Möte 2025-11-06
-
Under denna punkt hittar ni övergripande information om program/
tidsplan, eventuella kompletteringar, presentationer och annat som
kan vara av vikt att ha kännedom om.Förhinder
Om du ej kan närvara så är det viktigt att du meddelar din
ersättare. Meddela gärna din frånvaro och vem som blir din ersättare till
Nina Olofsdotter via e-post; nina.olofsdotter@regionvasterbotten.se eller
via telefon 073-039 28 06 för att underlägga vid uppropet.Program/tidsplan
Ärendelista och tidsplan finns bifogat.
Ca-tider:kl. 08:00 sammanträdet startar och föredragningar hålls
kl. 08:55 partigruppmöten
kl. 09:30 bolagsdialoger
kl. 11:40 beslutsrunda
kl. 12:00 sammanträdet avslutasAktuella kompletteringar
Här uppges vilka kompletteringar som gjorts efter att kallelsen är utskickad.
Observera att informationen endast listar ärendena där kompletteringarna är
gjorda och vilket datum de gjordes.- Ärende 24: Extra ärende (2025-11-05)
- Ärende 21: föreslås att utgår, valärendena tas i december nämnden istället (2025-11-04)Bilagor
-
335kb Ladda ner dokument
-
-
2
Sammanträdets öppnande och upprop
-
Regionala utvecklingsnämnden har att utse justerare som jämte ordföranden
justerar sammanträdets protokoll. Justeringen sker genom digital justering
tisdagen den 11 november 2025. -
Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa föredragningslistan. Ärendet Valärendet föreslås utgå från dagordningen då de tänkta valen kommer att behandlas i nämnden i december i stället.
-
5
Anmälan av jäv
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelse har rätt att
väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Den 2 december 2021 beslutade
regionala utvecklingsnämnden att anta en rutin för anmälan av
initiativärenden till nämnden.Aktuella initiativärenden som är under beredning:
- Återkoppling av arbetet med implementeringen av avsiktsförklaringen mellan Region Västerbotten och Samforma - Kristdemokraterna
Anmäld i nämnden den 28 maj 2025 § 59
Återkopplas till nämnden senast 10 december 2025.
-
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska
vara skriftlig. Oavsett när initiativärenden lämnas in så måste tjänstgörande
ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte
enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering.
Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas av nämndens
beredande utskott inom 6 månader från det att initiativärendet anmälts.
Följande initiativärenden har anmälts till sammanträdet:
- Inga initiativärenden har anmälts inför att kallelsen skickats ut. - Återkoppling av arbetet med implementeringen av avsiktsförklaringen mellan Region Västerbotten och Samforma - Kristdemokraterna
-
7
Trafikpliktsbeslut anropsstyrd kollektivtrafik i Bjurholm/Vännäs, Nordmaling, Robertsfors, Vindeln, Vännäs, Umeå och Åsele
Region Västerbotten är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM) enligt lagen om regional kollektivtrafik (SFS 2010:1065). Enligt lagstiftningen ska beslut om trafikplikt senast fattas innan tilldelningsbeslut tas inför nya trafikavtal. Beslutet ska ses som ett verkställighetsbeslut av intentionerna i det regionala trafikförsörjningsprogrammet. Kollektivtrafikmyndigheten i
Västerbotten tar genom att besluta om allmän trafikplikt på sig ett ansvar gentemot Västerbottens invånare att tillhandahålla den beslutade trafiken genom upphandling.
Ny avtalsperiod ska inledas 2027-04-01 för allmän kollektivtrafik avseende anropsstyrd trafik inom:
- Primärområde Vindelns kommun
Ny avtalsperiod ska inledas 2027-06-01 för allmän kollektivtrafik avseende anropsstyrd trafik inom:
- Primärområde Bjurholm/Vännäs kommun
- Primärområde Nordmalings kommun
- Primärområde Robertsfors kommun
- Primärområde Åsele kommun
Ny avtalsperiod ska inledas 2027-07-01 för allmän kollektivtrafik avseende anropsstyrd trafik inom:
- Primärområde Umeå kommun
Ingen anmälan om att bedriva kommersiell kollektivtrafik, som omfattar berörd trafik, har inkommit till Kollektivtrafikmyndigheten.
Behov av regional kollektivtrafik samt mål för trafikens utveckling finns beskrivna i Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län 2025 - 2031. Trafiken ovan är betydelsefull för regionens trafikförsörjning och för måluppfyllelsen. Kollektivtrafikmyndigheten fattar med stöd i Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län 2025 – 2031, beslut om allmän trafikplikt för trafiken.
Den regionala kollektivtrafiken har betydelse för den regionala utvecklingen. Kollektivtrafik och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Mål, delmål och indikatorer i trafikförsörjningsprogrammet är Region Västerbottens samlade politiska bedömning där bland annat kollektivtrafikens betydelse, nuläge, intryck från samråd och dialoger, utmaningar och möjligheter har vägts in. Målen i trafikförsörjningsprogrammet är:
Mål 1:
Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är 25 % år 2035. Delmål för 2031 är 20%.
Mål 2:
Andelen fordonskilometer som sker med förnybart drivmedel i den allmänna kollektivtrafiken uppgår till 100 % år 2030.
Mål 3:
Minst 90% av invånarna i Västerbotten ska 2035 kunna nå minst ett kommuncentrum inom 60 minuter med ett utbud om minst 10 resmöjligheter per vardag. Delmål för 2031 är 87 % av invånarna.
Minst 97 % av invånarna i Västerbotten ska 2035 kunna nå minst ett kommuncentrum inom 120 minuter med ett utbud om minst 3 resmöjligheter per vardag. Delmål för 2031 är 93 % av invånarna.
Mål 4:
Den regionala kollektivtrafiken är tillgänglig för personer med funktionsnedsättningar.
Mål 5:
Andelen resenärer som anser att det är attraktivt att åka med kollektivtrafiken i Västerbotten ska öka till 69 % år 2035.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
8
Skrivelse från Umeå kommunföretag avseende Nytt betalsystem för kollektivtrafiken i Västerbottens län
Umeå kommunföretags styrelse har skrivit till regionala kollektivtrafikmyndigheten med syfte att beskriva de stora utmaningar och brister som styrelsen ser varit och är en återkommande del av leveransen av det nya betalsystemet. Umeå kommun framför att förtroendet är förbrukat och de hoppas att det ska finnas en gemensam enighet om att omgående påbörja en ny upphandling. Umeå kommun önskar att upphandling ska kunna genomföras för att ny leverantör ska kunna implementeras då ordinarie avtalsperiod avslutas i april 2026 och att de optionsår som finns i avtalet inte nyttjas.
I beredningen av ärendet har skrivelsen från Umeå kommunföretag översänts till Länstrafiken i Västerbotten AB för att inhämta bolagets syn på inkommen kritik. Länstrafikens styrelse behandlade vid styrelsemöte 2025-09-26 svar på skrivelsen. Skrivelsen besvarar inkomna synpunkter och vilka åtgärder som vidtagits av bolaget med anledning av brister kopplat till leverans från betalsystemsleverantören. Svaret från Länstrafikens styrelse avslutas med att framföra att såväl tjänstemän som styrelse står till förfogande för såväl Umeå kommunföretag, kollektivtrafikmyndigheten och regionala utvecklingsnämnden för fortsatt dialog i dessa viktiga frågor.
Regionala kollektivtrafikmyndigheten instämmer i det som Länstrafiken framför i sitt svar. Myndigheten föreslår att Länstrafikens svar översänds till Umeå kommunföretag och att det även sker en dialog och återkoppling mellan kollektivtrafikmyndigheten, Länstrafiken och Umeå kommunföretag avseende betalsystemet.-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
378kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade 2025-06-17 att den allmänna kollektivtrafiken i Västerbotten fortsatt ska vara ett sammanhållet kollektivtrafiksystem och att förutsättningar som finns framtagna för att bibehålla det sammanhållna kollektivtrafiksystemet är ett krav vid beslut om utökad befogenhet att ingå avtal.
Regionfullmäktige beslutade även att delegera Skellefteå kommun utökad befogenhet att ingå avtal för allmän kollektivtrafik inom Skellefteå kommunen under förutsättning att kommunen konfirmerar att avsikten är att själva tillhandahålla eller direkttilldela trafik till eget bolag.
Skellefteå kommunfullmäktige har 2025-09-29 fattat beslut som bekräftar att kommunen avser att direkttilldela trafiken till det egna helägda bolaget, Skellefteå buss AB och att förutsättningarna för utökad befogenhet enligt regionfullmäktiges beslut 2025-06-17, inklusive bilaga ”Förutsättningar för utökad befogenhet att ingå avtal” accepteras.
Kommunfullmäktige har även beslutat uppdra till kommunstyrelsen att utreda och genomföra de av regionfullmäktige uppsatta förutsättningarna för den utökade delegationen att ingå avtal.
Länstrafiken i Västerbotten AB liksom den regionala kollektivtrafikmyndigheten kommer att delta i det gemensamma arbetet med Skellefteå kommun för att säkerställa att de av regionfullmäktige uppsatta förutsättningarna kommer att följas.-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
930kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2025 har Länsstyrelsen lett ett arbete med representanter från Trafikverket Nord, Försvarsmakten norra militärregionen, Norra civilområdeskansliet, Region Västerbotten, Länstrafiken i Västerbotten AB samt Bussgods AB avseende Vägtrafikombud enligt förordning (1991:1216).
Enligt förordning (1991:1216) om vägtrafikombud ska länsstyrelsen bestämma antal vägtrafikombud i länet och omfattningen av vägtrafikområde efter samråd med Transportstyrelsen. Det är Länsstyrelsen som ska utse vägtrafikombuden i Västerbottens län. Vägtrafikombuden skall i fred delta i övning, utbildning och beredskapsplanläggning av transporter för att i krig kunna verka för att transportresurserna utnyttjas för totalförsvarets bästa.
Länsstyrelsen har i samverkan med deltagande aktörer kommit till slutsatsen att Västerbottens län bör utgöra ett vägtrafikområde. Att länet utgör ett vägtrafikområde stämmer överens med hur tilltänkta vägtrafikombud är verksamma idag vilket förenklar deras förmåga att ställ om verksamheten till krigsförhållanden.
Vidare anses det att om länet utgör ett vägtrafikområde så förenklas arbetet med att få en övergripande bild över hela länets behov samt att det åstadkommer gemensam inriktning och samordning av länets transportresurser.
Länsstyrelsen Västerbottens bedömning är att Vägtrafikombudet utgör totalförsvarets transportsamordnare vad gäller person- och godstransporter.
Västerbotten ska ha två ordinarie vägtrafikombud, ett som ansvarar för persontrafik och ett som ansvarar för godstrafik. Grunden för detta beslut fattas utifrån rådande marknadsstruktur i Västerbotten. Bedömningen är att detta upplägg kommer säkerställa att rätt kompetens och förmåga finns hos respektive vägtrafikombud.
För att vägtrafikombuden ska kunna utföra sina uppgifter kommer de ingå i länets samverkansstruktur och vara ansvariga för att regelbundet samla in lägesbilder från resursägarna i länet vid krig. Med detta som grund kommer vägtrafikombuden ha kännedom om resurstillgångarna i länet och en uppdaterad bild av vilka behov som finns hos länets aktörer.
Förslag avseende vägtrafikområde och persontrafikombud har utarbetats och förankrats med deltagande aktörer. Länsstyrelsen har genomfört samråd med Transportstyrelsen. Transportstyrelsen har tillstyrkt Länsstyrelsen Västerbottens förslag.
Länsstyrelsen har med stöd av 1§ Förordning (1991:1216) om vägtrafikombud beslutat att
• Västerbottens län ska utgöra ett vägtrafikområde,
• länet ska ha två ordinarie vägtrafikombud, ett persontrafikombud och ett godstrafikombud. För dessa ombud ska även ersättare utses för att säkerställa uthållighet för tjänstgöring dygnet runt vid behov.
Med anledning av beslutet ovan har Region Västerbotten att fatta beslut om vilken person som Region Västerbotten föreslår Länsstyrelsen utser till persontrafikombud och vilka två personer som Region Västerbotten föreslår Länsstyrelsen utser till ersättare för persontrafikombudet.
Föreslagna personer är anställda av Länstrafiken i Västerbotten AB och förslaget är förankrat med bolaget.-
161kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
RUF redovisar per september månad ett resultat som överstiger budget med 2,5Msek. På den underliggande nivån redovisar kollektivtrafiken ett negativt resultat på -5,7 msek. Utfallet baserar på lämnad prognos vid tertialbokslut T2. Det negativa utfallet vägs upp av ett positivt utfallet inom RUF:s övriga verksamheter, främst beroende av kostnader planeras uppstå senare delen under året, men också som en effekt av lägre personalkostnader.
Kollektivtrafikens budget konstaterades vid 2025 års budgetprocess underfinansierad med ca 20 msek. Därtill har ändrade villkor med Trafikverket, omvärldsförändringar påverkat förutsättningarna för bolagen. Resultatutvecklingen inom Länstrafiken har dock varit positiv vilket innebär en resultatförbättring i förhållande till tidigare aviserat underskott för Kollektivtrafiken.-
95kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Den regionala utvecklingen skapas av människor, organisationer, företag, inom och utanför Västerbottens län. Västerbottens läns kommuner har en stor påverkan på länets utveckling genom sina kommunala uppdrag och arbete med hållbar tillväxt och attraktivitet. Region Västerbotten har det regionala utvecklingsansvaret i Västerbottens län och ska samordna, bidra till genomförandet, samt följa upp det regionala utvecklingsarbetet. Genom överenskommelsen om samverkan för regional utveckling gör Region Västerbotten och kommunerna i Västerbottens län ett åtagande att samverka kring det gemensamma ansvaret att genom sina respektive uppdrag utveckla länet för de människor som bor och verkar här.
Nuvarande överenskommelsen om samverkan för regional utveckling 2023-2026 mellan Region Västerbotten och kommunerna i Västerbottens län antogs 2022. Det är den andra överenskommelsen med tillhörande avtal som antagits sedan bildandet av Region Västerbotten 2019. Den första gällde under perioden 2019-2022.
Överenskommelsen beskriver samverkansområden, ansvarsområden, finansiering, uppföljning och utvärdering samt samverkansorganisationen. Den regionala utvecklingsstrategin anger länets gemensamma inriktning för regional utveckling i Västerbottens län och ligger till grund för överenskommelsen. Överenskommelsens innebörd för de enskilda kommunerna tydliggörs genom individuella samverkansavtal.
Processen för att ta fram en överenskommelse och avtal är omfattande och beräknas ta ungefär 1 år. Det är 16 organisationer bestående av kommuner och Region Västerbotten som ska fatta beslut om både överenskommelse och avtal. Förvaltningen föreslår därför både primärkommunala delegationens arbetsutskott och regionala utvecklingsnämnden att ge regionala utvecklingsdirektören i uppdrag att påbörja processen med att ta fram förslag till ny överenskommelse om samverkan för regional utveckling som ska gälla för perioden 2027-2030.
Parallellt med denna process pågår även andra processer som påverkar arbetet att ta fram en ny överenskommelse med avtal. Aktualisering av regionala utvecklingsstrategin pågår nu med formell remissrunda som avslutas med beslut i Regionfullmäktige i april 2026. Överenskommelsen om samverkan för regional utveckling 2023-2026 ska utvärderas under slutet av 2025 av primärkommunala delegationen, delegationen för utbildning och delegationen för social välfärd och hälsa. Allt detta behöver vävas in i arbetet med den nya överenskommelsenBilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
13
Yttrande över inbjudan till samråd om planerad avveckling av Statens servicecenters servicekontor i Nordmalings kommun
Statens servicecenter har till Region Västerbotten den 30 september 2025 inkommit med en konsekvensanalys rörande avveckling av servicekontorsverksamhet i Nordmalings kommun samt önskemål om samråd i ärendet.
Region Västerbotten avstyrker förslaget om avveckling av Statens servicecenters verksamhet i Nordmalings kommun i enlighet med upprättat yttrande.-
99kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Dialogen omfattar dialog om utmaningar och möjligheter på kort och långsikt, uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt.-
128kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
803kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Dialogen omfattar dialog om utmaningar och möjligheter på kort och långsikt, uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt.-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
238kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
702kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
768kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Dialogen omfattar dialog om utmaningar och möjligheter på kort och långsikt, uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt.-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
282kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Dialogen omfattar dialog om utmaningar och möjligheter på kort och långsikt, uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt.-
121kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.
Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.
Dialogen omfattar dialog om utmaningar och möjligheter på kort och långsikt, uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt.-
123kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
667kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Muntlig information ges till regionala utvecklingsnämnden om pågående
arbete med fullmäktigeuppdragen.Bilagor
-
401kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
Muntlig information lämnas till regionala utvecklingsnämnden från regionala
utvecklingsdirektören Patrik Sällström om aktuella händelser från
förvaltningen.Bilagor
-
Föreslås att utgå då tänkta valärenden tas i nämnden i december istället.
-
Regionala utvecklingsnämnden har överlåtit beslutanderätt till delegat enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas till nämnden. Redovisningen innebär inte att nämnden får ompröva eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan nämnden återta lämnad delegation.
Delegationspunkt/Ärendegrupp, diarienummer, beslutsdatum, delegat
Beslut som fattas med stöd av delegation2.2. Beslut om företagsstöd över 3 000 000 kr och upp till 10 000 000 kr/ delegat: Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott
Beslut RUN AU 2025-10-27 § 120 Företagsstöd SSC Klingan AB
RUN 463:2-2025
2025-10-27 ArbetsutskottetBeslut RUN AU 2025-10-27 § 121 Företagsstöd VästerbottensSåpa AB
RUN 464:2-2025
2025-10-27 Arbetsutskottet3.6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 1 200 000 kr/delegat: Regional utvecklingsdirektör
Bifallsbeslut, projektet Strategi för beredskapsdigitisering steg 1, sökande Folkrörelsearkivet i Västerbotten.
RUN 386:3-2025
2025-09-18 Patrik SällströmBifallsbeslut, projektet Ensamheten Tur och Retur. Sökande Ögonblicksteatern.
RUN 385:2-2025
2025-09-24 Patrik SällströmBeslut som fattas med stöd av regionala utvecklingsdirektörens vidaredelegation
6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 1 200 000 kr/delegat: verksamhetschef företag- och projektfinansiering
Avslagsbeslut, projekt Franchise för att kunna etablera verksamhet samt expandera och anställa medarbetare. Sökande Marklunds Allservice aB.
RUN 474:1-2025
2025-10-07 Nils EnwaldBifallsbeslut, Beslut om regionala utvecklingsmedel till Sunnanå SK gällande genomförande av SM i Mathantverk 2025
RUN 432:1-2025
2025-10-09 Nils Enwald
6.2 Ändring av beslut av projektmedel som innebär förändring upp till 25 %. av totala finansiering/ delegat: verksamhetschef företag- och projektfinansiering
Ändringsbeslut, projektet "Nödvatten i Norr " gällande justering av medfinansiärer samt förlängning av aktiviteter, projektägare Region Västerbotten.
RUN 540-2024
2025-09-23 Nils EnwaldÄndringsbeslut, projektet "Cybersäkerhetsnod Norr " gällande justering av medfinansiering, projektägare Luleå Tekniska Universitet.
RUN 222:6-2024
2025-09-23 Nils EnwaldÄndringsbeslut, projektet Regionalt Innovationsledning i Omställning (RIO) gällande budgetomfördelning. Projektägare Region Västerbotten.
RUN 448:4-2022
2025-10-01 Nils EnwaldÄndringsbeslut, projektet "Julla Májja - den samiska biblioteksbussen" gällande ändring av projekttid t.o.m. 2026-01-31 d.v.s. förlängning 1 månad, projektägare Sorsele kommun.
RUN 475:1-2025
2025-10-24 Nils Enwald7.2 Beslut om stöd till riktade kulturinsatser inom film och rörlig bild upp till och med 200 000 kr/delegat: Enhetschef Film i Västerbotten
Förteckning, Beslut fattade med stöd av regionala utvecklingsnämndens vidaredelegation
RUN 13:12-2025Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
689kb Ladda ner dokument
-
692kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
719kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av handlingar som är av vikt för regionala utvecklingsnämnden
att ta del av.Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
644kb Ladda ner dokument
-
835kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
786kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringens nationella samordnare för arbetet med frivillig återvandring har skickat ut en inbjudan om dialog till samtliga kommuner och regioner i Sverige. Samordnaren önskar bland annat att delta i olika regionala forum och nätverk för att informera om uppdraget och föra samtal om hur arbetet med frivillig återvandring av migranter kan stärkas.
Utifrån inkommen förfrågan har vi kontaktat länets kommuner om deras ställningstagande till inbjudan. De flesta kommuner har svarat att de inte ser något behov av särskild dialog om uppdraget. Region Västerbotten bedömer därför att inga regionala möten behövs med den nationella samordnaren kring frivillig återvandringBilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
25
Övriga frågor