• Under denna punkt hittar ni övergripande information om program/
    tidsplan, eventuella kompletteringar, presentationer och annat som
    kan vara av vikt att ha kännedom om.

    Förhinder
    Om du ej kan närvara så är det viktigt att du meddelar din
    ersättare. Meddela gärna din frånvaro och vem som blir din ersättare till
    Nina Olofsdotter via e-post; nina.olofsdotter@regionvasterbotten.se eller
    via telefon 073-039 28 06 för att underlägga vid uppropet.

    Program/tidsplan
    Ärendelista och tidsplan finns bifogat.
    Ca-tider:
    kl. 08:00 sammanträdet och och föredragningar hålls
    kl. 11:00 ajournering för partigruppmöten
    kl. 11:30 sammanträdet återupptas med beslutsrunda
    kl. 12:00 sammanträdet avslutas

    Aktuella kompletteringar
    Här uppges vilka kompletteringar som gjorts efter att kallelsen är utskickad.
    Observera att informationen endast listar ärendena där kompletteringarna är
    gjorda och vilket datum de gjordes.

    - Ärende 7; presentation bilagd (2025-06-17)
    - Förslag till extraärende "Valärenden" är lagt till dagordningen (2025-06-16)

    Bilagor

  •   2

    Sammanträdets öppnande och upprop

  • Regionala utvecklingsnämnden har att utse justerare som jämte ordföranden
    justerar sammanträdets protokoll. Justeringen sker genom digital justering
    tisdagen den 24 juni 2025.

  • Regionala utvecklingsnämnden har att fastställa föredragningslistan.

  •   5

    Anmälan av jäv

  • Ledamöter och ersättare som tjänstgör i en nämnd eller styrelse har rätt att
    väcka ärenden, så kallad initiativrätt. Den 2 december 2021 beslutade
    regionala utvecklingsnämnden att anta en rutin för anmälan av
    initiativärenden till nämnden.
    Aktuella initiativärenden som är under beredning:

    • Stötta företag med språk- och introduktionsanställningar - 
      Centerpartiet.
      Anmäld i nämnden den 13 mars 2025 § 2
      Återkopplas till nämnden senast den 4 september 2025.
       
    • Återkoppling av arbetet med implementeringen av avsiktsförklaringen mellan Region Västerbotten och Samforma - Kristdemokraterna
      Anmäld i nämnden den 28 maj 2025 § 59
      Återkopplas till nämnden senast 10 december 2025.

    -
    Ett initiativärende kan lämnas in före eller under ett sammanträde och ska
    vara skriftlig. Oavsett när initiativärenden lämnas in så måste tjänstgörande
    ledamot lyfta ärendet på sammanträdet under detta ärende, det räcker inte
    enbart med att lämna in det skriftligt före sammanträdet.

    Nämnden har att besluta om anmälda ärenden och dess fortsatta hantering.
    Initiativärenden som överlämnas för beredning ska behandlas av nämndens
    beredande utskott inom 6 månader från det att initiativärendet anmälts.

    Följande initiativärenden har anmälts till sammanträdet:

    - Inga initiativärenden har anmälts inför att kallelsen skickats ut.

  • Jonas Franzén, tf kommunikationschef Medier och Marknad, Stf kommundirektör, gästar regionala utvecklingsnämnden för information och dialog om Sjöfartsverkets verksamhet.

    Bilagor

  • Region Västerbotten är regional kollektivtrafikmyndighet enligt lag (2010:1065) om kollektivtrafik. Enligt kollektivtrafiklagen ska beslut om trafikplikt senast vara fattat innan tilldelningsbeslut tas inför nya trafikavtal. Beslutet ska ses som ett verkställighetsbeslut av intentionerna i det regionala trafikförsörjningsprogrammet. Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten tar genom att besluta om allmän trafikplikt på sig ett ansvar gentemot Västerbottens invånare att tillhandahålla den beslutade trafiken genom upphandling.

    En regional kollektivtrafikmyndighet får även, efter överenskommelser med en eller flera andra sådana myndigheter, fatta beslut om allmän trafikplikt inom myndigheternas gemensamma område.

    Ny avtalsperiod ska inledas 2027-12-12 för allmän kollektivtrafik avseende linjetrafik med linje 45 och 63 Östersund – Dorotea – Umeå/Arvidsjaur/Gällivare

    Ingen anmälan om att bedriva kommersiell kollektivtrafik, som omfattar berörd trafik, har inkommit till kollektivtrafikmyndigheten.

    Behov av regional kollektivtrafik samt mål för trafikens utveckling finns beskrivna i Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län 2025 - 2031. Trafiken ovan är betydelsefull för regionens trafikförsörjning och för måluppfyllelsen. Kollektivtrafikmyndigheten fattar med stöd i Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län 2025 – 2031, beslut om allmän trafikplikt för trafiken.

    Den regionala kollektivtrafiken har betydelse för den regionala utvecklingen. Kollektivtrafik och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Mål, delmål och indikatorer i trafikförsörjningsprogrammet är Region Västerbottens samlade politiska bedömning där bland annat kollektivtrafikens betydelse, nuläge, intryck från samråd och dialoger, utmaningar och möjligheter har vägts in. Målen i trafikförsörjningsprogrammet är:

    Mål 1:
    Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är 25 % år 2035. Delmål för 2031 är 20%.

    Mål 2:
    Andelen fordonskilometer som sker med förnybart drivmedel i den allmänna kollektivtrafiken uppgår till 100 % år 2030.

    Mål 3:
    Minst 90% av invånarna i Västerbotten ska 2035 kunna nå minst ett kommuncentrum inom 60 minuter med ett utbud om minst 10 resmöjligheter per vardag. Delmål för 2031 är 87 % av invånarna

    Minst 97 % av invånarna i Västerbotten ska 2035 kunna nå minst ett kommuncentrum inom 120 minuter med ett utbud om minst 3 resmöjligheter per vardag. Delmål för 2031 är 93 % av invånarna.

    Mål 4:
    Den regionala kollektivtrafiken är tillgänglig för personer med funktionsnedsättningar.

    Mål 5:
    Andelen resenärer som anser att det är attraktivt att åka med kollektivtrafiken i Västerbotten ska öka till 69 % år 2035.

    Bilagor

  • Region Västerbotten är regional kollektivtrafikmyndighet enligt lag (2010:1065) om kollektivtrafik. Enligt kollektivtrafiklagen ska beslut om trafikplikt senast vara fattat innan tilldelningsbeslut tas inför nya trafikavtal. Beslutet ska ses som ett verkställighetsbeslut av intentionerna i det regionala trafikförsörjningsprogrammet. Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten tar genom att besluta om allmän trafikplikt på sig ett ansvar gentemot Västerbottens invånare att tillhandahålla den beslutade trafiken genom upphandling.

    Ny avtalsperiod ska inledas 2027-12-12 för allmän kollektivtrafik avseende linjetrafik med linje 14 Vilhelmina – Åsele - Umeå.

    Ingen anmälan om att bedriva kommersiell kollektivtrafik, som omfattar berörd trafik, har inkommit till kollektivtrafikmyndigheten.

    Behov av regional kollektivtrafik samt mål för trafikens utveckling finns beskrivna i Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län 2025 - 2031. Trafiken ovan är betydelsefull för regionens trafikförsörjning och för måluppfyllelsen. Kollektivtrafikmyndigheten fattar med stöd i Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län 2025 – 2031, beslut om allmän trafikplikt för trafiken.

    Den regionala kollektivtrafiken har betydelse för den regionala utvecklingen. Kollektivtrafik och hållbart resande är en viktig del av klimat- och miljöarbetet. Mål, delmål och indikatorer i trafikförsörjningsprogrammet är Region Västerbottens samlade politiska bedömning där bland annat kollektivtrafikens betydelse, nuläge, intryck från samråd och dialoger, utmaningar och möjligheter har vägts in. Målen i trafikförsörjningsprogrammet är:

    Mål 1:
    Kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet är 25 % år 2035. Delmål för 2031 är 20%.

    Mål 2:
    Andelen fordonskilometer som sker med förnybart drivmedel i den allmänna kollektivtrafiken uppgår till 100 % år 2030.

    Mål 3:
    Minst 90% av invånarna i Västerbotten ska 2035 kunna nå minst ett kommuncentrum inom 60 minuter med ett utbud om minst 10 resmöjligheter per vardag. Delmål för 2031 är 87 % av invånarna.

    Minst 97 % av invånarna i Västerbotten ska 2035 kunna nå minst ett kommuncentrum inom 120 minuter med ett utbud om minst 3 resmöjligheter per vardag. Delmål för 2031 är 3 % av invånarna.



    Mål 4:
    Den regionala kollektivtrafiken är tillgänglig för personer med funktionsnedsättningar.

    Mål 5:
    Andelen resenärer som anser att det är attraktivt att åka med kollektivtrafiken i Västerbotten ska öka till 69 % år 2035.

    Bilagor

  • Regionfullmäktige fastställer Regionplan 2026 vid fullmäktigesammanträde 11-12 november 2025. Det innebär att regionala utvecklingsnämndens nämndplan kan fastställas vid nämndens nästkommande sammanträde den 10 december 2025.

    Vid kick-off den 12 maj 2025 överlämnar regionstyrelsens förvaltning Planeringsförutsättningar 2026 med bilagor som ett tjänstepersonunderlag inför den fortsatta beredningen av förslag till Regionplan 2026. Samtliga nämnder och styrelser har att i en återkopplingsrapport redogöra för sina förutsättningar, behov och prioriteringar enligt mall som biläggs planeringsförutsättningarna.

    Regionala utvecklingsnämnden behandlar ärendet om återkopplingsrapport på planeringsförutsättningar 2026 den 4 september 2025. Då tidplanen för den regionövergripande planeringsprocessen innebär att planering på verksamhetsnivå/basenhetsnivå inleds innan regionplanen för kommande år fastställts, föreslås regionala utvecklingsnämnden ta ställning till inriktning för fortsatt arbete med att bereda förslag till nämndplan 2026.

    Inriktningsbeslutet blir därmed även vägledande för verksamheternas planering som startar upp i oktober månad. Regionala utvecklingsförvaltningens verksamheter behöver dock ha beredskap för att beslut om nämndplan för 2026 som fattas i december kan medföra behov av justeringar i förslag till verksamheternas verksamhetsplaner. Hänsyn behöver även tas till att Regionplan för 2026 inklusive fördelning av nämndramar beslutas i regionfullmäktige vid novembersammanträdet.

    De fullmäktigemål som regionfullmäktige beslutade om den 21-22 november 2023 i Regionplan 2024-2027 är utgångspunkten för beredning av nämndmål och indikatorer 2026 då fullmäktigemålen gäller för planeringsperioden.

    Följande fullmäktigemål har riktats till regionala utvecklingsnämnden:
    - Trygga uppväxtvillkor
    - Goda levnadsvillkor
    - Ett attraktivt och hållbart Västerbotten
    - Goda arbetsplatser och attraktiva arbetsgivare
    - En hållbar miljö- och klimatregion
    - Stärkt forskning, utbildning och innovation

    Förslag till delmål och indikatorer bereds med utgångspunkt i att synliggöra regionala utvecklingsnämndens rådighet över delmålens utveckling samt tydliggöra nämndplanens roll i regionala utvecklingsnämndens samlade styrning. De fullmäktigeuppdrag som riktats till regionala utvecklingsnämnden 2023, 2024 och 2025 och de åtgärder som har vidtagits har inneburit förändrade förutsättningar för det regionala utvecklingsuppdragets genomförande.

    En viktig utgångspunkt för det fortsatta arbetet med att bereda förslag till nämndplan 2026 blir därför att se över ambitionsnivåer och prioriteringar under 2026 för att så långt det är möjligt förmera de resurser som tilldelas det regionala utvecklingsuppdraget. Förvaltningen ska i första hand utgå från de krav som ställs på regionala utvecklingsnämndens verksamheter utifrån lag, förordning, särskilda beslut samt ingångna avtal och överenskommelser. Konsekvensbeskrivningar som genomförts i samband med fullmäktigeuppdrag riktade till nämnden bör särskilt beaktas.

    Utgångspunkter för det fortsatta arbetet i övrigt beskrivs närmare nedan.
    Vid sammanträdets behandling av ärendet ges möjlighet till ytterligare inspel och direktiv från regionala utvecklingsnämnden inför det fortsatta arbetet. Andra förutsättningar som bedöms komma att påverka verksamhetens planering är ekonomiska förutsättningar år 2026, genomförande av fullmäktigeuppdrag riktade till regionala utvecklingsnämnden 2023-2025, översyn av regionala utvecklingsstrategin för Västerbottens län, pågående utredningar på nationell nivå samt eventuella tillkommande uppdrag i Regionplan 2026 som riktas till nämnden.

    Bilagor

  • Planering av sammanträden inom regionala utvecklingsförvaltningen för politiska instanser i form av beredningar, utskott, nämnd, presidieberedning samt tjänstepersonsberedning och kommunchefsforum inför året 2026.

    Planen har tagit hänsyn till sammanträdestider för Sveriges kommuner och regioner (SKR), regionfullmäktige och regionstyrelsen, kommunala sammanträdesdagar som förläggs i början av veckan samt stoppdatum kopplade till EU-finansiering och organisationens interna ekonomiska händelser. Hänsyn tas också till regionens egna arrangemang, Västerbotten på Grand Hotel, Mötesplats Lycksele, Europaforum Norra Sverige, Digitala Västerbotten mm.

    Planeringen följer den nuvarande plan- och budgetprocessen i samma ordning som föregående år, med ett sammanträde i augusti för att fastställa planeringsförutsättningar för kommande år, samt beslut om nämndplan och budget i december månad. Beslut om års- och delårsrapporter föreslås tas i februari, maj och oktober 2026.

    Det särskilda sammanträdet i november för att hantera beslut om projektmedel föreslås ligga kvar 2026, återigen utan att föregås av kulturberedning eller arbetsutskott. Syftet är att passa in regionala utvecklingsnämndens projektstödverksamhet mot Tillväxtverkets utlysningstider.

    Varje beslutsinstans fattar själv beslut om sina sammanträdesdatum, utöver regionala utvecklingsnämnden och dess utskott sker detta under hösten 2025. Nytt för 2026 är att kulturberedningen själv fattar beslut om sina sammanträdesdatum.

    Eftersom alla sammanträdesdatum inte är fastställda är den bilagda sammanträdesprocessen preliminär och kan komma att förändras.

    Regionala utvecklingsförvaltningen föreslår att sammanträdesplanen år 2026 antas enligt den mer detaljerade beskrivningen nedan:

    Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott (RUN AU)
    Datum: 12 februari, 19 mars, 6 maj, 3 juni, 20 augusti, 23 september, 27 november

    Regionala utvecklingsnämnden (RUN)
    Datum: 26 februari (digital halvdag), 1 april (digital halvdag), 26 maj (digital halvdag), 17 juni (digital halvdag), 3 september (digital halvdag), 1 oktober (fysisk heldag), 5 november (digital halvdag), 9 december (fysisk heldag)

    Bilagor

  • Denna tjänsteskrivelse utgör underlag för beslut om Region Västerbottens remissyttrande över SOU 2025:17 – Anpassning av svensk rätt till EU:s avskogningsförordning.

    Bakgrund - EU:s avskogningsförordning
    EU:s avskogningsförordning syftar till att förhindra global avskogning genom att förbjuda försäljning av produkter som bidragit till avskogning. Produkterna som regleras är nötkreatur, kakao, kaffe, oljepalm, soja, trä och gummi och alla produkter som innehåller dessa produkter. För att få saluföras måste producenter och handel visa att produkterna är avskogningsfria. Detta ska ske genom att alla produkter ska kunna spåras till ursprungsplatsen och dokumentation som garanterar att produkterna är avskogningsfri ska följa med i produktionsvärdekedjan och handeln. Förordningen träder i kraft 31 december 2025 (2026 för småföretag).

    Avskogningsförordningen är starkt kritiserad från medlemsländerna, intressenter i skogsbruk, jordbruk, industri och handel och införandet har fått skjutas upp ett år. Exempel på kritik är att systemet med spårbarheten är mycket administrativt krävande och små producenter riskerar att slås ut eller förlora sin självständighet. Förbudet mot att fälla träd för att skapa betesmark åt nötkreatur är ett hinder för ökad livsmedelsproduktion i Sverige. Hela regelverket är otydligt och straffen är stränga för överträdelser. Risken finns att aktörer i stället för att välja produkter med ursprung i trä i stället väljer fossila plastprodukter, då ingen motsvarande reglering finns för plast. Europaforum Norra Sverige har tidigare tagit fram en kritisk position och en uppdaterad position om avskogningsförordningen processas nu i maj.

    Utredningens uppdrag
    Den svenska utredningens uppdrag har varit att anpassa svensk lagstiftning till EU:s avskogningsförordning på ett sätt som är kostnadseffektivt och rättssäkert, som gör Sverige till ett lågriskland och som minimerar kostnader för jord- och skogsbruket i Sverige.

    Utredningens utgångspunkter och förslag
    Utredningen har lagt sina förslag med utgångspunkten att minska de negativa effekterna på svenskt jord- och skogsbruk men ändå uppfylla avskogningsförordningens krav. Utredningen föreslår bland annat följande:

    • En ny lag: Lagen om tillhandahållande av vissa råvaror och produkter
     Skogsstyrelsen blir ansvarig myndighet för tillsyn och kontroll
     Svenskt system för sanktioner
     Nya begrepp införs i skogsvårdslagen: urskog, naturligt föryngrad skog,
      planterad skog, 
    skogsplantage och skogsförstörelse
     Att regeringen ska ta fram förordning om tillsyns- och prövningsavgifter

     


    Region Västerbottens yttrande
    Förslaget till yttrande innehåller både medhåll och några ifrågasättanden av utredningens förslag.

    Bilagor

  • På ägarsamråd i maj 2024 beslutade ägarna att ägardirektivet för Skellefteå Museum AB skulle ses över.

    Ägardirektivet har strukturerats om och dubbelformuleringar har tagits bort. Efter önskemål från lekmannarevisorerna har formuleringen i punkt 9. Ekonomiska mål, verksamhetsplan & budget om att ”resultatet efter finansnetto uttryckt som ett genomsnitt under tre år ska vara positivt”, ersatts med ”resultatet före skatt för aktuellt år sammanräknat med de två föregående åren ska ge ett genomsnittligt resultat i balans.

    Förslag till ägardirektiv behandlades på ägarsamråd i maj 2025. Ägarna är överens om förslaget och efter ägarsamrådet har beslutprocesserna starta, för fastställande i respektive ägares fullmäktige. Under hösten 2025 kommer ägardirektivet att behandlas på en extra bolagsstämma.

    Bilagor

  • Region Västerbotten har fått möjlighet att lämna på remissen förbättrad konkurrens i offentlig och privat sektor.

    Förslag till yttrande avser endast förslag om ny lag om offentlig säljverksamhet.

    Region Västerbotten anser att även om det är viktigt att regioner och kommuner aktivt arbetar för att säkerställa att den egna verksamheten och bolagen inte försämrar förutsättningarna för det lokala näringslivet, så är utredningens förslag alltför långtgående och att de potentiellt negativa effekterna överväger de möjliga positiva effekterna.

    Bilagor

  • Bakgrund till ärendet

    I promemorian från Arbetsmarknadsdepartementet ”Etableringsboendelagen - Ett nytt system för bosättning för vissa nyanlända SOU 2025:35”, finns förslag om ett nytt system för bosättning för vissa nyanlända.

    Sammanfattning av betänkandet

    Syftet är att öka kommunernas inflytande över mottagandet av nyanlända och skapa goda förutsättningar för ett likvärdigt, enhetligt och flexibelt mottagande i kommunerna. På så sätt menar regeringen att integrationen av nyanlända kan fungera bättre.

    Utredningen lämnar förslag inom dessa områden:
    • Kommunerna ges möjlighet att önska hur många nyanlända de ska ta emot
     Migrationsverket beslutar om kommuntal
     Nuvarande anvisningsförfarande är i stora delar ändamålsenligt
     Arbetsförmedlingen ska kartlägga kvotflyktingar innan anvisning och i vissa
      fall föreslå lämpliga 
    anvisningskommuner
     Kommunerna ansvarar för att ordna ett etableringsboende
     Nyanlända har rätt till etableringsboende i 36 månader
     Rätten till etableringsboende är villkorad och kan upphöra i förtid

    Etableringsboendelagen och etableringsboendeförordningen föreslås träda i kraft den 1 juli 2026. Bestämmelserna om anvisningsförfarandet och rätten till etableringsboende ska dock tillämpas först från och med den 1 januari 2027.

    Sammanfattning av förslag på remissvar

    I förslaget på svar som ni fått till er så fokuserar synpunkterna på:
     Kartläggning kvotflyktingar (9.9)
     Fördelning av de nyanlända (8)
     Stöd och information (11.1)
     Rätt till etableringsboende i 36 månader (10.3)
     Statlig ersättning (4.4)

    Bilagor

  • Primärkommunala delegationen och Samråd för samverkan inom regional utveckling önskar att regionala utvecklingsnämnden ger ett uppdrag till regionala utvecklingsdirektören att se över hur insatser inom regional utveckling påverkar regional tillväxt. 

    Utredningens syfte skulle vara att bidra till ökad kunskap om regional utvecklingsarbete och dess effekter för länets långsiktiga utveckling. Utredningen föreslås bland annat visa hur olika former av regional tillväxt (exempelvis näringslivssatsningar, arbetsmarknadsutveckling och kompetensförsörjning) påverkar kommunal och regional utveckling.  Den bör även ge exempel på vilken betydelse regional utveckling och tillväxt har för att kunna upprätthålla och utveckla samhällsviktig service i hela Västerbotten. 

    Bilagor

  • Regeringen föreslår i prop. 2024/25:158 att lagen (2007:459) om strukturfondspartnerskap ska upphöra att gälla den 1 augusti 2025. Av propositionen framgår att regeringen bedömer att strukturfondspartnerskapen ska ersättas med en ny partnerskapsordning som kommer regleras i förordning. Inriktningen är att det liksom idag ska finnas ett partnerskap inom det geografiska området för varje regionalt program för Europeiska regionala utvecklingsfonden (Eruf) och motsvarande regional handlingsplan för Europeiska socialfonden+ (ESF+). De nya partnerskapen ska ha en mer strategisk roll, där tonvikten i arbetet ligger i utlysningsfasen. Regeringen beräknar att de nya partnerskapen ska kunna vara verksamma från den 1 november 2025.

    Region Västerbotten erbjuds av Landsbygds- och infrastrukturdepartementet att, tillsammans med Region Norrbotten, gemensamt föreslå två personer, en kvinna och en man, till ordförandeposten för det nya partnerskapet för resterande del av genomförandet av programperioden 2021–2027. Svar lämnas till Regeringskansliet senast den 1 juli 2025.

    Bilagor

  • Regionala utvecklingsnämnden har den 9 april fastställt delrapporter om de tre riktade fullmäktigeuppdragen:
    - Konsekvensbeskrivningar av förslag på åtgärder för att minska personalkostnader motsvarande 2,7 miljoner kronor
    - Minska tjänsteresande med 15 procent i jämförelse med år 2023
    - Stärka ledning och styrning genom identifierande delaktiviteter 2025

    Regionala utvecklingsförvaltningen har konkretiserat åtgärder för att minska personalkostnader och risk- och konsekvensbedömningar enligt bilagor. Ytterligare beslut om åtgärder kräver samverkan med andra parter därför kommer nämnden få ta ställning till fler delåtgärder under hösten.

    Den politiska styrgruppen, tillika regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott, har haft möte den 14 och 28 april samt 19 maj för att leda regionala utvecklingsförvaltningens arbete med uppdragen. Den politiska styrgruppen har under dessa möten (14 och 28 april) gett följande tilläggsdirektiv till förvaltningen, vilka behandlas av regionala utvecklingsnämnden den 28 maj:

    - Den politiska styrgruppen uppdrar till regionala utvecklingsdirektören att arbeta vidare utifrån de föreslagna åtgärder i delrapporter som fastställts av nämnd den 9 april 2025.

    - Den politiska styrgruppen uppdrar till regionala utvecklingsdirektören att tillse att förslag på åtgärder för att minska personalkostnader konkretiseras, att risk- och konsekvensbedömningar genomförs samt att erforderlig samverkan avseende föreslagna åtgärder inom respektive område sker.

    - Den politiska styrgruppen uppdrar till regionala utvecklingsdirektören att ta fram förslag till politisk styrgrupp som visar hur externa projektmedel finansierar det regionala utvecklingsuppdraget.

    - Vidare tillse att kulturberedningen löpande erhåller information om arbetet med besparingsförslag inom kulturverksamheten.

    Den politiska styrgruppen har under mötet den 19 maj gett följande tilläggsdirektiv till förvaltningen, vilka behandlas av regionala utvecklingsnämnden den 2 juni:

    - Den politiska styrgruppen ger direktiv till regionala utvecklingsdirektören att fullfölja arbetet med förslaget avseende ekonomifunktionen.

    - Den politiska styrgruppen ger den regionala utvecklingsdirektören i uppdrag att ta fram de formella besluten från regionstyrelsen när ekonomifunktionen centraliserades och flyttades över från regionala utvecklingsförvaltningen till regionstyrelseförvaltningen.

    - Den politiska styrgruppen ger den regionala utvecklingsdirektören i uppdrag att ta fram aktuella siffror om hur många tjänster som finns inom den regionala utvecklingsförvaltningen och hur många av dessa som är externt finansierade.

    Bilagor

  • Muntlig information lämnas till regionala utvecklingsnämnden från regionala
    utvecklingsdirektören Patrik Sällström om aktuella händelser från förvaltningen.

  • Regionala utvecklingsnämnden har överlåtit beslutanderätt till delegat
    enligt fastställd delegationsordning. Dessa beslut ska anmälas och redovisas
    till nämnden. Redovisningen innebär inte att nämnden får ompröva
    eller fastställa delegationsbesluten. Däremot kan nämnden återta lämnad
    delegation.

    Delegationspunkt/Ärendegrupp, diarienummer, beslutsdatum, delegat

     

    Beslut som fattas med stöd av delegation

    1.1 Beslut i brådskande ärenden som inte kan invänta nämndens avgörande/ Delegat: Regionala utvecklingsnämndens ordförande

    Ordförandebeslut, Val av ombud till Kvarkenrådet EGTS årsstämma 2025
    RUN 296:12025
    2025-05-15 Richard Carstedt (S)

     

    Beslut som fattas med stöd av regionala utvecklingsdirektörens vidaredelegation

    6.1 Beslut om projektmedel för hela projektperioden upp till 1 200 000 kr/delegat: verksamhetschef företag och projektutveckling

    Bifallsbeslut för projektet "Kreativa teknologier" för projektperioden 2025-06-01 – 2026-05-31. Projektägare Umeå kommun beviljas 229 511 kronor, dock högst 20 % av totala godkända kostnader på 1 147 555 kr.  
    RUN 310:1-2025
    2025-05-28 Nils Enwald

    Bifallsbeslut för projektet "Kraftsamling Tjamstan Södra - en hållbar framgångsfaktor för den levande platsen" för projektperioden 2025-08-01 – 2027-09-30. Projektägare Malå kommun beviljas 1 127 797 kronor, dock högst 50 % av totala godkända kostnader på 2 255 595 kr.  
    RUN 311:1-2025
    2025-05-28 Nils Enwald

    Avslagsbeslut för projektansökan Förstärkta gränsregioner. Projektägare Ideella föreningen Svinesundskommittén med firma
    RUN 312:1-2025
    2025-05-28 Nils Enwald

    Bifallsbeslut för projektansökan "ICH EDU North". Projektägare Kulturakademin
    RUN 313:1-2025
    2025-05-28 Nils Enwald


    Bifallsbeslut för projektansökan "Rediscover the Blue Way Network". Projektägare Blå vägen föreningen
    RUN 314:1-2025
    2025-05-28 Nils Enwald

    Bifallsbeslut till projektansökan "From Coast to Coast". Projektägare MidtSkandia
    RUN 315:1-2025
    2025-05-28 Nils Enwald

    Avslagsbeslut för projektansökan PRESERVE: Protection and REStoration of peatland biodiversity, and Ecosystem seRVicEs. Projektägare Sveriges lantbruksuniversitet
    RUN 316:1-2025
    2025-05-28 Nils Enwald

    Avslagsbeslut på projektansökan Arctic Data Quality Assurance and Sharing (ADQAS). Projektägare Sveriges lantbruksuniversitet
    RUN 317:1-2025
    2025-05-28 Nils Enwald

    Bifallsbeslut för projektansökan High North Civil Preparedness Forum. Projektägare Länsstyrelsen i Västerbottens län
    RUN 318:1-2025
    2025-05-28 Nils Enwald

    Bilagor

  • Till regionala utvecklingsnämndens sammanträde ska följande valärenden hanteras;

    Assembly of European Regions har gjort förändringar i deras organisation. Vid förra sammanträdet behandlades en avsägelse som AER:s valberedning, varav ny nominering ska göras.

    Fyllnadsval

    Nina Björby (S), Umeå föreslås att nomineras som Ordförande i AER Valberedning i stället för Thomas Hartman (S).

  •   23

    Övriga frågor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.