Möte 2021-12-10
-
Program
10.00-10.30 Ekonomi och resultatuppföljning - månadsrapport Harriet Boström, Controller 10.30-10.50 Patientnämnden Peter Sjöstedt, Kanslichef Paus 11.00-11.45 Hälso och sjukvårdsdirektörens information inklusive redogörelse av händelseanalys sommarstängning Förlossning Brita Winsa, Hälso- och sjukvårdsdirektör 11.45-13.00 Lunch och gruppmöten 13.00-13.30 Ärenden enligt lista 13.30-14.30 Sjukvårdsområdes information Jennie Liling Ståhl, Områdeschef, Camilla Andersson, Områdeschef, Isabell Zemrén, Områdeschef 14.30-14.45 Ärenden enligt lista (vid behov) -
Lars Bäckström (C) justerar protokollet tillsammans med Anna-Lena Danielsson (S). Justeringen sker digital den 20 december.
-
Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 10 december 2021 får personalföreträdare närvara vid hela eller del av nämndens sammanträde och samtliga ärenden undantaget ärende som rör upphandling där sekretess råder. Personalföreträdarna har rätt att delta i hälso- och sjukvårdsnämndens överläggningar men inte i besluten. Vidare har personalföreträdare inte rätt att lägga förslag eller få sin mening noterad i protokollet.
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Enligt program.
-
Hälso- och sjukvården redovisar för oktober månad en positiv avvikelse mot budget. Månadens överskott uppgår till 15 miljoner kronor vilket innebär en ackumulerad negativ avvikelse mot budget på 118 miljoner kronor och en nettokostnadsminskning med 1,2 procent. Både kostnader och intäkter är påverkade av den pågående pandemin.
Vårdintäkterna redovisar för oktober ett överskott mot budget med fem miljoner kronor vilket innebär en ackumulerad negativ avvikelse på 47 miljoner kronor. Personalkostnaderna redovisar efter oktober månad ett ackumulerat budgetunderskott på 172 miljoner kronor.
Kostnaderna för utomlänsvård är fortsatt lägre än budgeterat och ackumulerat per oktober är överskott mot budget 29 miljoner kronor.
-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
I enlighet med Region Västerbottens reglemente för intern kontroll tar varje nämnd fram en årlig tillsynsplan för intern kontroll. Tillsynsplanen syftar till att säkerställa att kontrollsystemet i nämndens verksamhet fungerar genom att testa att kontrollaktiviteter som finns i verksamheten för de risker nämnden har prioriterat som mest väsentliga att följa. I tillsynsplanen redovisas även de risker som hanteras aktivt med åtgärdsplaner samt de risker som identifierats men som inte blir fokus under det kommande året.
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
I beslut från §101 vid HSN 210617 uppdras till Hälso- och sjukvårdsdirektören att:
1) initiera ett arbete och skapa en handlingsplan för att säkerställa en god bemanning av barnmorskor vid länets förlossningsavdelningar med särskilt fokus på ett möjligt utvidgat samarbete mellan sluten och öppenvård, såväl inom Centrum för obstetrik och gynekologi samt tillsammans med Mödravårdscentralen.
2) genomföra en extern genomlysning av sommarplaneringsprocessen 2021 för att identifiera förbättringsområden inför kommande semesterplaneringar.
Till HSN sammanträde 21-12-10 har rapporter för de båda deluppdragen lämnats. För uppdrag 1 har en delrapportering för uppdraget sammanställts. Delrapporten beskriver ett antal förslag som bör verkställas och/eller utredas vidare och det arbetet fortgår. Uppdrag 2 är avslutat och rapporten utgör en slutrapportering. Vid arbetsutskottets beredning beslutades att återremittera ärendet rörande handlingsplan för att säkerställa en god bemanning av barnmorskor vid länets förlossningsavdelningar till förvaltningen. Ärendet tas åter upp vid nämndens sammanträde den 13 januari 2022.
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Basutbud
Idag är utbudet av 1177 Vårdguidens e-tjänster i Region Västerbotten valfritt inom både primärvård, tandvård och specialistvård. Det innebär ojämlik vård beroende på vilket hälsocentral en invånare är listad på. Då samhället i övrigt erbjuder allt fler digitala kontaktmöjligheter ökar också förväntningen på att vården ska vara kontaktbar via digitala kanaler. Invånare vill kunna kontakta sin hälsocentral eller mottagning oavsett tid på dygnet. Möjligheten till digital kontakt ökar tillgängligheten till vården och jämlikheten mellan invånare. Invånare har förväntningar på att samma digitala kontaktvägar ska vara möjliga oavsett vilken mottagning invånaren behöver kontakta. I revisionens granskning av den politiska styrningen av 1177 Vårdguiden för 2021 lyfts det att det inte finns något gemensamt basutbud av e-tjänster inom primärvården i regionen, vilket leder till ojämlik vård. I rapporten framgår att ett gemensamt basutbud är något man ser positivt på från hälso- och sjukvården. Hur länge en invånare behöver vänta för att få svar på ett inskickat ärendet varierar mellan olika mottagningar och olika e-tjänster. Det innebär ojämlikhet och otydlighet vad gäller tillgänglighet. Dessutom skapar det en osäkerhet om när invånaren kan förvänta sig ett svar och kan antyda att det är mer fördelaktigt att ringa till vården.
Förslaget till ett basutbud för 1177.se är lyft till lokalt ansvariga för aktiverade mottagningar i 1177 Vårdguidens e-tjänster för synpunkter och inspel samt förankrat i styrgruppen för förvaltningsobjektet invånartjänster.
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Staben för forskning och utbildning har getts i uppdrag att revidera nuvarande Forsknings- och utbildningspolicy (FoU-policy) i syfte att tydligare harmonisera med regionens nuvarande forsknings-, utbildnings-, och innovationsverksamheter samt den nationella Life Science Strategin.
Förslag till ny FoUI-policy har arbetats fram efter remiss till regional utvecklingsdirektör, digitaliserings- och teknikdirektör , ledamöter i ALF-kommittén, FoU-rådet, TUA-kommittén och företrädare för medicinska fakulteten vid Umeå Universitet.
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbottens ettåriga anslag till forskning ska stödja medarbetare som har genomgått forskarutbildning och är i början av sin forskningskarriär. Anslaget ska stödja klinisk forskning, dvs. forskning som förutsätter vårdens strukturer och resurser och har som mål att lösa ett hälsoproblem eller att identifiera faktorer som leder till ohälsa. Utlysningen var öppen för ansökan under perioden 2021-05-06 - 2021-09-02. Totalt inkom 12 behöriga ansökningar, varav fem kvinnor (42 %) och sju män. Bedömning av ansökningarna har skett individuellt och i enlighet med utlysningstext fastställd av ALF-kommittén 2021-04-27. Region Västerbottens ettåriga anslag till forskning ska stödja medarbetare som har genomgått forskarutbildning och är i början av sin forskningskarriär. Anslaget ska stödja klinisk forskning, dvs. forskning som förutsätter vårdens strukturer och resurser och har som mål att lösa ett hälsoproblem eller att identifiera faktorer som leder till ohälsa. Utlysningen var öppen för ansökan under perioden 2021-05-06 - 2021-09-02. Totalt inkom 12 behöriga ansökningar, varav fem sökande var kvinnor (motsvarar 42 procent) och sju män (motsvarar 58 procent). Bedömning av ansökningarna har skett individuellt och i enlighet med utlysningstext fastställd av ALF-kommittén 2021-04-27. Totalt föreslås att 1,9 miljoner kronor tilldelas åtta personer av de som ansökt. Av dessa är tre kvinnor, vilket motsvarar 43 procent, och fem män.
-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
660kb Ladda ner dokument
-
-
Tobiasregistret är en nationell resurs för vissa högspecialiserade behandlingar inom svensk hälso- och sjukvård. Verksamheten rekryterar givare och förmedlar blodstamceller för transplantation. Oberoende av i vilken region berörd patient bor söker sjukvården efter passande stamceller eller sparade navelsträngsceller via Tobiasregistret. Om det inte finns passande givare i Tobiasregistret görs sökningar i de internationella databaser till vilka detta register och andra internationella register är uppkopplade. Under de senaste 12 åren har landstingen och regionerna från SKR, rekommenderats att stödja Tobiasregistret.
Sjukvårdsdelegationen vid Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har vid sammanträde den 16 september 2021 beslutat på delegation från styrelsen;
- att rekommendera regionerna att till Tobiasregistret betala 0,75 kr per invånare och år fr.o.m 1 januari 2022 t.o.m. 31 december 2024. Utbetalning sker två gånger årligen, juni och december, samt
- att respektive region uppmanas att senast 15 december 2021 anmäla till Sveriges Kommuner och Regioner hur rekommendationen behandlas.
En årlig kostnad för region Västerbotten blir 201 050 kronor, vid en solidarisk finansiering av Tobiasregistret. Beloppen avser åren 2022 – 2024. Sammantaget för dessa tre år innebär det att Tobiasregistret erhåller 22 942 121 kronor solidariskt från regionerna.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
281kb Ladda ner dokument
-
13
Rekommendation till beslut gällande överenskommelse om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Samråd vård och omsorg, det politiska samverkansorganet mellan länets 15 kommuner och Region Västerbotten för vård och omsorg, har lämnat en rekommendation till beslut gällande överenskommelse mellan Region Västerbotten och länets kommuner om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
I slutet av 2020 togs på region Västerbottens initiativ, ett arbete upp för att bättre kunna nyttja alla resurser men framför allt operativa resurser inom den norra sjukvårdsregionen. Syftet är att kunna erbjuda fler patienter i norra sjukvårdsregionen vård inom vårdgarantin. Regionerna har liknade problem med längre vårdköer men sinsemellan inom olika specialitetsområden. Hälso- och sjukvårdsdirektörerna i norra sjukvårdsregionen formulerade ett uppdrag för ett projektarbete med deltagare från Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen. Från region Västerbotten deltar områdeschef Ulrica Bergström. Projektet ska vara avslutat under hösten 2021 men kan komma att försenas på grund av rådande pandemi.
Projektet arbetar med att lösa frågetecken om hur man kompetens- och flödesoptimerar över regiongränserna samt hur ekonomiska och administrativa hinder kan överbyggas. Tanken är att inte enbart flytta patienter utan även möjliggöra förflyttning av kompetens mellan regionerna till patienterna. Även regionernas egna interna process för att hänvisa patienter till annan vårdgivare kommer att behöva förtydligas. Hur modellen ska se ut är ännu inte fastställt, Hälso- och sjukvårdsdirektören har lämnat ett uppdrag till hälso- och sjukvårdsförvaltningens stab att utreda olika modeller och beslut kan komma att tas av hälso- och sjukvårdsledningen senare i höst.
Att bättre kunna nyttja regionernas resurser ses idag som en bättre lösning än att endast fokusera på att hänvisa patienter till andra vårdgivare. Arbetet med samordning i norra regionen kommer att utvärderas och i utvärderingen kommer även frågan om en central hantering av patienter med längre väntetider vara en parameter.
Ett särskilt arbete för att förbättra kunskapen hos medarbetare och chefer om vårdgarantins utfästelser och krav på till exempel hänvisning till annan vårdgivare har påbörjats. Tydliga rutiner för hur patienter informeras om vårdgarantin och vidare handläggning när patienter riskerar att få vänta längre än den lagstadgade vårdgarantin ska finnas vid alla basenheter.
-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Den äldre multisjuka människan kräver speciellt omhändertagande. Ofta behandlas dess olika sjukdomar och krämpor mest effektivt genom strukturerade teaminsatser. Efter sjukdom och skada behöver denna del av befolkningen lång tid för återhämtning och mer handledning i sin rehabilitering och har därför också längre vårdtider, både i sluten och öppen vård. En utökat arbetssätt med mobila öppenvårdsteam i samverkan med kommunerna skulle kunna leda till att de multisjuka , som är i riskzonen för att bli inlagda på sjukhus, i ett tidigare skede får tillgång till geriatrisk specialistkompetens. Under Covid-pandemin har behovet av mobila team accentuerats i mening att förhindra undvikbara sjukhusinläggningar i syfte att inte belasta sjukvården. Alltsedan april 2020 har de mobila teamen utgjort en viktig resurs. Mobila resurser som PrimÄR, Palliativa teamet, GÖT och ambulansens bedömningsbil har verkat i sina grunduppdrag och under året samverkat för att undvika sjukhusvård för de som inte behöver detta. Insatserna har delvis utvecklats genom att förstärka resurser till teamen. Teamen har kunnat erbjuda vård i hemmet dygnet runt, smittspårning inom kommunala boenden och bemanning av sköterskeresurs för Covid-specifik vård inom Umeå Kommun. Sammanfattningsvis finns en stor utvecklingspotential för en mer personcentrerad vård med bibehållen kvalitet genom mobila team med geriatrisk kompetens. Ett antal mobila team verkar redan i regionen och utifrån tillgängliga resurser sprids dess erfarenheter och arbetssätt över regionen.
-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten har i dagsläget ett relativt stort antal rekryterade specialister och ST-läkare samt låg personalomsättning. Ett knappt 20-tal ST-läkare är nu anställda vid BFM Västerbotten. Detta ger oss möjlighet att säkra framtida bemanning inom verksamhetens olika delar där mammografin är en. Region Västerbotten och BFM Västerbotten följer kontinuerligt forskningen och utvecklingen inom ”artificiell intelligens”. AI kommer sannolikt att få en stor påverkan på region Västerbotten och så även på BFM Västerbotten, mammografin. Regionen ligger i framkanten vad gäller digitalisering och vi eftersöker aktivt olika digitala stöd till verksamheten för att uppnå största möjliga patientnytta. Mammografi är en av många verksamhetsdelar inom radiologi. I nuläget har vi möjlighet att erbjuda längre placeringar för ST-läkare med speciellt intresse för mammografi. Vi gör dock bedömningen är att öronmärkta pengar inte skulle bidra till att lösa framtida bemanningsbehov av bröstradiologer då en stor andel av ST-läkarna sannolikt skulle ändra sin intresseinriktning under utbildningens gång.
-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
249kb Ladda ner dokument
-
-
Tilldelningsbeslut i upphandling. Sekretess råder.
-
Tilldelningsbeslut i upphandling. Sekretess råder.
-
Bilagor