Möte 2025-04-23
-
Bilagor
-
43kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
648kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
2
Sammanträdets öppnande
-
3
Upprop
-
4
Val av protokollsjusterare samt tid och plats för justering
-
5
Fastställande av föredragningslista 2025
-
Motion nr 5-2025 från Maria Kristoffersson m.fl. (C) - Förbättrad och löpande
kompetensdatainsamling
RS 369:1-2025Motion nr 6-2025 från Ewa-May Karlsson m.fl. (C) - Reformera Västerbottens hälsoundersökningar (VHU)
RS 368:1-2025Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Interpellation nr 18-2025 från Petter Nilsson (SD) - Är det slut med demokratiberedningar?
RS 176:1-2025Interpellation nr 19-2025 från Maria Kristoffersson (C) - Vilka insatser planerar Region Västerbotten för att motverka rasismen och få en ökad kunskapsspridning om samer i länet?
RS 205:1-2025Interpellation nr 20-2025 från Petter Nilsson (SD) - Arbetet mot välfärdsbrottslighetvälfärdsbrottslighet
RS 275:1-2025Interpellation nr 21-2025 från Anton Bergström Nord (M) - Vad gör regionen för att minska den administrativa bördan för vårdpersonalen?
RS 281:1-2025Interpellation nr 22-2025 från Birgitta Burström (L) - Den palliativa vården i Skellefteå
RS 282:1-2025Interpellation nr 23-2025 från Hans-Inge Smetana (KD) - Arbetar Region Västerbotten tillräckligt med regionala utvecklingsfrågor?
RS 295:1-2025Interpellation nr 24-2025 från Per Sandström (M) - Hur ser planen ut för att fler barn, unga och även vuxna patienter ska kunna få tandvård av Folktandvården?
RS 307:1-2025Interpellation nr 25-2025 från Anna Ackemo (M) - När kommer Förlossningen i Lycksele hållas öppet året om?
RS 332:1-2025Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Fråga nr 2-2025 från Petter Nilsson (SD) - Varför sätter S västerbottningar sist i kön?
RS 413:1-2025Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska fullmäktige två gånger per år få information om motioner som är under beredning.
En förteckning över motioner under beredning har upprättats.-
77kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
10
Utveckla samspelet mellan sjukhusvården och primärvården i syfte att stödja omställningen till nära vård
Uppdraget som handlar om att utveckla samspelet mellan sjukhusvården och primärvården är en fortsättning på den genomlysning av primärvården som genomfördes under 2023. Den har riktats både till regionstyrelsen och hälso- och sjukvårdsnämnden och baseras på den analys och de förslag som genomlysningen resulterade i.
Fokus för uppdraget 2024 är att utveckla samspelet mellan sjukhusvård och primärvård i syfte att stödja omställningen till nära vård genom att:
-Tydliggöra roller och uppdrag inom primärvården.
- Klargöra hur utvecklingsområden samordnas i syfte att optimera flöden för personcentrerade arbetssätt.
- Identifiera åtgärder som utvecklar beställning, ersättningsmodell och uppföljning i enlighet med primärvårdsuppdraget.
I arbetet med att tydliggöra roller och uppdrag har nära samverkan skett med genomförandet av "Gemensam plan för primärvård", initierat av Länssamverkansgruppen (LSG). Genom att integrera dessa har målet varit att stärka primärvårdens roll som nav i hälso- och sjukvårdssystemet. I uppdraget har representation från kommunerna funnits med för att säkerställa ett brett perspektiv.
I rapporten lämnas ett antal förslag till rekommendationer för utveckling av samverkan samt beställning, ersättningsmodell och uppföljning.Ärendet bordlades under Regionfullmäktige 2025-02-25 §13.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Umeå kommun finansierar Ultra-trafiken. Kommunstyrelsen i Umeå kommun har inkommit med förslag till nivå för den årliga justeringen av taxan, att gälla från 2025-04-28.
Kollektivtrafiken finansieras till delar via de trafikintäkter som resandet genererar och till delar av den uppdragsersättning som kommer via Umeå kommun. Umeå kommun har bedömt att förslag till justering av taxan är rimligt utifrån de utmaningar som finns inför trafikåret 2025/2026.
I normala fall är strategin vid taxejusteringar att hälften av biljettyperna justeras år 1 och resterande biljettyper år 2.
Förslag till förändringar framgår av protokollsutdrag från Umeå kommuns kommunstyrelse, vilket biläggs ärendet. I bilagan framgår nuvarande prisnivå inom parentes. Röd text innebär en förändring jämfört med idag. En kolumn är tillagd där biljetterpriserna 2011 redovisas. Utifrån jämförelsen mellan 2011 års priser och föreslagna strukturen för 2025/2026 kan utläsas att taxejusteringarna varit relativt små de senaste åren.
Sammantaget bedöms justeringarna enligt förslaget resultera i en helårseffekt på ca 3 % av nuvarande intäkter eller ca 3,5 Mkr.
-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2024 har bolagets ägare och finansiärer gemensamt arbetat fram förslag till bolagsordning, ägardirektiv, aktieägaravtal och samverkansavtal för Norrtåg AB.
Till stor del har styrdokumenten renodlats, där upprepningar och inaktuell text har tagits bort. En annan förändring är att konsortialavtalet har ersatts av ett samverkansavtal samt att ägarsamråd byter namn till samråd, för att visa på att det inte bara är ägarna som deltar. Samverkansavtalet är en överenskommelse mellan både ägare och finansiärer för Norrtåg AB.
Beräkningsunderlaget i finansieringsmodellen uppdateras till att baseras på beräknat trafikutbud under den kommande femårsperioden i stället för att baseras på historiskt trafikutbud, samt en intäktsfördelning som tar hänsyn till andelen enkelbiljetter i respektive läns biljettintäkter.
Styrdokumenten behandlades på ägarsamråd den 14 januari 2025.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
Protokollsutdrag, Bolagsordning, Ägardirektiv, Aktieägaravtal och samverkansavtal för Norrtåg AB.pdf84kb Ladda ner dokument
-
Tjänsteskrivelse, Bolagsordning, Ägardirektiv, Aktieägaravtal och samverkansavtal för Norrtåg AB.pdf136kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
15kb Ladda ner dokument
-
-
Norrlands nätverk för musikteater och dans (NMD) är ett kommunalförbund bildat av regionerna Norrbotten, Västerbotten, Jämtland Härjedalen och Västernorrland.
Kommunalförbundet har under 2024 förberett ett förslag till reviderad förbundsordning som hösten 2024 skickats ut till respektive region för fastställande. Den reviderade förbundsordningen innehåller förtydliganden vad gäller ledning och styrning av kommunalförbundet, bland annat vid val av ledamöter till förbundets styrelse och fullmäktige samt klargöranden gällande parternas åtaganden i relation till NMD.
Förslag till reviderad förbundsordning har godkänts av förbundets fullmäktige och blir gällande efter det att de fyra regionerna fastställt förslaget.-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
-
Västerbotten i de bolag som kan betraktas ha sin hemvist inom nämndens ansvarsområde utifrån det i bolagsordningen fastställda kommunala ändamålet. Uppdraget är infört i reglemente för regionala utvecklingsnämnden. Regionala Utvecklingsnämnden har på olika sätt utövat ägarroll i enlighet med vad som anges i reglemente under året. Bolagens verksamhet och ekonomi följs kontinuerligt upp under året på olika sätt. I samband med nämndens delårsrapport per april 2024, delårsrapport per augusti 2024 samt årsrapport 2024 har redogörelse för väsentliga händelser (ekonomi samt verksamhet) lämnats för de bolag där Region Västerbotten har en ägarandel som överstiger 20 procent.
Inkomna handlingar från bolag som kan betraktas ha sin hemvist inom nämndens ansvarsområde såsom styrelseprotokoll, årsredovisningar, granskningsrapporter, anteckningar från ägarsamråd, uppgift om innehav mm har under året lämnats till regionala utvecklingsnämnden som meddelanden i samband med sammanträden.
Under året har regionala utvecklingsnämnden, utöver årliga bolagsdialoger, hanterat en rad bolagsspecifika ärenden. Dessa finns redovisade i bifogad sammanställning.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Demokratiberedningen har sammanfattat sitt uppdrag 2024 i en rapport som överlämnats till regionfullmäktige vid sammanträdet i november 2024
Demokratiberedningens uppdrag för 2024 har varit att kartlägga hur regionen och kommunerna arbetar med att nå ut till underrepresenterade grupper för att stärka demokratin.
Regionfullmäktige har överlämnat rapporten till regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden för yttrande.
Förslag till yttrande har upprättats för regionstyrelsen. Hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämndens yttrande biläggs ärendet.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Beredningen för kompetensförsörjningen har sammanfattat sitt uppdrag 2024 i en rapport som överlämnats till regionfullmäktige vid sammanträdet i november 2024
Beredningen för kompetensförsörjningen uppdrag för 2024 har varit att;- Kartlägga projekt och aktörer som arbetar med kompetensförsörjning internt, regionalt, nationellt och globalt.
- Titta på vilka antidiskrimineringsåtgärder som genomförts inom ramen för de rekryteringsinsatser som pågår i länet.
- Föreslå metoder och förbereda hur regionen kan bidra till en långsiktig plan på 5–20 års sikt för kompetensförsörjning.
Regionfullmäktige har överlämnat rapporten till regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden för yttrande.
Förslag till yttrande har upprättats för regionstyrelsen. hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämndens yttrande biläggs ärendet.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
Beredningen för samverkan och regional utveckling har sammanfattat sitt uppdrag 2024 i en rapport som överlämnats till regionfullmäktige vid sammanträdet i november 2024
Beredningen för samverkan och regional utvecklings uppdrag för 2024 har varit att beskriva kommunernas största utmaningar och möjligheter inom regional utveckling och hållbar tillväxt, utifrån den regionala utvecklingsstrategin
Regionfullmäktige har överlämnat rapporten till regionstyrelsen och regionala utvecklingsnämnden för yttrande.
Förslag till yttrande har upprättats för regionstyrelsen. Regionala utvecklingsnämndens yttrande biläggs ärendet.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
249kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Den 18 juni 2024 § 112 fattade Regionfullmäktige beslut om sammanträdesplan för 2025. I beslutet framgick det att sammanträdet den 23 september skulle genomföras i Skellefteå.
På grund av regionens ansträngda ekonomiska läge föreslås nu att mötet den 23 september genomförs i Umeå och att sammanträdet i Skellefteå istället blir i februari 2026.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Ulf Wahllöf (M) lämnade in en motion med rubriken Angående alternativa driftsformer i Primärvården, vid regionfullmäktige den 24 april 2024. I motionen föreslås att uppdra till regionstyrelsen (och beställningsenheten) att utreda möjligheterna för alternativa driftsformer inom hälsoval Västerbotten och uppdra till regionstyrelsen (och beställningsenheten) att införa Intraprenad som driftsform vid alla eller utvalda regiondrivna hälsocentraler i region Västerbotten.
Ett motionssvar har upprättats.
Motionen bordlades under Regionfullmäktige 2025-02-25 §26.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
20
Upprop dag 2
-
21
Revisorernas information till fullmäktige med anledning av årsredovisning 2024
-
22
Allmänhetens frågestund
-
Årsredovisningen är regionstyrelsens tredje och sista fördjupade uppföljningsrapport till regionfullmäktige. I rapporten lämnas en redogörelse för väsentliga händelser och skeenden som haft påverkan på Region Västerbottens ansvarsområden och ekonomi under uppföljningsperioden. Region Västerbottens årsredovisning för verksamhetsåret 2024 har upprättats i enlighet med kommunallagen och de rekommendationer som rådet för kommunal redovisning ger.
I förvaltningsberättelsens inledning finns en översikt över verksamhetens utveckling de senaste fem åren. Under rubriken God ekonomisk ställning lämnar regionstyrelsen en redogörelse om hur organisationen uppfyller de mål och uppdrag som fullmäktige har angett i regionplanen. Den samlade bedömningen av måluppfyllelsen är en sammanvägning av den bedömning som styrelser och nämnder har lämnat. Baserat på måluppfyllelsen för de verksamhetsmässiga och finansiella målen är bedömningen att Region Västerbotten inte når upp till de fastställda målen för god ekonomisk hushållning.
Under rubriken Väsentliga personalförhållanden lämnas en redogörelse av utmaningar och förutsättningar kopplade till kompetensförsörjning, arbetsmiljö och bemanningsläget. En beskrivning av årets aktiviteter kopplade till kompetensförsörjningsstrategin som ska leda fram till hälsofrämjande arbetsplatser med bra arbetsklimat. Brist på medarbetare och kompetens och hög arbetsbelastning har negativ inverkan på arbetsmiljön.
I förvaltningsberättelsen ingår också en redovisning av regionens resultat och finansiella ställning. Årets resultat är minus 521 miljoner kronor. Det är lagstadgat att verksamheten ska bedrivas så att intäkterna överstiger kostnaderna. Ett negativt balanskravsresultat ska återställas under närmast följande tre år. Balanskravsresultat för 2024 är minus 1 085 miljoner kronor. Synnerliga skäl för att lägga en negativ budget på minus 437 miljoner kronor åberopade regionen 2024. Region Västerbotten åberopar synnerliga skäl för att inte återställa den del av det negativa balanskravsresultatet som kan knytas till inflationens påverkan på pensionskostnaderna, vilket är 892 miljoner kronor. För resterande del på 193 miljoner kronor är planen att återställas på tre år. Det kommer att krävas omfattande åtgärder för att Region Västerbotten ska vända den ekonomiska utvecklingen och uppnå en ekonomi i balans till utgången av 2025.
Under rubrik Driftredovisning redovisas nämndernas utfall i förhållande till den budget som regionfullmäktige fastställt för den löpande verksamheten. Den ska upprättas så att den tillgodoser fullmäktiges behov och ansvarsprövning av styrelser och nämnder. Regionstyrelsen och nämnderna redovisar tillsammans ett budgetunderskott på 701 miljoner kronor för 2024.
-
143kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
757kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionens revisorer har granskat den verksamhet som regionstyrelsen, övriga nämnder och fullmäktigeberedningarna bedrivit under år 2024.
Revisionen bedömer sammantaget att regionala utvecklingsnämnden, patientnämnden, måltidsnämnden och fullmäktiges beredningar i allt väsentligt genomförde sina verksamheter på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. För regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och folkhögskolestyrelsen är bedömningen att dessa i huvudsak genomförde sina verksamheter på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt.Revisionens bedömning är att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att den finansiella redovisningen är framtagen i enlighet med lag om kommunal bokföring och redovisning samt god redovisningssed. Vidare görs bedömningen att regionala utvecklingsnämnden, patientnämnden och måltidsnämnden i Skellefteå i huvudsak hade en tillräcklig intern kontroll, medan regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och folkhögskolestyrelsen inte hade en tillräcklig intern kontroll.
Angående måluppfyllelse är revisionens bedömning att regionen inte uppnår något av fullmäktiges tre finansiella mål.
När det gäller verksamhetsmål görs följande bedömning;
- resultaten för folkhögskolestyrelsen och måltidsnämnden var förenliga med fullmäktiges mål
- resultaten för hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden var inte förenliga med fullmäktiges verksamhetsmål
- för regionstyrelsen och patientnämnden var redovisningen inte tillräckligt utvecklad för att man med rimlig säkerhet ska kunna uttala sig om resultaten
Revisionen tillstyrker att fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för regionstyrelsen, övriga nämnder, beredningar samt enskilda ledamöter i dessa organ samt att fullmäktige godkänner årsredovisningen för år 2024.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
263kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-
I enlighet med Region Västerbottens reglemente för intern kontroll ska regionstyrelsen i samband med årsredovisningen ta fram en tillsynsrapport för den samlade interna kontrollen i Region Västerbotten. I rapporten görs en bedömning av den interna kontrollen i Region Västerbotten som helhet med utgångspunkt i nämndernas tillsynsrapporter.
Samtliga nämnder har gjort bedömningen att de har en acceptabel nivå av intern kontroll och det är också den samlade bedömningen som görs för hela regionen.
Förra året gav regionstyrelsen ett uppdrag till regiondirektör att göra intern kontroll mer ändamålsenlig och en del resultat av det uppdraget ses redan nu.
Bilagor
-
287kb Ladda ner dokument
-
602kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
785kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
-
Inför fullmäktige 23-24 april har följande valärenden inkommit;
Entlediganden
Oscar Mehler (SD), har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i regionfullmäktige.
Hanna Lundin Jernberg (L), har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i regionfullmäktige.
Oliver Granered (M), har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i regionfullmäktige.
Edinah Masanga (MP), har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i demokratiberedningen.
Mariam Salem (MP) Umeå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i fullmäktigeberedningen för kompetensförsörjning.
Lilian Nilsson (V), har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i regionstyrelsen, att gälla från och med 1 juli 2025.
Fyllnadsval
Ledamot i demokratiberedningen, istället för Edinah Masanga (MP);
Ledamot i beredningen för kompetensförsörjning, istället för Maria Salem (MP):
Bilagor
-
979kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
751kb Ladda ner dokument
-
412kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
Beslut om efterträdarval - Ny ersättare för ledamot i regionfullmäktige för Sverigedemokraterna .pdf121kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
372kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
471kb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
28
Besvarande av frågor