Möte 2021-06-22
-
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
3
Sammanträdets öppnande
-
4
Upprop
-
5
Val av protokolljusterare samt tid och plats för justering
-
6
Fastställande av föredragningslista
-
Inkomna interpellationer
Interpellation nr 19-2021 från Hans-Inge Smetana (KD) ställd till kulturutskottets ordförande Nina Björby angående länets folkhögskolor
RS 803:1-2021Interpellation nr 20-2021 från Maria Kristoffersson (C) ställd till regionstyrelsens ordförande. Våld i nära relation
RS 868:1-2021Interpellation nr 21-2021 från Nicklas Sandström (M) ställd till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande. Snart 10 år av löften men ännu inget Beroendecentrum
RS 966:1-2021Interpellation nr 22-2021 från Nicklas Sandström (M) ställd till Regionstyrelsens ordförande. Hur kommer omställningsplanen att lyckas om den politiska majoriteten inte vill genomföra några åtgärder?
RS 1030:1-2021Interpellation nr 23-2021 från Nicklas Sandström (M) till Regionstyrelsens ordförande. Hur många sammanträden har genomförts i det politiska prestigeprojektet?
RS 1031:1-2021Interpellation nr 24-2021 från Nicklas Sandström (M) ställd till Regionstyrelsens ordförande. Dags för strategiskifte inom forskning, utbildning, utveckling och innovation?
RS 1032:1-2021Interpellation nr 25-2021 från Andreas Löwenhöök (M) ställd till Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande. Har Hälso- och sjukvårdsnämnden blundat för alla rapporter om våld i nära relationer?
RS 1036:1-2021Interpellation 26-21 från Elin Segerstedt Söderberg (M) till ordförande utskottet primärvård o tandvård. Bidrog klustringen av hälsocentraler till förbättring av arbetsmiljön på Ursvikens hälsocentral
RS 1047:1-2021Interpellation nr 27-2021 från Andreas Löwenhöök (M) ställd till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande. Stängningen av förlossningen vid Lycksele lasarett
RS 1048:1-2021Bilagor
-
72kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska frågor inges till sekreteraren eller ordföranden senast i anslutning till fullmäktiges öppnande.
Till dagens sammanträde har följande frågor inkommit;
Fråga nr 8-2021 från Andreas Löwenhöök (M) ställd till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande. Kommer BB i Lycksele att ha öppet hela sommaren 2021?
RS 1127:1-2021Fråga nr 9-2021 från Birgitta Burström (L) till regionfullmäktige - ska kommunens sjuksköterskor rycka ut på IVPA?
RS 1156:1-2021Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
-
Inkomna motioner
Motion nr 14-2021 från Nicklas Sandström (M), Ewa-May Karlsson (C), Maria Lundqvist Brömster (L), Hans-Inge Smetana (KD). Tillskapande av fler karriärvägar för vårdnära yrkesgrupper
RS 992:1-2021Motion nr 15-2021 från Marianne Normark (L), Ewa-May Karlsson (C), Elin Segerstedt-Söderberg (M), Betty-Ann Nilsson (KD). Plan för tillväxt i Skellefteå
RS 1002:1-2021Motion nr 16-2021 från Marianne Normark (L) till regionfullmäktige - Inför vaccinationsprogram för 65+
RS 1042:1-2021Motion nr 17-2021 från Andreas Löwenhöök (M). Profil för Skellefteå och Lycksele lasarett
RS 1043:1-2021Motion nr 18-2021 från Lars Bäckström (C), Håkan Andersson (C) och Maria Kristoffersson (C). Säkra förlossningsvården i regionen
RS 1075:1-2021Motion nr 19-2021 från Andreas Löwenhöök (M). En trygg förlossningsvård - året runt, dygnet runt.
RS 1128:1-2021Motion nr 20-2021 från Nicklas Sandström (M) och Åsa Ågren Wikström (M). Flexiblare arbetsformer på mindre administrativa ytor
RS 1142:1-2021Motion nr 21-2021 från Hans-Inge Smetana (KD m.fl.. Bildstöd i kallelseutskick
RS 1152:1-2021Bilagor
-
34kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
30kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
10
Revisorernas information till regionfullmäktige
-
Region Västerbotten äger 60 % av aktierna i Norrlandsoperan AB. Resterande aktier ägs av Umeå kommun. Umeå kommunföretag (UKF) utövar ägarrollen för kommunens räkning. I
dialog med företrädare för bolaget och UKF har bilagda förslag till revideringar av bolagsordning och ägardirektiv tagits fram under hösten 2020 - vintern 2021. I den mån det
innan arbetet påbörjades har framförts synpunkter från lekmannarevisorer har även dessa beaktats.
Bolagsordningen reglerar aktiebolagets grundläggande förhållanden. Innehållet styrs till stor del av aktiebolagslagen (2005:551, ABL) och 10 kap. kommunallagen (2017:725, KL).
Utgångspunkten vid översynen har varit att bolagsordningen ska vara flexibel och inte innehålla fler, eller mer detaljerade, bestämmelser än nödvändigt för att uppfylla
lagkraven. Bolagsordningen antas av bolagsstämman och registreras därefter hos Bolagsverket och blir tillgänglig för allmänheten.
Ägardirektiven är aktieägarnas instruktioner till bolagsledningen. De antas av bolagsstämman och blir då bindande för bolagsledningen samt revisor och lekmannarevisor. I ägardirektiv bör ägarna bl.a. ange den övergripande inriktningen för bolaget. Dessa har samlats under punkt 3 i förslagen. Utgångspunkten har varit att uppdatera inriktningen med hänsyn till hur bolaget faktiskt bedriver sin verksamhet. De
övriga punkterna syftar huvudsakligen till att klargöra hur bolagsledningen ska agera med hänsyn till bestämmelserna i kommunallagen och hur information ska tillhandahållas
ägarna för deras lagstadgade uppsiktsskyldigheter.
Förslag till bolagsordning och ägardirektiv har behandlats vid ägarsamråd.Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 19 maj 2021, § 135, föreslagit att förslagen till ny bolagsordning och nya ägardirektiv för Norrlandsoperan AB fastställs.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten äger 40 % av aktierna i Skellefteå Museum AB. Resterande aktier ägs av Skellefteå Stadshus AB som i sin tur ägs av Skellefteå kommun. I dialog med företrädare för bolaget och Skellefteå Stadshus har bilagda förslag till revideringar av bolagsordning
och ägardirektiv tagits fram under hösten 2020 - vintern 2021. I den mån det innan arbetet påbörjades har framförts synpunkter från lekmannarevisorer har även dessa beaktats.
Bolagsordningen reglerar aktiebolagets grundläggande förhållanden. Innehållet styrs till stor del av aktiebolagslagen (2005:551, ABL) och 10 kap. kommunallagen (2017:725, KL).
Även museilagen (2017:563, ML) innehåller bestämmelser som har beaktats. Utgångspunkten vid översynen har varit att bolagsordningen ska vara flexibel och inte innehålla fler, eller mer detaljerade, bestämmelser än nödvändigt för att uppfylla lagkraven. Bolagsordningen antas av bolagsstämman och registreras därefter hos Bolagsverket och blir tillgänglig för allmänheten Ägardirektiven är aktieägarnas instruktioner till bolagsledningen.De antas av bolagsstämman och blir då bindande för bolagsledningen samt revisor och lekmannarevisor. I ägardirektiv bör ägarna bl.a. ange den övergripande inriktningen för bolaget. Dessa har samlats under punkt 3 i förslagen. Utgångspunkten har varit att uppdatera inriktningen med hänsyn till hur bolaget faktiskt bedriver sin verksamhet. De övriga punkterna syftar huvudsakligen till att klargöra hur bolagsledningen ska agera med hänsyn till bestämmelserna i kommunallagen och hur information ska tillhandahållas ägarna för deras lagstadgade uppsiktsskyldigheter.
Förslag till bolagsordning och ägardirektiv har behandlats vid ägarsamråd.Regionala utvecklingsnämnden har den 19 maj 2021, § 136, föreslagit att ny bolagsordning och nya ägardirektiv för Skellefteå museum AB fastställs.
-
126kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten äger 49 % av aktierna i Skogsmuseet i Lycksele AB. Resterande aktier ägs av Lycksele kommun. I dialog med företrädare för bolaget och kommunen har bilagda förslag till revideringar av bolagsordning och ägardirektiv tagits fram under hösten 2020 - vintern 2021. I den mån det innan arbetet påbörjades har framförts synpunkter från lekmannarevisorer har även dessa beaktats.
På initiativ från bolaget och kommunen föreslås att bolagets företagsnamn ändras till
Skogs- och samemuseet i Lycksele AB, för att bättre återspegla den verksamhet som faktiskt bedrivs idag. Namnförslaget ska, enligt uppgift från bolaget och kommunen, ha förankrats med relevanta företrädare för samiska intressen.
Bolagsordningen reglerar aktiebolagets grundläggande förhållanden. Innehållet styrs till
stor del av aktiebolagslagen (2005:551, ABL) och 10 kap. kommunallagen (2017:725, KL).
Även museilagen (2017:563, ML) innehåller bestämmelser som har beaktats.
Utgångspunkten vid översynen har varit att bolagsordningen ska vara flexibel och inte innehålla fler, eller mer detaljerade, bestämmelser än nödvändigt för att uppfylla lagkraven. Bolagsordningen antas av bolagsstämman och registreras därefter hos Bolagsverket och blir tillgänglig för allmänheten.
Ägardirektiven är aktieägarnas instruktioner till bolagsledningen. De antas av bolagsstämman och blir då bindande för bolagsledningen samt revisor och lekmannarevisor. I ägardirektiv bör ägarna bl.a. ange den övergripande inriktningen för bolaget. Dessa har samlats under punkt 3 i förslagen. Utgångspunkten har varit att uppdatera inriktningen med hänsyn till hur bolaget faktiskt bedriver sin verksamhet. De
övriga punkterna syftar huvudsakligen till att klargöra hur bolagsledningen ska agera med
hänsyn till bestämmelserna i kommunallagen och hur information ska tillhandahållas
ägarna för deras lagstadgade uppsiktsskyldigheter.
Förslag till bolagsordning och ägardirektiv har behandlats vid ägarsamråd.Regionala utvecklingsnämnden har den 19 maj 2021, § 137, föreslagit att ny bolagsordning och nya ägardirektiv för Skogsmuseet i Lycksele AB fastställs.
-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten äger 40 % av aktierna i Västerbottens Museum AB. Resterande aktier ägs av Umeå kommun. Umeå kommunföretag (UKF) utövar ägarrollen för kommunens
räkning. I dialog med företrädare för bolaget och UKF har bilagda förslag till revideringar av bolagsordning och ägardirektiv tagits fram under hösten 2020 - vintern 2021. I den mån det innan arbetet påbörjades har framförts synpunkter från lekmannarevisorer har även dessa beaktats.
Bolagsordningen reglerar aktiebolagets grundläggande förhållanden. Innehållet styrs till stor del av aktiebolagslagen (2005:551, ABL) och 10 kap. kommunallagen (2017:725, KL).
Även bestämmelser i Museilagen (2017:563) har beaktats. Utgångspunkten vid översynen har varit att bolagsordningen ska vara flexibel och inte innehålla fler, eller mer detaljerade,
bestämmelser än nödvändigt för att uppfylla lagkraven. Bolagsordningen antas av bolagsstämman och registreras därefter hos Bolagsverket och blir tillgänglig för allmänheten Ägardirektiven är aktieägarnas instruktioner till bolagsledningen. De antas av bolagsstämman och blir då bindande för bolagsledningen samt revisor och lekmannarevisor. I ägardirektiv bör ägarna bl.a. ange den övergripande inriktningen för
bolaget. Dessa har samlats under punkt 3 i förslagen. Utgångspunkten har varit att uppdatera inriktningen med hänsyn till hur bolaget faktiskt bedriver sin verksamhet. De övriga punkterna syftar huvudsakligen till att klargöra hur bolagsledningen ska agera med hänsyn till bestämmelserna i kommunallagen och hur information ska tillhandahållas ägarna för deras lagstadgade uppsiktsskyldigheter.
Förslag till bolagsordning och ägardirektiv har behandlats vid ägarsamråd.Regionala utvecklingsnämnden har den 19 maj 2021, § 138, föreslagit att ny bolagsordning och nya ägardirektiv för Västerbottens museum AB fastställs.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten äger 60 % av aktierna i Västerbottensteatern. Resterande aktier ägs av Skellefteå Stadshus AB som i sin tur ägs av Skellefteå kommun.
I dialog med företrädare för bolaget och Skellefteå Stadshus har bilagda förslag till revideringar av bolagsordning och ägardirektiv tagits fram under hösten 2020 - vintern 2021. I den mån det innan arbetet påbörjades har framförts synpunkter från lekmannarevisorer har även dessa beaktats. Synpunkter inför teaterns flytt till det nya kulturhuset i Skellefteå har beaktats och arbetats in.
Bolagsordningen reglerar aktiebolagets grundläggande förhållanden.
Innehållet styrs till stor del av aktiebolagslagen (2005:551, ABL) och 10 kap. kommunallagen (2017:725, KL). Utgångspunkten vid översynen har varit att bolagsordningen ska vara flexibel och inte
innehålla fler, eller mer detaljerade, bestämmelser än nödvändigt för att uppfylla
lagkraven. Bolagsordningen antas av bolagsstämman och registreras därefter hos
Bolagsverket och blir tillgänglig för allmänheten
Ägardirektiven är aktieägarnas instruktioner till bolagsledningen. De antas av bolagsstämman och blir då bindande för bolagsledningen samt revisor och lekmannarevisor. I ägardirektiv bör ägarna bl.a. ange den övergripande inriktningen för bolaget. Dessa har samlats under punkt 3 i förslagen. Utgångspunkten har varit att uppdatera inriktningen med hänsyn till hur bolaget faktiskt bedriver sin verksamhet. De
övriga punkterna syftar huvudsakligen till att klargöra hur bolagsledningen ska agera med
hänsyn till bestämmelserna i kommunallagen och hur information ska tillhandahållas
ägarna för deras lagstadgade uppsiktsskyldigheter.
Förslag till bolagsordning och ägardirektiv har behandlats vid ägarsamråd.Regionala utvecklingsnämnden har den 19 maj 2021, § 139, föreslagit att ny bolagsordning och nya ägardirektiv för Västerbottensteatern AB fastställs.
-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport per april 2021 är regionstyrelsens första uppföljningsrapport för året till regionfullmäktige. Då covid-19 fortsatt innebär en hög belastning på verksamheten kvarstår regionstyrelsens beslut från i fjol om en begränsad delårsrapport per april. Uppföljningen för denna period beskriver i huvudsak väsentliga personalförhållanden och ekonomisk ställning med finansiell analys och årsprognos.
Av rapporten framgår att årets första fyra månader har präglats av den pågående pandemin och stora resurser har lagts på att minska smittspridningen och antalet patienter som behöver sjukhusvård. För att kunna fånga upp och mildra pandemins negativa effekter på företagen och kultursektorn i Västerbotten har det regionala utvecklingsarbetet ställts om.
Verksamhetens resultat för årets första tertial är negativt med 151 miljoner kronor. Periodens resultat inklusive finansiella poster uppgår till 153 miljoner kronor och en positiv budgetavvikelse om 94 miljoner kronor.
Rapporterad effekt för en hållbar ekonomi är efter årets första fyra månader 48 miljoner kronor av planen på 58 miljoner kronor, vilket motsvarar en effekt på 82 procent.
Helårsprognosen för årets resultat är +319 miljoner kronor vilket är en positiv budgetavvikelse på 162 miljoner kronor.
Nämndernas resultat (mot budget) är enligt följande;
Regionstyrelsen -225 mkr
Hälso- och sjukvårdsnämnden -105 mkr
Regionala utvecklingsnämnden + 9 mkr
Folkhögskolestyrelsen + 1mkr
Patientnämnden 0
Revision +1 mkrRegionstyrelsens negativa avvikelse kan förklaras av engångskostnad för pensioner, hälso- och sjukvårdsnämndens avvikelse härrör till intäktsbortfall samt höga personalkostnader, regionala utvecklingsnämndens positiva avvikelse beror till stor del på att överskott inom kollektivtrafiken bokförts på år 2021. Övriga nämnders och revisionens avvikelser härrör till minskade personalkostnader och överskott på lämnade bidrag.
I samband med att hälso- och sjukvårdsnämnden fastställde sin delårsrapport beslutade nämnden att tillskriva regionfullmäktige att nämnden inte klarar sitt uppdrag inom rådande ekonomiska ramar. Frågan hanteras som separat ärende.
-
192kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
410kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden har i samband med att nämnden fastställde delårsrapport uppmärksammat regionfullmäktige på att nämnden inte klarar uppdraget inom angivna ramar men att ytterligare åtgärder, utöver omställningsplanen, bedöms inte vara möjliga under rådande pandemi.
Regionstyrelsen har i beredningen av regionens delårsrapport uppmärksammat att nämnden tillskrivit regionfullmäktige och har inför regionstyrelsens sammanträde 7 juni berett frågan och upprättat förslag till hantering.
Pandemin och b.la dess ekonomiska effekter har påverkat hälso- och sjukvårdsnämndens möjligheter till att genomföra omställningsplanen för en ekonomi i balans.
Prognosen är att belastningen på vården sjunker i takt med minskad smittspridning och i höst kan acceleration av aktiviteterna i omställningsplanen ske.
Mot bakgrund av det föreslås att regionstyrelsen ska föra dialog med hälso- och sjukvårdsnämnden om hur omställningsplanen och dess aktiviteter kan accelereras under hösten. Nämnden ska sedan rapportera tillbaka hur det arbetet går.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen ska varje medlems fullmäktige godkänna årsredovisningen för kommunalförbund med förbundsdirektion.
Förbundsdirektionen i Kommunalförbundet Svensk Luftambulans har översänt årsredovisning 2020 till medlemmarna för godkännande.
Av redovisningen framgår att de flesta av målen är uppfyllda samt att internkontrollplanen har följts. Verksamheten redovisar ett resultat på - 2 063 000 kronor som delvis förklaras av svag krona mot euron samt högre kostnader för samverkansavtal för helikopter än budget.
-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
15mb Ladda ner dokument
-
-
Enligt förbundsordningen för Kommunalförbundet Svensk luftambulans och i enlighet med kommunallagens 9 kap, 13 § rörande förbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisorerna i kommunalförbundet har översänt revisionsberättelse för 2020. revisorerna gör den sammantagna bedömningen att direktionen i Kommunalförbundet Svensk Luftambulans har bedrivit
verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande, att direktionens interna kontroll har varit tillräcklig. De bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål som direktionen uppställt, att resultatet enligt årsredovisningen är delvis förenligt med de verksamhetsmål som direktionen uppställt.Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda
ledamöterna i densamma.
Regionstyrelsen har vid sammanträdet i april 2021 berett årsredovisningen för kommunalförbundet.På grund av jävsförhållanden beslutade arbetsutskottet vid sammanträdet den 1 juni 2021, § 154, att överlämna ärendet till regionstyrelsen utan eget förslag.
-
135kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet i Skellefteå-Norsjö har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2020. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2020 års förvaltning och räkenskaper.
Av årsredovisningen framgår att resultatet blev ett överskott på 0,1 miljon kronor, en avvikelse mot budget med 0,6 miljoner kronor.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande. revisorerna gör även den sammantagna bedömningen att styrelsen inte hade en tillräckligt utvecklad redovisning av sina mål för att det ska gå att bedöma måluppfyllelsen. revisorerna har i sin granskning av samordningsförbundet lämnat ett antal rekommendationer kopplat till måluppfyllelsen.Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.
-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet i Södra Lappland har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2020. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2020 års förvaltning och räkenskaper.
Av årsredovisningen framgår att resultatet blev ett överskott på 1,5 miljoner kronor, en avvikelse mot budget med + 2,9 miljoner kronor. Överskottet härrör till pandemins effekter och beror på att förbundet bedrev mindre verksamhet än planerat. Styrelsen gör bedömningen att målen är uppfyllda.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande. revisorerna gör även den sammantagna bedömningen att styrelsen inte hade en tillräckligt utvecklad redovisning av sina mål för att det ska gå att bedöma måluppfyllelsen. Revisorerna har i sin granskning av samordningsförbundet lämnat ett antal rekommendationer kopplat till måluppfyllelsen.Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.
-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet i Umeåregionen har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2020. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2020 års förvaltning och räkenskaper.
Av årsredovisningen framgår att resultatet för år 2020 uppgår till ett mindre överskott på 17 000 kronor, en positiv avvikelse mot budget med 1,1 miljoner kronor. Fyra mål var uppfyllda och fem mål delvis uppfyllda.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt
med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda. Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2020.-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
24mb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har inkommit med kompletterande bilagor till årsredovisningen 2020 i form av revisionsberättelser för ett antal bolag och stiftelser. Dessa ska redovisas till regionfullmäktige.
Regionfullmäktige har vid sammanträdet i april 2021, § 79, beslutat om instruktion till ombud vid årsstämma. Bifogade revisionsberättelse föranleder inget ytterligare beslut i ärendet.
-
93kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Alla insatser som stärker individens levnadsvanor och bidrar till ett hälsosammare liv är en viktig intäkt för regionen, samtidigt ett led mot regionens mål om en jämlik hälsa.
Tobaksavvänjning är mycket kostnadseffektivt för hälso- och sjukvården och för den enskilde individen. Tobaksbruk är den störst bidragande riskfaktorn till sjukdomsbördan i Sverige och Västerbotten. Att förebygga ohälsosamma levnadsvanor, där tobaksbruk står för en väsentlig del, minskar t.ex. 80 % av kranskärlssjukdom och stroke, 30 % av cancer och 90 % av diabetes.Det pågår ett arbete för ökad samordning inom primärvårdsområdena och med tydliggörande av tillhörighet och funktionsbeskrivning av Tobakspreventiva mottagningarna på länets tre sjukhus som bidrar till effektivisering och kvalitetssäkring av det tobaksförebyggande arbetet.
Förvaltningen föreslår att kostnadsfri tobaksavvänjning införs. Kostnadsfri tobaksavvänjning bidrar till att individer/patienter med fler ohälsosamma levnadsvanor, de i riskgrupper, mest sårbara och sjukskrivna ges ökad möjlighet och motivation att bli tobaks- och nikotinfria.Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 26 maj 2021, § 75, föreslagit att kostnadsfri tobaksavvänjning ska införas inom Region Västerbotten.
Regionstyrelsens beredning av ärendet
Till regionstyrelsen sammanträde har förvaltningen meddelat att beslutet föreslås gälla från den 1 januari 2022. Ordförande meddelar att förslaget tillförs beslutet.
-
136kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Kvinnor i åldersgruppen 23-64 år kallas regelbundet till livmoderhalsscreening enligt nationella riktlinjer. Provtagningen är avgiftsfri enligt lag sedan 2018 och tidigare var avgiften i Västerbotten 100 kr.
Sedan 2018 kompenserar staten regionerna för inkomstbortfallet (ca 3,8 miljoner kr/år för Västerbotten). Vid uteblivit besök kan ej avgift avkrävas på grund av att det inte är ett avtalat vårdbesök. Om kvinnan däremot har ombokat tiden, via 1177 eller via telefonsamtal med GCK-kansliet, och uteblir utan att avboka tiden, har primärvården rätt att kräva en avgift på 100 kr.
Nu föreslås att avgiften tas bort. Underlaget till ärendet har kommit in från företrädare från Mödrahälsovården och från processägare för cervixcancerprevention i Region Västerbotten. Ärendet har därefter beretts av patientavgiftsgruppen.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 26 maj 2021, § 74, föreslagit att regionfullmäktige beslutar att avgiften för kvinnor som uteblivit från Gynekologisk cellprovskontroll (GCK) efter ombokning av tiden tas bort från och med 1 september 2021.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
836kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har enligt kommunallagen att för varje hel- och delägt aktiebolag årligen pröva om den verksamhet som bedrivits under föregående kalenderår varit kommunalrättsligt kompetensenlig. Granskningen ska möjliggöra en bedömning av om verksamheten som helhet bedrivits kompetensenligt vilket innebär att granskningen inte omfattar samtliga affärshändelser som förekommit under kalenderåret
Om missförhållanden i verksamheten kunnat konstateras, är styrelsen skyldig att agera genom att lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Prövningen av om bolagens verksamhet varit kommunalrättsligt kompetensenlig baseras på bolagsordningar, ägardirektiv, styrelseprotokoll och lekmannarevisorernas granskningsrapporter för verksamhetsåret 2020. En genomgång har även gjorts ifall respektive bolags styrelse tagit ställning för att verksamheten under 2020 har bedrivits i enlighet med det fastställda kommunala ändamålet.
Prövning av bolag inom regionstyrelsens verksamhetsområde kommer ske vid regionstyrelsens sammanträde i september 2021.
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige fastställde i juni 2019, § 111, reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden.
Ett antal brister har uppmärksammats i reglementet varför det nu föreslås revideras.
Revideringen gäller följande punkter:
Regionstyrelsens ansvar vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap
Klargörande av anställningsmyndighet för förvaltningschefer
Centralt personuppgiftsansvar för nationella kvalitetsregister.Bakgrunden till revideringen är de erfarenheter som organisationen erhållit under den rådande pandemin, reglementet förtydligas rörande Region Västerbottens organisation och fördelning av ansvar och uppgifter vid extraordinära händelser och höjd beredskap för regionstyrelsens och krisledningsnämndens del.
Vidare tillförs även ett förtydligande om att regionstyrelsen är anställningsmyndighet för förvaltningschefer eftersom regiondirektören, i samverkan med nämnd, anställer förvaltningschef. Detta har uppmärksammats av revisionen.
Hälso- och sjukvårdsnämnden tar över Centralt personuppgiftsansvar för kvalitetsregister från regionstyrelsen varför nämndernas reglementen behöver uppdateras.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 26 maj 2021, §77, föreslagit att regionfullmäktige antar reglementet med föreslagna kompletteringar.
-
140kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionfullmäktige fastställde i april 2020, § 44, revidering av regionstyrelsens reglemente.
Ett antal brister har uppmärksammats i reglementet varför det nu föreslås revideras.
Revideringen gäller följande punkter:
- Regionstyrelsens ansvar vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap
- Klargörande av anställningsmyndighet för förvaltningschefer
- Centralt personuppgiftsansvar för nationella kvalitetsregister.Bakgrunden till revideringen är de erfarenheter som organisationen erhållit under den rådande pandemin, reglementet förtydligas rörande Region Västerbottens organisation och fördelning av ansvar och uppgifter vid extraordinära händelser och höjd beredskap för regionstyrelsens och krisledningsnämndens del.
Vidare tillförs även ett förtydligande om att regionstyrelsen är anställningsmyndighet för förvaltningschefer eftersom regiondirektören, i samverkan med nämnd, anställer förvaltningschef. Detta har uppmärksammats av revisionen.
Hälso- och sjukvårdsnämnden tar över Centralt personuppgiftsansvar för kvalitetsregister varför nämndernas reglementen behöver uppdateras.
Hälso- och sjukvårdsnämndens reglemente tillföras samma revideringar som regionstyrelsen.
Bilagor
-
618kb Ladda ner dokument
-
-
30
Strategiskt investeringsärende ombyggnation av byggnad 5A vid Norrlands universitetssjukhus, inplacering av verksamheterna RV KTC-KFC
Regionstyrelsen beslutade i december 2020 om investeringsplan där bland annat rubricerad ombyggnation ingår. Det strategiska investeringsärendet är nu planerat att påbörjas till hösten 2021 och behöver därmed godkännas inför start. Då investeringssumman överstiger 50 miljoner kronor är det ett beslut för regionfullmäktige.
Byggnad 5A vid Norrlands universitetssjukhus ska inrymma Kliniskt träningscenter (KTC) samt Kliniskt forskningscentrum (KFC).
Kliniskt träningscentrum, KTC, är idag placerade i By 1B på Norrlands universitetssjukhus med lokaler som inte är anpassade till det uppdrag som ska genomföras. Enligt Fastighetsutvecklingsplanen (FUP) så är byggnaden föremål för avyttring på grund av teknisk standard. KTC har sjukskrivningar kopplade till inomhusmiljöproblem.Kliniskt forskningscentrum (KFC) verksamhet har utvecklats och är i stort behov av mer yta för att kunna bedriva mer studier enligt uppdrag. Idag är de evakuerade till paviljong 24C.
Placering av KTC i byggnaden innebär samarbetsmöjligheter mellan KTC UMU och KTC RV. Det innebär förbättrade möjligheter för utveckling av pedagogik samt förbättrat nyttjande av lärare och utrustning.
Projektet har planerats enligt Region Västerbottens styrande principer.
Total yta för ombyggnad är 3635 m2.
Förslag till ombyggnation har tillstyrkts av hälso- och sjukvårdsnämnden den 26 maj 2021, § 72.
-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Petter Nilsson (SD), Lars Forsgren (SD), Linda Strandberg (SD), Thomas Palmblad (SD) och Katrin Larsson (SD) har till regionfullmäktige anmält motionen "Trygga sjukresor under coronapandemin" och föreslår att att Region Västerbotten under pågående coronapandemi erbjuder alla personer som ingår i följande riskgrupper att åka sjukresa i egen taxi: Grupper som omfattas är: Alla personer över 70 år, Personer i alla åldrar med: Hjärt-/kärlsjukdom, Högt blodtryck, Diabetes, Allvarlig njursjukdom, Leversjukdom, Lungsjukdom samt Nedsatt immunförsvar på grund av transplantation eller medicinsk behandling.
Förslag till svar har upprättats där det beskrivs vilka åtgärder som vidtagits. Motionen avslås med hänvisning till Region Västerbottens genomförda åtgärder bedöms som tillräckliga i dagsläget.
Regionfullmäktige beslutade den 27-28 april, § 97, att bordlägga ärendet.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Nicklas Sandström (M) har till regionfullmäktige anmält motionen "Höjda straffavgifter för vuxna som missar besök" och föreslår att Hälso- och sjukvårdsnämnden ska återkomma till regionfullmäktige om förslag om höjda straffavgifter för vuxna som inte kommer på avtalad tid.
Svar på motionen har upprättats av vilket det framgår att regionen har en relativt låg andel sent avbokade besök.
Hälso och sjukvårdsnämnden har den 14 april 2021, § 60, föreslagit att regionfullmäktige beslutar att motionen ska anses besvarad.
-
154kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
483kb Ladda ner dokument
-
-
Nicklas Sandström (M) har till regionfullmäktige anmält motionen "Motverka omotiverad olik cancervård."
I motionen föreslås att regionen ska införa vårdcoacher inom cancervården.
Förslag till motionssvar har upprättats av vilket det framgår att det finns ett redan pågående arbete genom vårdprogram och standardiserade vårdförlopp för att säkra en jämlik cancervård.
Vårdprogrammet beskriver bland annat bakgrund till sjukdomen, diagnostisering, primärbehandling, rehabilitering och hantering av recidiv. Till vårdprogrammet finns kopplat en vårdförloppsbeskrivning som ytterligare beskriver arbetsprocessen för hur det standardiserade vårdförloppet ska genomföras samt en kodningsvägledning som beskriver hur koder för mätning av ledtid ska utföras. Allt i syfte att patienten ska omhändertas på samma sätt oavsett var i landet man bor eller vem man är.
Vid många kliniker och för många diagnoser i regionen finns också kontaktsköterskor som till viss del fungerar som stöd och coach, en funktion som man får tillgång till när man diagnostiserats med någon form av cancer.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har den 14 april 2021, § 59, föreslagit att regionfullmäktige avslår motionen.
-
156kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
564kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Regionplanen är Region Västerbottens strategiska plan och politiska styrdokument. Den beslutas av fullmäktige i juni 2021 och anger den övergripande inriktningen för Region Västerbotten under 2022. Planen är fullmäktiges direktiv för planering och budget och utifrån den konkretiserar och omsätter styrelser och nämnder mål och uppdrag i sina verksamhetsplaner.
Regionplanen innehåller tolv mål inom tre målområden samt uppdrag till fullmäktigeberedningar, nämnder och styrelser. Vissa uppdateringar har skett kopplat exempelvis till att fullmäktige fattat beslut om en ny Regional utvecklingsstrategi samt den framtagna målbilden för hälso- och sjukvården.
I planen finns också en beskrivning av god ekonomisk hushållning för perioden, finansiella mål samt regionens budget för 2022. Samtliga präglas av den omställning till hållbar ekonomi som Region Västerbotten ska genomföra de kommande åren.I Regionplanen fastställs även investeringsramarna för perioden 2022 – 2025. Hälso- och sjukvårdsnämnden och folkhögskolestyrelsen har (HSN § 73 2021, FHS § 29 2021) tillstyrkt förslag till reviderade investeringsramar avseende nämndernas verksamhetsområden.
Utgångspunkten för budgetramar per nämnd för 2022 har varit budgetramarna för 2021 och de budgetförändringar som redovisas i avsnittet omställningar och budgetförändringar för 2022.
Regionfullmäktige ställer följande till nämndernas förfogande 2022:
Regionfullmäktige 17,6 miljoner kronor
Regionstyrelsen 3 543,0 miljoner kronor
Hälso- och sjukvårdsnämnden 5 278,5 miljoner kronor
Regionala utvecklingsnämnden 402,8 miljoner kronor
Folkhögskolestyrelsen 10,0 miljoner kronor
Patientnämnden 6,1 miljoner kronor
Revisionen 8,2 miljoner kronor
Måltidsnämnden och kostnämnden hanteras enligt särskild ordning.
Beredning av revisionens budgetram har skett enligt särskild ordning.
Det i bokslutet för 2020 positiva balanskravsresultatet innebär att balanskravet om -333 mkr är återställt. För 2021 innebär det därför att inget särskilt återställningskrav läggs in i budgeten utan att fokusering sker på att genomföra omställningsarbetet med sikte på 2022. Regionens senaste prognos visar att det även för 2021 kommer att bli ett positivt balanskravsresultat.-
182kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
382kb Ladda ner dokument
-
965kb Ladda ner dokument
-
-
Inför regionfullmäktiges sammanträde har följande valärenden inkommit;
Entlediganden
Hanna Kriss (S) Umeå, har entledigats av Förvaltningsrätten från sitt uppdrag som nämndeman.
Roland Engström (L) Skellefteå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i regionfullmäktige.
Clas Ahlm, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i styrelsen för Uminova Innovation AB.
Fyllnadsval
Ledamot i styrelsen för Länstrafiken AB, istället för Camilla Ingman (V);
Ledamot i beredningen för folkhälsa och demokrati i Umeåregionen, istället för Andreas Sellstedt (V);
Nämndeman i förvaltningsrätten, istället för Ing Mari Nilsson (S);
Ledamot i styrelsen för Uminova Innovation AB. istället för Clas Ahlm;Bilagor
-
848kb Ladda ner dokument
-
22kb Ladda ner dokument
-
-
36
Besvarande av frågor