Möte 2020-12-09
-
Sammanträdet sker på distans via videouppkoppling.
Presidiet deltar på plats i styrelserummet, Regionens hus.Sammanträdet börjar kl.10:00. Uppkopplingen är bokad från kl. 9.30, koppla upp er i god tid för att säkerställa att teknik, ljud och bild fungerar.
Meddela eventuell frånvaro till Tilda Molin så snart som möjligt.
halsoochsjukvardsnamnden@regionvasterbotten.se alt 090-785 71 99Program för Hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde.
Tid
Ärende
Föredragande
10.00- 10.10
Upprop
10.10-10.40
Månadsrapport, Tilläggsbudget, Uppskjuten vård
Harriet Boström, controller, Jan Öström, ekonomidirektör.
10.40-11.00
Vårdnära service
Tommy Svensson, servicedirektör
5 min
Paus
11.05-11.25
Lokalförsörjning och effekter på vårdverksamheten
Marie Rodling Wahlström, strateg
11.25-11.55
Information från hälso- och sjukvårdsdirektören
Brita Winsa
12.00-13.20
LUNCH inkl. gruppmöten
13.25-13.35
Information från UPT och UFS
Jonas Karlberg Kenneth Andersson
13.35- 14.00
Förbättringsarbete på Ögonkliniken
Tommy Persson, verksamhetschef, Gauti Johannesson
14.00-14.30
Effektiva läkemedel
Cecilia Sjöblom Fall, verksamhetschef
14.30-15.00
Fördjupande analys och handlingsplan för hyrpersonal, Kompetensförsörjning
Ewelina Ogenblad, HR-strateg, Kia Ronnhed, HR-direktör
15.00-15.20
Budgetprocessen
Carina Nylander, budgetchef
1 timme
Beslutsärenden
-
2
Justering
-
Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 9 december 2020 får personalföreträdare närvara vid hela eller del av nämndens sammanträde och samtliga ärenden undantaget ärende som rör upphandling där sekretess råder. Personalföreträdarna har rätt att delta i hälso- och sjukvårdsnämndens överläggningar men inte i besluten. Vidare har personalföreträdare inte rätt att lägga förslag eller få sin mening noterad i protokollet.
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Enligt program.
-
Beslut om att starta upphandling.
Handlingar tillkommer på sammanträdet.
-
Tilldelningsbeslut gällande bemanning av läkare och sjuksköterskor. Regional upphandling av Region Västernorrland
Handlingar tillkommer på sammanträdet då sekretess råder.
-
Tilldelningsbeslut gällande specialistläkare för psykiatri till Närsjukvårdsområde Södra Lappland.
Handlingar tillkommer på sammanträdet då sekretess råder.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden redovisar ett underskott mot budget efter oktober månad på 342 miljoner kronor och en nettokostnadsökning på 4,9 procent. Under perioden har intäkterna minskat med 2,2 procent medan kostnaderna ökat med 2,0 procent.
Intäkterna redovisar för perioden ett underskott med 122 miljoner kronor vilket till stor del förklaras av låga patient-, vård-, och tandvårdsintäkter.
Personalkostnader utgör 66 procent av det samlade underskottet och uppgår efter oktober till ett underskott mot budget på 225 miljoner kronor. Under perioden har läkemedelskostnaderna varit höga och redovisar en negativ avvikelse mot budget på 28 miljoner kronor.-
99kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
738kb Ladda ner dokument
-
-
Den tidigare ASTA-mottagingen arbetade med behandling av patienter med specialistpsykiatriska konsekvenser tillföljd av sexuella övergrepp och/eller våldsutsatthet personer utsatta för sexualiserat våld. Verksamheten har varit organiserad som en egen öppenvårdsmottagning inom specialistpsykiatrin, och är sedan 2020-10-01 integrerad i Ångest/ASTA-mottagningen. Samtliga medarbetare från ASTA ingår i behandlingslinje Trauma, tillsammans med psykologer från Ångest-mottagning och Mottagning Unga vuxna. Samtliga medarbetare i denna konstellation har högkompetens inom Traumaområdet.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har följt frågan kring ASTA utifrån ett patientperspektiv och en första uppföljning var HSN 12 juni samt 8 september. 14 oktober fick HSN-AU en nulägesbeskrivning av ASTA liksom hur planeringen för breddinförande hanteras.
Till HSN sammanträde 201209 har en första skriftlig återrapportering sammnställts utifrån:
• Är bedömningen att vi idag har en funktionell behandling av personer utsatta för sexuellt våld?
• Vilken behandling får sexuellt våldsutsatta i den nya organisationen?
• Hur många är det idag i pågående behandling och hur många ytterligare står i kö?
• Hur ser framtiden ut, hur kommer behandlingen att se ut på några års sikt?Bilagor
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
11
Yttrande över remissen Avgiftsförändringar till följd av EU-förordningen om kliniska prövningar av humanläkemedel – Rapport från Läkemedelsverket
En remiss har inkommit från Socialdepartementet angående avgiftsförändringar till följd av EU-förordningen om kliniska prövningar av humanläkemedel Dnr. 4.3.1-2020-021189.
Rapporten beskriver hur Läkemedelsverkets arbetssätt med handläggning av ansökningar och ändringsansökningar för kliniska läkemedelsprövningar kommer att förändras när EU-förordning 536/2014 om kliniska prövningar av humanläkemedel börjar tillämpas. Myndighetens bedömning är att den största förändringen är ett ökat behov av ärendekoordinering. Även förändrad process för säkerhetsbevakning, inspektionsarbete och IT-lösningar som behövs kommer att öka arbetet och därmed kostnaderna för Läkemedelsverket.
Region Västerbotten har beretts möjlighet att yttra sig över remissen.
Ett förslag till yttrande har upprättats.Bilagor
-
12
Yttrande över remissen S2020/01067 Läkemedelsverkets framställan av justering av avgifter för öppenvårdsapotek, partihandel, sjukhusens läkemedelsförsörjning och maskinell dosverksamhet
Läkemedelsverket föreslår i remissen S2020/01067 en ändring i förordningar när det gäller avgiftsnivån för öppenvårdsapotek, partihandel, sjukhusens läkemedelsförsörjning och maskinell dosverksamhet. I remissförslaget framgår att Läkemedelsverket ser ett behov av att höja myndighetens avgifter. Denna avgiftshöjning ska ge Läkemedelsverket kostnadstäckning för den kontroll och tillsyn som myndigheten utövar på alla sjukhus, apotek och verksamheter inom partihandel. Syftet med höjningen är enligt Läkemedelsverket att myndighetens önskan att anpassa intäkterna efter kostnadsutveckling och att det finns behov av att utveckla sina it-stöd. Enligt läkemedelsverket har avgifterna inte ändrats sedan omreglering av apoteksmarknaden i 2009 och att Läkemedelsverket inte har möjlighet att ta ut avgifter för tillsynen av maskinell dosverksamhet som bedrivs vid sjukhus. Denna del av myndighetens tillsyn uppges alltså vara ofinansierad. De planerade avgiftshöjningarna är betydande och ligger mellan 50 och 470%.
Region Västerbotten erbjuds möjlighet att yttra sig över remissen och ett förslag till yttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att regionen ställer sig frågande till förlagen i remissen bland annat då den föreslagna finansieringsmodellen kan ge upphov till jävsliknade situationer med risk för en självgående utgiftsspiral och ger en större osäkerhet i budget- och verksamhetsplanering för regionerna.-
104kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden framställde 2016 önskemål om att utarbeta förslag till nya sätt att organisera vårdarbetet på länets vårdavdelningar med målet att nyttja all personal utifrån rätt kompetens på rätt plats, RAK. En centralt organiserad process startade med uppdrag att arbeta fram förslag till hur servicemedarbetare på ett effektivt sätt kunde överta lämpliga uppgifter på vårdavdelningarna i länet.
Kompetensväxlingsseminarium har genomförts, arbetsuppgifter tydliggjorts och piloter är genomförda. Löpande återrapportering har skett till Hälso och sjukvårdsnämnden.
Hälso och sjukvårdsnämnden ställde sig positiv men valde att inte driva igenom ett breddinförande baserat på att tillkommande kostnader översteg effekterna på kort sikt. Under hösten 2019 har en behovsinventering genomförts inom konceptet värdeskapande service, syftet var att genom olika workshops identifiera vårdens behov av förbättrade/förändrade servicetjänster för ökad resurs och flödeseffektivitet.-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Uppföljning och analys av pågående åtgärder för att minska beroende av hyrpersonal och få en varaktig bemanning.
-
Utifrån sjukvårdens förändrade förutsättningar, under den rådande pandemin orsakad av covid-19, behöver interna förändringar genomföras. Hälso- och sjukvårdsförvaltningens tjänstepersonsledning har tillsammans med verksamheten tagit fram covid-planer för omfördelning av resurser (personal och lokaler) för att göra det möjligt att på bästa sätt hantera den pågående krisen (Bilaga 1-19).
Generellt visar planerna på hur verksamheten ska arbeta och eventuellt ställas om för att på bästa sätt vårda covid-smittade patienter. Förändringar görs i flera steg utifrån uppkomna behov och förutsätter att planerna omsätts i konkretiserade delplaner av berörda verksamheter.
Då covid-situationen väsentligen och snabbt har eskalerat under hösten, har ett beslut fattats i ärendet av hälso-och sjukvårdsnämndens ordförande den 20 november 2020. I beslutet fastställdes covid-planer för länets sjukhus samt primärvård (bilaga 1-19) och hälso- och sjukvårdsdirektören fick i uppdrag, att tillsammans med berörda verksamheter, vidta de åtgärder, inklusive lokala omfallsplaner, som anses nödvändiga i berörda verksamheter. Ordförandebeslutet gäller fram till och med hälso-och sjukvårdsnämndens sammanträde den 9 december 2020, då ärendet tas upp för nytt beslut.
Ytterligare covid-planer har sedan ordförande beslutet den 20 november upprättats. Planerna rör verksamhet vid NUS och framgår av beslutsunderlag i bilaga 20-24.Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
Motion med rubriken mer tid för vårdpersonalen att träffa patienter – mindre onödig administration har lämnats in av Elmer Eriksson (M) och Nicklas Sandström (M) till regionfullmäktige.
Motionärerna lyfter fram att de ser en oroväckande utveckling där vårdpersonalen har mindre tid till att möta patienter till följd av allt fler administrativa arbetsuppgifter. Krav på ökad dokumentation samt ökad nationell efterfrågan på statistik som måste tas fram manuellt, beskrivs som del av orsaken till detta.
Motionärerna yrkar på att hälso- och sjukvårdsnämnden gör en översyn av rutiner och regelverk för dokumentatoni i syfte att minska den administrativa bördan för vårdpersonalen.
Motionen har besvarats och av svaret framgår att hälso- och sjukvårdsnämnden verkar för en effektiv administration genom till exempel att åtgärda ineffektiva IT-stöd. Viktiga delar i detta är införandet av framtidens vårdinformationssystem (FVIS) och produktions- och kapacitetsstyrning (PKS). En annan viktig del är det pågående nationella samarbetet för kunskapsstyrning, vilket ska underlätta samordningen för kunskapsstöd mellan regioner.
Under 2018-2019 har en kartläggning av vårdadministrationen pågått i Region Västerbotten för att se hur de administrativa resurserna kan nyttjas så optimalt som möjligt och därmed underlätta för hälso- och sjukvårdspersonal som verkar i den direkta vården av patienter. Preliminära resultat från kartläggningen visar att en resursöversyn över dessa administrativa resurser bör ske för att förbättra utnyttjandet av dessa i hela regionen.-
104kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Motion med rubriken ofrivillig ensamhet har inlämnats av Hans-Inge Smetana, Betty-Ann Nilsson, Kalle Lilja och Anna-Karin Lundberg (samtliga KD) till regionfullmäktige.
Motionen tar upp hur ensamhet har blivit ett allt större samhällsproblem. Exempel som ges på detta är hur begravningar får allt färre besökare och hur många äldre uppger att de känner sig ensamma eller isolerade. Ofrivillig ensamhet beskrivs i motionen som en riskfaktor för att dö i förtid, att drabbas av psykisk ohälsa samt att få icke-godkända betyg i skolan. Motionen tar upp främst två grupper som drabbas av ensamhet, barn och äldre. Detta leder enligt motionärerna ofta till en större vårdkonsumtion i dessa grupper. Motionärerna menar slutligen att ofrivillig ensamhet måste erkännas som ett samhällsproblem med höga mänskliga och samhällsekonomiska kostnader.
Motionärerna yrkar på att regionen behöver lyfta ensamheten som ett fokusområde för att förbättra medborgares livsvillkor samt att utarbeta tydliga rutiner i patientmötet för att lyfta frågan om ensamhet.
Motionen har besvarats och i svaret framhålls att det är viktigt att ta hänsyn till att ofrivillig ensamhet är ett brett och mångfacetterat begrepp. I samtliga möten med patient ska vara personcentrerade och utgå från den enskildes behov. Som stöd i detta arbete finns länsövergripande överenskommelser. Primärvården i Region Västerbotten bidrar genom att delta i folkhälsoråd i kommunerna där problem med ofrivillig ensamhet belyses. Vid besök på hälsocentral ställs frågor om social livssituation till både barn och gamla. Det finns även särskilda barnombud på hälsocentralerna i hela region Västerbotten.-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Motion med rubriken Även utsatta män ska ha rätt till hjälp har lämnats av Håkan Andersson (C).
Motionären anser att våldsutsatta män ska ha samma rätt till hjälp som våldsutsatta kvinnor. Vidare menar motionären att män (och kvinnor) som har svårt att kontrollera sin aggressivitet bör få hjälp att komma bort från sitt våldsutövande och ser ett behov av ökat stöd i detta. Motionären betonar att det i samhället oftare pratas kvinnors utsatthet i nära relationer trots att det kan finnas ett större stigma kring våldsutsatta män. I motionen framhålls ett handlingsprogram som antagits i Skellefteå som ett gott exempel vad gäller att inkludera både män och kvinnor i arbetet mot våld i nära relationer.
Motionären yrkar på att Region Västerbotten beslutar om rutiner i vårdmötet som säkerställer att samma frågor ställs till män och kvinnor, att våldsutsatta män ska ha samma rätt till stöd som kvinnor samt att alla män och kvinnor som utövar våld i en nära relation ska få hjälp att sluta.
Motionen har besvarats och i svaret framhålls att regionen lägger stor vikt vid att alla som är våldsutsatta eller utövare av våld i en nära relation ska få hjälp, oavsett kön. I svaret hänvisas till Region Västerbottens vårdprogram ”våld i nära relationer” som sedan år 2015 är könsneutralt. Även generella dokument och frågeformulär rörande ämnet är könsneutrala och hänvisar idag till ”våldsutövare” eller ”våldsutsatta”. De verksamheter som erbjuder stöd i frågan gör det idag till alla oavsett kön. I svaret framgår också att kvinnor i högre utsträckning söker hjälp för våld i nära relation, vilket är återkommande i riket i stort samt internationellt.-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
301kb Ladda ner dokument
-
-
Motion med rubriken Rädda liv i hela länet har inlämnats av Maria Kristoffersson (C).
Motionen understryker vikten av att hjälpa människor oavsett var de bor i länet. Motionären syftar främst på tillgången till läkemedlet Naloxon som finns tillgängligt för de som deltar i sprututbytesprogrammet i Umeå. Motionären anser att det inte ska finnas några politiska hinder för att personer med missbruksproblematik i länets glesare delar ska få tillgång till samma läkemedelsbehandling som de som befinner sig i Umeå.
Motionären yrkar på att Region Västerbotten ska ansöka om att bli pilotlän för Naloxon inom räddningstjänsten.
Motionen har besvarats och där framgår att motionens intention är bra men att det inte anses lämpligt att regionfullmäktige fattar beslut om införande av specifika läkemedel eller behandlingar. Införandet av Naloxon i verksamheten har påbörjats och kommer finnas med i konceptet ”i väntan på ambulans” (IVPA). Ambulanssjukvården har tagit fram ett utbildningspaket för räddningstjänsten vad gäller hanteringen av det aktuella läkemedlet.-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
En motion med rubriken "Inför social aktivitet på recept" (SAR) har inlämnats av Hans-Inge Smetana, Betty-Ann Nilsson, Kalle Lilja och Anna-Karin Lundberg (samtliga KD) till regionfullmäktige.
Motionärerna belyser hur ensamhet har en tendens att försämra individens hälsa och kan leda till fysiska besvär, stress och sjukdomar. SAR är likt den fysiska varianten, fysisk aktivitet på recent (FAR), ett komplement till övrig vård och syftar till att främja det sociala. Det pågår idag forskning kring SAR med kartläggning av betydelse- och meningsfulla aktiviteter. Motionärerna yrkar på att sociala aktiviteter på recept ska införas i Hälsovalet i syfte att motverka ensamhetens påverkan på hälsan genom att främja social kontakter i livets alla skeenden. Ett svar till motionen har upprättas. Av svaret framgår att den forsknings som bedrivs vid Umeå universitet följs och att projektet har fördröjts grund av pågående pandemi då endast ett fåtal kunna delta i studien. Det är för tidigt för att kunna se några resultat ännu.
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
241kb Ladda ner dokument
-
-
En motion med rubriken "En väg in- mottagning för missbrukande ungdomar" har inlämnats av Andreas Löwenhöök (M) till regionfullmäktige. Motionen tar upp att den negativa trenden med ett ökat drogmissbruk hos unga fortsätter och att frågan om drogscreening flera gånger diskuterats mellan kommuner och regionen, bland annat vid samrådsmöten utan att det lett till en lösning som sätter de unga i centrum. Motionären framhåller behovet av att samla regionens och kommunens kompetens kring missbruksvård av unga under samma tak i syfte att stärka vården och tillgängligheten. Motionären yrkar på att Skellefteå kommun och regionen tillsammans bygger upp en mottagning för unga missbrukare där parterna samlokaliseras med målet att unga ska ha en väg in.
Motionen har besvarats och av svaret framgår bland annat att hösten 2019 antogs en länsrutin ”Handläggningsrutiner vid risk och missbruk hos barn och ungdomar Västerbotten” som är ett steg framåt i rätt riktning. Den tydliggör ansvar och handläggningsrutiner i samverkan mellan berörda verksamheter primärvård, elevhälsa och socialtjänst vid misstanke om risk- och missbruk hos barn och ungdomar under 18 år. Det ska vara lätt att komma i kontakt med professioner för tidig upptäckt av risk- eller missbruk samt att tidiga insatser sätts in efter att risk -och missbruk identifierats och så fort som möjligt innan det blir en medicinsk angelägenhet. Arbetet utifrån handläggningsrutinen bör få tid för sig för att sedan utvärderas.-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
450kb Ladda ner dokument
-
-
Svenska biobanksregistret (SBR) är regionernas gemensamma IT-system och innehåller information om hälso- och sjukvårdens sparade biobanksprov. Syftet med registret är att kunna göra regionernas samlade biobanksprov och data om dessa sökbara samt skapa förutsättningar och underlätta att lagen (2002:297) om biobanker i hälso- och sjukvården mm. följs. Den främst nyttan med registret är att det underlättar hanteringen av medborgares samtycken samt gör det enklare att söka efter prov för uttag.
Inera AB har haft i uppdrag av samtliga regioner att förvalta och utveckla den första versionen av SBR (SBR 1.0) samt vidareutveckling av denna. 2018 konstaterades att den nya versionen av SBR som Inera ansvarat för att ta fram inte hade tillräcklig funktionalitet för att ersätta den tidigare föråldrade versionen av systemet. Inera har därefter erbjudit regionerna att utveckla och förvalta SBR då tjänsten inte ingår i deras framtida strategi i kombination med att Inera inte lyckats uppnå efterfrågan funktionalitet i nyare version. Region Uppsala fick i juni 2020 i uppdrag av nätverket för hälso- och sjukvårdsdirektörer att starta ett utvecklingsprogram för systemet SBR.
Sedan 2018 finns i kommunallagen reglerat en möjlighet för regioner att genom avtal i vissa frågor samverka med varandra genom avtalssamverkan. Av bestämmelserna framgår bl.a. att en region får ingå avtal om att någon av dess uppgifter helt eller delvis skall utföras av en annan region. Regionerna har funnit att avtalssamverkan enligt kommunallagen är den bästa formen för fortsatt förvaltning, utveckling och drift av SBR. Samverkan omfattar bl.a. en löpande drift och förvaltningsstyrning, vidareutveckling och fördelning av kostnadsansvaret. Samverkan mellan regionerna kommer att ske genom att vissa uppdrag utförs i samtliga regioner, vissa utförs sjukvårdsregionalt och några nationellt i ett par regioner. Varje region kommer att ha objektsspecialister i form av biobankssamordnare och vissa av regionerna även IT-specialister. Respektive region kommer att ansvara för förvaltningen av SBR. Förvaltningsstyrning sker i samverkansorganisationens styrgrupp. Inledningsvis kommer driften av SBR att finnas i Region Uppsala. Även utvecklingen av SBR kommer inledningsvis att ske i Region Uppsala.
Innehåll och data i SBR tillhör respektive biobankshuvudman, vilket innebär att Region Uppsala agerar personuppgiftsbiträde. Region Uppsala kommer som personuppgiftsbiträde att bistå i teknisk bearbetning och lagring av uppgifterna i SBR för övriga regioners räkning och kommer teckna personuppgiftsbiträdesavtal med respektive biobanks huvudman.-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
921kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av utskottsprotokoll
Arbetsutskottets protokoll 18 november, 2020
Utskott för primärvård och tandvård protokoll 19 november, 2020
Utskott för funktionshinder och samverkan 12 november 2020
Beslut fattade av hälso- och sjukvårdsdirektören
Hälso- och sjukvårdsdirektörens beslut som fattats med stöd av delegation. Förteckning.
Beslut fattade med stöd av vidaredelegation
Områdeschefs, verksamhetschefs beslut som fattats med stöd av vidaredelegation. Förteckning
Beslut som fattas av verksamhetschef basenhet inköp. Förteckning
Beslut fattade av ordförande för hälso- och sjukvårdsnämnden
Fastställande av covidplaner
Läkemedel PD1- och PDL1-hämmare, Tilldelningsbeslut
Språktolktjänst, Fastställande av upphandlingsdokument
Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
Extrainsatt sammanträde.
Regionfullmäktige kommer vid sammanträde i februari 2021 behandla ärende om förslag om tillägg till budgeten för 2021. Ärendet till fullmäktige bereds av regionstyrelsen. Övriga förvaltningar, däribland hälso- och sjukvårdsnämnden, ges möjlighet att yttra sig över budgetförslaget. Eftersom förutsättningarna i tilläggsbudgeten för 2021 inte finns tillgängliga för hälso- och sjukvårdsnämnden att yttra sig över vid nämndens sammanträde den 9 december, finns behov av ett extrainsatt sammanträde i januari.
Förslag till datum för ett extra insatt sammanträde i hälso- och sjukvårdsnämnden finns upprättat. Datumet är anpassat till regionstyrelsens sammanträde för beredning av fullmäktiges ärenden samt ekonomistaben upprättade tidsplan för beredning.
Bilagor
-
Initiativärende anmält av Betty-Ann Nilsson (KD) angående Ambulansverksamheten.
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-