Möte 2024-08-22
-
Under denna punkt hittar ni övergripande information om
program/tidsplan, eventuella kompletteringar, presentationer och annat som
kan vara av vikt att ha kännedom om.
Förhinder
Om du ej kan närvara så är det viktigt att du meddelar din
ersättare. Meddela gärna din frånvaro och vem som blir din ersättare till
Nina Olofsdotter via e-post; nina.olofsdotter@regionvasterbotten.se eller
via telefon 073-039 28 06 för att underlägga vid uppropet.
Program/tidsplan
Ärendelista och tidsplan finns bifogat.Ca-tider:
kl. 09:00 sammanträdets öppnas
kl. 11:10 partigruppmöten
kl. 11:40 beslutsrunda
kl. 12:00 sammanträdet avslutas
Aktuella kompletteringar
Här uppges vilka kompletteringar som gjorts efter att kallelsen är utskickad.
Observera att informationen endast listar ärendena där kompletteringarna är
gjorda och vilket datum de gjordes.
- Inga kompletteringar gjorda.Bilagor
-
320kb Ladda ner dokument
-
-
2
Sammanträdets öppnande och upprop
-
Regionala utvecklingsnämnden har att utse justerare som tillsammans jämte
ordföranden ska justera sammanträdets protokoll. Justering sker genom
digital signering onsdag den 28 augusti 2024. -
Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa föredragningslistan.
-
5
Anmälan av jäv
-
Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelse har rätt
att väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Den 2 december 2021
beslutade regionala utvecklingsnämnden att anta en rutin för anmälan
av initiativärenden till nämnden.Aktuella initiativärenden som är under beredning:
- Finns det realistiska förväntningar för visionen 2040? - Kristdemokraterna
Anmäld i nämnden den 8 april 2024 § 31
Återkoppling till nämnden planeras till den 10 oktober 2024
Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och
ska vara skriftlig. Oavsett när initiativärenden lämnas in så måste
tjänstgörande ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende,
det räcker inte enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta
hantering. Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas av
nämndens beredande utskott inom 6 månader från det att initiativärendet
anmälts.Följande initiativärenden har anmälts till sammanträdet vid kallelsens
utskick:- Inga initiativärenden är anmälda före sammanträdet.
- Finns det realistiska förväntningar för visionen 2040? - Kristdemokraterna
-
Skellefteå kommuns fullmäktige har fattat beslut om att ansöka hos kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten om att erhålla utökad delegation från myndigheten för att få tillstånd att bedriva inomkommunal kollektivtrafik på hela Skellefteå kommuns geografiska yta. Kommunen ansöker även samtidigt hos kollektivtrafikmyndigheten om att få lägga in skolskjutstrafiken och flygbusstrafiken som en del i lokaltrafiken, det vill säga att även dessa linjer beläggs med trafikplikt.
Skellefteå kommun har fattat beslutet mot bakgrund av den stora samhällsomvandlingen som pågår i kommunen och en förväntat väsentligt ökat antal invånare på kort sikt, där kollektivtrafiken är en helt avgörande del både för kommunens utveckling och den gröna omställningen.
Inför regionala utvecklingsnämndens ställningstagande till den inkomna ansökan behöver en beredning av ärendet ske. Uppdrag om beredning av ärendet bör riktas till regionala kollektivtrafikmyndigheten. Beredningen behöver bland annat omfatta effekter för såväl Skellefteå kommun som övriga kommuner i länet, samt effekter för Länstrafiken i Västerbotten utöver effekter för kollektivtrafiksystemet i Västerbotten och den regionala kollektivtrafikmyndigheten som ansvarig för kollektivtrafiken i Västerbotten.
Beredningen bör slutföras så att beslut kan fattas senast vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde i november.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtåg AB står inför ekonomiska utmaningar, främst orsakade av en övergång till produktionsavtal och betalning av en stor skuld till aktieägarna i april 2023. Denna situation har resulterat i en försämrad likviditet, vilket har skapat en obalans mellan bolagets inkomster och utgifter. Denna obalans förvärras av kommande kostnader förknippade med byte av biljettsystem. För att hantera dessa utmaningar och säkra ett stabilt kassaflöde har bolaget utforskat flera alternativ för finansiellt stöd.
Alternativ utforskade av Norrtåg AB:
1. Checkräkningskredit med borgensåtagande från alla aktieägare.
2. Ökat aktiekapital genom inbetalningar från alla ägare.
3. Villkorat aktieägartillskott från vissa ägare.
Efter övervägande föreslår bolaget att använda en checkräkningskredit som stöd.
Nuvarande situation:
Trots att Norrtåg ABs budget balanserar till nollresultat, är det tydligt att variationer i kassaflödet över tid skapar ekonomiska utmaningar. En detaljerad analys visar att bolagets inkomster inte täcker de periodvisa utgifterna, särskilt under månaderna april, juni och september.
Behov av checkräkningskredit:
För att stabilisera likviditeten och minska ekonomiska risker, behöver Norrtåg AB en checkräkningskredit på 30 000 000 kr. Denna kredit skulle möjliggöra hantering av kassaflödets variationer och bidra till en stabilare ekonomisk grund under perioder av lägre inkomster. Banken kräver ett borgensåtagande från samtliga ägare med ett belopp på 7 500 000 kr per Borgensman.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Sverige bygger upp totalförsvaret för att uppnå en samordnad nationell förmåga och en förmåga att verka tillsammans med allierade nationer inom NATO. Sveriges 21 regioner ansvarar för flera samhällsviktiga funktioner såväl i fredstid som vid höjd beredskap och krig.
Regionernas ansvar inom totalförsvaret kräver samverkan med andra regioner, kommuner, privata aktörer samt med statliga myndigheter. Idag saknas gemensamma strukturer för totalförsvarsplaneringen mellan regionerna, vilket resulterar i en fragmenterad planering som är svår att överblicka. Gemensamma strukturer, gemensam planering och gemensamt ansvarstagande är avgörande för att på ett effektivt och ändamålsenligt sätt kunna bygga nationell förmåga inför svåra påfrestningar. Samverkan och samarbete mellan regionerna behöver därför utvecklas så att regionernas del i totalförsvaret säkerställs. En ökad samverkan mellan regionerna underlättar också den statliga planeringen och förmågan att möta NATO:s krav inom ramen för Sveriges medlemskap.
Mot denna bakgrund inrättas en gemensam kanslifunktion för samordning och planering av regionernas verksamhet vid höjd beredskap och krig. Funktionen benämns Nationell samordning planering och ledning (NSPL). Kansliet behöver vara en del av en myndighet då det finns särskilda formella krav för dess arbetsuppgifter. Kansliet kommer att tillhöra Region Uppsala som har erbjudit sig att vara värd för verksamheten.
Regionernas deltagande i NSPL baseras på respektive regionstyrelses ansvar och beslutsmandat. För det fortsatta arbetet behöver därför samtliga regioner ta ställning till deltagande i det regiongemensamma arbetet NSPL, för samordning och planering under höjd beredskap och krig. Ledningen ligger fortsatt kvar i respektive regionstyrelse, men regionen deltar i gemensam nationell samordning och planering. Kansliets roll är att stödja regionernas ledning för att stärka den samlade ledningsförmågan.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lag (2010:1065) om kollektivtrafik ska den regionala kollektivtrafikmyndigheten regelbundet upprätta ett trafikförsörjningsprogram i vilket mål för den regionala kollektivtrafiken fastställs. Trafikförsörjningsprogrammet är detsamma som ett policydokument för kollektivtrafik enligt artikel 2a i EU:s kollektivtrafikförordning
Trafikförsörjningsprogrammet ska upprättas i samråd med motsvarande myndigheter i angränsande län. Samråd ska även ska med övriga berörda myndigheter, organisationer, kollektivtrafikföretag samt företrädare för näringsliv och resenärer. I de fall en region ensam är regional kollektivtrafikmyndighet ska samråd även ske med kommunerna i länet.
Ett regionalt trafikförsörjningsprogram ska innehålla en redovisning av- Behovet av regional kollektivtrafik i länet samt mål för kollektivtrafikförsörjningen
- Alla former av regional kollektivtrafik i länet, både kollektivtrafik som bedöms kunna utföras på kommersiell grund och trafik som myndigheten avser att ombesörja på grundval av allmän trafikplikt
- Åtgärder för att skydda miljön
- Tidsbestämda mål och åtgärder för anpassning av kollektivtrafik med hänsyn till behov hos personer med funktionsnedsättning
- De bytespunkter och linjer som ska vara fullt tillgängliga för alla resenärer
- Omfattningen av trafik enligt lagen (1997:736) om färdtjänst och lagen (1997:735) om riksfärdtjänst och grunderna för prissättningen för resor med sådan trafik, i den mån uppgifter enligt dessa lagar har överlåtits till den regionala kollektivtrafikmyndigheten
?-
I processen med att ta fram ett förslag till regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbotten för perioden 2025 – 2031 har inbjudan gått ut och digitala samråd genomförts. Samråd har genomförts med kollektivtrafikföretag inom såväl allmän som särskild kollektivtrafik i samband med Länstrafikens entreprenörsträffar. Information och samråd har även genomförts i samband med samhällsplaneringsdagarna i mars.
Samrådstillfällen kommer även att genomföras under remisstiden då förslag till regionalt trafikförsörjningsprogram är utsänt på remiss.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
Regionala utvecklingsnämnden har att lämna återkoppling på planeringsförutsättningar 2025. Planeringsförutsättningar 2025 med tillhörande bilagor är ett tjänstepersonförslag som presenterades vid kick-off den 14 maj 2024. Underlagen ligger till grund för den fortsatta beredningen av förslag till regionplan 2025.
Information om planeringsförutsättningarna samt bilagor lämnades vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 27 maj samt vid nämndens sammanträde den 19 juni.
Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 19 juni fördes dialog inför nämndens återkopplingsrapport där nämnden gavs möjlighet att lämna inspel inför det fortsatta beredningsarbetet.
Nämndernas återkopplingsrapporter utgör respektive nämnds inspel inför fortsatt beredning av förslag till kommande regionplan. I återkopplingsrapport ska respektive nämnd redogöra för:
- Nämndens bidrag till fullmäktiges mål och uppdrag,
- Nämndens planerade verksamhetsförändringar,
- Nämndens inriktning för kompetensförsörjning,
- Nämndens plan för hållbar ekonomi och prioritering av resurser,
- Nämndens investeringsplanering, samt
- Nämndens övriga synpunkter.
Nämndernas återkopplingsrapporter ligger utöver detta till grund för de styrdialoger som hålls den 1 oktober 2024 mellan regionstyrelsen samt respektive nämnds presidium och förvaltningschef.
Förslag till regionala utvecklingsnämndens återkopplingsrapport på planeringsförutsättningar 2025 har upprättats. Återkopplingsrapporten överlämnas till regionstyrelsen inför fortsatt beredning av regionplan 2025.
Regionala utvecklingsnämndens återkopplingsrapport utgör även grundläggande anvisningar och prioriteringar till förvaltningen inför förvaltningens fortsatta planeringsarbete inför år 2025, till dess att regionala utvecklingsnämndens nämndplan för 2025 fastställs i december. I bilaga redovisas nämndens kompletteringar till bilaga 7.7 Ej finansierade poster 2025.Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
989kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
-
Region Västerbottens revisorer har genomfört en grundläggande granskning av regionala utvecklingsnämnden för verksamhetsåret 2023. Revisionen finner det positivt att nämnden vidtagit åtgärder för att utveckla styrningen, och bedömer att regionala utvecklingsnämnden i huvudsak hade en tillräcklig styrning och kontroll. Dock hade nämnden ett underskott med -27,5 miljoner kronor till följd av ökade kostnader för kollektivtrafiken. Revisionen menar även att regionala utvecklingsnämnden hade även svaga resultat för flera av verksamhetsmålen.
Revisionen lämnar följande tre rekommendationer till regionala utvecklingsnämnden.
• Fortsätt arbetet med att utveckla målstyrningen
• Utveckla arbetet med internkontrollplanen
• Stärk nämndens kontroll över beslutBilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
424kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
-
Revisorerna har inkommit med en fördjupad granskningsrapport över regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämndens kontroll över beslut.
Revisorerna har även i tidigare års granskningar funnit brister i hantering och kontroll av beslut och har identifierat att det i regionen finns en generell brist att beslut inte i tillräcklig utsträckning blir dokumenterade, anmälda och anslagna.
Efter de tidigare granskningarna har revisorerna funnit att styrelsen och nämnderna har kommit olika långt i arbetet med att utveckla rutiner och system för ändamålet.
Mot bakgrund av dessa brister har revisionerna beslutat att genomföra en juridisk analys om regionstyrelsen och de två nämnderna har vidtagit tillräckliga åtgärder under år 2023 för att säkerställa att besluten är tillräckligt dokumenterade, återanmälda och anslagna.
Revisorerna riktar följande rekommendationer till styrelsen och nämnderna:- Revidera styrdokument för hantering av beslut i linje med den checklista som finns i den underliggande granskningsrapporten (Nr 19/2023).
- Utred om det går att förenkla processen för beslut och återanmälan av beslut.
- Se till att de reviderade styrdokumenten blir tillräckligt implementerade i respektive förvaltning.
- Genomför kontroller av hanteringen av beslut.
-
Regionala utvecklingsnämnden har tagit del av revisorernas granskning och rekommendationer. Nämnden har sedan en tid tillbaka påbörjat en översyn av rutiner och beslutsprocesser i syfte att underlätta och förenkla för beslutsfattaren vid anmälan av beslut. Delar av detta arbete görs gemensamt med regionstyrelseförvaltningens kansli för att försöka skapa enhetliga rutiner, mallar och processer i styrelsen och nämnderna.
I yttrandet lämnar regionala utvecklingsnämnden svar och åtgärder utifrån revisorernas rekommendationer.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
755kb Ladda ner dokument
-
Region Västerbottens strategi för jämställdhet och jämlikhet löpte ut i december 2022. Som en följd av detta beslutades det 2023 att ny strategi skulle tas fram. Förslag till ny strategi har tagits fram av regionstyrelsens förvaltning med utgångspunkt i workshops med verksamhetsföreträdare. Den har även beretts via en internremiss och synpunkter har arbetats in. Strategin ska omfatta regionens samtliga förvaltningar. Processen för framtagandet av strategin har beretts i RUN (2023-02-16), HSN och RS. Strategin är en konkretisering av Regions Västerbottens Policy för jämställdhet och jämlikhet som beslutats i Regionfullmäktige.
Inriktningen för strategin för jämställdhet och jämlikhets är jämställdhetsintegrering där jämställdhet och jämlikhet ska genomsyra hela verksamheten. Strategin omfattar alla diskrimineringsgrunder i arbetet för likabehandling och mot diskriminering ur ett arbetsgivarperspektiv. Strategins målsättning är att Region Västerbotten ska leverera välfärdstjänster och regionala utvecklingsinsatser som bidrar till ett jämställt och jämlikt Västerbotten samt vara en jämställd och jämlik arbetsgivare.
Strategin omfattar prioriterade insatser inom tre områden: jämställd och jämlik styrning, jämställd och jämlik verksamhet samt jämställd och jämlik arbetsgivare. De prioriterade insatserna har definierats i dialog med verksamheterna där arbetet ska genomföras.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
620kb Ladda ner dokument
-
-
Kristdemokraterna, genom Veronica Kerr och Per Boström, anmälde in ett initiativärende vid regionala utvecklingsnämnden den 29 februari i år. Initiativtagarna skriver att dett är oroväckande att antalet ansökningar till företagsstöd för 1:1 medel har minskat och vill se ytterligare åtgärder.
Kristdemokraterna har i initiativet därför yrkat:
”Att förvaltningen får i uppdrag att utforma och utföra en undersökning riktad mot små och medelstora företag i hela Västerbotten i syfte att kartlägga omfattningen huruvida dessa företag har kunskap om de 1:1 medel som finns att söka samt hur de ska gå till väga för att ta del av stödet.”
Verksamheten Företag- och projektfinansiering delar uppfattningen att det är av vikt att nå ut med information om företagsstöd. Genom det arbete som pågår och planeras att göras ser verksamheten dock inte behov av att göra en kartläggning.
I medföljande PM finns en beskrivning av arbetssätt avseende att nå ut med företagsstödBilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Agenda för hållbar regional finansiering föreslås ändras avseende företagsstöds erbjudanden. En ny stödform avseende stöd till konsulttjänster läggs till.
Föreslagna ändringar framgår av bilagt PM.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Havs- och vattenmyndigheten har skickat ut förslag på ändrade havsplaner på granskningssamråd med sista svarstid den 30 augusti 2024.
Bakgrund
Alla EU:s medlemsländer med kust ska ha havsplaner. Den 10 februari 2022 fattade regeringen beslut om Sveriges första havsplaner för Bottniska viken, Östersjön och Västerhavet. Havsplanerna är statens samlade vägledning till myndigheter, kommuner och regioner vid planläggning och prövning av anspråk på användning av områden i havet. I samband med beslutet om de första havsplanerna fattade regeringen ett nytt beslut om att ge Havs- och vattenmyndigheten uppdrag att peka ut fler områden för energiutvinning i havsplanerna för att möjliggöra ytterligare 90 terawattimmar.
Förslag till ändrade havsplaner med mer utpekade vindkraftsområden ska lämnas till regeringen senast den 31 december 2024.
Tidigare remiss om samrådsversion av ändrade havsplaner
Hösten 2023 skickade Havs- och Vattenmyndigheten enligt det uppdrag det fått förslag till ändrade havsplaner, med fler utpekade vindkraftsområden, på ett brett samråd. Region Västerbotten svarade på samrådet och pekade bland annat på att stråken för en fast förbindelse mellan Sverige och Finland i Kvarken behöver förtydligas i havsplanen. Region Västerbotten pekade också på att flera vindkraftsområden i Robertsfors ligger nära land och att det behövs fördjupade analyser gällande förändringar i landskapsbild, siktlinjer samt ljud- och ljusstörningar och att dessa analyser måste göras i nära dialog med berörda kommuner. Beslut om svar på samrådet fattades som ett ordförandebeslut.
Synpunkter på nu inkommet granskningssamråd
Det tycks inte som att Havs- och vattenmyndigheten i tillräcklig utsträckning har hörsammat de synpunkter som kom från varken Umeå kommun, Robertsfors kommun eller Region Västerbotten på samrådsversionen, varför synpunkterna i de förra remissvaren i stort sett behöver upprepas i yttrandet över granskningssamrådet. -
18
Yttrande över remissen Förbättrat informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och kommuner, Ds 2024:8
Bakgrund till ärendet
I promemorian från Arbetsmarknadsdepartementet ”Förbättrat informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och kommuner Ds 2024:8”, finns förslag som syftar till att få till stånd ett förbättrat informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna i fråga om arbetssökande i behov av utbildning inom komvux.
Sammanfattning av betänkandet
Förslaget innebär att en ny paragraf införs som fastställer att kommuner ska lämna uppgifter om en arbetssökande som kommunen förfogar över inom den kommunala vuxenutbildningen, om uppgifterna behövs för ett ärende inom den arbetsmarknadspolitiska verksamheten.
Det lämnas förslag om uppgiftsskyldigheter för Arbetsförmedlingen gentemot en kommun och för en kommun gentemot Arbetsförmedlingen som innebär att nödvändiga uppgifter ska utbytas och att uppgifter ska kunna lämnas utan hinder av sekretess. Det lämnas också förslag för att möjliggöra den personuppgiftsbehandling som behöver ske hos Arbetsförmedlingen och för att myndigheten ska kunna lämna uppgifter till kommunen
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 december 2025.
Sammanfattning av förslag på remissvar
I förslaget som ni fått till er så fokuserar inspelen framför allt handlat om:- Kapitel 2: Författningsförslag.
- Kapitel 3: Informationsutbyte mellan Arbetsförmedlingen och kommunerna behöver förbättras
- Kapitel 4: Nya skyldigheter för Arbetsförmedlingen och kommuner att lämna uppgifter
?-
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
Kulturberedningens sammanträdesdatum ska enligt kulturberedningens uppdragsbeskrivning fastställas av regionala utvecklingsnämnden varje år. Regionala utvecklingsnämnden fastställde sammanträdesdatum för nämnden 2025 den 19 juni § 101. I beslutet valde regionala utvecklingsnämnden att avvakta med beslut om kulturberedningens sammanträdesdatum till augusti månad för att säkerställda att datumen är väl förankrade.
Förslaget till sammanträdesdatum har genomarbetats under juni månad och är nu redo för beslut i regionala utvecklingsnämnden. Jämfört med förslaget 19 juni har sammanträdet 6 februari 2025 flyttats till den 13 februari och sammanträdet 7 maj 2025 har strukits helt.Bilagor
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden har fastställt sammanträdesplan för arbetsutskottets möten. För att möjliggöra att alla ledamöter i arbetsutskottet kan delta på sammanträdet i september så föreslås att arbetsutskottets möte den 26 september flyttas till den 25 september.
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Muntlig information ges till regionala utvecklingsnämnden om pågående arbete med uppdragen.
-
Muntlig information lämnas till regionala utvecklingsnämnden från regionala
utvecklingsdirektören Patrik Sällström om aktuella händelser från
förvaltningen. -
Regionala utvecklingsnämnden har överlåtit beslutanderätt till delegat
enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas
till nämnden. Redovisningen innebär inte att nämnden får ompröva
eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan nämnden återta
lämnad delegation.Delegationspunkt/Ärendegrupp, diarienummer, beslutsdatum, delegat
Beslut som fattas med stöd av delegation
4.6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 1 200 000 kr
/delegat: Regional utvecklingsdirektör- Bifallsbeslut. Sjukhusclownverksamhet, Alva kultur i samarbete med föreningen clownkompis
RUN 337:2-2024
2024-06-04 Patrik Sällström
?-
Beslut som fattats med stöd av regionala utvecklingsdirektörens vidaredelegation
6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 800 000 kr
/delegat: Verksamhetschef företag- och projektfinansiering
- Bifallsbeslut för projektet "Cirkulär omställning hos mindre kommuner i Västerbotten och Västernorrland" för projektperioden 2025-01-01 - 2025-012-31. Projektägare Länsstyrelsen Västerbotten beviljas 450 182 kronor, dock högst 50 % av totala godkända kostnader på 900 364 kr.
RUN 394:1-2024
2024-06-14 Nils Enwald
?-
6.2 Ändring av beslut av projektmedel som innebär förändring upp till 25 %. av totala finansiering/delegat: Verksamhetschef företag- och projektfinansiering
- Ändringsbeslut - Förstudie Stay in Västerbotten
RUN 368:7-2023
2024-06-11 Nils Enwald
- Ändringsbeslut för projektet "Skogsungdomarna Västerbotten" gällande justeringar i budget och medfinansiering, projektägare Länsstyrelsen Västerbotten.
RUN 160:3:2024
2024-06-18 Nils Enwald
- Ändringsbeslut för projektet "Cybersäkerhetsnod Norr " gällande ändringar i medfinansiering, projektägare Luleå Tekniska Universitet.
RUN 222:3-2024
2024-06-25 Nils Enwald
- Ändringsbeslut för projektet "Effektivare elnätsutnyttjande genom ökad flexibilitet utvecklad samordning mellan nätnivåer samt förbättrade prognos- och prismodeller (EFFLEX)" gällande tidigare uppstart av projektet, projektägare Luleå Energi AB.
RUN 351:2-2024
2024-06-27 Nils Enwald
?-
6.3 Ändring av beslut om projektmedel i samband med att projekt avbryts, försenas eller väsentligen förändras/delegat: Verksamhetschef företag- och projektfinansiering
- Ändringsbeslut för projekt Finest gällande omfördelning mellan kostnadsslag inom beviljad budget 4 930 625 kr för att kunna utnyttja befintlig personal istället för att köpa tjänster eller resa, projektägare RISE Research Institutes of Sweden AB.
RUN 222:4-2021
2024-06-25 Nils Enwald
- Ändringsbeslut för projektet Smaka på Vindelälven gällande omfördelning mellan kostnadsslag inom beviljad budget 3 004 514 kr, projektägare Gold of Lappland Ekonomisk förening.
RUN 176:3-2023
2024-07-01 Nils Enwald
?-
7.2 Beslut om stöd till riktade kulturinsatser inom film och rörlig bild upp till och med 200 000 kr/delegat: Enhetschef film i Västerbotten
- Förteckning, Beslut med stöd av vidaredelegation, RUN 22 augusti 2024
RUN 8:7-2024
?-
Bilagor
-
25kb Ladda ner dokument
- Bifallsbeslut. Sjukhusclownverksamhet, Alva kultur i samarbete med föreningen clownkompis
-
Redovisning av handlingar som är av vikt för regionala utvecklingsnämnden
att ta del av.Bilagor
-
401kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
577kb Ladda ner dokument
-
33mb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
648kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
25
Övriga frågor