Möte 2022-10-26
-
10.00-10.45 Resultatuppföljning Harriet Boström, controller och Ewelina Ogenblad HR 10.45-11.00 En samlad organisation för förlossningsvård i länet Magnus Hedström och Christer Wilhelmsson, områdeschefer 11.00-11.10 Paus 11.10-11.30 Ambulans i Västerbotten Stian Kvalvik, verksamhetschef 11.30-11.50 Tandvårdstaxa i Västerbotten Anna-Maria Stenlund Berglund, områdeschef 11.50-12.10 Hälso- och sjukvårdsdirektörens information med fokus på prioriteringar i vården på grund av vårdplatsbrist Brita Winsa, hälso- och sjukvårdsdirektör 12.10-13.30 Lunch och gruppmöten 13.30-13.45 Läkemedelskostnader Maria Liljeholm, verksamhetschef 13.45-14.05 Inköps- och upphandlingsprocessen Mattias Norrman, verksamhetschef 14.05-14.20 Patientnämndens rapport; patienter och närståendes informationsbehov från sjukvården Peter Sjöstedt, kanslichef och Helena Blom, handläggare 14.20-14.45 barn och ungdomspsykiatri i Västerbotten- återkommande uppföljning Kerstin Eliasson, verksamhetschef 14.45-15.00 Paus 15.00-15.20 Aktuellt från utskotten för primärvård och tandvård samt för funktionshinder och samverkan Margareta Löfgren (V) Kenneth Andersson (S) 15.20-16.00 Ärenden enligt listan -
Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 26 oktober 2022 får personalföreträdare närvara vid hela eller del av nämndens sammanträde och samtliga ärenden undantaget ärende som rör upphandling där sekretess råder. Personalföreträdarna har rätt att delta i hälso- och sjukvårdsnämndens överläggningar men inte i besluten. Vidare har personalföreträdare inte rätt att lägga förslag eller få sin mening noterad i protokollet.
-
3
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Fastställande av upphandlingsdokument (start av upphandling)
Centrum för obstetrik och gynekologi erbjuder sjukvård för kvinnor med gynekologiska sjukdomar och förlossningsvård till gravida kvinnor i Västerbotten. Centrumet står också för den högspecialiserade vården i länet och hela norra sjukvårdsregionen. Norrbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen har via riksavtalet nyttjat Västerbottens avtal för behandling av ofrivilligt barnlösa patienter. Barnlöshetsmottagningen i Skellefteå utreder västerbottningars ofrivillig barnlöshet. Målgruppen är ofrivilligt barnlösa patienter som efter regionens barnlöshetsutredning är berättigade till offentligt finansierad assisterad befruktning och patienter i behov av fertilitetsbevarande åtgärder till följd av behandling där risk för infertilitet finns.
Upphandlingen avser offentligt finansierad assisterad befruktning inom öppenvård.
Region Västerbotten har valt att upphandla tjänsten då regionen i dagsläget inte har tillräckligt med personal för att kunna utföra uppdraget själva. Region Västerbotten saknar även en del av de personalkompetenser som krävs.
-
Bemanningssituationen gällande radiologer på Bild- och Funktionsmedicin Västerbotten är mycket ansträngd. Verksamheten är mer eller mindre beroende av vikarier via bemanningsföretag. Basenheten har ändå svårt att fylla bemanningen med ordinarie personal och/eller hyrläkarstöd. Behovet av upphandlad tjänst för distansgranskning är därför stort och är helt avgörande för patientsäkerheten samt för att upprätthålla verksamheten alla dagar. Nuvarande avtal för distansgranskning är på väg att löpa ut och basenheten behöver därför initiera upphandling för nytt avtal.
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden har erhållit ytterligare riktade bidrag för förbättrad tillgänglighet utifrån följande
Statsbidrag förbättrad tillgänglighet 1,7 mkr
Statsbidrag ökade vårdplatser 13,0 mkr
SUMMA 14,7 mkr
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslås ta beslut för tillkommande statsbidrag avseende förbättrad tillgänglighet. Förutom fortsatt arbete utifrån tidigare beslutade insatser (HSN § 98 509-2022) föreslås 1,0 miljoner kronor tillföras kostnad för postcovidmottagning.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Den 1/7 2019 ersattes rikssjukvård med nationell högspecialiserad vård (NHV). Målet är att hälso- och sjukvårdens kunskap, kvalitet och patientsäkerhet skall utvecklas och förbättras samtidigt som resurserna används på ett effektivt sätt. All vård som uppfyller kriterierna kan bli NHV och Socialstyrelsen är den myndighet som beslutar vad och hur många enheter som får tillstånd att bedriva vården. Nämnden för NHV ger tillstånd som gäller tills vidare. Socialstyrelsen har per den 5 april 2022 fattat beslut om att NHV avseende systemisk amyloidos skall bedrivas vid fyra enheter i Sverige. Amyloidoscentrum vid medicinkliniken i Region Västerbotten bedriver i dagsläget redan avancerad verksamhet inom området amyloidos. Området är strategiskt viktigt då regionen under lång tid byggt upp multiprofessionell och multidisciplinär kompetens som krävs för att bedriva denna vård. Regionen avsikt är att bli ett av de fyra enheter som utses av Socialstyrelsen för detta NHV-område.
Bilagor
-
753kb Ladda ner dokument
-
-
10
Yttrande över remiss Departementspromemorian Regler om privata sjukvårdsförsäkringar inom den offentliga finansierade hälso- och sjukvården
Departementspromemorian Regler om privata sjukvårdsförsäkringar inom den offentligt finansierade hälso- och sjukvården (Ds 2022:15) har inkommit där region Västerbotten ges möjlighet att yttra sig. Förslag till yttrande är under beredning. Regionjurist, beställarenheten samt verksamhetsutvecklare inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen samverkar i bredningen. Vid arbetsutskottets sammanträde informeras utskottet om pågående beredning.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
11
Yttrande över remissen "Utredningen om utbildning till sjuksköterska och barnmorska” (SOU 2022:35).
Region Västerbotten har beretts möjlighet att lämna yttrande avseende ”Utredningen om utbildning till sjuksköterska och barnmorska” (SOU 2022:35). Region Västerbotten ställer sig bakom remissen i sin helhet men har valt att särskilt lämna synpunkter på valda delar vilka redovisas i bifogat yttrande.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
579kb Ladda ner dokument
-
-
Rekommendation från styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner SKR om inriktning för fortsatt utveckling av det nationella systemet för kunskapsstyrning inom hälso- och sjukvårdsområdet 2023–2027. Rekommendationen är en fortsättning på tidigare beslut från 2017 om att etablera ett nationellt system för kunskapsstyrning inom hälso- och sjukvården.
Vi ser ett stort värde i att Region Västerbotten fortsätter sitt arbete för att kunna erbjuda sina invånare en god vård som är kunskapsbaserad, jämlik och resurseffektiv.
Styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner föreslår att regionerna ska ställa sig bakom rekommendationen.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
13
Europeiska kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets förordning om kvalitets- och säkerhetsstandarder för ämnen av mänskligt ursprung
Region Västerbotten har på remiss av Socialstyrelsen beretts möjlighet att yttra sig om Europeiska kommissionens förslag till förordning om ämnen av mänskligt ursprung (SoHO) avsedda att användas på människor. Den föreslagna förordningen skall ersätta nuvarande EU direktiv om blod, respektive celler och vävnader som är införda i lag om blodsäkerhet (SFS 2006:496) samt lag om kvalitets- och säkerhetsnormer vid hantering av mänskliga vävnader och celler (SFS 2008:286) med åtföljande föreskrifter.
Det finns vissa fördelar med kommissionens förslag till ny förordning men Region Västerbotten menar att ett flertal nackdelar överväger. Detta innebär att Region Västerbotten inte kan tillstyrka förslaget i sin nuvarande utformning. Tyvärr medger inte förslagets stora omfattning att alla detaljer tas upp utan fokus för detta remissvar belyser de större, principiella invändningarna mot förslaget.-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden har beretts möjlighet att yttra sig om upprättat förslag avseende ”Länsövergripande strategi för suicidprevention. Hälso- och sjukvårdsnämnden är eniga i att en länsövergripande strategi ska finnas, ställer sig överlag positiv till förslaget och ställer sig positiv till att påbörja arbete med suicidprevention utifrån den forsknings- och beprövade B4 modellen; Bemöta, Behandla, Bygga och Begränsa. Hälso- och sjukvårdsnämnden förtydligar dock vidare att regionen bör beakta pågående nationellt arbete med revidering av ny strategi för psykisk hälsa och suicidprevention som ska vara klar i september 2023.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Kompetensförsörjning är en av Region Västerbottens viktigaste strategiska frågor för framtiden. Att kunna behålla, utveckla, attrahera men även rekrytera och avveckla kompetenser är en avgörande förutsättning för att regionen ska klara sitt uppdrag. Kompetensförsörjningsstrategin för perioden 2023-2030 ska utgöra en grund för det arbete regionen som organisation behöver bedriva för att trygga kompetensförsörjningen. Strategin ska bidra till ett helhetsperspektiv på kompetensförsörjningsfrågorna och samtidigt kunna visa på en gemensam riktning för Region Västerbottens verksamheter för att klara kompetensförsörjningsbehoven på både kort och lång sikt.
Strategins inriktning är tillvara och utveckla befintlig kompetens som finns i organisationen, samt verka för ett inflöde av rätt kompetens, så ska målet om rätt (fulltalig) bemanning med rätt kompetens för rådande uppdrag år 2030 uppnås. Strategin ska också kunna understödja Hälso- och sjukvårdens målbild 2030 och på så sätt bidra till att invånare i Västerbotten ska få tillgång till en jämlik hälso- och sjukvård.
Bakgrund
Förmågan att möta framtiden med rätt kompetens är idag, och imorgon, den största och viktigaste utmaningen på arbetsmarknaden och en strategisk fråga för alla organisationer oavsett bransch, storlek eller verksamhet. Så även för regionen. En åldrande befolkning, snabb teknisk utveckling och ändrade vårdkonsumtionsmönster med mera ställer krav på vår förmåga att utvecklas. En annan konsekvens av en åldrande befolkning kan förväntas bli ett ökat behov av personal och andra resurser inom vård- och omsorg. Kompetensförsörjningsutmaningarna som finns redan nu berör inte bara den direkta vårdverksamheten utan är också en realitet för andra verksamhetsområden inom regionen. En del problem och utmaningar är regiongemensamma medan andra är mer specifika beroende på profession och verksamhetsområde.
Beskrivning
De strategiska områdena i strategin är framtagna utifrån dialog med regionens ledningsgrupper på förvaltnings och områdesnivå samt centralfackliga representanter. Den inriktning som varit i dialogerna är att organisationen ska uppnå rätt bemanning med rätt kompetens för rådande uppdrag 2030. Med rätt bemanning i detta avseende menas fulltalig bemanning utifrån vad som krävs för att fullgöra uppdraget.
Utifrån de strategiska områden har samtliga fått prioritera vilka åtgärdsområden som anses viktigast för att nå målet år 2030.
En åtgärdsplan är framtagen som bilaga utifrån de prioriteringarna där övergripande aktiviteter finns beskrivna för att nå målsättning 2030 (bilaga 1 till strategin).Ärendet återremitterades vid Hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 22 september. Förslaget har ytterligare beretts och reviderats utifrån nämndens motivering.
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Kikhosta (pertussis) är en luftvägsinfektion som orsakas av bakterien Bordetella pertussis. Sjukdomen kan medföra komplikationer såsom långdragen hosta, kraftig viktminskning, lunginflammation och inflammation i hjärnvävnaden. Hos fullt vaccinerade personer och hos personer som tidigare haft kikhosta blir symtomen ofta lindrigare vid insjuknandet, men hostan brukar vara långvarig.
Kikhosta kan utvecklas till en allvarlig och livshotande sjukdom hos de allra yngsta spädbarnen som ännu inte erbjudits vaccination. Skyddseffekten för spädbarn genom att vaccinera modern under graviditet är 80 procent vid 0–2 månaders ålder och cirka 50 procent vid 0–6 månaders ålder.
Syftet med vaccination mot kikhosta för gravida är framför allt att skydda de allra yngsta spädbarnen som löper störst risk för allvarlig sjukdom, och bland dem särskilt riskgruppen för tidigt födda barn.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar sedan 15 augusti 2022 att gravida vaccineras mot kikhosta.
Idag i Sverige finns flera kombinationsvaccin innehållande påfyllnadsdos mot
kikhosta som är godkända för användning hos äldre barn, gravida och vuxna. Dessa
vacciner innehåller även komponenter för difteri, stelkramp och i vissa fall polio.
Det finns inga tillgängliga vaccin som innehåller endast antigen mot kikhosta.
Varje vaccination mot kikhosta innebär därför även en påfyllnadsdos av vaccin mot
difteri, stelkramp och i vissa fall polio. Vaccination rekommenderas vid varje ny graviditet.-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
-
Folktandvården i Västerbotten har sedan 2012 haft uppdraget från fullmäktige att basera sina årliga justeringar av tandvårdstaxan på Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverkets (TLV) referenspriser och dess justeringar.
Ett förslag till tandvårdstaxa för perioden 15 januari 2023 till och med 14 januari 2024 har upprättats.
Förslaget innebär att taxorna för allmäntandvård och specialisttandvård föreslås uppräknas med landstingsprisindex, LPIK, som för 2023 beräknas till 6,8 % av SKR. 2021 års återinförande av 50% påslag på tandvårdstaxans åtgärder för helgjour, vilket gjordes för att avlasta jourverksamheten och följa prissättningen för jourverksamhet i övriga regioner i Norrland, föreslås kvarstå 2023.
Vidare föreslås att taxorna för lokala åtgärder, som inte ingår i det statliga tandvårdsstödet, justeras för beräknad kostnadsökning enligt LPIK.
Den interna taxa som reglerar åtaganden mellan regioner föreslås uppräknas med LPIK.
Ersättningen för munhälsobedömning och utbildning av omsorgspersonal justeras sedan 2017 årligen. Ersättningen för munhälsobedömning/utbildning vid uppsökande verksamhet föreslås liksom tidigare att uppräknas med LPIK.-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i februari 2022 (RS 10:5-2022) om ny förtroendepersonsorganisation med sex nämnder; Regionstyrelsen, Hälso- och sjukvårdsnämnden, Regionala utvecklingsnämnden, Krisledningsnämnden, Folkhögskolestyrelsen och Patientnämnden. Den nya organisationen för styrning och ledning träder i kraft den 1 januari 2023. Ett förslag till reglemente har upprättas över nämndens allmänna och särskilda uppgifter, befogenheter, ansvarsförhållande, organisation och arbetsformer.
I den nya förtroendepersonorganisationen kommer hälso- och sjukvårdsnämndens två utskott, utskott för primärvård och tandvård samt utskott för funktionshinder och samverkan utgå och föreslås istället bli nämndsberedningar.-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Fullmäktiges beredningar för folkhälsa och demokrati har under mandatperioden 2019 – 2022 arbetat med årliga tematiska uppdrag. För varje år har beredningarna lämnat en rapport i vilken de uppmärksammat förvaltningarna på olika viktiga förbättringsområden kopplat till de uppdrag de jobbat med. Förvaltningarna har årligen svarat på det som beredningarna lyfter i respektive rapport. Vid mandatperiodens slut önskar beredningarna en statusuppdatering på de områden som lyfts fram. Nämnden har nedan sammanfattat en statusrapport kopplat till de tidigare årens svar till beredningarna. Gällande 2021 är svaret kort då ett svar avseende detta lämnades så sent som i Mars 2022.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
451kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
Bilagor
-
497kb Ladda ner dokument
-
566kb Ladda ner dokument
-
720kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
654kb Ladda ner dokument
-
636kb Ladda ner dokument
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden har erhållit ytterligare riktade bidrag för förbättrad tillgänglighet utifrån följande
Statsbidrag förbättrad tillgänglighet 1,7 mkr
Statsbidrag ökade vårdplatser 13,0 mkr
SUMMA 14,7 mkr
Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslås ta beslut för tillkommande statsbidrag avseende förbättrad tillgänglighet. Förutom fortsatt arbete utifrån tidigare beslutade insatser (HSN § 98 509-2022) föreslås 1,0 miljoner kronor tillföras kostnad för postcovidmottagning.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
Bilagor
-
497kb Ladda ner dokument
-
566kb Ladda ner dokument
-
720kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
654kb Ladda ner dokument
-
636kb Ladda ner dokument