Möte 2022-02-16
-
1
Program
-
2
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 16 februari 2022 får personalföreträdare närvara vid hela eller del av nämndens sammanträde och samtliga ärenden undantaget ärende som rör upphandling där sekretess råder. Personalföreträdarna har rätt att delta i hälso- och sjukvårdsnämndens överläggningar men inte i besluten. Vidare har personalföreträdare inte rätt att lägga förslag eller få sin mening noterad i protokollet.
-
Enligt program.
-
Årsrapport är Hälso- och sjukvårdsnämndens (HSN) samlade uppföljningsrapport för året 2021 till regionstyrelsen. Rapporten innehåller nämndens samlade bedömning inklusive redovisning och analys av måluppfyllelse utifrån nämndens verksamhetsplan, redovisning av aktiviteter för de riktade uppdrag som fullmäktige gett nämnden, uppföljning av nämndens internkontrollplan samt en ekonomisk redovisning och analys. I årsrapporten följs målen som nämnden fastställt med stöd av de indikatorer som beslutats för respektive mål. Av sammanlagt 10 mål som riktats till nämnden bedömer nämnden att 7 har uppfyllts helt eller delvis medan 3 mål inte uppfyllts. Arbetet med riktade uppdrag har under året fortskridit enligt plan och redovisas i Bilaga 4. Uppföljning av nämndens internkontrollplan för 2020 redovisas som Bilaga 1 i rapporten. Budgetbilaga finns i rapporten som Bilaga 2 medan Årsredovisning avseende tillgänglighet i primärvård och specialistvård på grund av sin omfattning redovisas som eget dokument (med hänvisning till Bilaga 3 i rapporten) kopplat till ärendet.
-
Beslut om att inleda upphandling som avser manuella rullstolar och tillbehör. Upphandlingen genomförs av Västerbottens läns landsting på uppdrag av övriga upphandlande myndigheter; Region Norrbotten och Region Jämtland Härjedalen.
Godkänt fastställande av upphandlingsdokumentation krävs för genomförandet av upphandling. Upphandlingssekretess råder.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
8
Omorganisation Centrum för Anestesi, operation och intensivvård, Västerbotten till Centrum för Anestesi, operation och intensivvård, Umeå respektive Skellefteå.
Centrum för Anestesi operation och Intensivvård har tidigare varit länsklinik för samtliga 3 sjukhus i region Västerbotten.
Vid chefsrekryteringsprocessen 2019 fanns inga sökande till tjänsten och även extern rekryteringsfirma gjorde både försök att hitta lämpliga kandidater och en omvärldsanalys. De visade på att uppdraget att driva en så stor verksamhet med så många samarbetspartners på 3 orter ej medgav förutsättningar för att göra ett bra arbete.
I ett första steg bildades i Lycksele 2020 ett Kirurgisk Centrum där anestesi, operation och intensivvård och Helikopterverksamheten hamnade under centrat tillsammans med kirurgi och ortopedi.
Under 2021 har verksamheten i Umeå ytterligare utökats med flygambulansverksamheten.
Verksamheterna ser i dagsläget få fördelar med att organisatoriskt vara länsklinik. De har en länssamordning som de ser skulle fungera oavsett organisatorisk tillhörighet.
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten sluter avtal med privata vårdgivare. I samband med detta finns ibland ett behov från antingen Region Västerbotten eller den privata vårdgivaren att få tillgång till vissa av Region Västerbottens olika journalsystem. Behovet utgår ifrån informationsdelning gällande patienter i en vårdkedja. Riktlinjen syftar till att behandla alla privata vårdgivare med avtal med Region Västerbotten på ett likartat och objektivt sätt utifrån vissa givna kriterier gällande tillgång till journalsystemet utifrån Region Västerbottens behov av sammanhållen journalföring. Utifrån riktlinjen kommer nämnder som upphandlar vårdgivare sedan att fatta beslut om tillgång till journalsystem.
-
10
Fullmakt till Regionala biobankscentrum för att lämna yttrande på ansökan om klinisk prövning samt granska biobanksansökan för Region Västerbottens räkning
Biobank Sverige har tagit fram förenklade och resursbesparande rutiner för att möjliggöra att studier som ansöker om tillstånd att bedriva klinisk prövning som omfattas av EU-förordningarna nr 2017/745 och nr 2017/746 om medicintekniska produkter, samt nr 536/2014 om kliniska prövningar av humanläkemedel (som börjar tillämpas 31 januari 2022) samtidigt granskas gällande Lag (2002:297) om biobanker i hälso- och sjukvården m.m. (biobankslagen). Detta i syfte att underlätta för klinisk prövning och för att uppnå en för regionerna kostnadseffektiv och resursbesparande process.
För att möjliggöra processen måste Region Västerbotten fatta beslut om att införa denna, vilken innebär att Sveriges 6 st Regionala biobankscentrum (Regionalt biobankscentrum norr, Regionalt biobankscentrum Mellansverige, Regionalt biobankscentrum Stockholm, Regionalt biobankscentrum Väst, Regionalt biobankscentrum Sydöst, Regionalt biobankscentrum Syd) mottar handlingar av Läkemedelsverket så att Regionalt biobankscentrum kan lämna yttrande på ansökan om klinisk prövning gällande biobank för Region Västerbottens räkning.
Bilagor
-
En kartläggning som Bröstcancerförbundet gjort pekar på att det finns stora skillnader i vården av spridd bröstcancer och att betydligt färre i region Västerbotten erbjuds eller ges ”rätt” behandling. Ett initiativärende har till nämndens sammanträde 211210 rests om att ge nämnden en förklaring till de påstådda skillnaderna gällande vården av spridd bröstcancer. Ett PM har upprättats som svar på initiativärendet.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 220113 restes ett initiativärende kring hanteringen av en rapport avseende ambulanssjukvården i Västerbotten som togs upp vid nämndens möte i juni 2021. Initiativärendet hemställer om att det ursprungliga underlaget från sakkunnig ska presenteras för nämnden och att de frisvar som inkommit från medarbetare i en enkät och som omnämns i rapporten redovisas för nämnd.
Frågan om frisvaren är sedan tidigare utredd av vår regionjurist då KD i september 2021 önskade ta del av dem. Juridiskt gjordes då bedömningen att då detta var en intern enkät som skickats mellan enheter/funktioner inom myndigheten som inte är fristående från varandra och svaren inte finns sammanställda (vilket nämns i rapporten) är det att betrakta som arbetsmaterial och alltså inte en handling som delas. Om en annan bedömning eventuellt skulle göras i dagsläget behöver materialet noggrant gås igenom för att se till att det är ett avidentifierat, dvs att det inte röjer enskild medarbetares uppfattning. I dagsläget betyder det att materialet ej heller nu delas med nämnden.
Det ursprungliga underlaget till rapporten redovisas dock till nämnden.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt de krav som finns i hälso- och sjukvårdslagen och patientsäkerhetslagen är Region Västerbotten skyldig att ge alla patienter en god och patientsäker vård. En förutsättning för en god och säker vård är bla att få möjlighet att vara delaktig i sin vård och behandling. Patientlagen anger vidare rätten till individuellt anpassad information vid besök i vården vilket inte skulle kunna garanteras utan att ha tillgång till språktolk när detta behov finns. En avgiftsfri användning av språktolktjänster är en förutsättning för att en jämlik vård ska kunna ges.
Möjlighet finns att redovisa tolkkostnader då särskilt konto för tolktjänster finns. Kostnader för språktolk finns under språktolk övriga. En avläsning visar enkelt kostnaden per kostnadsställe och per leverantör.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
Ambulanssjukvården Västerbotten har under åren 2019 och 2020 arbetat för att åstadkomma balans i ekonomin. En av åtgärderna har varit att se över bemanningen. Översynen visade att för en av dygnsbilarna i Skellefteå saknades finansiering för tre tjänster. Den risk- och konsekvensanalys som togs fram belyste vidare att den ena dygnsbilen låg på en belastning på 12–14% på nätterna vilket är att betrakta som låg nyttjandegrad. Man valde utifrån detta att flytta dygnsbilen i Skellefteå till Robertsfors för att hämta in finansiering. I samband med detta överfördes fyra årstjänster från Umeå till Skellefteå för att täcka dygnet-runt verksamhet i Robertsfors. De utökade tjänsteutrymmet gav också möjlighet för att etablera en kvällsbil till i Skellefteå som idag går 1330 – 2300. Besluten om förändring samverkades i verksamhetens ledningsgrupp (VSG).
Utifrån den aktuella belastningen på ambulansen i Robertsfors ser vi idag ingen möjlighet att göra om den till en akutbil eller flytta tillbaka den in till Skellefteå. Utredning pågår nu kring möjligheten att etablera en nattambulans med jour i Skellefteå i syfte att minska belastningen och skapa en än bättre förmåga att upprätthålla beredskap både i Skellefteå och Robertsfors. Vid alla förändringar inom ambulanssjukvården måste de ekonomiska ramarna i förhållande till behoven beaktas.
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
Motionären föreslår att Region Västerbotten skall införa ett vaccinationsprogram gällande influensa, pneumokocker (lunginflammation) och bältros.
Gällande influensavaccination så är beslut redan taget om införande av kostnadsfri vaccination för alla >65 år from säsongen 2021/2022.
För pneumokockvaccin har Regionstyrelsen beslutat om att införa kostnadsfri pneumokockvaccination för alla >65.
Vad gäller Bältros så finns i dagsläget två vaccin tillgängliga.
Zostavax som funnits på den svenska marknaden sedan några år tillbaka samt Shingrix som finns på den svenska marknaden sedan 2020, dock i begränsad omfattning. Shingrix är ett mycket effektivare vaccin och rekommenderas före Zostavax. Rådet för nya terapier, NT rådet, utreder värdet av införandet av vaccination med Shingrix och rekommenderar regionerna i ett yttrande 201214 att avvakta med att finansiera detta vaccin innan utredningen är klar. Sakkunniga inom region Västerbotten instämmer i denna rekommendation (länk nedan).
Shingrix – förebyggande mot Herpes zoster och postherpetisk neuralgi (janusinfo.se)
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade av hälso-och sjukvårdsdirektören
Hälso- och sjukvårdsdirektörens beslut som fattats med stöd av delegation. Förteckning.Beslut fattade på vidaredelegation
Beslut som fattats med stöd av vidaredelegation från hälso- och sjukvårdsdirektören. Förteckning.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll och andra handlingar delges för kännedom till nämnden.
Bilagor
-
662kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
-
Årsrapport är Hälso- och sjukvårdsnämndens (HSN) samlade uppföljningsrapport för året 2021 till regionstyrelsen. Rapporten innehåller nämndens samlade bedömning inklusive redovisning och analys av måluppfyllelse utifrån nämndens verksamhetsplan, redovisning av aktiviteter för de riktade uppdrag som fullmäktige gett nämnden, uppföljning av nämndens internkontrollplan samt en ekonomisk redovisning och analys. I årsrapporten följs målen som nämnden fastställt med stöd av de indikatorer som beslutats för respektive mål. Av sammanlagt 10 mål som riktats till nämnden bedömer nämnden att 7 har uppfyllts helt eller delvis medan 3 mål inte uppfyllts. Arbetet med riktade uppdrag har under året fortskridit enligt plan och redovisas i Bilaga 4. Uppföljning av nämndens internkontrollplan för 2020 redovisas som Bilaga 1 i rapporten. Budgetbilaga finns i rapporten som Bilaga 2 medan Årsredovisning avseende tillgänglighet i primärvård och specialistvård på grund av sin omfattning redovisas som eget dokument (med hänvisning till Bilaga 3 i rapporten) kopplat till ärendet.