•   1

    Justering

  • Förslag till föredragningslista har upprättats. 

  • Utifrån beslut vid Patientnämndens sammanträde i maj 2024 har nämnden och förvaltningen deltagit i MR-dagarna som genomfördes i Sara kulturhus i Skellefteå 2024-11-14 - - 15. MR-dagarna är ett forum för mänskliga rättigheter och Patientnämnden deltog med en monter vid arrangemanget.

    Patientnämndens deltagande hade två fokus -  att informera om möjligheten att framföra klagomål om man inte är nöjd med vården och att informera om rätten till stödperson vid tvångsvård.

    Deltog från Patientnämnden Västerbotten gjorde: Gunnar Wiklund, Gunilla Lundström och Lars Anders Burman. Förvaltningen representerades av förvaltningschef Peter Sjöstedt Wirén.

  • I enlighet med Patientnämndens beslut 2023-02-14 (2023-9A) har företrädare för Patientnämnden Västerbotten under hösten 2024 besökt Vilhelmina kommun samt Vännäs kommun för samverkan.

    Vid samverkansmöte med Vilhelmina kommun deltog ordförande samt förvaltningschef. Vännäs kommun representerades av såväl tjänstepersoner som förtroendevalda från Vilhelmina kommun och verksamhetschef från Vilhelmina sjukstuga.

    Vid samverkansmöte med Vännäs kommun deltog ordförande, vice ordförande samt förvaltningschef. Vännäs kommun representerades av såväl tjänstepersoner som en förtroende-vald. Vännäs hälsocentral valde att inte delta vid samverkansmötet.

    Vid båda samverkansmötena presenterades patientnämndens uppdrag och arbetsformer samt viss information om patientklagomål de senaste åren. Kommunerna lämnade information om sina organisationer och sina rutiner för att hantera patientklagomål och synpunkter.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning återrapporterar beslut fattade på delegation till förvaltningschef och nämndens presidium samt beslut fattade på vidaredelegering från förvaltningschef under perioden 2024-09-01 - - 2024-10-31.

    Återrapporten avser beslut rörande utbetalningar av arvoden och kostnadsersättningar till stödpersoner som attesteras löpande under perioden samt beslut fattat av Patientnämndens vice ordförande rörande ordförandes deltagande i konferens.

    Vidaredelegerade beslut avser beslut om att förordna och avsluta stödpersonsuppdrag samt att rekrytera och avsluta stödpersoner. Dessa beslut har fattats löpande under perioden av handläggare vid förvaltningen.

    Under perioden har 28 stödpersonsuppdrag påbörjats och 26 stödpersonsuppdrag avslutats.
    En stödperson har rekryterats under perioden.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning lämnar information om status vad gäller ärenden under beredning. Av sammanställningen framgår ärenden som överförts från 2023 för handläggning/utredning under 2024 samt ärenden som beslutats under 2024.

    Av sammanställningen framgår totalt 28 ärenden. Samtliga skall återrapporteras under 2024. 19 av dessa är återrapporterade vid föregående sammanträden, sju återrapporteras vid nämndens sammanträde 2024-12-10. Två fall kan för närvarande ej återrapporteras då svar/yttrande ej inkommit från annan nämnd.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning lämnar information till nämnden om ekonomiskt resultat per oktober 2024.

    Patientnämnden uppvisar för månaderna januari-oktober ett överskott på 130 tkr.

    Per kostnadsställe uppvisar 19300 Patientnämndens kansli ett överskott på 89 tkr, 19301 Patientnämnden ett överskott på 31 tkr och 19302 Stödpersoner ett underskott på 10 tkr.

    Prognosen är att Patientnämnden kommer att bedriva sin verksamhet inom givna ramar under 2024.

    Bilagor

  • Patientnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att göra en fördjupad rapport avseende patientnämndsärenden som rör Barn- och ungdomspsykiatrin Västerbotten (BUP) och som avslutades under perioden 2023-01-01 – 2024-06-30.

    Underlag för analysen var 57 patientnämndsärenden.

    Vid genomgång av patientnämndsärendena delades de in i olika analysteman baserat på vilka kärnbudskap förvaltningen kunde se. De analysteman som presenteras i rapportens resultatdel är väntetider, tillgänglighet till vården och behandling. Förvaltningen valde även att lägga till ett analystema med vårdens svar.

    Vid granskning av patientnämndsärendena och vårdens svar har förvaltningen uppmärksammat att flera barn skyndsamt blev kallade till insats i samband med att ett patientnämndsärende skickades till BUP. Förvaltningen observerade även att både patienter, närstående och vården själva var väl medvetna om långa väntetider och enligt BUP var detta något de arbetade med utifrån tilldelade resurser. Flera patientnämndsärenden som rörde långa väntetider fokuserade dock ej enbart på detta, utan även bristen på information avseende hur lång väntetiden kunde bli.

    Bilagor

  • Vid dess sammanträde 2024-06-13 hemställde Patientnämnden om Hälso- och sjukvårdsnämndens svar på frågan hur nämnden förhåller sig till de problem som anmälaren beskriver.

    Hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabeth Karlsson inkom 2024-10-01 med ett yttrande i frågan.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning har upprättat förslag till Nämndplan 2025. Av nämndplanen framgår Patientnämndens delmål som stödjer Regionfullmäktiges övergripande strategiska mål och indikatorer för utvärdering av måluppfyllelse av Patientnämndens delmål.

    Patientnämnden har konstaterat att den med hänsyn till sitt smala verksamhetsfält har svårt att svara upp mot Regionfullmäktiges samtliga mål, varför nämnden i sin återkopplingsrapport på planeringsförutsättningarna föreslog att endast tre mål skulle riktas till Patientnämnden:
    •                Ett attraktivt och hållbart Västerbotten,
    •                Tillgänglig vård med god kvalitet och kontinuitet,
    •                Goda arbetsplatser och attraktiva arbetsgivare.

    Patientnämnden har för vart och ett av ovanstående tre av fullmäktiges mål upprättat delmål som skall stödja fullmäktiges mål. Till delmålen har kopplats indikatorer för konkretisering av delmålen. Indikatorerna skall vara mätbara och vara tydliga kvalitetsmått kopplade till nämndens verksamhet och processer.

    Patientnämndens bedömning är att förutsättningarna för att bedriva sin verksamhet inom tilldelad ram är goda.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning har inför 2025 utifrån förvaltningens årsplanering upprättat en årsöversikt i form av ett så kallat årshjul. Av årshjulet framgår väsentliga aktiviteter för nämnden samt för dess förvaltning under 2025.

    Årsöversikten uppdateras kontinuerligt med aktiviteter som tillkommit eller förändrats under året och redovisats i uppdaterad form vid varje sammanträde.

    Bilagor

  • Patientnämnden informeras om upprättad rutin för kontroll och revidering av dess styrdokument. Rutinen är reviderad och fastställd av förvaltningschef som ett arbetsunderlag för förvaltningens arbete med att hålla nämndens styrdokument aktuella.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning har upprättat förslag på tillsynsrapport för intern kontroll avseende tertial 1 och 2 2024.

    I Patientnämndens tillsynsplan för intern kontroll 2024 har tio risker identifierats för bevakning under året. Av dessa skall tre kontrolleras och följas upp med kontrolltester.

    Bilagor

  • I enlighet med Region Västerbottens reglemente för intern kontroll har Patientnämndens förvaltning upprättat att tillsynsplan för intern kontroll för 2025. Tillsynsplanen syftar till att säkerställa att kontrollsystemet i nämndens verksamhet fungerar genom att testa rutiner och regelverk.

    Tillsynsplanen beskriver tre risker för nämnden och dess förvaltning att kontrollera under året genom kontrollaktiviteter med därtill kopplade kontrolltester. Dessutom har identifierats en risk som nämnden och dess förvaltning under året skall hantera aktivt.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning har upprättat en Nulägesanalys inför arbetsmiljöplan. Analysen beskriver arbetsläget avseende arbetsmiljöarbetet vid förvaltningen i skiftet mellan 2024 och 2025.

    Sammanfattningsvis konstateras att förvaltningen har en god arbetsmiljö, men att vissa områden behöver bearbetas. Förvaltningen verkar i funktionella lokaler har väl utvecklade rutiner och en god sammanhållning men vissa arbetsmiljörisker kommer att bearbetas vidare under 2025.

    Inför 2025 kommer ingen specifik arbetsmiljöplan att framställas. Arbetsmiljörisker identifieras och bearbetas i det digitala verktyget Stratsys och 2025 kommer de punkter som tar sikte på arbetsmiljö att finnas som indikatorer och aktiviteter under Regionfullmäktiges övergripande mål Goda arbetsplatser och attraktiva arbetsgivare i nämndens Nämndplan 2025.

    Bilagor

  • Förvaltningschefen har i samarbete med förvaltningens controller sammanställt förslag till budget för 2025. Ramtilldelning för 2025 uppgår till 6467 tkr. I budget ingår intäkter om 466 tkr som är summan av det länets kommuner betalar för patientnämndsuppdraget.

    Budgeten fördelar sig på nämndens tre kostnadsställen enligt följande:
    19300 4242 tkr
    19301 510 tkr
    19302 1714 tkr

    Kostnadsställe 19300 avser drift av Patientnämndens förvaltning, 19301 avser drift av nämnden och 19302 avser drift av stödpersonsverksamheten.

    Bilagor

  • Patientnämnden fastställde vid sitt sammanträde 2024-09-19 Patientnämndens delegationsordning (Dnr 2024-47A) för tillämpning från och med 2025-01-01 till och med 2025-12-31.

    Förvaltningschefen har därefter upprättat dokumentet Vidaredelegeringar inom Patientnämndens förvaltning (Dnr 2024-47A). Vidaredelegeringsdokumentet är fastställt av förvaltningschefen
    2024-10-10 och skall gälla från och med 2025-01-01 till och med 2025-12-31.

    Bilagor

  • Stödpersoner som utför ett stödpersonsuppdrag uppbär en ekonomisk ersättning för detta. Ersättningen är uppdelad i tre delar:
    - Arvode per på börjad vecka,
    - Kostnadsersättning per påbörjad vecka,
    - Besöksersättning per genomfört besök.
    Vad gäller besöksersättning ersätts upp till sju besök per fyraveckorsperiod.

    Arvodet per påbörjad vecka uppgår 2023 till 189 kr, kostnadsersättningen per påbörjad vecka uppgår 2023 till 260 kr och besöksersättningen per genomfört besök uppgår 2023 till 260 kr.

    Ersättningsnivån brukar uppräknas årligen och fastställs då för kommande år.

    En uppräkning av ersättningsnivån med Landstingsprisindex 3,2 % innebär att ersättningsnivå för 2025 skall vara:
    - Arvode per påbörjad vecka – 195 kr,
    - Kostnadsersättning per påbörjad vecka – 268 kr,
    - Besöksersättning per besök – 268 kr.

    Bilagor

  • Kommande sammanträde genomförs 2025-02-20. Sammanträdet är det första sammanträdet 2025.

    Under sammanträdet kommer bland annat Ekonomiskt resultat 2024, Verksamhetsrapport för andra halvåret 2024, Tillsynsrapport 3 för intern kontroll 2024, Årsrapport 2024, 2025 års första analysrapport och Årsöversikt 2025 att avhandlas.

    Bilagor

  •   20

    Övriga frågor

  • § 59

    Justering

  • Förslag till föredragningslista har upprättats. 

  • Utifrån beslut vid Patientnämndens sammanträde i maj 2024 har nämnden och förvaltningen deltagit i MR-dagarna som genomfördes i Sara kulturhus i Skellefteå 2024-11-14 - - 15. MR-dagarna är ett forum för mänskliga rättigheter och Patientnämnden deltog med en monter vid arrangemanget.

    Patientnämndens deltagande hade två fokus - att informera om möjligheten att framföra klagomål om man inte är nöjd med vården och att informera om rätten till stödperson vid tvångsvård.

    Deltog från Patientnämnden Västerbotten gjorde: Gunnar Viklund, Gunilla Lundström och Lars-Anders Burman. Förvaltningen representerades av förvaltningschef Peter Sjöstedt Wirén.

    Bilagor

  • I enlighet med Patientnämndens beslut 2023-02-14 (2023-9A) har företrädare för Patientnämnden Västerbotten under hösten 2024 besökt Vilhelmina kommun samt Vännäs kommun för samverkan.

    Vid samverkansmöte med Vilhelmina kommun deltog ordförande samt förvaltningschef från Patientnämnden. Vilhelmina representerades av såväl tjänstepersoner som förtroendevalda från Vilhelmina kommun och verksamhetschef från Vilhelmina sjukstuga.

    Vid samverkansmöte med Vännäs kommun deltog ordförande, vice ordförande samt förvaltningschef från Patientnämnden. Vännäs kommun representerades av såväl tjänstepersoner som en förtroendevald. Vännäs hälsocentral valde att inte delta vid samverkansmötet.

    Vid båda samverkansmötena presenterades patientnämndens uppdrag och arbetsformer samt viss information om patientklagomål de senaste åren. Kommunerna lämnade information om sina organisationer och sina rutiner för att hantera patientklagomål och synpunkter.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning återrapporterar beslut fattade på delegation till förvaltningschef och nämndens presidium samt beslut fattade på vidaredelegering från förvaltningschef under perioden 2024-09-01 - - 2024-10-31.

    Återrapporten avser beslut rörande utbetalningar av arvoden och kostnadsersättningar till stödpersoner som attesteras löpande under perioden samt beslut fattat av Patientnämndens vice ordförande rörande ordförandes deltagande i konferens.

    Vidaredelegerade beslut avser beslut om att förordna och avsluta stödpersonsuppdrag samt att rekrytera och avsluta stödpersoner. Dessa beslut har fattats löpande under perioden av handläggare vid förvaltningen.

    Under perioden har 28 stödpersonsuppdrag påbörjats och 26 stödpersonsuppdrag avslutats.
    En stödperson har rekryterats under perioden.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning lämnar information om status vad gäller ärenden under beredning. Av sammanställningen framgår ärenden som överförts från 2023 för handläggning/utredning under 2024 samt ärenden som beslutats under 2024.

    Av sammanställningen framgår totalt 28 ärenden. Samtliga skall återrapporteras under 2024. 19 av dessa är återrapporterade vid föregående sammanträden, sju återrapporteras vid nämndens sammanträde 2024-12-10. Två fall kan för närvarande ej återrapporteras då svar/yttrande ej inkommit från annan nämnd.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning lämnar information till nämnden om ekonomiskt resultat per oktober 2024.

    Patientnämnden uppvisar för månaderna januari-oktober ett överskott på 130 tkr.

    Per kostnadsställe uppvisar 19300 Patientnämndens kansli ett överskott på 89 tkr, 19301 Patientnämnden ett överskott på 31 tkr och 19302 Stödpersoner ett underskott på 10 tkr.

    Prognosen är att Patientnämnden kommer att bedriva sin verksamhet inom givna ramar under 2024.

    Bilagor

  • Patientnämnden har gett förvaltningen i uppdrag att göra en fördjupad rapport avseende patientnämndsärenden som rör Barn- och ungdomspsykiatrin Västerbotten (BUP) och som avslutades under perioden 2023-01-01 – 2024-06-30.

    Underlag för analysen var 57 patientnämndsärenden.

    Vid genomgång av patientnämndsärendena delades de in i olika analysteman baserat på vilka kärnbudskap förvaltningen kunde se. De analysteman som presenteras i rapportens resultatdel är väntetider, tillgänglighet till vården och behandling. Förvaltningen valde även att lägga till ett analystema med vårdens svar.

    Vid granskning av patientnämndsärendena och vårdens svar har förvaltningen uppmärksammat att flera barn skyndsamt blev kallade till insats i samband med att ett patientnämndsärende skickades till BUP. Förvaltningen observerade även att både patienter, närstående och vården själva var väl medvetna om långa väntetider och enligt BUP var detta något de arbetade med utifrån tilldelade resurser. Flera patientnämndsärenden som rörde långa väntetider fokuserade dock ej enbart på detta, utan även bristen på information avseende hur lång väntetiden kunde bli.

    Bilagor

  • Vid dess sammanträde 2024-06-13 hemställde Patientnämnden om Hälso- och sjukvårdsnämndens svar på frågan hur nämnden förhåller sig till de problem som anmälaren beskriver.

    Hälso- och sjukvårdsdirektör Elisabeth Karlsson inkom 2024-10-01 med ett yttrande i frågan.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning har upprättat förslag till Nämndplan 2025. Av nämndplanen framgår Patientnämndens delmål som stödjer Regionfullmäktiges övergripande strategiska mål och indikatorer för utvärdering av måluppfyllelse av Patientnämndens delmål.

    Patientnämnden har konstaterat att den med hänsyn till sitt smala verksamhetsfält har svårt att svara upp mot Regionfullmäktiges samtliga mål, varför nämnden i sin återkopplingsrapport på planeringsförutsättningarna föreslog att endast tre mål skulle riktas till Patientnämnden:
    •                Ett attraktivt och hållbart Västerbotten,
    •                Tillgänglig vård med god kvalitet och kontinuitet,
    •                Goda arbetsplatser och attraktiva arbetsgivare.

    Patientnämnden har för vart och ett av ovanstående tre av fullmäktiges mål upprättat delmål som skall stödja fullmäktiges mål. Till delmålen har kopplats indikatorer för konkretisering av delmålen. Indikatorerna skall vara mätbara och vara tydliga kvalitetsmått kopplade till nämndens verksamhet och processer.

    Patientnämndens bedömning är att förutsättningarna för att bedriva sin verksamhet inom tilldelad ram är goda.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning har inför 2025 utifrån förvaltningens årsplanering upprättat en årsöversikt i form av ett så kallat årshjul. Av årshjulet framgår väsentliga aktiviteter för nämnden samt för dess förvaltning under 2025.

    Årsöversikten uppdateras kontinuerligt med aktiviteter som tillkommit eller förändrats under året och redovisats i uppdaterad form vid varje sammanträde.

    Bilagor

  • Patientnämnden informeras om upprättad rutin för kontroll och revidering av dess styrdokument. Rutinen är reviderad och fastställd av förvaltningschef som ett arbetsunderlag för förvaltningens arbete med att hålla nämndens styrdokument aktuella.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning har upprättat förslag på tillsynsrapport för intern kontroll avseende tertial 1 och 2 2024.

    I Patientnämndens tillsynsplan för intern kontroll 2024 har tio risker identifierats för bevakning under året. Av dessa skall tre kontrolleras och följas upp med kontrolltester.

    Bilagor

  • I enlighet med Region Västerbottens reglemente för intern kontroll har Patientnämndens förvaltning upprättat att tillsynsplan för intern kontroll för 2025. Tillsynsplanen syftar till att säkerställa att kontrollsystemet i nämndens verksamhet fungerar genom att testa rutiner och regelverk.

    Tillsynsplanen beskriver tre risker för nämnden och dess förvaltning att kontrollera under året genom kontrollaktiviteter med därtill kopplade kontrolltester. Dessutom har identifierats en risk som nämnden och dess förvaltning under året skall hantera aktivt.

    Bilagor

  • Patientnämndens förvaltning har upprättat en Nulägesanalys inför arbetsmiljöplan. Analysen beskriver arbetsläget avseende arbetsmiljöarbetet vid förvaltningen i skiftet mellan 2024 och 2025.

    Sammanfattningsvis konstateras att förvaltningen har en god arbetsmiljö, men att vissa områden behöver bearbetas. Förvaltningen verkar i funktionella lokaler har väl utvecklade rutiner och en god sammanhållning men vissa arbetsmiljörisker kommer att bearbetas vidare under 2025.

    Inför 2025 kommer ingen specifik arbetsmiljöplan att framställas. Arbetsmiljörisker identifieras och bearbetas i det digitala verktyget Stratsys och 2025 kommer de punkter som tar sikte på arbetsmiljö att finnas som indikatorer och aktiviteter under Regionfullmäktiges övergripande mål Goda arbetsplatser och attraktiva arbetsgivare i nämndens Nämndplan 2025.

    Bilagor

  • Förvaltningschefen har i samarbete med förvaltningens controller sammanställt förslag till budget för 2025. Ramtilldelning för 2025 uppgår till 6467 tkr. I budget ingår intäkter om 466 tkr som är summan av det länets kommuner betalar för patientnämndsuppdraget.

    Budgeten fördelar sig på nämndens tre kostnadsställen enligt följande:
    19300 4242 tkr
    19301 510 tkr
    19302 1714 tkr

    Kostnadsställe 19300 avser drift av Patientnämndens förvaltning, 19301 avser drift av nämnden och 19302 avser drift av stödpersonsverksamheten.

    Bilagor

  • Patientnämnden fastställde vid sitt sammanträde 2024-09-19 Patientnämndens delegationsordning (Dnr 2024-47A) för tillämpning från och med 2025-01-01 till och med 2025-12-31.

    Förvaltningschefen har därefter upprättat dokumentet Vidaredelegeringar inom Patientnämndens förvaltning (Dnr 2024-47A). Vidaredelegeringsdokumentet är fastställt av förvaltningschefen 2024-10-10 och skall gälla från och med 2025-01-01 till och med 2025-12-31.

    Bilagor

  • Stödpersoner som utför ett stödpersonsuppdrag uppbär en ekonomisk ersättning för detta. Ersättningen är uppdelad i tre delar:
    - Arvode per på börjad vecka,
    - Kostnadsersättning per påbörjad vecka,
    - Besöksersättning per genomfört besök.
    Vad gäller besöksersättning ersätts upp till sju besök per fyraveckorsperiod.

    Arvodet per påbörjad vecka uppgår 2023 till 189 kr, kostnadsersättningen per påbörjad vecka uppgår 2023 till 260 kr och besöksersättningen per genomfört besök uppgår 2023 till 260 kr.

    Ersättningsnivån brukar uppräknas årligen och fastställs då för kommande år.

    En uppräkning av ersättningsnivån med Landstingsprisindex 3,2 % innebär att ersättningsnivå för 2025 skall vara:
    - Arvode per påbörjad vecka – 195 kr,
    - Kostnadsersättning per påbörjad vecka – 268 kr,
    - Besöksersättning per besök – 268 kr.

    Bilagor

  • Kommande sammanträde genomförs 2025-02-20. Sammanträdet är det första sammanträdet 2025.

    Under sammanträdet kommer bland annat Ekonomiskt resultat 2024, Verksamhetsrapport för andra halvåret 2024, Tillsynsrapport 3 för intern kontroll 2024, Årsrapport 2024, 2025 års första analysrapport och Årsöversikt 2025 att avhandlas.

    Bilagor

  • 1. Lotta Holmberg (M) lyfter en fråga angående vuxenpsykiatrin. Genom massmedias rapportering har hon fått intrycket att antalet patienter inom psykiatrin har ökat och att vårdtiderna har förkortats på ett sätt som kanske inte är optimalt för de berörda patienterna, som ofta är de mest sårbara. Det rapporteras om korta vårdtider och ständiga överbeläggningar. Lotta Holmberg påpekar också att personalen har det svårt. Hon frågar om Patientnämndens kontakt med psykiatrin.

    Förvaltningschefen informerar om att förvaltningen under året har träffat delar av personalen vid de psykiatriska klinikerna, bland annat vid arbetsplatsträffar, och informerat om Patientnämnden samt stödpersonsverksamheten. Förvaltningen kan vid sammanställningen av 2024 undersöka om den beskrivna situationen har lett till fler ärenden hos Patientnämnden jämfört med tidigare år eller om det finns andra avvikelser. Om så är fallet kan förvaltningen, på nämndens uppdrag, fördjupa sig ytterligare i detta.

    2. Förvaltningschefen informerar om att Twoday, det företag som Patientnämnden har avtal rörande förvaltning och drift av Vårdsynpunkter 2.0 med, har sagt upp avtalet. Det innebär att Twoday kommer att förvalta systemet fram till och med februari 2026. Förvaltningen har påbörjat aktiviteter för att antingen upphandla ny leverantör eller hitta ett annat system för diarium och dokumentation av patientnämndens ärenden. Förvaltningschefen återkommer med information om denna process vid kommande sammanträden.

     

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.