Möte 2025-11-11
-
Tisdag 11 november
8.30 Sammanträdet startar
- Revisionens information
- Fullmäktigeberedningarnas rapporter11.40 Utdelning av kulturstipendium
12.00 Lunch
13.00 Sammanträdet fortsätter
17.00 Sammanträdet avslutas för dagen
Onsdag 12 november
8.30 Sammanträdet startar
- Regionplan och budget
- Delårsrapport12.00 Lunch
13.00 Sammanträdet fortsätter
Ärenden enligt listan
Interpellationer17.00 Sammanträdet avslutas för dagen
Bilagor
-
584kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
648kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
2
Sammanträdets öppnande
-
3
Upprop
-
4
Val av justerare samt tid och plats för justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Inkomna motioner
Motion nr 21-2025 från Petter Nilsson (SD). En god styrning och uppföljning
RS 750-2025Motion nr 22-2025 från Ewa-May Karlsson (C). Inför varningssystem för hotfulla och våldsamma patienter
RS 754-025Motion nr 23-2025 från Maria Kristoffersson (C). Trygg vård i glesbygd
RS 776-2025Motion nr 24-2025 från Hans-Inge Smetana (KD) mfl. Inrätta en barnintensivvårdavdelning
RS 806-2025Motion nr 25-2025 från Hans-Inge Smetana (KD) mfl. Inrätta ett barncentrum i Södra Lappland
RS 807-2025Motion nr 26-2025 från Maria Lundqvist Brömster (L) mfl. Avskaffa den övre åldersgränsen för mammografiscreening
RS 831-2025Bilagor
-
218kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Inkomna interpellationer
Interpellation nr 45-2025 från Maria Lundqvist Brömster (L). Tillgänglighet för att få råd och behandling av dietister
RS 729-2025Interpellation nr 46-2025 från Ulf Wahllöf (M). Allvarliga arbetsmiljöproblem och hot om viten, varför agerar inte Socialdemokraterna i tid?
RS 765-2025Interpellation nr 47-2025 från Hans-Inge Smetana (KD). Har region Västerbotten sett till att ta del av regeringens extra medel kopplade till behandling av framfall, grå starr och höftleder?
RS 782-2025Interpellation nr 48-2025 från Betty-Ann Nilsson (KD). Hur arbetar region Västerbotten för att förbättra vården för patienter med endometrios?
RS 783-2025Interpellation nr 49-2025 från Nicklas Sandström (M). Vilka åtgärder kommer att vidtas för att undvika att NUS behöver gå upp i förstärkningsläge?
RS 803-2025Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
8
Anmälan av frågor
-
9
Revisorernas information till fullmäktige
-
Ärendet kompletteras måndagen den 3 november.
-
Demokratiberedningen fick för 2025 fått det riktade uppdraget att ”Hämta in synpunkter på vad västerbottningen vill förbättra när det gäller region Västerbottens hållbarhetsarbete utifrån Agenda 2030”. Beredningen valde att jobba med fyra av de globala målen. Följande målområden från Agenda 2030 valdes:
Mål 3; God hälsa och välbefinnande
Mål 5: Jämställdhet
Mål 10: Minskad ojämlikhet
Mål 12: Hållbar konsumtion och produktion.
Via digital medborgarenkät utformades ett antal frågor frågor inom de fyra områdena.
Enkäten var öppen mellan mitten av maj till sista juni och beredningen fick sammanlagt 167 svar från hela länet.
Beredningen har nu sammanställt all insamlad information i en rapport som nu lyfts till regionfullmäktige för behandling.-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet kompletteras måndagen den 3 november.
-
En policy är en del av Region Västerbottens gemensamma ramverk och belyser de förhållningssätt som på lång sikt ska råda i arbetet mot att nå Region Västerbottens vision.
Policyn för Kommunikation har tidigare fastställts inom ramen för Region Västerbottens policy, som samlar sju områden i ett gemensamt policydokument. Framöver kommer befintliga policyområden att behandlas som separata policyer, som kompletterar varandra och tillsammans med regionplanen utgör grundfundamentet för den övergripande styrningen inom Region Västerbotten.
Förändringen innebär förbättrad sökbarhet samt ett enklare och tydligare arbetssätt vid översyn och revidering av regionens policyer.
Kommunikationspolicyn innehåller tillägg om kommunikation utifrån jämlikhet-, jämställdhets- och barnrättsperspektiv. Efter att ärendet återremitterades av arbetsutskottet har stycken om att kommunikationen ska vara samordnad, tydlig och följa den grafiska profilen tillkommit. Mindre språkliga justeringar har gjorts i syfte att förtydliga innehållet och den övergripande strukturen för Region Västerbottens policyer.
Ett beslut om att fastställa Kommunikationspolicy innebär att avsnittet Kommunikation i fullmäktiges beslut RS 1351-2019 ersätts.-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
En policy är en del av Region Västerbottens gemensamma ramverk och belyser de förhållningssätt som på lång sikt ska råda i arbetet mot att nå Region Västerbottens vision. Policyn för kvalitet har tidigare fastställts inom ramen för Region Västerbottens policy, som samlar sju områden i ett gemensamt policydokument. Framöver kommer befintliga policyområden att behandlas som separata policyer, som kompletterar varandra och tillsammans med regionplanen utgör grundfundamentet för den övergripande styrningen inom Region Västerbotten.
Förändringen innebär förbättrad sökbarhet samt ett enklare och tydligare arbetssätt vid översyn och revidering av regionens policyer. Kvalitetspolicyns innehåll har genomgått en större ombearbetning för att förtydliga riktningen i det systematiska arbetet med kvalitet. Syftet har formulerats om och skrivningar har lagts till för att tydligare omfatta regional utveckling. Mindre justeringar har också gjorts i dokumentets struktur och språk i syfte att förtydliga innehållet samt den övergripande strukturen för Region Västerbottens policyer.
Ett beslut om att fastställa Kvalitetspolicy innebär att avsnittet Kvalitet i fullmäktiges beslut RS 1351-2019 ersätts.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
En länsgemensam strategi för suicidprevention har tagits fram i samverkan mellan region Västerbotten och länets 15 kommuner. Länssamverkansrådet ”Vård, Hälsa och Omsorg” har förordat respektive huvudmans fullmäktige om att fastställa strategin.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet behandlades i hälso-och sjukvårdsnämnden den 24 september 2025, § 178, med beslut om återremiss med hänvisning till att det ekonomiska underlaget i ärendet var felaktigt och därmed inte kunde ligga till grund för beslutet. Förvaltningen fick i uppdrag att korrigera underlaget samt återkomma med ett uppdaterat och korrekt beslutsunderlag inför detta sammanträde.
Folktandvården i Västerbotten har sedan 2012 haft uppdraget från fullmäktige att basera sina årliga justeringar av tandvårdstaxan på Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverkets (TLV) referenspriser och dess justeringar.
Ett förslag till ny tandvårdstaxa för perioden 1 januari 2026 till och med 14 januari 2027 har upprättats. En höjning utifrån dagens tandvårdstaxa med enbart LPIK skulle inte ge folktandvården den kostnadstäckning som behövs. Därav föreslås en snitthöjning. (se resultat och konsekvenser)
Förslaget innebär att taxorna för allmäntandvård och specialisttandvård föreslås uppräknas med 3,7 % efter anpassning till TLVs nya referenspriser från 1 november 2025 samt justering enligt LPIK.
Taxorna för lokala åtgärder, som inte ingår i det statliga tandvårdsstödet, föreslås justeras med LPIK.
Utredningsåtgärder hos certifierad kariolog föreslås tillföras c-latitud (och u-latitud föreslås tillföras för screening inför behandling på studentklinik).
-
114kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Lag om kollektivtrafik (2010:1065) som trädde i kraft 1 januari 2012 ska det i varje län/region finnas en regional kollektivtrafikmyndighet. I Västerbotten är Kollektivtrafikmyndigheten sedan 2019 inrättad på Region Västerbotten. Region Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB och dess delägda dotterbolag Bussgods i Norr AB. Region Västerbotten är även delägare i Norrtåg AB liksom Samtrafiken AB samt AB Transitio.
En kostnads- och ansvarsfördelningsmodell för Länstrafiken utformades 2005, den så kallade Västerbottensmodellen, som reglerade förhållandet mellan finansiärerna av kollektivtrafiken. I och med övergången till den nya lagstiftningen och de förändringar som skett avseende Länstrafikbolagets funktion i planeringsfrågor så har Region Västerbottens roll att planera den trafik som regionen avser att finansiera tydliggjorts. Förändringen innebär ökat politiskt ansvar för och inflytande över trafiken för regionens del.
Enligt den av fullmäktige i Region Västerbotten och länets kommuner, Västerbottensmodellen 2021 har Region Västerbotten ansvarar för linjetrafik med buss och tåg och viss anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift mellan kommuncentra samt sjukresor. Respektive kommun ansvarade för linjer och anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift inom kommunen samt färdtjänst, riksfärdtjänst, kommunala resor och skolskjutsar. Region Västerbotten finansierar utöver beställd trafik även de så kallade gemensamma kostnaderna som omfattar kundtjänst, administration, marknadsföring och IT-system. Från och med 2021 så innehåller budget från Länstrafiken även kostnaderna för den gemensamma beställningscentralen för serviceresor. Kommunerna har kostnadsansvar för den trafik som respektive finansiär beställer.
Från och med 2008 innehåller regionens trafikbeställning förutom regional busstrafik och viss anropsstyrd trafik även regional tågtrafik. Tågtrafiken administreras av Norrtåg AB, som bildades av trafikhuvudmännen i de fyra nordligaste länen för att samordna tågtrafiken i länen och genomföra ambitionerna i Norrtågsförsöket.
Planeringsförutsättningarna tillförsäkrar regionfullmäktige inflytande över utformningen av den kollektivtrafik som Region Västerbotten finansierar. Planeringsförutsättningarna innehåller
regionens trafikpolitiska prioriteringar och mål samt en ekonomisk prognos för buss- och tågtrafiken, samt den gemensamma beställningscentralen under perioden som planeringsförutsättningarna avser. Prognos för tågtrafiken är framtagen av Norrtåg AB. Prognos för busstrafiken baseras på fastställd budget för Länstrafiken i Västerbotten AB för beställd busstrafik från mitten av december 2025 till mitten av december 2026 med en uppräkning om 4 % per år. Prognosen för busstrafiken inkluderar angöringsavgifter för tågtrafiken som regleras via Länstrafikens budget. Budget för Länstrafiken i Västerbotten innehåller även kostnaderna för IT-system, administration, marknadsföring, kundtjänst och beställningscentralen.
Planeringsförutsättningarna ska ligga till grund för Region Västerbottens kollektivtrafikplan för perioden 2027 – 2029. Kollektivtrafikplanen innehåller beställning av buss- och tågtrafik samt i viss begränsad anropsstyrd trafik. Kollektivtrafikplanen innehållande trafikbeställning utgör grund för budget för trafikåret 2027 från Norrtåg AB och Länstrafiken i Västerbotten AB. Region Västerbottens anslag för kollektivtrafik bör baseras på bolagens budget för kollektivtrafiken sam beställningscentralen då dessa speglar den beställning som Region Västerbotten som finansiär gjort hos Länstrafiken respektive Norrtåg. Kollektivtrafikplanen fastställs av regionala utvecklingsnämnden.-
118kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige fastställer årligen en justering av kollektivtrafiktaxan för regiontrafiken. Förslag till justering av taxan från och med 2026-01-01 är 3 %.
Under våren 2025 i samband med budgetarbetet för 2026 så användes en höjning av regiontrafiktaxan om 3 % som beräkningsgrund för resenärsintäkterna. I beredningen inför beslut om justering av taxan från och med 2026-01-01 finns inga faktorer som gör att annan höjning av taxan föreslås. Intäktsbudgeten för regiontrafiken innebär vid en höjning med 3 % en intäktsökning om 3,1 Mkr för 2026.
Norrlandsresan är en gemensam taxa mellan de fyra norrlandslänen för att möjliggöra resor över länsgränserna. Det är önskvärt att förändringar av norrlandsresetaxan och taxan för regiontrafiken inom Västerbotten följs åt.
Justering av Norrlandsresetaxan föreslås till 3 % från och med 2026-01-01. Eftersom Norrlandsresan är en gemensam produkt med övriga norrlandslän så behöver samtliga län fatta likalydande beslut avseende justering av taxan. Om övriga län inte fattar likalydande beslut så sker ej någon justering av Norrlandsresetaxan.
-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtåg AB har behov av att beställa 20 regionaltågsfordon för Norrtågstrafik. Av de 20 tågfordonen ska 12 fordon ersätta befintliga fordon av typen X11 och X52 som når teknisk livslängd medan resterande 8 fordon tillförs för att de trafikutökningar som finns beskrivna i Norrtåg AB 20240 – En tågvision.
Ersättning av befintliga tåg
Från 2026 har Norrtåg 11 Reginafordon (X52) i trafik. Dessa fordon når sin tekniska livslängd ca 2030. Möjlighet finns att genomföra åtgärder för att förlänga livstiden, men Norrtåg bedömer att denna typ av tåg inte passar in i trafikupplägget eftersom tågens passagerar-kapacitet är för låg.Borgensåtagande
AB Transitio kommer att upphandla, köpa och finansiering av tåg. Region Västerbotten kommer tillsammans med Region Norrbotten, Region Jämtland Härjedalen och Kommunalförbundet kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrland att borga för investeringen. Kostnaden per tåg bedöms som högst vara 220 miljoner kronor. Totalt kan tågen komma att kosta 4,4 miljarder kronor även om målet är att kostnaden ska vara lägre. Norrtågs fyra ägare delar på ansvaret för tågen, vilket innebär att Region Västerbotten behöver borga för fem (5) tågfordon till ett belopp om 1,1 miljarder kronor.-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
773kb Ladda ner dokument
-
596kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Av ägaranvisningar 2025 för Almi Nord AB framgår att finansieringen av bolagets verksamhet ska överenskommas i särskild ordning.
Ägarna har på ägarsamråd 4 september 2025 kommit överens om att verksamheten 2026 ska finansieras enligt förslag i bilaga överenskommelse mellan ägare om finansiering av verksamhet Almi Nord AB 2026.För region Västerbotten innebär en kostnad för driftanslag på 6 195 886 kr för 2026, vilket är samma belopp som föregående år.
För insatser för ökad tillväxt har moderbolaget avsatt en ram om 2 050 000 kronor, Region Norrbotten en ram om 984 804 kronor och Region Västerbotten en ram om 984 804 kronor som kan tas i anspråk efter beslut enligt ägaranvisningen om samverkan i projekt.-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
I årsredovisningen 2024 pekade Skandionkliniken på en negativ trend för antalet patienter. Under första halvåret 2025 är antalet patienter 24% högre jmf föregående år, men samtidigt ca 14% lägre än genomsnittet för åren 2021-23. En viktig påverkansfaktor är att antalet utländska patienter sjunkit till endast 1%, att jämföra med 4-10% under föregående år. Kliniken gör ett delårsresultat ca 8 mnkr och + 54 tkr
Förbundets prognos är helåret 2025 är + 14,2 mnkr, men prognosen är osäker, framförallt beroende på att antalet patienter varierar oförutsägbart, samt att leverantören av drift och service aviserat kraftiga prishöjningar.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Under våren har en översyn av förbundets organisation, roll och uppdrag har färdigställts under våren. NRF ska ta fram ett förslag på ändringar i förbundsordningen, bland annat rörande sjukvårdsregional samverkan inom för kompetensförsörjning och forskning. Ett arbete har inletts inför nytt avtal om regionvård från 2027.
Förbundet bedömer att 6 av 8 verksamhetsmål nås under 2025 och att samtliga ekonomiska mål uppnås. Förbundet har för perioden 2025-2027 lagt en budget där kostnaderna överstiger intäkterna, med hänvisning till starkt finansiell ställning.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
532kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
904kb Ladda ner dokument
-
-
23
Motion nr 14-2025 från Carina Sundbom och Håkan Andersson (C) - ”I väntan på ambulans” via räddningskårerna kan rädda liv
Vid regionfullmäktiges sammanträde den 17 juni 2025, § 88, anmäldes motionen ""I väntan på ambulans" via räddningskårerna kan rädda liv" av Carina Sundbom (C) och Håkan Andersson (C).
I motionen föreslås att regionfullmäktige ska besluta att Region Västerbotten skriver IVPA-avtal med de kommuner som vill nyttja sina räddningskårer vid livräddande insatser med hjärtstartare.
Ett motionssvar har upprättats, i vilket det framgår att många stationer i länet har IVPA-avtal med regionen samt att dialog i frågan pågår med ytterligare kommuner.
-
89kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Vid regionfullmäktiges sammanträde den 26 november 2024, § 176, anmäldes motionen "Likvärdiga villkor för utförare inom valfrihetssystem" av Ulf Wahllöf (M).
I motionen föreslås att regionfullmäktige ska besluta att Uppdra åt regionstyrelsen att ta fram ett regelverk för likvärdiga villkor för utförare inom valfrihetssystem. Gärna med inspiration från Jämtland Härjedalen.
Ett motionssvar har upprättats.
-
89kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 5 kap, 12 och 13 §, ska fullmäktige årligen besluta om när ordinarie sammanträde ska hållas. I förslaget har kommunallagens föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktas samt andra viktiga hålltider i Region Västerbottens planerings- och uppföljningsprocess.
På grund av dubbelbokning av sessionssalen i april behöver fullmäktiges sammanträde flyttas.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Regionplanen anger Region Västerbottens inriktning och utveckling för 2026 och året därpå och beslutas av regionfullmäktige. Regionplanen utgår från politiska prioriteringar, statliga uppdrag, befolkningens behov, de förutsättningar som råder i länet och landet samt lagar och förordningar.
I regionplanen fastställer regionfullmäktige sju regionmål som riktas till nämnder och styrelser och syftar till att styra för att uppnå Region Västerbottens vision och två huvuduppdrag. Regionplanen innehåller också finansiella mål och riktade uppdrag. Utifrån regionplanen konkretiserar och omsätter respektive nämnd mål och uppdrag samt anger hur de ska styra och följa upp sin verksamhet.
De senaste årens utveckling med svaga ekonomiska resultat, höga investeringsutgifter och ökad låneskuld innebär att regionen idag har ett sämre ekonomiskt utgångläge och att en förändring mot en starkare ekonomi är nödvändig. Inför 2026 får även konkursen i Northvolt med efterföljande befolkningsminskning en negativ påverkan på regionens skatteintäkter och generella statsbidrag.
För att stärka ekonomin och långsiktigt klara finansieringen av planerade investeringar innehåller budgeten en skattehöjning med 50 öre men även åtgärder för att begränsa kostnadsutvecklingen. Fokus framåt kommer att vara att hålla kostnadsutvecklingen på en nivå som motsvarar intäkternas utveckling. Detta är en förutsättning för att långsiktigt klara de ekonomiska målen och säkerställa att regionens invånare får tillgängliga tjänster av hög kvalitet idag och i framtiden.
Skattesats föreslås för 2026 öka med 50 öre till 11:85 kronor per skattekrona. Den ökade skattesatsen har inarbetats i budget för 2026.-
144kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
386kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
721kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagen framgår att ett negativt balanskravsresultat ska regleras med motsvarande positiva balanskravsresultat under de närmast följande tre åren. Regionfullmäktige ska anta en åtgärdsplan för hur regleringen ska ske.
Region Västerbotten är i en utmanande ekonomisk situation. Hög kostnadsutveckling, svaga ekonomiska resultat och stora investeringsutgifter har resulterat i en låg självfinansiering av investeringar, ökad låneskuld och sammantaget en försämrad ekonomisk ställning. Tillgänglighet och kompetensförsörjning är andra områden som regionen samtidigt behöver fokusera på. För att på sikt klara finansieringen av planerade investeringar samt återställande av negativa balanskravsresultat krävs starkare ekonomiska resultat kommande år.
Åtgärdsplanen innehåller både ett kortsiktigt och ett långsiktigt perspektiv. Regionen behöver snabbt förbättra det ekonomiska resultatet för att nå budgeterade resultat kommande år. Samtidigt är det viktigt med åtgärder som är hållbara även på längre sikt. Förflyttningar i de prioriterade fokusområden som beskrivs i region- och nämndplaner kommer att skapa bättre förutsättningar för ekonomi, tillgänglighet och kompetensförsörjning på både kort och lång sikt.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport augusti är regionstyrelsens andra fördjupade uppföljningsrapport till regionfullmäktige. I rapporten lämnas en redogörelse för väsentliga händelser och skeenden som haft påverkan på Region Västerbottens ansvarsområden och ekonomi under uppföljningsperioden. Region Västerbottens delårsrapport per augusti 2025 har upprättats i enlighet med kommunallagen och de rekommendationer som rådet för kommunal redovisning ger.
I förvaltningsberättelsen redogör regionstyrelsen för måluppfyllelse, ekonomiskt resultat och ställning samt gör en bedömning av god ekonomisk hushållning.
- Periodens resultat är minus 100 miljoner kronor.
- Periodens budgetavvikelse är minus 326 miljoner kronor.
- Årsprognosen är ett budgetunderskott vid årets slut på 656 miljoner kronor.
- Prognostiserat balanskravsresultat för 2025 är negativt med 427 miljoner kronor.
Finansiellt har regionen under perioden strävat efter att uppnå balans mellan intäkter och kostnader. Trots genomförda besparingar och ökad effektivitet kvarstår ekonomiska underskott.Bedömningen av måluppfyllelsen är en sammanvägning av den bedömning som styrelser och nämnder har lämnat. Vissa mål bedöms med försiktighet på grund av otillräckliga underlag. Baserat på måluppfyllelsen för de verksamhetsmässiga och finansiella målen, samt att regionen inte uppnår balans mellan intäkter och kostnader är bedömningen att Region Västerbotten inte når upp till kraven för god ekonomisk hushållning.
Väsentliga personalförhållanden omfattar utmaningar och förutsättningar relaterade till arbetsmiljö och bemanning. Fortsatt är arbetsbelastningen hög inom vissa personalgrupper och rekrytering av specialistkompetens kvarstår som en utmaning. Insatser för kompetensutveckling och förbättrad arbetsmiljö har lett till en mer stabil personalstruktur inom flera verksamheter.
Driftredovisningen ska upprättas så att den tillgodoser fullmäktiges behov och ansvarsprövning av styrelser och nämnder. Den visar styrelsens och nämndernas resultat i förhållande till den budget som fullmäktige fastställt för den löpande verksamheten. Efter augusti 2025 är underskottet 326 miljoner kronor, med en prognos på minus 543 miljoner för helåret. Hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden och folkhögskolestyrelsen gör bedömningen att den inte kommer att nå budgetmålen vid årets slut och visar på betydande utmaningar och osäkerheter. Ingen av dem bedömer att budgetföljsamhet är sannolik utan ytterligare åtgärder. Därtill har regionen svårt att finansiera investeringar med egna medel, vilket leder till ökade skulder och en försvagad soliditet. Sammanfattningsvis visar rapporten en period med viktiga framsteg och insatser, men också på behovet av ytterligare åtgärder för att stärka Region Västerbottens finansiella position.
-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
Inför fullmäktige 11-12 november har följande valärenden inkommit;
Entlediganden
Katarina Lövgren (S), har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i patientnämnden.
Waldemar Mellqvist (V) Burträsk, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i regionfullmäktige.
Åsa Hörnsten (M) Umeå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som allmänföreträdare i Etikprövningsmyndigheten.
Fyllnadsval
Ledamot i Patientnämnden, istället för Katarina Lövgren (S);
Ersättare i patientnämnden, istället för Nicole Flarke (S);
Ledamot i demokratiberedningen, istället för Maria Eriksson (KD);
Nämndeman i Hovrätten, istället för Anders Hettinger (KD);
Allmänföreträdare till Etikprövningsmyndigheten, istället för Åsa Hörnsten (M);
-
31
Besvarande av frågor
-
32
Besvarande av interpellationer