Möte 2025-06-17
-
Kl 8.30 - Sammanträdet startar
InterpellationerKl 10.00
Ärenden enligt sammanträdeslista12.00 - Lunch
Kl 13.00 - Sammanträdet återupptas
Ärenden enligt sammanträdeslista
InterpellationerKl 17.00 - Sammanträdet avslutas
Bilagor
-
648kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
-
2
Sammanträdets öppnade
-
3
Upprop
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
5
Val av protokollsjusterare samt tid och plats för justering
-
Inkomna motioner
Motion nr 9-2025 från Petter Nilsson (SD) - Ett långsiktigt nationellt vårdinformationssystem.
RS 445:1-2025Motion nr 10-2025 från Hans-Inge Smetana (KD) - Öka länets självförsörjningsgrad av livsmedel
RS 497:1-2025Motion nr 11-2025 från Carina Sundbom (C) - Minska svinnet av sjukhuskläder
RS 502:1-2025Motion nr 12-2025 från Håkan Andersson (C) - Säkerställ kompetensutvecklingsplaner för alla medarbetare i Region Västerbotten
RS 504:1-2025Motion nr 13-2025 från Maria Lundqvist Brömster (L) "Subventionera vaccin mot Bältros"
RS 529-2025Motion nr 14-2025 från Håkan Andersson (C) mfl. "IVPA via räddningskårerna kan rädda liv"
RS xxx-2025 -
Inkomna interpellationer
Interpellation nr 26-2025 från Ulf Wahllöf (M) - Oacceptabel arbetsmiljö i primärvården – vilka åtgärder avser den styrande majoriteten att vidta?
RS 475:1-2025Interpellation nr 27-2025 från Nicklas Sandström (M) - Vad gör majoriteten för att korta de långa vårdköerna?
RS 480:1-2025Interpellation nr 28-2025 från Carina Sundbom (C) - Ryms regional utveckling i ”Nationell samordning och planering inför och under höjd beredskap och krig”?
RS 505:1-2025Interpellation nr 29-2025 från Maria Kristoffersson (C) - Tillgång till vård av förlossningsskador när Lycksele BB är stängt
RS 507:1-2025Interpellation nr 30-2025 från Håkan Andersson (C) - Säkerställ kompetensutvecklingsplaner för alla medarbetare i Region Västerbotten
RS 508:1-2025Interpellation nr 31-2025 från Maria Lundqvist Brömster (L) - Hur går det med införandet av specialpsykiatriska omvårdnadsteam (SPOT-team) i Region Västerbotten?
RS 514:1-2025Interpellation nr 32-2025 från Hans-Inge Smetana (KD) - Hur arbetar Region Västerbotten med att implementera avsiktsförklaringen gentemot Samforma och civilsamhället?
RS 528:1-2025 -
Inkommen fråga
Fråga nr 3-2025 från Petter Nilsson (SD) - Får patienter information inför PEth-test?
RS 482:1-2025Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
9
Revisorernas information till regionfullmäktige
-
10
Besvarande av interpellationer
-
Enligt Kommunallagens 9 kap, 13§ rörande kommunalförbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisorerna bedömer sammantaget att direktionen i Kommunalförbundet Svensk Luftambulans delvis bedrivit verksamheten på ett från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt ändamålsenligt sätt, att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att direktionens interna kontroll har varit tillräcklig.
Vidare bedömer revisorerna att resultatet enligt årsredovisningen delvis är förenligt med de finansiella mål som direktionen uppställt, men uppmärksammar inte har en ekonomi i balans 2024.
Revisorerna bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen delvis är förenligt med de
verksamhetsmål som direktionen uppställt. Av de tio långsiktiga målen är sex helt uppfyllda och fyra delvis uppfyllda. Av de femton kortsiktiga målen är fjorton helt uppfyllda och ett delvis uppfyllt.Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma och att förbundets årsredovisning godkänns. Regionstyrelsens förvaltning gör samma bedömning.
Frågan om ansvarsfrihet överlämnas till regionfullmäktige utan eget förslag.
-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
525kb Ladda ner dokument
-
569kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
533kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Kommunallagens 9 kap, 13 § rörande kommunalförbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisorerna bedömer att direktionen i Kommunalförbundet Skandionkliniken under 2024 i huvudsak bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att direktionens interna kontroll varit tillfredsställande.
Vidare bedömer revisorerna att de finansiella målen för 2024 uppnås, men att balanskravsunderskottet inte kommer att återställas inom 3 år och att resultatet enligt årsredovisningen inte fullt ut är förenligt med de verksamhetsmål som är fastställda.
Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma. Regionstyrelsens förvaltning gör samma bedömning.
Frågan om ansvarsfrihet överlämnas till regionfullmäktige utan eget förslag
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Kommunallagens 9 kap, 13§ rörande kommunalförbund med direktion ska medlemmarnas fullmäktige besluta om ansvarsfrihet för direktionen i dess helhet.
Revisorerna bedömer sammantaget att direktionen i Norra sjukvårdsregionförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att direktionens interna kontroll har varit tillräcklig.
Vidare bedömer revisorerna att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål som direktionen beslutat om samt att resultatet enligt årsredovisningen i allt väsentligt är
förenligt med de verksamhetsmål, uppdrag och aktiviteter som direktionen ställt upp samt att förbundet uppnår förbundets mål för god ekonomisk hushållning.Revisorerna tillstyrker att respektive fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för direktionen samt de enskilda ledamöterna i densamma samt att regionfullmäktige godkänner direktionens årsredovisning för år 2024. Regionstyrelsens förvaltning gör samma bedömning.
Frågan om ansvarsfrihet överlämnas till regionfullmäktige utan eget förslag
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
685kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Umeåregionen har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2024. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2024.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Skellefteå-Norsjö har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2024. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2024.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för samordningsförbundet Södra Lappland har översänt årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2024. Enligt Lagen (2003:1210) om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser ska förbundsmedlemmarna var för sig pröva frågan om styrelsen ska beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning och räkenskaper.
Revisorerna gör den sammantagna bedömningen att styrelsen i samordningsförbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synvinkel tillfredställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Vidare bedömer revisorerna att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande.
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2024.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
764kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Svenskt ambulansflyg (SLA) har inkommit med en begäran om ett kompletterande beslut om borgensåtagande för lån i syfte att finansiera övertagandet av de helikoptrar som idag används av SLA men ägs av Region Värmland samt Region Dalarna. Svensk Luftambulans äger idag fyra helikoptrar men hanterar totalt sex helikoptrar inom ramen för sitt uppdrag. Innan kommunalförbundets uppstart inköptes var sin helikopter av dåvarande Landstinget i Värmland respektive Dalarna. Därefter etablerades Kommunalförbundet och direktionen beslutade 2016-05-26 att Svensk Luftambulans ska äga de helikoptrar de opererar. Det är också viktigt med ett enhetligt ägande i kommande processer för upphandling av nya helikoptrar.
Under 2024 fattade regionfullmäktige beslut om borgen för en succesiv överflyttning av SLA:s lån i olika banker till Kommuninvest (RF 241126, §184). För att kunna flytta över lånen som avsåg de fyra helikoptrar som idag ägs av förbundet krävdes ett solidariskt borgensåtagande av medlemsorganisationerna. Den nu aktuella frågan om ökat borgensåtagande avser förbundets övertagande av Värmlands och Dalarnas helikoptrar. Den tidigare beslutade borgensåtagandet om 245 610 000 kr ökas med 80 000 000 till ett nytt åtagande om totalt 325 610 000 kr.
Detta beslut ersätter fullmäktiges tidigare beslut 20241126, § 184, avseende borgensåtagandet, men inte beslutet om regressavtal som också togs vid samma möte. Regressavtalet påverkas inte av storleken på borgensåtagandet från regionerna.-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
639kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
-
Det här är regionstyrelsens första uppföljningsrapport till regionfullmäktige för året. Rapporten redogör för viktiga händelser som påverkat Region Västerbottens ansvar och ekonomi under perioden. Delårsrapporten för januari-april 2025 är upprättad enligt kommunallagen och rekommendationer från rådet för kommunal redovisning.
I den här delårsrapporten redogör regionstyrelsen för ekonomiskt resultat och ställning men följer inte upp målen i regionplanen, så ingen bedömning av ekonomisk hushållning görs. Rubriken Väsentliga personalförhållanden beskriver bemanningsutmaningar och förutsättningar.
- Periodens resultat är minus 724 miljoner kronor.
- Periodens budgetavvikelse är minus 582 miljoner kronor.
- Årsprognosen är ett budgetunderskott vid årets slut på 956 miljoner kronor.
- Prognostiserat balanskravsresultat för 2025 är negativt med 353 miljoner kronor.
(Regionens negativa balanskravsresultat på 239 miljoner kronor ska vara återställd senast 2026).
Under rubriken Driftredovisning presenteras nämndernas resultat jämfört med den budget som regionfullmäktige har fastställt för den löpande verksamheten. Den är utformad för att möta fullmäktiges behov av insyn och ansvarsutkrävande av styrelser och nämnder. Regionstyrelsen och nämnderna visar tillsammans ett budgetunderskott på 221 miljoner kronor för perioden. Prognosen visar ett budgetunderskott på 524 miljoner kronor.Hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden gör bedömningen att de inte kommer att kunna hålla sin budget för år 2025.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vidtagit åtgärder för att optimera resursanvändningen och förbättra vårdens effektivitet. Åtgärder för att minska personalkostnader beslutas i juni 2025 av nämnden och förvaltningschefen.
Regionala utvecklingsnämnden hänvisar särskilt till kollektivtrafikens negativa påverkan. Åtgärder för att minska personalkostnader bereds inför överlämnande till nämnden den 18 juni 2025.
Styrelsen informerar fullmäktige om att betydande åtgärder och prioriteringar kommer att krävas för att uppnå en balanserad ekonomi.
Regionstyrelsen informerar fullmäktige om att hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden bedömer att de inte kommer att uppnå en balanserad budget vid årets slut. Med utgångspunkt i kommunallagen och god ekonomisk hushållning behöver hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden göra fortsatta prioriteringar samt genomföra omställningsarbetet.
-
185kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
834kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning § 6 ska fullmäktiges presidium ha avstämningsmöten med fullmäktigeberedningarna under året.
Fullmäktiges presidium har träffat fullmäktigeberedningarnas presidier under våren för avstämning och diskussion kring beredningarnas arbete samt uppdrag.
Samtliga beredningar har kommit i gång bra med sitt arbete och uppdrag. Beredningarna arbetar med kunskapsinhämtning, medborgardialoger och träffar med kommuner samt andra aktörer. Beredningarnas arbete med årets uppdrag sammanfattas i en rapport som överlämnas till regionfullmäktige i november.-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
382kb Ladda ner dokument
-
706kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt förbundsordningen § 17 ska ett underlag till budget för nästföljande år tillställas förbundsmedlemmarna senast den 30 april. Medlemmarna ska godkänna budgetramen innan budgeten fastställs av förbundsdirektionen, vilket ska ske senast vid november månads utgång året före budgetåret eller senast före december månads utgång om särskilda skäl föreligger.
I förslaget till budgetram baseras intäkterna på antagandet att 9 600 fraktioner utförs 2026, vilket är samma antal som i budget 2025. Fraktionspris och Skandionklinikens kostnader är uppräknade med LPIK efter samråd med representanter för regionernas ekonomidirektörer, vilket 2026 är 2,6 %.
Förslag till budgetram för Skandionkliniken 2026, exkl Hotel von Kraemer:- Intäkter 246 485 tkr
- Kostnader -246 29t tkr
- Resultat 194 tkr
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
Detta reglemente syftar till att tydliggöra övergripande bestämmelser och krav kring intern kontroll i Region Västerbotten. Det inkluderar roller och ansvar och vad nämnder ska göra för att upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll. Reglementet syftar även till att tydliggöra regionstyrelsens övergripande ansvar för intern kontroll i Region Västerbotten.
Reglementet är en mindre revidering från tidigare utgåva främst mot bakgrund av det uppdrag som regionstyrelsen gav regiondirektören att skapa en mer ändamålsenlig intern kontroll.
Beredningen sker i regionstyrelsen men behandlas även som informationsärende i hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden, folkhögskolestyrelsen och patientnämnden.-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
Organiserad prostatacancertestning (OPT) infördes som en ny verksamhet i november 2022. Syftet med verksamheten är att minska och systematisera testningen av PSA, prostataspecifikt antigen, med målet att hitta prostatacancer tidigt hos män.
Regionfullmäktige beslutade i april 2023 att införa avgiftsfrihet för OPT i Region Västerbotten till och med 2023 och beslutade senare att förlänga avgiftsfriheten till och med utgången av 2024. Syftet med avgiftsfrihet är att få fler att välja att deltaga i screeningprogrammet.
OPT har nu införts i 15 regioner i Sverige. I alla dessa regioner, inklusive de övriga norrlandsregionerna, är OPT avgiftsfritt med motiveringen att testningen jämställs med mammografiscreeningen. Region Västerbotten har ett relativt högt deltagande i OPT och förslaget är att det fortsatt får vara avgiftsfritt att ta provet för att främja en hög deltagandegrad hos
männen.-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
-
De avgifter för synhjälpmedel som gäller idag är antagna 2012 och det finns behov av en översyn.
I dagsläget har synrehabiliteringen väldigt många olika avgifter vilket får negativa konsekvenser för både brukare och medarbetare. För brukare minskar överblicken över eventuella kostnader och för medarbetare blir det svårt att hålla reda på olika avgifter som skall faktureras.
Syftet med förändringen är såväl ökad tydlighet och jämlikhet för brukare som en förenkling i hantering för medarbetare. Med föreslagen förändring skulle kostnaderna minska för brukarna. Det finns idag personer som tackar nej till ett hjälpmedel på grund av kostnaden, trots att behov finns av kompenserande hjälpmedel.
Förslaget i sin helhet kommer att ge en ökad kostnad med uppskattningsvis ca 100 tkr för regionen. Samtidigt frigörs arbetstid genom minskad fakturahantering, vilket är svårt att beräkna kostnaden för men är tidsbesparande för såväl förskrivare som fakturahanterare.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Humant Papillom Virus (HPV) finns i flera typer varav ett tiotal orsakar cancer. Smittan sprids i de flesta fall via sexuella kontakter. De cancerformer som orsakas av HPV är
livmoderhalscancer, analcancer, vissa cancerformer i mun- och svalgområdet, peniscancer och cancer i vulva och vagina. Dessa cancerformer utvecklas flera år efter infektionstillfället. I Sverige beräknas varje år 1500–1600 personer insjukna i en HPV-orsakad cancer. Vaccination mot HPV har visats ge ett bra skydd mot HPV orsakad cancer. Bäst effekt har vaccination innan man smittas av en HPV-typ som kan orsaka cancer, men ny forskning har visat att vaccination har effekt även efter att man har exponerats för HPV.Vaccination mot HPV infördes i barnvaccinationsprogrammet för flickor 2010 och omfattar alla flickor födda 1999 och senare, samt för pojkar 2020 och omfattar pojkar födda 2009 och senare. Vaccinet ges i årskurs 5 i två doser. Det vaccin som ges har förbättrats stegvis sedan införandet. Det första som infördes skyddar mot fyra HPV typer och har sedan bytts ut till ett som skyddar mot nio HPV typer (vilket används sedan 2019). Vaccinationer inom barnvaccinationsprogrammet subventioneras nationellt och erbjuds kostnadsfritt.
Den 5 december 2024 publicerade Folkhälsomyndigheten en rekommendation om catch-up vaccination av ovaccinerade män och kvinnor upp till och med 26 års ålder. Syftet är att vaccinera de individer som var för gamla för att ha fått vaccin i barnvaccinationsprogrammet när det infördes, eller vars föräldrar motsade sig vaccination. Bakgrunden är ett uppdrag från Regeringen som Folkhälsomyndigheten fick i augusti 2023.
-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
25
Förfrågan om utökad befogenhet för den inomkommunala kollektivtrafiken i Skellefteå samt möjlighet till trafikplikt för trafik inom Skellefteå Kommun
Regionala utvecklingsnämnden fattade 2024-08-22 beslut om att uppdra åt regionala kollektivtrafikmyndigheten att bereda inkommen ansökan från Skellefte kommun avseende utökad befogenhet att ingå avtal för den inomkommunala kollektivtrafiken i Skellefteå kommun och att skolskjutsar samt flygbusstrafiken ska omfattas av trafikpliktsbeslut.
I beredningsprocessen har såväl Skellefteå kommun som Länstrafiken i Västerbotten deltagit. Vid ett beslut om utökad befogenhet att ingå avtal är det av vikt att den allmänna kollektivtrafiken fortsatt ska vara ett sammanhållet kollektivtrafiksystem i Västerbotten.
-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Tillsammans med Umeå universitet holding, Umeå kommunföretag och SLU Holding äger Region Västerbotten bolagen Uminova innovation AB, Umeå Biotech incubator AB och Science park i Umeå AB. Region Västerbotten är minoritetsägare i bolagen. Inom samma bolagsfär finns även Uminova Expression AB, där Region Västerbotten idag inte är delägare.
Under 2023 och 2024 har ägarna bedrivit utvecklingsarbete i en arbetsgrupp för att undersöka om det finns sätt att utveckla den akademinära inkubator-, och science park-verksamheten i Umeå. Arbetsgruppen anser att det finns anledning att fusionera bolagen för att nå en bättre effektivitet, samordning och långsiktighet.
Med anledning av detta behöver Regionfullmäktige ta ställning till att fusionerna bolagen och att inkludera Uminova expressions verksamhet i fusionen. Mer information finns i det PM som bifogas ärendet. Bifogat finns också förslag på gemensam instruktion om fusion till bolagsstyrelserna.
-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
516kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska enligt kommunallagen 6 kap. 1§ ha uppsikt över kommunal verksamhet som bedrivs i helägda eller delägda bolag samt kommunalförbund. Regionstyrelsen utövar ägarrollen för Region Västerbotten i bolagen Umeå Biotech Incubator AB, Science Park i Umeå AB och Inera AB. Det innebär att styrelsen för dessa bolag ska ha fortlöpande uppsikt över verksamheten i bolagen, främst vad gäller ändamål, ekonomi och efterlevnad av uppställda ägardirektiv, men också i avseende på övriga förhållanden av betydelse för Region Västerbotten. Regionstyrelsen har också uppsikt över den bolagsstyrning som sker via regionala utvecklingsnämnden.
Ett PM har upprättas som ska ge en översiktlig bild av resultaten för verksamhetsåret 2024 i bolagen och kommunalförbunden som grund för styrelsens uppsikt. Underlag för bedömningen har inhämtats av förvaltningen via årsredovisningar, granskningar från revision. På en övergripande nivå bedrivs verksamheten på ett tillfredsställande sätt. För två av bolagen pågår ett förändringsarbete mellan ägarna som intensifieras under 2025. Kommunalförbundens till stor del på ett tillfredsställande sätt men flera förbund har ekonomiska utmaningar samt tidigare balansunderskott som behöver hanteras. Regionstyrelsen bör följa utvecklingen i detta.Beslutet delges regionfullmäktige.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska enligt 6 kap 9§ i kommunallagen i årliga beslut för varje hel- och delägt kommunalt aktiebolag pröva om de verksamheter som bolagen har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenliga med de fastställda kommunala ändamålen och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Prövningen avseende kalenderåret 2024 har inte resulterat i något förslag på åtgärd till fullmäktige. De frågor som regionstyrelsen skulle följa upp från föregående års granskning har hanterats av bolag eller ägare och behöver ingen ytterligare uppföljning.Regionstyrelsen finner att nedanstående verksamheter som har bedrivit under kalenderåret 2024 har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna
- AB Transitio, AC-Net Externservice,
- Norrtåg AB, Samtrafiken i Sverige AB,
- Science Park i Umeå AB, Skellefteå Museum,
- AB, Skogs- och samemuseet i Lycksele AB,
- Umeå Biotech Incubator AB, Uminova,
- Innovation AB,
- Västerbottens Museum AB och Västerbottensteatern AB,
- AB, ALMI Företagspartner Nord AB,
- Bussgods i Norr AB,
- Inera AB, Länstrafiken i Västerbotten AB,
- Norrbotniabanan AB, Norrlandsoperan AB
Beslutet delges regionfullmäktige.-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
584kb Ladda ner dokument
-
Enligt kommunallagen 5 kap, 12 och 13 §, ska fullmäktige årligen besluta om när ordinarie sammanträde ska hållas. I förslaget har kommunallagens föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktas samt andra viktiga hålltider i Region Västerbottens planerings- och uppföljningsprocess
Sammanträdesplanen innehåller i korthet följande förändring jämfört med 2025;
februarisammanträdet föreslås att genomföras i Skellefteå. Fullmäktiges sammanträdes tillkännages på regionens anslagstavla minst en vecka före sammanträdesdagen.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
30
Motion nr 17-2024 från Maria Kristoffersson (C), Anställning av medarbetare som talar engelska men inte svenska
Maria Kristoffersson (C) lämnade in en motion med rubriken Anställning av medarbetare som talar engelska men inte svenska, vid regionfullmäktige den 25 april 2025. I motionen föreslås uppdra till regionstyrelsen att ge Region Västerbottens HR-avdelning i uppdrag att utveckla riktlinjer och processer för att kunna rekrytera och anställa personer som har goda kunskaper i engelska men ännu inte talar svenska samt att säkerställa att det erbjuds språkstöd och andra verktyg som möjliggör integration och lärande av svenska under anställningstiden.
Ett motionssvar har upprättats.
-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
31
Motion nr 3-2025 från Håkan Andersson (C) och Carina Sundbom (C), Möjlighet att donera 25-årsgåva till välgörande ändamål
Håkan Andersson (C) och Carina Sundbom (C) lämnade in en motion med rubriken Angående alternativa driftsformer i Primärvården, vid regionfullmäktige den 25 februari 2025.
I motionen föreslås att ytterligare ett alternativ införs för 25-årsgåvor, som möjliggör att motsvarande belopp doneras till en välgörenhetsorganisation som mottagaren själv väljer, under förutsättning att organisationen har ett 90-konto kontrollerat av Svensk Insamlingskontroll och är med på Skatteverkets lista över godkända gåvomottagare.
Ett motionssvar har upprättats.
-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
32
Motion nr 4-2025 från Petter Nilsson (SD), Linda Strandberg (SD) och Jimmy Frohm (SD), Ansvarsfull investeringsplanering
Petter Nilsson (SD), Linda Strandberg (SD) och Jimmy Frohm (SD) lämnade in en motion med rubriken Angående alternativa driftsformer i Primärvården, vid regionfullmäktige den 25 februari 2025.
I motionen föreslås att fastställa en beloppsgräns för investeringsärenden som får beslutas utanför fullmäktige om maximalt 50 miljoner kronor för de investeringar som överstiger 25 års avskrivningstid. Att fastställa en beloppsgräns för investeringsärenden som får beslutas utanför fullmäktige om maximalt 10 miljoner kronor för de investeringar som understiger 25 års avskrivningstid men överskriver 10 års avskrivningstid.
Ett motionssvar har upprättats.
-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Inför regionfullmäktiges sammanträde har följande valärenden inkommit;
Entlediganden
Ing-Marie Nilsson (S) Vännäs, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som nämndeman i Hovrätten för Övre Norrland.
Bo Nilsson, representant för Hembygdsföreningen, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i styrelsen för Västerbottens Museum AB.
Karin Söderlund, representant för Hembygdsföreningen, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i styrelsen för Västerbottens Museum AB.
Fyllnadsval
Ledamot i regionstyrelsen, istället för Lilian Nilsson (V);
Nämndeman i Hovrätten för Övre Norrland, istället för Anders Hettinger (KD);
Nämndeman i Hovrätten för Övre Norrland, istället för Ing-Marie Nilsson (S);
Ledamot i styrelsen för Västerbottens Museum AB, istället för Bo Nilsson;
Ersättare i styrelsen för Västerbottens Museum AB, istället för Karin Söderlund;
-
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
581kb Ladda ner dokument
-
35
Besvarande av frågor