Möte 2025-05-28
-
Under denna punkt hittar ni övergripande information om program/
tidsplan, eventuella kompletteringar, presentationer och annat som
kan vara av vikt att ha kännedom om.Förhinder
Om du ej kan närvara så är det viktigt att du meddelar din
ersättare. Meddela gärna din frånvaro och vem som blir din ersättare till
Nina Olofsdotter via e-post; nina.olofsdotter@regionvasterbotten.se eller
via telefon 073-039 28 06 för att underlägga vid uppropet.Program/tidsplan
Ärendelista och tidsplan finns bifogat.
Ca-tider:
kl. 08:00 sammanträdet och och föredragningar hålls
kl. 11:00 ajournering för partigruppmöten
kl. 11:30 sammanträdet återupptas med beslutsrunda
kl. 12:00 sammanträdet avslutasAktuella kompletteringar
Här uppges vilka kompletteringar som gjorts efter att kallelsen är utskickad.
Observera att informationen endast listar ärendena där kompletteringarna är
gjorda och vilket datum de gjordes.- Inga kompletteringar gjorda
Bilagor
-
350kb Ladda ner dokument
-
-
2
Sammanträdets öppnande och upprop
-
Regionala utvecklingsnämnden har att utse justerare som jämte ordföranden
justerar sammanträdets protokoll. Justeringen sker genom digital justering
den 3 juni 2025. -
4
Anmälan av jäv
-
Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa föredragningslistan.
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelse har rätt att
väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Den 2 december 2021 beslutade
regionala utvecklingsnämnden att anta en rutin för anmälan av
initiativärenden till nämnden.Aktuella initiativärenden som är under beredning:
- Stötta företag med språk- och introduktionsanställningar - Centerpartiet.
Anmäld i nämnden den 13 mars 2025 § 2
Återkopplas till nämnden senast den 4 september 2025.
-
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska
vara skriftlig. Oavsett när initiativärenden lämnas in så måste tjänstgörande
ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte
enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering.
Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas av nämndens
beredande utskott inom 6 månader från det att initiativärendet anmälts.
Följande initiativärenden har anmälts till sammanträdet:- Återkoppling av arbetet med avsiktsförklaring mellan Region Västerbotten och Samforma - Veronica Kerr (KD) och Per Boström (KD),
Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
- Stötta företag med språk- och introduktionsanställningar - Centerpartiet.
-
Regionala kollektivtrafikmyndigheten upprättar årligen ett trafikbokslut i enlighet med EU:s kollektivtrafikförordning 1370/2007 och lag (2010:1065) om kollektivtrafik. Enligt EU:s kollektivtrafikförordning ska varje behörig myndighet en gång om året offentliggöra en samlad rapport om den allmänna trafikplikten inom sitt ansvarsområde
Rapporten ska innehålla uppgifter om startdagen och löptiden för avtalen om allmän trafik, de utvalda kollektivtrafikföretagen samt om ersättningar och ensamrätt som dessa kollektivtrafikföretag beviljats som ersättning. I rapporten ska åtskillnad föras mellan busstrafik och spårbunden trafik, den ska möjliggöra övervakning och utvärdering av kollektivtrafiknätets effektivitet, kvalitet och finansiering samt i förekommande fall ge information om eventuella beviljade ensamrätters art och omfattning.
Alla uppgifter för bokslutet 2024 är inhämtade från Länstrafiken i Västerbotten AB, Norrtåg AB och Skellefteå kommun/Skellefteå buss AB. Trafikbokslutet insänds till Transportstyrelsen efter fastställande.Bilagor
-
84kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
496kb Ladda ner dokument
-
-
Detta reglemente syftar till att tydliggöra övergripande bestämmelser och krav kring intern kontroll i Region Västerbotten. Det inkluderar roller och ansvar och vad nämnder ska göra för att upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll. Reglementet syftar även till att tydliggöra regionstyrelsens övergripande ansvar för intern kontroll i Region Västerbotten.
Reglementet är en mindre revidering från tidigare utgåva främst mot bakgrund av det uppdrag som regionstyrelsen gav regiondirektören att skapa en mer ändamålsenlig intern kontroll.
Beredningen sker i regionstyrelsen men behandlas även som informationsärende i hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden, folkhögskolestyrelsen och patientnämndenBilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapport per april är regionala utvecklingsnämndens första uppföljningsrapport för året. Det är en förenklad delårsrapport som lämnas, i enlighet med regionfullmäktiges beslut den 22 november 2023, § 176 lämnas ingen uppföljning av verksamhetsmålens bidrag till fullmäktigemål vid denna tidpunkt.
I rapporten lämnas en redogörelse för väsentliga händelser och skeenden som haft påverkan på regionala utvecklingsnämndens ansvarsområden under årets första fyra månader.
Medelantalet anställda för 2025 är 106. Medelantalet antalet anställda har i jämförelse med föregående år vid samma tidpunkt ökat med två personer.
Sjukfrånvaron är fortsatt låg, på en procent och ligger totalt i samma nivå jämfört med föregående år. Under rubrik Driftredovisning presenteras ekonomiskt resultat för perioden, ekonomisk analys samt prognos för året vid tidpunkt för rapporteringen.
Årsprognos för regionala utvecklingsnämnden uppgår till minus 13 miljoner kronor. Det prognostiserade underskottet är till sin helhet relaterat till kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken var vid årets början underfinansierat med 20 miljoner kronor. Länstrafiken i Västerbotten AB har efter första kvartalet lämnat en positiv prognos trots att resandet minskat under perioden i jämförelse med budget och tidigare år. Den positiva resultatförbättringen från Länstrafiken i Västerbotten AB på drygt 13 miljoner kronor får inte fullt genomslag på resultatet eftersom Norrtåg AB försämrat årsprognosen med drygt 6 miljoner kronor Den försämrade prognosen från Norrtåg beror på till stor del på minskning av statlig medfinansiering samt minskade intäktsvolymer relaterat till trasigt tåg.
I bilaga redovisas uppföljning av de hel- och delägda bolag vars verksamhet faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Inkomna VD-kommentarer redovisas även i sin helhet som bilagor.
Behov att vidta åtgärder
Vid tidpunkt för den första delårsrapportens upprättande, så prognosticeras underskott för året som helhet.
Regionala utvecklingsnämnden föreslås uppdra till regionala utvecklingsdirektören att senast i samband med delårsrapport per augusti ta fram skrivelse till regionfullmäktige med anledning av detta. I förslag till skrivelse bör åtgärder kopplade till den regionala kollektivtrafiken mot bakgrund av prognosticerat underskott redovisas. Åtgärderna bör om möjligt påverka årets resultat, givet att kommande prognos visar underskott. Konsekvenser förknippade med åtgärder ska beskrivas så långt det är möjligt.
En översyn av förutsättningar för en långsiktig finansiering av den regionala kollektivtrafiken bör initieras.
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
10
Information om planeringsförutsättningar 2026 och förutsättningar för beredning av regionala utvecklingsnämnden plan för år 2026
Information lämnas om planeringsförutsättningar 2026 som upprättats av regionstyrelsens förvaltning och presenterats den 12 maj 2025 vid kick-off.
För att möjliggöra så tidig och bred information som möjligt inför regionala utvecklingsnämndens behandling av återkopplingsrapport överlämnas planeringsförutsättningar med tillhörande bilagor för tidig kännedom och möjlighet till tidiga inspel inför framtagande av återkopplingsrapport. Planeringsförutsättningar 2026 med bilagor har upprättats av regionstyrelsens förvaltning. Beredning har skett i centrala ledningsgruppen (CLG), som är regiondirektörens ledningsgrupp till stöd för regiondirektörens beslut.
Regionala utvecklingsnämnden kommer liksom övriga nämnder inom Region Västerbottens politiska organisation att få lämna återkopplingsrapport. I återkopplingsrapport redogör respektive nämnd för hur nämnden ser på planeringsförutsättningarna inför den fortsatta beredningen av regionplan 2026.
Respektive nämnd har att redogöra för
- Nämndens bidrag till fullmäktiges mål
- Nämndens planerade verksamhetsförändringar
- Nämndens inriktning för kompetensförsörjning
- Nämndens plan för hållbar ekonomi och prioriteringar av resurser
- Nämndens investeringsplanering
- Nämndens övriga synpunkter
Nämnderna ska lämna återkopplingsrapporterna senast den 8 september till regionstyrelsen.
Regionala utvecklingsnämnden kommer att behandla förslag till återkopplingsrapport vid sammanträdet den 4 september 2025, med omedelbar justering.
Regionplan 2026 kommer att beslutas vid regionfullmäktiges sammanträde 11-12 november. Regionala utvecklingsnämndens nämndplan beslutas vid nämndens sammanträde den 10 december 2025.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
936kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer inkom med en fördjupad granskningsrapport (nr 19/2023) förra året som har inneburit att nämndens delegationsordning och andra styrdokument behövts revideras.
De föreslagna förändringarna i riktlinjen är främst kopplade till nämndens revidering av delegationsordningen där bl.a. formerna för återanmälan av delegationsbeslut har förtydligats utifrån revisorernas rekommendationer. Därav behöver de anvisningarna inte framgå i detalj i denna riktlinje. Utöver dessa förändring har mindre justeringar föreslagits för att bättre motsvara de rutiner vi har idag för nämndens ärendeberedning.
Bakgrund
Inom Region Västerbotten uppstår dagligen nya ärenden som regionens olika förvaltningar fördelar, behandlar och tar beslut i. Regionen ska utreda alla ärenden i den utsträckning som dess beskaffenhet kräver, beslut som fattas i ärenden inom regionen ska vara väl underbyggda.
En riktlinje för ärendeberedning syftar till att möjliggöra god och enhetlig hantering av nämndens ärenden. Målet med riktlinjen är att säkerställa att varje beslut som fattas inom organisationen grundar sig i organisationens samlade kunskap och objektiva bedömning.
Riktlinjen tydliggör hur ärenden ska hanteras inför beslut, från det att de uppstår, bereds, beslutas om och verkställs. Riktlinjen visar bland annat på uppdelningen mellan förvaltningens och politikens beredningsarbete, fördelningen av ansvar hos nämnden och förvaltning samt skillnaden mellan beslutsfattande och verkställighet.
Regionala utvecklingsnämndens riktlinje för ärendeberedning riktar sig mot förtroendevalda i regionala utvecklingsnämnden, arbetsutskottet, kulturberedningen samt regionala utvecklingsförvaltningens tjänstepersoner. För förvaltningens tjänstepersoner kommer riktlinjerna att utökats och formaliserats i en rutin för ärendeberedningsprocessen.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
-
Veronica Håkansson, ordförande i Sametingets näringsnämnd gästar regionala utvecklingsnämnden för information och dialog om samisk näringsliv.
Bilagor
-
392kb Ladda ner dokument
-
-
Tillsammans med Umeå universitet holding, Umeå kommunföretag och SLU Holding äger Region Västerbotten bolagen Uminova innovation AB, Umeå Biotech incubator AB och Science park i Umeå AB. Region Västerbotten är minoritetsägare i bolagen. Inom samma bolagsfär finns även Uminova Expression AB, där Region Västerbotten idag inte är delägare.
Under 2023 och 2024 har ägarna bedrivit utvecklingsarbete i en arbetsgrupp för att undersöka om det finns sätt att utveckla den akademinära inkubator-, och science park-verksamheten i Umeå. Arbetsgruppen anser att det finns anledning att fusionera bolagen för att nå en bättre effektivitet, samordning och långsiktighet.
Med anledning av detta behöver Regionfullmäktige ta ställning till att fusionerna bolagen och att inkludera Uminova expressions verksamhet i fusionen. Mer information finns i det PM som bifogas ärendet. Bifogat finns också förslag på gemensam instruktion om fusion till bolagsstyrelserna.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Post och telestyrelsen (PTS) har i uppdrag av regeringen att administrera bredbandstöd enligt förordningen (2020:266) om statligt stöd för utbyggnad av bredbandsinfrastruktur. Cirka 800 miljoner ska fördelas i bredbandsstöd under 2025. Finansieringen består av statliga medel. Det regionala prioriteringsarbetet för PTS bredbandsstöd är en möjlighet att styra utbyggnaden av bredbandsinfrastrukturen mot områden där behovsbilden anses extra viktig utifrån ett kommunalt och regionalt perspektiv.
Bakgrund
Det nationella stödet för utbyggnad bredbandsinfrastruktur har funnits sedan 2020 och kommer utifrån nuvarande regeringsuppdrag att utlysas årligen till och med 2027. Regeringen fastställer budgeten för stödet årsvis. Enligt nuvarande bredbandsstrategi är målet att hela Sverige bör ha tillgång till snabbt bredband år 2025 samt att en majoritet av slutkunderna ska ha teknik med en överföringshastighet på lägst 1 Gbit/s.
Syftet med det nationella bredbandsstödet är att öka tillgången till fasta bredbandsnät med god prestanda. Stödet tilldelas genom en konkurrensutsatt urvalsprocess. Bredband ska byggas i områden utanför statistisk tätort där det saknas nät som på ett tillförlitligt sätt kan tillhandahålla nedladdningshastigheter på minst 100 Mbit/s och där det saknas trovärdiga planer på att bygga ut sådant nät inom de närmsta tre åren.
Det nationella bredbandsstödet fördelas mellan tre utlysningsområden:- Norrland (Gävleborgs län, Västernorrlands län, Jämtlands län, Västerbottens län samt Norrbottens län)
- Svealand (Stockholms län, Uppsala län Södermanlands län, Värmlands län, Örebro län, Västmanlands län samt Dalarnas län)
- Götaland (Östergötlands län, Jönköpings län, Kronobergs län, Kalmar län, Gotlands län, Blekinge län, Skåne län, Hallands län, Västra Götalands län)
?-
Under 2024 beviljades Västerbotten totalt 41 310 273 kr i nationellt bredbandsstöd från Post- och telestyrelsen (PTS).
Regionalt prioriteringsarbete för bredbandsstöd 2025
Under perioden 10 april – 5 maj 2025 genomförs regionala prioriteringsarbeten av det nationella bredbandstödet. De regionala bredbandskoordinatorerna i respektive län koordinerar arbetet med kommunerna och stadsnäten. Detta är en möjlighet att styra utbyggnaden av bredbandsinfrastruktur mot områden som anses vara extra viktiga ur ett kommunalt och regionalt perspektiv.
Prioriteringen är möjlig att göra på 30% av de totala byggnader (hushåll och arbetsställen) som ingår i regionens byggnadsförteckning. För Västerbotten är det totalt 577 byggnader som innefattas i förteckningen och kan prioriteras.
Byggnadsförteckningen fördelas och förmedlas till kontaktpersoner i kommunerna som utifrån de kommunala kunskaperna och behoven gör ett första prioriteringsarbete. Om någon kommun skulle ha ett överskott av byggnader eller saknar behov av att prioritera byggnader är det den regionala bredbandskoordinatorns roll att fördela dessa till övriga kommuner. Slutligen sammanställer och inrapporterar den regionala bredbandskoordinatorn Västerbottens prioriteringar till post- och telestyrelsen (PTS) genom deras digitala portal.
Utlysningen för PTS Bredbandsstöd 2025 öppnar den 15 maj och stängs den 27 augusti 2025.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
Regeringen gav våren 2024 Trafikverket i uppdrag att utreda, förbereda och vidta nödvändiga åtgärder för att ge kommunala och regionala myndigheter en faktisk möjlighet att komplettera det statliga utbudet av flyglinjer som omfattas av allmän trafikplikt. Syftet var att stärka det regionala inflytandet över flygtrafiken och förbättra tillgängligheten till och från olika delar av landet. Det kompletterande utbudet kunde omfatta såväl regionala som interregionala och internationella flyglinjer, under förutsättning att de regionala och kommunala aktörerna tog fullt kostnadsansvar. Samtidigt skulle detta ske i enlighet med EU:s lufttrafikförordning och andra gällande regelverk.
Trafikverket skulle i uppdraget ta fram nya eller anpassa befintliga riktlinjer för att tydliggöra ansvarsfördelningen mellan stat, kommun och region. Myndigheten skulle också utveckla samverkan med berörda kommuner, regioner och flygplatser, inklusive principer för bindande överenskommelser, kostnadsbedömningar och fördelningsmodeller. Vid behov skulle förslag till nödvändiga författningsförändringar lämnas, tillsammans med en konsekvensanalys enligt gällande regelverk.
Uppdraget syftade till att skapa ett mer flexibelt och inkluderande flygtransportsystem där regionala behov och prioriteringar bättre kunde tillgodoses, samtidigt som det statliga engagemanget inte skulle påverkas negativt. Det var en del av regeringens arbete för att förbättra tillgängligheten och främja regional utveckling i hela landet, även i mer avlägsna eller glesbefolkade områden.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
836kb Ladda ner dokument
-
-
Informationspunkt för att berätta om den pågående aktualiseringen av den regionala utvecklingsstrategin 2025–2026. Just nu samlas inspel in från aktörer i länet och en remissversion planeras att kunna gå upp till beslut i RUN i oktober innan den skickas ut på remiss under oktober-december. Slutversion planeras gå upp till beslut i RUN i februari 2026 följt av beslutsärende till Regionfullmäktige i april 2026.
Bilagor
-
80kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamheten Företag och projektfinansiering har sammanställt de projektärenden som regionala utvecklingsnämnden ska behandla vi sammanträdet den 28 maj. Projektlistorna kan förändras mellan arbetsutskottets sammanträde och fram till att nämndens kallelse skickas ut då ändringar kan förekomma i listorna då en sökande exempelvis gör en sen ändring eller återtar sin ansökan. Därav så bereder inte arbetsutskottet projektansökningarna utan tar enbart del av den informationen som finns vid tillfället för sitt sammanträde.
Denna punkt på dagordningen är enbart ett samlingsärende för att delge en samlad information om de projektärenden som ska behandlas på nämndens sammanträde. Punkten föranleder därför inget beslut av nämnden. Beslut om de enskilda projektansökningarna tas i separata ärenden för varje enskild projektansökan.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
26kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet ska stärka såväl den regionala som lokala förmågan och kapaciteten till innovation, förändring och förnyelse i hela Västerbotten. Idag finns de flesta stödstrukturerna och miljöerna för innovation i de kustnära städerna Umeå och Skellefteå. Flera olika initiativ och projekt har testat olika former och modeller för att distribuera både stöd och miljöer till de mindre och glest befolkade kommunerna i länet. En återkommande problembild i dessa sammanhang är en bristande mottagarkapacitet i de mindre kommunerna och förmåga lokalt att kunna vidarebefordra innovationsresurser till såväl företag som entreprenörer. Målet är att etablera en samordnad regional innovationsplattform med en lokal närvaro i alla länets kommuner. Plattformen stärker både lokal och regional nivå genom att utveckla såväl 'mottagare' och 'spelfördelare' i systemet. Därigenom bättre och likvärdiga förutsättningar till innovation för SMF samt entreprenörer oavsett om du är verksam i stad, lands- eller glesbygd.
Bilagor
-
354kb Ladda ner dokument
-
-
Build Equal adresserar kompetensbristen i bygg- och anläggningssektorn i Övre Norrland genom jämställdhetsintegrering. Projektet kommer genom samverkan mellan akademi och näringsliv utveckla och implementera forskningsbaserade metoder hos företag för ökad jämställdhet. En digital plattform och samverkansforum sprider kunskap och stödjer företag att stärka sin konkurrenskraft och sin innovationsgrad. Projektet främjar flexibla insatser där företag praktiskt tillämpar genuskunskap, vilket stärker sektorns innovationskraft och attraktivitet. Byggsektorn får samverka med industrin för en hållbar grön omställning.
Forskning visar att jämställdhet och mångfald inte bara ökar arbetsplatsens kreativitet och innovationsförmåga, utan även stärker konkurrenskraft och kompetensattraktion. 2023 utgjordes dock endast ca 10% av bygg- och anläggningssektorns sysselsatta av kvinnor. Att jobba med sektorns jämställdhet är alltså direkt avgörande för att möta de regionala och globala utmaningar som följer med den pågående gröna omställningen.
Bilagor
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
Praktisk AI-utveckling och kompetenslyft för regional tillväxt. Projektet möjliggör för SMF i Västerbotten att utforska och implementera AI-verktyg i processer anpassade efter deras specifika behov. Genom en kombination av grundläggande AI-utbildning och utvecklingssprintar med expertstöd får företagen både den teoretiska förståelsen och de praktiska verktygen för att använda AI i sin verksamhet. Insatserna syftar till att höja den digitala kompetensen och sänka trösklarna för AI-användning, vilket gör tekniken mer tillgänglig även för företag utan tidigare erfarenhet av AI.
Genom utvecklingssprintarna får deltagande företag möjlighet att testa och utveckla AI-baserade arbetssätt som stärker deras affärsstrategier och operativa effektivitet. På lång sikt syftar projektet till att öka regionens konkurrenskraft genom att sprida kunskap, erfarenheter och goda exempel på AI-användning, samt att stärka företagens innovationsförmåga och beredskap för framtidens digitala landskap.
Bilagor
-
353kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet ska överbrygga glesheten inom livmedelssystemet i Västerbotten och angränsande län och förbättra företagens tillgång till starka innovationsmiljöer inom akademin. Målet är att bygga upp en sammanhållen och långsiktig struktur för utveckling av livsmedelsnäringen och en digital plattform där företag, akademi, intresseorganisationer och myndigheter kan mötas, kommunicera och samverka kring ökad forskning, utveckling och innovation i livsmedelskedjan och bygga broar till innovationsekosystemet i norr och det nationella innovationssystemet för livsmedel. Syftet är att utifrån den regionala livsmedelsstrategin öka produktionen av livsmedel genom systeminnovation och stärka företagens anpassningsförmåga till klimatförändringar och andra omvärldsfaktorer. Projekt kommer att genomföra aktiviteter med aktörer inom hela livsmedelskedjan för att tydliggöra målsättningar, ta fram färdplaner för prioriterade livsmedelsvärdekedjor och en plan för framtida samverkan.
Bilagor
-
321kb Ladda ner dokument
-
-
Det här projektet syftar till att stärka företagens konkurrenskraft och utvecklingsmöjligheter i Region 10 genom att förbättra deras förmåga att anpassa sig till en snabbt föränderlig omvärld. Projektet fokuserar på att öka samverkan mellan företag, akademi och stödstrukturer, samt att främja hållbarhet och innovation. Genom individuella rådgivningar, workshops och nätverksträffar ska företagen få verktyg och kunskap för att bli mer robusta och konkurrenskraftiga. Projektet bidrar också till att uppfylla flera av FN:s globala mål för hållbar utveckling, inklusive jämställdhet, anständiga arbetsvillkor och hållbar industri.
Bilagor
-
245kb Ladda ner dokument
-
-
Målet med projektet är att främja sysselsättning och företagande i Västerbottens län genom riktade insatser i form av direkta företagsstöd till enskilda företag som under 2025 och 2026 planerar att genomföra tillväxtinriktade satsningar i Västerbottens kust- och inlandsområde.
Projektet ska bidra till att Region Västerbotten når ut till fler kvinnoledda företag genom ett antal nya aktiviteter som vi inte provat tidigare. Projektet ska genomföra särskilda aktiviteter mot att dels nå underrepresenterade grupp i form av kvinnors företag, dels genom att hjälpa företag att satsa på hållbarhet.
Projektet förväntas bidra till att hjälpa företag i Västerbotten att:
- stärka sin konkurrenskraft
- stärka sin omställningsförmåga genom förbättrat arbete med hållbarhet
- skapa fler arbetstillfällen för kvinnor och män
- utveckla nya innovationer
Bilagor
-
340kb Ladda ner dokument
-
-
Transportinfrastrukturen är avgörande för Västerbottens och Övre Norrlands utveckling, som står inför utmaningar med stora avstånd, gles befolkning och föränderliga klimatmål. För att skapa hållbar tillväxt krävs långsiktiga, innovativa lösningar. Den globala osäkerheten och Sveriges NATO-inträde ställer nya krav på infrastrukturen, särskilt för både civila och militära behov. Klimatförändringar och transportsektorns utsläpp påverkar också framtiden. Västerbottens geografiska läge kräver multimodala noder och effektiva transportlösningar. För att hantera målkonflikter mellan oskyddade trafikanter och tunga transporter, genomför vi en förstudie för att skapa en långsiktig, hållbar infrastruktur.
Ansökan avser medfinansiering till regionalfonden Övre Norrland.
Bilagor
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
Kvarken Film Hub ska stärka den audiovisuella industrin i Kvarkenregionen genom gränsöverskridande samarbete och kapacitetsutveckling. Projektet adresserar branschens utmaningar genom att:
-
Utveckla produktionskapacitet genom bättre finansieringsmodeller och förbättrade produktionsförutsättningar.
-
Skapa starkare nätverk genom att etablera nya gränsöverskridande mötesplatser vid Umeå Europeiska Filmfestival och Ostrobothnia Film Fest.
-
Förbättra utbildning genom behovsanpassade utbildningsinsatser för att behålla talang i regionen.
-
Öka internationell synlighet genom deltagande för filmer från regionerna på filmfestivaler
-
Bygga digital infrastruktur genom en plattform för att lyfta fram regional talang
-
Projektet bygger på de resultat small scale projektet Kvarken Film Network kom fram till. Projektet genomfördes hösten 2024 och gjorde en enkät med målgruppen.Bilagor
-
347kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet "Samverkan för effektiv kompetensförsörjning" syftar till att stärka samarbetet mellan Näringslivsfunktionen, Arbetsmarknadsenheten och Lärcentrum i Vilhelmina kommun för att effektivisera kompetensförsörjningen och möta framtidens arbetsmarknadsbehov. Med en minskande befolkning och begränsade resurser är en strukturerad och långsiktig samverkan avgörande för att säkerställa att kommunen kan attrahera och behålla kompetens.
Projektet ska lösa problemet med bristande samordning och ineffektiv resursanvändning mellan de tre enheterna, vilket försvårar kommunens arbete med kompetensförsörjning. Målet är att utveckla en hållbar samverkansmodell som främjar informationsdelning, strategisk planering och inkluderande arbetsmetoder. Under projekttiden genomförs workshops, utbildningar och studieresor för att testa och implementera modellen. Efter projektet ska modellen integreras i kommunens ordinarie verksamhet, vilket bidrar till en mer effektiv och inkluderande arbetsmarknad.
Bilagor
-
325kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet vill möjliggöra likvärdig gymnasieutbildning för elever i glesbygd. Målen under projekttiden är att utveckla skolorganisationen hos Södra Lapplands gymnasieförbund för att öka flexibiliteten, möjliggöra platsoberoende undervisning och med det kunna nå fler elevers behov. På lång sikt ska nya arbetssätt förhoppningsvis kunna gynna fler gymnasieskolor och andra skolformer och skolor i glesbygd ska ha bättre kunskap och förutsättningar för att kunna bedriva sin verksamhet i glesbygdskontext. Projektet ska utreda gällande rätt för platsoberoende undervisning och upprätta en handlingsplan för att överbrygga befintliga hinder. Lärare ska ges tillfälle till fortbildning i användning av distansteknik i undervisning och det kollegiala arbetet. Skolledning ska genomföra ett processarbete för att öka gemenskapen mellan enheter. En utredning av den tidigare forskningsprofilen ska genomföras jämte en lärlingstestgrupp för att främja akademisk och yrkesutbildning.
Bilagor
-
334kb Ladda ner dokument
-
-
Hälsodigitalens Akademi 2.0 ska stärka vårdpersonalens digitala kompetens och krisberedskap genom mikrolärande, AI-stöd (DIGGE-chatbot) och scenariobaserad träning.
Utmaningar:
- Bristande digital kompetens, vårdpersonalen saknar tillräcklig kunskap inom e-hälsa, cybersäkerhet och vårdsystem.
- Otillräcklig krisberedskap, få har genomgått krisövningar, vilket ökar vårdens sårbarhet.
- Hög vårdbelastning, ineffektiv digitalisering skapar onödig administration och stress.Mål:
- Höja digital kompetens genom individanpassad utbildning.
- Införa mikromeriter för validering av färdigheter.
- Stärka beredskap genom simulerade krisscenarier och digitalt beslutsstöd.Genomförande:
- AI-chatboten DIGGE som digital handledare.
- Flexibla, interaktiva utbildningsmoduler.
- Simulerade krisscenarier för bättre beslutsfattande.Bilagor
-
359kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet "Samverkan för effektiv kompetensförsörjning" syftar till att stärka samarbetet mellan Näringslivsfunktionen, Arbetsmarknadsenheten och Lärcentrum i Vilhelmina kommun för att effektivisera kompetensförsörjningen och möta framtidens arbetsmarknadsbehov. Med en minskande befolkning och begränsade resurser är en strukturerad och långsiktig samverkan avgörande för att säkerställa att kommunen kan attrahera och behålla kompetens.
Projektet ska lösa problemet med bristande samordning och ineffektiv resursanvändning mellan de tre enheterna, vilket försvårar kommunens arbete med kompetensförsörjning. Målet är att utveckla en hållbar samverkansmodell som främjar informationsdelning, strategisk planering och inkluderande arbetsmetoder. Under projekttiden genomförs workshops, utbildningar och studieresor för att testa och implementera modellen. Efter projektet ska modellen integreras i kommunens ordinarie verksamhet, vilket bidrar till en mer effektiv och inkluderande arbetsmarknad.
Bilagor
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
Ansökan avser en utökning av tidigare beslutad regional medfinansiering av Partnerinvest Övre Norrland - Fond 3, vilken initierats av Tillväxtverket pga. ändrad valutakurs på EU-medel. Den totala utökningen av projektet uppgår till 22 580 643 kr.
Innovativa SME-bolag behöver ägarkapital i sin fortsatta utveckling. Partnerinvest ska tillsammans med privat kapital investera i ca 45 tillväxtbolag i Västerbotten och Norrbotten. Totalt kommer bolagen att tillföras ca 158 Mkr från Partnerinvest och minst lika mycket från privata aktörer, totalt minst 316 Mkr. Det tillförda kapitalet ska bidra till hållbara bolags utveckling och väntas även bidra till att skapa minst 200 nya arbetstillfällen i regionen.
Bilagor
-
329kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet syftar till att motverka avfolkningen i Västerbottens glesbygd genom att stärka civilsamhällets roll i lokal utveckling. Fler flyttar från mindre kommuner än som flyttar in, trots positiv invandring. Tidigare insatser har fokuserat på arbetsmarknaden, men detta projekt fokuserar på brist på långsiktig samhällsutveckling och samverkan med civilsamhället. Projektet vill skapa förutsättningar för människor att stanna genom att bygga starka nätverk, utveckla social ekonomi och öka samarbetet mellan civilsamhälle, kommuner och regionen. Aktiviteter inkluderar utbildningar, samverkansmodeller och policyutveckling. Projektet jobbar mot delmålen "Stärka civilsamhället som samhällsaktör för att färre människor ska flytta från gles- och landsbygd", "Stärka civilsamhället kopplat till den sociala ekonomin för att bygga en ny arbetsmarknad" och "Stärka strukturer inom det offentliga samhället som verkar för att stärka civilsamhällets insatser”.
Bilagor
-
340kb Ladda ner dokument
-
-
Post72h stärker Aurora-regionens motståndskraft genom att utveckla och testa decentraliserade lösningar för energi, kommunikation och resurshantering, speciellt utformad för att fungera bortom de första 72 timmar av kris. Projektets övergripande mål är att säkerställa att samhällen kan upprätthålla viktiga tjänster under extrema förhållanden, med hjälp av tekniker som off-grid microgrids, smartphone-baserade nätverk, och AI-driven kapacitetsplanering. Genom att sammanföra forskningsinstitutioner, industripartners och lokala intressenter, främjar Post72h gränsöverskridande samarbete i hållbar krisberedskap, samt säkerställer att de producerade lösningarna är enkla att använda, bygger på fritt tillgänglig och öppen källkod, samt är skalbara över hela Aurora-regionen.
Bilagor
-
305kb Ladda ner dokument
-
-
Sverige behöver öka sin självförsörjning. En huvudfråga är energi, grön energi, som ska bidra och accelerera omställningen från fossila bränslen. Det behövs både ett nytt sätt att tänka affär och struktur, likväl som hur ny teknik i större skala behöver användas.
Genom hela industrialismens utveckling har vi valt att bygga stora anläggningar. Ju större desto bättre. Till den skapas stora internationella både in och utgående produktflöden. Med dagens turbulenta omvärld är det dyrt, osäkert och inte miljömässigt bra. Sätt ur en klassisk affärs struktur. Men om vi agerar på ett annat sätt?
Demonstratorn ska påvisa att det går att göra smart innovativa affärs lösningar med befintligt internationell teknik i kombination med svenska patent. Grön omställning börjar lokalt i mindre skala. Idag - inte 2040.
Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
Projektet ska ge mikro samt små och medelstora företag i Övre Norrland bättre förutsättningar att attrahera kapital, utveckla konkurrenskraftiga affärsmodeller och få tillgång till flexibel rådgivning genom mentorskap med tillhörande digitala strukturer. Vid projektets slut har en vidareutvecklad digital matchningsplattform (Dealum) skapat bättre tillgång till såväl regionalt som nationellt och internationellt kapital. Utvecklade AI-verktyg finns tillgängliga för att stärka företagens affärsutveckling och utformning av innovativa affärsmodeller samt förberedelse inför att möta investerares krav gällande prediktiv analys. En digital mentorplattform har implementerats som erbjuder flexibelt och långsiktigt stöd, vidgat nätverk och entreprenörsutveckling. Projektet kommer att ha specifika insatser för kvinnligt ledda företag och företag i glesbygd.
Bilagor
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden har den 9 april har fastställt delrapporter om de tre riktade fullmäktigeuppdragen:
- Konsekvensbeskrivningar av förslag på åtgärder för att minska
personalkostnader motsvarande 2,7 miljoner kronor
- Minska tjänsteresande med 15 procent i jämförelse med år 2023
- Stärka ledning och styrning genom identifierande delaktiviteter 2025
Den politiska styrgruppen, tillika regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott, har haft möte den 14 och 28 april för att leda regionala utvecklingsförvaltningens arbete med uppdragen. Den politiska styrgruppen har under dessa två möten gett följande tilläggsdirektiv till förvaltningen:
Den politiska styrgruppen uppdrar till regionala utvecklingsdirektören att arbeta vidare utifrån de föreslagna åtgärder i delrapporter som fastställts av nämnd den 9 april 2025.
Den politiska styrgruppen uppdrar till regionala utvecklingsdirektören att tillse att förslag på åtgärder för att minska personalkostnader konkretiseras, att risk- och konsekvensbedömningar genomförs samt att erforderlig samverkan avseende föreslagna åtgärder inom respektive område sker.
Förslag på åtgärder för att minska personalkostnader bereds av den politiska styrgruppen vid möte den 2 juni inför överlämnande till regionala utvecklingsnämnden den 18 juni 2025.
Information om fullmäktigeuppdragens genomförande lämnas till regionala utvecklingsnämnden den 28 maj 2025.
Den politiska styrgruppen uppdrar till regionala utvecklingsdirektören att ta fram förslag till politisk styrgrupp den 19 maj som visar hur externa projektmedel finansierar det regionala utvecklingsuppdraget. Vidare tillse att kulturberedningen löpande erhåller information om arbetet med besparingsförslag inom kulturverksamheten.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Muntlig information lämnas till regionala utvecklingsnämnden från regionala
utvecklingsdirektören Patrik Sällström om aktuella händelser från förvaltningen. -
Till regionala utvecklingsnämndens sammanträde ska följande valärenden hanterats;
Assembly of European Regions har gjort förändringar i deras organisation, så formellt beslut behöver fattas för följande:
Ordförande i Monotoring and Evaluation Group, MEG i Assembly of European Regions, AER. Thomas Hartman (S), Umeå föreslås att väljas.
Bakgrund:
Assembly of European Regions (AER) grundades 1985 och är det största oberoende nätverket för europeiska regioner. Nätverket samlar medlemsregioner från 35 länder – både inom och utanför EU – och fungerar som en plattform för interregionalt samarbete samt som en företrädare för regionala intressen på europeisk nivå.AER:s huvudsakliga syfte är att främja subsidiaritet och regional demokrati, att stärka regioners inflytande gentemot europeiska och nationella beslutsfattare samt att säkerställa att regionerna är en drivkraft för politisk, ekonomisk och social utveckling i Europa.
Region Västerbottens engagemang:
Region Västerbotten är medlem i AER och har sedan länge varit aktivt engagerad i nätverkets olika organ och arbetsgrupper. Thomas Hartman (S) har sedan 2021 haft uppdraget som ordförande för AER:s valberedning.Aktuellt ärende:
Ordföranden för AER Monitoring and Evaluation Group har lämnat sitt uppdrag. Region Västerbotten nominerar Thomas Hartman (S) som ny ordförande för AER Monitoring and Evaluation Group.Konsekvenser:
I samband med denna nominering lämnar Thomas Hartman sitt uppdrag som ordförande för AER:s valberedning. -
Regionala utvecklingsnämnden har överlåtit beslutanderätt till delegat
enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas
till nämnden. Redovisningen innebär inte att nämnden får ompröva
eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan nämnden återta lämnad
delegation.Delegationspunkt/Ärendegrupp, diarienummer, beslutsdatum, delegat
Beslut som fattas med stöd av delegation
1.1 Beslut i brådskande ärenden som inte kan invänta nämndens avgörande/ Delegat: Regionala utvecklingsnämndens ordförande
Ordförandebeslut, Nominering av ledamot till Kvarkenrådet EGTS
RUN 12:5-2025
2025-05-12 Richard Carstedt (S)2.1 Deltagande i kurser och konferenser inom nämndens verksamhetsområde/delegat: Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott
Beslut RUN AU 2025-05-21 § 58 Regionala utvecklingsnämndens ledamöter och ersättares deltagande i Webbinarium om EU och påverkansarbete
RUN 41:2-2025
2025-05-21 Arbetsutskottet2.2 Beslut om företagsstöd över 3 000 000 kr och upp till 10 000 000 kr/delegat: Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott
Beslut RUN AU 2025-05-21 § 62 Beviljande av företagsstöd, regionalt investeringsstöd, till Compia Storumans Industri AB.
RUN 291:2-2025
2025-05-21 Arbetsutskottet3.6.1. Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 1 200 000 kr/delegat: Regional utvecklingsdirektör
Beslut. Danscentrum Norra, Interregionalt dansresidensprogram i norra Sverige 2025–2026
RUN 47:2-2025
2025-04-04 Patrik Sällström
Beslut. Biblioteksutveckling Västerbotten, Demokratikanon Västerbotten.
RUN 228:3-2025
2025-05-02 Patrik Sällström7.1 Beslut om stöd till riktade kulturinsatser upp till och med 250 000 kr/delegat: Regionkulturchef
Beslut 2025, UtU. Västerbottens spelmansförbund, Prova på instrument.
RUN 117:7-2025
2025-03-25 Joakim SandbergBeslut 2025, TRIO. Kulturföreningen Kretsen, Emo obscura.
RUN 118:18-2025
2025-03-25 Joakim SandbergBeslut 2025, TRIO. Föreningen JAQ Studios, Dreamworld.
RUN 118:17-2025
2025-04-07 Joakim SandbergBeslut 2025, TRIO. Kulturakademin, Northern Film.
RUN 118:23-2025
2025-04-08 Joakim SandbergBeslut 2025, TRIO. Midnight light unga arrangörer, Art & sound.
RUN 118:19-2025
2025-04-07 Joakim SandbergBeslut 2025, Unga arrangörer. Triorama event ideell förening, Senna tale ve fortsättning.
RUN 119:3-2025
2025-04-07 Joakim SandbergBeslut 2025, UtU. Pingstkyrkan Umeå, UNITE NORR 26.
RUN 117:11-2025
2025-04-07 Joakim SandbergBeslut 2025, TRIO. Kulturakademin, Kulturkombo
RUN 118:21-2025
2025-04-08 Joakim SandbergBeslut 2025, TRIO. Riksförbundet Unga Musikanter (RUM), Ansia orkesterläger.
RUN 118:20-2025
2025-04-08 Joakim SandbergBeslut 2025, TRIO. Kulturakademin, Scener för unga artister.
RUN 118:25-2025
2025-04-08 Joakim SandbergBeslut 2025, TRIO. Föreningen Kultur och människa/Kullar och klang, Ung scen.
RUN 118:24-2025
2025-04-08 Joakim SandbergBeslut 2025, TRIO. Vilhelmina Folkets Hus, Midnight light festvial – Kids edition!
RUN 118:22-2025
2025-04-08 Joakim SandbergBeslut 2025, Unga arrangörer. Midnight light unga arrangörer, Midnight light förfestival.
RUN 119:6-2025
2025-04-08 Joakim SandbergBeslut 2025, TRIO. Föreningen Kulturarrangörerna RIV, Vindelns cosmopolit maskerad.
RUN 118:26-2025
2025-04-08 Joakim SandbergBeslut 2025, UtU. Skellefteå Symphonic Band, genom distriktsorganisationen Riksförbundet unga musikanter (RUM), Regionalt ungdomsstorband.
RUN 117:10-2025
2025-04-09 Joakim SandbergBeslut 2025, UtU. Kulturföreningen Mullberget, Arrangörslära.
RUN 117:9-2025
2025-04-09 Joakim SandbergBilagor
-
775kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
708kb Ladda ner dokument
-
727kb Ladda ner dokument
-
706kb Ladda ner dokument
-
704kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
725kb Ladda ner dokument
-
710kb Ladda ner dokument
-
704kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
728kb Ladda ner dokument
-
728kb Ladda ner dokument
-
706kb Ladda ner dokument
-
709kb Ladda ner dokument
-
706kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
708kb Ladda ner dokument
-
708kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av handlingar som är av vikt för regionala utvecklingsnämnden
att ta del av.Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
960kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
597kb Ladda ner dokument
-
-
40
Övriga frågor