Möte 2022-11-29
-
Program regionfullmäktige
29 november
08.30 Sammanträdets öppnande av ålderspresident
Val av ordförande, 1;e vice ordförande och 2:e vice ordförande i regionfullmäktige
Ärenden enligt föredragningslista
11.40 (cirka) Utdelning av kulturstipendium
12-13.00 LunchÄrenden enligt föredragningslista
30 november
08.30 Sammanträdets öppnande
Regionplan och budget 202311.30-12.00 Ajournering för val till Sveriges Kommuner och Regioner
12.00-13.00 Lunch
Valärenden mandatperioden 2023-2026
Delårsrapporter
Frågor
InterpellationerBilagor
-
23kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
-
Ålderspresident (d.v.s. den som varit ledamot längst tid i fullmäktige) Kenneth Andersson (S) öppnar sammanträdet.
-
4
Upprop
-
Regionfullmäktige ska för mandatperioden välja ordförande, 1:e vice ordförande och 2:e vice ordförande (regionfullmäktiges presidium).
-
6
Val av protokolljusterare samt tid och plats för justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning ska det nyvalda fullmäktige på det första sammanträdet välja en valberedning för den löpande mandatperioden. Antalet ledamöter i valberedningen bestämmer fullmäktige och bland ledamöterna ska en ordförande och en vice ordförande väljas.
-
Inkomna interpellationer
Interpellation nr 24-22 från Maria Lundqvist Brömster (L). Hur ska IVF verksamheten tryggas för länets kvinnor under 2023?
RS 1602:2-2022Interpellation nr 26-22 från Anton Bergström (M). Vad är majoritetens plan för Barn- och ungdomspsykiatrin under mandatperioden?
RS 1770-2022Interpellation nr 27-22 från Andreas Löwenhöök (M). Kommer dörren till Lycksele BB att stå öppen under jul- och nyårshelgerna 2022?
RS 1794-2022Interpellation nr 28-22 från Maria Lundqvist Brömster (L). Fortsatt brist på personal och vårdplatser
RS 1833-2022Interpellation nr 30-22 från Nicklas Sandström (M).Hur avser S-majoriteten lösa vårdplatskrisen
RS 1877-2022Interpellation nr 31-22 från Maria Kristoffersson (C). Stopp vid apotek?
RS 1878-2022Interpellation nr 32-22 från Hans-Inge Smetana (KD) och Betty-Ann Nilsson (KD). Upphandlingen av IVF-verksamhet
RS 1892-2022Interpellation nr 33-22 från Betty-Ann Nilsson (KD). Ambulansstationen i Lycksele
RS 1893-2022Interpellation nr 34-22 från Andreas Löwenhöök (M). Situationen för kvinnokliniken i Skellefteå
RS 1895-2022Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Inkomna motioner
Motion nr 12-2022 från Maria Kristoffersson (C), Tillgänglig ungdomsmottagning oavsett huvudman
RS 1898-2022Motion nr 13-2022 från Maria Kristoffersson (C), Uppmärksamma medarbetare inom vården
RS 1899-2022Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Inkomna frågor
Fråga nr 14-22 från Maria Kristoffersson (C) ställd till hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande, Hur kommunicerar regionen med berörda när akutplatser eller ambulans stänger på grund av personalbrist
RS 1908-2022Bilagor
-
52kb Ladda ner dokument
-
-
12
Revisorernas information till fullmäktige
-
De tre fullmäktigeberedningarnas riktade uppdrag i regionplanen för 2022 har varit:
- Genom invånardialog och i samverkan med andra samhällsaktörer undersöka hur pandemin har påverkat invånarna.
Fullmäktigeberedningarna har också via sitt reglemente följande uppdrag:
- Verka för att medborgarna ska känna förtroende för den representativa demokratin. Beredningen ska också samverka/ föra dialog med olika aktörer för att uppmärksamma behov inom ramen för folkhälsa och demokrati
Fullmäktigeberedningarna har nu slutfört sina uppdrag och redovisar uppdraget i de tre medföljande rapporterna som idag lämnas till regionfullmäktige.Bilagor
-
22mb Ladda ner dokument
-
-
Inför den nya mandatperioden har fullmäktiges arbetsordning setts över.
I förslaget har bland annat ändringar gjorts gällande möjligheter för fullmäktige att delta på distans vid särskilda skäl, förtydliganden kring hantering av frågor, redovisning av motioner under beredning samt plats för fullmäktiges sammanträden.
Arbetsutskottet beslutade vid sammanträdet den 1 november 2022, § 232, att överlämna ärendet till regionstyrelsen utan eget förslag.
Regionstyrelsen beslutar att följande tillägg införs i arbetsordningen "Regionfullmäktige skall sammanträda minst en gång i Skellefteå respektive Lycksele under mandatperioden 2022-2026".
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
320kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 22 februari 2022, § 14, om politisk organisation för kommande mandatperiod. Regionfullmäktige inrättade då tre fullmäktigeberedningar varav beredningen för samverkan och regional utveckling är en. Beredningen trädde ikraft redan under innevarande mandatperiod.
Beredningens uppdrag är att jobba länsövergripande med uppdraget att fånga upp relevanta primärkommunala perspektiv inom området för regional utveckling.
Vid arbetsutskottets sammanträde den 1 november 2022 § 233, beslutades att överlämna ärendet till regionstyrelsen utan eget förslag eftersom underlaget saknades.
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade vid sammanträdet den 22 februari 2022, § 14, om politisk organisation för kommande mandatperiod. Regionfullmäktige inrättade då tre fullmäktigeberedningar varav beredningen för kompetensförsörjning är en.
Beredningens uppdrag är att beskriva kompetensförsörjningen, både för den egna organisationen Region Västerbotten som för Västerbottens län.
Förslag till uppdragsbeskrivning har nu upprättats. Eftersom fullmäktigeberedningen är en ny instans kommer uppdragsbeskrivningen att utvärderas årligen och vid behov revideras.
Regionstyrelsen beslutar att Beredningen ska särskilt i sitt arbete beakta och väga in effekter av jämställdhet, jämlikhet och diskriminering.
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige tog, vid sammanträdet den 22 februari 2022, § 14, beslut om förtroendemannaorganisationen för mandatperioden 2023-2026. En demokratiberedning kommer att inrättas under kommande mandatperiod.
Demokratiberedningens uppdrag är att föra medborgardialog i årliga tematiska arbeten utifrån fullmäktigebeslut.
Förslag till uppdragsbeskrivning för demokratiberedningen har tagits fram. Eftersom fullmäktigeberedningen är en ny instans kommer uppdragsbeskrivningen att utvärderas årligen och vid behov revideras.Regionstyrelsen beslutar att tillföra följande uppdrag:
"Demokratiberedningen ska verka för att medborgarna ska känna förtroende för den representativa demokratin och de politiska församlingarna, dess förvaltningar och tjänstepersoner. Det innebär att regionens medborgare ska beredas goda förutsättningar till dialog med den politiska organisationen och dess förtroendevalda för att kunna bidra till och påverka det regionala beslutsfattandet och genomförandet av fattade beslut.
Beredningen har i uppgift att arbeta med uppdrag som fastställts i regionplanen. I syfte att underlätta den demokratiska processen ska beredningen:
- Bidra till ökad kunskap om medborgarnas behov av åtgärder och insatser.
- Verka för att utveckla relationen mellan medborgare och deras förtroendevalda.
- Verka för att utveckla relationen mellan medborgare och det offentligas institutioner och företrädare.Beredningen ska särskilt i sitt arbete beakta och väga in effekter av jämställdhet, jämlikhet och diskriminering."
-
115kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen styrs av ett reglemente som fastställs av regionfullmäktige. Inför varje mandatperiod görs en översyn av alla regionens reglementen och nya antas.
Förslag till nytt reglemente för regionstyrelsen har upprättats. Förslaget är samordnat med övriga nämnder och är upprättat i dialog med berörda verksamheter.
Vid översynen har reglementena likställts efter Sveriges Kommuner och Regioners rekommendationer. Utgångspunkten för arbetet har varit de nu gällande reglementena.
För regionstyrelsen innebär justeringarna bland annat uppdaterad text om krisberedskap, tydligare skrivningar kopplat till ledning och styrning, utökad fullmäktigeuppdrag och delegation i form av besluta om organisationsförändringar mellan nämnder samt motsvarande budgetjustering samt besluta om fördelning av generella statsbidrag.Vidare föreslås även att rollen som avtalsslutande part i regionsjukvårdsfrågor utgår. Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslås ta över den rollen. Vid arbetsutskottets beredning av ärendet föreslogs att regionstyrelsen kvarstår som avtalsslutande part i regionsjukvårdsfrågor.
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i februari 2022 (RS 10:5-2022) om ny förtroendepersonsorganisation med sex nämnder; Regionstyrelsen, Hälso- och sjukvårdsnämnden, Regionala utvecklingsnämnden, Krisledningsnämnden, Folkhögskolestyrelsen och Patientnämnden.
Förslag till reglemente har upprättats.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 26 oktober 2022 föreslagit att regionfullmäktige beslutar att
reglemente för Hälso- och sjukvårdsnämnden 2023-2026 antas.-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden styrs av ett reglemente som fastställs av regionfullmäktige. Inför varje mandatperiod görs en översyn av alla regionens reglementen och nya antas.
Vid översynen har reglementena likställts efter Sveriges Kommuner och Regioners rekommendationer från skriften reglemente för styrelse och nämnder. Arbetet har samordnats mellan alla förvaltningar inom Region Västerbotten av regionjuristen Henrik Sandberg. Utgångspunkten för arbetet har varit de nu gällande reglementena för nämnderna.
För regionala utvecklingsnämnden innebär justeringarna bland annat att rubriceringen har ändrats och text har flyttats, skrivelsen om styrelsens och regionala utvecklingsnämndens uppdrag och ansvar för regionens bolag/företag har reviderats och samordnats med regionstyrelsen, de strategiska områdena under nämndens uppdrag och verksamhet har uppdaterats, skrivelse om de centrala stödfunktionerna har uppdaterats under rubriken personalansvar, samverkansstrukturen mellan nämnden och kommunerna hittas under rubriken information och samråd. Revidering av text under rubriken arbetsformer görs för möta organisationsförändringen av förtroendepersonsorganisationen där nämndutskotten upphör och beredning införs. Utöver detta har behövliga följdändringar och kompletteringar utförts.
Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 13 oktober 2022, § 180, föreslagit att regionfullmäktige antar förslag till reglemente.
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till reglemente för Patientnämnden mandatperioden 2023-2026 har upprättats.
Nämnden har vid sammanträdet den 20 september 2022, § 71, föreslagit att regionfullmäktige antar förslaget.
-
77kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Folkhögskolestyrelsen styrs av ett reglemente som fastställs av regionfullmäktige. Inför varje mandatperiod görs en översyn av alla regionens reglementen och nya antas.
Folkhögskolestyrelsen har vid sammanträdet den 21 september 2022, § 44, föreslagit att regionfullmäktige antar reglemente för folkhögskolestyrelsen.
-
78kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i februari 2022 (RS 10:5-2022) om ny förtroendepersonsorganisation där den nya nämnden krisledningsnämnden inrättades.
Krisledningsnämnden ska fullgöra uppgifter under extraordinära händelser i fredstid och i övrigt de uppgifter som regionfullmäktige bestämmer. Vid en extraordinär händelse tar krisledningsnämnden över ledningen, det vill säga beslutsfattandet. Nämndens uppgifter är bland annat att besluta om att överta hela eller delar av beslutanderätten från annan nämnd i regionen i den uträckning som är nödvändig med hänsyn till den extraordinära händelsens art och omfattning.
Förslag till reglemente har upprättats.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorernas reglemente ska revideras med anledning av ny mandatperiod.
Förslag till reviderat reglemente har upprättats. I förslaget har avsnittet om revisorernas arbetsformer förtydligats avseende revisorernas
mötesformer och vad som gäller kring deltagande på distans. I övrigt är det språkliga förändringar, som inte innebär några ändringar i sak.Förslaget har beretts av regionens revisorer.
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Regelverk för förutsättningar för förtroendevaldas arbete gäller mandatperioden 2023-2026, och tydliggör fördelningen av medel till partiernas gruppramar. Varje parti som är representerat i regionfullmäktige får ett anslag att disponera under mandatperioden, vilket ska ge ekonomiska möjligheter att bedriva regionpolitiskt arbete samt kunna anställa politiska sekreterare.
I regelverket beskrivs vidare de arbetsverktyg som förtroendevalda har rätt till i sitt uppdrag som exempelvis läsplattor samt i förekommande fall datorer och mobiltelefoner.
Inför mandatperioden 2023-2026 föreslås bland annat ändringar i regelverket gällande hanteringen av medel för politiska sekreterare, omfattningen av tidningsprenumerationer och tillbehör till läsplattor.-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Maria Kristoffersson (C) har i motion föreslagit att regionstyrelsen ska uppdras att utarbeta riktlinjer för hur man ställer krav och premierar produkter utan miljöfarliga och hälsoskadliga kemikalier vid regionens upphandlingar.
Förvaltningen har upprättat svar på motionen. I svaret framkommer att det idag finns rutiner och riktlinjer men att kompletterande riktlinjer kan utarbetas som möjliggör att produkter utan miljöfarliga och hälsoskadliga kemikalier kan premieras.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
407kb Ladda ner dokument
-
-
Förbundsdirektionen i Norra sjukvårdsregionförbundet har vid sammanträdet den 5 oktober 2022 översänt förslag till reviderad förbundsordning till medlemmarna.
I arbetet med att arbetsordningen revideras har det upptäckts att delar av arbetsordningen ska ingå i förbundsordningen enligt kommunallagen kap 9. § 6. Det rör sig om beslut som kräver kvalificerad majoritet, inkallelseordning av ersättare och att förbundet är sin egen arkivmyndighet.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Kikhosta (pertussis) är en luftvägsinfektion som orsakas av en bakterie. Sjukdomen kan medföra komplikationer såsom långdragen hosta, kraftig viktminskning, lunginflammation och inflammation i hjärnvävnaden.
Kikhosta kan utvecklas till en allvarlig och livshotande sjukdom hos de allra yngsta spädbarnen som ännu inte erbjudits vaccination. Skyddseffekten för spädbarn genom att vaccinera modern under graviditet är 80 procent vid 0–2 månaders ålder och cirka 50 procent vid 0–6 månaders ålder.
Syftet med vaccination mot kikhosta för gravida är framför allt att skydda de allra yngsta spädbarnen som löper störst risk för allvarlig sjukdom, och bland dem särskilt riskgruppen för tidigt födda barn.Folkhälsomyndigheten rekommenderar sedan 15 augusti 2022 att gravida vaccineras mot kikhosta.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har vid sammanträdet den 26 oktober 2022 beslutat att ställa sig bakom folkhälsomyndighetens rekommendation att införa kostnadsfritt vaccin mot kikhosta under graviditet och förordat att regionfullmäktige beslutar i enlighet med förslaget.
-
108kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Enskilda som bedöms tillhöra personkretsen för uppsökande munhälsobedömning och nödvändig tandvård ska i den egna bostaden erbjudas en årlig avgiftsfri uppsökande munhälsobedömning enligt § 8 a Tandvårdslagen.
Den ska innefatta en bedömning av behovet av munhygieninsatser och en preliminär bedömning av tandvårdsbehovet. Utförare för detta är Folktandvården.
Ersättning för munhälsobedömning/utbildning justeras sedan 2017 årligen. Ett förslag till ny ersättning har upprättats. Här framgår att ersättning för munhälsobedömning/utbildning vid uppsökande verksamhet även föreslås uppräknas med LPIK för 2023.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Folktandvården i Västerbotten har sedan 2012 haft uppdraget från fullmäktige att basera sina årliga justeringar av tandvårdstaxan på Tandvårds- och
Läkemedelsförmånsverkets (TLV) referenspriser och dess justeringar. Ett förslag till tandvårdstaxa för perioden 15 januari 2023 till och med 14 januari 2024
har upprättats.Förslaget innebär att taxorna för allmäntandvård och specialisttandvård föreslås uppräknas med landstingsprisindex, LPIK, som för 2023 beräknas till 6,8 % av SKR.
2021 års återinförande av 50% påslag på tandvårdstaxans åtgärder för helgjour, vilket gjordes för att avlasta jourverksamheten och följa prissättningen för jourverksamhet i
övriga regioner i Norrland, föreslås kvarstå 2023.Vidare föreslås att taxorna för lokala åtgärder, som inte ingår i det statliga tandvårdsstödet, justeras för beräknad kostnadsökning enligt LPIK.
Den interna taxa som reglerar åtaganden mellan regioner föreslås uppräknas med LPIK.Ersättningen för munhälsobedömning och utbildning av omsorgspersonal justeras sedan 2017 årligen. Ersättningen för munhälsobedömning/utbildning vid uppsökande
verksamhet föreslås liksom tidigare att uppräknas med LPIK.-
115kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
431kb Ladda ner dokument
-
344kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamheten inom Svensk Luftambulans (SLA) ska bedrivas i oförändrad omfattning 2023 när det gäller den operativa driften. Direktionen beslutade vid mötet i juni att hos Region Värmland, Region Dalarna, Västra Götalandsregionen, Region Uppsala, Region Västerbotten samt Region Norrbotten begära en kostnadsuppräkning av ägarbidraget med 4,8 procent, utifrån 2022 års ägarbidrag.
Uppräkningen av ägarbidraget bedöms nödvändigt för att kunna bedriva verksamheten i den omfattning som görs idag. Prognosen för år 2022 visar på ett underskott beroende på bland annat högre bränslepriser. SLA behöver även skapa ett utrymme för särskilda satsningar och då framför allt inom personalområdet.
Budgetförslaget har utgått från tidigare fördelningsprincip men med beaktande av direktionens beslut om omfördelning av kostnader för Västra Götalandsregionen.
För Region Västerbotten innebär föreslagen budget en kostnad på cirka 53 miljoner kronor. Enbart uppräkning av ägarbidraget med 4,8 procent innebär en kostnad på 56 miljoner kronor men då Region Västerbotten under år 2022 hade en del uppstartskostnader reduceras bidraget med cirka 3 miljoner kronor.-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
703kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Svensk Luftambulans ska enligt förbundsordningen begära ägarbidrag från medlemmarna för kommande verksamhetsår. Verksamheten i förbundet har varit i en ständig utveckling och förutsättningarna och omfattningen har förändrats sedan starten 2014.
Inför år 2023 ser kommunalförbundet Svensk Luftambulans det som nödvändigt att, förutom uppräkningen på 2,3 procent från kostnadsnivån år 2022, ytterligare räkna upp ägarbidraget med 2,5 procent. Detta ger en total uppräkning av ägarbidraget på 4,8 procent.
En lägre uppräkning än 4,8 procent bedöms påverka förutsättningarna att bibehålla och utveckla verksamheten i relation till det uppdrag som Svensk Luftambulans har gentemot sina medlemmar. Svensk Luftambulans har en relativt begränsad verksamhet och det är därför svårt att hitta områden för besparingar som kan genomföras för att täcka områden med hög kostnadsutveckling.
Region Västerbottens ägarbidrag, exklusive uppstartskostnader, år 2022 uppgår till cirka 50 miljoner kronor. En uppräkning på 4,8 procent motsvarar en ökad kostnad på omkring 2,5 miljoner kronor.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är länets kollektivtrafikmyndighet. I det uppdraget ingår att planera den trafik som regionen avser att finansiera. Region Västerbotten upprättar årligen Planeringsförutsättningar som tillförsäkrar regionfullmäktige inflytande över utformningen av den kollektivtrafik som Region Västerbotten finansierar.
Planeringsförutsättningarna innehåller regionens trafikpolitiska prioriteringar och mål samt en ekonomisk prognos för buss- och tågtrafiken, samt den gemensamma beställningscentralen under perioden som planeringsförutsättningarna avser.Prognos för tågtrafiken baseras på fastställd budget för Norrtåg AB för beställd trafik från mitten av december 2022 till mitten av december 2023. Prognos för busstrafiken baseras på fastställd budget för Länstrafiken i Västerbotten AB för beställd busstrafik från mitten av december 2022 till mitten av december 2023. Budget för Länstrafiken i Västerbotten innehåller även kostnaderna för IT-system, administration, marknadsföring, kundtjänst och beställningscentralen.
Planeringsförutsättningarna ska ligga till grund för Region Västerbottens kollektivtrafikplan för perioden 2024 – 2026. Kollektivtrafikplanen innehåller beställning av buss- och tågtrafik samt i viss begränsad anropsstyrd trafik.
-
108kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
980kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Kollektivtrafiken har under pandemin stått inför utmaningen att upprätthålla utbudet av kollektivtrafik trots ett kraftigt minskat resande. Efter att restriktionerna har upphört har ett ökat resande kunnat ses, dock är resandenivåerna i regiontrafiken ej ännu uppe i de som de var före pandemin utan ligger på ca 90% av resandet 2019.
Sedan slutet av 2021 har kostnaderna för kollektivtrafiken ökat kraftigt. Det är dock inte enbart kollektivtrafiken som påverkas av ökade priser. Drivmedelspriserna inverkar på kostnaderna för att köra bil och inflationen påverkar alla medborgare.
Regionfullmäktige har fastställt en modell för den årliga justeringen av kollektivtrafiktaxan. Modellen utgår från de index som påverkar kollektivtrafikavtalens kostnader. Vid beräkningar enligt denna modell så indikerar den att en höjning av kollektivtrafiktaxan skulle ligga på 13,5% från och med 2023-01-01. Detta är att jämföra med inflationen som ligger på 8%. Bedömningen är att en höjning enligt modellen skulle innebära en minskad attraktivitet för kollektivtrafiken, negativ inverkan på resandet.
Norrlandsresan är en gemensam taxa mellan de fyra norrlandslänen för att möjliggöra resor över länsgränserna. Det är önskvärt att förändringar av norrlandsresans taxa och taxan för regiontrafiken inom Västerbotten följs åt.
Mot bakgrund av de ökade kostnaderna så finns ändå behov av att göra en viss justering av taxan för regiontrafiken i Västerbotten. Förslag är att taxan justeras med 5% från och med 2023-01-01.
Förslag till justering av Norrlandsresans taxa är att den justeras med 5% från och med 2023-01-01. Eftersom Norrlandsresan är en gemensam produkt med övriga norrlandslän så behöver samtliga län fatta likalydande beslut avseende justering av taxan. Om övriga län ej fattar likalydande beslut så sker ej någon justering av Norrlandsresans taxa.-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
242kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen i Lycksele kommun beslutade 2022-05-31 att införa en Servicelinje i Lycksele tätort hösten 2022.
Trafiken kommer att bedrivas utanför peaktider och med resurser inom ramen för befintliga trafikavtal. Trafiken kommer att erbjuda allmänheten vissa möjligheter till kollektivt resande mellan stadsdelarna och centrum.
Prissättningen kommer att desamma som för övrig allmän regional kollektivtrafik. Lycksele kommun önskar dock erbjuda resenärerna ett annat lägre biljettpris än det som utgörs av lägsta kilometerintervallet för den regionala kollektivtrafiken. De lägre biljettintäkter som en lägre taxa innebär finansieras av Lycksele kommun då det är kommunen som beställer och finansierar den inomkommunala kollektivtrafiken inom Lycksele kommun.
En speciellt anpassad taxa enligt förslag från kommun bedöms inverka positivt på antalet som reser med servicelinjen. Lycksele kommun finansierar den inomkommunala kollektivtrafiken inom kommunen varför ingen ekonomisk påverkan sker för Region Västerbotten av beslutet.
En lägre kostnad för kollektivtrafiken inom Lycksele tätort bedöms ge en positiv effekt för det totala resandet för både män och kvinnor. Eftersom kvinnor utgör en högre andel av de som reser med kollektivtrafiken kan förändringen antas innebära en något mer positiv effekt för kvinnors resande.Regionala utvecklingsnämnden har vid sammanträdet den 21 september 2022 berett ärendet och överlämnat det till regionfullmäktige för beslut.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
614kb Ladda ner dokument
-
-
Hösten 2017 refinansierades tidigare inköpta Regina högvärdeskomponenter, Itino högvärdeskomponenter och Itino reservfordon med AB Svensk Exportkredit där Region Västerbotten borgade för sin relativa andel, då uppgående till 5,8 MSEK.
Hösten 2022 löper denna femåriga finansiering ut varför det är dags att refinansiera aktuella högvärdeskomponenter på nytt utifrån kvarvarande restskuld där Region Västerbottens andel nu är knappt 3,8 MSEK.Finansiär för upplåning bestäms efter upphandling av finansiering av AB Transitio. Lån beräknas lyftas under hösten 2022 så snart berörda regioner fattat borgensbeslut. Justeringar av nuvarande fordonshyra kan bli aktuell i samband med upptagande av nya lån.
Regionala utvecklingsnämnden har den 21 september 2022 berett ärendet och överlämnat det till regionfullmäktige för beslut.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Förbundsdirektionen i Kommunalförbundet Avancerad Strålbehandling har vid sammanträdet den 21 september 2022, § 39, fastställt delårsrapport per augusti 2022 och översänt den till medlemmarna.
-
79kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Förbundsdirektionen i Kommunalförbundet Svensk luftambulans har vid sammanträdet den 2 november 2022 upprättat och godkänt delårsrapport för perioden januari - augusti 2022.
Delårsrapport visar på ett underskott motsvarande -981 tkr. Verksamheten beräknar inte klara den budgeterade nettokostnaden.
Omständigheter som påverkar kostnadsutfallet i prognosen är i huvudsak ökningar till följd av nytt avtal om stödfunktioner från
Region Värmland, förändrad teknikerorganisation.Bränslekostnaderna har ökat med 40% under året fram till i dag vilket även ger en betydande effekt.
-
81kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Förbundsdirektionen i Norra sjukvårdsregionförbundet har vid sammanträdet den 5 oktober 2022 godkänt delårsrapport för augusti och översänt till medlemmarna.
I rapporten prognosticeras att målet för god ekonomisk hushållning kommer att uppfyllas för 2022. Intäkterna överstiger kostnaderna med 1 040 tkr för perioden. Det prognostiserade resultatet för hela året är 1 040 tkr.
-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
749kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ska i årliga beslut för varje hel- och delägt kommunalt aktiebolag pröva om de verksamheter som bolagen har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenliga med de fastställda kommunala ändamålen och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Prövningen avseende kalenderåret 2021 har inte resulterat i något förslag på åtgärd till fullmäktige. Ett antal iakttagelser bör däremot bli föremål för vidare beredning inklusive dialog med bolagsledningarna och andra aktieägare. En fråga lämnas över till Stiftelsen Västerbottens Museums samlingar för eventuell åtgärd.
Den verksamhet som;
AB Transitio
AC-Net Externservice AB
AC-Net Internservice AB,
ALMI Företagspartner Nord AB
Bussgods i Norr AB
Inera AB
Länstrafiken i Västerbotten AB
Norrbotniabanan AB
Norrlandsoperan AB
Norrtåg AB
Samtrafiken i Sverige AB
Science Park i Umeå AB
Skellefteå Museum AB
Skogs- och samemuseet i Lycksele AB
Umeå Biotech Incubator AB
Uminova Innovation AB
Västerbottens Museum AB
Västerbottensteatern AB
har bedrivit under kalenderåret 2021 har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.
Beslutet redovisas till regionfullmäktige.Beslutet överlämnas till Regionala Utvecklingsnämnden för fortsatt handläggning.
-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
561kb Ladda ner dokument
-
-
I budget år 2022 tilldelades HR staben inom regionstyrelsen 10 miljoner kronor att användas vid lönerevision. Under lönerevisionsarbetet har potten fördelats ut till respektive verksamhet att fritt förfoga över med instruktion om att premiera medarbetar som ligger fel i lönestrukturen samt justera mindre arbetsgrupper som är särskilt marknadspåverkade.
Budgeten ska fördelas till nämnderna och gäller del av 2022 och är totalt 10 miljoner kronor för helår.
Fördelning till:
Regionstyrelsen 1,2 miljoner kronor
Hälso- och Sjukvårdsnämnden 6,2 miljoner kronor
Regional Utvecklingsnämnden 0,07 miljoner kronor
Folkhögskolestyrelsen 0,05 miljoner kronor
Revision 0,004 miljoner kronor
Patientnämnden 0,004 miljoner kronor-
82kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med redovisning av kostnadsfördelning mellan medlemmarna har önskemål om uppföljning av Västra Götalandsregionens (VGR:s) kostnader uppkommit. Grunden för detta är att VGR under pågående medlemskap valt att upphandla operativ drift på annat håll i avvaktan på att en annan helikoptertyp ska upphandlas inom Svensk Luftambulans (SLA).
Vid en preliminär beräkning utifrån budget 2017 bedömdes Västra Götalandsregionen årliga kostnader vara knappt 10 miljoner kronor vilket sedan kvarstått med viss justering. År 2020 tillkom fler medlemmar inom SLA och VGR har i samband med detta diskuterat och tagit upp frågan om en omprövning av beslutet kring fördelningen av kostnaderna mellan medlemmarna. Detta då det idag inte ses som relevant att fortsatt bära nuvarande kostnad.
Arbete pågår med att ta fram förslag om ny ekonomimodell som ska beslutas av medlemmarna. Eftersom VGR önskar att förändringen sker i relation till budget 2022 behöver ett beslut fattas i ärendet under avvaktan om beslut och godkännande av ny ekonomimodell.
Direktionen fattade vid mötet i september beslut om att fördela övriga kostnader som VGR bär idag, som inte faller inom ramen för overheadkostnader, bland de övriga medlemmarna. Beslut fattades även att enligt gällande förbundsordning tillsända medlemmarna ärendet för godkännande och beslut av respektive fullmäktige.
Förslaget innebär en ökad kostnad för Region Västerbotten på cirka 1,1 miljoner kronor.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
969kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är tillsammans med Region Norrbotten minoritetsdelägare i Almi Nord AB, där 51 procent av bolaget ägs via Almi koncernmoderbolag. Inför varje år genomförs ägardialoger på tjänstepersonsnivå mellan koncernledningen i Almi och de bägge regionerna kring förändringar i eller omprioriteringar inom Almis verksamhet eller utlåning. Dessa dialoger ligger till grund för de ägardirektiv som utarbetas och föreslås, tillsammans med förslag till förändringar av driftanslag.
Av ägaranvisningar 2022 för Almi Företagspartner Nord AB framgår att finansieringen av bolagets verksamhet ska överenskommas i särskild ordning.
Hur ägarna har beslutat att verksamheten 2023 ska finansieras framgår av beslutsunderlag.För insatser för ökad tillväxt har moderbolaget avsatt en ram om 2 050 000 kronor, Region Norrbotten en ram om 984 804 kronor och Region Västerbotten en ram om 984 804 kronor som kan tas i anspråk efter beslut enligt ägaranvisningen om samverkan i projekt.
Regionala utvecklingsnämnden har brådskande ordförandebeslut föreslagit att regionfullmäktige beslutar att fastställa ägaranslag enligt förslag.
-
84kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
492kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbotten är tillsammans med Region Norrbotten minoritetsdelägare i Almi Nord AB, där 51 procent av bolaget ägs via Almi koncernmoderbolag. Inför varje år upprättas förslag till ägaranvisning.
ALMI Företagspartner Nords uppdrag ska sammanfattningsvis vara att stärka näringslivets utveckling och verka för en hållbar tillväxt. Verksamheten ska vara marknadskompletterande och riktas mot företag som inte får sitt behov av finansiering eller rådgivning tillgodosett av marknadens privata aktörer.Regionala utvecklingsnämnden har via brådskande ordförandebeslut föreslagit att regionfullmäktige beslutar att fastställa ägaranvisningar enligt förslag.
-
86kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
433kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige antog vid sammanträdet den 22 februari 2022, § 14 förtroendepersonsorganisation för mandatperioden 2023-2026.
Det har uppmärksammats att det i underlaget som låg till grund för beslutet står att hälso- och sjukvårdsnämnden ska ha 13 ledamöter och 9 ersättare. Det korrekta antalet ska vara 11 ersättare vilket även har meddelats i nomineringsunderlaget.
Regionfullmäktige behöver därför fastställa det korrekta antalet ersättare.
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige antog vid sammanträdet den 11 oktober 2022, § 143, sammanträdestider för 2023. Det har därefter uppmärksammats att datumen för sammanträdet i november sammanfaller med Sveriges kommuner och regioners kongress.
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
I förslag till regionfullmäktiges arbetsordning framgår att fullmäktige inför varje mandatperiod besluta om i vilka tidningar fullmäktiges sammanträden ska annonseras.
Annonseringen sker till en kostnad av cirka 55 000 kronor per år.
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
48
Upprop
-
Regionplanen är Region Västerbottens strategiska plan och politiska styrdokument. Under valår fastställs regionplan och budget senast november månad.
Planen anger den övergripande inriktningen för Region Västerbotten under 2023. Den är fullmäktiges direktiv för planering och budget och utifrån planen konkretiserar och omsätter styrelser och nämnder mål och uppdrag i sina egna planer.
I planen finns också en beskrivning av god ekonomisk hushållning för perioden, finansiella mål samt regionens budget för 2023. Samtliga präglas av den omställning till hållbar ekonomi som Region Västerbotten ska genomföra de kommande åren. Även investeringsramarna för perioden 2023-2026 fastställs i planen.
Utgångspunkten för budgetramar per nämnd för 2023 har varit budgetramarna för 2022 och de budgetförändringar som redovisas i avsnittet omställningar och budgetförändringar för 2023.Regionfullmäktige ställer följande till nämndernas förfogande 2023:
Regionfullmäktige 18,3 miljoner kronor
Regionstyrelsen 3 869,4 miljoner kronor
Hälso- och sjukvårdsnämnden 5 567,5 miljoner kronor
Regionala utvecklingsnämnden 412,9 miljoner kronor
Folkhögskolestyrelsen 11,9 miljoner kronor
Patientnämnden 6,4 miljoner kronor
Revisionen 8,5 miljoner kronor (hanteras enligt särskild ordning)
Måltidsnämnden och kostnämnden hanteras enligt särskild ordning.
Av kommunallagens kapitel 11 paragraf 5 framgår att kommuner och regioner ska upprätta en budget så att intäkterna överstiger kostnaderna. Undantag får dock göras om det finns synnerliga skäl. För 2023 års budget åberopar Region Västerbotten synnerliga skäl för att lägga en budget med ett negativt resultat på 324 miljoner kronor. Planen är att återställa underskottet innan planperiodens utgång år 2026. Anledningen till åberopandet av synnerliga skäl är de snabba förändringarna i omvärlden som fått inflationen att stiga och medfört att regionens pensionskostnader ökar kraftigt till år 2023.Regionstyrelsen har vid sammanträdet den 31 oktober 2022, § 221, föreslagit skattesats för 2023.
-
152kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
-
Vid det nyvalda fullmäktiges första sammanträde ska val av ledamöter förrättas till nämnder och styrelser, stiftelser, samverkansorgan mm.
Entlediganden
Olle Markgren (C) Byske, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i regionfullmäktige.
Maria Larsson (S), Umeå. har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ersättare i regionfullmäktige.
Irina Enbuska von Schantz (V) Hörnefors, har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i regionfullmäktige.
Elin Nejne (S) Umeå, har entledigats från sitt uppdrag som nämndeman i förvaltningsrätten.
Fyllnadsval
Nämndeman i Hovrätten, istället för Thomas Palmblad (SD);
Valärenden mandatperioden 2023-2026
Valberedningen föreslår att regionfullmäktige förrättar val enligt bilaga x till protokollet.
Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
659kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med att fullmäktige väljer ledamöter och ersättare till styrelser och nämnder ska även beslut fattas om inkallselordning för ersättare.
-
Delårsrapport för perioden januari - augusti 2022 har upprättats. Rapporten är regionstyrelsens andra uppföljningsrapport för året till regionfullmäktige. Den beskriver i huvudsak väsentliga personalförhållanden och ekonomisk ställning med finansiell analys och årsprognos.
Av rapporten framgår att belastningen på hälso- och sjukvården varit fortsatt ansträngd. Kriget i Europa har påverkat de ekonomiska förutsättningarna och även kollektivtrafiken negativt. Kompetensförsörjningsläget är fortsatt svårt och kostnaderna för inhyrd personal fortsätter att öka. Alla förvaltningar har svårigheter att rekrytera olika specialistkompetenser, där det råder stor konkurrens med andra arbetsgivare. Främst korttidsjukfrånvaron har ökat. Genomsnittligt antal anställda, omräknat till heltider, ökade med 34 anställda.
Uppföljning av fullmäktiges mål visar att prognosen vid årets slut är att tre mål kommer att uppfyllas (grön), sex mål kommer delvis att uppfyllas (gul) och tre mål kommer inte att uppfyllas (röd).
Region Västerbottens resultat inklusive finansnettot uppgår till - 406 miljoner kronor och är en försämring med 120 miljoner kronor jämfört med delårapril. Verksamheten resultat för perioden är positivt med 493 miljoner kronor och förklaras av statsbidrag.
Nedan redovisas verksamheternas avvikelse mot budget, exklusive skatter och statsbidrag. Största kostnaderna finns inom posterna personal och läkemedel.
Nämnd Budgetavvikelse januari -augusti Regionstyrelsen 71 miljoner kronor Hälso- och sjukvårdsnämnden - 50 miljoner kronor Regionala utvecklingsnämnden - 13 miljoner kronor Folkhögskolestyrelsen 4 miljoner kronor Patientnämnden 1 miljon kronor Revisionen 1 miljon kronor Årsprognosen efter augusti är ett budgetunderskott på 452 miljoner kronor, inklusive skatteintäkter, generella statsbidrag och finansiella poster. Prognosen för finansnetto på minus 707 miljoner kronor bidrar stort till den negativa årsprognosen. Bedömd uppnådd effekt av regionens omställningsplan är 87 miljoner kronor, 80 procent av ackumulerad plan.
-
148kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
871kb Ladda ner dokument
-
619kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
53
Regionala utvecklingsnämndens skrivelse till regionfullmäktige - Befarat underskott och åtgärder för regionala utvecklingsnämnden 2022
När regionplanen för 2022 beslutades i november 2021 fanns fortfarande osäkerhetsfaktorer kopplade till pandemins effekter för Norrtågstrafiken. Regionfullmäktige beslutade i juni 2022 (RS 765-2022) om att bevilja Norrtåg AB en tilläggsbudget på 22,6 miljoner kronor och att anslaget ska belasta regionala utvecklingsnämndens budgetram 2022, samt att nämnden ska ta fram aktiviteter för att minska underskottet år 2022.
I den regionala utvecklingsnämndens fastställda budget för 2022 finns 11,6 miljoner kronor mer i driftsanslag till kollektivtrafiken jämfört kollektivtrafikbolagens ursprungliga budget för 2022, vilket utifrån årsprognosen per april reducerar förväntat underskott med motsvarande belopp till 38 miljoner kronor. Den samlade årsprognosen för kollektivtrafikverksamheten har därefter reviderats i samband med delårsbokslut per augusti, till ett underskott på 33,4 miljoner kronor.
Regionala utvecklingsnämnden beslutade vid sammanträdet den 21 september 2022§ 210, att genom skrivelse till regionfullmäktige påtala att nämndens prognos är ett underskott mot budget. I skrivelsen presenteras genomförda åtgärder för att nå en budget i balans och nämnden menar att det inte är möjligt att genomföra ytterligare åtgärder utan att nämndens verksamhetsuppdrag påverkas.Regionförvaltningen har utarbetat förslag på regionfullmäktiges ställningstagande. Förslaget innebär att regionfullmäktige ska uppdra till nämnden att fortsätta följa kostnadsutvecklingen samt göra översyn och prioritering av uppdraget i syfte att minska kostnaderna. Förslaget baseras på regionens ekonomiska situation och prognosen åren framåt.
-
109kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
I samband med att hälso- och sjukvårdsnämnden vid sammanträdet den 22 september 2022, § 132 fastställde delårsrapport per augusti 2022 beslutade nämnden även uppmärksamma regionfullmäktige att nämnden inte klarar uppdraget inom angivna budgetramar.
Regionförvaltningen har utarbetat förslag på regionfullmäktiges ställningstagande. Förslaget innebär att regionfullmäktige ska uppdra till nämnden att återuppta arbetet med att minska kostnader för hyrpersonal samt göra översyn och prioritering av uppdraget i syfte att minska kostnaderna. Förslaget baseras på regionens ekonomiska situation och prognosen åren framåt.
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
362kb Ladda ner dokument
-
602kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
602kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
562kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
56
Besvarande av frågor
-
Företagarna AB är ägare av 8 % av aktierna i AC-Net Externservice AB. Företagarna har i samband med aktieägarnas överenskommelse att genomföra en fusion med AC-Net Interservice AB meddelat att de överlåter samtliga sina aktier med hälften vardera till Skellefteå Kraft AB och Umeå Energi Umenet AB, enligt bilagt förslag.
Enligt punkt 6.1.1. i aktieägaravtalet krävs Regionens skriftliga medgivande till överlåtelsen. Avtalsvillkoret innebär inte att Regionen utövar eller avstår någon förköpsrätt eller att Företagarna har hembudsskyldighet.
Överlåtelsen påverkar inte Regionens majoritetsställning i aktiebolaget och innebär inget ekonomiskt åtagande. Då förvärvarna är befintliga aktieägare förändras inte ägarkretsen i övrigt. Överlåtelsen får den positiva konsekvensen att fusionsförfarandet underlättas.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen i samordningsförbundet Umeåregionen har upprättat förslag till revidering av förbundsordning.
Revideringen avser främst styrelsens sammansättning och tillträde efter val.
-
77kb Ladda ner dokument
Bilagor
-