Möte 2025-12-04
-
1
Justering
-
Förslag till föredragningslista har upprättats.
-
Med anledning av att Katarina Lövgren (S) lämnat uppdraget som ledamot i Patientnämnden revideras nämndens inkallelseordning inför nämndens sammanträde 2025-12-04.
Katarina Lövgren ersätts därvid av Nicole Flarke (S) som ordinarie ledamot i Patientnämnden och Nicole Flarke (S) ersätts som ersättare i Patientnämnden av Greger Lindqvist (S).
Reviderad inkallelseordning ersätter inkallelseordning beslutad 2023-09-21.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
778kb Ladda ner dokument
-
-
4
Kurser och konferenser för ledamöter
-
I enlighet med Patientnämndens beslut 2023-02-14 (2023-9A) har Patientnämnden Västerbotten sökt få till stånd samverkansmöten med företrädare för Storumans och Norsjö kommuner liksom sjukstuga/hälsocentral på dessa orter under kvartal 4 2025. Tyvärr har det varit svårt att hitta tider som fungerar för alla deltagande parter, varför inga samverkansmöte genomförts, och kommer inte heller att genomföras under innevarande kvartal. Däremot är samverkansmöte med Norsjö kommun och hälsocentral inplanerad i januari 2026.
Vad gäller Storumans kommun och sjukstugor är ännu inget datum fastställt men målet är att det skall kunna inplaneras under kvartal 1 2026.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämndens förvaltning återrapporterar beslut fattade på delegation till förvaltningschef och nämndens presidium samt beslut fattade på vidaredelegering från förvaltningschef under perioden 2025-09-01 - - 2025-10-31.
Återrapporten avser beslut rörande utbetalningar av arvoden och kostnadsersättningar till stödpersoner som attesteras löpande under perioden av förvaltningschef samt beslut rörande anställning och löneinplacering av ny handläggare.
Vidaredelegerade beslut avser beslut att förordna och avsluta stödpersonsuppdrag samt att rekrytera och avsluta stödpersoner. Dessa beslut har fattats löpande under perioden av hand-läggare vid förvaltningen.
Under perioden har 23 stödpersonsuppdrag påbörjats och 21 stödpersonsuppdrag avslutats. Tre stödpersoner har rekryterats under perioden, och en stödperson har avslutats.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämndens förvaltning lämnar information om status vad gäller ärenden under beredning. Av sammanställningen framgår ärenden som skall handläggas och återrapporteras under 2025 eller 2026.
Av sammanställningen framgår 28 beslut som skall verkställas och återrapporteras under 2025 eller 2026. 18 av dessa har återrapporterats vid tidigare sammanträde, sju är klara för återrapport vid sammanträde 2025-12-04 och tre återrapporteras vid sammanträde i februari 2026.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämndens förvaltning lämnar information till nämnden om ekonomiskt resultat per oktober 2025.
Patientnämnden uppvisar för månaderna januari-oktober ett överskott på 311 tkr.
Sammantaget uppvisar kostnadsställena 19300 Förvaltning och 19301 Nämnd ett överskott för perioden på 318 respektive 84 tkr men kostnadsställe 19302 Stödpersoner uppvisar ett underskott på 91 tkr.
Den huvudsakliga orsaken till underskottet är att arvodeskostnader för stödpersoner blivit högre än budgeterat. Värt att notera är dock att nämndens kostnader sammantaget är ca 7 % lägre än föregående år.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
-
I Regionplan 2025 Region Västerbotten formulerar fullmäktige sju riktade uppdrag till regionens nämnder och styrelser. Av dessa riktas två uppdrag till Patientnämnden:
- Ta fram konsekvensunderlag och förslag på åtgärder för att minska personalkostnaden motsvarande 250 miljoner kronor,
- Minska tjänsteresor i Region Västerbotten med 15 % jämfört med 2023.
Vad avser det första uppdraget är Patientnämndens andel av minskningen ca 200 tkr. Patientnämndens förvaltning har bearbetat inför februari månads sammanträde upprättade, och vid sammanträdet i maj bearbetade, förslag. I samtliga 17 genererade åtgärder har beslut tagits och verkställande är påbörjat, och i sju fall genomfört. I fem fall är beslutet att åtgärden inte verkställs eller utvecklas vidare. I övriga fem fall kan bedömning av effekt göras efter fullgjort verksamhetsår.
En av beslutade åtgärder baseras på en permanent minskning av personal, övriga är av mer tillfällig natur.
Bedömningen är att Patientnämnden kommer att nå målet om minst 200 tkr.
Vad avser det andra uppdraget riktade fullmäktige detta till samtliga nämnder och styrelser även 2024. Patientnämnden har efter årets tio första månader 2025 en marginal på 69 tkr mot målet.
Bedömningen är att Patientnämnden kommer att nå målet om minst minskat tjänsteresande med god marginal.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
-
I april 2025 infördes ett nytt journalsystem i Region Västerbotten efter flera års förberedelser i nätverket Sussa samverkan. Inför införandet av Cosmic skapade Patientnämnden Västerbotten ett nytt fokus/bevakningsområde. Tanken var att enkelt kunna märka de patientsynpunkter som inkom till förvaltningen och som på något sätt var kopplade till det nya journalsystemet.
Totalt har 11 ärenden märkts med fokusområdet Cosmic under perioden 1 april – 7 november 2025. Rapporten synliggör inkomna synpunkter och frågor rörande det nya journalsystemet.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämndens förvaltning upprättade inför 2025 en årsöversikt i form av ett så kallat årshjul. Av årshjulet framgår väsentliga aktiviteter för nämnden samt för dess förvaltning under 2025.
Årsöversikten har uppdaterats kontinuerligt med aktiviteter som tillkommit eller förändrats under året och redovisats i uppdaterad form vid varje sammanträde.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämndens förvaltning har inför 2026 utifrån förvaltningens årsplanering upprättat en årsöversikt i form av ett så kallat årshjul. Av årshjulet framgår väsentliga aktiviteter för nämnden samt för dess förvaltning under 2026.
Årsöversikten uppdateras kontinuerligt med aktiviteter som tillkommit eller förändrats under året och redovisats i uppdaterad form vid varje sammanträde.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämndens förvaltning har upprättat en Nulägesanalys inför arbetsmiljöplan. Analysen beskriver arbetsläget avseende arbetsmiljöarbetet vid förvaltningen i skiftet mellan 2025 och 2026.
Sammanfattningsvis konstateras att förvaltningen har en god arbetsmiljö, men att vissa områden behöver bearbetas. Förvaltningen verkar i funktionella lokaler har väl utvecklade rutiner och en god sammanhållning men vissa arbetsmiljörisker kommer att bearbetas vidare under 2026.
Inför 2026 kommer ingen specifik arbetsmiljöplan att framställas. Arbetsmiljörisker identifieras och bearbetas i det digitala verktyget Stratsys och 2026 kommer de punkter som tar sikte på arbetsmiljö att finnas som indikatorer och aktiviteter under Regionfullmäktiges övergripande mål Goda arbetsplatser och attraktiva arbetsgivare i nämndens Nämndplan 2026. Förvaltningens mål för organisatorisk och social arbetsmiljö finns formulerade i förvaltningens rutin för systematiskt arbetsmiljöarbete.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Som ett inledande steg i utformningen av nämndens Internkontrollplan för 2026 skall en analys av risker inom nämndens verksamhetsfält genomföras. Analysen skall göras utifrån följande områden:
- Ekonomi,
- Information och IT,
- Oegentligheter,
- Personal,
- Samverkan,
- Säkerhet och trygghet,
- Verksamhets genomförande.
Patientnämndens förvaltning har som underlag för nämndens fortsatta analys och beslut om internkontroll sammanställt ett antal risker. Riskerna finns listade under respektive område nedan:
Ekonomi
- Risk för att Patientnämnden belastas för löne- och arvodeskostnader som skall belasta annan del av organisationen.
- Risk för att negativa budgetavvikelser inte leder till tillräckliga åtgärder vidtas.
- Risk för att leverantörsfakturor ej betalas i tid i samband med sommarsemestrar, med undvikbara dröjsmålskostnader som resultat.
Information och IT
- Risk för att "hemtaget" diariesystem tappat väsentlig information vid överföring från tidigare leverantör.
- Risk för att "hemtaget" diariesystem inte kan köras fullt ut i egen regi med resultatet att väsentliga funktioner inte kan användas fullt ut.
- Risk för att personuppgiftsincidenter inte rapporteras i enlighet med lagstiftningen.
Oegentligheter
- Risk för att stödpersonsarvoden utbetalas på felaktiga grunder.
Personal
- Risk för en försämrad social och administrativ arbetsmiljö för förvaltningens personal som ett resultat av lägre bemanning.
- Risk för att otydlighet i uppgifter, ansvarsfördelning och mandat leder till brister i medarbetares arbetsmiljö.
- Risk för att bristande ledarskap inte identifieras och kommuniceras i organisationen.
Samverkan
Ingen risk identifierad
Säkerhet och trygghet
Ingen risk identifierad
Verksamhetens genomförande
- Risk för att Patientnämnden inte har tillräckligt många stödpersoner för att täcka behovet.
- Risk för onödigt långa handläggningstider i såväl patientärenden som stödpersonsärenden som ett resultat av minskad bemanning.
Identifierade risker utgör underlag för vidareutveckling av nämndens internkontrollplan för 2026.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschefen har i samarbete med förvaltningens controller sammanställt förslag till budget för 2026. Ramtilldelning för 2026 uppgår till 6379 tkr. I budget ingår intäkter om 480 tkr som är summan av det länets kommuner betalar för patientnämndsuppdraget, varför nämndens totala kostnadsbudget uppgår till 6859 tkr fördelat på 5268 tkr för personalkostnader och 1597 tkr för drift av verksamheten.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämndens förvaltning har upprättat förslag till Nämndplan 2026. Av nämndplanen framgår Patientnämndens delmål som stödjer Regionfullmäktiges övergripande strategiska mål och indikatorer för utvärdering av måluppfyllelse av Patientnämndens delmål.
Patientnämnden har konstaterat att den med hänsyn till sitt smala verksamhetsfält har svårt att svara upp mot Regionfullmäktiges samtliga mål, varför nämnden i sin återkopplingsrapport på planeringsförutsättningarna föreslog att endast tre mål skulle riktas till Patientnämnden:
• Ett attraktivt och hållbart Västerbotten,
• Tillgänglig vård med god kvalitet och kontinuitet,
• Goda arbetsplatser och attraktiva arbetsgivare.
Patientnämnden har för vart och ett av ovanstående tre av fullmäktiges mål upprättat delmål som skall stödja fullmäktiges mål. Till delmålen har kopplats indikatorer för konkretisering av delmålen. Indikatorerna skall vara mätbara och vara tydliga kvalitetsmått kopplade till nämndens verksamhet och processer.
Patientnämndens bedömning är att förutsättningarna för att bedriva sin verksamhet inom tilldelad ram är realistiska.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämnden informeras om upprättad rutin för kontroll och revidering av dess styrdokument. Rutinen är reviderad och fastställd av förvaltningschef som ett arbetsunderlag för förvaltningens arbete med att hålla nämndens styrdokument aktuella.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämndens förvaltning har upprättat en Kommunikationsplan för 2026. Planen bygger i huvudsak på Kommunikationsplan 2024 och Kommunikationsplan 2025 men planens bilaga 1 har utvecklats med aktiviteter för genomförande under 2026.
Giltighetstiden för Kommunikationsplan är 2026-01-01 – 2026-12-31.
Bilagor
-
92kb Ladda ner dokument
-
457kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämnden fastställde vid sitt sammanträde 2025-09-18 Patientnämndens delegationsordning (Dnr 2025-47A) för tillämpning från och med 2026-01-01 till och med 2026-12-31.
Förvaltningschefen har därefter upprättat dokumentet Vidaredelegeringar inom Patientnämndens förvaltning (Dnr 2025-47A). Vidaredelegeringsdokumentet är fastställt av förvaltningschefen
2025-10-13 och skall gälla från och med 2026-01-01 till och med 2026-12-31.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
-
Stödpersoner som utför ett stödpersonsuppdrag uppbär en ekonomisk ersättning för detta. Ersättningen är uppdelad i tre delar:
- Arvode per på börjad vecka,
- Kostnadsersättning per påbörjad vecka,
- Besöksersättning per genomfört besök.
Arvodet per påbörjad vecka uppgår 2025 till 195 kr, kostnadsersättningen per påbörjad vecka uppgår 2025 till 268 kr och besöksersättningen per genomfört besök uppgår 2025 till 268 kr.
Vad gäller besöksersättning ersätts upp till fyra besök per fyraveckorsperiod. Ersättning utgår för ett fysiskt besök/sammanträffande, för telefonsamtal eller annan typ av kontakt utgår ingen besöksersättning.
Vad gäller kostnadsersättningen föreslår förvaltningen att den kopplas samman med genomförda besök och inte som tidigare med påbörjad vecka. Det innebär en förändring i nuvarande ersättningsmodell. Förändringen motiveras av att kostnadsersättningen på ett enkelt sätt skall kompensera stödpersonerna för kostnader som uppstått i samband med lösandet av uppdraget, det kan avse kostnader för resa till och från sjukhusen, parkeringskostnader etc. I de fall stödpersonen inte besöker patienten på sjukhuset eller annan plats som stödperson och patient enats om uppstår rimligtvis inga kostnader, varför det är rimligt att kostnadsersättningen kopplas till genomförda besök. Poängteras bör i sammanhanget att förslaget inte i första hand är ett besparingsförslag, utan en koppling av kostnader till aktivitet som genererar kostnader, men att det också i viss mån kan innebära lägre kostnader för nämnden.
Ersättningsnivån brukar uppräknas årligen och fastställs då för kommande år.
En uppräkning av ersättningsnivån med Landstingsprisindex 2,6 % innebär att ersättningsnivå för 2026 skall vara:
- Arvode per påbörjad vecka – 200 kr,
- Kostnadsersättning per besök – 275 kr,
- Besöksersättning per besök – 275 kr.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämnden delges nedan listade handlingar för kännedom.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
616kb Ladda ner dokument
-
-
Kommande sammanträde genomförs 2026-02-18. Sammanträdet är det första sammanträdet 2025.
Under sammanträdet kommer bland annat Ekonomiskt resultat 2025, Årsrapport 2025, 2026 års första rapport och Plan för intern kontroll 2026 av avhandlas.Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
23
Övriga frågor