Möte 2025-05-22
-
HSN
Tidpunkt Information Föredragande/inbjudna 09:00-10:20 Resultatuppföljning - Tertialrapport per april Harriet Boström controller, Ewelina Ogenblad HR-partner, Yvonne Nygren stabschef 10:20-10:30 Paus 10:30-11:00 Reglemente för internkontroll Anton Lidström Gadd, strateg 11:00-11:10 Paus 11:10-12:00 Information från förvaltningen Elisabeth Karlsson, hälso-och sjukvårdsdirektör 12:00-13:45 Lunch och gruppmöten 13:45-14:15 Områdeschef Anna Sundén 14:15-14:25 Paus 14:25-15:00 Barnrättsfrågor inom Regionen Annelie Bygdén, strateg och Maria Stefansson, hälsoplanerare 15:00-16:00 Ärende enligt lista -
Håkan Andersson (C) justerar protokollet tillsammans med ordförande.
Justeringen sker digitalt senast den 27 maj. -
Personalföreträdare har i enlighet med kommunallagen (7 kap. 10-19 §§) rätt att närvara vid en nämnds behandling av ärenden som rör förhållandet mellan regionen som arbetsgivare och dess anställda. Personalföreträdarna ska utses av de lokala arbetstagarorganisationer som Region Västerbotten har kollektivavtal med, i första hand bland dem som är anställda inom nämndens verksamhetsområde. Även om personalföreträdarna utses av arbetstagarorganisationerna så representerar de inte dessa. Personalföreträdarna ska fungera som ombud för alla medarbetare i Region Västerbotten.
Personalföreträdarna har rätt att delta i nämndens överläggningar men inte i besluten. Vidare har personalföreträdare inte rätt att lägga förslag eller att få sin mening noterad i protokollet.
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Nämnden har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till nämnden.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet. Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering.
Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden har anmälts:
Ev. Namn ( ) - XXXXX - HSN xxx-ÅÅÅÅ
-
Hälso- och sjukvårdsdirektörens information
Presentation av ny områdeschef
Barnrättsfrågor inom Regionen
-
Delårsrapport per april 2025 är hälso-och sjukvårdsnämndens första samlade uppföljningsrapport för verksamhetsåret 2025. Rapporten innehåller nämndens samlade bedömning av ekonomi och väsentliga personalförhållande likväl som en förvaltningsberättelse för perioden. Enligt ett beslut fattat i regionstyrelsen har, till skillnad mot tidigare har redovisningen av måluppfyllelse tagits bort i denna rapport. Ej heller fullmäktiges uppdrag redovisas..
-
89kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Handling väntas inkomma fredag den 16 maj.
-
Det har under lång tid funnits stora utmaningar att bemanna förlossningen/BB i Lycksele. Vakanser ökar över tid samtidigt som färre svar inkommit på hyravrop. Det har inneburit att ordinarie personal har fått täcka vakanta pass. Det har varit en utmanande situation som skapat mycket stress, oro bland personalen. Arbetssituationen för medarbetarna i Lycksele bedöms som påtagligt ansträngd.
De två sista somrarna har BB/förlossning i Lycksele av ovan bakgrund hållits stängd i ett antal veckor. Under dessa stängningsperioder har födande kvinnor hänvisats till Umeå eller Skellefteå.
Bland de åtgärdsförslag som tagits fram utifrån ett uppdrag från regionfullmäktige har ett förslag avseende en årlig temporär stängning av Lycksele förlossning och BB under totalt ca 11 veckor (8 veckor under sommaren, 3 veckor under julen) framlagts.
Den temporära stängningen innebär att under dessa 11 veckor behöver inte jourhavande läkare och 42 barnmorskepass resurssättas och schemaläggas.
Akut gynekologi fortsätter bedrivas dygnet runt som vanligt fram tills operation i Lycksele drar ner sin verksamhet. Neddragning av den akuta gynekologiverksamheten bedöms omfatta ca 4 veckor. Under neddragningen hänvisas akuta gynpatienter till Umeå eller Skellefteå.
En risk- och konsekvensanalys avseende stängningen har sammanställts och samverkats med fackliga parter i verksamhetens samverkansforum.
Förslaget om en årlig temporär stängning över sommar och julperioderna ska initialt gälla maximalt tre år (2025-2027) med en ny bedömning av förutsättningar inför det tredje året (2027).-
144kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Detta reglemente syftar till att tydliggöra övergripande bestämmelser och krav kring intern kontroll i Region Västerbotten. Det inkluderar roller och ansvar och vad nämnder ska göra för att upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll. Reglementet syftar även till att tydliggöra regionstyrelsens övergripande ansvar för intern kontroll i Region Västerbotten.
Reglementet är en mindre revidering från tidigare utgåva främst mot bakgrund av det uppdrag som regionstyrelsen gav regiondirektören att skapa en mer ändamålsenlig intern kontroll.
Beredningen sker i regionstyrelsen men behandlas även som informationsärende i hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden, folkhögskolestyrelsen och patientnämnden-
89kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Organiserad prostatacancertestning (OPT) infördes som en ny verksamhet i november 2022. Syftet med verksamheten är att minska och systematisera testningen av PSA, prostataspecifikt antigen, med målet att hitta prostatacancer tidigt hos män.
Regionfullmäktige beslutade i april 2023 att införa avgiftsfrihet för OPT i Region Västerbotten till och med 2023 och beslutade senare att förlänga avgiftsfriheten till och med utgången av 2024. Syftet med avgiftsfrihet är att få fler att välja att deltaga i screeningprogrammet.
OPT har nu införts i 15 regioner i Sverige. I alla dessa regioner, inklusive de övriga norrlandsregionerna, är OPT avgiftsfritt med motiveringen att testningen jämställs med mammografiscreeningen.
Region Västerbotten har ett relativt högt deltagande i OPT och förslaget är att det fortsatt får vara avgiftsfritt att ta provet för att främja en hög deltagandegrad hos männen.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Som tidigare år reduceras all planerad verksamhet under sommarmånaderna vilket betyder att under veckorna 23–34 kommer i huvudsak akut verksamhet och utredning och behandling av tumörsjukdomar att bedrivas inom slutenvården.
Denna sommar kommer knappt 70 % av alla vårdplatser vara öppna vid länets tre sjukhus och ungefär samma antal vårdplatser på sjukstugor som 2024.
Ett antal hälsocentraler kommer att stänga och övriga har neddragen verksamhet. Några öppenvårdsmottagningar har helt stängt medan de flesta har öppet med reducerad verksamhet.
Inom tandvården kommer man att hålla öppet i stort sett som förra sommaren.
Alla verksamheter har en lägre bemanning generellt än under terminerna. Liksom tidigare år är det en utmaning att rekrytera sommarvikarier. Möten kommer att hållas för att samordna tillgängliga resurser gällande vårdplatser, operationer, intensivvård och uppvakningsvård på sjukhusen och mellan sjukhus och sjukstugor.
Så långt det är möjligt vårdas patienter på den enhet och det hemsjukhus de tillhör. En beredskap finns inom hälso-och sjukvårdsnämndens ledningsgrupp (HSLG) för att kunna hantera eventuella problem som kräver verksamhetsövergripande beslut.-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
398kb Ladda ner dokument
-
-
De avgifter för synhjälpmedel som gäller idag är antagna 2012 och det finns behov av en översyn.
I dagsläget har synrehabiliteringen väldigt många olika avgifter vilket får negativa konsekvenser för både brukare och medarbetare. För brukare minskar överblicken över eventuella kostnader och för medarbetare blir det svårt att hålla reda på olika avgifter som skall faktureras.
Syftet med förändringen är såväl ökad tydlighet och jämlikhet för brukare som en förenkling i hantering för medarbetare. Med föreslagen förändring skulle kostnaderna minska för brukarna. Det finns idag personer som tackar nej till ett hjälpmedel på grund av kostnaden, trots att behov finns av kompenserande hjälpmedel.
Förslaget i sin helhet kommer att ge en ökad kostnad med uppskattningsvis ca 100 tkr för regionen. Samtidigt frigörs arbetstid genom minskad fakturahantering, vilket är svårt att beräkna kostnaden för men är tidsbesparande för såväl förskrivare som fakturahanterare.-
135kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har erbjudits möjlighet att inkomma med synpunkter avseende betänkande angående ”En förändrad abortlag”, SOU 2025:10. Region Västerbotten stödjer i allt väsentligt förslaget på förändrad abortlag och lämnar nedan korta synpunkter.
Förslaget på förändrad abortlag innebär bättre möjligheter än tidigare för mer jämlik och tillgänglig abortvård.
Regionen ser positivt på att abortbarnmorskor i förslaget självständigt får handlägga medicinska aborter.
Det öppnar även för att telemedicin kan vara en del i abortvården vilket tex underlättar för abortsökande som bor långt ifrån vårdinrättning och innebär lägre resekostnader och förlorad arbetstid, vilket är en fördel i ett län som Västerbotten med stora delar glesbygd.
På orter där inget apotek finns kan digitala apotekstjänster användas för att möjliggöra att patienten får sina läkemedel hemskickade.
Regionen ser vidare fram emot bättre möjligheter till uppföljning av statistik och kvalitet som erbjuds i förslaget.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Den 12 mars 2025 återremitterades ärendet från hälso-och sjukvårdsnämndens arbetsutskott, HSNAU § 33, tillbaka till förvaltningen. Ett nytt yttrande har nu upprättats i ärendet.
I en enkätundersökning har revisorerna undersökt regionanställdas kunskap om sin meddelarfrihet och deras upplevelser av tystnadskultur. Med tystnadskultur menas att medarbetare inte vågar säga vad de tycker och tänker av rädsla för negativa konsekvenser. Enkätundersökningen genomfördes under hösten 2024 och besvarades av cirka 1000 anställda i regionen.
Positivt var att enkätundersökningen visar att majoriteten av medarbetarna känner till sin meddelarfrihet och inte upplever en tystnadskultur på sin arbetsplats. Samtidigt visar enkätundersökningen också att:
-36 procent av medarbetarna inte känner till vad deras meddelarfrihet innebär.
-11 procent upplever att det finns en tystnadskultur och ytterligare 34 procent upplever att det till viss del finns en tystnadskultur på sin arbetsplats.
Utifrån resultaten har revisionen ställt två frågor som ställt till hälso- och sjukvårdsnämnden:
Vilken analys gör nämnden av enkätens resultat?
Kommer styrelsen och nämnderna att vidta några åtgärder med anledning av enkätens resultat?
Hälso- och sjukvårdsnämnden har upprättat ett yttrande som svar på revisionens frågor.-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Revisorerna har i sin rapport 6/2024 granskat samverkan kring barn och unga med psykisk ohälsa. Revisorerna har i sin rapport lämnat 3 rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
Säkerställ att tillgängligheten till såväl primärvård som specialistvård förbättras för barn och unga med psykisk ohälsa.
Säkerställ att arbetet med standardiserade vårdprocesser och vård på två vårdnivåer slutförs och utvärderas.
Uppmärksamma och för dialog med regionstyrelsen om förändringarna av rutiner för vård av barn med psykisk ohälsa. Det kan finnas anledning för styrelsen att utreda om och på vilket sätt förändringarna påverkar utförarna inom Hälsovalet.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har upprättat ett svar mot bakgrund av revisorernas rekommendationer.-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
222kb Ladda ner dokument
-
751kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade av hälso-och sjukvårdsdirektören.
Hälso- och sjukvårdsdirektörens beslut som fattats med stöd av delegation.
Förteckning. HSN 5-2025.
Beslut fattade av hälso-och sjukvårdsdirektören på vidaredelegation.
Beslut som fattats med stöd av vidaredelegation från hälso- och
sjukvårdsdirektören.
Förteckning. HSN 6-2025.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
Förteckning. Beslut som fattats med stöd av vidaredelegation från hälso- och sjukvårdsdirektören.pdf110kb Ladda ner dokument
-
Förteckning, Beslut som fattats med stöd av vidaredelegation från hälso- och sjukvårdsdirektören.pdf104kb Ladda ner dokument
-
-
19
Skrivelse till regionfullmäktige i samband med fastställande av delårsrapport per april 2025 - Hälso-och sjukvårdsnämnden
Hälso- och sjukvårdsnämnden har i samband med fastställande av delårsrapport per april 2025 beslutat att uppmärksamma regionfullmäktige på att nämnden inte klarar uppdraget inom angivna ramar.
Nämnden beskriver i sin delårsrapport att verksamhetens inför året framtagna åtgärdsplaner inte bedöms som tillräckliga för att nå en ekonomi i balans under året. Utmaningen för verksamheterna är också att genomföra reduceringar utan negativ påverkan på tillgänglighet.
Arbetet med nämndens uppdrag från fullmäktige pågår. För en del av uppdragen förväntas full effekt uppnås framför allt på längre sikt.
Ta fram konsekvensunderlag och förslag på åtgärder för att minska personalkostnaden motsvarande 213 miljoner kronor - Åtgärder för genomförande beslutas av Hälso- och sjukvårdsnämnden respektive förvaltningschef i juni 2025.
Minska hyrberoendet - Kostnaderna och beroendet i procent har minskat jämfört med 2024 - Fortsatt noggrann hantering av dispenser och avrop. Styrgrupp som håller i och håller ihop arbetet utifrån ett helhetsperspektiv och kommunikationsinsatser genomförs liksom verksamhetsdialoger
Identifiera och initiera ett fokusarbete för att förbättra tillgängligheten vid valda enheter
Utifrån kloka kliniska val och dess struktur genomföra prioriteringar för minskad vårdkonsumtion
Stärka vår ledning och styrning genom identifierade delaktiviteter 2025
Genomföra prioriterade åtgärder för att stärka omställningen till nära vård
Minska tjänsteresor i Region Västerbotten med 15 procent jämfört med 2023 - Arbetet med att minska tjänsteresandet fortsätter i enlighet med föregående års arbete. Uppdraget är för sjukvården utmanande då det inte speglar hela bilden. Att följa upp antalet tjänsteresor är inte möjligt då det kräver omfattande administrativa resurser och genomgång av alla fakturor. Kostnader som omfattas av jämförelsen är en del av ordinarie verksamhet, exempelvis resekostnader för personal där arbetet är förlagt till flera tjänstgöringsorter som inte är möjlig att minska utan i vissa önskas öka för att i första
För att stärka möjligheterna till genomförande av verksamheternas egna åtgärdsplaner och fullmäktiges ovan beskrivna uppdrag är faktabaserade underlag en förutsättning. En viktig insats är arbetet med produktion och kapacitetsstyrning (PKS) som intensifierats under 2024, och fortgår 2025. En förutsättning för att möta vårdbehoven är att ha kunskap om hur stor omfattningen av vårdbehoven är, kunskap om tillgängliga resurser samt kunskap, metoder och rutiner för att styra dessa kapaciteter och resurser så att de nyttjas på effektivast möjliga sätt med korta ledtider. Det är också en förutsättning för att få effekt i flera av fullmäktiges uppdrag.
Den enhetliga planerings-och uppföljningsmodellen avseende produktions-och kapacitetstyrning är ett komplement till hälso-och sjukvårdens övriga styrning.-
139kb Ladda ner dokument
-