Möte 2016-04-05
-
1
Protokoll LTS 2016-04-05
-
2
Preliminär föredragningslista LTS 2016-04-05
-
3
Justering
-
4
Fastställande av föredragningslista
-
5
Informationer
-
6
Landstingsstyrelsens verksamhetsplan 2016, sammanfattning av verksamhetens planering utifrån ekonomiska förutsättningar
-
7
Överenskommelse om samverkan mellan kommunerna i Region 8 och Västerbottens läns landsting, måldokument
-
8
Västerbottens läns landsting, handlingsplan bemanning primärvården i egen regi
-
9
Utdelning från fonder och stiftelser 2016
-
10
Jämlik vård i livets slutskede? En modell för jämlikhets- och jämställdhetsanalyser. Projektrapport
-
11
Närservice IT, outsourcing. Fastställande av förfrågningsunderlag
-
12
Lag, 2016:35, om bidrag för glasögon till vissa barn och unga. Organisering
-
13
Tjänstemannaorganisationen, delegationsordning. Revidering
-
14
Hälsoval Västerbotten. Årsrapport 2015
-
15
Landstingsplan och budget 2017. Landstingsstyrelsens budgetunderlag
-
16
Internkontrollplan 2015. Avrapportering
-
17
Intern kontroll i Västerbottens läns landsting 2015. Analys av system
-
19
Strålskyddsredogörelse 2015
-
Revisorerna har den 10 december 2015 överlämnat ett missiv samt en promemoria rörande en uppföljande granskning av utbetalda ersättningar i Hälsovalet till landstingsstyrelsen.
Revisorernas bedömning är att landstingsstyrelsen inte vidtagit tillräckliga åtgärder med anledning av iakttagelserna i 2013 års granskning, som bl.a. visade på att det fanns anledning till att utvärdera beställarfunktionen för Hälsovalet. 2013 års granskning visade även på att det saknades dokumenterade rutiner för hur utbetalda ersättningar i Hälsovalet skulle kontrolleras, samt att beställarfunktionen endast i begränsad utsträckning hade genomfört kontroller av hälsocentralerna.
I den aktuella granskningen påtalar revisionen att landstingsstyrelsen inte har haft tillräcklig kontroll över de uppdrag som styrelsen lämnat till landstingsdirektören, och lämnar följande rekommendationer till landstingsstyrelsen;
1. Landstingsdirektören genomför beslutad översyn av beställarfunktionen för Hälsovalet och att resultatet blir återrapporterat till styrelsen.
2. Det finns formellt beslutade rutiner för hur utbetalda ersättningar i Hälsovalet ska kontrolleras.
3. Det till grund för beslut om kontrollernas omfattning och inriktning finns en dokumenterad analys som bedömer risken för felaktiga utbetalningar i Hälsovalet. Analysen bör bland annat beakta om det finns behov av kontroller som omfattar journalgranskning.
4. Rutiner för kontroller av utbetalda ersättningar följs.
5. Styrelsens attestordning är korrekt och att förvaltningen följer beslutad attestordning.Bilagor
-
Revisorerna har den 28 januari 2016 till landstingsstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och nämnden för funktionshinder och habilitering överlämnat ett missiv med granskningsrapport nr 13/2015 rörande en uppföljande granskning av sekretess i leverantörs- och faktureringsrutinen.
Revisorerna har genomfört granskningar åren 2012-2014 och uppmärksammat brister när det gäller sekretessmarkering av personuppgifter i landstingets system för leverantörsfakturor och kundfakturering. Den uppföljande granskningen visar att styrelsen och nämnderna inte har vidtagit tillräckliga åtgärder med anledning av iakttagelser och rekommendationer i tidigare granskningar.
Utifrån granskningens resultat rekommenderar revisorerna landstingsstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och nämnden för funktionshinder och habilitering att säkerställa att;
• Det skyndsamt utförs kontroller i systemet för att se till att fakturor med integritetskänslig information blir sekretessmarkerade.
•Det finns dokumenterade riktlinjer för hanteringen av sekretessuppgifter i leverantörsfakturaprocessen.
•Det finns dokumenterade riktlinjer för hanteringen av sekretessuppgifter i kundfaktureringsprocessen.
•Det utförs löpande kontroller i systemet att fakturor med integritetskänslig information blir sekretessmarkerade.
•Personal som hanterar fakturor med integritetskänslig information har tillräcklig utbildning om lagstiftningen kring inre sekretess. Utbildningen bör ha en tydlig koppling till leverantörsfakturor.
•Ansökan om sekretessbehörighet i Agresso går via verksamhetschef.
Ett förslag till yttrande har upprättats, i vilket landstingsstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och nämnden för funktionshinder och habilitering instämmer i revisorernas kritik samt redogör för de åtgärder som kommer att vidtas i förvaltningen.Bilagor
-
Landstingets revisorer har den 28 januari 2016 överlämnat missivet och promemorian ”Beredning av beslutat investeringsutrymme” till landstingsstyrelsen för yttrande.
Revisorerna konstaterar att fullmäktiges utrymme för investeringar i stort sett varit oförändrat de senaste 15 åren, vilken innebär att nivån på investeringar ska styras utifrån en volym för återinvesteringar som motsvarar avskrivningskostnader. Revisorerna menar vidare att landstingsstyrelsen inte säkerställt en tillräcklig ärendeberedning inför fullmäktiges beslut om utrymme för investeringar samt att investeringsrådet i beredningen inte gjort några dokumenterade riskanalyser när rådet prioriterat bort investeringsprojekt som verksamheterna äskat. Sammantaget görs bedömningen att otillräcklig dokumentation i investeringsprocessen medför risk att varken landstingsfullmäktige eller landstingsstyrelsen har insyn i beredningen inför investeringsbeslut.
Utifrån granskningen lämnas tre rekommendationer till landstingsstyrelsen. Revisorerna rekommenderar landstingsstyrelsen att utvärdera den hittills rådande strategin för nivån på investeringar och vid behov uppmärksamma fullmäktige på att förändringar behöver göras. Revisorerna lämnar även två rekommendationer avseende framtagande av dokumenterade riskanalyser inför beslut som rör investeringsutrymme och enskilda investeringar/bortprioriteringar.
Förslag till yttrande har upprättats, i vilket landstingsstyrelsen beskriver principerna för landstingsfullmäktiges strategi för investeringar samt gör gällande att strategin för nivån på investeringar är tillfredsställande och att någon utvärdering inte är aktuell i dagsläget. Landstingsstyrelsen beskriver också det utvecklingsarbete som idag pågår inom flera områden vad gäller berednings- och beslutsprocesser för investeringar i landstinget.Bilagor
-
26
Motion nr 18-2014 från Betty-Ann Nilsson (KD). Synprövning hos barnavårdscentral vid fem och ett halvt års ålder
Betty-Ann Nilsson (KD) föreslår att landstingsfullmäktige beslutar att synkontroller på barn i Umeå och södra Lappland på nytt återgår till barnavårdscentralen och görs vid 5,5 års ålder för att få en jämlik och rättvis vård i länet.
Synkontroll görs av barnavårdscentralen på alla 4-åringar i länet, därefter ser uppföljningen lite olika ut. I Skellefteå gör barnavårdscentralen även synprövning på alla barn som är fem och ett halvt år medan man i Umeå och södra Lappland har låtit kommunerna överta dessa kontroller. De sker då i förskoleklass under höst- eller vårtermin, undersökningen kan dröja bland annat på grund av hur stora förskoleklasserna är. Barnen kan då ha fyllt sju år innan synkontroll görs, vilket kan vara förödande för de barn som har en synnedsättning som inte uppmärksammats tidigare.Bilagor
-
442kb Ladda ner dokument
-
-
27
Motion 6-2015 från Nicklas Sandström (M), Marianne Normark (L), Ewa-May Karlsson (C) och Birgitta Nordvall (KD). Inför ett snabbspår för äldre på akutmottagningarna
Nicklas Sandström (M), Ewa-May Karlsson (C), Marianne Normark (L) och Birgitta Nordvall (KD) har i en motion till landstingsfullmäktige föreslagit att ett snabbspår införs för äldre på länets akutmottagningar. Motionärerna vill att äldre multisjuka ges ett snabbspår på akuten rakt in till den specialistavdelning där den specifika kompetensen finns.
Ett förslag till motionsyttrande har upprättats. Av yttrandet framgår bland annat att flera utvecklingsprojekt pågår med syfte att underlätta för äldre patienter att snabbare få rätt vård på rätt vårdnivå.Bilagor
-
326kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
28
Motion nr 8-2015 från Marianne Normark (L) m.fl. Psykiatrisk akutbil avstigmatiserar psykisk ohälsa
Marianne Normark, Carin Hasslow, Nicke Grahn, Thommy Bäckström, IngMarie Westh och Jens Wennberg, samtliga (L), har i en motion till landstingsfullmäktige föreslagit att det införs ett försök med psykiatrisk akutbil i Västerbottens läns landsting. De menar bland annat att det inte är kriminellt att drabbas av psykisk sjukdom och att det då ger helt fel signaler när det är polisen istället för vården som möter patienten när denne mår som sämst. Syftet med akutbilen är att från början kunna ge patienter med akut psykisk sjukdom omhändertagande från vården.
Ett förslag till motionsyttrande har upprättats. Av yttrandet framgår bland annat att man bedömer att en psykiatrisk akutbil inte är den satsning som på bästa sätt skulle gagna tidigt omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa av följande tre skäl:
Det är oftast bättre att personal som redan känner patienten söker upp eller kontaktar patienten vid akut försämring.
Akutbilen har begränsningar eftersom vårdpersonal inte får tillgripa tvångsåtgärder.
Det finns en risk att akutbilen kommer att användas för problem som ligger utanför psykiatrins ansvar. Det är många gånger avsaknad av sociala insatser som påverkar måendet. Det kan i sin tur leda till akuta psykiatriska bekymmer och försämring som leder till inläggning på jourtid. Det är därför viktigt att kommunens socialtjänst också har akutbemanning utanför kontorstid.Bilagor
-
258kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Riksdagen har beslutat om ändringar i lagen (2002:160) om läkemedelsförmåner som innebär att läkemedel och andra förmånsberättigade varor ska vara kostnadsfria för barn som inte fyllt 18 år. Lagändringen gäller från 1 januari 2016 och omfattar även asylsökande barn och barn som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd. Syftet med ändringen är att utjämna hälsoskillnaderna mellan olika socioekonomiska grupper.
Mot bakgrund av ovanstående beslutade landstingsfullmäktige den 16 februari om utökning av landstingsstyrelsens rambudget. Detta sker genom fördelning av det statsbidrag som landstinget får för läkemedelsförmåner. Den utökade ramen avser ersättning för primärvårdsläkemedel.
I ersättningsmodellen viktas ersättningen för primärvårdsläkemedel utifrån förväntad kostnad för olika åldersgruppers läkemedelsförbrukning. För att kompensera hälsocentralerna för ökade läkemedelskostnader i åldersgrupperna 0-6 år respektive 7-19 år förutsätts en förändring av den viktade ersättningen för primärvårdsläkemedel. -
33
Landstingsfullmäktige. Revidering av arbetsordning
-
34
Västerbottens läns landstings policy
-
Kommuninvest ekonomisk förening ägs och styrs av svenska kommuner och landsting. Föreningen bedrivs helt utan eget vinstintresse och utlåningen sker enbart till svensk kommunsektor. Av totalt 310 kommuner och landsting är 280 medlemmar.
Västerbottens läns landsting, och övriga landsting som ingår i Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, står inför en investering av ett antal flygplan. Inledningsvis var tanken att kommunal-förbundets finansiering av flygplanen skulle ske via upplåning i Kommuninvest, vilket föranledde att Västerbottens läns landsting påbörjade en ansökan om medlemskap i föreningen.
Vid landstingsfullmäktige den 16 februari 2016, § 22, återremitterades ärendet om medlemsansökan, då nya förutsättningar framkommit i ärendet som behöver prövas innan landstingsfullmäktige slutligen tar ställning i ärendet. Bland annat har ett antal landsting aviserat att de inte längre avser att nyttja Kommuninvest för finansieringen av flygplan utan tänker sig andra finansieringsalternativ.
Oberoende av kommunalförbundet Svenskt Ambulansflygs val av finansieringsmodell för inköp av flygplan, framstår ett medlemskap i Kommuninvest som fördelaktigt för Västerbottens läns landsting.
Ett medlemskap i föreningen innebär bl.a. tillgång till;
- Konkurrenskraftiga lån med lågt risktagande
- Direkt access till räntemarknaden
- Trygg likviditetsförsörjning
- Finansiell rådgivning och webbaserade analysverktyg
- Nätverk och kompetensutveckling
- Medlemsinflytande
- Årlig överskottsutdelning
Västerbottens läns landstings medlemsinsats på 10.494.480 kronor bokförs som aktier och andelar i balansräkningen och påverkar således inte resultatet.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
452kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
946kb Ladda ner dokument
-
373kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
639kb Ladda ner dokument
-
734kb Ladda ner dokument
-
884kb Ladda ner dokument
-
669kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
627kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
966kb Ladda ner dokument
-
978kb Ladda ner dokument
-
935kb Ladda ner dokument
-
934kb Ladda ner dokument
-
866kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
Kollektivtrafikutskottet. Beslut om allmän trafikplikt för anropsstyrd trafik i Bjurholms kommun.pdf621kb Ladda ner dokument
-
621kb Ladda ner dokument
-
618kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-
618kb Ladda ner dokument
-
618kb Ladda ner dokument
-
622kb Ladda ner dokument
-
Kollektivtrafikutskottet. Beslut om allmän trafikplikt för anropsstyrd trafik i Storumans kommun.pdf622kb Ladda ner dokument
-
623kb Ladda ner dokument
-
619kb Ladda ner dokument
-
617kb Ladda ner dokument
-
615kb Ladda ner dokument
-
852kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
625kb Ladda ner dokument