Möte 2025-09-04
-
HSN 4 september
Tidpunkt Information Föredragande 14:00-14:20 Hälso-och sjukvårdsnämndens återkopplingsrapport avseende planeringsförutsättningar inför 2026 Annelie Bygdén, strateg 14:20-14:40 Information från förvaltningen Elisabeth Karlsson, hälso-och sjukvårdsdirektör 14:40-15:00 Ärende enligt lista -
Håkan Andersson (C) justerar protokollet tillsammans med ordförande.
Justeringen sker digitalt senast den 9 september. -
Personalföreträdare har i enlighet med kommunallagen (7 kap. 10-19 §§) rätt att närvara vid en nämnds behandling av ärenden som rör förhållandet mellan regionen som arbetsgivare och dess anställda. Personalföreträdarna ska utses av de lokala arbetstagarorganisationer som Region Västerbotten har kollektivavtal med, i första hand bland dem som är anställda inom nämndens verksamhetsområde. Även om personalföreträdarna utses av arbetstagarorganisationerna så representerar de inte dessa. Personalföreträdarna ska fungera som ombud för alla medarbetare i Region Västerbotten.
Personalföreträdarna har rätt att delta i nämndens överläggningar men inte i besluten. Vidare har personalföreträdare inte rätt att lägga förslag eller att få sin mening noterad i protokollet.
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelsen har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Nämnden har antagit en rutin för anmälan av initiativärenden till nämnden.
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftligt. Oavsett när initiativärenden lämnas in måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet. Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering.
Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas inom 6 månader från det att initiativet anmälts.
Följande initiativärenden har anmälts:
Namn ( ) - XXXXX - HSN xxx-ÅÅÅÅ
-
Hälso- och sjukvårdsdirektörens information
Muntlig information lämnas till hälso-och sjukvårdsnämnden från Elisabeth Karlsson, hälso-och sjukvårdsdirektör, om aktuella händelser från förvaltningen.
Hälso-och sjukvårdsnämndens återkopplingsrapport avseende planeringsförutsättningar inför 2026
Muntlig information lämnas till hälso-och sjukvårdsnämnden från Annelie Bygdén, strateg, om ärendet "Hälso-och sjukvårdsnämndens återkopplingsrapport avseende planeringsförutsättningar inför 2026".
-
Ambulanssjukvårdens ambulanser genomför många uppdrag och rullar många mil per år. För att säkerställa drift och kontinuitet i verksamheten är det framtagen en utbytesplan för ambulanserna i länet. Ambulanserna går efter en fast tid och belastning först ut som reservambulans, för att senare fasas ut av verksamheten.
Ambulanssjukvården har i dag 23 fordon i främre led som ingår i denna utbytescykel. Varje ambulans förväntas bytas ut varje 5 år. Det gör att ambulanssjukvården behöver upphandla 4–5 ambulanser per år.
Ambulanssjukvården har i dag inget ramavtal för upphandling av ambulanser och gör att varje fordonsupphandling behöver hanteras som enskilda upphandlingar och tar mycket tid och resurser.
För att säkerställa en fortsatt drift av ambulanssjukvården, föreslås att upphandla ett ramavtal för ambulanser som sträcker sig över 4 år. Inom ramavtalet ska det upphandlas ramavtal för följande ambulanser:
Akutambulanser över 3,5 ton
Akutambulanser under 3,5 ton
Tvåbårsambulans för transport av två liggande patienter.
Förväntad ram för upphandlingen gäller för 4 år med beställning av snitt på 4-5 ambulanser per år. Förväntad kostnad per ambulans ligger på ungefär 2,2 miljoner.
Total ram ca 36-44 miljoner.-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden har beretts möjlighet att återkoppla till Regionstyrelsen avseende de planeringsförutsättningar som tagits fram inför beredning av Regionplan 2026. Nämnden har lämnat sina synpunkter i bifogad rapport.
-
150kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
-
Det finns anledning till fördjupad samverkansdialog med Malå kommun avseende möjligheter för region Västerbotten att samlokalisera verksamhet i kommunens planerade ny- och ombyggnad kring kommunens nuvarande äldreboende Miklagård. Samlokalisering av mindre enheter är inte enbart en fastighetsfråga utan bedöms även skapa bättre möjligheter för samnyttjande av resurser.
I den stora sjukstugebyggnaden i Malå finns idag enbart hälsocentral, ambulans och kommunens hemsjukvård vilket innebär att delar av byggnaden står tomma. I en närliggande byggnad finns tandvården.
Berörda verksamhetschefer har börjat titta på en lösning för att möjliggöra samlokalisering av regionens verksamheter, men ännu finns ingen konkret lösning.
Kommunen planerar att flytta ihop sina verksamheter inom äldreomsorg och hemsjukvård i nuvarande äldreboende Miklagård där omfattande ny- och ombyggnation därför planeras.
Trots att byggnadsprocessen är i ett långt framskridet skede så har kommunen öppnat dörren för en dialog med regionen då man ser möjliga vinster med en samlokalisering för både kommun, region och framför allt för Malåborna. Socialnämnden i Malå kommun fattade i mars 2025 beslut om att ge socialchefen i uppdrag att utforma möjliga samverkansformer med region Västerbotten för att i möjligaste mån gynna Malås invånare.
Ett förslag är att på motsvarande sätt ge områdeschefer för närsjukvårdsområde Södra Lappland och länssjukvårdsområde 2, samt tandvården Västerbotten att, tillsammans med regionens fastighetschef, ett uppdrag att i dialog med Malå kommun se över möjlighet till samlokalisering. Om detta bedöms möjligt, tillsammans med Malå kommun, vidare arbeta fram ett konkret förslag på hur en samlokalisering av berörda verksamheter kan genomföras och organiseras.-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
För att korta vårdköerna föreslår utredningen att det ska inrättas en nationell vårdförmedling i statlig regi. Vårdförmedlingens syfte är att tillgängliggöra hela landets vårdkapacitet för patienter i behov av vård och att förkorta väntetiderna inom hälso-och sjukvården.
Utredningens förslag och bedömningar innebär följande:
- E-hälsomyndigheten får ansvar för ett nytt register, den nationella katalogen för vårdgivar- och vårdutbudsinformation.
- E-hälsomyndighetens ansvar att föra den nationella katalogen ska regleras i en ny lag med anslutande förordning. Därutöver ska E-hälsomyndigheten kunna utfärda myndighetsföreskrifter.
- Vårdgivare ska vara skyldiga att lämna uppgifter till E-hälsomyndigheten om sin organisation och sitt utbud av hälso- och sjukvård.
- Regioner ska lämna uppgifter avseende ingångna avtal om hälso- och sjukvårdstjänster som upphandlats av eller uppdragits åt privata eller offentliga vårdgivare.
- Om uppgiftsskyldigheten inte fullgörs, får E-hälsomyndigheten förelägga den uppgiftsskyldige att tillhandahålla föreskrivna uppgifter. Ett beslut om föreläggande ska få förenas med vite.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har upprättat ett yttrande.-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har den 11 april 2025 överlämnat en rapport gällande grundläggande granskning av hälso- och sjukvårdsnämnden år 2024. Granskningsrapporten har tillställts hälso- och sjukvårdsnämnden för yttrande. Yttrande med uppgifter om verkställda och planerade åtgärder ska lämnas till revisionskontoret senast den 15 september 2025.
Sammanfattning av revisionens iakttagelser
Revisorerna beskriver i sin rapport att läget i hälso- och sjukvården varit ansträngt under år 2024. Bemanningsproblematik, strejk, reducerade vårdplatser, försämrad tillgänglighet och växande köer påverkade nämndens resultat negativt. I rapporten beskrivs att nämnden 2024 hade ett betydande underskott som uppgick till 621 miljoner kronor.
Rapporten beskriver också att resultaten för verksamhetsmålen var svaga och att nämnden endast uppnådde fem av sina 19 mål för år 2024. Revisorerna bedömer att Hälso- och sjukvårdsnämnden inte hade tillräcklig styrning och kontroll. Nämnden beskrivs som passiv trots situationen med stora underskott, svaga resultat för verksamhetsmålen och svårigheter för verksamheterna att klara sina uppdrag. Revisorerna är kritiska i rapporten till att nämnden inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att möta de utmaningar som vården ställts inför.
Positivt var att nämnden i hög grad beslutade om grundläggande styrdokument och utvecklat sin målstyrning och kontroll över hanteringen av beslut fattade på delegation och vidaredelegation.
Revisorernas rekommendationer till nämnden:
*Besluta om en plan med åtgärder för hur nämnden på lite längre sikt ska klara sitt uppdrag och hålla sina budgetar. Det behövs bättre dialoger med verksamheterna om vilka åtgärder som bör genomföras och om vad som är möjligt att genomföra. Säkerställ att verksamheterna blir delaktiga i beredningen av budgetar och arbetet med att föreslå åtgärder. Se till att det finns riskanalyser som visar vilka åtgärder som är möjliga att genomföra.
*Utveckla redovisningen av resultatet för verksamhetsmålen.
*Utveckla arbetet med intern kontrollplanen och uppföljningen av kontrollerna.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har motbakgrund av revisorernas rekommendationer upprättat ett yttrande.-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
398kb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har den 19 mars 2025 överlämnat en fördjupad granskningsrapport av Införandet av Cosmic år 2025.
Revisorerna har mot bakgrund av granskningen och de rekommendationer som getts till nämnden begärt hälso- och sjukvårdsnämndens yttrande med uppgifter om verkställda och planerade åtgärder senast den 15 september 2024.
Revisorerna har gett följande rekommendationer till hälso- och sjukvårdsnämnden:
*Säkerställa en tillräcklig kontroll över införandet och vid behov agera.
*Säkerställa att det finns förutsättningar att genomföra en utvärdering och följa upp nyttorna med införandet av Cosmic. Utvärderingen bör förutom FVIS, även inkludera vårdverksamheternas perspektiv och förutsättningar.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har upprättat ett yttrande utifrån revisorernas rekommendationer.-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
412kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade av ordförande på delegation av nämnden
Ärendegrupp 1.1
Ordförandebeslut - Avbrytande av upphandling gällande Nytt nutritionsavtal. HSN 275:15-2025.Ordförandebeslut - Upphandling - Nytt nutritionsavtal - tilldelningsbeslut . HSN 275:16-2025.
Bilagor
-
818kb Ladda ner dokument
-
842kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
777kb Ladda ner dokument
-
1023kb Ladda ner dokument
-
813kb Ladda ner dokument
-
485kb Ladda ner dokument