Möte 2021-11-16
-
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
3
Sammanträdets öppnande
-
4
Upprop
-
5
Val av protokollsjusterare samt tid och plats för justering
-
6
Fastställande av föredragningslista
-
Inkomna interpellationer
Interpellation nr 39-2021 från Nicklas Sandström (M) ställd till regionstyrelsens ordförande Peter Olofsson (S). När blir sjukvården köfri?
RS 1660:1-2021Interpellation nr 40-2021 från Andreas Löwenhöök (M) ställd till regionstyrelsens ordförande Peter Olofsson (S). Ansträngt läge för Skellefteås hälso- och sjukvård
RS 1661:1-2021Interpellation nr 41-2021 från Jens Wennberg (L) ställd till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Anna-Lena Danielsson (S). Kommer kvinnokliniken i Skellefteå att avvecklas?
RS 1691:1-2021Interpellation nr 42-2021 från Betty-Ann Nilsson (KD) ställd till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Anna-Lena Danielsson (S). Migrän- och huvudvärksvård
RS 1772:1-2021Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
19kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska frågor inges till sekreteraren eller ordföranden senast i anslutning till fullmäktiges öppnande.
Till dagens sammanträde har följande frågor inkommit;
Fråga nr 18-2021 från Håkan Andersson (C) ställd till regionala utvecklingsnämndens ordförande. Sjukvårdens påverkan på regional utveckling
RS 1860:1-2021Fråga nr 19-2021 från Carina Sundbom (C) ställd till regionala utvecklingsnämndens ordförande. Vad händer efter remissrundan av Strategi för hållbar besöksnäring?
RS 1873:1-2021Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Inkomna motioner
Motion nr 28-2021 från Lars Forsgren (SD), Linda Strandberg (SD), och Jimmy Frohm (SD). Avskaffa FoD-beredningarna.
RS 1752:1-2021Motion nr 29-2021 från Birgitta Burström (L). Inrätta en personalpool för pensionerade sjuksköterskor.
RS 1753:1-2021Motion nr 30-2021 från Petter Nilsson (SD) - Inför ett fastighetsutskott
RS 1773:1-2021Bilagor
-
302kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
364kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
10
Revisorernas information till regionfullmäktige
-
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
De tre fullmäktigeberedningarna för folkhälsa och demokrati fick den 16 juni 2020, § 59, sina riktade uppdrag för 2021. Uppdragen var:
- Genom medborgardialog ta fram underlag för att stärka god och nära vård ur ett medborgarperspektiv med fokus på jämlikhet och tillgänglighet genom samverkan med andra aktörer.
- Genom medborgardialog och i samverkan med relevanta samhällsaktörer undersöka hur regionens verksamheter på ett mer effektivt sätt kan stötta invånarna i arbetet med att förebygga övervikt, fetma, diabetes, och hjärt-kärlsjukdom för ökad livskvalitet och för att främja en jämlikare folkhälsa i Västerbotten.
Fullmäktigeberedningarna har också via sitt reglemente fått följande uppdrag:
- Verka för att medborgarna ska känna förtroende för den representativa demokratin. Beredningen ska också samverka/föra dialog med olika aktörer för att uppmärksamma behov inom ramen för folkhälsa och demokrati.
Fullmäktigeberedningarna har nu fullföljt sitt uppdrag och uppdraget redovisas i de tre medföljande rapporterna som nu lämnas till regionfullmäktige för vidare hantering.
Efter fullmäktige överlämnas rapporterna till styrelsen eller berörd nämnd för fortsatt beredning och förslag till beslut om åtgärder. Styrelsen alternativt nämndernas åtgärder behandlas i fullmäktige i april.
Bilagor
-
891kb Ladda ner dokument
-
Pneumokocksjukdomar är vanligast hos små barn och äldre vuxna. Det är också tydligt att individer med vissa kroniska sjukdomar och tillstånd samt individer med kraftigt nedsatt immunförsvar löper en ökad risk att drabbas av livshotande sjukdom till följd av pneumokocksjukdom.
Pneumokocksjukdom utgör en stor börda för sjukvården, de drabbade personerna och samhället. Med en åldrande befolkning med ett ökande vårdbehov kan en förbättrad vaccinationstäckning var en väg att gå för att minska belastningen på sjukvården men även för att minska mänskligt lidande och död.
I Sverige ligger frågan sedan en tid hos regeringen huruvida ett nationellt särskilt vaccinationsprogram för pneumokocker till riskgrupper ska införas. Folkhälsomyndigheten (FoHM) har rekommenderat ett särskilt nationellt program för vaccination mot pneumokocker från 75 års ålder där åldersgränsen är beräknad med hälsoekonomiska metoder. Vaccinationer inom ramen för nationella program ska erbjudas kostnadsfritt av regioner och kommuner och staten står för kostnaden.
Förslag om kostnadsfri vaccination har upprättats och föreslås börja gälla under årets vaccinationssäsong.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 30 september 2021, § 131, föreslagit att kostnadsfri pneumokockvaccination ska införas i regionen. Regionstyrelsens beställarenhet har kompletterat underlaget med uppgift om finansiering.Regionstyrelsen beslutade den 5 oktober 2021, i avvaktan på fullmäktiges beslut, att införa kostnadsfri pneumkockvaccination i region Västerbotten till personer 65 år och äldre, samt till övriga riskgrupper enligt Folkhälsomyndighetens rekommendation. Beslutet gäller fram till dess att fullmäktiges beslut träder ikraft.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
14
Utökning av investeringsramen 2022-2023 för investering av fastighetsmodul för laboratorieverksamhet
Laboratoriemedicins kliniska del och forskning har under flera år verkat i en miljö som inte varit anpassad för uppdraget. Lokalerna är gamla och funktionen bygger på planerade arbetssätt från 60-talet. Arbetsmiljöproblem finns och dessa har ökat under senaste året med följd av kraven på ökad produktion och avsaknad av anpassade lokaler.
En ny fastighetsmodul föreslås för laboratorieverksamheten, förslaget innebär moderna och funktionella lokaler för forskning inklusive ett högrisk-lab. Samtidigt frigörs utrymme i befintliga lokaler för att klara de akuta problemen för Regionens laboratorieverksamhet.
En ny lab-modul skapar tid för en planering av en långsiktig modern lab-funktion som säkerställer en framtidssäkrad, rationell och effektiv analysverksamhet samt forskning och utbildning tillsammans med Umeå universitet.
Investeringsutgiften, som beräknas uppgå till 44 miljoner kronor, finns inte med i nuvarande plan. Bedömningen är att det inte är möjligt att omprioritera i befintlig plan utan att genomförandet kräver en utökad investeringsram för åren 2022 och 2023. Förslag till hyresavtal med Umeå Universitet innebär att investeringen inte medför någon ökad driftkostnad för regionen.
Beslut om investeringen av fastighetsmodulen tas vid regionstyrelsens sammanträde i december 2021.
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Skellefteå buss AB har utrett och tagit fram förslag på ny zonindelning och nya taxor för lokaltrafiken i Skellefteå kommun. Åtgärderna ska bidra till att resandet med kollektivtrafik ska fördubblas till 2030.
Jämfört med trafikföretag i närheten (Luleå lokaltrafik, Ultra i Umeå och lokalbussarna i Östersund) är Skellefteå buss det enda företag som har zonindelning. Det finns också väldigt många sätt att köpa biljetter på, särskilt enkelbiljetter, vilket innebär svårigheter för resenären att välja biljetter och för chauffören att prissätta på rätt sätt. Skellefteå buss har också fler tidsmässigt ”korta” biljetter medan de övriga orternas tätortstrafik har fler biljetter som räcker en längre tid.
Tre stora trender påverkar resandet idag och i framtiden; pandemier, miljön och Skellefteås utveckling. För att skapa bättre förutsättningar till sömlöst resande i regionen bör prisprodukterna göras liknande som städer i norr.
Skellefteå kommun önskar
- införa en zon för hela stadstrafiken
- införa ny enhetlig taxa i enlighet med Umeå stadstrafik
- Införa ny taxa i samband med att ny mobil applikation för resenärerna är upphandlad och installerad som planeras till 2022 kvartal 3
- Tidigare beslut om olika taxor upphör att gälla för stadstrafiken i Skellefteå utom för hockeybussarna.Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 29 september 2021, § 168, behandlat ärendet och överlämnat det till regionfullmäktige för beslut.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
756kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB. Länstrafiken i Västerbotten AB äger i sin tur 25 % av aktierna i Norrtåg AB. Resterande aktier i Norrtåg AB ägs i lika delar av Kommunalförbundet Norrbottens läns kollektivtrafikmyndighet, Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län och Region Jämtland-Härjedalen.
Norrtåg AB bedriver tågtrafik inom de nämnda regionerna samt utanför enligt överenskommelse med staten. Verksamheten bedrivs som ett led i regionernas och kommunernas lagstadgade ansvar för regional kollektivtrafik.
Förvaltningen har tagit fram en utredning om att genomföra en aktieöverlåtelse från Länstrafiken i Västerbotten AB till Region Västerbotten. Samråd har genomförts mellan företrädare för Regionen, Länstrafiken och Norrtåg. Den föreslagna köpeskillingen motsvarar aktiernas kvotvärde (del av aktiekapitalet). Tillträdesdag föreslås vara 1 januari 2022.
Överlåtelsen förutsätter regionfullmäktiges godkännande samt genomförande av avtalat hembudsförfarande gentemot de andra delägarna innan överlåtelseavtal tecknas. Som en följd av förvärvet behöver regionen inträda i Länstrafikens i Västerbotten AB:s ställe som avtalspart rörande leasing av tågfordon av AB Transitio. Vidare behöver Norrtåg AB:s
styrdokument – bolagsordning, ägardirektiv och aktieägaravtal – uppdateras för att återspegla de nya ägarförhållandena. Regionala utvecklingsnämnden föreslås därför få i uppdrag att genomföra nödvändiga följdbeslut i samband med aktieöverlåtelsen inklusive vidta de ägarstyrningsåtgärder som behövs för att Länstrafiken i Västerbotten AB ska
genomföra sin del av avtalet.
Några förändringar i Norrtåg AB:s styrelse föreslås inte. Det föreslås heller inga förändringar av vilka personer som för Region Västerbottens talan i ägarsamråd eller bolagsdialoger eller andra formella och informella sammanhang. En del av det praktiska formella arbetet med överlåtelsen hanteras av Länstrafiken i egenskap av överlåtande aktieägare.Ärendet har beretts av regionala utvecklingsnämnden vid sammanträdet den 29 september 2021, § 174.
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden har översänt förslag till planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken till regionfullmäktige för beslut.
Planeringsförutsättningarna tillförsäkrar regionfullmäktige inflytande över utformningen av den kollektivtrafik som Region Västerbotten finansierar. Planeringsförutsättningarna innehåller regionens trafikpolitiska prioriteringar och mål samt en ekonomisk prognos för buss- och tågtrafiken, samt den gemensamma beställningscentralen under perioden som planeringsförutsättningarna avser.
Prognos för tågtrafiken baseras på fastställd budget för Norrtåg AB för beställd trafik från mitten av december 2021 till mitten av december 2022, inklusive stationsavgifter hänförliga till tågtrafiken. Prognos för busstrafiken baseras på fastställd budget för Länstrafiken i Västerbotten AB för beställd busstrafik från mitten av december 2021 till mitten av december 2022.
Prognos för beställningscentralen baseras på fastställd budget för beställningscentralen avseende 2021.
Planeringsförutsättningarna ska ligga till grund för Region Västerbottens kollektivtrafikplan för perioden 2023 – 2025.
Regionala utvecklingsnämnden har berett ärendet vid sammanträdet den 29 september 2021, § 170.
Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är tillsammans med Region Norrbotten minoritetsdelägare i Almi Nord AB, där 51 procent av bolaget ägs via Almi koncernmoderbolag. Inför varje år genomförs ägardialoger på tjänstepersonsnivå mellan koncernledningen i Almi och de bägge regionerna kring förändringar i eller omprioriteringar inom Almis verksamhet eller utlåning.
Dessa dialoger ligger till grund för de ägardirektiv som utarbetas och föreslås, tillsammans med förslag till förändringar av driftanslag.
Från förslaget till ägaranvisning ges följande sammanfattning av Almi Nords uppdrag:
- Almis verksamhet ska stärka det svenska näringslivets utveckling och verka för en
hållbar tillväxt.
- Bolaget ska erbjuda tjänster inom affärsutveckling och utlåning i huvudsak riktat till
företag med lönsamhets- och tillväxtpotential.
- Almis målgruppsmodell ska vara styrande för hur resurser ska allokeras varför tillväxtpotential och nytta av Almis marknadskompletterande insatser ska vara avgörande för beslut om insatser.
- Verksamheten ska bidra till ett jämställt företagande och medverka till att konkurrenskraftiga, och hållbara, små och medelstora företag utvecklas och blir fler. Med hållbar tillväxt avses tillväxt i bolag som bedöms vara ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbara över tid.
- Bolaget ska aktivt söka nya kunder och verksamheten ska utgå från behoven hos företagen regionalt.
- Bolaget ska arbeta mot alla kunder i målgruppen men ha ett särskilt fokus på tidiga skeden i termer av livscykel eller i termer av expansionsfaser såsom produkt- och tjänste- eller marknadsutveckling, samt kvinnor och personer med utländsk bakgrund.
- Bolaget ska bidra till utveckling och kommersialisering av företag med kunskapsintensiva affärsidéer, t.ex. genom samverkan med science parks samt inkubatorer och andra akademinära miljöer.
- Almis verksamhet ska vara marknadskompletterande och riktas mot företag som inte får sitt behov av finansiering eller rådgivning tillgodosett av marknadens privata aktörer.
- Bolaget ska samverka och bygga partnerskap med relevanta privata och offentliga aktörer vars syfte är att finansiera och på andra sätt stödja företagsutveckling samt internationalisering av näringslivet, både för att säkerställa att kundföretagen får tillgång till rätt insatser och för att bidra till samordning av insatser inom aktörssystemet. Detta gäller särskilt samverkan med Almi Invest i syfte att agera som ett Almi gentemot regionala intressenter och marknaden.Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 13 oktober 2021, § 194, behandlat ärendet och överlämnat det till regionfullmäktige för beslut.
Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är tillsammans med Region Norrbotten minoritetsdelägare i Almi Nord AB, där 51 procent av bolaget ägs via Almi koncernmoderbolag. Inför varje år genomförs ägardialoger på tjänstepersonsnivå mellan koncernledningen i Almi och de bägge regionerna kring förändringar i eller omprioriteringar inom Almis verksamhet eller
utlåning.
Dessa dialoger ligger till grund för de ägardirektiv som utarbetas och föreslås, tillsammans med förslag till förändringar av driftanslag.
Under föregående år har uppräkning för ökade kostnader skett, och koncernen föreslår inte någon ytterligare uppräkning av verksamhetsanslaget för 2022.
Av ägaranvisningar 2021 för Almi Företagspartner Nord AB framgår att finansieringen av bolagets verksamhet för 2022 ska överenskommas i särskild ordning.
Ägarna har beslutat föreslå att verksamheten 2022 ska finansieras enligt bilaga. För insatser för ökad tillväxt har moderbolaget avsatt en ram om 2 050 000 kronor, Region Norrbotten en ram om 984 804 kronor och Region Västerbotten en ram om 984 804 kronor som kan tas i anspråk efter beslut om samverkan i projekt.Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 13 oktober 2021, § 193, behandlat ärendet och överlämnat det till regionfullmäktige för beslut.
Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Inför regionbildningen den 1 januari 2019 fastställde landstingsfullmäktige reglemente för regionala utvecklingsnämnden. Regionfullmäktige beslutade om revidering av reglemente den 21 april 2020.
Med anledning av behov att förtydliga nämndens reglemente avseende bland annat ansvar för kollektivtrafik, förtydligande av anställningsmyndighet, nämndens roll i kris- och beredskapsorganisationen, har förslag till revidering av reglemente för regionala utvecklingsnämnden upprättats.Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 29 september 2021 föreslagit att fullmäktige fastställer förslag till reglemente.
Bilagor
-
222kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
21
Höjning av högkostnadsskyddsbelopp för vårdavgifter inom öppen vård och sluten vård fr.o.m. den 1 januari 2022
Från och med 1 januari 2022 höjs högkostnadsskyddet för öppen vård från 1150 till 1 200 kronor och för sluten vård från 100 kr till 110 kr per vårddag. Bakgrunden till dessa höjningar är att regeringen har fastställt prisbasbeloppet till 48 300 kr för år 2022.
Högkostnadsskyddet för öppen vård är den högsta avgift för vårdavgifter inom den öppna hälso- och sjukvården, för avgifter för vissa förbrukningsartiklar och för avgifter för sådan tandvård som avses i § 8 a Tandvårdslagen (1985:125), som får tas ut under en tolvmånadersperiod.
Högkostnadsskyddet för sluten vård är den högsta avgift som får tas ut per vårddag inom sluten vård.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Folktandvården i Västerbotten har sedan 2012 haft uppdraget från fullmäktige att basera sina årliga justeringar av tandvårdstaxan på Tandvårds- och Läkemedelsförmånsverkets (TLV) referenspriser och dess justeringar. För allmäntandvård följer Folktandvården TLV:s referenspriser och för specialisttandvård
gjordes en justering inför 2015 för att nå kostnadstäckning vilket medförde en höjning ovan referenspris.
Ett förslag till tandvårdstaxa för perioden 15 januari 2022 till och med 14 januari 2023 har upprättats. Förslaget innebär att taxorna för allmäntandvård och specialisttandvård föreslås uppräknas med landstingsprisindex, LPIK, som för 2022 är beräknad till 2,5 %. Årets uppräkning av TLV:s referenspriser beräknas i medel ge en höjning på 1,5 % för både allmäntandvård och specialisttandvård. Detta innebär att tandvårdstaxan för allmäntandvården kommer att ligga 1 % över de av TLV fastställda referenspriser för 2022 och tandvårdstaxan för specialisttandvården 11 % över referenspriset för specialisttandvård (10 % 2021). Ett fåtal utvalda åtgärder ligger utöver denna nivå, vilket är i enlighet med beslut från föregående år.För att skapa en enhetlighet mellan taxor för jourverksamhet och ordinarie verksamhet togs tillägget om ett 50 % påslag på tandvårdstaxans åtgärder för helgjour bort 2017. Denna förändring har medfört en ökad belastning på jourverksamheten. För 2022 föreslås därför att tillägget om ett 50 % påslag för jourverksamhet återinförs. Vidare föreslås att taxorna för lokala åtgärder, som inte ingår i det statliga tandvårdsstödet, justeras för beräknad kostnadsökning.
Den interna taxan som reglerar åtaganden mellan regioner föreslås uppräknas med landstingsprisindex, LPIK. Ersättningen för munhälsobedömning/utbildning justeras sedan 2017 årligen.Ett förslag till ny ersättning har upprättats, i vilken ersättningen för munhälsobedömning/utbildning vid uppsökande verksamhet även föreslås uppräknas med LPIK för 2022.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
23
Hälso- och sjukvårdsnämndens återkoppling till regionfullmäktige om arbetet med omställningsplanen
Hälso- och sjukvårdsnämnden har i samband med att nämnden fastställde delårsrapport per april 2021 uppmärksammat regionfullmäktige på att nämnden inte klarar uppdraget inom angivna ramar men att ytterligare åtgärder, utöver omställningsplanen, bedöms inte vara möjliga under rådande pandemi. Regionfullmäktige beslutade att nämnden till fullmäktige i november ska lämna en återrapport.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har överlämnat en återrapport till regionfullmäktige som beskriver kortsiktiga och långsiktiga åtgärder som görs för att nå en budget i balans.
Vid regionstyrelsens beredning av återrapporten till fullmäktige konstateras att förvaltningen upprättat en riktlinje och process för fördelning av riktade statsbidrag som antas av regionstyrelsen den 26 oktober 2021, den nya processen kommer påverka nämndens resultat då medel kommer fördelas till nämnden. Mot bakgrund av detta har regionstyrelsen kompletterat nämndens återrapport till fullmäktige.Hälso- och sjukvårdsnämndens återrapport med regionstyrelsens komplettering överlämnas till regionfullmäktige.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagens 6 kap § 24 anges att fullmäktige kan medge att nämnder får sammanträda på distans och besluta om formerna för detta. Distansdeltagandet ska ses som ett komplement till fysiska möten.
Inför mandatperioden antog fullmäktige reglementen för nämnderna där det anges att distansdeltagande får ske om fullmäktige medger det, något som aldrig varit aktuellt och nämndernas sammanträden har därmed varit i fysisk form.
Då coronapandemin drabbade Sverige tog regionfullmäktige ett beslut om att medge styrelser, nämnder och fullmäktige att sammanträda på distans, beslutet gäller fram till den 31 december 2021.
Med de erfarenheter och förutsättningar som nu finns aktualiseras frågan på nytt om att, även efter pandemin, medge att nämnder får sammanträda på distans.Mot bakgrund av ovanstående föreslås att nämnder ska tillåtas sammanträda på distans och att nämnden själv får besluta om formerna för detta. Kommunallagens krav ska följas.
Förslaget omfattar inte regionfullmäktige utan endast styrelser, nämnder och fullmäktigeberedningar.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport per augusti 2021 är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport för året till regionfullmäktige. Uppföljningen för denna period beskriver i huvudsak måluppfyllelse, väsentliga personalförhållanden och ekonomisk ställning med finansiell analys och årsprognos.
Årets åtta månader har präglats av den pågående pandemin och den är fortsatt märkbar i verksamhet och i samhälle. Hälso- och sjukvården står i första linjen för att hantera pandemins effekter på människors hälsa. Det har inneburit omställning och prioriteringar för att upprätthålla vård i sin helhet men även positiv utveckling inom flera områden. Trots pandemins effekter består utvecklingen och tillväxten i Västerbotten. För att kunna fånga upp och mildra pandemins negativa effekter på företagen och kultursektorn i Västerbotten har det regionala utvecklingsarbetet ställts om.
Verksamhetens resultat för årets två första tertial är positivt med 356 miljoner kronor. Under samma period avviker verksamhetens resultat mot budget negativt med 43 miljoner kronor. I redovisat utfall finns en jämförelsestörande post om 326 miljoner kronor avseende ökning av pensionsskulden med hänsyn till ändrade livslängdsantaganden. Hela kostnaden för omräkningen av pensionsskulden är tagen i bokslutet per april.
Periodens resultat som utöver verksamhetens resultat inkluderar finansiella poster uppgår till 1 024 miljoner kronor. För samma period avviker resultatet mot budget positivt med 642 miljoner kronor. Den positiva budgetavvikelsen på finansnettot är 684 miljoner kronor och består till största delen av orealiserade vinster. Hälso- och sjukvårdsnämnden redovisar ett underskott mot budget på - 141 miljoner kronor och regionstyrelsen redovisar ett underskott på - 97 miljoner kronor. Övriga nämnder redovisar ett positivt resultat. Största kostnaderna återfinns inom posterna personal och läkemedel.
Regionens årsplan 2021 för en hållbar ekonomi är på 175 miljoner kronor och efter åtta månader är den rapporterade effekten 94 miljoner kronor av planen på 117 miljoner kronor vilket motsvarar en effekt på 88 procent.
Helårsprognosen för resultat inklusive finansnetto är +869 miljoner kronor, vilket ger en positiv avvikelse mot budget på +711 miljoner kronor. Tre stora förklaringsposter till den prognostiserade positiva budgetavvikelse är; de negativa ekonomiska effekterna av pandemin mer än väl kompenserats av andra kostnadsminskningar, riktade statsbidrag och övriga statliga pandemiersättningar men även ett positivt utfall för skatteintäkter och statsbidrag och därutöver också av ett starkt finansnetto som beror av den återhämtning som skett på börsen. Dessa tre poster kompenserar för den negativa engångsposten på grund av förändrad pensionsskuldberäkning.
Regionstyrelsens beslutade den 26 oktober, § 247 att fastställa delårsrapporten, samt att med anledning av coronapandemin och att målet om ekonomi i balans år 2022 kvarstår, ge regiondirektören i uppdrag att titta på behovet av att föreslå eventuella kompletterande beslut. Återrapport ges till styrelsen i februari 2022.
Bilagor
-
618kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
583kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
764kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Avancerad strålbehandling driver Skandionkliniken som behandlar cancertumörer med protonstrålning.
Förbundsdirektionen har översänt delårsrapport för perioden januari-juni 2021 till medlemsregionerna.
Av rapporten framgår att förbundet redovisar totalt ett positivt resultat på 12 miljoner kronor för första halvåret 2021 (5,3 mnkr första halvåret 2020), vilket är nästan 11 miljoner kronor bättre än budget. Prognosen för 2021 är ett positivt resultat på 10,3 miljoner kronor, nästan +9 miljoner kronor jämfört med budget.
Bilagor
-
656kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
Region Norrbotten, Region Västerbotten, Region Jämtland/Härjedalen och Region Västernorrland har sedan 2005 ett gemensamt kommunalförbund som verkar som ett samverkansorgan i de norra sjukvårdsregionen i syfte att tillvarata och utveckla gemensamma intressen inom hälso- och sjukvården.
Förbundsdirektionen i Norra sjukvårdsregionförbundet har upprättat delårsrapport per augusti och översänt den till medlemmarna.
Av rapporten framgår sammanfattningsvis att både de verksamhetsmässiga och även den finansiella målen förväntas nås vid årets slut.
Det ekonomiska utfallet är positivt med anledning av minskade kostnader på grund av att verksamheten bedrivits på ett annat sätt än planerat.
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
Från 2020 är Region Västerbotten medlem i Kommunalförbundet Svensk Luftambulans. Ändamålet med kommunalförbundet är att ansvara för och driva ambulanshelikopterverksamhet och annan därtill anknuten verksamhet åt medlemmarna samt verka för etablering av en nationell samordning av ambulanshelikopterverksamheten.
Förbundsdirektionen har vid sammanträdet den 22 oktober 2021 fastställt delårsrapporten och översänt den till medlemmarna.
Av rapporten framgår att för perioden uppgick resultatet till -4 844 000 kronor. Avvikelsen består av lönekostnader.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
975kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Liberalernas fullmäktigegrupp har till regionfullmäktige anmält motionen Dags att satsa på undersköterskeyrket. Motionärerna framhåller att antalet undersköterskor har kraftigt minskat de senaste 20 åren i landstingen och regionerna och ökningen har skett i kommunerna. De närmaste åren kommer ca 25 000 undersköterskor att behöva rekryteras inom sjukvården i Sverige, även många i Västerbotten. Motionärerna föreslår att Region Västerbotten tar initiativ för att skapa specialistutbildningar för undersköterskor.
Ett svar till motionen har upprättats. Av svaret framgår att Vård- och omsorgsutbildningen blir nationellt reglerad från sista juni 2021 på både gymnasie- och vuxenutbildningsnivå. Det innebär att grundutbildningen kommer att säkras för samtliga branscher inom psykiatri, funktionshinder, äldreomsorg och hälso- och sjukvård. Det finns i nuläget inget behov av att initiera ytterligare utbildningar utöver de som redan genomförs.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 30 september 2021 föreslagit att motionen ska anses besvarad.
Bilagor
-
30
Motion nr 7-2020 från Liberalernas fullmäktigegrupp - Psykiatriambulans avstigmatiserar psykisk ohälsa
Liberalernas fullmäktigegrupp har till regionfullmäktige anmält motionen "Psykiatriambulans avstigmatiserar psykisk ohälsa" och föreslår att det införs ett försök med psykiatriambulans i Region Västerbotten.
Syftet med psykiatriambulansen är att från början kunna ge patienter med akut psykisk sjukdom omhändertagande från vården. Tidigare har personer med förvirring, svår oro eller i värsta fall akut självmordsrisk vanligtvis hämtats av polisen. Behovet av en psykiatriambulans blir mer och mer aktuell eftersom den psykiska ohälsan ökar bland befolkningen.
Ett svar har upprättats. Av svaret framgår att det finns svårigheter i tillskapandet av en Psykiatriambulans. Det gäller till exempel kostnader, bemanning, sysslor när personalen inte är aktiva i ambulansen, avstånd i länet med mera. Den stora utmaningen ambulanssjukvården i Västerbotten har, är att ge likvärdig vård till alla medborgare trots de långa avstånden. Lösningar som passar tätbefolkade områden, passar inte nödvändigtvis Region Västerbotten. En dedikerad ambulans är förmodligen inte det mest effektiva sättet att täcka hela Västerbotten och nå de patienterna som är i akut psykiatriskt stöd.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 30 september 2021 föreslagit att motionen ska anses besvarad.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Kristdemokraterna har till fullmäktige anmält motionen "Stärkt civilsamhälle" och vill med motionen lyfta civilsamhället som en viktig strategisk resurs i det gemensamma samhällsbygget.
Motionsställarna yrkar att regionfullmäktige ska uppdra till regionala utvecklingsnämnden att dels utse en civilsamhällsstrateg, dels att stärka regionens samverkan med och stödet till civilsamhället och de idéburna aktörerna inom regionen.
Motionsställarna lyfter civilsamhällets bidrag till genomförandet av det allmännas välfärdsuppdrag, genom exempelvis folkbildning, idrott och social hjälpverksamhet. Motionsställarna lyfter vidare att dessa bidrag från civilsamhället ofta genomförs av ideella organisationer med stort samhällsengagemang.
Ett förslag till yttrande har upprättats.Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 29 september 2021, § 177 föreslagit att motionen ska anses besvarad.
Bilagor
-
Centerpartiet har till fullmäktige anmält motionen "Sök kompetens i hela länet" och föreslår;
- att för rekrytering till arbeten som inte kräver att det utförs vid en specifik ort ska annonsering som håller anställningsort öppen alltid övervägas. Vid anställning görs överenskommelse om anställningsort inom Västerbotten.
- att vid annonsering till arbete med öppen anställningsort ska möjligheten att utföra arbetet på distans från valfri plats inom regionen framhållas.
Förslag till svar har upprättats. För att möta utvecklingen tilldelades Regionstyrelsen och Regionala utvecklingsnämnden ett riktat uppdrag från regionfullmäktige att under 2022 utreda möjliggörandet av en ökad lokalisering av tjänster till länets inlandskommuner i syfte att stärka den regionala närvaron.
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
Nicklas Sandström (M) har i en motion till regionfullmäktige föreslagit att Region Västerbotten ska införa en visselblåsarfunktion.
Svar på motionen har upprättats av vilket det framgår att regeringen beslutat om en lagrådsremiss för genomförandet av EU-direktivet om visselblåsning. Lagstiftningen kommer träda ikraft den 17 december 2021. Med anledning av detta har regionstyrelsen uppdragit åt regiondirektören att utveckla hur en visselblåsarfunktion som svarar mot lagens krav kan utformas i Region Västerbotten.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Centerpartiets fullmäktigegrupp har till fullmäktige anmält motionen "Jämställda Löner" och föreslår att regionen ska sätta mål om att senast 2030 nå lika lön för likvärdigt arbete för regionens personal, att regelbundet (minst en gång per mandatperiod) utvärdera hur regionen ligger till när det gäller lika lön för likvärdigt arbete där regionens löner jämförs med löner inom hela arbetsmarknaden, att regelbundet (minst en gång per år) utvärdera hur stor andel av regionens personal inom olika yrken känner sig tvungna att gå ner i arbetstid för att orka.
Svar på motionen har upprättats. Region Västerbotten bedriver en aktiv lönepolitik och analyserar årligen hur nuvarande lönestruktur ser ut och utifrån den analysen bedöms eventuella behov av åtgärder för att nå önskvärd struktur. En löneöversyn har genomförts under 2020. Motionen ska anses besvarad.
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Thommy Bäckström (L) har till fullmäktige anmält motionen Inför allmän screening av kolorektalcancer. Motionären framhåller att kolorektal cancer, är den tredje vanligaste cancerformen i Sverige och den drabbar främst äldre människor. En tidig upptäck skulle innebära godare chansen att överleva kolorektal cancer. Motionären yrkar att Region Västerbotten planerar för en allmän screening av kolorektal cancer för både män och kvinnor, syftande till start senast år 2023.
Ett svar till motionen har upprättats. Av svaret framgår att nationell screening för tjock- och ändtarmscancer påbörjas under 2021 i region Dalarna, Skåne, Örebro, Östergötland och Norrbotten. Under 2022 kommer fler regioner att ingå och under 2023 beräknas samtliga svenska regioner ingå. Preliminärt kommer Jämtland/Härjedalen och Västernorrland att starta under 2022 och Västerbotten under våren 2023.
Koloskopi utförs idag i Umeå, Lycksele och Skellefteå och dessa enheter kommer att utföra koloskopi på personer med blod i avföring som identifierats i screeningprogrammet. Det är förnärvarande kö till koloskopiundersökning Umeå. Medel har avsatts för utökad koloskopi-verksamhet i syfte att minimera köer och tillskapa tillräcklig kapacitet vid införande av screening för tjock- och ändtarmscancer i Västerbotten.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 30 september 2021 föreslagit att motionen ska anses besvarad.
Bilagor
-
Petter Nilsson (SD) har till fullmäktige anmält motionen "Trygga regionens ambulansflyg" och föreslår att Region Västerbotten verkar för att kommunalförbundet svenskt ambulansflyg, KSA, upphandlar tjänsten ambulansflyg för en kortare övergångsperiod, att Region Västerbotten verkar för att KSA genomför en upphandling av ambulansflygtjänsten i sin helhet i det längre perspektivet, och därvid ställer krav på operativ kompetens, erfarenhet och anställningsförhållanden.
Svar på motionen har upprättats av vilket det framgår att KSA har upphandlat flygplan med medicinska inredningen uppfyller sjukvårdens krav.
Den flygoperativa verksamheten kommer att inledas från den 1 november i år varför upphandling inte är aktuell.
Beredning på sammanträdet
Vid regionstyrelsens behandling av ärendet meddelar Petter Nilsson (SD) att han avser att återta motionen på fullmäktiges sammanträde i november.
Bilagor
-
339kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Kristdemokraterna har till regionfullmäktige anmält en motion gällande länets folkhögskolor.
I motionen föreslås att regionen avslutar sitt engagemang i Storumans och Vindelns folkhögskoleverksamhet och försäljer lokalerna.
Förslag till motionssvar har upprättats av vilket det framgår att regionen bl.a. ur ett ekonomiskt och demokratiskt perspektiv bör behålla folkhögskolorna.Folkhögskolestyrelsen har vid sammanträdet den 24 september 2021 föreslagit att motionen ska avslås.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Entlediganden
Zacharias Tjäder (MP) Umeå, har inkommit med en avsägelse från sina uppdrag som ledamot i regionfullmäktige samt regionala utvecklingsnämnden.
Jonas Karlberg (V) Umeå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden, att gälla from den 1 december 2021.
Lars Forsgren (SD) Umeå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i beredningen för folkhälsa och demokrati i Umeåregionen.
Linda Strandberg (SD) Skellefteå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i beredningen för folkhälsa och demokrati i Skellefteå och Norsjö.
Jimmy Frohm (SD) Dorotea, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i beredningen för folkhälsa och demokrati i Södra Lappland.
Rosalie Keller (KD) Kåge, har inkommit med en avsägelse från sina uppdrag som ersättare i regionfullmäktige och styrelsen för Västerbottensteatern AB.
Robert Boström (C) Skellefteå, har inkommit med en avsägelse från sina uppdrag som nämndeman i Förvaltningsrätten och Hovrätten.
Peter Nilsson (M) Skellefteå, har inkommit med en avsägelse från sina uppdrag som ersättare i regionfullmäktige och hälso- och sjukvårdsnämnden.
Gun-Britt Holmlund (SD) Skellefteå, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i regionfullmäktige.
Fyllnadsval
Ledamot i regionstyrelsen, istället för LiseLotte Olsson (V);
2:e vice ordförande i regionstyrelsen samt regionråd med ansvar för jämställdhet och jämlikhet; istället för LiseLotte Olsson (V);
Ersättare i Förbundsdirektionen kommunalförbundet Svensk Luftambulans, istället för LiseLotte Olsson (V);
Ersättare i förbundsdirektionen för Norra sjukvårdsregionförbundet, istället för LiseLotte Olsson (V);
Ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden, istället för Jonas Karlberg (V);
Ledamot i regionala utvecklingsnämnden, istället för Zacharias Tjäder (MP);
Ersättare i hälso- och sjukvårdsnämnden, istället för Peter Nilsson (M);
Ledamot i beredningen för folkhälsa och demokrati i Skellefteå /Norsjö, istället för Håkan Jansson (KD);
Ersättare i samordningsförbundet Lycksele-Malå, istället för istället för Håkan Jansson (KD);
Ersättare i styrelsen för Västerbottensteatern AB, istället för Rosalie Keller (KD);
Nämndeman i Förvaltningsrätten, istället för Robert Boström (C);
Nämndeman i Hovrätten för övre Norrland, istället för Robert Boström (C);
Bilagor
-
45kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
296kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
472kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
460kb Ladda ner dokument
-