God och nära vård år 2021. Det omfattar totalt 2,4 miljoner kronor för region Västerbottens del och är ett nytt delområde.
Då hela det riktade bidraget i överenskommelsen för God och nära vård redan sedan tidigare år har fördelats till olika verksamheter i regionens permanenta budget, finns inte medel att frigöra inom överenskommelsen för det nya delområdet ambulanssjukvård år 2021.
Dialog har skett med regiondirektör och ekonomidirektör, och i samverkan med hälso- och sjukvårdsförvaltningen, kring möjligheter att under år 2021 finansiera förstärkning av ambulanssjukvården enligt överenskommelsen God och nära vård genom medel från överskott från PCR tester. Det är ett statligt bidrag inom regionstyrelsen som regionen erhåller efter antal självtester som regioninvånare genomför.
Hälso- och sjukvårdsnämnden kommer vid sammanträdet den 30 september 2021 att behandla ärendet och besluta om fördelning av medlen till satsningar inom ambulanssjukvården.
Arbetsutskottets beredning
Vid arbetsutskottets sammanträde beslutades att underlaget ska kompletteras med uppgift om nivån på överskott PCR-tester.
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen beslutade vid sammanträdet den 7 september 2021, § 172, om sammanträdestider för 2022.
Förvaltningen har i efterhand upptäckt att det blivit fel med datumet i november varför nytt beslut behöver fattas. Sammanträdesplanen föreslås ändras så att regionstyrelsens sammanträde den 11 november flyttas till den 15 november 2022.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med riksdagens beslut om ändringar i statens budget för 2021 får Socialstyrelsen i uppdrag att betala ut statsbidrag till regionerna i syfte att under 2021 och 2022 utöka läkarkompetensen i äldreomsorgen. Medel som regionerna inte hinner använda under 2021, får användas även under 2022.
För Region Västerbotten innebär detta statsbidrag 8 465 585 kr för 2021 och 2022.
Beställarenheten föreslår nedanstående planering och användningsområden av detta statsbidrag i syfte att öka läkarmedverkan och läkarkompetensen inom primärvårdens äldrevård i hela regionen:
- 2,1 miljoner kronor används för utökad digital utveckling av läkarmedverkan och kommunikationslösningar mellan huvudmännen (Region/Kommuner).
Beställarenheten fördelar pengar till enheter utifrån ansökningsförfarande.
- 2,1 miljoner kronor används till riktad kompetensutveckling och skapande av nätverk för läkare som jobbar med äldre inom Primärvården
Beställarenheten fördelar pengar till enheter utifrån ansökningsförfarande.
- 4,2 miljoner kronor del används för Kvalitetsersättning för följande insatser under 2022, ersätta verksamheterna per utfört och registrerat brytpunktssamtal, ersätta verksamheterna ytterligare per utfört och registrerad läkemedelsgenomgång.
Beställarenheten fördelar pengar till enheter utifrån utförda åtgärder enligt befintlig statistik.
-
124kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
279kb Ladda ner dokument
-
Pneumokocksjukdomar är vanligast hos små barn och äldre vuxna. Det är också tydligt att individer med vissa kroniska sjukdomar och tillstånd samt individer med
kraftigt nedsatt immunförsvar löper en ökad risk att drabbas av livshotande sjukdom till följd av pneumokocksjukdom.Pneumokocksjukdom utgör en stor börda för sjukvården, de drabbade personerna och samhället.
Med en åldrande befolkning med ett ökande vårdbehov kan en förbättrad vaccinationstäckning var en väg att gå för att minska belastningen på sjukvården men även för att minska mänskligt lidande och död.
I Sverige ligger frågan sedan en tid hos regeringen huruvida ett nationellt särskilt vaccinationsprogram för pneumokocker till riskgrupper ska införas.
Folkhälsomyndigheten (FoHM) har rekommenderat ett särskilt nationellt program för vaccination mot pneumokocker från 75 års ålder där åldersgränsen är beräknad med hälsoekonomiska metoder. Vaccinationer inom ramen för nationella program ska erbjudas kostnadsfritt av regioner och kommuner och staten står för kostnaden.
En majoritet av landets regioner erbjuder redan idag gratis pneumokockvaccin på regionernas bekostnad från 65 års ålder vilket också är åldersgränsen för riskgrupp
enligt Folkhälsomyndigheten.Förslag om kostnadsfri vaccination har upprättats och ska börja gälla under årets vaccinationssäsong.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 30 september 2021, § X, föreslagit att kostnadsfri pneumokockvaccination ska införas i regionen. Regionstyrelsens beställarenhet har kompletterat underlaget med uppgift om finansiering.I avvaktan på fullmäktiges beslut föreslås att regionstyrelsen fattar beslut i frågan.
-
I kommunallagens 4 kapitel § 20 anges att ledamöter i nämnder och styrelser har möjlighet att väcka ärenden i nämnden, sk initiativärenden. Några närmare regler för hanteringen av initiativen finns inte i lagstiftningen, däremot omfattas inte styrelser och nämnder av beredningstvånget.
Under det senaste året har initiativärenden i styrelsen blivit allt vanligare, någon uttalad rutin för hur dessa ska hanteras finns inte och det har varit oklart hur dessa ska hanteras. Förvaltningen har därför upprättat en rutin för dessa som är i linje med vad som kommunicerats med regionstyrelsen vid sammanträdet den 7 september.
Huvudregeln är att regionstyrelsen, i samband med att att ärendet väcks, ska besluta att överlämna initiativet till förvaltningen för beredning för att sedan tas upp för beslut vid ett senare tillfälle.
Eftersom styrelsens beslut inte omfattas av beredningstvång finns även möjligheten fatta beslut i ärendet i samband med att initiativet väcks. Det ska dock vara i undantagsfall eftersom målsättningen är att alla beslut i regionstyrelsen ska vara väl beredda. -
Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
373kb Ladda ner dokument
-
473kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument