• Under denna punkt hittar ni övergripande information om program/
    tidsplan, eventuella kompletteringar, presentationer och annat som
    kan vara av vikt att ha kännedom om.

    Förhinder

    Om du ej kan närvara så är det viktigt att du meddelar din
    ersättare. Meddela gärna din frånvaro och vem som blir din ersättare till
    Nina Olofsdotter via e-post; nina.olofsdotter@regionvasterbotten.se eller
    via telefon 073-039 28 06 för att underlägga vid uppropet.

    Program/tidsplan

    Ärendelista och tidsplan finns bifogat. Ca-tider:
    kl. 09:30 sammanträdets öppnas
    kl. 09:35 bolagsdialoger
    kl. 12:00-12:45 lunch
    kl. 12:45 sammanträdet fortsätter
    kl. 15:00 partigruppmöten
    kl. 16:30 sammanträdet avslutas

    Aktuella kompletteringar

    Här uppges vilka kompletteringar som gjorts efter att kallelsen är utskickad.
    Observera att informationen endast listar ärendena där kompletteringarna är
    gjorda och vilket datum de gjordes.

    - Ärende 13, nya bilagor är uppladdade då de förra kraschat och ej kunde läsas (2024-12-10)

    Bilagor

  •   2

    Sammanträdets öppnande och upprop

  • Regionala utvecklingsnämnden har att utse justerare som tillsammans jämte
    ordföranden ska justera sammanträdets protokoll. Justering sker genom
    digital signering den 17 december 2024.

  •   4

    Anmälan av jäv

  • Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa föredragningslistan.

  • Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelse har rätt att
    väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Den 2 december 2021 beslutade
    regionala utvecklingsnämnden att anta en rutin för anmälan av
    initiativärenden till nämnden.

    Aktuella initiativärenden som är under beredning:

    • Omedelbar avfinansiering av Ibn Rushd - Moderaterna
      Anmäld i nämnden den 10 oktober 2024 § 136
      Återkopplas till nämnden den 11 december 2024.
       
    • Mål, indikatorer och deltidsuppföljning av Regional
      Livsmedelsstrategi 2021-2030 - Centerpartiet.
      Anmäld i nämnden den 10 oktober 2024 § 136
      Återkopplas till nämnden senast den 9 april 2025.
       
    • Möjliggöra projekt att starta eget för uppsagda 3:e lands medborgare - Centerpartiet
      Anmäld i nämnden den 7 november 2024 § 161
      Återkopplas till nämnden senast 9 april 2025.

    -
    Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska
    vara skriftlig. Oavsett när initiativärenden lämnas in så måste tjänstgörande
    ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte
    enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.
    Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering.
    Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas av nämndens
    beredande utskott inom 6 månader från det att initiativärendet anmälts.

    Följande initiativärenden har anmälts till sammanträdet:

    - Inga initiativärenden är anmälda före kallelsens utskick.

  • Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.

    Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.

    Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar dialog om uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt. Inför årets dialog har bolaget även ombetts inkomma med en beskrivning av bolagets förutsättningar på kort och lång sikt, framgångar och utmaningar.

    Skriftlig dokumentation har begärts in som underlag för dialogen. I missiv underlag inför bolagsdialog 2024, redovisas vilka dokument som inkommit inför bolagsdialogen, samt en kortfattad analys.

    Bilagor

  • Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.

    Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.

    Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar dialog om uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt. Inför årets dialog har bolaget även ombetts inkomma med en beskrivning av bolagets förutsättningar på kort och lång sikt, framgångar och utmaningar.

    Skriftlig dokumentation har begärts in som underlag för dialogen. I missiv underlag inför bolagsdialog 2024, redovisas vilka dokument som inkommit inför bolagsdialogen, samt en kortfattad analys.

    Bilagor

  • Regionstyrelsen ansvarar för att ha uppsikt över bolagens verksamhet, så kallad uppsiktplikt. I enlighet med det reviderade reglementet för regionala utvecklingsnämnden, ska nämnden bistå regionstyrelsen i ärendeberedningen av styrelsens övergripande samt förstärkta uppsiktsplikt över bolag.

    Regionala utvecklingsnämnden har i uppdrag av regionfullmäktige att utöva ägarrollen för de bolag som har en verksamhet som faller inom regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde. Uppdraget innefattar att följa upp om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med uppdraget, övervaka att målen för verksamheten uppnås samt att ha en fortlöpande uppsikt av bolagens verksamhet och ekonomi. Den interna kontrollen följs upp för att säkerställa att verksamheten är ändamålsenlig och kostnadseffektiv samt att det finns system och rutiner och att de fungerar på avsett vis.

    Dialogen utgår ifrån ägardirektiven och omfattar dialog om uppfyllelse av uppdrag och mål, visioner och utmaningar, väsentliga risker, uppföljning av granskningsrapporter och åtgärder som vidtagits till följd av granskningsrapporter under det gångna året samt frågor av större vikt. Inför årets dialog har bolaget även ombetts inkomma med en beskrivning av bolagets förutsättningar på kort och lång sikt, framgångar och utmaningar.

    Skriftlig dokumentation har begärts in som underlag för dialogen. I missiv underlag inför bolagsdialog 2024, redovisas vilka dokument som inkommit inför bolagsdialogen, samt en kortfattad analys.

    Bilagor

  • Region Västerbotten är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM) enligt lagen om regional kollektivtrafik (SFS 2010:1065). Enligt lagstiftningen ska beslut om trafikplikt senast fattas innan tilldelningsbeslut tas inför nya trafikavtal. Beslutet ska ses som ett verkställighetsbeslut av intentionerna i det regionala trafikförsörjningsprogrammet. Kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten tar genom att besluta om allmän trafikplikt på sig ett ansvar gentemot Västerbottens invånare att tillhandahålla den beslutade trafiken genom upphandling.

    Ny avtalsperiod ska inledas 2026-12-01 för allmän kollektivtrafik avseende anropsstyrd trafik inom:

    - Primärområde Dorotea kommun
    - Primärområde Norsjö kommun
    - Primärområde Skellefteå kommun
    - Primärområde Storuman kommun norra
    - Primärområde Vilhelmina kommun norra

    Ingen anmälan om att bedriva kommersiell kollektivtrafik, som omfattar berörd trafik, har inkommit till Kollektivtrafikmyndigheten. Behov av regional kollektivtrafik samt mål för trafikens utveckling finns beskrivna i det Regionala trafikförsörjningsprogrammet för Västerbottens län 2020 – 2025. Trafiken ovan är betydelsefull för regionens trafikförsörjning och för måluppfyllelsen.

    Kollektivtrafikmyndigheten fattar med stöd i det regionala trafikförsörjningsprogrammet för Västerbottens län 2020 – 2025, beslut om allmän trafikplikt för trafiken.

    Den regionala kollektivtrafiken har betydelse för den regionala utvecklingen. Kollektivtrafik och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Mål, delmål och indikatorer i trafikförsörjningsprogrammet är Region Västerbottens samlade politiska bedömning där bland annat kollektivtrafikens betydelse, nuläge, intryck från samråd och dialoger, utmaningar och möjligheter har vägts in. Målen i trafikförsörjningsprogrammet är:

    • Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är 20 % år 2030. Delmål för 2025 är 25%.
    • Andelen fordonskilometer som sker med förnybart drivmedel i upphandlad kollektivtrafik uppgår till 100 % år 2030. Delmål för 2025 är 75 %.
    • Tillgången till kollektivtrafik mellan länets kommuncentrum och till och från strategisk knutpunkter i norra Sverige är bibehållen eller utvecklad år 2030 jämfört med 2022.
    • Den regionala kollektivtrafiken är tillgänglig för de flesta personer med funktionsnedsättningar år 2030.
    • Kollektivtrafikens prissättning gör den attraktiv och tillgänglig för olika grupper.

    ?-

    Trafikförsörjningsprogrammets strategier behöver genomsyra arbetet för att uppnå målen. Strategierna är:

    - Resenärsperspektivet som ledstjärna
    - Ökad samverkan för resenärarenas helhetsupplevelse
    - Skapa och frigöra resurser till utveckling

    Bilagor

  • Enligt lag (2010:1065) om kollektivtrafik ska den regionala kollektivtrafikmyndigheten regelbundet upprätta ett trafikförsörjningsprogram i vilket mål för den regionala kollektivtrafiken fastställs. Trafikförsörjningsprogrammet är detsamma som ett policydokument för kollektivtrafik enligt artikel 2a i EU:s kollektivtrafikförordning.

    Trafikförsörjningsprogrammet ska upprättas i samråd med motsvarande myndigheter i angränsande län. Samråd ska även ska med övriga berörda myndigheter, organisationer, kollektivtrafikföretag samt företrädare för näringsliv och resenärer. I de fall en region ensam är regional kollektivtrafikmyndighet ska samråd även ske med kommunerna i länet.

    Ett regionalt trafikförsörjningsprogram ska innehålla en redovisning av

    1. Behovet av regional kollektivtrafik i länet samt mål för kollektivtrafikförsörjningen
    2. Alla former av regional kollektivtrafik i länet, både kollektivtrafik som bedöms kunna utföras på kommersiell grund och trafik som myndigheten avser att ombesörja på grundval av allmän trafikplikt
    3. Åtgärder för att skydda miljön
    4. Tidsbestämda mål och åtgärder för anpassning av kollektivtrafik med hänsyn till behov hos personer med funktionsnedsättning
    5. De bytespunkter och linjer som ska vara fullt tillgängliga för alla resenärer
    6. Omfattningen av trafik enligt lagen (1997:736) om färdtjänst och lagen (1997:735) om riksfärdtjänst och grunderna för prissättningen för resor med sådan trafik, i den mån uppgifter enligt dessa lagar har överlåtits till den regionala kollektivtrafikmyndigheten

    ?-
    I processen med att ta fram ett förslag till regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbotten för perioden 2025 – 2031 har inbjudan gått ut och digitala samråd genomförts. Samråd har genomförts med kollektivtrafikföretag inom såväl allmän som särskild kollektivtrafik i samband med Länstrafikens entreprenörsträffar. Information och samråd har även genomförts i samband med samhällsplaneringsdagarna i mars.

    Vid utsändande av remiss av förslag till regionalt trafikförsörjningsprogram erbjöds även möjlighet att delta vid remisskonferenstillfällen. Två remisskonferenser genomfördes. Samråd genomfördes även med grannlänens kollektivtrafikmyndigheter. Tjugofyra remissvar har inkommit. Utifrån inkomna remissvar har slutligt förslag till regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbotten 2025 – 2031 utformats.

    Bilagor

  • Enligt Lag om kollektivtrafik (2010:1065) som trädde i kraft 1 januari 2012 ska det i varje län/region finnas en regional kollektivtrafikmyndighet. I Västerbotten är Kollektivtrafikmyndigheten sedan 2019 inrättad på Region Västerbotten. Region Västerbotten äger Länstrafiken i Västerbotten AB och dess delägda dotterbolag Bussgods i Norr AB. Region Västerbotten är även delägare i Norrtåg AB liksom Samtrafiken AB samt AB Transitio.

    En kostnads- och ansvarsfördelningsmodell för Länstrafiken utformades 2005, den så kallade Västerbottensmodellen, som reglerade förhållandet mellan finansiärerna av kollektivtrafiken. I och med övergången till den nya lagstiftningen och de förändringar som skett avseende Länstrafikbolagets funktion i planeringsfrågor så har Region Västerbottens roll att planera den trafik som regionen avser att finansiera tydliggjorts. Förändringen innebär ökat politiskt ansvar för och inflytande över trafiken för regionens del.

    Enligt den av fullmäktige i Region Västerbotten och länets kommuner, Västerbottensmodellen 2021har Region Västerbotten ansvarar för linjetrafik med buss och tåg och viss anropsstyrd trafik medhuvudsaklig trafikuppgift mellan kommuncentra samt sjukresor. Respektive kommun ansvarade förlinjer och anropsstyrd trafik med huvudsaklig trafikuppgift inom kommunen samt färdtjänst, riksfärdtjänst, kommunala resor och skolskjutsar. Region Västerbotten finansierar utöver beställd trafik även de så kallade gemensamma kostnaderna som omfattar kundtjänst, administration, marknadsföring och IT-system. Från och med 2021 så innehåller budget från Länstrafiken även kostnaderna för den gemensamma beställningscentralen för serviceresor. Kommunerna har kostnadsansvar för den trafik som respektive finansiär beställer.

    Från och med 2008 innehåller regionens trafikbeställning förutom regional busstrafik och viss anropsstyrd trafik även regional tågtrafik. Tågtrafiken administreras av Norrtåg AB, som bildades av trafikhuvudmännen i de fyra nordligaste länen för att samordna tågtrafiken i länen och genomföra ambitionerna i Norrtågsförsöket.

    Planeringsförutsättningarna tillförsäkrar regionfullmäktige inflytande över utformningen av den kollektivtrafik som Region Västerbotten finansierar. Planeringsförutsättningarna innehåller regionens trafikpolitiska prioriteringar och mål samt en ekonomisk prognos för buss- och tågtrafiken, samt den gemensamma beställningscentralen under perioden som planeringsförutsättningarna avser.

    Prognos för tågtrafiken baseras på fastställd budget för Norrtåg AB för beställd trafik från mitten av december 2024 till mitten av december 2025. Till följd av ett Trafikverket beslutat att teckna samverkansavtal för Norrtågstrafiken med de fyra regionala kollektivtrafikmyndigheterna i samma nivå som 2024 så finns ett gap mellan denna nivå och den kostnadsnivå för trafiken som Trafikverket önskar teckna avtal för. För Västerbotten kommer det att innebära en ökad kostnad om 12,9 Mkr för 2025.

    Prognos för busstrafiken baseras på fastställd budget för Länstrafiken i Västerbotten AB för beställd busstrafik från mitten av december 2024 till mitten av december 2025 samt angörings-avgifter för tågtrafiken som regleras via Länstrafikens budget. Budget för Länstrafiken i Västerbotten innehåller även kostnaderna för IT-system, administration, marknadsföring, kundtjänst och beställningscentralen.

    Med anledning av processen kring samverkansavtal med Trafikverket så återremitterade regionstyrelsen planeringsförutsättningarna för ytterligare beredning. Med anledning av detta har ett PM tagits fram som beskriver möjliga effekter vid en minskad statlig finansiering även efter 2025.

    Inför 2026 så är det tre samverkansavtal med Trafikverket som ej är tecknade och som därmed innebär risk för ökade kostnader för de fyra norra länen. De tre avtalen är

    • Samverkande Inland (avser busstrafik)
    • Flygtransfer (avser flygtransfer för tre sträckor Åsele – Vilhelmina, Dorotea – Vilhelmina samt Sorsele – Arvidsjaur)
    • Samverkansavtal för Norrtåg

    -

    Planeringsförutsättningarna ska ligga till grund för Region Västerbottens kollektivtrafikplan för perioden 2026 – 2028. Kollektivtrafikplanen innehåller beställning av buss- och tågtrafik samt i viss begränsad anropsstyrd trafik. Kollektivtrafikplanen innehållande trafikbeställning utgör grund för budget för trafikåret 2026 från Norrtåg och Länstrafiken. Region Västerbottens anslag för kollektivtrafik bör baseras på bolagens budget för kollektivtrafiken samt beställningscentralen då dessa speglar den beställning som Region Västerbotten som finansiär sänt till Länstrafiken och Norrtåg.

    Kollektivtrafikplanen bereds i Regionala utvecklingsnämndes arbetsutskott och fastställs av Regionala utvecklingsnämnden som även är Regional Kollektivtrafikmyndighet i Västerbotten.

    Bilagor

  • Vid årsskiftet 2024 genomfördes en fusion av AC-Net Internservice AB och AC-Net Externservice AB. Under året har bolagets ägare gemensamt arbetat fram förslag till bolagsordning, ägardirektiv, aktieägaravtal och samverkansavtal för AC-Net AB. Till stor del har de båda bolagens styrdokument lagts ihop och anpassats till AC-Nets verksamhet efter fusionen.

    Samverkansavtal reglerar på en övergripande nivå samverkan genom bolaget AC-Net AB mellan kommunerna i Västerbottens län, Region Västerbotten, Umeå Energi Umenet AB och Skellefteå Kraft AB. Målet för samverkan är att utveckla förmågan att leverera digitala offentliga tjänster till länets invånare i ett robust och säkert regionalt bredbandsnät.

    Bilagor

  • Region Västerbotten har regeringens uppdrag att planera för den regionala transportinfrastrukturen. I Region Västerbottens uppdrag som länsplaneupprättare ingår att ta fram en regional plan för transportinfrastruktur som anger den gemensamma strategiska inriktningen för hur länets transportinfrastruktur ska utvecklas under den kommande tolvårsperioden. Planen ska bidra till en långsiktigt hållbar utveckling av länets transportinfrastruktur.

    Riksdagen väntas fatta beslut om de direktiv som ligger grund för kommande planeringsomgång i slutet av 2024 eller i början av 2025. När direktiven är fastställda ger Regeringen Trafikverket i uppdrag att starta upp åtgärdsplaneringen och arbeta fram en reviderad plan för den nationella transportinfrastrukturen. Parallellt med detta startar även revideringen av de regionala transportinfrastrukturplanerna som landets regioner tar fram och beslutar om.

    Då behoven i transportinfrastrukturen inte skiljer sig nämnvärt från föregående planperiod 2022–2033 är förslaget att låta den procentuella fördelningen mellan respektive åtgärdskategori förbli nästintill oförändrad. Genom att låta procentsatsen ligga fast kan nu beslutad plan fortsätta att genomföras så som den ligger planerad samtidigt som det skapar ett bra planeringsutrymme inför revideringen av planen och möjliggör att planera för exempelvis något mittsepareringsobjekt och att möta behovet av gång-och cykelvägar i länet.

    Bilagor

  • Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 22 augusti 2024 § 119 så behandlade nämnden yttrandet över revisorerna fördjupad granskning, nr 19/2023 Kontroll över beslut.

    I yttrandet så beskrevs åtgärder som ska vidtas för att korrigera de brister som revisorerna uppmärksammat. Bland annat så ska styrande dokument som delegationsordning och riktlinjer för ärendeberedningen inom regionala utvecklingsnämnden revideras. Arbetet med att se över dessa styrande dokument har påbörjats. Under arbetets gång så har även verksamheterna inkommit med önskemål om förändringar/tillägg i nämndens delegationsordning som vi försöker jobba in i dokumentet innan det revideras. Målsättningen var att dessa revideringar skulle hinna göras innan årsskiftet men förvaltningen behöver mer tid till beredningen av ärendena innan dessa lyfts till nämnden för revidering

    Övriga åtgärder utifrån nämnden yttrandet pågår enligt plan och kommer att redovisas till nämnden vid ett senare tillfälle efter att åtgärderna är genomförda.

    Bilagor

  • Det redovisade ackumulerade resultatet för perioden uppgår till 5 698 tsek. Det innebär en resultatförbättring i förhållande till september med drygt 6 629 tsek. Den fortsatta resultatförbättringen är en effekt av prognostiserade resultatförbättringar i september inom Kollektivtrafiken. Prognostiserad resultatförbättring är främst relaterat till Länstrafiken och en effekt av minskade drivmedelskostnader. Utfallet inom kollektivtrafiken uppgår ack sep. till -4136 tsek. Det redovisade utfallet inom RUF (exkl. Kollektivtrafiken uppgår till +9 834 tsek. Det positiva resultatet är till största del en effekt av säsongsvariationer, periodisering av budget och ej tillsatta vakanser. En stor del av förklaringen till nuvarande överskott är att utbetalningar till regional kulturverksamhet och övriga regionala projekt är baktunga under året dvs. en stor andel av utbetalningarna sker sista kvartalet medan de i budgeten är periodiserade jämnt fördelade över året. Någon revidering av årsprognosen har ej gjorts i oktober månad. Viss osäkerhet kring utvecklingen inom Kollektivtrafiken under resterande del av året.

    Bilagor

  • Utgångspunkten för den regionala utvecklingsnämndens budget 2025 är den preliminära budgetramen för nämnden som uppgår till 437,5 miljoner kronor, ramen fastställs vid RF 26–27 november 2024. I budgeten ingår ett budgettillskott för finansiering av Norrbotniabanan AB. Budgetramen har räknats upp med 3,5 procent avseende löner, med ett PO-påslag på 46,41 procent. Övriga kostnader har uppräknats med 3,2 procent. PO-påslaget för 2025 bedöms bli betydligt lägre jämfört 2024 vilket medför att total budgetökning för nämnden blir 2,5 procent.
    Kulturberedningen har berett den regionala kulturbudgeten för år 2025.

    Budgeten för den regionala utvecklingsnämnden föreslås läggas inom tilldelad budgetram, dock med vetskapen om att kollektivtrafiken sannolikt kommer att vara underfinansierad år 2025. Underfinansieringen av kollektivtrafiken beror främst på minskade statsbidrag från Trafikverket.

    Bilagor

  • I nämndplan anger respektive nämnd hur regionfullmäktiges mål och uppdrag som beslutats i regionplan ska brytas ned och följas upp.

    I det förslag till regionplan som regionstyrelsen har tagit ställning till vid sitt sammanträde den 11 november, så riktas sex av sju fullmäktigemål till regionala utvecklingsnämnden. Regionfullmäktige beslutar om Regionplan 2025 vid sammanträde 26-27 november. Regionala utvecklingsnämnden beslutar om nämndplan för verksamhetsåret 2025 vid sitt sammanträde den 11 december 2024.

    Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 19 juni 2024, beslutade nämnden om inriktning för den fortsatta beredningen av nämndplan inför nämndens slutliga fastställande den 11 december 2024. I inriktningsbesluten listas utgångspunkter för det fortsatta arbetet:

    • Regionala utvecklingsnämndens återkopplingsrapport på planeringsförutsättningar inklusive bilagor för planeringsperioden 2025-2028,
    • Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län 2020-2030 samt andra sakområdesstrategier och agendor som stödjer genomförandet av regionala utvecklingsnämndens grunduppdrag. I nämndplan ska nämndens rådighet och möjlighet att påverka vara utgångspunkten.
    • Översyn av regionala utvecklingsnämndens nämndplan och budget 2024 med utgångspunkt i vilka prioriteringar som är att bedöma som fortsatt gällande,
    • Uppföljning av nämndplan 2024 och budget under året,
    • Målmodell för regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan
    • Ekonomiska förutsättningar för år 2025

    -

    Utöver ovan nämnda, beaktas även de rekommendationer som lämnats i revisionens grundläggande granskning av regionala utvecklingsnämndens verksamhet 2023.

    I inriktningsbeslutet fastställdes den beredningsgång som innebär att kulturberedningen bereder förslag till regionala utvecklingsnämnden till delmål och indikatorer som faller inom ramen för kulturberedningens ansvarsområde. Kulturberedningen har den 18 november berett dessa delar av förslag till nämndplan 2025 (se bilaga). Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott bereder övriga delar av förslag till nämndplan den 28 november 2024. Då regionfullmäktige behandlar regionstyrelsens förslag till Regionplan 2025 vid fullmäktigesammanträdet den 26-27 november kan behov av justeringar uppstå. Dessa redovisas i sådana fall vid regionala utvecklingsnämndens arbetsutskotts behandling av förslag till nämndplan den 28 november. Det sammanhållna förslaget som utgör sammanställning av förslag berett av regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott och nämndens kulturberedning, överlämnas till regionala utvecklingsnämnden inför beslut den 11 december 2024.

    Bilagor

  • Enligt kommunallag (2017:725) 6 kap 6 § så har regionala utvecklingsnämnden att säkerställa sin interna kontroll enligt vad som föreskrivs om nämnders ansvar:

    ”Nämnderna ska var och en inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Detsamma gäller när skötseln av en kommunal angelägenhet med stöd av 10 kap. 1 § har lämnats över till någon annan.”

    Regionfullmäktige har i reglemente för intern kontroll tydliggjort vad nämnder ska göra för att upprätthålla en tillfredsställande intern kontroll. I reglementet tydliggörs regionstyrelsens övergripande ansvar för intern kontroll i Region Västerbotten, där en del av ansvaret innefattar att besluta om regionövergripande tillämpningsanvisningar för intern kontroll som utvecklar bestämmelser i reglemente samt säkerställa att stöd för arbetet med intern kontroll upprättas.

    Förslag till tillsynsplan för regionala utvecklingsnämnden 2025 inklusive riskanalys har tagits fram. I förslag till tillsynsplan år 2025 föreslås ett antal kontrolltester och aktiva åtgärder för att möta identifierade risker inom nämndens ansvarsområde. Inför identifiering av risker har åtgärder beslutade av regionala utvecklingsnämnden i samband med yttranden över revisionens granskningsrapporter beaktats

    Bilagor

  • Region Västerbotten äskar om statliga stöd i enlighet med förordning 2010:2012 om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet. Äskandet omfattar också statligt stöd för en fjärdedel av anslaget för ”Norrlands nätverk för musikteater och dans (NMD)”. Utgångspunkt för Region Västerbottens ansökan om statligt stöd är de nationella kulturpolitiska målen, Region Västerbottens kulturplan 2024–2027 samt de strategiska utvecklingsområden som återfinns i riktlinjerna för kultursamverkansmodellen.

    Regionens framställan består av Region Västerbottens kulturplan 2024–2027 som ligger till grund för fördelning av regionala och statliga anslag. I kulturplanen framgår vilka verksamheter som ingår i kultursamverkansmodellen. Ekonomiskt underlag som beskriver den regionala finansieringen med preliminär uppräkning för 2025 bifogas till framställan.

    Det statliga anslaget uppgick år 2024 till 88 097 000 kronor.

    Den regionala kulturbudgeten för 2025 uppgår efter uppräkning om 2,5 %, under förutsättning av politiska beslut till, 120 494 000 kronor varav 71 916 000 kronor inom samverkansmodellen.

    Regionens framställan till Kulturrådet 2025 innefattar:

    • en uppräkning av det statliga anslaget 2024 med 2,5 %, motsvarande 2 402 425 kronor.
    • statligt anslag till NMD motsvarande 3 000 000 kr.
    • stärkt interregional samverkan genom Kultur i Norr motsvarande 200 000 kr

    -

    Totalt framställer Region Västerbotten ett äskande om 90 499 425 kronor för verksamhetsåret 2025.

    Bilagor

  • Regionala utvecklingsnämnden har uppdragit åt kulturverksamheten att göra en översyn av bidragsfördelningen till de rörelseägda folkhögskolorna i Västerbotten i samråd med de regionala aktörerna och med intryck hämtade från andra regioner i landet.

    I dagsläget fördelas regionens anslag till de rörelseägda folkhögskolorna i Västerbotten i samverkan med paraplyorganisationen Folkbildning Västerbotten som gör ett förslag till fördelning utifrån deltagarveckor per folkhögskola. Underlaget inhämtas från myndigheten Folkbildningsrådet. Antalet deltagarveckor samt ersättningen fluktuerar därmed från år till år och följer respektive folkhögskolas elevutveckling.

    Hanteringen av inomregionalt stöd till folkhögskolor och studieförbund har de senaste åren präglats av ökad transparens och möjlighet att följa processen men det råder fortfarande olika arbetssätt bland landets regioner. Däremot är beräkningen av deltagarveckor transparent och går att följa och granska i efterhand. En sådan granskning går att göra inom ramen för nuvarande överenskommelse med folkbildningen.

    Sammanfattningsvis så är bedömningen att det inte är meningsfullt att skapa ett nytt arbetssätt. Allt fler regioner kopplar sin ersättning till de rörelseägda folkhögskolorna till ersättningen för mobilitetsstöd. Bägge baseras på en fastställd ersättning per deltagarvecka. Skulle det göras i Västerbotten krävs att dagens anslag på 8,2 miljoner kronor (mkr) ökas med 9,2 mkr för att totalt nå 17,4 mkr. Då skulle det regionala inomregionala stödet för ersättning till folkbildningen motsvara det statliga stödet för ersättning för mobilitetsstöd. Bägge parter skulle då gå in med 430 kr per deltagarvecka vilket är nivån för 2025.

    Bilagor

  • Moderaterna har inkommit med ett initiativ där de föreslår att regionala utvecklingsnämnden omedelbart ska sluta finansiera studieförbundet Ibn Rushd.

    Folkbildningsrådet har efter en granskning beslutat att studieförbundet ”Ibn Rushd” inte är berättigade till statsbidrag under perioden 2025-2027 (Folkbildningsrådets beslut Diarienr 24/00046 FBR). Folkbildningsrådets bedömning bygger på tillämpningen av ett nytt statsbidragssystem för fördelning. Bedömningen var att ”Ibn Rushd” har svårt att leva upp till sitt utbildningsåtagande och inte heller kan leverera folkbildning i hela landet Sammantaget bedömer Folkbildningsrådet att ”Ibn Rushd” under den kommande perioden har otillräckliga förutsättningar att uppfylla statens syfte med statsbidraget.

    Kort efter Folkbildningsrådets beslut så beslutad ”Ibn Rushd” att lägga ned sin verksamhet. Därmed faller även Region Västerbottens finansiering till studieförbundet.

    Regionala utvecklingsnämnden har dessutom vid sitt sammanträde den 10 oktober 2024 § 150 även fattat formellt beslutet att ”Region Västerbotten, i enlighet med överenskommelsen mellan Region Västerbotten och Folkbildning Västerbotten fastställd av regionala utvecklingsnämnden 28 september 2023 § 206 inkluderas inte Ibn Rushd i Region Västerbottens regionala stöd under den perioden Folkbildningsrådet avser.”

    Bilagor

  • Folkbildningsrådet har efter en granskning beslutat att studieförbundet Ibn Rushd inte är berättigade till statsbidrag under perioden 2025–2027 (Folkbildningsrådets beslut Diarienr 24/00046 FBR). Folkbildningsrådets bedömning bygger på tillämpningen av ett nytt statsbidragssystem för fördelning. Bedömningen var att Ibn Rushd har svårt att leva upp till sitt utbildningsåtagande och inte heller kan leverera folkbildning i hela landet. Sammantaget bedömer Folkbildningsrådet att Ibn Rushd under den kommande perioden har otillräckliga förutsättningar att uppfylla statens syfte med statsbidraget.

    Kort efter Folkbildningsrådets beslut så beslutade Ibn Rushd att lägga ned sin verksamhet. Därmed faller även Region Västerbottens finansiering till studieförbundet.

    Regionala utvecklingsnämnden har dessutom vid sitt sammanträde den 10 oktober 2024 även formellt fattat beslutet ”att Region Västerbotten, i enlighet med överenskommelsen mellan Region Västerbotten och Folkbildning Västerbotten fastställd av Regionala utvecklingsnämnden 28 september 2023 § 206 inkluderas inte Ibn Rushd i Region Västerbottens regionala stöd under den perioden Folkbildningsrådet avser.”

    Bilagor

  • Den regionala biblioteksplanen beskriver vad Regionbibliotek Västerbotten kommer att fokusera på de kommande fyra åren (2025-2028), och kan därutöver vara vägledande och stöttande för folkbiblioteken i framtagandet av kommunala biblioteksplaner. Biblioteksplaner - både på regional och kommunal nivå - ger också möjlighet till uppföljning och utveckling av verksamheten och utgör därigenom ett viktigt instrument för kvalitetssäkring.

    Bibliotekens verksamhet styrs av bibliotekslagen (2013:801). I den slås fast att kommuner och regioner ska anta biblioteksplaner för sin verksamhet på biblioteksområdet.
    Planens syfte är att

    • synliggöra regionbibliotekets uppdrag, ansvarsområden och kompetens
    • identifiera strategiska och prioriterade utvecklingsområden för dels den regionala biblioteksverksamheten, inklusive litteraturutveckling, dels sjukhusbiblioteken/kultur och hälsa.

    -

    Planen revideras vart fjärde år. Utöver denna plan tas en årlig verksamhetsplan fram, där utvärderingsbara mål formuleras och aktiviteter konkretiseras.

    Regionbibliotek Västerbotten har utarbetat förslaget till ny regional biblioteksplan i dialog och samverkan med länets folkbibliotek. Information har därutöver delgetts vid kommunchefsforum.

    Under maj-oktober har planen varit ute på remiss och ett antal svar har inkommit och beaktats.

    Observera att planen ej är bildsatt eller layoutad ännu.

    Bilagor

  • Med bildandet av Region Västerbotten 2019 följde en samverkansöverenskommelse mellan Västerbotten läns kommuner och regionala utvecklingsnämnden vid Region Västerbotten för perioden 2019–2022. En ytterligare överenskommelse antogs därefter för perioden 2023–2026.

    Överenskommelsen sträcker sig över fyra års tid, och aktualiseringsprövas inför varje ny mandatperiod. Detta genom en halvtidsutvärdering efter halva mandatperioden, samt en utvärdering under mandatperiodens sista år. I denna rapport sammanställs den halvtidsutvärdering som genomfördes genom fokusgrupper under hösten 2024 i primärkommunala delegationen samt i de två verksamhetsdelegationerna: delegationen för utbildning och delegationen för social välfärd och hälsa.

    Rapporten innehåller en sammanställning över hur delegationerna ser på överenskommelsen och det löpande arbetet, förbättringsförslag samt beskrivningar av sådant som bedöms behöva ingå eller förändras i kommande överenskommelser.

    Bilagor

  • Region Västerbotten har i samråd med länets kommuner samt Länsstyrelsen Västerbotten tagit fram ett förslag till Regionalt serviceprogram för Västerbotten för perioden 2025 – 2030. Det regionala serviceprogrammet utgår från den regionala utvecklingsstrategin (RUS) och ska på samma sätt bidra till samhandling och samordning för att på bästa sätt skapa utvecklingskraft i länet. Serviceprogrammet som omfattar hela Västerbotten och alla kommuner. Programmet har utarbetats i samverkan mellan länets kommuner, Länsstyrelsen Västerbotten och Region Västerbotten. Träffar har även skett med Tillväxtverket, olika servicegivare, övriga regioner och pågående angränsande projekt vilket bidragit till programmets utformning.

    Programmet ska främja utvecklingen av grundläggande kommersiell service i områden där servicen är gles och där det är svårt att bedriva service på kommersiella grunder. Med grundläggande kommersiell service avses dagligvaror, drivmedel, postombud, apoteksombud samt grundläggande betaltjänster, såsom kontantuttag, dagskasseinsättning, betalningsförmedling.

    Programmet är utformat för att samordna insatser mellan kommunerna, Region Västerbotten och Länsstyrelsen Västerbotten som utgör ett partnerskap även i det fortsatta arbetet med programmets realisering. Region Västerbotten har utifrån programmet ett ansvar att driva och samordna arbetet inom partnerskapet.

    Regionala utvecklingsnämnden beslutade 2024-05-08 om en remissversion som tillsänts samtliga länets kommuner samt Länsstyrelsen Västerbotten. Sista svarsdatum var 2024-10-10. Remissvar har inkommit från 12 av länets kommuner samt Länsstyrelsen. Utifrån remissvaren har revideringar skett utifrån inkomna synpunkter och förslag på justeringar.

    Bilagor

  • Projektet tar itu med regional- och landsbygdsutveckling genom att hantera gemensamma utmaningar parterna har, som integration av unga vuxna, underrepresenterade grupper, brist på kompetens och talangbevarande.  Fokus på innovation, digitalisering och gamifierade metoder, med aktiviteter som engagerar och motiverar användarna ger konkret användbara metoder som gynnar både offentliga och privata sektor.

    Piloter i projektet skapar livfulla platsbaserade samhällen i form av innovationsekosystem som kopplas upp mot alla deltagande parters regioner (regionala "Digital Innovation Districts" vi kallar DID's aka nav, kluster) som erbjuder ett fysiskt och digitalt samarbetsutrymme för slutanvändare och skalas internationellt i projektet. Nyckelresultaten inkluderar att vi säkerställer att InnoGS:s fördelar är överförbara så det går att skala upp denna lösning.

  • Genom projektet ska Region Västerbotten stärka kapaciteten för att arbeta med god samhällsplanering i länet. Genom detta förberedande projekt så ska regionen tillsammans med våra samverkansparter stå bättre rustade för ett långsiktigt arbete som syftar till mer systematiska, relevanta och effektiva regionala planeringsprocesser. Vi avser att göra detta genom både en stärkt intern organisatorisk kapacitet så väl som genom stärkt samverkanskapacitet mellan relevanta aktörer i länet. Detta åstadkommer vi genom bland annat kommunikation och förtydligade av regionens ambitioner.

  • I januari varje år tar Västerbotten plats på Grand Hôtel i Stockholm. Aktörer från Västerbotten, Sverige och världen samlas för erfarenhetsutbyten, nya kontakter, samverkan och påverkan. Såväl på nationell nivå som internationell nivå.

    På plats finns företrädare för både akademi, politik, näringsliv och civilsamhälle med representanter från kommuner och region från Västerbotten, men också andra delar av Sverige och Europa.

    Regionala utvecklingsnämnden har tidigare beslutat att nämnden deltar vid invigningen av Västerbotten på Grand Hôtel. Nämnden brukar representeras av presidiet samt fem ledamöter som årligen roterar. Deltagandet gäller för invigningen den 21 januari 2025, både dag- och kvällsprogrammet.

  • Regionfullmäktige beslutade den 27 november 2024 om regionplan 2025. I regionplanen tilldelas regionala utvecklingsnämnden tre nya riktade fullmäktigeuppdrag för året 2025:

    • Ta fram konsekvensbeskrivningar och förslag på åtgärder för att minska personalkostnaden motsvarande 250 miljoner kronor.
    • Minska tjänsteresande med 15 procent i jämförelse med år 2023.
    • Stärka vår ledning och styrning genom identifierande delaktiviteter 2025.


    Det första och andra fullmäktigeuppdraget riktas till alla nämnder och styrelser.

    Det sista fullmäktigeuppdraget om att stärka vår ledning och styrning riktas till regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden samt folkhögskolestyrelsen utöver regionala utvecklingsnämnden.

    Regionala utvecklingsnämnden har som ansvarig nämnd för det regionala utvecklingsuppdraget att förtydliga fullmäktigeuppdragens genomförande genom uppdragsdirektiv med utgångspunkt i nämndens uppdrag.

    Med hänsyn till att flera fullmäktigeuppdrag riktas till flera nämnder och styrelser, kan dels beslut om åtgärder som berör flera nämnder, men även tilläggsdirektiv under fullmäktigeuppdragens genomförande, vara att betrakta som beslut av principiell karaktär eller av annan stor betydelse. Detta innebär att beslut måste fattas av regionfullmäktige.

    Förvaltningen föreslår fortsatt arbete enligt tidigare års beslutade former för struktur, avrapportering och dialog. Denna struktur innebär att regionala utvecklingsnämnden ger regionala utvecklingsförvaltningen i uppdrag att genomföra fullmäktigeuppdragen 2025 i enlighet med de av nämnden fastställda uppdragsdirektiven.

    Vidare föreslår förvaltningen följande:

    • Regionala utvecklingsnämnden utser en politisk styrgrupp i form av regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott. Den politiska styrgruppen ska hållas informerad om fullmäktigeuppdragens genomförande och vid behov initiera samrådsförfarande, alternativt bereda tilläggsdirektiv för regionala utvecklingsnämnden att besluta om som stödjer fullmäktigeuppdragens fortsatta genomförande. Ytterligare direktiv för uppdragens genomförande kan komma att utgå från regionala utvecklingsnämnden under genomförandetiden. Dessa bereds av den politiska styrgruppen.
    • Information om fullmäktigeuppdragens fortskridande under 2025 ska lämnas kontinuerligt vid samtliga av regionala utvecklingsnämndens sammanträden intill dess uppdragen slutrapporterats.
    • Då samtliga fullmäktigeuppdrag även riktas till andra nämnder och styrelser, ska förvaltningen samverka med övriga förvaltningar i beredning inför beslut i fullmäktigeuppdragens genomförande inom ramen för vad som anges av kommunallag, förvaltningslag, speciallagstiftning, nämndens reglemente och andra av regionala utvecklingsnämnden fattade beslut.
    • Skriftlig återrapportering lämnas till regionala utvecklingsnämnden minst i samband med förenklad delårsrapport per april och vid delårsrapport per augusti. Slutrapport lämnas i samband med årsredovisning per december 2025.
    • Löpande information samt dialog med samverkansorgan inom samverkansstrukturen med länets kommuner om regional utveckling, med hänsyn till beslut 2023-09-28 om att hedra Region Västerbottens samverkansavtal med länets kommuner.
    • Löpande avrapportering till regionala utvecklingsförvaltningens ledningsgrupp ska lämnas.
    • Löpande dialog med regionala utvecklingsförvaltningens samverkansgrupp (FSG) ska hållas.
    • Information om uppdragen ska lämnas till regionala utvecklingsförvaltningens medarbetare vid behov.
    • Extrainsatta sammanträden med regionala utvecklingsnämnden och andra möten kan komma att krävas.

    ?-
    Förvaltningen presenterar ett övergripande uppdragsdirektiv som ramar in fullmäktigeuppdragen och sammanfattar tidigare beslut för att ge en historisk kontext. Varje uppdrag har även ett uppdragsspecifikt direktiv. Med tanke på regionfullmäktiges beslut den 27 november kan eventuella justeringar behöva göras i främst direktivet för att minska tjänsteresande med 15 procent i jämförelse med år 2023.

    Den politiska styrgruppen noterade informationen om uppdragsdirektiv på sitt möte den 28 november samt godkände även följande beslutsunderlag till regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott den 2 december:

    • Övergripande uppdragsdirektiv för genomförande av fullmäktigeuppdragen tilldelade regionala utvecklingsnämnden 2025.
       
    • Kompletterande uppdragsdirektiv för genomförande av fullmäktigeuppdraget stärka vår ledning och styrning genom identifierade delaktiviteter 2025.
       
    • Kompletterande uppdragsdirektiv för genomförande av fullmäktigeuppdraget ta fram konsekvensunderlag och förslag på åtgärder för att minska personalkostnader motsvarande 250 miljoner kronor.
       
    • Kompletterande uppdragsdirektiv för genomförande av fullmäktigeuppdraget minska tjänsteresande med 15 procent i jämförelse med år 2023.

    ?-

    Bilagor

  • Muntlig information ges till arbetsutskottet om pågående arbete med
    uppdragen.

  • Muntlig information lämnas av regionala utvecklingsdirektören till regionala utvecklingsnämnden om aktuella händelser från förvaltningen.

  • Till regionala utvecklingsnämndens sammanträde ska följande valärenden hanterats;

    Bordlagt fyllnadsval

    Ordförande i Folkbildning Västerbotten i stället för Malin Malm (S) nomineras;
    namn (S), ort

  • Regionala utvecklingsnämnden har överlåtit beslutanderätt till delegat
    enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas
    till nämnden. Redovisningen innebär inte att nämnden får ompröva
    eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan nämnden återta lämnad
    delegation.

    Delegationspunkt/Ärendegrupp, diarienummer, beslutsdatum, delegat

     

    Beslut som fattas med stöd av delegation

    1.1 Beslut i brådskande ärenden som inte kan invänta nämndens avgörande/ Delegat: Regionala utvecklingsnämndens ordförande

    • Beslut om extra sammanträdes dag den 2 december 2024 för regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott
      RUN 475:15-2023
      2024-11-18 Richard Carstedt (S)

    ?- 

    2.1 Deltagande i kurser och konferenser inom nämndens verksamhetsområde/ delegat: Regionala utvecklingsnämnden arbetsutskott

    • Deltagande vid Platform North Forum den 12-13 februari 2025 i Luleå.
      RUN 358:2-2024
      2024-11-28 Arbetsutskottet

    ?-
    3.1 Beslut om extra sammanträden för kulturberedningen/delegat: Regionala utvecklingsnämndens ledamot eller ersättare, i funktion som kulturberedningens ordförande

    • Beslut om extra sammanträde den 20 november 2024
      RUN 475:14-2023
      2024-11-18 Nina Björby (S)

    ?-
    4.6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 1 200 000 kr/ delegat: Regional utvecklingsdirektör

    -

    Beslut som fattats med stöd av regionala utvecklingsdirektörens vidaredelegation

    5.2 Anställning av personal och sättande av lön i samband med anställning

    • Förteckning, Beslut med stöd av vidaredelegation, RUN 11 december 2024
      RUN 8:14-2024

    ?-
    6.2 Ändring av beslut av projektmedel som innebär förändring upp till 25 %. av totala finansiering/delegat: Verksamhetschef företag- och projektfinansiering

    • Ändringsbeslut till projektet Game attraction north 2023 angående - ändring av projektpartner och finansiär, tids- och  aktivitetsplan, plan för rapportering, maximalt stödbelopp projektägaren kan  vidareförmedla genom försumbart stöd.
      RUN 348:3-2023
      2024-11-05 Nils Enwald

       
    • Ändringsbeslut för projektet "Developing inclusive and sustainable cultural tourism, medfinansiering för parter i Västerbotten" gällande ändring av medfinansiär, projektägare Umeå Univsersitet.
      RUN 354:2-2024
      2024-11-18 Nils Enwald

       
    • Ändringsbeslut för fortsättningsprojektet Leader Skellefteå Älvdal gällande tillägg intäkter samt motsvarande ökning externa tjänster, projektägare Skellefteå Älvdal ideell förening.
      RUN 119:4-2020
      2024-11-04 Nils Enwald

    ?-
    7.1  Beslut om stöd till riktade kulturinsatser upp till och med 250 000 kr /delegat: Regionkulturchef

    • Beslut TRIO 2024. Föreningen Littfest, projektet Unga Littfest
      RUN 493:4-2024
      2024-11-01 Joakim Sandberg

       
    • Beslut TRIO 2024. Malåbygdens kulturförening, Världens fest Malå 2025
      RUN 441:6-2024
      2024-11-08 Joakim Sandberg

       
    • Beslut Unga arrangörer 2024. Föreningen For the culture, Tjejfestival
      RUN 443:16-2024
      2024-11-15 Joakim Sandberg

       
    • Beslut Unga arrangörer 2024. Kulturföreningen Kretsen, Språngbräda
      RUN 443:17-2024
      2024-11-08 Joakim Sandberg

    ?-

     

    Bilagor

  •   36

    Övriga frågor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.