Möte 2020-06-16
-
1
Program, placeringslista
-
2
Sammanträdets öppnande
-
3
Upprop
-
4
Val av protokolljusterare samt tid och plats för justering
-
5
Fastställande av föredragningslista
-
Inkomna motioner
Motion nr 24-2020 från Petter Nilsson (SD) m.fl. Diversifierad lagerhållning
RS 687:1-2020Motion 25-2020 från Petter Nilsson (SD) m.fl. Ett sugande lagersystem
RS 688:1-2020Motion nr 26-2020 från Petter Nilsson (SD) m.fl. En stärkt budget
RS 690:1-2020Motion nr 27-2020 från Petter Nilsson (SD) m.fl. Ett kostnadseffektivt centrallager
RS 691:1-2020Motion nr 28-2020 från Petter Nilsson (SD) m.fl. Trygga sjukresor under Coronapandemin
RS 699:1-2020Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
7
Revisorernas rapport till regionfullmäktige
-
Delårsrapport per april 2020 är regionstyrelsens första uppföljningsrapport för året till regionfullmäktige. Regionstyrelsen beslutade 7 april 2020 om en begränsad delårsrapport per april.
På grund av coronapandemin har regional krisledning varit aktiverad sedan mitten av mars. Centralt har målet sedan dess varit att ”platta ut smittkurvan” och förbereda vården för att hantera ett ökat antal Covid-smittade intensivvårdspatienter och patienter i behov av annan sjukhusvård. Vid utgången av april har regionen har lyckats väl med att uppnå det centrala målet och de omställningar som genom att fördela resurser till intensivvård och infektion samt mobila team.
I bokslutet för 2019 uppgick den negativa budgetavvikelsen i verksamheterna till 483 miljoner kronor. Årets första årsprognos för helåret 2020 är förbättrat än 2019 års resultat med 140 miljoner kronor och prognostiseras till ett underskott mot budget på 343 miljoner kronor.
Prognosen är betydligt sämre än planerat och den negativa budgetavvikelsen för verksamhetens resultat per april uppgår till 218 miljoner kronor. Den under 2019 beslutade omställningsplanen har hittills inte gett den effekt som avsågs. Efter april månad har uppföljningen visat att endast 31 miljoner av planerade 75 miljoner kronor (42 procent) har kunnat arbetas in.
Årsprognosen för årets resultat för 2020 års visar på ett negativt resultat med 697 miljoner kronor. Detta innebär en negativ budgetavvikelse med 841 miljoner kronor.-
291kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionplanen är Region Västerbottens strategiska plan och politiska styrdokument och anger den övergripande inriktningen för Region Västerbotten för planperioden 2020-2023. Planen är fullmäktiges direktiv för planering och budget och utifrån den konkretiserar och omsätter styrelser och nämnder mål och uppdrag i sina verksamhetsplaner.
Regionplanen innehåller tolv mål inom tre målområden samt eventuella uppdrag till fullmäktigeberedningar, nämnder och styrelser.
Den dramatiska utvecklingen av Corona pandemin gör det svårt att bedöma den långsiktiga effekten av krisen i nuläget. För 2021 uppdateras kända planeringsförutsättningar och majoritetens grundbudget 2021
I planen finns också en beskrivning av god ekonomisk hushållning för perioden, finansiella mål samt regionens budget för 2021. Samtliga präglas av den omställning till hållbar ekonomi som Region Västerbotten ska genomföra de kommande åren.Regionfullmäktige ställer följande till nämndernas förfogande 2021:
Regionfullmäktige 17,16 miljoner kronor
Regionstyrelsen 3 281 miljoner kronor
Hälso- och sjukvårdsnämnden 5 079 miljoner kronor
Regionala utvecklingsnämnden 370,2 miljoner kronor
Folkhögskolestyrelsen 9,78 miljoner kronor
Patientnämnden 5,99 miljoner kronor
Revisionen 7,97 miljoner kronor
Måltidsnämnden och kostnämnden hanteras enligt särskild ordning
Det i bokslutet för 2019 negativa balanskravsresultatet om -333 mkr ska enligt lagkrav återställas senast inom tre år vilket innebär att det sista året för detta är 2023. Utgångspunkten för regionplanen för 2021-2023 är att återställning sker genom att arbetet med den redan beslutade omställningsplanen för ekonomisk hållbarhet genomförs fullt ut. Under förutsättning att omställningsarbetet blir framgångsrikt och att de budgeterade resultaten kan förverkligas kommer också lagkravet om återställning att klaras. För 2021 innebär det därför att inget särskilt återställningskrav läggs in i budgeten utan att fokusering sker på att genomföra omställningsarbetet med sikte på 2022.
Att återuppta arbetet med omställningsplanen kommer att innebära högre krav på förmågan att genomföra åtgärder som ger faktisk effekt. En fokusering på högre genomslag av åtgärderna kräver därför en tydligare styrning.Till regionstyrelsens sammanträde har regionplanen uppdaterats. Regiondirektören har fattat beslut om flytt av verksamhet vilket medför att förslag till ramar för regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden är förändrade.
-
357kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
777kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad strålbehandlings direktion har den 24 mars 2020 godkänt plan för verksamheten och ekonomi 2021 samt plan för ekonomi 2021-2024 och översänt den till medlemmarna. Enligt förbundsordningen ska medlemmarnas fullmäktige godkänna planen.
Planen är att utföra 9000 behandlingar, budgeten för Skandionkliniken är 211 441 kronor i intäkter och 211 247 kronor i utgifter och 194 000 kronor i resultat.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Kommunalförbundet avancerad strålbehandling har översänt årsredovisning 2019 till medlemmarna. I enlighet med förbundsordningen ska medlemmarna godkänna årsredovisningen.
Kommunalförbundets samlade ekonomiska resultat för 2019 uppgår till -0,9 miljoner kronor (-46,9 miljoner kronor förgående år). Det förbättrade resultatet förklaras av nytt samarbetsavtal med regionerna.
-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Enligt förbundsordningen för Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling och i enlighet med kommunallagens 9 kap, 13 § rörande förbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisorerna har översänt revisionsberättelse. Revisorerna gör bedömningen att direktionen i Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling under 2019 i huvudsak bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Revisorerna gör även bedömningen att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande samt att direktionens interna kontroll inte varit helt tillräcklig.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att resultatet enligt årsredovisningen inte är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som direktionen uppställt. Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma.
-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
399kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunalförbund med förbundsdirektion lämnar revisorerna en revisionsberättelse till var och en av förbundsmedlemmarnas fullmäktige enligt kommunallagen 9 kap. 13 §. Förbundsmedlemmarna fattar var för sig beslut om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Direktionen har ansvar för att verksamheten bedrivs enligt gällande mål, beslut, riktlinjer och de lagar och föreskrifter som gäller för verksamheten samt säkerställa att det finns en tillräcklig intern kontroll.
Av revisionsberättelsen framgår att verksamheten har genomförts i enlighet med förbundsordning och de uppdrag, mål och aktiviteter som direktionen har beslutat om för 2019. Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att direktionen har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. De gör även bedömningen att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande, att direktionens interna kontroll har varit tillräcklig samt att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och de verksamhetsmål och uppdrag som direktionen ställt upp.
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet i södra Lappland har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2019. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2019 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda.
revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamölter beviljas ansvasfrihet för verksamhetsåret 2019.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet i Skellefteå-Norsjö har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2019. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2019 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att årsredovisningen har upprättats i enlighet med tillämpliga delar av lagen om kommunal bokföring och redovisning och god redovisningssed. revisorerna bedömer att styrelsen inte hade en tillräckligt väl utecklad redovisning av sina mål för att revisorerna ska kunna bedöma måluppfyllelsen,
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamölter beviljas ansvasfrihet för verksamhetsåret 2019.
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet i Umeåregionen har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2019. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2019 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda.
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamölter beviljas ansvasfrihet för verksamhetsåret 2019.
-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
17mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsdirektionen för Norrlandstingens regionförbund har upprättat årsredovisning för verksamhetsåret 2019 och översänt den till medlemmarna.
När det gäller verksamhetsmålen så följer aktiviteterna i stort sett planen. Utfallen av den finansiella målen visar att förbundet har en god ekonomisk ställning. Resultatet för 2019 visar att intäkterna överstiger kostnaderna positivt med ca 740 000 kr. Utfallet jämfört med budget avviker också positivt, med ca 1 339 000 kr. Det egna kapitalet har ökat med årets resultat och uppgår 2019-12-31 till ca 3 153 000 kr.
Det positiva utfallet mot budget har flera förklaringar, ett projekt har fördröjts, planerade lokalanpassningar har kunnat undvikas, statliga medel har tillförts kunskapsstyrningsarbetet, samt att en genomgång av balanserade medel har genomförts och resulterat i att bokföringsmässiga medel har återförts till resultatet för 2019.
Bilagor
-
14mb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är ägare av arton (18) stycken hel- och delägda bolag. Regionstyrelsen har att utöva ägarrollen i de bolag som kan betraktas ha sin hemvist inom styrelsens ansvarsområde utifrån det i bolagsordningen fastställda verksamhetsändamålet.
Regionala utvecklingsnämnden har av regionfullmäktige fastställt reglemente i uppdrag att utöva ägarrollen för Region Västerbotten i de bolag som kan betraktas ha sin hemvist inom nämndens ansvarsområde utifrån det i bolagsordningen fastställda kommunala ändamålet.
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 21 april 2020, § 42, om gemensam instruktion till ombuden om anvisningar för hur ombuden ska rösta på bolagsstämman. Beslut om gemensam instruktion till ombuden gäller slutligt när årsredovisning redovisats för regionfullmäktige.
I bilaga redovisas årsredovisning för år 2019 och revisionsrapport för följande bolag:
- UBI
- Uminova AB
- Inera AB
- Science Park AB
Ingenting har framkommit i bolagens årsredovisningar som föranleder fullmäktige att besluta att förutsättningar för ansvarsfrihet inte föreligger i dessa bolag.Regionala utvecklingsnämnden har den 28 maj 2020, § 114, berett ärendet avseende bolag inom nämndens ansvarsområde. Till styrelsens sammanträde har protokollsutdrag med förslag till beslut kompletterats ärendet.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
425kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
738kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har enligt kommunallagen att för varje hel- och delägt aktiebolag årligen pröva om den verksamhet som bedrivits under föregående kalenderår varit kommunalrättsligt kompetensenlig.
Denna prövning medför dock inte en skyldighet för styrelsen att granska samtliga affärshändelser som förekommit under kalenderåret. Prövningen ska möjliggöra en bedömning av om verksamheten som helhet bedrivits kompetensenligt.
Om missförhållanden i verksamheten kunnat konstateras, är styrelsen skyldig att agera genom att lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder. Granskningen omfattar både helägda och delägda aktiebolag.
Prövningen av om bolagens verksamhet varit kommunalrättsligt kompetensenlig baseras på bolagsordningar, ägardirektiv, styrelseprotokoll och lekmannarevisorernas granskningsrapporter för verksamhetsåret 2019.En genomgång har även gjorts ifall respektive bolags styrelse tagit ställning för att verksamheten under 2019 har bedrivits i enlighet med det fastställda kommunala ändamålet.
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 28 februari 2020 att ledamöter och tjänstgörande ersättare får delta på fullmäktige- respektive nämndssammanträden på distans.
Beslutet är fattat med anledning av pandemin covid 19 samt behovet att säkerställa regionens beslutskompetens under rådande omständigheter, för att fullmäktige och nämnder även fortsättningsvis ska kunna hålla sina sammanträden på ett säkert sätt.
Fullmäktiges beslut att tillåta deltagande på distans medför att en ledamot som deltar på distans anses som närvarande vid sammanträdet.
Beslutet i fullmäktige är tidsbegränsat och behöver nu förlängas.-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
De tre fullmäktigeberedningarna för folkhälsa och demokrati fick inför 2019 tre uppdrag av regionfullmäktige;
1.Utveckla former för medborgardialog som bidrar till ökat medborgarinflytande i det hälsofrämjande arbetet inom Region Västerbotten
2.Utreda och föreslå former för dialog med kommuner, samhällsorgan, frivilligorganisationer och andra intressenter i folkhälso- och demokratifrågor
3. Utifrån ett medborgarperspektiv belysa hinder och goda exempel på övergångarna mellan sjukhusvård och kommunal hemsjukvård.
Uppdragen har redovisats i beredningarnas rapporter som behandlades i regionfullmäktige den 18-19 november 2019, § 192-194. Rapporterna överlämnades till regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden för beredning. Uppdrag 3 har beretts av hälso- och sjukvårdsnämnden.
I rapporterna redovisas behov hos befolkningen som framkommit genom medborgardialog, genom kunskapsinhämtning samt fakta kopplat till fullmäktiges uppdrag till beredningen. Beredningarna lyfter i ett antal punkter en till viss del varierande problematik som kan uppstå i och i anslutning till utskrivningsprocessen.
Vid hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde den 20 maj 2020, § 60, beslutades att uppdra till hälso- och sjukvårdsdirektören att under 2020 följa upp de aktiviteter som beskrivs syftande till förbättring inom de av fullmäktigeberedningarnas utpekade områden. Återrapportering av denna uppföljning ska ske vid nämndens sammanträde i november 2020. Vidare föreslog hälso- och sjukvårdsnämnden att regionfullmäktige beslutar att sammanställd redovisning godkänns.
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
De tre fullmäktigeberedningarna för folkhälsa och demokrati fick inför 2019 tre uppdrag av regionfullmäktige;
1.Utveckla former för medborgardialog som bidrar till ökat medborgarinflytande i det hälsofrämjande arbetet inom Region Västerbotten
2.Utreda och föreslå former för dialog med kommuner, samhällsorgan, frivilligorganisationer och andra intressenter i folkhälso- och demokratifrågor
3. Utifrån ett medborgarperspektiv belysa hinder och goda exempel på övergångarna mellan sjukhusvård och kommunal hemsjukvård.
Uppdragen har redovisats i beredningarnas rapporter som behandlades i regionfullmäktige den 18-19 november 2019, § 192-194. Vid sammanträdet beslutades att rapporterna skulle överlämnas för beredning till regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden. Beredning av rapporternas uppdrag 1 och 2 har hanterats inom ramen för regionstyrelsens verksamhet medan uppdrag 3 bereds av hälso- och sjukvårdsnämnden.
Gällande uppdrag 1 framgår i rapporterna att medborgardialog är en viktig del i den demokratiska processen men att det inom regionen finns ett behov av policy och riktlinjer för när, var och hur medborgardialoger ska genomföras. Förslaget från regionstyrelsens sida är att det inom regionen arbetas fram en riktlinje för genomförande av medborgardialog.
Gällande uppdrag 2 beskriver de tre beredningarna hur de under 2019 har samverkat med kommunernas folkhälsoråd, träffat patient- och pensionärsföreningar, genomfört olika möten som visat sig vara viktiga för möjligheten till dialog och samverkan. Med hänvisning till det arbete som pågår kring den nya samverkansstrukturen samt beredningarnas intention att fortsätta arbetet med att hitta former för samverkan med intresseorganisationer mm, föreslås inga ytterligare åtgärder kring detta uppdrag från regionstyrelsens sida.-
128kb Ladda ner dokument
-
-
I februari 2020 beslutade regionfullmäktige att införa fritt val inom den allmänna barn- och ungdomstandvården 3-23 år från och med 2021 enligt Lagen om valfrihetssystem (LOV 2008:962). I förvaltningen pågår därför utarbetande av uppdrag, villkor, förfrågningsunderlag och uppföljningsmodell. Därutöver har en översikt över ersättningsmodeller tagits fram, omvärldsbevakning av finansieringsmodeller inom andra regioner samt en analys av kostnaderna inom nuvarande organisering av den allmänna barn- och ungdomstandvården.
Det finns rimliga skäl att anta, att tandkliniker runt om i länet inte kommer att se möjligheter att ansluta sig som utförare inom LOV (Lagen om valfrihetssystem 2008:962) utifrån de osäkra förhållanden och förutsättningar som råder kopplat till Coronapandemin. I det osäkra läge som råder finns det skäl att anta att tandkliniker har svårt att ta ställning till om de har möjlighet att åta sig uppdraget att bli utförare enligt LOV.
Under den rådande Coronapandemin påverkas de ekonomiska förutsättningarna för regionen och kostnader för hanteringen av pandemin är svåra att uppskatta. Det bedöms därför inte som en lämplig tidpunkt att genomföra förändringen och att införa LOV i den allmänna barn- och ungdomstandvården i det osäkra läge som råder.
Förvaltningen bedömer mot bakgrund av ovan att införande av LOV i den allmänna barn- och ungdomstandvården 3-23 år inte kommer att kunna genomföras den 1 januari 2021, i enlighet med tidigare fattade beslut. Ett rimligt alternativ vore därför att skjuta upp införandet av LOV till senast den 1 januari 2022.-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till reviderat reglemente för folkhögskolestyrelsen har upprättats. Förslaget innebär främst att reglementet har anpassats för att överensstämma med övriga nämnder och styrelsers reglementen.
Folkhögskolestyrelsen har den 23 april 2020, § 20, föreslagit att regionfullmäktige ska fastställa reviderat reglemente.
-
93kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
25
Förlängning av giltighetstid för Folkhälsopolitiskstrategi, Funktionshinderspolitiskstrategi och Strategisk jämställdhets-och jämlikhetsplan
Giltighetstiden för Folkhälsopolitiskstrategi (LTF 2015 § 18), Funktionshinderpolitiskstrategi (LTF 2016 § 151) och strategisk jämställdhets- och jämlikhetsplan (LTS 2013 § 308) löper ut 2020.
En översyn av regionens styrmodell pågår. Inför kommande mandatperiod är avsikten att beslut om ny styrmodell ska ge möjlighet att reducera antalet styrande dokument och förstärka sammanhangen mellan dessa och målen i regionplanen.
Med anledning av det förslås att giltighetstiden för befintliga dokument förlängs så att fokus ligger på att förverkliga dessa och inte tillföra fler styrande dokument innan styrmodellen är färdigställd.-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Länstrafiken i Västerbotten AB är ett helägt bolag, där ägandet överlämnades från Regionförbundet Västerbottens län i samband med regionbildningen. Regionfullmäktige har att ta ställning till bestämmelser om arvodering för bolaget, varför förslag om arvodering upprättats.
Årsstämman har tidigare beslutat att ordförandes årsarvode uppgår till 0,06 basarvode, i enlighet med det tidigare gällande Arvodes- och pensionsreglementet fastställt av förbundsfullmäktige Regionförbundet Västerbottens län, tills dess arvodesbestämmelser i regionen avseende bolaget fastställts. Förslaget innebär att årsarvode för ordförande uppgår till 0,06 basarvode. Avseende arvode för styrelse och revisorer har Länstrafiken i Västerbotten AB som helägt aktiebolag att följa de arvodesregler som fastställts av fullmäktige (Arvodesregler för förtroendevalda mandatperioden 2019-2022, fastställt i landstingsfullmäktige 2017-11-21-22 § 197, 2018-02-20 § 28).
Årsarvode anges som en andel av ett basarvode. Basarvodet uppgår till 830.630 kronor i 2020 års nivå. Uppräkningen sker därefter årligen med SKRs landstingsprisindex, exklusive läkemedel (LPI). Beloppet utbetalas med 1/12 per månad. Årsarvode avrundas till hela krontal per månad.-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Den regionala kollektivtrafikmyndigheten ska regelbundet ta fram ett regionalt trafikförsörjningsprogram. Det är en strategisk plan för utveckling av den regionala kollektivtrafiken. Programmet ligger till grund för exempelvis arbetet inför upphandlingar.
Ett nytt program behöver tas fram då det nuvarande sträcker sig till 2019. Det regionala trafikförsörjningsprogrammet är underställt den Regionala Utvecklingsstrategin (RUS).
Transport- och resandemöjligheterna har stor betydelse för att det ska vara attraktivt och möjligt för människor att bo och verka i Västerbotten. Som en del av transportsystemet har regional kollektivtrafik, som det här programmet fokuserar på, en särskild funktion. Kollektivtrafik och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Resande är något som i stor utsträckning kan påverkas regionalt och lokalt. Programmet omfattar mål, delmål och indikatorer för programperioden 2020 – 2025 och till 2030.
-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
899kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i juni 2019 om budgetram för regionala utvecklingsnämnden där kollektivtrafikens budgetram ingår. Kollektivtrafikens budget uppgår till 174, 7 miljoner kronor. Regionala utvecklingsnämnden har den 20 februari 2020, § 14, föreslagit att regionfullmäktige beslutar om en utökning av kollektivtrafikens budgetram med 22 395 000 kronor.
Kostnadsutvecklingen för kollektivtrafiken beror på ökade kostnader på grund av nya upphandlade trafikavtal, indexuppräkning av befintliga trafikavtal, högre avskrivningar på grund av nytt realtidssystem och ökade kostnader för el- och banavgifter liksom operatörsavgifter. Region Västerbottens krav kopplade till tillgänglighet, förnyelsebara drivmedel och kvalitet i trafiken påverkar den generella kostnadsnivån för kollektivtrafiken. Det råder också osäkerhet kring nivån på anslaget från Trafikverket, vilket har föranlett en försiktighet i budgeterade intäkter.
Om budgetramen inte utökas för kollektivtrafik är prognosen att det kommer att resultera i ett negativt resultat för kollektivtrafiken år 2020.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 24 mars 2020, § 76, fick regiondirektören i uppdrag att utreda hur underskottet ska hanteras för innevarande år samt ta fram en konsekvensanalys i syfte att klarlägga kollektivtrafikmyndighetens ekonomiska förutsättningar och behov inför kommande års budgetprocess.
Regionförvaltningen har gjort en utredning som visar att kostnaderna för kollektivtrafiken 2020 är svåra att bedöma kopplat till pandemin varför inget tillskott till nämnden under 2020 föreslås. För 2020 bör fokus istället vara på att säkra likviditeten och att följa utvecklingen med beredskap att vid behov fatta kompletterande beslut.Arbetsutskottet beslutade den 26 maj 2020, § 126, att ställa sig bakom förvaltningens förslag med hänvisning till oklarheter kring kollektivtrafikens utfall kopplat till coronapandemin.
-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
830kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att Norrtåg AB anskaffade tolv tågfordon av typen Coradia X62 gjorde AB Transitio även en beställning av högvärdeskomponenter till fordonen. Högvärdeskomponenterna finansierades genom att AB Transitio tog lån om 160 miljoner kronor i Nordiska Investeringsbanken 2010. De fyra nordligaste regionerna (Jämtland/Härjedalen, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland) samt Region Östergötland och Västragötalandsregionen tecknade en solidarisk borgen för lånet med en löptid om 10 år.
Lånet behöver refinansieras i juli 2020 för ett belopp om drygt 98 miljoner kronor och de fyra nordligaste regionerna behöver därför teckna ett nytt borgensåtagande (proprieborgen).
Region Västerbotten behöver fatta beslut om att gå i borgen för högvärdeskomponenterna för drygt 6 Mkr senast i juni 2020.
Regionala utvecklingsnämnden har den 28 maj 2020, § 117, föreslagit att Regionfullmäktige beslutar att Region Västerbotten går i proprieborgen för 6 015 183 kronor för regionens relativa andel av finansieringen för högvärdeskomponenter till tågfordonen av typen Coradia vilka förvaltas av AB Transitio.
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Inför fullmäktiges sammanträde har följande avsägelser och valärenden anmälts;
Entlediganden
Johan Söderling (S) Vännäs, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i styrelsen för MidtSkandia.
Göte Windelås Lycksele, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i styrelsen för Bussgods i Norr AB.
Tobias Wass (S) Skellefteå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i regionfullmäktige samt ledamot i beredningen för folkhälsa och demokrati i Skellefteå-Norsjö.
Lars Åhman (L) Skellefteå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i regionala utvecklingsnämnden.
Nicklas Sandström (M) Umeå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i förbundsdirektionen för Svensk luftambulans.
Ludmilla Larsson (S) Skellefteå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i patientnämnden.
Fyllnadsval
Ersättare i folkhögskolestyrelsen, istället för Helen Maxe (S);
Ledamot i styrelsen för MidtSkandia, istället för Johan Söderling (S);
Ledamot i styrelsen för Bussgods i Norr AB, istället för Göte Windelås;
Ledamot i beredningen för folkhälsa och demokrati Skellefteå och Norsjö, istället för Tobias Wass (S);
Ersättare i regionala utvecklingsnämnden, istället för Lars Åhman (L);
Ledamot i förbundsdirektionen svensk luftambulans, istället för Nicklas Sandström (M);
Ledamot i patientnämnden, istället för Ludmila Larsson (S);
Ersättare i patientnämnden, istället för Katarina Lövgren(S);
Bilagor
-
50kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
1002kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
Regeringen och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har förhandlat fram en överenskommelse för att säkerställa tydlighet kring finansiering och ansvarsfördelning avseende testning för covid-19.
Överenskommelsen gäller huvudsakligen testning avseende pågående sjukdom men avser också serologisk testning som påvisar antikroppar som tecken på genomgången sjukdom.
Serologisk testning kan nyttjas i särskilt känsliga verksamheter för testning av personal. Sådan testning ska vara avgiftsfri för hälso- och sjukvårdspersonal, personal inom omsorg, brukare i särskilt boende och hemtjänst.
I överenskommelsen framgår att serologisk testning kan erbjudas övrig befolkning mot erläggande av en egenavgift. Serologisk provtagning av enskilda är inte att betrakta som en åtgärd som ingår i det ordinarie sjukvårdsuppdraget och normalt inte är att betrakta som kvalificerad hälso- och sjukvård. Avgiften ingår mot bakgrund av detta sålunda inte i högkostnadsskyddet.
Mot bakgrund av överenskommelsen har SKR den 10 juni 2020 beslutat om en rekommendation till regionerna om att införa en egenavgift på 200 kronor för serologisk testning av covid-19.Bilagor
-
634kb Ladda ner dokument
-