Möte 2022-06-28
-
1
Program
-
2
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 28 juni 2022 får personalföreträdare närvara vid hela eller del av nämndens sammanträde och samtliga ärenden undantaget ärende som rör upphandling där sekretess råder. Personalföreträdarna har rätt att delta i hälso- och sjukvårdsnämndens överläggningar men inte i besluten. Vidare har personalföreträdare inte rätt att lägga förslag eller få sin mening noterad i protokollet.
-
Enligt program.
Bilagor
-
388kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
616kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet avser upphandling av NPF-utredning. Leverantör ska använda utredningsteam bestående av minst läkare och psykolog. Föreslagna leverantörer har lämnat godkända kvalificerade anbud.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Upphandlingen avser utökad operationskapacitet för regionens operatörer inom elektiv ortopedisk dagkirurgi respektive elektiv protes- och ryggkirurgi av vuxna patienter omfattandes:
• Lokaler inkl. operationssal
• Kompletterande personalresurser
• Perioperativ vård
-
Allt sedan år 1993 har RV tecknat ett avtal med Axlagårdens Hospice AB som tillhandahåller hospicevård, specialiserad palliativ dygnsvård för innevånare i Västerbotten. Region Västerbotten har inga egna hospiceplatser/definierade vårdplatser för palliativ vård utan remitterar patienter med detta behov till Axlagården, Umeå
Nuvarande avtal som löper ut per 221231 är tecknat direkt med Axlagården och utgör en del av ett trepartssamarbete där Umeå kommun har en del. I den nuvarande konstruktionen betalar regionen 50 procent och Umeå kommun 50 procent av dygnskostnaden. Övriga kommuner i regionen tillämpar Umeå kommuns avtal, med samma fördelning. Nuvarande avtalskonstruktion fungerar inte inför en ny avtalsperiod då LOU (Lagen om offentlig upphandling) förutsätter att det sker en upphandling av externa tjänster. Att göra en upphandling gemensamt med regionens alla kommuner bedöms som en omöjlig process.Dialog har därför förts med Umeå kommun, som i dagsläget är avtalspart till Axlagården och det gemensamma förslaget är att Region Västerbotten upphandlar tjänsten i eget avtal och fakturerar 50 procent av dygnskostnaden för hospicevård till patientens hemkommun enligt en samverkans-överenskommelse som är under utformning.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
376kb Ladda ner dokument
-
-
Regionen ska, enligt lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk, anta mål och riktlinjer för sitt nationella minoritetsarbete.
Lagen bygger på Europarådets konventioner i området. I Sverige finns fem nationella minoriteter: judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar, samt fem nationella minoritetsspråk: jiddish, romani chib, samiska, finska och meänkieli.
Minoritetslagen består av allmänna bestämmelser som gäller i hela landet och omfattar samtliga fem nationella minoriteter, samt bestämmelser om förstärkt skydd för finska, meänkieli och samiska i de så kallade förvaltningsområdena. Region Västerbotten är förvaltningsområde för finska, meänkieli och samiska.
Lagens allmänna bestämmelser innebär att regionen ska informera om de nationella minoriteternas rättigheter, skydda och främja deras språk och kultur, särskilt främja barn och ungas språk och kultur. Regionen ska ge nationella minoriteter inflytande i frågor som berör dem och samråda med dem. Regionen ska också, som tidigare nämnts, anta mål och riktlinjer för sitt nationella minoritetspolitiska arbete.
Region Västerbotten har i samråd med regionens samrådsgrupper nationella minoriteter tagit fram ett reviderat förslag till mål och riktlinjer för regionens nationella minoritetsarbete för åren 2022-2023.
Mål och riktlinjer för arbetet behöver nu fastställas.-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten antog mål och riktlinjer för nationellt minoritetsarbete för 2020-2021 i Hälso- och sjukvårdsnämnden i februari 2020 (HSN 1211-2019). Regionen följer nu upp de insatser som utförts under tidsperioden. Dokumentet har samråtts i regionens samrådsgrupper nationella minoriteter. Regionen håller på att ta fram nya mål och riktlinjer för det nationella minoritetsuppdraget för 2022-2023.
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Vård- och omsorgscollege är en viktig funktion för att möta kompetensutmaningarna och det ställer krav på både utbildningsplanering och en långsiktig hållbar verksamhet och budget. Vård- och omsorgscollege kvalitetssäkrar samverkan mellan arbetslivet och utbildningen i syfte att bidra till kompetensförsörjning inom vård och omsorg. I Vård och omsorgscollege Västerbotten finns representanter för Region Västerbotten samt kommunernas socialtjänst och utbildning. Inom Vård och omsorgscollege implementeras just nu, med stöd av projektmedel, ett digitalt verktyg för praktiksamordning; praktikplatsen.se. Syftet med ett digitalt arbetssätt är att skapa en väg in för den som har behov av praktikplats, likvärdig tillgång till praktikplatser för elever/praktikanter, möjlighet för arbetsplatser att synas/ marknadsföra sig samt en tydlig struktur för praktiksamordningen i hela länet. Frågan kring fortsatt finansiering av Vård- och omsorgscollege och praktikplatsen.se utifrån ett branschperspektiv är central för en god samverkan kring framtida kompetensförsörjningen inom vård och omsorg i Västerbotten. Kostnaderna föreslås att delas jämlikt (1/3 vardera) mellan Region Västerbotten, länets 15 socialtjänster och utbildningsanordnare. Tidigare har Region Västerbotten (tidigare VLL) bidragit med ca 1/10 av den totala kostnaden för Vård- och omsorgscollege. Eftersom Region Västerbotten är arbetsgivare i hela länet anser kommunerna att en jämlik fördelning av kostnaderna då bli att Region Västerbotten som arbetsgivare inom hälso- och sjukvård finansierar 1/3 del av kostnaden för så väl Vård- och omsorgscollege som Praktikplatsen.se.
-
§5 Jämlik, långsiktig och hållbar finansiering av Vård- och omsorgscollege och praktikplatsen.se.pdf86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
860kb Ladda ner dokument
-
-
Patientmedverkan sker på samtliga nivåer inom det nationella systemet för kunskapsstyrning. Syftet med patientmedverkan är att patienters och närståendes erfarenhetsbaserade kunskaper ska bidra till en mer kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv vård och i förlängningen en bättre hälsa. För de patienter som medverkar i arbetet inom kunskapsstyrning på nationell nivå finns en överenskommelse om ersättning för deltagande, se bil 1. Ersättning på sjukvårdsregional och lokal nivå beslutas på respektive nivå av huvudmännen. Inom Norra sjukvårdsregionförbundet beslutade förbundsdirektionen, vid sitt möte i juni 2020, att tillämpa den nationella överenskommelsens principer för ersättning till patient- och närståendeföreträdare på den sjukvårdsregionala nivån. Region Västerbotten ska fatta beslut som gäller för den regionala nivån.
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionen har genomfört en granskning om förvaltningsorganisationerna och genomförande av fullmäktiges beslut att nämnderna ska ha egna förvaltningar. I granskningsrapporten lyfter revisionen fram ett antal brister och förbättringsområden och har gett Styrelsen och nämnderna ett antal rekommendationer.
-Styrelsen och nämnderna bör följa upp och utvärdera förvaltningsorganisationerna utifrån fullmäktiges beslut
-Styrelsen och respektive nämnd behöver utreda hur relationen mellan nämnderna och förvaltningscheferna ska tydliggöras så att det framgår vem som styr över respektive förvaltning
-Styrelsen och nämnderna bör besluta om formaliserade överenskommelser eller motsvarande för de tjänster som styrelsens förvaltning utför så att nämnderna kan styra, följa upp och kontrollera att stödet motsvarar behoven
Hälso och sjukvårdsnämnden har upprättat ett yttrande utifrån revisionens rekommendationer-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
636kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionen har genomfört en granskning om vaccinationerna mot Covid-19. I granskningsrapporten lyfter revisionen fram två rekommendationer:
Regionstyrelsen (RS) och Hälso- och sjukvårdsnämnden (HSN) behöver bli mer aktiva i den strategiska styrningen av arbetet med vaccinationen. RS och HSN behöver säkerställa att tjänstepersoner som ska leda arbetet har tydliga uppdrag och mandat. RS och HSN behöver också säkerställa att beslut om vaccinationen dokumenteras, diarieförs och återanmäls till nämnden.
Regionstyrelsen och Hälso- och sjukvårdsnämnden bör genomföra en utvärdering av vaccinationen mot Covid-19 i syfte att lyfta erfarenheter och lärande i organisationen
Hälso och sjukvårdsnämnden har upprättat svar utifrån revisionens rekommendationer.-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
600kb Ladda ner dokument
-
-
Motion nr 24-2021 från Elmer Eriksson (M) och Anton Bergström (M) föreslås att erbjuda HPV "catch up". I ett meddelande från SKR (meddelande från styrelsen nr 19 2021) rekommenderas regionerna att besluta om att delta i studie avseende utrotning av cervixcancer genom catch-up HPV-vaccination av kvinnor födda 1994 till 1998. Regionerna föreslås att genomföra vaccinationerna i samband med ordinarie screeningbesök eller genom att använda den uppbyggda vaccinationsstruktur som byggts upp i samband med Covid-vaccinationerna. Detta är ett komplement till tidigare HPV-vaccinationer som i Västerbotten genomförts inom barnvaccinationsprogrammet och vid catch-up till 18 år. Det vaccin som erbjuds nu, Gardasil9, ger i jämförelse med det tidigare ett bredare och högre skydd. Även de som tidigare vaccinerats kommer därför att erbjudas detta nya vaccin. Regionerna uppmanas att meddela sitt beslut till SKR senast den 1 april 2022.
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade i mars 2022 att Region Västerbotten skall delta i den nationella studien för utrotning av cervixcancer genom catch-up vaccination av kvinnor födda 1994-1998 enligt SKR rekommendation.
Deltagande i och genomförandet av är dock förbehållet att finansiering kan avsättas under 2023.
Region Västerbotten ställer sig genom beslutet bakom WHO uppmaning att utrota livmoderhalscancer som ett folkhälsoproblem.
-
113kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
242kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
559kb Ladda ner dokument
-
653kb Ladda ner dokument
-
832kb Ladda ner dokument
-
856kb Ladda ner dokument