• Under denna punkt hittar ni övergripande information om program/
    tidsplan, eventuella kompletteringar, presentationer och annat som
    kan vara av vikt att ha kännedom om.

    Förhinder

    Om du ej kan närvara så är det viktigt att du meddelar din
    ersättare. Meddela gärna din frånvaro och vem som blir din ersättare till
    Nina Olofsdotter via e-post; nina.olofsdotter@regionvasterbotten.se eller
    via telefon 073-039 28 06 för att underlägga vid uppropet.

    Program/tidsplan

    Ärendelista och tidsplan finns bifogat.
    Ca-tider:
    kl. 09:30 sammanträdets öppnas
    kl. 12:00 lunch
    kl. 13.00 sammanträdet fortsätter
    kl. 15:20 partigruppmöten
    kl. 16:05 beslutsrunda
    kl. 16:40 sammanträdet avslutas

    Aktuella kompletteringar

    Här uppges vilka kompletteringar som gjorts efter att kallelsen är utskickad.
    Observera att informationen endast listar ärendena där kompletteringarna är
    gjorda och vilket datum de gjordes.

    - Ärende 15: tillagt bilaga (2024-10-10)
    - Ärende 6: Ytterligare initiativärende bilagt (2024-10-09)
    - Ärende 26: Bilagt skrivelse till regeringen ang nattågen (2024-10-09)
    - Ärende 10: Bilagt PM -Norrtågs fordonsstrategi (2024-10-07)

    Bilagor

  •   2

    Sammanträdets öppnande och upprop

  • Regionala utvecklingsnämnden har att utse justerare som tillsammans jämte
    ordföranden ska justera sammanträdets protokoll. Justering sker genom
    digital signering onsdag den 16 oktober 2024.

  • Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa föredragningslistan. Efter Samråd för samverkans inom regional utvecklings sammanträde den 27 september så önskas att två extra ärenden läggs till på dagordningen; Inventering av kompetensbehovet inom industrierna i Västerbotten samt Kartläggning av Trafikverket Region Nords prioriteringar.

  •   5

    Anmälan av jäv

  • Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelse har rätt att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Den 2 december 2021 beslutade regionala utvecklingsnämnden att anta en rutin för anmälan av initiativärenden till nämnden.

    Aktuella initiativärenden som är under beredning:

    Finns realistiska förväntningar för visionen 2040? - Kristdemokraterna
    Anmäld i nämnden den 8 april 2024 § 8
    Återkopplas till nämnden den 10 oktober 2024.

    ---

    Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska vara skriftlig. Oavsett när initiativärenden lämnas in så måste tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.

    Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas av nämndens beredande utskott inom 6 månader från det att initiativärendet anmälts.

    Följande initiativärenden har anmälts till sammanträdet:

    • Åsa Ågren Wikström (M) och Anton Bergström Nord (M) anmäler initiativärendet Omedelbar avfinansiering av Ibn Rushd
       
    • Carina Sundbom (C) anmäler initiativet Mål, indikatorer och deltidsuppföljning av Regional Livsmedelsstrategi 2021-2030

    ?-

  • Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.

    Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.

    Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar dialog om uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt. Inför årets dialog har bolaget även ombetts inkomma med en beskrivning av bolagets förutsättningar på kort och lång sikt, framgångar och utmaningar.

    Skriftlig dokumentation har begärts in som underlag för dialogen. I missiv underlag inför bolagsdialog 2024, redovisas vilka dokument som inkommit inför bolagsdialogen, samt en kortfattad analys

    Bilagor

  • Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.

    Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.

    Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar dialog om uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt. Inför årets dialog har bolaget även ombetts inkomma med en beskrivning av bolagets förutsättningar på kort och lång sikt, framgångar och utmaningar.

    Skriftlig dokumentation har begärts in som underlag för dialogen. I missiv underlag inför bolagsdialog 2024, redovisas vilka dokument som inkommit inför bolagsdialogen, samt en kortfattad analys.

    Bilagor

  • Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.

    Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.

    Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar dialog om uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt. Inför årets dialog har bolaget även ombetts inkomma med en beskrivning av bolagets förutsättningar på kort och lång sikt, framgångar och utmaningar.

    Skriftlig dokumentation har begärts in som underlag för dialogen. I missiv underlag inför bolagsdialog 2024, redovisas vilka dokument som inkommit inför bolagsdialogen, samt en kortfattad analys

    Bilagor

  • Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.

    Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.

    Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar dialog om uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt. Inför årets dialog har bolaget även ombetts inkomma med en beskrivning av bolagets förutsättningar på kort och lång sikt, framgångar och utmaningar.

    Skriftlig dokumentation har begärts in som underlag för dialogen. I missiv underlag inför bolagsdialog 2024, redovisas vilka dokument som inkommit inför bolagsdialogen, samt en kortfattad analys

    Bilagor

  • Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.

    Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.

    Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar dialog om uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt. Inför årets dialog har bolaget även ombetts inkomma med en beskrivning av bolagets förutsättningar på kort och lång sikt, framgångar och utmaningar.

    Skriftlig dokumentation har begärts in som underlag för dialogen. I missiv underlag inför bolagsdialog 2024, redovisas vilka dokument som inkommit inför bolagsdialogen, samt en kortfattad analys.

  • Joakim Berg, VD Norrtåg AB gästar regionala utvecklingsnämnden med muntlig information om pågående verksamhet.

    Bilagor

  • ZYAC-banan är en sammanslutning av kommuner i Jämtland och Västernorrlands län längs järnvägssträckningen mellan Umeå och Östersund. Samarbetet har gjort en framställan till Region Jämtland Härjedalen, Region Västernorrland och Region Västerbotten där man önskar att de tre regionerna uttalar sig positivt om att verka för att möjliggöra persontågtrafik på sträckan Umeå – Östersund via Sollefteå och vidare mot Åre. Samarbetet önskar även att de tre regionerna samverkar med kommunerna i en arbetsgrupp för att ta frågan framåt.

    Regionfullmäktige i Västerbotten fattade i juni beslut om att ställa sig bakom Norrtåg 2040 - en tågvision. I tågvisionen så är en utveckling av basutbudet som motsvarar dagens Norrtågstrafikstrafik efter norrlandskusten och de tre tvärstråken prioriterat liksom den kommande trafikeringen av Norrbotniabanan då den är färdigställd. Initiativet från ZYAC-banan skulle innebära att resurser för att kunna etablera en trafik över Sollefteå skulle behöva tas från den prioriterade trafiken i basutbudet.

    Banans relativa låga kvalitet för snabba och effektiva persontransporter i kombination med ett begränsat antal tåglägen, begränsad fordonstillgång, höga trafikeringskostnader i förhållande till resandeunderlag, samt andra faktorer innebär att Region Västerbotten ej ser att det är prioriterat att verka för en persontågtrafik via Sollefteå.

    Mot bakgrund av att Region Västerbotten ej bedömer att det är prioriterat att inrätta persontågstrafik via Sollefteå så finns därmed inte motiv till att ingå i en arbetsgrupp som ska verka för att etablera en sådan trafik.

    Bilagor

  • Regionfullmäktige fastställer årligen en justering av kollektivtrafiktaxan för regiontrafiken. Förslag till justering av taxan från och med 2025-01-01 är 3,5 %. Den simuleringsmodell som Länstrafiken använder indikerar att taxehöjningen inte bör generera någon större påverkan på resandet. Under våren 2024 i samband med budgetarbetet för 2025 så användes en höjning av regiontrafiktaxan om 3,5 % som beräkningsgrund för resenärsintäkterna. I beredningen inför beslut om justering av taxan från och med 2025-01-01 finns inga faktorer som gör att annan höjning av taxan föreslås.

    Intäktsbudgeten för regiontrafiken innebär vid en höjning med 3,5 % en intäktsökning om 4 Mkr för 2025.

    Norrlandsresan är en gemensam taxa mellan de fyra norrlandslänen för att möjliggöra resor över länsgränserna. Det är önskvärt att förändringar av norrlandsresans taxa och taxan för regiontrafiken inom Västerbotten följs åt.

    Justering av Norrlandsresans taxa förslås till 3,5 % från och med 2025-01-01. Eftersom Norrlandsresan är en gemensam produkt med övriga norrlandslän så behöver samtliga län fatta likalydande beslut avseende justering av taxan. Om övriga län ej fattar likalydande beslut så sker ej någon justering av Norrlandsresans taxa.

    Samverkansavtal finns mellan Regionala kollektivtrafikmyndigheten och Trafikverket om flygtransfer mellan tre kommuncentra och närmaste flygplats med syfte att skapa bättre tillgänglighet för dessa orter. Flygtransfer finns mellan Dorotea och Vilhelmina flygplats, Åsele och Vilhelmina flygplats samt mellan Sorsele och Arvidsjaur flygplats. Taxan för flygtransfern har inte justerats på flera år och behov finns nu att göra en justering av den. Förslag är att justera taxan enligt förslag som förankrats med berörda kommuner samt Trafikverket. I samband med prisjusteringen föreslås även att familjebiljett införs för flygtransfern mellan Sorsele samhälle och Arvidsjaurs flygplats.

    Biljett/ålder

    Nuvarande pris

    Pris från
    2025-01-01

    Vuxen

    200 kr

    250 kr

    7 – 19 år

    100 kr

    125 kr

    Familj

    400 kr

    500 kr

    Bilagor

  • Enligt Lag om kollektivtrafik (2010:1065) som trädde i kraft 1 januari 2012 ska det i varje län/region finnas en regional kollektivtrafikmyndighet. I Västerbotten är Kollektivtrafikmyndigheten sedan 2019 inrättad på Region Västerbotten. Region Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB och dess delägda dotterbolag Bussgods i Norr AB. Region Västerbotten är även delägare i Norrtåg AB liksom Samtrafiken AB samt AB Transitio.

    En kostnads- och ansvarsfördelningsmodell för Länstrafiken utformades 2005, den så kallade Västerbottensmodellen, som reglerade förhållandet mellan finansiärerna av kollektivtrafiken. I och med övergången till den nya lagstiftningen och de förändringar som skett avseende Länstrafikbolagets funktion i planeringsfrågor så har Region Västerbottens roll att planera den trafik som regionen avser att finansiera tydliggjorts. Förändringen innebär ökat politiskt ansvar för och inflytande över trafiken för regionens del.

    Enligt den av fullmäktige i Region Västerbotten och länets kommuner, Västerbottensmodellen 2021 har Region Västerbotten ansvarar för linjetrafik med buss och tåg och viss anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift mellan kommuncentra samt sjukresor. Respektive kommun ansvarade för linjer och anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift inom kommunen samt färdtjänst, riksfärdtjänst, kommunala resor och skolskjutsar. Region Västerbotten finansierar utöver beställd trafik även de så kallade gemensamma kostnaderna som omfattar kundtjänst, administration, marknadsföring och IT-system. Från och med 2021 så innehåller budget från Länstrafiken även kostnaderna för den gemensamma beställningscentralen för serviceresor. Kommunerna har kostnadsansvar för den trafik som respektive finansiär beställer.

    Från och med 2008 innehåller regionens trafikbeställning förutom regional busstrafik och viss anropsstyrd trafik även regional tågtrafik. Tågtrafiken administreras av Norrtåg AB, som bildades av trafikhuvudmännen i de fyra nordligaste länen för att samordna tågtrafiken i länen och genomföra ambitionerna i Norrtågsförsöket.

    Planeringsförutsättningarna tillförsäkrar regionfullmäktige inflytande över utformningen av den kollektivtrafik som Region Västerbotten finansierar. Planeringsförutsättningarna innehåller regionens trafikpolitiska prioriteringar och mål samt en ekonomisk prognos för buss- och tågtrafiken, samt den gemensamma beställningscentralen under perioden som planeringsförutsättningarna avser. Prognos för tågtrafiken baseras på fastställd budget för Norrtåg AB för beställd trafik från mitten av december 2024 till mitten av december 2025. Prognos för busstrafiken baseras på fastställd budget för Länstrafiken i Västerbotten AB för beställd busstrafik från mitten av december 2024 till mitten av december 2025m samt angöringsavgifter för tågtrafiken som regleras via Länstrafikens budget. Budget för Länstrafiken i Västerbotten innehåller även kostnaderna för IT-system, administration, marknadsföring, kundtjänst och beställningscentralen.



    Planeringsförutsättningarna ska ligga till grund för Region Västerbottens kollektivtrafikplan för perioden 2026 – 2028. Kollektivtrafikplanen innehåller beställning av buss- och tågtrafik samt i viss begränsad anropsstyrd trafik. Kollektivtrafikplanen innehållande trafikbeställning utgör grund för budget för trafikåret 2026 från Norrtåg och Länstrafiken. Region Västerbottens anslag för kollektivtrafik bör baseras på bolagens budget för kollektivtrafiken samt beställningscentralen då dessa speglar den beställning som Region Västerbotten som finansiär sänt till Länstrafiken och Norrtåg.

    Kollektivtrafikplanen bereds i Regionala utvecklingsnämndes arbetsutskott och fastställs av Regionala utvecklingsnämnden som även är Regional Kollektivtrafikmyndighet i Västerbotten.

    Bilagor

  • Norrtåg 2040 – en tågvision som antogs av regionfullmäktige är den inriktning som Västerbotten liksom Jämtland Härjedalen, Västernorrland och Norrbotten gemensamt ser för den framtida tågtrafiken.

    Arbetet mot att realisera visionen inbegriper flera över tid olika steg.

    1. Under 2023 så lades grunden inför den operatörsupphandling som avslutades i juli 2024.
       
    2. Under första delen av 2024 så fattades beslut som innebär att Norrtågstrafiken 2026 kommer att kunna utföras med förstärkning av fem Reginafordon.
       
    3. Under slutet av 2024 och inledningen av 2025 fattas beslut om fordon i den kommande Norrtågstrafiken från 2030 och framåt.

    ?-
    Under våren 2024 säkerställdes att Norrtågstrafiken från 2026 förstärks med fem Reginafordon. Den förbättrade fordonstillgången skapade goda förutsättningar inför upphandling av operatör. Utfallet av den under juli avslutade operatörsupphandlingen innebär en gynnsam kostnadsutveckling för Norrtågstrafiken under perioden fram till 2035 då operatörsavtalet upphör.


    Regionala utvecklingsnämnden kommer vid sammanträdet i november att få redovisning av förutsättningar kopplat till beslut om fordonsutvecklingen från 2030 och framåt. En kostnadsbedömning av kommande hyra kommer då att lämnas.

    Norrtåg har ej tidigare presenterat fleråriga prognos för kostnadsutvecklingen. Inför redovisningen vid regionala utvecklingsnämnden i november kommer det dock att finnas en mer långsiktig prognos över kostnadsutvecklingen för perioden från 2030.

    Inför 2025 har Norrtåg inkommit med budgetunderlag under våren 2024. Region Västerbottens finansiering av Norrtåg kommer att för 2025 vara 67 303 000 kr. Detta kan jämföras med finansieringen 2024 för Region Västerbotten om 73 208 000 kr.

    Bilagor

  • Delårsrapport per augusti är regionala utvecklingsnämndens andra uppföljningsrapport för året. Den första delårsrapporten per april lämnades i förenklad version. I rapporten lämnas en redogörelse för väsentliga händelser och skeenden som haft påverkan på regionala utvecklingsnämndens ansvarsområden under årets åtta första månader.

    En uppföljning görs av de indikatorer och uppdrag som beslutats av nämnden och där återrapportering ska lämnas vid denna tidpunkt. Där delmål saknar information om utfall av samtliga indikatorer vid denna tidpunkt, lämnas en analys och kommentar, men ingen prognos om måluppfyllelse vid årets slut. En sammanvägd bedömning ligger till grund för prognos om måluppfyllelse vid årets slut, där utfall av indikatorer mot satt målnivå för året kompletteras med bedömd status för de aktiviteter som är kopplade till delmålet. Se bilaga 1. I rapporten lämnas även en redogörelse för två regionfullmäktigeuppdrag som beslutats i regionplan och som även finns i nämndplan för regionala utvecklingsnämnden.

    Vid denna tidpunkt lämnas prognos om att ett av regionala utvecklingsnämndens delmål är helt uppfyllt vid årets slut, 15 delvis uppfyllda, inget delmål bedöms ej uppfyllt. För 3 delmål lämnas vid denna tidpunkt ingen prognos.

    Under rubrik Väsentliga personalförhållanden redovisas antal anställda, samt sjukfrånvaroutveckling. Här beskrivs även arbetsmiljö och befarad oro över förutsättningar som bedöms kunna ha negativ inverkan på arbetsmiljö.

    Kollektivtrafikbolagen Norrtåg och Länstrafikens budgeterade behov av driftbidrag uppgick vid årets början 2024 till 36 miljoner kronor mer än vad Region Västerbotten hade utrymme att budgetera för. Kollektivtrafiken uppvisar till och med augusti månad en negativ budgetavvikelse med minus 21,2 miljoner kronor. Utfallet för regionala utvecklingsnämnden som helhet efter årets åtta första månader uppgår till minus 11,9 miljoner kronor.

    De kraftigt förbättrade prognoserna från kollektivtrafiken pekar mot ett utfall vid årets slut i nivå med budget. Till största delen uppges detta vara relaterat till lägre drivmedelskostnader, men även ökade intäkter och engångseffekter för 2024. För övrig verksamhet prognosticeras också ett utfall i enlighet med budget. 

    I bilaga redovisas uppföljning av de hel- och delägda bolag vars verksamhet faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Inkomna VD-kommentarer redovisas även i sin helhet som bilagor.

    Ingen uppföljning av regionala utvecklingsnämndens tillsynsplan lämnas vid denna tidpunkt.

    Behov att vidta åtgärder

    Vid tidpunkt för den första delårsrapportens upprättande, så prognosticerades underskott för året som helhet motsvarande minus 21 miljoner kronor. I samband med den första delårsrapportens upprättande, uppdrog regionala utvecklingsnämnden därför till regional utvecklingsdirektör att ta fram en skrivelse till regionfullmäktige med anledning av detta.

    Vid tidpunkt för den andra delårsrapportens upprättande lämnas en prognos som innebär ett utfall i nivå med budget, givet en fortsatt positiv resultatutveckling. Det råder viss osäkerhet vid denna tidpunkt om huruvida vidtagna åtgärder och förbättrade prognoser är tillräckliga för att nå en budget i balans. Skrivelse till regionfullmäktige om befarat underskott kommer att behandlas av regionala utvecklingsnämnden vid nämndens sammanträde den 10 oktober 2024 i enlighet med regionala utvecklingsnämndens tidigare beslut.

     

    Bilagor

  • Regionala utvecklingsnämnden kommer med undantag för kollektivtrafiken hålla budget för 2024. Vid tidpunkt för upprättande av denna skrivelse, så är dock prognosen att regionala utvecklingsnämnden som helhet kommer att uppvisa ett resultat vid årets slut som är i nivå med budget, givet kraftigt förbättrade prognoser från kollektivtrafikbolagen Länstrafiken i Västerbotten AB samt Norrtåg AB. Vid tidpunkt för upprättande av den förenklade delårsrapporten per april månad, redovisade regionala utvecklingsnämnden en prognosticerad budgetavvikelse för 2024 motsvarande minus 21 miljoner kronor. Vid tidpunkt för upprättandet av delårsrapport per augusti månad, prognosticeras ett utfall mot budget efter de två första tertialerna motsvarande minus 11,9 miljoner kronor för regionala utvecklingsnämnden som helhet.

    Vid ingången av verksamhetsåret 2024 hade regionala utvecklingsnämnden ett utgångsläge där det krävdes åtgärder motsvarande 36 miljoner kronor för att nå en budget i balans. Region Västerbotten budgeterade driftanslag inför 2024 för de båda kollektivtrafikbolagen Norrtåg AB och Länstrafiken i Västerbotten AB understeg de budgeterade behov av driftbidrag som bolagen hade överlämnat till Region Västerbotten som ägare inför 2024 med 36 miljoner. De ekonomiska prognoserna för underskottet i kollektivtrafiken har dock löpande förbättrats under året. Det förbättrade resultatet består dels av ökade intäkter (ökat resande), dels av gynnsamma effekter av olika index främst relaterade till lägre drivmedelskostnader. En fortsatt positiv resultatutveckling förväntas under återstoden av året, till delar bestående av så kallade engångseffekter.  Engångseffekterna uppgår 2024 till cirka 6 miljoner kronor (preliminära uppgifter). Engångseffekterna är dock avgränsade till verksamhetsåret 2024, vilket bör tas i beaktande inför det kommande budgetåret.

    Det råder därmed viss osäkerhet vid denna tidpunkt om vidtagna åtgärder och förbättrade prognoser är tillräckliga för att nå en budget i balans vid årets slut inför kommande verksamhetsår.

    Årsbudgeten för regionala utvecklingsnämnden under 2024 uppgår till ca 426 mkr varav kollektivtrafiken utgör ca 262 mkr (62 procent). I årsbudgeten ingår prognosticerade intäkter på ca 184 mkr. Intäkterna omfattar riktade statsbidrag för drift av det regionala utvecklingsuppdraget och till extern kulturverksamhet inom kultursamverkansmodellen. Intäkter kommer även från länets kommuner enligt överenskommelsen för samverkan inom regional utveckling. Dessa intäkter finansierar den samverkansstruktur som upprätthålls mellan Region Västerbotten och länets kommuner. Dessa medel är med andra ord intecknade och ej möjliga att nyttja. Övriga intäkter avser externfinansierade projekt från EU och/eller statliga myndigheter.

    Förändrade ekonomiska förutsättningar under perioden 2020-2024

    Inför verksamhetsåret 2024 beslutade regionfullmäktige om budgetramar i samband med att Regionplan 2024 fastställdes. Den anvisade budgeten i regionplan uppgår till 425,9 mkr, varav kollektivtrafik utgör 262,4 mkr. Budgetförändringen sett till föregående år består i att budgetramen är uppräknad med index och PO (personalomkostnadstillägget). Budgeten har därtill reducerats med 13,4 mkr men tillförts 14 mkr riktade mot kollektivtrafiken.

    Den 20 februari 2024 beslutade regionfullmäktige om ramförändringar mellan nämnderna under innevarande år, som innebar att regionala utvecklingsnämnden fick ett tillskott med +0,904 mkr kopplat till PO.

    Över tid har dock budgetförändringar genomförts som påverkar vilka åtgärder som är möjliga för regionala utvecklingsnämnden att vidta för att nå en budget i balans för 2024 och framåt.

    Sedan tidigare identifierade åtgärder för att nå en långsiktigt hållbar ekonomi:

    Fortsatt restriktivitet iakttas vad gäller tjänsteresor exklusiva projekt (se närmare nedan om fullmäktigeuppdrag riktade till regionala utvecklingsnämnden).

    Löpande dialog förs med kollektivtrafikbolagen Norrtåg AB och Länstrafiken i Västerbotten om möjligheten att sänka kostnader i verksamheten, eftersom kostnaden för kollektivtrafik har ökat betydligt de senaste åren. Bolagets kostnadsmassa styrs till cirka 90 procent av upphandlade avtal.

    Under verksamhetsåret 2023 vidtogs ett antal åtgärder för att nå en långsiktigt hållbar ekonomi som bedöms ha en fortsatt inverkan även 2024, exempelvis:

    • Justering av taxan för regionbusstrafiken. En taxehöjning effektuerades från 1 januari 2023, sedan beslutade regionfullmäktige om ytterligare en höjning den 20 juni 2023 efter förslag från regionala utvecklingsnämnden. Beslut föregicks av dialog med övriga kommuner som inte deltagit i den arbetsgrupp som utarbetade förslaget, samråd genomfördes även i samverkansforum mellan länets kommuner och Region Västerbotten.
       
    • Fortsatt utvecklingsarbete utifrån den utredning av priser och produkter inom kollektivtrafiken som genomfördes under 2023. Det fortsatta arbetet syftar till att skapa bättre förutsättningar att se effekter av förändringar i priser och produkter sett till effekter som ökat/minskat resande, förändrade resmönster, framtagande av nyckeltal och annan kunskap som kan utgöra grund för framtida beslut.
       
    • Verka för samverkansavtal för busstrafiken inom Samverkande inland, flygtransfer och Norrtågstrafiken som stärker ekonomiska förutsättningar för kollektivtrafik: Uppföljning sker via regionala utvecklingsnämndens nämndplan 2024.
       
    • Vakanta tjänster (till följd av anställningsstopp)

    -

    Införande av anställningsstopp

    Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 6 april 2023 beslutade nämnden att införa ett anställningsstopp gällande samtliga tjänsteutrymmen av administrativ karaktär från och med den 27 april 2023 under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Beslutet innebär att rekrytering av medarbetare endast kan göras efter prövning och beslut av förvaltningschef om avsteg till följd av verksamhetskritisk påverkan. Anställningsstopp är fortsatt gällande.

    Åtgärder till följd av genomförandet av fullmäktigeuppdrag som riktats till regionala utvecklingsnämnden

    Fullmäktigeuppdrag Minska tjänsteresandet för Region Västerbotten med 15 procent i jämförelse med år 2023

    Regionala utvecklingsförvaltningen har sedan pandemin haft ett restriktivt deltagande till resande i samband med sammanträden. Nämnden, likväl som arbetsutskott och nämndsberedning håller till stor del sina sammanträden digitalt, vilket både är positivt för det ekonomiska utfallet samt miljön. Utöver det, så främjar digitalt genomförda möten möjligheter att delta på jämlika villkor oaktat var ett möte hålls och varifrån deltagandet utgår från.

    Majoriteten av de politiska möten som hålls inom samverkansstrukturen som regionala utvecklingsnämnden upprätthåller med länets kommuner genomförs även de i digitalt format. Så här långt har regionala utvecklingsnämnden genomfört samtliga av årets nämndsammanträden digitalt. Det är dock viktigt att understryka att alla sammanträden är varken möjliga eller önskvärda att genomföra digitalt då det finns ett stort värde att mötas i person, det kommande nämndsammanträdet planeras exempelvis genomföras som ett fysiskt möte.

    Regionala utvecklingsnämndens verksamheter har därtill fortsatt genomföra och utveckla digitala arrangemang. Som exempelvis mötesplatserna Västerbotten på Grand Hôtel, Mötesplats Lycksele, Västerbotten i Almedalen samt Digitala Västerbotten streamas helt eller delvis, för att ge deltagare möjlighet att delta digitalt. Även många av de interna möten som genomförs inom regionala utvecklingsförvaltningen genomförs digitalt. I samverkan med externa aktörer, till exempel länets kommuner, har regionala utvecklingsförvaltningen utvecklat sätt att mötas, verka och vara närvarande ute i länet i högre utsträckning än tidigare, även om digitala möten aldrig till fullo kan ersätta det fysiska mötet.

    Vid tidpunkt för upprättande av delårsrapport per augusti 2024 noteras en positiv rörelseutveckling    av redovisade kostnader avseende tjänsteresandet. Redovisade kostnader har minskat med 14 procent i jämförelse med motsvarande period år 2023 (målnivå 15 procent). Uppföljning av tjänsteresandet görs utifrån utfall på nämndsnivå, exklusive resekostnader inom projekt som inte går inom basbudget.  

    Fullmäktigeuppdrag Identifiera och ta fram förslag på samordnade funktionella aktiviteter mellan förvaltningarna och i norra sjukvårdsregionen i syfte att minska administrativa kostnaden

    Regionala utvecklingsnämnden har föreslagit två prioriterade områden där det finns potential att minska administrativa kostnader genom funktionella samarbeten vad gäller att tydliggöra roll- och ansvarsområden samt utveckla funktionella samarbeten. De identifierade områdena är inköps- och upphandlingsprocesser samt hantering av fakturor och förfalloräntor. Samtliga nämnder och deras förvaltningar kan bidra i detta.

    Övriga möjliga åtgärder

    I den återkopplingsrapport på planeringsförutsättningar 2025 som regionala utvecklingsnämnden fastställt, adresseras att de åtgärder som genomförts över tid påverkar vilka förutsättningar som finns att vidta ytterligare åtgärder för att möta föreslagen budgetram samt risker och konsekvenser förknippade med sådana åtgärder. I regionplan har budget anvisats till regionala utvecklingsnämnden, där uppgift även lämnats om anvisad budget för kollektivtrafik (xxx varav kollektivtrafik xxx). Vid budgetförändringar i samband med fastställande av regionplan, alternativt fullmäktigebeslut om ramjusteringar av nämndbudget, så har uppdelning gjorts mellan budget som tilldelats kollektivtrafik och budget som tilldelats det regionala utvecklingsuppdraget i övrigt. Se tabell ovan. Justeringarna har därmed påverkat nämndens ansvar för kollektivtrafik respektive nämndens ansvar för det regionala utvecklingsuppdraget i övrigt på olika sätt.

    När det gäller åtgärder på intäktssidan med möjlighet att påverka årets resultat bedöms endast externfinansierade projekt vara möjliga att påverka under innevarande år. Regionala utvecklingsförvaltningen är både aktiva och framgångsrika i att söka externfinansiering för arbete med frågor som berör regional utveckling. Här bör dock understrykas att denna möjlighet är avhängig att det finns resurser att nyttja i att söka medel, att lämpliga utlysningar som möter prioriterade behov hålls, samt att sådana medel beviljas. En risk eller konsekvens av en hög andel externfinansiering är även att det utvecklas ett projektberoende där personal och verksamhet inte får den långsiktighet och kontinuitet som regionalt utvecklingsarbete förutsätter.

    När det gäller kostnadssidan utgör merparten av kostnaderna (84 procent) bidrag till annan extern verksamhet i form av olika bolag och andra organisationer. Den enskilt största kostnaden är finansieringen av kollektivtrafiken följt av Region Västerbottens medfinansiering inom kultursamverkansmodellen. I lämnade externa bidrag ingår driftsstöd till bolag som Region Västerbotten äger, helt eller delvis. Möjligheten att påverka omfattning och storlek på dessa ägar- och driftsbidrag kräver långsiktighet och samverkan med övriga delägare i bolagen inom ramen för översyn av ägardirektiv och uppdrag som ålagts bolagen från sina ägare.

    Resterande kostnader avser personalkostnader (11 procent) och övriga verksamhetskostnader (5 procent). De kostnadsreducerande åtgärder som vidtagits inom förvaltningen är kostnadsreducerande åtgärder som berör områden som exempelvis kultur, turism, jämställdhetsinsatser, infrastruktur och externa relationer. Konsekvenserna är att aktiviteter behövt förskjutas i tid, kräva mindre tid och/eller sänkta ambitioner. Färre anställda har medfört att kvarvarande personal ska göra mer eller att ambitionsnivåerna har tvingats sänkas betydligt. Sannolikt har detta negativa konsekvenser både för arbetsmiljö och Region Västerbottens attraktivitet som arbetsgivare. En stor andel av personalen är också till 100 procent externfinansierade från EU, stat eller kommun. I dessa fall innebär en neddragning i verksamhet inga besparingar för Region Västerbottens ekonomi. 

    Regionala utvecklingsnämnden konstaterar att det prognosticerade underskottet i dess helhet även så här långt under 2024 tillskrivs kostnader för kollektivtrafik som ej inrymts i tilldelad budgetram till nämnden. Ytterligare åtgärder utöver de som redovisats i skrivelse för att reducera kostnader förknippade med kollektivtrafik bedöms ej möjliga att genomföra med effekt på kort sikt. Åtgärder har vidtagits för att möjliggöra initiativ för att se över hantering av avtal, vilket potentiellt kan ge effekt först på lite längre sikt.

    Utöver vad som ovan beskrivits iakttas fortsatt restriktivitet vad gäller tjänsteresor samt en restriktiv hållning i övrigt vad gäller kostnader där så bedöms möjligt utifrån de uppdrag som åligger regionala utvecklingsnämnden att genomföra.

    Vad gäller kollektivtrafikområdet fortgår ständigt ett arbete med intäktsstärkande åtgärder.

    Bilagor

  • Almi ska, som ett komplement till den privata marknaden, medverka till att utveckla och finansiera små- och medelstora företag. Syftet med Almis verksamhet är att stärka näringslivets utveckling och verka för en hållbar tillväxt i hela Sverige. Almi har två affärsområden där affärsområdet Företagspartner omfattar lån och affärsutveckling och affärsområdet Almi Invest omfattar riskkapital. Det här beslutet omfattar endast affärsområdet Företagspartner och således avgränsat till de dotterbolag som ägs av regionerna tillsammans med Almi AB.

    Med ett tufft makroekonomiskt klimat, ökade regulatoriska krav och stigande ekonomisk brottslighet står alla aktörer inom finansmarknaden inför stora utmaningar. Almi har utöver detta utmaningar inom områden såsom regelefterlevnad, samordning, effektivitet och en svår ekonomisk situation givet negativt rörelseresultat. För att säkerställa att Almi även fortsättningsvis kan bibehålla sin viktiga roll i att stödja små- och medelstora företag i hela landet behöver dessa utmaningar omhändertas.

    Koncernen Almi har ca 570 anställda fördelat på en organisatorisk struktur med 27 dotterbolag varav 16 dotterbolag avser affärsområdet Företagspartner. Koncernens hela struktur med så många aktiebolag kostar årligen ca 100 miljoner kronor.

    2023 redovisade koncernen ett rörelseresultat på minus på ca 340 miljoner kronor. Stor del av resultatet är hänförligt det aktuella omvärldsläget som påverkar kreditförluster och värdeförändringar i portföljbolag negativt. Resultatet är även hänförligt arbetet med att möta de ökade kraven på regelefterlevnad som kräver investeringar i teknik, personal och processer, vilket ger ytterligare kostnadsökning samtidigt som anslagen förblivit oförändrade.

    Utmaningarna att ha god regelefterlevnad betydande, särskilt med införandet av nya regelverk från EU (Europeiska Unionen) som IFRS (Internationel Financial Reporting Standards) och CSRD (Corporate sustainability reporting directive) och från Finansinspektionen då Almi är ett finansiellt institut. Almi förväntar sig fortsatt ökade regulatoriska krav och behöver därmed kontinuerligt arbeta med att möta regelkraven och leverera god regelefterlevnad för att undvika påföljder som kan skada bolagets ekonomi och anseende.

    Dagens struktur ger en oproportionerligt stor ledningsstruktur vilken försvårar enhetlighet och samordning inom organisationen, vilket i sin tur leder till ineffektivitet och bristande styrning. För att möta dessa utmaningar föreslås en omstrukturering av affärsområdet Företagspartner där den regionala förankringen och närvaron består men med färre aktiebolag.

    Almi har tidigare gjort sammanslagningar av dotterbolag därav har affärsområdet Företagspartner 16 dotterbolag och inte 21 likt antal regioner i Sverige. Det har resulterat i effektivare resursanvändning och ökad samordning parallellt med att kundupplevelsen förbättrats, tillgängligheten för företag i olika regioner har ökat och affärskraften inom Almi har stärkts.

    Syftet med den nya strukturen är att få en mer ändamålsenlig koncernstruktur som kan stärka den regionala affärsverksamheten och generera mer nytta till små- och medelstora företag över tid. Ny struktur kommer ge möjligheter att i högre grad tillgängliggöra Almis kompetens i större geografier och på så sätt skapa goda förutsättningar för både Almi som bolag och våra kunders långsiktiga framgång.

    Mot bakgrund av ovanstående föreslås affärsområdet Företagspartner gå från 16 dotterbolag till 8 dotterbolag, vilket skulle spegla EU:s NUTS 2 områden. Omstruktureringen beräknas över tid frigöra kostnader på ca 24 miljoner kronor samt ge bättre förutsättningar att möta ökade regulatoriska krav.
    Den nya ägarfördelningen mellan regionerna sker proportionerligt i relation till hur mycket driftanslag respektive region går in med.

    Varje regional ägare ska beredas plats i styrelserna, där regionen utser sin representant.

    Förändringen innebär en effektivare styrning av bolagets interna processer samt en förändrad ägar- och styrelsesammansättning. De nya sammangående bolagen kommer regleras av Ägaranvisning, Bolagsordning samt Samverkansavtal, se bifogat underlag. Här framhålls vikten av att Almi fortsatt har stark regional närvaro där Almi kan anpassa verksamheten efter respektive läns olikheter, behov och förutsättningar. Almi kan ha en aktiv roll som part i projekt i samarbete med regionerna och ska även kunna följas upp på regionala nyckeltal inom respektive län.

    Region Västerbotten kommer inte att utse någon lekmannarevisor för Almi Nord AB. Eftersom det anges i samverkansavtalet att respektive ägare ska finansiera eventuellt utsedd lekmannarevisor. Region Västerbottens hel- och delägda bolag finansierar sin lekmanarevision, utses det en lekmannarevisor i bolaget innebär det ökade kostnader för regionen.

    Inför kommande bolagsstämma ska Region Västerbotten utse ägarombud i bolaget och att ge ägarombudet i uppdrag att på bolagsstämma i Almi Nord AB besluta om genomförandet av bolagsordning, ägaranvisning och samverkansavtal, samt i övrigt verka för att parternas avsikt med det gemensamma bolaget genomförs. Till styrelsen i Almi Nord AB ska en ordinarie ledamot och en som suppleant utses.

    Förslaget innebär att Region Västerbottens finansiering av Almi Nord AB för 2025 är densamma som föregående år.

    Bilagor

  • Folkbildningsrådet har efter en granskning beslutat att studieförbundet ”Ibn Rushd” inte är berättigade till statsbidrag under perioden 2025-2027. Folkbildningsrådets bedömning bygger på tillämpningen av ett nytt statsbidragssystem för fördelning. Bedömningen är att ”Ibn Rushd” har svårt att leva upp till sitt utbildningsåtagande och inte heller kan leverera folkbildning i hela landet. I dagsläget når förbundet endast en fjärdedel av landets kommuner. Sammantaget bedömer Folkbildningsrådet att ”Ibn Rushd” under den kommande perioden har otillräckliga förutsättningar att uppfylla statens syfte med bidraget.

    Region Västerbotten har en överenskommelse med folkbildningens aktörer, studieförbund och folkhögskolor, som bygger på mottagare av regionala medel följer kraven för statsbidragen beskrivna i de två gällande förordningarna om statsbidrag till folkbildningen (2015:218), samt förordningen om ändring i förordningen om statsbidrag till folkbildningen (2023:611).

    Bilagor

  • Projektet "Pilotsatsning, Welcome to Västerbotten", ett samverkansprojekt mellan Region Västerbotten, Umeå kommun, Skellefteå kommun, Svenska institutet och EURES (Arbetsförmedlingen) syftar till att utveckla och testa metoder för att attrahera, integrera och behålla internationell kompetens från EU och tredje land. Med Västerbottens ledande position i den gröna omställningen och dess låga arbetslöshet, är behovet av internationell arbetskraft kritiskt. Projektet kommer att utforska nya arbetsmetoder och samarbeten för att möta regionens växande krav och säkerställa hållbar tillväxt. Genom specifika insatser strävar projektet efter att stärka regionens attraktionskraft och konkurrenskraft globalt.

  • Muntlig information ges till regionala utvecklingsnämnden om pågående arbete med uppdragen. Den politiska styrgruppen minnesanteckningar delges nämnden.

  • Muntlig information lämnas till regionala utvecklingsnämnden från regionala
    utvecklingsdirektören Patrik Sällström om aktuella händelser från
    förvaltningen.

  • Till regionala utvecklingsnämndens sammanträde ska följande valärenden hanterats;

    Entledigande

    Tina Larsson (S) har inkommit med en avsägelse från sitt uppdrag som ledamot i Kulturberedningen.

    Fyllnadsval

    Ledamot i Kulturberedningen i stället för Tina Larsson (S);
    Charlotte Hultdin (S), Malå

    Bortlagd fyllnadsval

    Nominering av ledamot i Strukturfondspartnerskapet Övre Norrland i stället för Åsa Össbo (V);
    Karin Olsson (V), Umeå

  • Regionala utvecklingsnämnden har överlåtit beslutanderätt till delegat
    enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas
    till nämnden. Redovisningen innebär inte att nämnden får ompröva
    eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan nämnden återta
    lämnad delegation.

    Delegationspunkt/Ärendegrupp, diarienummer, beslutsdatum, delegat

     

    Beslut som fattas med stöd av delegation

    1.1 Beslut i brådskande ärenden som inte kan invänta nämndens avgörande/ delegat: Regionala utvecklingsnämndens ordförande

    • Ordförandebeslut, Omställningspaket med anledning av stort varsel i Skellefteå
      RUN 467:1-2024
      2024-09-24 Rickard Carstedt (S)
       
    • Ordförandebeslut, Yttrande över Remiss av betänkandet SOU 2023:84 En hållbar bioekonomistrategi - för ett välmående fossilfritt samhälle samt delbetänkandet SOU 2023:15 Förnybart i tanken
      RUN 331:8-2024
      2024-09-16 Rickard Carstedt (S)

    ?-

    2.2 Beslut om företagsstöd över 3 000 000 kr/ delegat: Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott

    • Beslut RUN AU 2024-09-25 § 111 Yttrande över ansökan om regionalt investeringsstöd från Tegsnäs Group AB
      RUN 459:2-2024
      2024-09-25 Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott
       
    • Beslut RUN AU 2024-09-25 § 112 Företagsstöd Lycksele Industriservice AB
      RUN 460:2-2024
      2024-09-25 Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott
       
    • Beslut RUN AU 2024-09-25 § 113 Företagsstöd Kittelfjäll Utveckling AB
      RUN 464:3-2024
      2024-09-25 Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott

    ?-

    3.3 Beslut om deltagande i konferenser, studieresor, kurser och utbildningar för kulturberedningens ledamöter/delegat: Regionala utvecklingsnämndens ledamot, i funktion som kulturberedningens ordförande

    ?- 

    4.6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 1 200 000 kr
    /delegat: Regional utvecklingsdirektör

    • Bifallsbeslut - Vindelns kommunbibliotek beviljas medel för genomförande av Littfors - Vindelälvens litteraturfestival 2024
      RUN 421:4-2023
      2024-06-20 Patrik Sällström

    ?-

    4.6.6 Beslut om företagsstöd över 2 000 000 kr och upp till 3 000 000 kr
    /delegat: Regional utvecklingsdirektör

    • Företagsstöd perioden 2024-01-01--2024-08-31
      RUN 468:1-2024
      Patrik Sällström
       
    • Förteckning, Beslut med stöd av nämndens delegation, RUN 10 oktober 2024
      ?RUN 8:9-2024

    -? 

    4.6.7 Beslut om omfördelning av medel från anslag 1:1/delegat: Regional utvecklingsdirektör

    • Beslut om omfördelning av anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder år 2024
      RUN 54:8-2024
      2024-08-23 Patrik Sällström

    ?-
     

    Beslut som fattats med stöd av regionala utvecklingsdirektörens vidaredelegation


    6.2 Ändring av beslut av projektmedel som innebär förändring upp till 25 %. av totala finansiering/delegat: Verksamhetschef företag- och projektfinansiering

    • Ändringsbeslut för projektet "SMArt Livskraftig Landsbygd (SMALL)" gällande ändring av medfinansiärer i budget, projektägare Luleå tekniska Universitet.
      RUN 99:3-2023
      2024-08-14 Nils Enwald
       
    • Ändringsbeslut för projektet "Ramprojekt Västerbotten 2023-2025 " gällande ändring av målvärde för projektets indikatorer, projektägare Region Västerbotten.
      RUN 91:3-2023
      2024-08-14 Nils Enwald
       
    • Ändringsbeslut för projektet Rural ICT Testbed - #fulltäckning, Steg 3 gäller tillkommande finansiärer, ändrade belopp hos befintliga finansiärer, omfördelning mellan kostnadsslag samt ytterligare tillägg till ursprungsbudget ca 1 mnkr. Ett flertal ändringsbeslut hos VINNOVA har här hanterats i ett ändringsbeslut hos Region Västerbotten, projektägare Luleå tekniska universitet.
      RUN 39:6-2021
      2024-09-06 Nils Enwald
       
    • Ändringsbeslut till projektet- Ökad Kapacitet, samverkan och breddad rekrytering. Ändringsbeslutet om att justera budgeten, projektperiod och aktivitetsplan.
      RUN 243:3-2024
      2024-09-16 Nils Enwald
       
    • Ändringsbeslut för projektet "Hållbar tillväxt " gällande ändring av tids-och aktivitetsplan, projektägare ALMI.
      RUN 439:3-2022
      2024-09-24 Nils Enwald
       
    • Ändringsbeslut för projektet "Cybersäkerhetsnod Norr " gällande ändring av budget, projektägare Luleå Tekniska Universitet.
      RUN 222:4-2024
      2024-10-01 Nils Enwald 

    ?-

    6.5 Beslut om företagsstöd upp till 2 000 000 kr/ delegat: Verksamhetschef företag- och projektfinansiering

    • Företagsstöd perioden 2024-01-01--2024-08-31
      RUN 468:1-2024
      Nils Enwald

    ?-

    7.2  Beslut om stöd till riktade kulturinsatser inom film och rörlig bild upp till och med 200 000 kr/delegat: Enhetschef film i Västerbotten

    • Förteckning, Beslut med stöd av vidaredelegation, RUN 10 oktober 2024
      RUN 8:10-2024

    ?-

  • Redovisning av handlingar som är av vikt för regionala utvecklingsnämnden
    att ta del av.

    Bilagor

  •   27

    Övriga frågor

  • Samråd för samverkan inom regional utveckling har skickat en rekommendation till regionala utvecklingsnämnden om inventering av kompetensbehovet inom industrierna i Västerbotten.

  • Samrådet för samverkan inom regional utveckling har skickat en rekommendation till regionala utvecklingsnämnden att ta fram en oberoende övergripande analys som kartlägger Trafikverket Region Nords prioriteringar av utförda åtgärder i de två nordligaste länen under de senaste 15 åren.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.