Möte 2020-11-24
-
3
Sammanträdets öppnande
-
4
Upprop
-
5
Val av protokolljusterare samt tid och plats för justering
-
6
Fastställande av föredragningslista
-
Inkomna interpellationer
Nr 26-2020 från Anton Bergström (M) ställd till regionala utvecklingsnämndens ordförande. När slutar regionen att betala ut skattemedel till Ibn Rushd?
RS 13471-2020
Nr 27-2020 från Elin Segerstedt Söderberg (M) ställd till ordförande i primär- och tandvårdsutskottet. När ska regionens patienter få tillgång till ett verktyg så att dennes doktor kan fånga upp riskfaktorer och behandla sjukdom preventivt?
RS 1487:1-2020
Nr 28-2020 från Ewa-May Karlsson (C) ställd till regionstyrelsens ordförande. Vem håller i taktpinnen när det gäller digitalisering i Region Västerbotten?
RS 1522:1-2020
Nr 29-2020 från Carina Sundbom (C) ställd till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande. Sjukvårdsplanering i Skellefteå inför etablering av Northvolt?
RS 1523:1-2020
Nr 30-2020 från Maria Kristoffersson (C) ställd till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande. Hur involveras politiken i processen kring god och nära vård?
RS 1609:1-2020
Nr 31-2020 från Hans-Inge Smetana (KD) och Betty-Ann Nilsson (KD) ställd till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande. Bröstcancerscreening i Region Västerbotten.
RS 1665:1-2020
Nr 32-2020 från Hans-Inge Smetana (KD) ställd till regionstyrelsens ordförande. Mediegranskning av Region Västerbotten.
RS 1666:2-2020
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
Inkomna motioner
Motion nr 36-2020 från Ewa-May Karlsson (C) m.fl. Mobila team en viktig del av den nära vården.
RS 1367:1-2020
Motion nr 37-2020 från Hans-Inge Smetana (KD) och Betty-Ann Nilsson (KD). Bröstcancerscreening i Region Västerbotten.
RS 1735:1-2020
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
10
Revisorernas rapport till regionfullmäktige
-
Enhetschef för folkhälsoenheten, Maria Falck, presenterar en film om regionens/landstingets arbete genom åren med visionen; "År 2020 har Västerbotten världens bästa hälsa och världens friskaste befolkning”.
-
De tre fullmäktigeberedningarna för folkhälsa och demokrati fick den 18 juni 2019, § 123, sitt riktade uppdrag för 2020. Uppdraget var:
- Genom medborgardialog och i samverkan med kommuner och andra aktörer i samhället ta fram underlag vad som kan göras för att främja barns och ungas psykiska hälsa.
Fullmäktigeberedningarna har också via sitt reglemente fått följande uppdrag:
- Verka för att medborgarna ska känna förtroende för den representativa demokratin. Beredningen ska också samverka/föra dialog med olika aktörer för att uppmärksamma behov inom ramen för folkhälsa och demokrati.
Fullmäktigeberedningarna har nu fullföljt sitt uppdrag och uppdraget redovisas i de tre medföljande rapporterna som nu lämnas till regionfullmäktige för vidare hantering.Efter fullmäktige överlämnas rapporten till styrelsen eller berörd nämnd för fortsatt beredning och förslag till beslut om åtgärder. Styrelsen alternativt nämndernas åtgärder behandlas i fullmäktige i april.
Bilagor
-
486kb Ladda ner dokument
-
Sveriges sjukvårdsregioner med ingående regioner har under lång tid samverkat nationellt kring så kallad rikssjukvård. Att regionerna haft olika regler har medfört svårigheter för patienter och vårdpersonal. Sjukvårdsregionernas kansligrupp har därför på uppdrag av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Regionala cancercentrum (RCC) tagit fram ett förslag som nu utmynnat i en rekommendation.
Rekommendationen handlar om att beslut om ersättning fattas av remitterande region som har kostnadsansvaret och beslutade kostnader ersätts av betalningsansvarig region så att patienter och närstående inte belastas ekonomiskt.
Norra sjukvårdsregionförbundet har vid sammanträde den 2 juni 2020, § 38, föreslagit att regionerna ska anta upprättade förslag till avgifter.
-
99kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Region Västerbotten ansvarar för linjetrafik och viss avropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift mellan kommuncentra samt sjukresor, medan respektive kommun ansvarar för linjer och avropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift inom kommunen samt färdtjänst och skolskjutsar. Modellen innebär att Region Västerbotten respektive kommunerna har kostnadsansvar för den trafik som respektive finansiär beställer.
I och med övergången till den nya lagstiftningen och de förändringar som skett avseende Länstrafikbolagets funktion i planeringsfrågor så har Region Västerbottens roll att planera den trafik som regionen avser att finansiera tydliggjorts. Förändringen innebär ökat politiskt ansvar för och inflytande över trafiken för regionens del.
Planeringsförutsättningarna innehåller regionens trafikpolitiska prioriteringar och mål samt en ekonomisk prognos för buss- och tågtrafiken under perioden som planeringsförutsättningarna avser.
Planeringsförutsättningarna ska ligga till grund för Region Västerbottens kollektivtrafikplan för perioden 2022-2024.
Regionala utvecklingsnämnden har den 8 oktober 2020, § 166, berett ärendet.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är tillsammans med Region Norrbotten minoritetsdelägare i ALMI Nord AB, där 51 procent av bolaget ägs via ALMI koncernmoderbolag. Inför varje år genomförs ägardialoger på tjänstepersonsnivå mellan koncernledningen i ALMI och de bägge regionerna kring förändringar i eller omprioriteringar inom ALMI:s verksamhet eller utlåning. Dessa dialoger ligger till grund för de ägardirektiv som utarbetas och föreslås, tillsammans med förslag till förändringar av driftsanslag. Under föregående år har ingen uppräkning för ökade kostnader skett, varför ALMI tar upp behovet om en mindre uppräkning av verksamhetsanslaget, som förtecknas i bakgrunden till förslaget till beslut.
ALMI Nord Moderbolag Regional ägare Summa Driftanslag 12.897.559 12.391.773 25.289.332
Varav Norrbotten 6.195.886 Varav Västerbotten 6.195.886 Reserverade medel för
insatser för ökad tillväxt2.140.200 4.196.470 Varav Norrbotten 1.028.135 Varav Västerbotten 1.028.135 Totalt 15.037.759 51 % 14.448.043 49 % 29.485.802 För extra insatser för ökad tillväxt har moderbolaget avsatt en ram om 2.140.200 kronor och de regionala ägarna en handlingsberedskap om 2.056.270 kronor (vardera 1.028.135 kronor) som kan tas i anspråk efter beslut om samverkan i projekt. Sådana beslut hanteras av de bägge regionerna inom ramen för de rutiner som gäller för de bägge regionerna inom ramen för regionala utvecklingsanslag enligt 1.1.
Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 8 oktober 2020, § 137, föreslagit att regionfullmäktige beslutar att fastställa upprättat förslag till driftsanslag för ALMI Företagspartner Nord AB.
-
159kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Region Västerbotten är tillsammans med Region Norrbotten minoritetsdelägare i ALMI Företagspartner Nord AB, där 51 procent av bolaget ägs via Almi koncernmoderbolag. Inför varje år genomförs ägardialoger på tjänstepersonsnivå mellan koncernledningen i ALMI och de bägge regionerna kring förändringar i eller omprioriteringar inom Almis verksamhet eller utlåning. Dessa dialoger ligger till grund för de ägardirektiv som utarbetas och föreslås, tillsammans med förslag till förändringar av driftanslag.
Från förslaget till ägaranvisning ges följande sammanfattning av ALMI Nords uppdrag:
- Almis verksamhet ska stärka det svenska näringslivets utveckling och verka för en hållbar tillväxt. Bolaget ska erbjuda tjänster inom affärsutveckling och utlåning i huvudsak riktat till företag med lönsamhets- och tillväxtpotential.
- Verksamheten ska bidra till ett jämställt företagande och medverka till att konkurrenskraftiga, och därmed hållbara, små och medelstora företag utvecklas och blir fler.
- Bolaget ska ha ett särskilt fokus på tidiga skeden i termer av livscykel eller i termer av expansionsfaser såsom produkt- och tjänste- eller marknadsutveckling, samt kvinnor och personer med utländsk bakgrund.
- Bolaget ska bidra till utveckling och kommersialisering av företag med kunskapsintensiva affärsidéer, till exempel genom samverkan med science parks samt inkubatorer och andra akademinära miljöer.
- Almis verksamhet ska vara marknadskompletterande och riktas mot företag som inte får sitt behov av finansiering eller rådgivning tillgodosett av marknadens privata aktörer.
- Bolaget ska samverka och bygga partnerskap med relevanta privata och offentliga aktörer vars syfte är att finansiera och på andra sätt stödja företagsutveckling samt internationalisering av näringslivet.
Regionala utvecklingsnämnden har den 8 oktober 2020, § 136, föreslagit att regionfullmäktige ska fastställa förslaget.
-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Regionfullmäktige i Region Västernorrland fattade den 17 juni 2020 beslut om att uppdra till regionstyrelsen att inleda en process med att flytta ägandet av Västernorrlands aktier i Norrtåg AB (25 procent av totala aktiestocken i bolaget) från Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län.
Regionfullmäktige fattade även beslut om att uppdraget ska vara genomfört och återredovisat under 2020 för att träda ikraft senast 1 januari 2021.
Som bakgrund för beslutet redovisas att Norrtåg idag ägs i fjärdedelar av de fyra nordligaste regionerna, Jämtland Härjedalen, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. I Västerbotten ägs Norrtåg AB av Länstrafiken i Västerbotten AB, i Norrbotten och Västernorrland ägs bolaget av kommunalförbund och i Jämtland Härjedalen av regionen. Region Västernorrland framför att om Norrtåg ägs direkt av respektive region blir ägandet och styrningen renare än vad den är idag.
Förvaltningens bedömning inför beslutet var att om ägandet av aktierna i Norrtåg AB flyttades från kommunalförbundet till regionen skulle ägarrollen och finansieringsansvaret bli tydligare och starkare, vilket i sin tur skulle gynna samtliga parter. Regionens jurister gör bedömningen att förhållandet mellan bolaget och ägarna blir renare om aktierna ägs direkt av Region Västernorrland i stället för som idag genom kommunalförbundet.
Kommunerna i Västernorrland har under en längre tid framfört förslag och önskemål om att aktierna i Norrtåg AB bör flyttas från kommunalförbundet till regionen bland annat då kommunerna inte har någon tågkompetens, vilket är önskvärt om man ska äga aktier i ett tågbolag. Även Norrtåg AB ger uttryck för att det skulle förenkla om det endast fanns fyra parter (de fyra nordligaste regionerna) som var både ägare och finansiär.
Regionala utvecklingsnämnden har den 8 oktober 2020, § 165, berett ärendet.
-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
18
Avveckling av Bussgods Sverige ekonomisk förening och Bussgods Sverigefrakt AB och flytt av verksamhet till Bussgods i Norr AB
Bussgods Sverige ekonomisk förening bildades för ett 40-tal år sedan och det ursprungliga uppdraget var att samordna gemensamma frågor som bland annat säkerställde att gods kunde transporteras i hela landet. Antalet ursprungliga medlemmar var 16 stycken. Utvecklingen av en gemensam hemsida bussgods.se samt utveckling av fraktadministrativa systemet FRAM har varit frågor som tidigare hanterats av Bussgods Sverige ekonomiska förening. Även avräkning av ersättning för transporter som skett över länsgräns har hanterats inom ramen för den ekonomiska föreningen.
Verksamheten har idag förändrats och innebär nu endast förvaltning av det helägda bolaget Bussgods Sverigefrakt AB. Omsättningen i den ekonomiska föreningen uppgick 2019 till 20.000 kronor.
I dagsläget har föreningen tre medlemmar, varav en begärt utträde från och med årsskiftet:
- Bussgods i Norr AB
- Bussgods Västernorrland AB
- Bussgods Linjegods i Jämtland Härjedalen AB (Medlem som kvarstår till årsskiftet 2020/2021)
Lagen om ekonomiska föreningar stadgar minst tre medlemmar, vilket innebär att den ekonomiska föreningen måste avvecklas under kalenderåret 2021. Bedömningen är att det inte finns någon annan som i dagsläget skulle ha intresse av att träda in som ny medlem.
Regionala utvecklingsnämnden har den 8 oktober 2020, § 164, berett ärendet.
-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Representanter för de fyra ägarna till Umeå Biotech Incubator har arbetat fram nya ägardirektiv för bolaget.
Ägardirektiven beskriver ägarnas förväntningar på bolagets verksamhet och inriktning, ekonomiska mål, rapportering och information till ägarna samt bolagets ledning. Bolagets styrelse har yttrat sig positivt över förslaget.
Ägardirektiven ska läggas fram på bolagsstämma för att bli bindande för bolaget. Bolagets styrelse avser att kalla till stämma när alla ägare antagit dokumentet.-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Bolagsordningen för Umeå Biotech Incubator föreslås ändras i syfte att anpassa bolagsordningen till ägarnas överenskommelse om representation i bolagsstyrelsen (se aktieägaravtal i VLL 2701-2018 och ägardirektiv i RS 1414-2020) samt att modernisera sättet att kalla till bolagsstämma. Ändringarna ska fastställas på bolagsstämma som sammankallas av bolagets styrelse när samtliga ägare godkänt ändringarna.
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Regional biblioteksplan för perioden 2021-2024 har upprättats. Planen kompletterar Regional kulturplan och är styrande i den regionala verksamheten och för politiska beslut som rör biblioteksverksamheten på regional nivå.
Biblioteksplanen innehåller ett antal utvecklingsområden för regional biblioteksverksamhet samt för sjukhusbiblioteken.
En remissversion av den regionala biblioteksplanen för perioden 2021-2024 har varit på remiss hos regionens kommuner samt Sametinget. Planen har omarbetats utifrån inkomna synpunkter och ett slutligt förslag till regionbiblioteksplan för 2021-2024 har tagits fram för beslut.
Regionala utvecklingsnämnden har den 8 oktober 2020, § 163, föreslagit att regionfullmäktige beslutar att fastställa förslaget.
-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Region Västerbotten äger 400 (40 %) av aktierna i Skellefteå Museum AB (Museet) och 2 400 (60 %) av aktierna i Västerbottensteatern AB (Teatern). Övriga aktier ägs av Skellefteå kommun.
Kommunfullmäktige i Skellefteå har den 15 september 2020, § 214, beslutat att överlåta samtliga sina aktier i museet och teatern till Skellefteå Stadshus AB. Som villkor för överlåtelsen har kommunfullmäktige angett att Region Västerbottens godkännande lämnas. Köpeskillingen är angiven som bokfört värde: 612.000 kronor för museet och 1.600.000 kronor för teatern. Beloppen motsvarar andelarna av aktiekapitalet plus reservfond enligt 2019 års årsredovisningar.
Enligt gällande konsortialavtal (aktieägaravtal) mellan Skellefteå kommun och Regionen får aktier inte överlåtas utan den andra partens godkännande. Bolagsordningarna innehåller dessutom hembudsförbehåll, något som dock endast översiktligt berörs i detta ärende.
För närvarande pågår en samrådsprocess om översyn av bolagens styrande dokument.
Regionala utvecklingsnämnden har den 8 oktober 2020, § 170, berett ärendet.
-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Enligt kommunallagens 5 kap 15 § får ledamöter delta i fullmäktiges sammanträden på distans om fullmäktige har beslutat det. Deltagandet ska i sådant fall ske genom ljud- och bildöverföring i realtid samt på ett sådant sätt att samtliga deltagare kan se och höra varandra och delta på lika villkor. Reglerna gäller även nämndssammanträden.
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 16 juni 2020, § 71, att ledamöter och tjänstgörande ersättare får delta på fullmäktige- respektive nämndssammanträden på distans.
Beslutet är fattat med anledning av pandemin orsakad av Covid-19 och behovet att säkerställa regionens beslutskompetens under rådande omständigheter och vidta behövliga försiktighetsmått för att fullmäktige och nämnder även fortsättningsvis ska kunna hålla sina sammanträden på ett säkert sätt.
Fullmäktiges beslut att tillåta deltagande på distans medför att en ledamot som deltar på distans anses som närvarande vid sammanträdet.
Beslutet i fullmäktige är tidsbegränsat till och med 31 december 2020 och mot bakgrund av den rådande pandemin behöver nu beslutet förlängas.-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Svensk luftambulans har sammanställt delårsrapport per april 2020.
Förbundsdirektionen har vid sammanträdet den 2 juni 2020 fastställt rapporten och översänt den till medlemmarna för godkännande.
Av rapporten framgår att verksamheten har haft fler flygtimmar under årets fyra första månader jämfört med föregående år samt att utfallet för perioden uppgår till -386.000 kronor. Andra större händelser som lyfts är att upphandling av ny helikopter pågår.
-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Kommunalförbundet Svensk luftambulans har upprättat delårsrapport per augusti 2020.
Förbundsdirektionen har beslutat att överlämna rapporten till medlemmarna för godkännande.
Av rapporten framgår att för perioden uppgår resultatet till 1.077.000 kronor i vilket det ingår intäkter och kostnader som härrör till anslutningsavgifter och uppstartskostnader för två nya medlemmar, däribland Region Västerbotten. I rapporten lyfts även viktiga händelser inom förbundet så som upphandling av helikopter.
-
95kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling har upprättat delårsrapport per juni 2020.
Förbundet redovisar totalt ett positivt resultat på 5,3 miljoner kronor för första halvåret. Kommunalförbundet har påverkats av coronapandemin genom att inga utländska patienter remitterats till kliniken under tre månader.
Förbundsdirektionen har fastställt delårsrapporten och översänt den till medlemmarna för godkännande.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Norra sjukvårdsregionförbundet har upprättat delårsrapport per augusti 2020. Förbundsdirektionen har vid sammanträdet den 7 oktober 2020, § 68, beslutat att överlämna delårsrapport per augusti till förbundets medlemmar för godkännande.
Av rapporten framgår att resultatet per den 31 augusti 2020 visar på ett positivt resultat på 210.000 kronor. Planen var ett negativt resultat med 232.000 kronor. Det ekonomiska utfallet har varit betydligt bättre än förväntat. Periodens utfall jämfört med budget är 442.000 kronor. Det positiva resultatet förklaras delvis av lägre kostnader för möten, resor och boende för NRF:s kansli och förbundsdirektionen med anledning av pandemin.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionfullmäktige beslutade i juni 2020, § 59, om regionplan och budget 2021. I samband med beslutet fastställdes även skattesats.
Ett skrivfel har nu upptäckts i beslutet om skattesats där fel årtal står angivet (skattesats 2020 står angivet i beslutet).
Regionfullmäktige behöver därför fatta nytt beslut om skattesats för 2021, beslutet ersätter därmed regionfullmäktiges beslut om skattesats 2020-06-16, § 59.Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Den regionala utvecklingsstrategin (RUS) är Västerbottens läns samlade strategi för det regionala tillväxtarbetet. Strategin ligger till grund för regionala strukturfondsprogram, territoriella program, regionala tillväxtprogram samt andra relevanta regionala program och insatser.
Den regionala utvecklingsstrategin upprättas utifrån en analys av de särskilda utvecklingsförutsättningarna för hållbar regional tillväxt och utveckling i länet. Den utarbetas i samverkan med alla utvecklingsaktörer och syftar också till att samordna insatser för genomförandet. RUS uppdateras löpande, åtminstone en gång mellan varje val till regionfullmäktige.
För Västerbottens del, givet situationen med Covid-19, ska strategin kunna revideras snabbare, när effekterna på lång och medellång sikt börjar kunna skönjas.
Regionala utvecklingsnämnden har den 8 oktober 2020, § 130, föreslagit att regionfullmäktige ska fastställa förslag till regional utvecklingsstrategi.
-
460kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
16mb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport per augusti 2020 har sammanställts. Delårsrapporten är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport för året till regionfullmäktige.
Av rapporten framgår att perioden har präglats av den globala pandemin som inträffat en bit in på verksamhetsåret. Pandemin har tvingat organisationen att snabbt styra om och omprioritera inom verksamheterna.I regionplan har tolv mål riktats till styrelser och nämnder och den samlade prognosen är att fyra mål kommer uppfyllas, samtliga inom målområdet jämlik och attraktiv region. Prognosen är att övriga sju mål kommer uppfyllas delvis och ett mål inte kommer uppfyllas.
Prognosen för år 2020, efter andra tertialet, är ett negativt resultat på 483 miljoner kronor och bedömningen är att regionen inte kommer att uppnå det finansiella resultatmålet. Prognosticerat balanskravsresultat visar på ett underskott om 96 miljoner kronor och ska i enlighet med kommunallagen återställas inom tre år.
I omställningsarbetet för att nå en budget i balans har verksamheten inför år 2020 identifierat åtgärder på 225 miljoner kronor. Den samlade effekten efter augusti månad uppgår till 100 miljoner kronor, vilket motsvarar 67 procent av plan till och med augusti.Den pågående pandemin har påverkat förutsättningarna att klara åtgärderna då verksamheten har fått ställa om för att hantera och förbereda sig på ett stort inflöde av patienter med covid-19.
-
318kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
313kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
-
Marianne Normark (L) har lämnat in en motion med yrkande om att Region Västerbotten på försök möjliggör för depressionssköterskor i Lycksele, Skellefteå och Umeå. Motionären skriver i motionen att depressionssköterskor prövas som en ny metod inom primärvården i Dalarna.
Förslag till yttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att utvecklingsinsatser pågår inom området psykisk ohälsa i primärvården. I regionstyrelsens beställning av primärvård i Hälsovalet 2020 förstärks kraven på kompetens inom området psykisk ohälsa. Det ställs också krav på att hälsocentralen ska tillhandahålla sjuksköterska med specialistutbildning inom psykiatri eller kontaktsjuksköterska med samordningsansvar för patienter med psykisk funktionsnedsättning. Inom området barn och unga pågår arbetet med fortsatt implementering av strukturerad samverkan.
Hälsa Lärande och Trygghet (HLT). HLT utgör en del av första linjen för psykisk hälsa. För gruppen äldre pågår under hösten 2019 arbete tillsammans med kommunerna för att utbilda personal i Samordnad Individuell Plan (SIP) med särskilt fokus på äldre med psykisk ohälsa.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 8 september 2020, § 84, föreslagit att motionen ska avslås.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
32
Motion nr 29-2019. Vuxna som befinner sig illegalt i Västerbotten ska endast erbjudas vård som inte kan anstå
Anton Bergström (M) har till regionfullmäktige anmält motionen Vuxna som befinner sig illegalt i Västerbotten ska endast erbjudas vård som inte kan anstå. I motionen föreslås att Region Västerbotten återgår till att för vuxna som saknar rätt att uppehålla sig i Sverige endast följer Socialstyrelsens riktlinjer kring vård som inte kan anstå.
Förslag till yttrande har upprättats. I yttrandet beskrivs Socialstyrelsens hållning till begreppet "vård som inte kan anstå" och att det är en avvägning som alltid måste avgöras i det enskilda fallet av den behandlande läkaren, tandläkaren eller annan ansvarig vårdpersonal.
Att vad som är ”vård som inte kan anstå” får avgöras i det enskilda fallet av den behandlande läkaren eller tandläkaren kan leda till att olika yrkesverksamma inom vården gör olika bedömningar. Detta innebär en risk för ojämlikhet i den vård som ges, vilket ett gemensamt regionalt förhållningssätt om vilken vård som ska erbjudas kan minska riskerna för. En tydlighet inom området förenklar därmed för berörda läkare och tandläkare.
Regionstyrelsens beredning
Till regionstyrelsens sammanträde har ett nytt förslag till motionsyttrande upprättats.-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Liv Granbom (M) har till regionfullmäktige anmält motionen Möjlighet att få jobba efter 68. I motionen föreslås att Region Västerbotten tar bort taket för pension och att det därför ska vara fritt fram för den anställde att i dialog med sin chef besluta om att få jobba kvar inom regionen.
Förslag till yttrande har upprättats. Motionären föreslår att Region Västerbotten tar bort taket för pension och att det därför ska vara fritt fram för den anställde att i dialog med sin chef besluta om att få jobba kvar inom regionen, något som alltså är fullt möjligt och som i praktiken redan sker. Medarbetare som gått i pension har möjlighet att arbeta kvar på timanställning.
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Nicklas Sandström (M) har till regionfullmäktige anmält motionen Mentors- och plantskoleprogram och föreslår att Region Västerbotten inrättar en modell för ett mentorsprogram för nya chefer i hälso- och sjukvården för att stödja att fler ska vilja pröva på rollen som chef och ledare.
Förslag till yttrande har upprättats. Av yttrandet framgår att Region Västerbotten har en fastställd process för chefsförsörjning för att säkerställa att rätt chefskompetens finns för att nå verksamhetens mål och tillgodose dess behov på kort och lång sikt.
Mot bakgrund av redan pågående aktiviteter föreslås att motionen ska avslås.
-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD) har till regionfullmäktige anmält motionen Stärkt beredskap mot pandemin. I motionen föreslås att regionfullmäktige ska besluta om att se över befintliga pandemiplaner samt att viga ytterligare kommunikatörsresurser till bevakning av covid-19.
Förslag till yttrande har upprättats, av vilket det framgår att Region Västerbotten följer noga händelseutvecklingen samt arbetar intensivt med åtgärder, planer och analyser avseende pågående pandemi i covid-19. Den regionala krisledningen är sedan en tid tillbaka aktiverad. Mot bakgrund av detta föreslås att motionen ska anses besvarad.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
286kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD) har till regionfullmäktige anmält motionen Uppmuntra arbete hemifrån under Corona-pandemin. I motionen föreslås att regionfullmäktige ska till förvaltningen kommunicera värdet i att uppmuntra medarbetare att arbeta hemifrån under pandemin i den mån arbetet tillåter det.
Förslag till motionssvar har upprättats. Av svaret framgår att Region Västerbotten har kontinuerligt kommunicerat värdet av att i så stor utsträckning som möjligt arbeta hemifrån för att begränsa smittspridning. Kommuniceringen har skett i flera kanaler. Region Västerbotten har uppmuntrat personal att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att alla som har möjlighet och behov ska arbeta hemifrån i så stor utsträckning det är möjligt.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Petter Nilsson (SD) har till regionfullmäktige anmält motionen Ett kostnadseffektivt centrallager. I motionen föreslås att Region Västerbotten ska driva ett centrallager internt. Bakgrunden till förslaget är att ett centrallager skulle kunna medföra besparingar.
Förslag till motionssvar har upprättats. I svaret framgår att regionen vidtagit ett antal åtgärder för att förbättra lagerhållningen.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Sussa bildades på 1990-talet i syfte att gemensamt och tillsammans med leverantören utveckla den systemlösning som började införas i Blekinge, Sörmland, Örebro, Västernorrland och Västerbotten. Dåvarande landstingsfullmäktige beslutade under 2015 att gemensamt med övriga Sussa-regioner genomföra en upphandling.
Under årens lopp har samverkan om FVIS utvecklats. Samarbetet föreslås omfatta bland annat följande områden; gemensam kommunikation gällande FVIS, konfiguration, vårdutveckling, uppföljning, avveckling och migrering, utbildning och förändringsledning, externa samarbeten, finansiering, avtal och beställningar, support samt innovation.
Samarbetet med övriga regioner medför också att den organisation som tagits fram inom Sussa-samverkan har en viss påverkan på grundimplementationens utformning. Beslut fattas dock i enlighet med gällande kommunalrätt och ska förankras i respektive region.
Den nu aktuella situationen skiljer sig alltså från den situation som rådde vid fullmäktiges beslut år 2015 om att delta i upphandling för FVIS. Då var upplägget baserat på en gemensam upphandling med fyra andra regioner, men införandet av FVIS skulle ske separat för varje region.
Nu sker ett samordnat införande av FVIS grundimplementation tillsammans med åtta andra regioner som påverkar införandet för Region Västerbottens del.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Folktandvården i Västerbotten har sedan 2012 haft uppdraget från fullmäktige att basera sina årliga justeringar av tandvårdstaxan på Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverkets (TLV) referenspriser och dess justeringar. För allmäntandvård följer Folktandvården TLV:s referenspriser och för specialisttandvård gjordes en justering inför 2015 för att nå kostnadstäckning, vilket medförde en höjning ovan referenspris.
Ett förslag till tandvårdstaxa för perioden 15 januari 2021 till och med 14 januari 2022 har upprättats. Förslaget innebär att taxorna för allmäntandvården läggs på samma nivå som de av TLV fastställda referenspriserna för 2021.
För specialisttandvården föreslås att taxorna nivån ovan referenspris bibehålls på samma nivå (plus 10 procent) som tidigare. Ett fåtal utvalda åtgärder ligger utöver denna nivå, vilket är i enlighet med beslut från föregående år.
Detta innebär en höjning av tandvårdstaxorna på i medel 1,8 procent för allmäntandvård och 1,6 procent för specialisttandvård. För att skapa en enhetlighet mellan taxor för jourverksamhet och ordinarie verksamhet togs tillägget om ett 50-procentigt påslag på tandvårdstaxans åtgärder för helgjour bort 2017. För 2021 föreslås ingen förändring.
Vidare föreslås att taxorna för lokala åtgärder, som inte ingår i det statliga tandvårdsstödet, justeras för beräknad kostnadsökning.
Den interna taxan som reglerar åtaganden mellan regioner föreslås uppräknas med 2 procent, vilket framgår av separat bilaga.
Ersättning för munhälsobedömning/utbildning justeras sedan 2017 årligen. Ett förslag till ny ersättning har upprättats. Här framgår att ersättning för munhälsobedömning/utbildning vid uppsökande verksamhet föreslås uppräknas med 3 procent.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har den 1 oktober 2020, § 103, berett ärendet och överlämnat det till regionfullmäktige.
-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
320kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
473kb Ladda ner dokument
-
-
I och med bildandet av Region Västerbotten 2019 kunde ideella organisationer söka bidrag från tre förvaltningar som hade olika förutsättningar, riktlinjer och beslutsinstanser. Regionstyrelsen identifierade därför ett behov av en översyn av hanteringen av de medel som föreningar och organisationer kan söka i syfte att skapa en enhetlig och effektiv hantering inom regionen. Regiondirektören fick i juni 2019 i uppdrag att genomföra översynen i samverkan med övriga förvaltningar.
Översynen (RS 874-2019) visar på en stor bredd av insatser som genomförs i ideella organisationer med hjälp av finansiering från Region Västerbotten.
Som ett resultat av översynen har ett förslag till gemensamma regler i regionen för stimulansmedel till ideella organisationer tagits fram. Reglerna innehåller grundläggande krav och ger en likriktning av förutsättningar för alla medel som delas ut till ideella föreningar.En fortsättning på arbetet med att göra hanteringen mer stringent är att varje nämnd som berörs av och arbetar med utbetalning av medel till föreningar tar fram egna anpassade riktlinjer utifrån en gemensam mall. Detta för att främja igenkänning, tydlighet och transparens gentemot föreningarna.
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
41
Förändrad organisatorisk hemvist inom Region Västerbotten för anslagen till och dialogen med idrotten i Västerbotten
RF-SISU Västerbotten har inkommit med en hemställan om förändrad organisatorisk hemvist. Hemställan lyfter vikten av idrottens betydelse för regionens utveckling och folkhälsa i länet. Idrotten representeras av både besöksnäringen och den ideella sektorn.
Idrottens bredd som RF-SISU Västerbotten lyfter i hemställan ligger till grund för RF-SISU:s önskan om förändrad organisatorisk hemvist inom Region Västerbotten. RF-SISU Västerbotten ser gärna att regionstyrelsen och ledningsstaben övertar ansvaret från kulturutskottet för anslagen till och dialogen med idrotten i Västerbotten.
Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 28 maj 2020, § 111, beslutat att överlämna skrivelsen till regionstyrelsen utan eget förslag till beslut då skrivelsen rör en organisatorisk fråga.
Hemställan har även beretts inom regionförvaltningen och bedömningen är att då mycket samarbete redan sker mellan Folkhälsoenheten och RF/SISU ses förslaget som positivt.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 15 september 2020, § 176, lämnades synpunkter på att organisationsflytten bör genomföras tidigare än vid nästa mandatperiod, vilket är förslaget från förvaltningen. Arbetsutskottet enas om att sista lydelsen i förslag till beslut ska utgå och till styrelsens sammanträde ska nytt datum föreslås.
Regionstyrelsens beredning
Vid regionstyrelsens sammanträde informerar ordförande om att ärendet behöver överlämnas till regionfullmäktige för beslut då ärendet handlar om att medel ska flyttas mellan två nämnder.-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
Inför fullmäktiges sammanträde har följande avsägelser och valärenden anmälts;
Entlediganden
Eva Enqvist (C), Lövånger, har entledigats från sitt uppdrag som nämndeman i förvaltningsrätten.
Anthony Sorsa (MP), Umeå, har entledigats från sitt uppdrag som nämndeman i förvaltningsrätten.
Johanna Häggström (C), Umeå, har inkommit med en avsägelse från sina uppdrag som ledamot i Beredningen för folkhälsa och demokrati i Umeåregionen samt ersättare i styrelsen för Västerbottens museum AB samt stiftelsen för Västerbottens Museums samlingar.
Maria Rickefors (S), Dikanäs, har inkommit med en avsägelse från sina uppdrag som nämndeman i Hovrätten för Övre Norrland.
Fyllnadsval
Ledamot i Umeås övervakningsnämnd, i stället för Maria Lundemo (M);
Nämndeman i förvaltningsrätten, i stället för Eva Enqvist (C);
Nämndeman i förvaltningsrätten, i stället för Anthony Sorsa (MP);
Nämndeman i Hovrätten för Övre Norrland, istället för Maria Rickefors (S);
Ledamot i beredningen för folkhälsa och demokrati i Umeåregionen, istället för Johanna Häggström (C);
Ersättare i styrelsen för Västerbottens museum AB, i stället för Johanna Häggström (C);
Ersättare i stiftelsen för Västerbottens Museums samlingar, i stället för Johanna Häggström (C);
Val
Extra nämndemän till Hovrätten för Övre Norrland
(Valperioden: så länge behov föreligger med anledning av pandemin)Nämndemän (7)
Styrelsen för Umeå Biotech Incubator AB
(Valperioden: Tiden från bolagsstämma i november 2020 intill slutet av 2023 års ordinarie bolagsstämma hållits)Ledamot (1)
Ombud vid bolagsstämma (1);
Ersättare för ombud vid bolagsstämma (1)
Bilagor
-
27kb Ladda ner dokument
-