Möte 2024-10-23
-
Tidpunkt Informationspunkt Föredragande 09:00-09:45 Resultatuppföljning Harriet Boström controller, Ewelina Ogenblad HR-partner 09:45-09:50 Paus 09:50-10:20 Antal vårdplatser Magnus Hedström områdeschef 10:20-10:30 Paus 10:30-11:00 Information från förvaltningen Elisabeth O Karlsson hälso- och sjukvårdsdirektör
11:00-12:00 Workshop - Internkontrollplan - riskanalys Yvonne Nygren stabschef, Annelie Bygdén strateg, Anton Lidström strateg 12:00-13:45 Lunch och gruppmöten 13:45-14:15 Områdeschef informerar Camilla M Andersson områdeschef 14:15-14:20 Paus 14:20-15:00 Fördjupning - Umeå Brå Ulrika Granskog utvecklingsstrateg, Urban Lindström (S) 15:00- Ärende enligt lista -
2
Närvarorätt vid nämndens sammanträden
-
3
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättat.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Nämnden har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till nämnden.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden har anmälts:
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
- Månadsrapporten för FVIS-programmet avseende september 2024 innehåller lägesbeskrivning, information om riskbilden, information om aktiviteter i Sussa, fördelning av förbrukade medel i förhållande till prognos och budget samt prognos över programperioden.
- Det är fortsatt risk för leveransförseningar från Cambio och förseningar av Sussagemensamt arbete. Under perioden har projekten arbetat med aktiviteter och leveranser enligt plan.
- Resursläget är generellt bra inom programmet, dock kan inte överenskommet konsultstöd till RVB levereras från Cambio.
- Septembers utfall ligger under prognos.
-
Nämnden genomför en workshop inför arbetet med tillsynsplan för intern kontroll 2025.
Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
-
Syndromisk PCR-diagnostik är en analysmetod där provmaterial undersöks för närvaro av ett flertal olika patogen som orsakar sjukdom med överlappande symptom. Istället för att utföra flera olika PCR-analyser för att påvisa enstaka patogener (bakterier, virus, parasiter, svampar) utförs en (1) analys där nukleinsyra från upp till 40 olika agens kan påvisas parallellt. Helautomatiserade PCR-system är kassettbaserade, vilket innebär att alla steg från inmatning av provmaterial till påvisning av patogena mikroorganismer sker i en sluten reagenskassett i ett analysinstrument, utan ytterligare handpåläggning av personal efter att analysen har startats. Instrumentet tolkar även analysresultaten och skickar svaren till laboratoriets informationssystem (LIS). Två exempel för syndromisk PCR-diagnostik inom RV är akut likvordiagnostik vid meningit/encefalit-misstanke som infördes 2018, och SARS-CoV-2-panelen som infördes i Lycksele och Skellefteå under pandemin.
Syftet med upphandlingen är att införa automatiserad syndromisk diagnostik för undersökning av faecesprover vid gastroenterit-symptom för att:
(1) Ersätta befintlig PCR-diagnostik för faeces med en mer modern metod.
(2) Frigöra personal till mer kvalificerade arbetsuppgifter.
(3) Utöka analysutbudet, följa IVDR-förordningen och samtidigt harmonisera arbetssättet.
(4) Underlätta analysbeställningar för kliniker vid frågeställning gastroenterit.
Syftet är även att få ett avtal som möjliggör fortsatta köp av testreagens för:
(5) Akut luftvägsdiagnostik för befintlig utrustning i Lycksele, Skellefteå och Umeå
(6) Akut likvordiagnostik för befintlig utrustning i Umeå, och då erbjuda analysen kvälls- och nattetidBilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Socialstyrelsen har planerat att rekonstruktiv kirurgi vid inflammatorisk tarmsjukdom ska bedrivas vid fyra centra i landet. Idag är denna typ av kirurgi i praktiken inte nivåstrukturerad över huvud taget, varför samtliga centra som tilldelas uppdraget sannolikt kommer att öka sin relativa volym av rekonstruktiv IBD-kirurgi. Beräkningsmässigt bör ungefär 200 rekonstruktiva IBD-ingrepp utföras, men med ökad koncentrering av kirurgin kan denna siffra vara underskattad. Sverige har idag nämligen en låg andel patienter som genomgår rekonstruktiv kirurgi i internationell jämförelse, detta förmodligen för att varken ämnesområdet eller själva kirurgin har givits adekvat prioritet under nuvarande decentraliserade organisation. Norrlands universitetssjukhus avser att ansöka om att vara ett av de fyra centra för detta NHV-område och ansöker om att utföra bäckenreservoir (IPAA) samt ileorektal anastomosering (IRA).
Ärendet kompletteras med ansökningshandlingarna innan sammanträdet.Bilagor
-
670kb Ladda ner dokument
-
-
En stadig minskning av antal listade patienter på samtliga hälsocentraler (HC) i Södra Lappland kan ses, vilket kan kopplas till demografin och den befolkningsminskning som är allmänt rådande i inlandet.
Detta innebär att bemanningsutrymmet för specifika kompetenser på varje ort minskar och i vissa fall blir väldigt små och extremt sårbara.
En sammanslagning av HC och sjukstugor med gemensam ledning skulle skapa bättre förutsättningar för ökat samarbete mellan våra hälsocentraler och ett bättre samnyttjande av våra gemensamma resurser.
Samtidigt kommer det att krävas att den lokala samverkan med kommunerna och samarbetet med ambulanssjukvården fortsätter att stärkas.Sammanslagningen görs i två etapper.
Beslut om Etapp 1 fattades av hälso- och sjukvårdsnämnden i december 2023. Gällande Etapp 2, att slå ihop Vilhelmina, Åsele och Dorotea till en gemensam basenhet, togs beslutet att invänta förstudien avseende gemensam systemledning i Dorotea. Ett eventuellt beslut om förändring i den lokala ledningsstrukturen i Dorotea är, enligt delrapporten som nu är framtagen, aktuellt tidigast Q1 2026.
Utifrån den tidsaspekten behöver beslut om bildande av BE syd snarast verkställas då det är en viktig del för helheten inom primärvården i södra Lappland.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden, Region Västerbotten beslutade 2024-03-27 att avsätta särskilda medel för så kallad spjutspetsforskning i syfte att stärka excellent klinisk forskning. Detta för att säkra Västerbottens och Norra sjukvårdsregionens tillgång till högspecialiserad vård, och därmed bevara universitetssjukvården vid Norrlands universitetssjukhus (NUS). Medlen fördelas till 15 högkvalitativa projekt, som efter en treårig satsning kan utvecklas ytterligare för att bli, eller fortsätta vara nationellt och internationellt konkurrenskraftiga. Totalt inkom 52 ansökningar, varav 22 kvinnor (42%) och 30 män (58%). Vid denna elfte utlysning beslutas om tilldelning av 15 spjutspetsprojekt.
Varje spjutspetsprojekt tilldelas 3 000 000 kronor för treårsperioden. Ett prioriteringsmöte har hållits den 23 september 2024 med FoU-direktör Region Västerbotten (ordf), Dekan vid Medicinska fakulteten Umeå universitet (vice ordf), processamordnare vid FoU/ALF-kansliet Region Västerbotten (adj), och sex nationella bedömare. Bedömarna har enats om ett gemensamt tilldelningsförslag, genom diskussioner utifrån deras individuella vetenskapliga bedömning. Jäv har strikt hanterats enligt gällande praxis.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade vid sitt sammanträde i september 2024 att förstärkt sektorsbidrag på 166,4 miljoner kronor fördelas i sin helhet till hälso- och sjukvårdsnämnden.
Fördelning sker genom att hälso- och sjukvårdsnämnden får en utökad budgetram inom verksamhetens nettokostnader.
Budgetförändringen är tillfällig under 2024 och fördelas ut enligt det som hälso- och sjukvårdsnämnden beskrivit vid sitt möte i december 2023 som ofinansierade poster och framgår av bilaga 7 i planeringsförutsättningar 2025.
Beslut i HSN 2023-12 (centralt underskott – verksamhet har fått budget), 79 mkr
Lönetillägg (centralt underskott – verksamhet har fått budget), 30 mkr
Löner över index och nattavtal (verksamheten underskott 2024), 57.4 mkrBilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Det åligger varje hälsocentral att vara första linjens hälso- och sjukvård och omfattar alla åldrar. Den skall vara nära, tillgänglig och personcentrerad. För den äldre patienten, särskilt de med multisjuklighet, är det viktigt att de som är listade på hälsocentralen får en systematisk och strukturerad sammanhållen vård. Demenssjukdomar utreds redan nu på hälsocentralerna och tillgång till kompetens från specialister i Geriatrik finns både på NUS och Skellefteå lasarett vid komplicerade fall.
Läkemedelsgenomgångar genomförs löpande då risken med polyfarmaci ökar med stigande ålder. I nämndens verksamhetsplan för 2024 finns delmål och indikatorer för tex fast vårdkontakt, patientkontrakt, samverkan med kommuner och förbättrade flöden i vården. I detta inryms de metoder och mål som beskrivs som GVC.
Det kommer ta ytterligare tid och energi att beskriva och förklara hur arbetsmetod GVC förhåller sig till allt ovannämnt. Hälso- och sjukvården behöver vara uthålliga gällande redan uppstartade arbetssätt, vilket definitivt kommer att vara till nytta för den geriatriska patienten.
Tillskapande av ett gemensamt mobilt vårdteam tillsammans med kommunerna i Umeåområdet pågår. Ett sådant team kan göra brådskande primärvårdsbedömningar och bedöma och behandla patienterna i hemmen. Onödiga sjukhusinläggningar kan förhindras. Ett sådant team kan dessutom underlätta tidigare säkra utskrivningar från sjukhuset. I Skellefteå finns redan ett liknande team och i södra Lappland finns sjukstugorna som en viktig resurs.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har den 15 april 2024 överlämnat en rapport gällande granskning av Hälso- och sjukvårdsnämnden 2023. Granskningsrapporten har tillställts hälso- och sjukvårdsnämnden. Yttrande om verkställda och planerade åtgärder ska lämnas till revisionskontoret senast den 2 oktober 2024.
Revisorerna beskriver i rapporten att hälso- och sjukvårdsnämndens verksamheter var hårt pressade under år 2023 och bemanningsproblematiken särskilt utmanande. Detta påverkade tillgängligheten negativt och väntetider var långa. Bemanningssituationen tillsammans med den höga inflationen påverkade även nämndens ekonomi.
Hälso- och sjukvårdsnämndens underskott mot budget för året 2023 uppgick till 973 miljoner kronor. Nämnden uppnådde endast ett av sina 23 verksamhetsmål för år 2023.
Revisorerna bedömer att Hälso- och sjukvårdsnämndens styrning och kontroll under året inte var tillräcklig och beskriver nämnden som passiv.
Med utgångspunkt i granskningarna lämnar revisorerna följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
*Besluta om en plan med åtgärder för hur nämnden på lite längre sikt ska klara sitt uppdrag och hålla sina budgetar. Det behövs bättre dialoger med verksamheterna om vilka åtgärder som bör genomföras och om vad som är möjligt att genomföra. Säkerställ att verksamheterna blir delaktiga i beredningen av budgetar och arbetet med att föreslå åtgärder. Se till att det finns riskanalyser som visar vilka åtgärder som är möjliga att genomföra.*Utveckla arbetet med målstyrning.
*Utveckla arbetet med intern kontroll
Hälso- och sjukvårdsnämnden har upprättat ett yttrande mot bakgrund av revisorernas rekommendationer.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
390kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har i sin rapport 13/2023 granskat processen avseende samverkan vid utskrivning med särskilt fokus på Skellefteåområdet.
Revisorerna har i sin rapport lämnat fyra rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
Säkerställ en tillräcklig styrning och uppföljning av den egna vården av patienter som efter utskrivning behöver samordnade insatser med särskilt beaktande av primärvårdens uppdrag och förutsättningar att klara detta.
Säkerställ att försöksverksamheter och tillfälliga åtgärder för att förbättra utskrivningsprocesser utvärderas och att framgångsrika exempel ges förutsättningar att införlivas i ordinarie verksamhet och spridas inom organisationen.
Säkerställ att det gemensamma utvecklingsarbetet fortgår och att verksamheterna kommer till rätta med brister och utmaningar som hotar patientsäkerheten eller leder till att patienter inte kan lämna sjukhuset tryggt och effektivt.
Säkerställ en tillräcklig styrning och kontroll över implementeringen av nytt IT-stöd för samordnad planering, inklusive nödvändiga anpassningar at arbetssätt och rutiner.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har upprättat ett yttrande mot bakgrund av revisorernas rekommendationer.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
598kb Ladda ner dokument
-
-
18
Revisionsrapport nr 2/2024 - Följsamhet till administrativa regler – Ambulanssjukvården Västerbotten år 2024
Revisionen har i sin fördjupade granskning 2/2024 granskat ambulanssjukvården avseende följsamhet till administrativa rutiner.
Revisorerna pekar i sin rapport på att brister i följsamhet till administrativa regler bla finns inom ekonomiadministration, patientsäker-het och arbetsmiljö. Dock följer basenheten i huvudsak regler inom verksamhets- och ekonomistyrning, vilket är positivt.Revisorerna har i sin sammanfattning lämnat två rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
Säkerställa att Ambulanssjukvården Västerbotten åtgärdar identifierade brister.
Stärk den interna kontrollen inom områden där vi identifierat brister i denna granskning
Hälso- och sjukvårdsnämnden lämnar följande svar.
Säkerställ att Ambulanssjukvården i Västerbotten åtgärdar identifierade brister.
Ambulanssjukvården har utifrån revisorernas identifierade brister upprättat en handlingsplan med ett stort antal åtgärder som är tidsatta och har en ansvarig person (Bilaga). I stora delar handlar åtgärderna om att upprätta rutiner, informera och utbilda medarbetare inom ambulanssjukvården vilka regler som gäller och ska följas. Åtgärderna innebär även at upprätta dokumentation över tex behörigheter.
Stärk den interna kontrollen inom områden där vi identifierat brister i denna granskning
När lokala rutiner är på plats ska verksamheten ta fram förslag på kontrollaktiviteter för att genom egenkontroll bedöma följsamheten. Prioritet är dock i dagsläget att få rutinerna på plats och göra dem kända för alla inom verksamheten.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
918kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
-
Folktandvården i Västerbotten har sedan 2012 haft uppdraget från fullmäktige att basera sina årliga justeringar av tandvårdstaxan på Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverkets (TLV) referenspriser och dess justeringar.
Ett förslag till ny tandvårdstaxa för perioden 15 januari 2025 till och med 14 januari 2026 har upprättats.
Taxorna för allmäntandvård och specialisttandvård föreslås under 2025 kvarstå enligt 2024 års taxor då prognosen för LPIK inte innebär någon uppräkning under 2025. Ett par nya åtgärder från TLV tillkommer 2025.
Helgjourtaxan föreslås kvarstå enligt tidigare beslut.
Taxorna för lokala åtgärder, vilka inte ingår i det statliga tandvårdsstödet, föreslås även de kvarstå enligt 2024 års taxor, med ett tillägg av ett par nya åtgärder 2025.
Den interna taxa som reglerar åtaganden mellan regioner föreslås kvarstå enligt 2024 års taxa.
Beslut om ersättning för munhälsobedömning vid uppsökande verksamhet och utbildning av omsorgspersonal beslutas av regionstyrelsen.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Ewa-May Karlsson (C) lämnade in en motion med rubriken Utred behovet av barnläkarberedskapslinje i Lycksele, vid regionfullmäktige den 24 april 2024. I motionen föreslås att utreda införandet av en barnläkarberedskapslinje vid Lycksele sjukhus och att utredningen genomförs och redovisas under året 2024.
Ett motionssvar har upprättats.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade av ordförande på delegation av nämnden.
Ordförandebeslut - Beslut avbrytande av upphandling. HSN 1008-2023.
Ärendegrupp 1.1
Ordförandebeslut - Avtal med Medtrum. HSN 1008-2023.
Ärendegrupp 1.1
Ordförandebeslut - Sammanställning av delegationsordning. HSN 381-2023.
Ärendegrupp 1.1
Beslut fattade av hälso-och sjukvårdsdirektören
Hälso- och sjukvårdsdirektörens beslut som fattats med stöd av delegation.
Förteckning. HSN 3-2024.
Beslut fattade på vidaredelegation
Beslut som fattats med stöd av vidaredelegation från hälso- och
sjukvårdsdirektören.
Förteckning. HSN 4-2024.Bilagor