Möte 2024-12-12
-
HSN
Tidpunkt Information Föredragande/inbjudna 09:00-09:40 Resultatuppföljning Harriet Boström controller
Ewelina Ogenblad HR-partner09:40-09:50 Paus 09:50-10:30 HSN nämndplan och internkontroll Yvonne Nygren, stabschef
Annelie Bygdén, strateg10:30-10:35 Paus 10:35-11:40 Forts. HSN nämndplan och internkontroll Yvonne Nygren, stabschef
Annelie Bygdén, strateg11:40-12:00 Information från förvaltningen Elisabeth O Karlsson, hälso- och sjukvårdsdirektör 12:00-13:45 Lunch och gruppmöten 13:45-14:15 Information investeringar Johan Gammelgård direktör, Magnus Håkansson controller, Fredrik Wirenblad verksamhetschef, Marie Rodling Wahlström strateg 14:15-14:20 Paus 14:20-15:00 Information om FVIS, Driftstart av Cosmic Sara Winqvist enhetschef, Ragnberth Helledey överläkare, eller Marilene Liström verksamhetsutvecklare 15:00- Ärenden enligt lista -
2
Närvarorätt vid nämndens sammanträden
-
3
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättat.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Nämnden har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till nämnden.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet. Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering.
Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden har anmälts:
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden redovisar per november månad ett ackumulerat underskott mot budget på 668 miljoner kronor och en ökad nettokostnadsutveckling på 6,0 procent jämfört med motsvarande period 2023.
Intäkterna samlat redovisar ett överskott mot budget för perioden på 85 miljoner kronor. I detta ingår vårdintäkter med en positiv avvikelse mot budget på 37 miljoner kronor. Patient- och tandvårdsintäkter redovisar fortsatta underskott som tillsammans uppgår till 74 miljoner kronor. Underskotten vägs upp av övriga intäkter främst genom erhållna statsbidrag, projektbidrag och övriga intäkter.
Kostnaderna redovisar en negativ avvikelse mot budget på totalt 752 miljoner kronor. Störst avvikelse återfinns som tidigare inom personalkostnader där underskottet uppgår till 485 miljoner kronor och med en kostnadsutveckling på 7,1 procent. Förutom höga personalkostnader har produktionskostnader och kostnader för köpt utomlänsvård varit fortsatt höga under perioden.
Region Västerbotten har genomfört en medarbetarundersökning som sammantaget ska spegla verksamhetens organisatoriska och sociala arbetsmiljö samt dess säkerhetskultur.
Svarsfrekvensen har stigit från förra mätningen då den var 68,4 % till dagens 73,5%.Det är generellt ganska små förändringar i resultaten sett till index. Jämfört med föregående år så ser vi mindre förändringar upp och ned men inom hälso-och sjukvårdsförvaltningen så är det inga av de övergripande indexen som backar ned till 2022 års nivå vilket sätter ett mer långsiktigt perspektiv på resultatet.
Resultatet för hållbart medarbetarengagemang tar ett mindre kliv tillbaka men kan lika gärna vara en normal variation, däremot ses en något tydligare backning inom området hållbart säkerhetsengagemang.
Utfallet för frågor som behandlar stress och konflikt mellan arbete och privatliv backar något medan upplevelsen av förändringar inom förvaltningen har förbättrats. Undersökningen visar också att antalet ambassadörer ökar och fler kan tänka sig att rekommendera Regionen som arbetsplats.
Bilagor
-
823kb Ladda ner dokument
-
Information om framtidens vårdinformationsstöd (FVIS) ges inom följande områden:
- Beslut om övergripande tidplan för driftstart av Cosmic
- Lägesbeskrivning av FVIS - programmet
- Erfarenheter från region Örebro och Norrbotten
- Information om införandet av Millennium i Västra Götaland
Kort sammanfattning av månadsrapporten:- Den innehåller lägesbeskrivning, information om aktuell riskbild, information om aktiviteter i Sussa, fördelning av förbrukade medel i förhållande till prognos och budget samt prognos över programperioden
- Programmet drabbas av utestående leveranser från Cambio, vilket medför svårigheter att genomföra arbete enligt plan.
- Det är svårigheter att kvalitetssäkra miljöerna utifrån ett helhetsperspektiv i och med de uteblivna leveranserna.
- Prognos ligger fortsatt över budget gällande 2024, ack utfall har passerat budget för 2024 men ligger under prognos.
- Det resterande beloppet gällande förlikningen från Cambio har inkommit.
Bilagor
-
916kb Ladda ner dokument
-
Regionen har ett ramavtal med flera olika leverantörer för medicinskt material som används inom interventionell radiologi och neuroradiologi (HSN 725-2019). Detta ramavtal har löpt ut.
Materialet är avsett för interventionell behandling av olika sjukdomstillstånd t.ex. stroke, cancer, nervsjukdomar, blödningar i hjärnan och andra delar av kroppen, samt dränage av abscesser osv.
Regionen behöver så snart som möjligt påbörja upphandlingen av ett nytt ramavtal för medicinskt material för interventionellt bruk.
Värdet på kommande avtal uppskattas till 80 miljoner kronor för en avtalsperiod om fyra år. Enligt gällande delegationsordning ska därför beslut om start av upphandling tas av hälso- och sjukvårdsnämnden.
-
Det behövs ett ramavtal för förbrukningsmateriel inklusive reagenser som används till några av de instrument som är tillverkade av företaget Abbott, och som finns på Klinisk mikrobiologi, Laboratoriemedicin. Eftersom produkterna i fråga är systembundna samlas de med fördel i samma upphandling och avtal. Produkterna används till respiratoriska analyser för bl a SARS-CoV-2, Influensa A, Influensa B och RS-virus, till analys av blåsmaterial för HSV och VZV samt reagens och provtagningsmateriel för STI (sexually transmitted infections) där analys av Chlamydia trachomatis, Neisseria gonorrhoeae och Mycoplasma genitalium ingår. Även reagenser till HPV-analyser behövs, vilket ersätter nuvarande avtal HSN 183-2020 som går ut 2024-05-31. För övriga reagenser saknas i dagsläge skriftligt avtal.
-
Region Västerbotten har ett ramavtal med flera olika leverantörer för nutritionsprodukter och nutritionspumpar med tillhörande förbrukning (HSN 1221-2020). Detta ramavtal löper ut 2025-08-22.
Nutritionsprodukter innefattar allt från näringsdrycker till sondnäring och andra typer av kosttillägg, samt nutritionspumpar och aggregat. Nutritionsprodukter behövs till patienter med behov av extra näring, exempelvis vid olika sjukdomstillstånd, såsom cancer, nervsjukdomar, dysfagi, eller vid minskad aptit. Nutritionsprodukter är viktig del av den medicinska behandlingen och bidrar till att reducera risken för komplikationer och patientskador.
Regionen behöver så snart som möjligt påbörja upphandlingen av ett nytt ramavtal för nutrition, speciallivsmedel med tillhörande förbrukningsmaterial och hjälpmedel.
Värdet på kommande avtal uppskattas till 120 miljoner kronor för en avtalsperiod om fyra år. Enligt gällande delegationsordning ska därför beslut om start av upphandling tas av hälso- och sjukvårdsnämnden.
-
Regionens ramavtal för skopiutrustning har löpt ut och nya ramavtal behöver tecknas så snart som möjligt. Denna upphandling är uppdelad i 4 olika delar med olika inriktningar; flexibel endoskopi, stel endoskopi, urologi och artroskopi.
Värdet på kommande avtal uppskattas gemensamt till 100 miljoner kronor för en avtalsperiod om fyra år. Enligt gällande delegationsordning ska därför beslut om start av upphandling tas av hälso- och sjukvårdsnämnden.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
13
Upphandling - Tandtekniska produkter - Beslut om att starta upphandling och fastställande av underlag
Inom folktandvården utförs olika typer av tandvårdsbehandlingar som kräver specialanpassade tandtekniska produkter för att kunna utföras. Produkterna som behövs återfinns inom ett antal olika områden så som protetik, ortodonti (tandreglering), bettfysiologi, apnéskenor och idrottskydd. Mindre komplicerade behandlingar inom dessa områden genomförs inom allmäntandvården men av den totala mängden behandlingar utförs en majoritet inom specialisttandvården. Region Västerbotten står i dagsläget utan avtal och behovet av att få till ett avtal för kunna leverera vård och köpa produkter till bra kvalitet och adekvata priser är därför viktigt.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Regionen avser att upphandla produkter till sterila kundanpassade operationsset innehållande engångs-/förbrukningsmaterial. Regionen saknar idag giltiga ramavtal för detta.
Värdet på upphandlingen uppskattas till 40 miljoner kronor för en avtalsperiod om fyra år. Enligt gällande delegationsordning ska därför beslut om start av upphandling tas av hälso- och sjukvårdsnämnden.-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Inom laboratorieverksamhet över hela regionen används många olika produkter av allmän laboratoriekaraktär, vilket inbegriper allt från mindre laboratorieutrustning till förbrukningsprodukter (laboratoriemateriel, reagenser, kemikalier, etc.) som inte är systembundna. Var för sig kan inköpen av vardera enskild produkt vara relativt små, men aggregerat utgör inköpen stora summor (upp till 40 mkr/år). Dessa produkter ingår generellt inte i de sjukvårdsgrossistavtal som regionen har, och många av dem köps idag utanför skriftliga avtal eftersom det har varit historiskt svårt att ringa in lämpliga produktgrupper och lämpliga avtalsformer. Efter längre tids inköpsanalys och utredning av avtalsupplägg föreslås upphandling av ett ramavtal med flera laboratoriegrossister för flera olika produktgrupper inom allmän labbutrustning och allmänna förbrukningsprodukter för laboratoriebruk som inte är systembundna, mycket liknande det avtal som Umeå Universitet har för denna typ av produkter. Ramtaket blir ett aggregerat belopp över alla inköp på avtalet.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Fråga om att inleda upphandling av externa operationsresurser ortopedi. Operationsresurser finns inte att tillgå i tillräcklig omfattning inom regionen varför en upphandling initieras som bl.a. omfattar delvis bemannad operationssal för operation där en del av regionens dagkirurgiska operationer, eller operationer som kräver en övernattning, inom område ortopedi kan utföras av regionens operatörer. Syftet med upphandlingen är att fortsättningsvis bibehålla den ökade operationskapaciteten som regionen har genom nuvarande avtal som går ut i december 2026, se dnr HSN529-2022.
Tjänsten omfattar i dag fyra operationsdagar per vecka hos två leverantörer under tio månader/år Nuvarande årskostnad är ca 14 miljoner årligen. Priset förväntas öka något, till ca 15 miljoner under nästa avtalsperiod.
Upphandlingen inleds i förtid för att göras samtidigt som tidigare beslutade upphandlingar för operationsresurser inom kirurgi, urologi samt gynekologi genomförs. Det nuvarande avtalet kommer att användas till det löper ut i december 2026
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden ansvarar för politisk ledning och samordning av specialistvård. Nämndens uppdrag är att tillgodose västerbottningens behov av hälso- och sjukvård samt tandvård, ge högspecialiserad vård till befolkningen i norra sjukvårdsregionen samt följa och driva utvecklingen inom forskning, innovation och utbildning. Nämnden har också ett uppdrag att bedriva regionvård.
Till stöd för nämndens arbete finns ett arbetsutskott och två politiska beredningar. Beredningarna har löpande avstämningar med nämndens arbetsutskott.
Beredningen för primärvård och tandvård (BPT) har till uppdrag att bereda ärenden och för nämndens räkning inhämta kunskap och information gällande primärvårdsverksamhet och tandvårdsverksamhet som bedrivs i Region Västerbottens regi.
Beredningen för funktionshinder och samverkan (BFS) ansvarar för att bereda ärenden och inhämta kunskap gällande habilitering, rehabilitering till personer med funktionsnedsättning, tolkservice till döva, hörselnedsatta och personer med dövblindhet samt hjälpmedel. Vidare ska beredningen samverka genom samråd med nationella minoritetsgrupper, funktionshinderorganisationer och länspensionärsrådet.
Nämndplanen utgör en del av Region Västerbottens sammanhållna politiska styrning. I nämndplanen beskrivs prioriterade delmål och indikatorer kopplade till de av regionfullmäktige beslutade regionmålen. Av regionfullmäktiges 7 mål är samtliga sju riktade till nämnden. I planen beskrivs också de riktade uppdrag som regionfullmäktige har riktat till nämnden och nämndens riktade uppdrag till sin egen förvaltning och sina egna beredningar. Vidare beskrivs de ekonomiska förutsättningarna och budget för 2025.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade den 27 november 2024 om regionplan och budget 2025-2028.
I planen har regionfullmäktige beslutat om följande uppdrag till olika nämnder;
1. Minska hyrberoendet
2. Ta fram konsekvensunderlag och förslag till åtgärder för att minska personalkostnaden motsvarande 250 miljoner kronor
3. Identifiera och initiera ett fokusarbete för att förbättra tillgängligheten vid valda enheter
4. Minska tjänsteresor i Region Västerbotten men 15% i jämförelse med år 2023
5. Stärka vår ledning och styrning genom identifierade delaktiviteter 2025
6. Genomför prioriterade åtgärder som syftar till att stärka omställningen till nära vård
7. Utifrån kloka kliniska val och dess struktur genomföra prioriteringar för minskad vårdkonsumtion
Eftersom flera uppdrag är riktade till flera nämnder har gemensam beredning skett i den centrala ledningsgruppen i syfte att uppnå effektivitet och genomförbarhet. Ramverken för uppdragen är nedtecknade som uppdragsdirektiv bilaga 1-7.Nämnderna har eget beredningsansvar och inför uppdragivande till förvaltningschef sker nödvändiga justeringar utifrån uppdragsdirektiven. Det är av största vikt att koordinering mellan förvaltningar och nämnder sker löpande för att uppdragen ska kunna utföras på effektivaste sätt.
Alla sju uppdrag är riktade till hälso- och sjukvårdsnämnden.
-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
499kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
Uppdragsdirektiv 3 - Identifiera och initiera ett fokusarbete för att förbättra tillgängligheten.pdf270kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
-
Information om ny arbetsprocess och arbetssätt för hälso- och sjukvårdsnämnden. Komplettering av information sker vid nämndens sammanträdesdag.
Bilagor
-
73kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
519kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Det har från verksamheten identifierats behov av korrigering och kompletteringar av delegationsordningen inom HR.
Det upplevs onödigt begränsande och därmed ineffektivt att ärendegruppen 3.6.11, Beslut om avgångsförmån vid överenskommelse om upphörande av anställning, endast får vidaredelegeras till HR-direktör. Dessa beslut kan ur ett effektivitetsperspektiv med bibehållen kvalitet med fördel vidaredelegeras till annan funktion.
Vidare föreslås två ytterligare ärendegrupper delegeras till förvaltningschef för att effektivisera ärendehanteringen. Det rör beslut om omreglering av anställning vid partiell sjukersättning eller beslut att avsluta anställning vid hel sjukskrivning, samt beslut om att avsluta anställning för arbetstagare som passerat lagstadgad ålder för rätt att kvarstå i anställning enligt LAS.
Nämnden föreslås besluta att båda dessa ärendegruppen ska få vidaredelegeras.-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
1003kb Ladda ner dokument
-
-
Mobil röntgen är ett arbetssätt som kan användas både för elektiv och akut verksamhet. Storleken på utrustningen gör att den tex kan användas i patientens bostad och på särskilda boenden. Trots det portabla formatet levereras bilder med den kvalité som efterfrågas av radiologerna för att kunna ställa diagnos.
Kostnaden för den mobila utrustningen som hamnar på omkring 1 miljon kr i inköp är lägre än för en fast utrustning men måste beaktas i förhållande till nyttan. Utrustningen bör skötas av utbildad personal och där finns i dagsläget en uttalad brist på röntgensjuksköterskor.
Inom region Västerbotten begränsar långa avstånd och lågt/litet underlag i inlandet nyttan av mobil röntgen både vid akuta händelser och planerade undersökningar. För bedömning av nyttan i länets mer tätbefolkade områden behöver ytterligare data och underlag värderas.
Mobil röntgen skulle på samma sätt som annan vård och behandling som sker genom mobila arbetssätt bidra till att komma närmare patienten, en mer nära vård. Ekonomi och brist på tillgänglig kompetens för detta arbetssätt likväl som ett, särskilt i Södra Lappland, alltför litet patientunderlag är dock hindrande förutsättningar för att införa mobil röntgen.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Tobiasregistret är en nationell resurs för vissa högspecialiserade behandlingar inom svensk hälso- och sjukvård. Verksamheten rekryterar givare och förmedlar blodstamceller för transplantation. Oberoende av i vilken region berörd patient bor söker sjukvården efter passande stamceller eller sparade navelsträngsceller via Tobiasregistret. Om det inte finns passande givare i Tobiasregistret görs sökningar i de internationella databaser till vilka detta register och andra internationella register är uppkopplade. Under de senaste 12 åren har landstingen och regionerna från SKR, rekommenderats att stödja Tobiasregistret.
Styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har vid sammanträde den 20 september 2024 beslutat att ställa sig bakom en förnyad rekommendation angående det solidariska driftbidraget för Tobiasregistret för perioden 2025-2027, vilket innebär 0,75 kr per invånare.
En årlig kostnad för region Västerbotten blir ca 200 000 kronor, vid en solidarisk finansiering av Tobiasregistret. Beloppet avser åren 2025 – 2027.-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
828kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har beretts möjlighet att yttra sig avseende Trygghetsberedningens slutbetänkande Ju//2020:09.
Regionen gör bedömningen att många av förslagen inte riktar sig till sjukvården och regionerna och har valt att yttra sig om följande delar:Återfallsförebyggande insatser
Former för digital samverkan
Undantag för normalitetsprincipen
Medicinsk behandling som ges inom kriminalvården-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har beretts möjlighet att inkomma med yttrande avseende promemoria S2024/01758 gällande specialisttjänstgöring för sjukhusfysiker. Region Västerbotten är överlag positiv till promemorian men har särskilda invändningar mot den föreslagna minsta tidsåtgången (3,5 år) för specialisttjänstgöring (ST), som bedöms vara otillräcklig. Regionen ser även brister i att det saknas krav på klinisk erfarenhet innan ST påbörjas. Vi välkomnar dock de föreslagna övergångsreglerna, särskilt möjligheten att tillgodoräkna tidigare erfarenhet och forskarutbildning som likvärdigt med specialistkompetens under övergångsperioden.
Region Västerbotten har upprättat ett yttrande där regionens synpunkter redovisas.Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har beretts möjlighet att yttra sig på Remiss av betänkande Ett nytt regelverk för hälsodataregister (SOU 2024:57).
Hälso-och sjukvårdsförvaltningen har upprättat ett förslag till yttrande där Region Västerbotten ställt sig övergripande positivt till förslaget och möjligheterna som det innebär.
Region Västerbotten förstår statens behov av att öka tydlighet och ordning i behandlingen av personuppgifter som utförs i hälsodataregister och ser positivt på en utveckling av patientregistret för öppenvård och primärvård. Regionen ser att det långsiktigt möjligt att kunna leverera tillräckligt kvalitativa data för att uppfylla Socialstyrelsens utökade uppgiftsinsamling. En utökad externrapportering möjliggör en bättre intern uppföljning- och analysarbete och styrning. Beskrivningen av vården kommer att bli bättre om kodningsriktlinjer mm efterlevs. Här är en framgångsfaktor att verksamheten ser de möjligheter som detta ger för att bättre beskriva och bedriva sin verksamhet. Utredningens förslag kommer även att ge nytta för forskning.Yttrandet ger utöver ovanstående även synpunkter inom följande områden:
Perspektiv
Tidpunkt för införande
Väntetider
Utbildningsbehov
Kostnader
Säkerhet och integritet
Standarder och teknik
In- och ut-rapporteringsflödeBilagor
-
77kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
26
Remiss - Det Europeiska hälsodataområdet – sekundäranvändning och ansvarsfördelning mellan myndigheter
Region Västerbotten har beretts möjlighet att yttra sig på Remiss av den andra delrapporten Det Europeiska hälsodataområdet – sekundäranvändning och ansvarsfördelning mellan myndigheter (S 2024/00960) från utredningen med uppdrag att möjliggöra en nationell digital infrastruktur (S 2024:A).
Hälso-och sjukvårdsförvaltningen har upprättat ett förslag till yttrande där Region Västerbotten ställer sig övergripande positiv till utredningens förslag men har lyft några kommentarer under följande rubriker i remissvaret:
Socialstyrelsen föreslås vara samordnande HDAB
Statistiska centralbyrån (SCB) föreslås vara den HDAB som ska ha ansvar för att tillhandahålla en eller flera säkra behandlingsmiljöer
Säkerhetsaspekten och svensk HDAB funktion
Datasetkatalogens roll i EHDS och Svensk Implementering
Regionernas rollBilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Vid sammanträdet den 23 oktober lämnade Kristdemokraterna in ett initiativärende gällande budgetuppföljning. Ledamöterna lyfter måluppfyllelse och kostnader för nämnden.
Nämnden får vid varje sammanträde ekonomisk redovisning av bland annat nettokostnader, resultat mot beslutad ram, produktion av vårdtjänster, disponibla vårdplatser och budgetavvikelser på verksamhetsnivå.
Nämndens uppdrag både från fullmäktige och till förvaltningen följs upp under hälso-och sjukvårdsdirektörens rapport till nämnden.
Utöver ovanstående redovisningar har nämnden, tertialrapport i maj, delårsrapport i september och årsrapport där måluppfyllelse redovisas.
Områdescheferna har ett rullande schema till nämnden och redovisar verksamheternas aktuella situation.
Det sker alltså redan en omfattande redovisning av det ekonomiska läget till nämnden, ytterligare redovisning bedöms inte vara värdeskapande.
Initiativärendet avslås.-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Kristoffersson (C), Håkan Andersson (C), Carina Sundbom (C) och Ewa-May Karlsson (C) lämnade in en motion med rubriken Agera för fler decentraliserade utbildningar, vid regionfullmäktiges sammanträde den 13 november 2023. I motionen föreslås att ge regionstyrelsen i uppdrag att verka för fler decentraliserade utbildningar inom yrken som idag har brist, samt för yrken som prognostiseras att bli bristyrken.
Ett motionssvar har upprättats.
-
95kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige har för verksamhetsåret 2024 gett de tre nämnderna, regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden, riktade uppdrag med olika inriktning i syfte att minska regionens kostnader och säkerställa att vi når uppsatta mål.
Uppdraget som handlar om att utveckla samspelet mellan sjukhusvården och primärvården är en fortsättning på den genomlysning av primärvården som genom-fördes under 2023 och har riktats till hälso- och sjukvårdsnämnden och regionstyrelsen.
Fokus för uppdraget 2024 är att utveckla samspelet mellan sjukhusvård och primärvård i syfte att stödja omställningen till nära vård genom att:
Tydliggöra roller och uppdrag inom primärvården.
Klargöra hur utvecklingsområden samordnas i syfte att optimera flöden för personcentrerade arbetssätt.
Identifiera åtgärder som utvecklar beställning, ersättningsmodell och uppföljning i enlighet med primärvårdsuppdraget.
Omställningen till nära vård är en omfattande och komplex process, med en mängd påverkande faktorer. Detta kräver långsiktighet och uthållighet på alla nivåer för att stödja utvecklingen, samt att framtida utvecklingsinsatser utgår från vad som blir bäst för västerbottningen samt rätt del av organisationen för att bli träffsäkra.
Utifrån de rekommendationer som ges behövs vissa förutsättningar prioriteras:
- Tydligt och närvarande invånarperspektiv
- Främja ökad samverkan, samordning och horisontella prioriteringar
- Samsyn i att andra delar i regionens hälso- och sjukvård inkluderas systematiskt i samspel och samverkan utifrån befolkningens behov i den gemensamma planen för primärvård
- Säkra organisatoriskt stöd och resurser för genomförande av rekommendationerna
- Säkra styrning och ledning med kontinuerlig uppföljning av rekommendationerna
- Hälsoval primärvård behöver även framöver kontinuerligt utvärderas och utvecklas för att stödja önskvärd utveckling och regionens målBilagor
-
Beslut fattade av ordförande på delegation av nämnden.
Ordförandebeslut - Beslut om tillägg till avtal HSN. 1008:83-2022.
Ärendegrupp 1.1
Ordförandebeslut - Beslut om tilldelningsbeslut. HSN 368:12-2024.
Ärendegrupp 1.1Beslut fattade av hälso-och sjukvårdsdirektören.
Hälso- och sjukvårdsdirektörens beslut som fattats med stöd av delegation.
Förteckning. HSN 3-2024.Beslut fattade på vidaredelegation.
Beslut som fattats med stöd av vidaredelegation från hälso- och sjukvårdsdirektören.
Förteckning. HSN 4-2024.Bilagor
-
Bilagor
-
259kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument