Möte 2023-11-23
-
09:00-10:10 Resultatuppföljning Harriet Boström controller, Ewelina Ogenblad HR-strateg 10:10-10:20 Paus 10:20-11:10 Information från områdescheferna Magnus Hedström områdeschef, Camilla Andersson områdeschef 11:10-11:20 Paus 11:20-12:00 Hälso- och sjukvårdsdirektörs rapport Tommy Svensson tf. hälso- och sjukvårdsdirektör 12:00-13:45 Lunch och gruppmöten 13:45-14:45 Information från revisionskontoret Richard Norberg revisionsdirektör 14:45-14:50 Paus 14:50-15:15 Investeringsplan 2024-2027 Magnus Håkansson controller 15:15- Ärende enligt lista -
2
Närvarorätt vid nämndens sammanträden
-
3
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättat.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Nämnden har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till nämnden.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden har anmälts:
-
Enligt program.
Bilagor
-
859kb Ladda ner dokument
-
694kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
-
Månadsrapporten för FVIS-programmet avseende oktober 2023 innehåller lägesrapport, information om riskbilden, fördelning av förbrukade medel i förhållande till prognos och budget samt prognos över programperioden. Oktober innebar en fortsatt röd riskbild i och med leverantörens förseningar.
-
Regionen har ett ramavtal med flera olika leverantörer för diabetestekniska hjälpmedel (HSN 260-2019). Regionen har därtill ytterligare två mindre ramavtal (HSN 1077-2019 och HSN 1152-2021) för diabetestekniska hjälpmedel som inte kom med på det första avtalet.
Diabetestekniska hjälpmedel behövs till patienter med diabetes så att de dagligen ska kunna sköta sin egenvård. Egenvården är en central del av diabetesvården för att minska risken för senare diabeteskomplikationer samt förebygga akuta komplikationer som lågt eller högt blodsocker.
Kommande avtal behöver innefatta samtliga diabetesspecifika förbrukningsvaror och diabetestekniska hjälpmedel, det vill säga även det sortiment som finns med på de två mindre avtalen (HSN 1077-2019 och HSN 1152-2021).
Det nya avtalet behöver innefatta produktgrupper följande produktgrupper: teststickor (till basala blodsockermätare, avancerade mätare, mätare med flertestfunktion, mätare för synskadade, ketonmätare), blodprovstagare, lancetter till blodprovstagare, kanyler till insulinsprutor, stickskyddade kanyler till insulinsprutor, flergångspennor till insulinampuller, påminnelselock till insulinpennor, insulinspruta med fast kanyl, kvarliggande kanyl för insulininjektion, fristående kontinuerlig glukosmätning, insulinpumpar med tillbehör, kontinuerlig glukosmätning till insulinpumpar.
Värdet på kommande avtal uppskattas till 260 miljoner för en avtalsperiod om fyra årSekretess råder.
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Den egna personalen utgör arbetsgivarnas mest värdefulla resurs och är avgörande för att upprätthålla långsiktigt hållbara verksamheter med kontinuitet för patienterna, säker vård och ständig utveckling. Med hänsyn till den betydande ökningen av inhyrd personal inom regionerna under de senaste åren har SKR identifierat de påtagliga negativa följderna av detta. Ökad användning av hyrbemanning resulterar också i högre vårdkostnader för regionerna.
Arbetsgivaren har ett ansvar att säkerställa arbetsmiljön för den egna personalen på både kort och lång sikt. I samarbete med alla regioner har SKR utforskat gemensamma åtgärder för att säkra bemanningen och förbättra arbetsmiljön för medarbetarna. Att minska hyrbemanningen kan på kort sikt medföra viss försämring av tillgängligheten för vissa områden. Dessa konsekvenser behöver hanteras av Region Västerbotten.
Efter en grundlig process med regionernas direktörsnätverk under våren och sommaren 2023, med målet att stärka personalens arbetsmiljö och minska användningen av hyrbemanning i regionerna, har en rekommendation tagits fram av SKR för att kraftigt minska hyrbemanningen, anpassad till varje regions förutsättningar. Regiondirektörsnätverket har enhälligt stött denna rekommendation den 14 september. Den är avsedd som ett gemensamt stöd för regionerna i deras strävan att minska användningen av hyrbemanning.
För att Region Västerbotten fortsatt ska kunna säkerställa en långsiktigt hållbar arbetsmiljö och attraktiva arbetsplatser behöver användningen av inhyrd bemanning kraftigt minska. Minskningen är nödvändig inom regionernas samtliga verksamhetsområden och behöver ske utifrån de lokala förutsättningarna.Bilagor
-
11
Revisionsrapport 3/2023 - Följsamhet till administrativa regler - Barn- och ungdomscentrum år 2023
Vid fördjupad granskning gällande följsamhet av administrativa rutiner vid Barn- och ungdomscentrum (BUC) har revisionen identifierat följande brister i Barn- och ungdomscentrums administrativa rutiner:
Behörigheter till journalsystemet NCS cross var inte avslutade för 6 av 14 medarbetare som inte längre arbetade kvar på basenheten.
Behörigheter att attestera i personal- och lönesystemet Visma var inte avslutade för 2 medarbetare som inte längre arbetade kvar på basenheten.
7,22 procent av basenhetens leverantörsfakturor var betalda efter betaldatum.
33 procent av basenhetens resor utanför länet var inte beställt med upp-handlad resebyrå.
9 av 50 fakturor saknade korrekt underlag.
Endast 4 av 41 reseräkningar och friskvårdsbidrag saknade korrekt underlag.
10 av 36 lönelistor saknade signatur av behörig chef.
Basenheten hade under granskningsperioden i snitt 685 osignerade an-teckningar som översteg tidsgränsen på 14 dagar, vilket motsvarade 2,85 procent. Under samma tidsperiod var medelvärdet för regionens övriga sjukvårdsverksamheter 7,11 procent.
Basenheten saknar en lokal patientsäkerhetssamordnare.
BUC har upprättat ett yttrande där vidtagna åtgärder beskrivs i punktform.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har erbjudits möjlighet att yttra sig om remiss avseende elektronisk tillgång till barns uppgifter inom hälso-, och sjukvården och tandvården (Ds 2023:26). Region Västerbotten har upprättat ett yttrande i form av nedan tre övergripande ståndpunkter.
•Region Västerbotten ställer sig i huvudsak bakom förslagen som framförs i promemorian. Den nuvarande ordningen om att vårdnadshavare och barn ej har direktåtkomst till barnets uppgifter via Journalen på 1177.se från det år barnet fyller 13 år fram till det fyller 16, har inneburit många problem på olika sätt. Att i lagstiftningen tydliggöra barnets respektive vårdnadshavarens elektroniska tillgång till barns uppgifter är därför bra.
• De förslag på lösningar som framförs kräver bl a en del utbildning för hälso- och sjukvårdspersonal rörande kunskaper kring sekretessprövning, risk- och mognadsbedömningar, vårdsystemens tekniska förutsättningar etc. Vårdgivarna behöver få vägledning av lagstiftaren i t ex hur bedömningar av sekretessfrågor ska gå till och vem som ansvarar för att spärra uppgifter och underrätta E-hälsomyndigheten.
• För att enkelt spärra uppgifter i vårdsystemen behöver vårdsystemsleverantörernas ansvar för utveckling av användbara vårdsystem också tydligt framgå i lagstiftningen. Krångliga och ej för vårdpersonalen användbara vårdsystem genererar merarbete och frustration, som tar tid från det patientnära arbetet.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
En ny ledningsstruktur håller på att utformas vid CFOG då en ny verksamhetschef tillträdde i juni 2023. Från och med den 1 november tillträder en ny biträdande verksamhetschef. CFOG kommer i den nya ledningsstrukturen skapa tydligare strukturer, forum för planering och uppföljning med ökad systematik. Det har varit otydligheter vid återrapportering avseende handlingsplanen och det har enligt uppgift inte varit en röd tråd i hur arbetet med den bedrivits. Det har inte tydligt framgått hur ansvarsfördelningen i arbetet sett ut och hur uppföljning av de olika aktiviteterna som är framtagna i handlingsplanen ska genomföras. Den nya ledningen kommer därför nu att ta ett omtag och blicka framåt. En ny handlingsplan har tagits fram som ersättning för den tidigare beslutade i maj 2022. Den tidigare handlingsplanen läggs i och med detta beslut till handlingarna.
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
691kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade av hälso-och sjukvårdsdirektören
Hälso- och sjukvårdsdirektörens beslut som fattats med stöd av delegation.
Förteckning.Beslut fattade på vidaredelegation
Beslut som fattats med stöd av vidaredelegation från hälso- och sjukvårdsdirektören.
Förteckning.Bilagor