Möte 2022-03-29
-
Idag har regionen avtal via Folkhälsomyndigheten med leverantörer för att hantera egenprovtagning av covid-19. Dessa avtal löper ut 2022-03-31 men kravet från Folkhälsomyndigheten gäller fortfarande för smittspårning och kontroll av smittläget gällande covid-19 inom regionen.
Regionen har därför behov av fortsatta avtal för packning och märkning av provtagningskit för egenprovtagning av covid-19 med ett systemstöd för provregistrering och provsvar. Behov finns också av att ha externt laboratorium med kapacitet för att hantera PCR-analys av covid-19 utöver den mängd som regionen kan analysera i egen regi. Regionen kan idag analysera upp till 1 000 prover per vecka men resterande behöver då kunna skickas på externt laboratorium för att täcka behovet av att analysera upp till 7 800 prover per vecka som regionen har ålagt på sig att kunna hantera.
Bilagor
-
Beslut om att inleda upphandling som avser utredning av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning av barn, ungdomar och vuxna på plats i Västerbotten och omfattar:
• Anamnes
• Medicinsk utredning
• Psykologisk utredning
• Återgivning
Avser barn och ungdomar med huvudfrågeställning autismspektrumtillstånd eller ADHD eller en kombination av dessa. Avser vuxna med huvudfrågeställning autismspektrumtillstånd, personlighetsstörning eller dessa i samsjuklighet med ADHD.
Godkänt fastställande av upphandlingsdokumentation krävs för genomförandet av upphandling. Upphandlingssekretess råder.
Bilagor
-
Beslut om att inleda upphandling som omfattar MR-utrustning för ersättning och expansion till röntgenavdelningarna vid Skellefteå lasarett, Lycksele lasarett samt Norrlands universitetssjukhus. Utrustningarnas användningsområden i klinisk verksamhet för barn och vuxna är undersökningar av buk, skelett, kärl, hjärna, huvud/hals, rygg, hjärta, bröst och helkroppsundersökningar. Utrustningarna ska även kunna användas för patienter i narkos.
-
Region Västerbotten (RV) har alltsedan 1993 haft ett avtal avseende specialiserad palliativ dygnsvård för innevånare i Västerbotten med Axlagårdens hospice AB.
RV har inga egna hospiceplatser/definierade vårdplatser för palliativ vård utan remitterar patienter med detta behov till Axlagården, Umeå
Regionens nuvarande avtal utgör en del av ett trepartssamarbete mellan RV, Umeå Kommun och Axlagårdens hospice AB.. I den nuvarande avtalsskrivningen står Region Västerbotten och Umeå Kommun för 50 % vardera av dygnskostnaden. Övriga kommuner i regionen tillämpar Umeå kommuns avtal, med samma fördelning. Den nuvarande avtalsskrivningen går inte att tillämpa inför en ny avtalsperiod då LOU, Lagen om offentlig upphandling, förutsätter att det sker en upphandling av externa tjänster. Att göra en upphandling gemensamt med regionens alla kommuner bedöms som en omöjlig process. Dialog har förts med Umeå kommun, som i dagsläget är avtalspart till Axlagården och det gemensamma förslaget är att RV upphandlar tjänsten i eget avtal och fakturerar 50% av dygnskostnaden för hospicevård till patientens hemkommun enligt en samverkansöverenskommelse som är under utformning.
Om specialiserad palliativ dygnsvård inte upphandlas kommer Region Västerbottens patienter som har behovet inte att kunna få denna typ av palliativ vård. Merparten av dessa patienter skulle då behöva slutenvård på något av RVs sjukhus under sammantaget ca 4500 dygn/år. För att kunna erbjuda palliativ specialistvård i egen regi krävs en omedelbar utökning av antalet slutenvårdsplatser samt tillgång till specialistutbildad personal.
-
143kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Inför varje nytt år beslutar Regeringen och SKR överenskommelser och riktade bidrag inom olika områden i den kommunala och regionala verksamheten. Inför år 2022 blev en del av dessa överenskommelser beslutade och presenterade i senare delen av december 2021 och i slutet av januari 2022. Bidrag för kulturverksamhet om ca 95 miljoner kronor inom regional utveckling är beslutade inom Regional utvecklingsnämnd i enlighet med de framtagna riktlinjerna.
Fördelning till Regionstyrelsen totalt 26,316 miljoner kronor
Från överenskommelse Psykisk hälsa 24,816 mnkr
- 17,746 mnkr till länsgemensamma F&U välfärd
- 7,069 mnkr till Primärvård
Från överenskommelsen Ökad tillgänglighet 1,500 mnkr
- 1,500 mnkr till kvinnors hälsa genom primärvården
Fördelning till Hälso- och Sjukvårdsnämnden totalt 60,745 miljoner kronor
Från överenskommelse Psykisk hälsa 0,800 mnkr
- 0,800 mnkr till psykisk hälsa barn- och ungdomspsykiatrin
Från överenskommelsen Ökad tillgänglighet 7,434 mnkr
- 7,434 mnkr Ökad tillgänglighet
Från riktat bidrag Uppdämda vårdbehov
- 52,511 mnkr Uppdämda vårdbehov att samverka med primärvården/RS beställarenhet
-
138kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
Regionstyrelsen har beslutat om att fördela statsbidraget för ”Riktade insatser att omhänderta uppdämda vårdbehov” omfattande 52.5 miljoner kronor i sin helhet till Hälso- och sjukvårdsnämnden. Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har i samråd med beställaren (RS) fortsatt berett ärendet och föreslår ett beslut om fördelning av medlen enligt nedan:
Område mkr
Hälsofrämjande rehabilitering 5
Nära Vård 19
Patientinflytande 1,7
Kapacitetsstyrning 20,7
Kunskapsstyrning 2,0
Ej fördelat utrymme 4,1
Totalt 52,5
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
I tilläggsbudget för 2022 har Regionstyrelsen beslutat om ett permanent tillskott avseende förstärkning av ambulansvården omfattande 5 miljoner SEK. Det tillfälliga utrymmet som fördelades för kompetensutveckling inom ambulanssjukvården under 2021 är from 2022 inkluderat i det permanenta tillskott som nu Regionstyrelsen har beslutat om. För 2022 föreslås dessutom en tillfällig förstärkning omfattande 2.4 miljoner kronor för fortsatt kompetensutveckling av ambulanssjukvårdens personal. Detta tillfälliga belopp finansieras från Hälso- och sjukvårdsnämndens budgetutrymme.
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten (RV) har sedan 2002 tecknat avtal med externa vårdgivare som tillhandahåller assisterad befruktning och fertilitetsbevarande åtgärder. Nuvarande avtal, som förlängs med Livio, upphör den 31/12 2022. Assisterad befruktning ingår i vårdgarantin och ska erbjudas med likartade villkor vid alla regioner i hela landet.
Efter lagändringen om genetisk integritet 2019 (2006:351) behöver verksamheten inte bedrivas enbart vid Universitetssjukhus och en upphandling kan därför innebära att verksamheten bedrivs utanför länet.
Inför beslut om hur denna vård ska tillhandahållas bör möjligheten att bedriva verksamhet i egen regi utredas i jämförelse med att göra en ny upphandling av extern leverantör. Fertilitetsbehandlingar inom vårdgarantin utförs idag vid samtliga Universitetssjukhus i landet och reproduktionsmedicin ingår som en del i läkarutbildningen. Detta faktum bör vägas in i ett beslut om var verksamheten framgent ska bedrivas och påverkar även bedömningen om tjänsten ska upphandlas eller bedrivas i egen regi. Upphandlas tjänsten och bedrivs utanför länet måste läkare under utbildning skickas till annan ort för att genomföra vissa utbildningsmoment.
Att bygga upp ett komplett fertilitetscentrum i egen regi bedöms vara en succesiv process oavsett om den sker via verksamhetsövertagande eller via rekrytering. Under denna period kan vissa patienter från länet och regionen behöva remitteras till annan enhet.
Oavsett verksamhetsövertagande alternativt rekrytering av specialister och nyckelkompetenser kommer verksamheten att byggas på succesivt för att inom en tvåårsperiod vara fullt utbyggd.
För verksamheten finns specialanpassade helt nybyggda lokaler i By 29, där RV även äger viss utrustning som verksamheten kräver.
En viktig del av verksamheten är riktad till vissa grupper av cancerpatienter som behöver få könsceller sparade inför start av cellgiftsbehandling, så kallad onk-frys. Detta är en subakut verksamhet som måste finnas tillgänglig under hela året och den måste finnas nära och planeras i samarbete med den regionklinik där patienten ska behandlas då tiden för att hinna göra en onk-frys är begränsad och kort.
Idag skickar Region Jämtland och Region Västernorrland ungefär hälften av sina patienter till andra enheter, medan Region Norrbotten skickar sina patienter till Livio på Norrlands Universitets Sjukhus (NUS). Framtida remitteringsmönster kan inte fullt ut bedömas, men förhandsdiskussioner i Norra Region Förbundet (NRF) visar att samtliga norrlandsregioner (Norrbotten, Jämtland/Härjedalen samt Västernorrland) är uttalat positiva till att tjänsten i framtiden finns på NUS och bedrivs i egen regi.
För onk-frysverksamheten som är kopplad till viss regionvård för cancer remitterar hela norra sjukvårdsregionen patienter till NUS.
Tre alternativa lösningar har identifierats:
- Remittering till andra universitetssjukhus i landet
- Upphandling av ny leverantör
- Verksamhet i egen regi
Uppskattade kostnader för de tre identifierade alternativen:
1: Ca 10 MSEK, ingen regionvårdsintäkt
2: Ca 20 MSEK, sannolikt viss regionvårdsintäkt, bedömning = 50% av dagen siffra 4 MSEK
3: Ca 16 MSEK, stor sannolikhet för regionvårdsintäkt, bedömning = dagens siffra 8 MSEK
Lokaler som är anpassade för denna typ av verksamhet och utrustning finns i den nya by 29; där Livio för närvarande har ett hyresavtal med en intäkt på ca 1,6 MSEK/år. Denna intäkt uteblir om beslut om att verksamheten ska bedrivas i egen regi fattas.
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
14
Svar till initiativärende Friska och ändamålsenliga lokaler för förlossning och kvinnokliniken i Skellefteå
I ett initiativärende rekommenderas Hälso- och sjukvårdsnämnden att begära att:
- Regionstyrelsen ska redovisa en tydlig tidsplan för ombyggnationer av lokalerna vid Skellefteå lasarett
- Regionstyrelsen ska säkerställa att fastighetsavdelningen tillhandahåller övergångslösningar och tillfälliga lokaler, som inte försämrar vården för patienterna eller arbetsmiljön för personalen, under tiden sjukhuset byggs om.
- Regionstyrelsen snarast ska tillhandahålla friska och ändamålsenliga lokaler för Kvinnokliniken och Förlossningen i Skellefteå, vilket också kan handla om paviljonglösningar.
Ett beskrivande svar om status gällande de tre rekommendationerna har upprättats.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
I sin revisionsplan för år 2021 har revisorerna beslutat att genomföra en fördjupad granskning av vilken kontroll regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden har över beslut inom sina ansvarsområden. Granskningen visar på flera områden som hälso- och sjukvårdsnämnden behöver utveckla för att säkerställa en tillräcklig kontroll över beslut. Det handlar främst om att förbättra styrdokumenten och se till att beslut blir dokumenterade, anmälda och anslagna. Utifrån resultatet av granskningen lämnar revisionen nedanstående rekommendationer
· Utred hur delegationsordningar kan utvecklas och bli tydligare om vilka beslutsbefogenheter som delegeras. Klargör gränser om vad som inte är delegerat och vad som är delegerat. Plocka även bort åtgärder som innebär ren verkställighet.
· Besluta om tydligare regler och rutiner för hur beslut ska dokumenteras och anmälas. Av dokumentationen bör det bland annat framgå med vilka befogenheter beslut är tagna.
· Styrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden bör utveckla digitala stödsystem för hanteringen av beslut. Säkerställ att det är enkelt och effektivt att dokumentera och anmäla beslut.
· Genomför utbildningsinsatser i regionen om hur beslut ska hanteras och vilka regler som gäller.
· Utveckla uppföljningen och kontrollerna av hur beslut dokumenteras och anmäls.
Svar till rapporten har upprättats där det framgår vilka åtgärder som är vidtagna och vilka rutiner som finns för att säkerställa en god kontroll av beslut inom nämndens oansvarsområde.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
-
Fullmäktiges tre beredningar (Södra Lappland, Skellefte/Norsjö och Umeå) för folkhälsa och demokrati fick för 2021 två likalydande riktade uppdrag av regionfullmäktige.
Uppdrag 1
Genom medborgardialog ta fram underlag för att stärka god och nära vård ur ett medborgarperspektiv med fokus på jämlikhet och tillgänglighet genom samverkan med andra aktörer.
Uppdrag 2
Genom medborgardialog och i samverkan med relevanta samhällsaktörer undersöka hur regionens verksamheter på ett mer effektivt sätt kan stötta invånarna i arbetet med att förebygga övervikt, fetma, diabetes samt hjärt- och kärlsjukdom för ökad livskvalitet och för att främja en jämlikare folkhälsa i Västerbotten.
Beredningarna har genom medborgardialog samlat in underlag och sammanställt varsin rapport där resultatet av uppdragen beskrivs. Hälso- och sjukvårdsnämnden har tagit del av rapporterna och upprättat ett yttrande som återkoppling på beredningarnas rapporter.
-
17
Beslut om att följa SKR rekommendation om ersättningsregler för boende i samband med nationell högspecialiserad vård (NHV)
I ett meddelande från SKR (meddelande från styrelsen nr 7 2020) rekommenderas regionerna att besluta om att godkänna rekommendation om ersättningsregler för boende i samband med nationell högspecialiserad vård. Sveriges sjukvårdsregioner med ingående regioner har under lång tid samverkat nationellt kring så kallas rikssjukvård. Sedan 2015 har också samtliga regioner beslutat att införa 10 nationella vårduppdrag inom cancervården. Sammantaget har dock den nationella vården varit av begränsad omfattning. Riksdagen beslutade 2018 att ge Socialstyrelsen i uppdrag att genomlysa samtliga sjukdomsgrupper för att koncentrera den högspecialiserade vården nationellt. All nationell högspecialiserad vård (NHV) blir i och med riksdagsbeslutet tillståndspliktigt. Rikssjukvård överfördes till nya systemet 1 juli 2018. Den nationella högspecialiserade vården kommer när samtliga sjukdomsgrupper gåtts igenom att bli betydligt mer omfattande än idag. Därmed kommer allt fler patienter att vårdas utanför den egna regionen.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
854kb Ladda ner dokument
-
-
I ett meddelande från SKR (meddelande från styrelsen nr 19 2021) rekommenderas regionerna att besluta om att delta i studie avseende utrotning av cervixcancer genom catch-up HPV-vaccination av kvinnor födda 1994 till 1998. Regionerna uppmanas vidare att ansluta sig till ett generiskt kallelsesystem för cervixcancer. Regionerna föreslås att genomföra vaccinationerna i samband med ordinarie screeningbesök eller genom att använda den uppbyggda vaccinationsstruktur som byggts upp i samband med Covid-vaccinationerna. Detta är ett komplement till tidigare HPV-vaccinationer som i Västerbotten genomförts inom barnvaccinationsprogrammet och vid catch-up till 18 år. Det vaccin som erbjuds nu, Gardasil9, ger i jämförelse med det tidigare ett bredare och högre skydd. Även de som tidigare vaccinerats kommer därför att erbjudas detta nya vaccin. Regionerna uppmanas att meddela sitt beslut till SKR senast den 1 april 2022.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade av hälso-och sjukvårdsdirektören
Hälso- och sjukvårdsdirektörens beslut som fattats med stöd av delegation. Förteckning.Beslut fattade på vidaredelegation
Beslut som fattats med stöd av vidaredelegation från hälso- och sjukvårdsdirektören. Förteckning.Bilagor
-
413kb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
430kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
Beslut som fattats med stöd av vidaredelegation från hälso- och sjukvårdsdirektören. Förteckning.pdf84kb Ladda ner dokument
-
Protokoll och andra handlingar delges för kännedom till nämnden.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
800kb Ladda ner dokument
-
961kb Ladda ner dokument
-
714kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet bereds. Beslut fattas vid Hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 12 april.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-